Köptips och Råd!
896 svar till detta ämne
Postad 17 januari 2012 - 10:23
tobiaspetrini
-
tobiaspetrini
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej Alla,
Min flickvän har börjat tjata på mig om att vi behöver en ny teve och jag verkar bli tvungen att köpa en till. Jag har zoomat in på en teve som inte är alltför dyr, jag vill slippa extra HDbox och den ska därmed vara ComHem-ready och som uppfyller flickvännens krav på att vara "sådär jätteplatt"
Jag vill såklart att teven ska ha en superbra bild osv. Jag vill också att teven ska vara matt - alltså inte någon blankyta som de flesta teveapparater har nuförtiden. Med detta sagt så funderar jag kring Sony KDL-46EX520 https://www.prisjakt...kt.php?p=825630 som idag ligger på 7389 SEK med frakt.
Vad tror ni om den - känns den som ett gediget val eller finns det bättre teveapparater därute för samma peng? Tacksam för tips och svar!
Hej, jag köpte en Sony i 720 klassen (snäppet ovanför 520 antar jag) och lämnade tillbaka den - väldigt seg och jobbig att ha att göra med. Tyckte inte desgnen var nåt vidare heller. Det blidde en SamSung ue46d7005 istället - går att få tag på för 9500-10000 om man väntar in kampanjen. Betydligt bättre funktioner, enkelhet och snabbhet, bilden jämförbar med Sony (om ngt kanske faktiskt litet sämte med sån där clouding i hörnen, men det tänker jag bara på när TVn är svart så det spelar ingen roll för mig, annars är bilden superskarp och bra) och snyggare design. Den är också plattast på marknaden tror jag. Så jag rekommenderar den. Vet inte riktigt hur mat versus blank den är, men menar du ramen så är den så liten att det spelar ingen roll.
Postad 17 januari 2012 - 10:30
jimmy1975
-
jimmy1975
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Dator + TV eller Smart TV?
Är det bättre att köpa en liten dator med HDMI och koppla till TVn eller att köpa en TV som försöker själv?
Jag tror inte det blir så stor skillnad i pris, men om datorn sköter tänket borde det vara bättre framtidssäkrat och flexibelt.
Har precis köpt en Samsung 7005, och det är kul med en uppkopplad TV, men jag är inte så imponerad av Webbläsare, hastighet, enkelhet etc. Kanske hade varit bättre med en dator som skickar foton, videor, svtplay etc til TVn?
Några tankar?
Tobias
Ger inte så mkt för prestandan i dagens mediaspelare i tv apparaterna! Bättre med en ext lösning. Är själv inne på att skaffa en boxee elr en liten laptop.
Postad 17 januari 2012 - 10:37
jimmy1975
-
jimmy1975
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Problemet är ju att den är så pass stor. Kommer inte kunna frakta den nånstans utan att låna typ farsans bil :/
Varför skulle du inte köpa den ? Har hört väldigt mycket bra om den.
Hur pass ljuskänslig är dom ? Man kan ju inte mörka ner hela tiden. Ibland vill man ju har in lite ljus i lägenheten/stugan. Annars blir ju tjejen galen 
Vadå problem med frakten? Man flyttar väl inte tvn varje dag elr? Jag har en öppen planlösning med mkt ljus insläpp,å jag har inga direkta problem med speglingar! Det ända som jag störs av är att på kvällen så har jag en lampa tänd i fönstret bakom mig! Det löser jag genom att släcka lampan..
Postad 17 januari 2012 - 15:11
Bulletblues
-
Bulletblues
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Vadå problem med frakten? Man flyttar väl inte tvn varje dag elr? Jag har en öppen planlösning med mkt ljus insläpp,å jag har inga direkta problem med speglingar! Det ända som jag störs av är att på kvällen så har jag en lampa tänd i fönstret bakom mig! Det löser jag genom att släcka lampan..
