Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Viasats Viaplay - är det något att ha?

2857 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 november 2013 - 13:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Ni som har endast film paketet (79kr) kan ni spela upp live kanalerna tv3,tv6hd,tv10 och visat film?

Postad 17 november 2013 - 13:33

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Ni som har endast film paketet (79kr) kan ni spela upp live kanalerna tv3,tv6hd,tv10 och visat film?

Fattar inte, fel tråd kanske? Måste man inte ha Viaplay boxen för att få tillgång till livekanalerna?

/Fredrik

Postad 17 november 2013 - 13:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Fattar inte, fel tråd kanske? Måste man inte ha Viaplay boxen för att få tillgång till livekanalerna?

/Fredrik

Inte fel tråd, sök så finner du ;)

Postad 17 november 2013 - 13:49

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 1

Inte fel tråd, sök så finner du ;)

Hur får jag tillgång till livekanalerna menar du?

http://viaplay.se/package

/Fredrik

Postad 17 november 2013 - 13:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Hur får jag tillgång till livekanalerna menar du?

http://viaplay.se/package

/Fredrik

Tv delen nere till höger på sidan..

Postad 17 november 2013 - 13:58

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Tv delen nere till höger på sidan..

Tack, visste jag inte om. Funkade bra. Men endast 2 Mbit/s på Viasat Film.

/Fredrik

Postad 17 november 2013 - 14:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Tack, visste jag inte om. Funkade bra. Men endast 2 Mbit/s på Viasat Film.

/Fredrik

Varsågod! Bättre än ingenting och med tanke på stundande OS undrar man om det fungerar med tv/film endast?

Postad 17 november 2013 - 14:04

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0
Jag har tv+film+sport så har inte det du frågade efter, alltså det för 79 kr ;)

/Fredrik

Postad 27 november 2013 - 00:47

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1 551 inlägg
  • 0
Hur fungerar livesport om man använder appen i PS3 eller Xbox360?
Funderar på att testa Viaplay nu för att köra fotboll genom PS4.

Postad 27 november 2013 - 10:37

Unregisteredd6fd98d2
  • Unregisteredd6fd98d2
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
På fredag lanseras den efterlängtade spelkonsolen PlayStation®4, där även Viaplay kommer finnas tillgänglig. PlayStation®4 användare med Viaplay abonnemang får nu obegränsad tillgång till marknadens bredaste utbud av serier, filmer och sport även utan PlayStation®Plus abonnemang.
http://www.orebrogui...-playstation-4/

Postad 27 november 2013 - 11:04

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

På fredag lanseras den efterlängtade spelkonsolen PlayStation®4, där även Viaplay kommer finnas tillgänglig. PlayStation®4 användare med Viaplay abonnemang får nu obegränsad tillgång till marknadens bredaste utbud av serier, filmer och sport även utan PlayStation®Plus abonnemang.
http://www.orebrogui...-playstation-4/

"marknadens bredaste utbud av serier"
Vi pratar fortfarande "linjär" TV även fast det är en streamingtjänst. Dvs endast senaste säsongen. Vill man ha samtliga säsonger så får man fortfarande vända sig till tex Netflix.

Postad 27 november 2013 - 12:01

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

"marknadens bredaste utbud av serier"
Vi pratar fortfarande "linjär" TV även fast det är en streamingtjänst. Dvs endast senaste säsongen. Vill man ha samtliga säsonger så får man fortfarande vända sig till tex Netflix.

Nu var det väl inte riktigt vad de skrev utan serier, filmer och sport, där det senare väl eg är främsta skälet till att jag har ViaPlay. Men visst har du en poäng i vad du säger, serie och filmutbudet kanske inte imponerar även om det faktiskt var bättre än väntat senaste gången jag kollade.

Postad 27 november 2013 - 13:37

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Nu var det väl inte riktigt vad de skrev utan serier, filmer och sport, där det senare väl eg är främsta skälet till att jag har ViaPlay. Men visst har du en poäng i vad du säger, serie och filmutbudet kanske inte imponerar även om det faktiskt var bättre än väntat senaste gången jag kollade.