Haha, nä det gör man inte. Dock så är det ju väldigt mycket smidigare om man faktiskt kan flytta lite med TVn. Jag bor i en stuga nu, kommer bo i en annan stuga i ett antal veckor. Sen flyttar jag tillbaks till den första stugan. Jag vill kunna ta med mig TVn  Har hur som helst mätt bilen. Det borde gå att få in TVn men det kommer nog bli tight. Vet du om foten går att ta av på ett relativt enkelt sätt ? Men det låter ju bra. Släcka en lampa är jag helt klart kapabel till att klara av  Jag är hyffsat säker på att jag köper P50VT30 när den kommer i lager på Elgiganten. Är det en sån du har ?
Postad 17 januari 2012 - 18:36
svinet87
-
svinet87
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Problemet är ju att den är så pass stor. Kommer inte kunna frakta den nånstans utan att låna typ farsans bil :/
Varför skulle du inte köpa den ? Har hört väldigt mycket bra om den.
Hur pass ljuskänslig är dom ? Man kan ju inte mörka ner hela tiden. Ibland vill man ju har in lite ljus i lägenheten/stugan. Annars blir ju tjejen galen 
För att jag tror inte du kommer ha några problem med ljuset trots allt. Såg på en plasma (som är ren budget-tv jämfört med den jag rekommenderade) idag hos en kompis där de kom en hel del ljus in, och det var inget man störde sig nämnvärt på. Enda som du bör göra vid ljus är väl att försöka sitta rakt framför för att slippa reflektioner från sidan.
Postad 18 januari 2012 - 11:02
jimmy1975
-
jimmy1975
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Haha, nä det gör man inte. Dock så är det ju väldigt mycket smidigare om man faktiskt kan flytta lite med TVn. Jag bor i en stuga nu, kommer bo i en annan stuga i ett antal veckor. Sen flyttar jag tillbaks till den första stugan. Jag vill kunna ta med mig TVn  Har hur som helst mätt bilen. Det borde gå att få in TVn men det kommer nog bli tight. Vet du om foten går att ta av på ett relativt enkelt sätt ? Men det låter ju bra. Släcka en lampa är jag helt klart kapabel till att klara av  Jag är hyffsat säker på att jag köper P50VT30 när den kommer i lager på Elgiganten. Är det en sån du har ?
Foten är ganska enkel att ta av på min iaf 2-4 skruvar. Nej jag har en G30.
Postad 19 januari 2012 - 23:14
storbacken29
-
storbacken29
-
Användare
-
-
246 inlägg
Hej
hur står sig dessa LED/Plasma tv för att titta på TV och FILM och så natruligtvist motor sport
jag har idag en Panasonic 42PA30 (Utan HD + utan inbyggd Boxer)
- Philips 47PFL7656 12500:- lokal affär
- Philips 37PFL7606 12500:- lokal affär
- Panasonic 46GT30Y (enda Plasmam)
- SamsungUE 46 d7005
Välkomnar åsikter om dessa
Sven Åke
Postad 20 januari 2012 - 14:34
Jacob90
-
Jacob90
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Skulle någon kunna hjälpa mig och välja vilken tv som är bäst för våra behov. Jag och sambon har satt en budget på 10.000kr och vi har kollat på en hel del tv apparater den senaste tiden. Vi har kollat på Panasonic G30 och GT30 modelerna i 50 tum men vi har även varit inne på Sharp 831s och Philips 7606H. Det vi ska använda tvn till är ca 30% till vanlig SD , 70% avtiden blir det blu ray filmer eller xbox 360/Ps3. När vi kollar på tv så är de fotboll (min del) resterande delen såndana program kvinnor kollar på =P
Postad 21 januari 2012 - 17:03
jimmy1975
-
jimmy1975
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Skulle någon kunna hjälpa mig och välja vilken tv som är bäst för våra behov. Jag och sambon har satt en budget på 10.000kr och vi har kollat på en hel del tv apparater den senaste tiden. Vi har kollat på Panasonic G30 och GT30 modelerna i 50 tum men vi har även varit inne på Sharp 831s och Philips 7606H. Det vi ska använda tvn till är ca 30% till vanlig SD , 70% avtiden blir det blu ray filmer eller xbox 360/Ps3. När vi kollar på tv så är de fotboll (min del) resterande delen såndana program kvinnor kollar på =P
Jag är mer än nöjd med min G30 för 8990kr!
Postad 21 januari 2012 - 20:04
tobiaspetrini
-
tobiaspetrini
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej hur står sig dessa LED/Plasma tv för att titta på TV och FILM och så natruligtvist motor sport jag har idag en Panasonic 42PA30 (Utan HD + utan inbyggd Boxer)
- Philips 47PFL7656 12500:- lokal affär - Philips 37PFL7606 12500:- lokal affär - Panasonic 46GT30Y (enda Plasmam) - SamsungUE 46 d7005
Välkomnar åsikter om dessa
Sven Åke
jag köpte samsungen, och är nöjd. dock blöder den litet i hörnen, men den syns mest i stand byläge när tvn är helt svart. annars har den bra uppkopplingsfuntionalitet - skänt när alla prylar i huset pratar med varandra, svtplay, internet, etc.
Postad 22 januari 2012 - 13:23
stoffe69
-
stoffe69
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
.
Redigerat av stoffe69, 22 januari 2012 - 19:55.
Postad 23 januari 2012 - 15:39
Unregistered7ed1d95b
-
Unregistered7ed1d95b
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Har en pixel som lyser blått på svart bakgrund men som fungerar på ljus bakgrund (en LG60LD550N) som är inköpt april 2011. Någon som har koll på vad LG ger för pixelgaranti på ett sånt fel?
Postad 23 januari 2012 - 15:45
gustavk
-
gustavk
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Deras pixelgarantipolicy finns på deras hemsida.
Postad 23 januari 2012 - 23:03
DaFigg
-
DaFigg
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag var på elgiganten och fastnade för den här TV:n.
http://www.elgigante...-42-vlc-9142-t2
Dock hittar jag inga omdömen eller recentioner om den på Internet, tror ni det är ett bra köp? Får den 300kr billigare än vad det står på Internet.
Postad 24 januari 2012 - 16:57
svinet87
-
svinet87
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag var på elgiganten och fastnade för den här TV:n.
http://www.elgigante...-42-vlc-9142-t2
Dock hittar jag inga omdömen eller recentioner om den på Internet, tror ni det är ett bra köp? Får den 300kr billigare än vad det står på Internet.
https://www.prisjakt...kt.php?p=85080350" Plasma,
Postad 24 januari 2012 - 17:03
DaFigg
-
DaFigg
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
https://www.prisjakt...kt.php?p=850803
50" Plasma,
Alla som jag har pratat med har sagt att jag inte borde köpa plasma. Är det bra när man ska kolla på film ifrån datorn och spela xbox 360? Det är ju främst det vi kommer att använda tv:n till! Sedan tror jag nog 50 tum blir för stort för vårat rum, möjligtvis 47. Vad tror du om TV:n som jag länkade annars då?
Postad 25 januari 2012 - 01:35
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2 318 inlägg
Tja.
Har börjat inse att min 40" är på tok för liten och har nu planer på att skaffa nytt i vardagsrummet.
Budgeten ligger på 15-20.000 och kravet är 55".
Är inte alltför insatt i skillnaden på plama och LCD-LED, men har en LCD-LED nu och är nöjd med bilden på den.
Har kollat en del på Samsungs 8005 55" eftersom jag gillar designen på den samt att det är en Samsung.
Stod och snackade lite men en försäljare på Mediamarkt häromdagen och han påpekade att jag gillar designen NU, men kanske inte om några år.
TVn kommer mest användas till vanlig vardagstittande med "analoga" utbudet blandad med en del PS3-spelande och mycket BluRay.
USB-läsare är ett plus (har det nu och är perfekt när man vill slå på ett vänner-avsnitt snabbt), att Samsungen dessutom kan spela in på USB-minnet är ju bra.
Hade inte tänkt köpa ny TV fören i Mars-April så har tid på mig att "utforska" de ni tipsar mig om!
Postad 25 januari 2012 - 10:42
iloveoov
-
iloveoov
-
Rookie
-
6 inlägg
Tänkte beställla en tv i eftermiddag och det står mellan Panasonic TX-P50U30E eller Samsung PS51D535.
Buzzningen som det talas om kring plasmor och dessa modeller oroar helt klart, särskilt eftersom det kommer vara en sovrumstv på max 2,5m avstånd ungefär. När det är en så pass stor TV väger också faktumet att samsungen är betydligt tunnare och snyggare relativt tungt, vilket fler i hushållet tycker.