Viasat må vara bäst på sport, men skriver man som de gör ska de vara bäst på serier och film också, vilket de långtifrån är.

Postad 27 november 2013 - 13:54

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Hur fungerar livesport om man använder appen i PS3 eller Xbox360?
Funderar på att testa Viaplay nu för att köra fotboll genom PS4.

Väldigt bra på Xbox360. Enda som jag saknar är att kunna "zappa" mellan alla matcher som visas samtidigt. Nu måste man tillbaka till appmenyn för att välja annan match. Men väldigt bra bild är det.

Tillägg: påfallande ofta när det är populära matcher får jag "tjänsten är inte tillgänglig" och tvingas starta och gå ur flera gånger för att komma in i den match jag vill se. Det känns som om det är en belastningsgrej men jag är osäker.

Postad 28 november 2013 - 12:11

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Viasat må vara bäst på sport, men skriver man som de gör ska de vara bäst på serier och film också, vilket de långtifrån är.

Kanske därför dom inte heller skriver att dom är bäst på serier och film (iaf inte på länken ovan)?

Postad 28 november 2013 - 13:14

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Kanske därför dom inte heller skriver att dom är bäst på serier och film (iaf inte på länken ovan)?

De skriver att de har "det bredaste utbudet av filmer, serier och sport". Hur ska man tolka det då?

Postad 28 november 2013 - 16:30

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 0

De skriver att de har "det bredaste utbudet av filmer, serier och sport". Hur ska man tolka det då?

De har inte bara kvalitétsserier utan skit också?

Postad 28 november 2013 - 17:30

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Man kanske inte behöver tolka det utan bara läsa vad de faktiskt skriver? Dom har naturligtvis valt ordet bredaste av en anledning, det låter bra och ingen kan direkt beslå dom med lögn. Sen får väl var och en själv avgöra vad man gillar, är man mest intresserad av ponnyridning och opera är Viaplay säkert ett rätt dåligt val.

Postad 29 november 2013 - 11:06

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Man kanske inte behöver tolka det utan bara läsa vad de faktiskt skriver? Dom har naturligtvis valt ordet bredaste av en anledning, det låter bra och ingen kan direkt beslå dom med lögn. Sen får väl var och en själv avgöra vad man gillar, är man mest intresserad av ponnyridning och opera är Viaplay säkert ett rätt dåligt val.

Då blir det ändå luddigare. Vem avgör vad som är ett brett utbud? SVT borde väl vara bredast då de i princip är de enda som sänder alla typer av program.

Postad 01 december 2013 - 17:59

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Kollade utbudet av filmer på datorn, bestämde mig för Source Code, som verkar vara en film i min smak. Drar igång Viaplay på 360:n och sätter på filmen, bara för att se att den är i en kvalitet som jag hade varit nöjd med år 1983, inte år 2013. Rent uruselt dålig, MYCKET sämre än en dvd-film och jämförelse med hd-film låter sig inte ens göras.

Varför i hela h-e har Viaplay så mycket ny film i riktigt sunkig sd-kvalitet? På en stor TV blir det i praktiken inte tittbart.

Postad 01 december 2013 - 18:04

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Hittade Source Code i HD nu, på Netflix...

Postad 01 december 2013 - 18:22

isolde
  • isolde
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Spelade själv upp Source Code på min tv från dator får 3Mb/s och hur bra bild spm helst. Undrar varför det är sån stor skillnad från användare och användare ?

Postad 01 december 2013 - 19:28

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 1

Spelade själv upp Source Code på min tv från dator får 3Mb/s och hur bra bild spm helst. Undrar varför det är sån stor skillnad från användare och användare ?

Testade filmen jag med, som sagt 3 Mbit/s visade datorn men det säger inte mkt.

Var bedrövlig kvalité och uppenbarligen har användare olika krav på kvalité om du nu tycker bilden var "hur bra som helst"

Nyfiken på vad du tycker om filmerna i kategorin HD filmer om du nu tycker Source Code var "hur bra som helst"

/Fredrik

Postad 01 december 2013 - 20:37

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 1
Viaplay lämnar tyvärr mycket att önska när det gäller bildkvalité, under min testmånad var bilden upp och ner flera gånger under en film och HD kändes inte alls stabilt.

Annars är mitt stora problem att de har filmerna och även serierna så kort tid. Mycket "nytt" har de men det försvinner efter ett par månader.

Postad 01 december 2013 - 21:13

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0

Annars är mitt stora problem att de har filmerna och även serierna så kort tid. Mycket "nytt" har de men det försvinner efter ett par månader.

Haft netflix ett tag, men tänkte testa viaplay istället.
Men, detta är ju så dumt att man blir ledsen. Hela idén, och poängen, måste ju vara att bygga upp ett arkiv.
Känns inte som spotify haft ställningen de har nu, om tog bort alla album som var äldre än t.ex. ett år...

Postad 02 december 2013 - 10:42

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Kollade utbudet av filmer på datorn, bestämde mig för Source Code, som verkar vara en film i min smak. Drar igång Viaplay på 360:n och sätter på filmen, bara för att se att den är i en kvalitet som jag hade varit nöjd med år 1983, inte år 2013. Rent uruselt dålig, MYCKET sämre än en dvd-film och jämförelse med hd-film låter sig inte ens göras.

Varför i hela h-e har Viaplay så mycket ny film i riktigt sunkig sd-kvalitet? På en stor TV blir det i praktiken inte tittbart.

Iaf tidigare lyckades inte Viaplay hålla koll på att samma film fanns både i SD och HD, dvs man fick i praktiken alltid söka efter filmen och då ofta hitta 2 versioner. Vet inte om de kanske fixat det i nya versionen.

Postad 02 december 2013 - 10:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Haft netflix ett tag, men tänkte testa viaplay istället.
Men, detta är ju så dumt att man blir ledsen. Hela idén, och poängen, måste ju vara att bygga upp ett arkiv.
Känns inte som spotify haft ställningen de har nu, om tog bort alla album som var äldre än t.ex. ett år...

Samma sak med Filmnet som jag fick en gratiskod på 2 månader för. Men vad ska jag med den till då de som man är intresserad av inte finns kvar? Verkar som om de svenska tjänster mer är en kompletterande TV-tjänst för befintliga kanaler och ingen riktig streamingtjänst som skriver långsiktiga avtal för det som de lägger upp. Folk klagar på att de senaste säsongerna inte finns på Netflix, men för den typen av tjänst så anser jag att det är viktigare att kunna se från början. De kompletterar ju ändå med nya säsonger varefter avtalen tillåter. (Annars så växlar man till US...)

Postad 02 december 2013 - 11:28

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 0
Huvudet på spiken! De avtal viaplay och filmnet har är samma som för tv-kanaler och filmerna och serierna blir därefter. Filmerna kanske jag kan leva med även om jag vill kunna gå tillbaka och se en film efter ett par månader och inte på en gång. Men för mig som tittare är deras tv-serier helt ointressanta, jag ser sällan serier när de är nya utan har väntat tills jag kunnat plocka upp dem billigt på dvd/bd eller som nu se den på netflix. Så att bara ha den senaste säsongen ger mig ingenting.

Synd för jag tror att konkurrens är bra för att utveckla formatet framåt och se till att filmer och serier kommer tidigare på streaming.

Postad 02 december 2013 - 12:05

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Trevligt att Viaplay nu stödjer HD på min Samsung Smart TV. Har hittills tittat via min Xbox där HD-versioner funnits sedan tidigare. Jag ser ju att det finns flera som har haft strul med Viaplay. För egen del har det funkat fint mest hela tiden, utom när de drog igång sin w8 app som bara krånglade.

Postad 02 december 2013 - 18:01

isolde
  • isolde
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Hittade Source Code i HD nu, på Netflix...

Testade filmen jag med, som sagt 3 Mbit/s visade datorn men det säger inte mkt.

Var bedrövlig kvalité och uppenbarligen har användare olika krav på kvalité om du nu tycker bilden var "hur bra som helst"

Nyfiken på vad du tycker om filmerna i kategorin HD filmer om du nu tycker Source Code var "hur bra som helst"

/Fredrik

Man behöver ju inte vara spydig för att jag tyckte filmen var bra kvalitet som var i hd brukar inte tycka om filmer med dålig kvalite men man skall tydligen inte säga vad man tycker!!!!!!!

Postad 11 december 2013 - 08:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 1
Jag sällar mig till de som anser att bildkvalitén är undermålig. Såg Champions League i "HD" igår och är man van vid Blu-ray och HDTV via parabol är detta riktigt risigt. Bilden är stenhårt komprimerad med artefakter och bilduppdateringen är långsam så vid panoreringar blir det hackigt och suddigt. Så länge bilden står stilla ser det hyfsat ut dock.
Helt klart tittbart men väldigt dåligt. Jag visste att det skulle vara dåligt men inte så här dåligt.
Har sett via PS4 och iPad 4 i så kallad HD (begreppet HD borde förbjudas för streamade tjänster som ViaPlay och YouTube).

Postad 11 december 2013 - 14:43

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Avseende bildkvalitet.

Hade själv blandad kvalitet på bildkvaliteten så länge jag körde med wifi och inte hade koll på tex protokollsättningar (säkra N protokoll eller nyare enbart på 2,5 och 5 ghz) och kanalstörning (fast kanal efter koll var ev. störande andra källor hade för kanal - istumbler för mac). Funkade genast bättre, men jag ville gå vidare.

Jag valde att skaffa en enkel lösning, drog en nätverkskabel från router i ett rum där mitt första jack satt till eluttagsadapter och en eluttagsadapter till TV-rummet, därefter in i Sammy Smart TV. Nu hade jag tur och båda eluttagen låg på samma fas. Jag mätte och hade 12 mbit direkt vid router i första jacket, gick till TV-rummet och mätte och hade samma där - dvs fast lina från första jacket till TV. Därefter inga problem mer för min del, HD är helt ok, inga direkta störningar och andra kan köra wifi som de vill utan att jag märker något på varken Netflix eller Viaplay. Jag har inte fiber utan bara koppar ADSL på ca 12 mbit in.

I mitt fall hade jag en rätt stor potential till förbättring som jag inte direkt kunde skylla på varken Viaplay eller Netflix.

Postad 11 december 2013 - 14:51

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Fast jag har fiber och kör trådat så det blir nog inte bättre än det jag har. Tyvärr har jag nog högre krav än de flesta andra...

Postad 11 december 2013 - 17:35

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Mitt krav är 5.1 ljud i Windows 8 appen men det kommer aldrig hända. Bara Netflix av alla streamingstjänster i Sverige som har detta (Dolby Plus).

Postad 11 december 2013 - 17:38

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Fast jag har fiber och kör trådat så det blir nog inte bättre än det jag har. Tyvärr har jag nog högre krav än de flesta andra...

Jag kör också trådat (dock Comhem) och brukar vid koll mot diverse ställen få 90-95 mb/s, så det är inte där problemet ligger.

Redigerat av SC-Zap, 11 december 2013 - 17:38.

Postad 11 december 2013 - 19:53

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Kör även CD HD på ET9000HD box via Onkyo-receiver som blåser upp upplösningen till 1080p. Så nog kan jag jämföra med det och det kan se bättre ut, men inte sjutton är det dåligt eller skrangligt på varken Netflix, Viasat varken via Smart TV eller Xbox 360.

Hackar det med 95 Mbit då sitter troligtvis problemet på annat håll än i Viaplay eller Netflix.

Postad 12 december 2013 - 11:23

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Jag kör fiber plus WiFi via HTPC och har inga problem alls med hackande bild och suddighet. Kan inte direkt säga att jag ser några tydliga spår av komprimering, men visst, det är inte blu-ray kvalité.

Redigerat av improwise, 12 december 2013 - 11:24.

Postad 12 december 2013 - 11:28

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Har själv skrivit om detta tidigare i tråden. Håller med om det du skriver. Vid panoreringar så håller framför allt fotbollen inte måttet.

Men alla har inte lika stora krav. Men sedan jämför jag med Canal Digital via parabol och den jämförelsen är nog inte rättvis egentligen.

/Fredrik

Redigerat av porch123, 12 december 2013 - 11:29.

Postad 12 december 2013 - 11:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Håller med helt. Det är panoreringarna på fotboll som är dåliga. Jämför också med parabol HD. Jag är tämligen säker på att den kvalitet jag får på viaplay är det bästa de erbjuder och det är som det är. Kanske OK för youtube-generationen...
Jag kan leva med det om jag vill se en viktig match, men det är egentligen undermåligt.

Postad 12 december 2013 - 12:21

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0
Med en 64" referensplasma i sovrummet och en 100+ duk i vardagsrummet kan jag lova att jag är rätt kräsen när det gäller bra bild :) Hos mig är det är inga som helst problem med panoreringar osv på min HTPC och ViaPlay (när allt fungerar som det ska). Dock, skälet att jag kör just med HTPC är att den på egen hand bidrar en hel del till att förbättra bilden på sätt som kanske enklare enheter inte fixar. Sen är det så klart, som jag sa innan, att förväntar man sig typ kvalité i stil med NetFlix SuperHD så lär man bli besviken, men det är väl å andra sidan inget som ViaPlay direkt påstått sig ha heller. Har kollat lite på ViaPlay via päronens F8005 Samsung och där är bilden så klart inte alls lika bra, men ändå rätt ok. Har dock aldrig kört via boxar, konsoller osv. då jag inte riktigt känt att de erbjudit mig de funktioner och kontroll jag vill ha.

Postad 12 december 2013 - 12:27

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0
Ser enbart på sporten på Viaplay så mina synpunkter gäller endast det.

Formel1, Golf och framförallt studiosändningarna håller jättebra kvalité. Även fotbollen när det går långsamt i matcherna. Vid snabba uppspel så är jag inte nöjd med det de erbjuder. Bara att titta på gräset när det går snabbt i matcherna.
Man måste ha något bra att jämföra med typ Canal Digitals sportsändningar för att förstå hur dåligt det är.

Men lärt mig leva med det, det är ända sättet jag kan se Viasat om jag inte slänger upp en parabol från Viasat igen.

Testat allt från bl a airplay ,skärmdubblering. Hdmi adapter från ipad, kabel från Mac mini till receiver eller tv. Kabel från pc till receiver/tv.

Har fiber 100Mbit.

/Fredrik

Redigerat av porch123, 12 december 2013 - 12:34.

Postad 12 december 2013 - 12:31

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Formel1, Golf och framförallt studiosändningarna håller jättebra kvalité. Även fotbollen när det går långsamt i matcherna. Vid snabba uppspel så är jag inte nöjd med de erbjuder.

Men lärt mig leva med det, det är ända sättet jag kan se Viasat om jag inte slänger upp en parabol från Viasat igen.

/Fredrik

Jag kan eg bara jämföra med när jag hade samma innehåll som HD kanaler via ComHem tidigare (också genom HTPC) och ViaPlay ser lika bra ut som det gjorde. Även CSports La Liga sändningar i HD flyter på bra (när väl CSports fungerar, men numera verkar de fått lite bättre ordning). Men som jag sagt innan, min HTPC gör en hel del här för att förbättra bildkvalitén, t.ex. att jämna ut panoreringar och liknande, så jag kan av naturliga skäl bara redogöra för den setup jag har.

Redigerat av improwise, 12 december 2013 - 12:33.

Postad 12 december 2013 - 12:40

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0
Som sagt alla är inte lika kräsna. Och när allt annat bl a Netflix, allt jag spelar upp från mac minin (filmer, playkanaler mm) fungerar bra så är det som det är. Sport ska inte sändas med en bitrate på 3Mbit/s som Viaplay erbjuder. Även om den siffran inte säger så mkt egentligen.

/Fredrik

Redigerat av porch123, 12 december 2013 - 12:41.

Postad 12 december 2013 - 13:09

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 1

Som sagt alla är inte lika kräsna. Och när allt annat bl a Netflix, allt jag spelar upp från mac minin (filmer, playkanaler mm) fungerar bra så är det som det är. Sport ska inte sändas med en bitrate på 3Mbit/s som Viaplay erbjuder. Även om den siffran inte säger så mkt egentligen.

Det viktiga är kanske inte främst hur kräsen man är utan vilka alternativ som finns att tillgå, sen får man väl utifrån det välja om det är intressant nog. Själv hade jag kollat även om det så var analogtv fotbollsnörd som man är, men visst, en riktigt bra 1080p stream med 5.1 ljud skulle man inte säga nej till. Men att det skulle hacka i panoreringar osv. stämmer inte med den upplevelse jag har hos mig, men hur det ser ut hos andra vet jag inte. Sen vore det väl att ta i och påstå att bilden alltid var knivskarp i de snabbaste sekvenserna, men fullt tillräckligt för mina behov och jag känner inte till något bättre alternativ.

Postad 12 december 2013 - 13:37

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1 590 inlägg
  • 0

Det viktiga är kanske inte främst hur kräsen man är utan vilka alternativ som finns att tillgå, sen får man väl utifrån det välja om det är intressant nog. Själv hade jag kollat även om det så var analogtv fotbollsnörd som man är, men visst, en riktigt bra 1080p stream med 5.1 ljud skulle man inte säga nej till. Men att det skulle hacka i panoreringar osv. stämmer inte med den upplevelse jag har hos mig, men hur det ser ut hos andra vet jag inte. Sen vore det väl att ta i och påstå att bilden alltid var knivskarp i de snabbaste sekvenserna, men fullt tillräckligt för mina behov och jag känner inte till något bättre alternativ.

Det är relativt ofta bättre kvalitet i analoga tv-sändningar än på Viaplay när jag testat. Det är flytet som är det största problemet förutom artefakter och komprimering.

Postad 12 december 2013 - 13:40

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 1

Du gör en god summering som jag delar - har heller inte några direkta panoreringsproblem.

Om man vill diskutera lite lätt undermålig bild så platsar C Mores SHL och Allsvenska sändningar (i CD mfl) som upptas i SD-format (typ på C More Live kanalerna).

Postad 12 december 2013 - 13:46

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Det är relativt ofta bättre kvalitet i analoga tv-sändningar än på Viaplay när jag testat. Det är flytet som är det största problemet förutom artefakter och komprimering.

Komprimering, iaf om den inte är loseless, är väl inte så mkt att göra åt. Som sagts tidigare så sätter så klart bitraten en gräns här, även om väl mpeg-komprimering och liknande blivit bättre med åren. Finns som bekant vissa funktioner för att förbättra (gömma) detta på mottagarsidan men de fungerar olika bra och kan väl knappast göra underverk även om de ibland fungerar över förväntan.

Postad 15 december 2013 - 23:38

Unregistered1030
  • Unregistered1030
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ni som testat både på Samsung-appen och att köra på dator kopplad till TV, märker ni ngn skillnad? Kollar mest sport och upplever som andra lite problem vid panoreringar.

Postad 16 december 2013 - 07:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det ser bättre ut ju mindre bildvisare man använder. Har testat iPad 4 med hyfsad bild. 46" TV är klart sämre och med projektor och stor duk avslöjas defekterna i bilden skoningslöst.

Postad 16 december 2013 - 20:32

mbiz
  • mbiz
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Precis haft viaplays support på tråden men kunde nog lika gärna ha frågat brevbäraren...

Är det någon mer som upplever att sportsändningar flyter bättre via airplay än i tv-appen, även vid "hög bitrate", dvs när bilden är någorlunda skarp? Jag kör främst fotbollen från en ipad 4 via raspberry pi (openelec) alt. apple tv 2 gen, till en Panasonic ST60. Tänkte att jag skulle prova den inbyggda appen då jag har haft stora problem med avbrott och låg kvalitet under stormatcherna de senaste veckorna. Hur som helst, jag upplever skärpan och färger i tv-appen som klart jämförbara med det jag får via airplay, men det flyter uselt vilket gör att det blir väldigt frustrerande att kolla hockey/fotboll på detta sätt. Har detta med processorkraft att göra tro?

Min förhoppning är iaf att det dom sa på luren, att dom håller på med stora infrastrukturförändringar inför OS, stämmer. Det visar sig väl.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.