Uppskattar alla alternativ på andra apparater eller input på ovanstående. Finns det några egentliga alternativ i denna prisklass som mäter sig med ovanståendes storlek och kvalitéer? Kommer främst kolla på bluray/hd film/serier via bärbara datorn och litelite sd.
Postad 25 januari 2012 - 15:02
svinet87
-
svinet87
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Tänkte beställla en tv i eftermiddag och det står mellan Panasonic TX-P50U30E eller Samsung PS51D535.
Buzzningen som det talas om kring plasmor och dessa modeller oroar helt klart, särskilt eftersom det kommer vara en sovrumstv på max 2,5m avstånd ungefär. När det är en så pass stor TV väger också faktumet att samsungen är betydligt tunnare och snyggare relativt tungt, vilket fler i hushållet tycker.
Uppskattar alla alternativ på andra apparater eller input på ovanstående. Finns det några egentliga alternativ i denna prisklass som mäter sig med ovanståendes storlek och kvalitéer? Kommer främst kolla på bluray/hd film/serier via bärbara datorn och litelite sd.
Buzzningen är ingenting som finns på ALLA plasma, utan det kommer med vissa modeller eller vissa exemplar av vissa modeller. En del på forumet rekommenderar att du sätter en tygbit bakom TVn när du sätter upp den på väggen - vilket gör att buzzingen i de flesta fall försvinner. Angående Samsungen har jag inte så jättebra koll, men jag har tittat på Panasonicen i butik och i den prisklassen är det en väldigt bra TV. Tja.
Har börjat inse att min 40" är på tok för liten och har nu planer på att skaffa nytt i vardagsrummet. Budgeten ligger på 15-20.000 och kravet är 55". Är inte alltför insatt i skillnaden på plama och LCD-LED, men har en LCD-LED nu och är nöjd med bilden på den. Har kollat en del på Samsungs 8005 55" eftersom jag gillar designen på den samt att det är en Samsung. Stod och snackade lite men en försäljare på Mediamarkt häromdagen och han påpekade att jag gillar designen NU, men kanske inte om några år.
TVn kommer mest användas till vanlig vardagstittande med "analoga" utbudet blandad med en del PS3-spelande och mycket BluRay.
USB-läsare är ett plus (har det nu och är perfekt när man vill slå på ett vänner-avsnitt snabbt), att Samsungen dessutom kan spela in på USB-minnet är ju bra.
Hade inte tänkt köpa ny TV fören i Mars-April så har tid på mig att "utforska" de ni tipsar mig om!
https://www.prisjakt...kt.php?p=854599Panasonic VT30 55" har vunnit flera priser för sin bild och är en riktigt vass TV. Visst som du säger så är LED ju jävligt fräscha. Men om du skulle sätta en bra LED bredvid Panasonicen så kommer bilden på Panasonicen vara väldigt mycket bättre. I övrigt finns det väldigt många trådar om folk som köpt LED/LCD/Plasma i den storleken du pratar om och i framförallt den prisklassen. Testa söka i forumet efter det du är intresserad av, så hittar du väldigt mycket omdömen och annat som hjälper dig på vägen! Alla som jag har pratat med har sagt att jag inte borde köpa plasma. Är det bra när man ska kolla på film ifrån datorn och spela xbox 360? Det är ju främst det vi kommer att använda tv:n till!
Sedan tror jag nog 50 tum blir för stort för vårat rum, möjligtvis 47. Vad tror du om TV:n som jag länkade annars då?
Alltså, med en LCD/LED-TV kommer det i nästan alla fall "input-lagg" vilket gör att bilden inte riktigt hänger med när du spelar spel. På en plasma existerar inte detta.. När du skall kolla på film, så vill du ju att det svarta i en film skall vara riktigt svart. Tänk dig att se Sagan om ringen och alla dess mörka scener men att TVn inte klarar av att ge dig det svart, utan det blir mer grått i dessa scener. All den risken finns om du köper något annat än Plasma.. Notera att jag säger RISKEN, alla LCD/LED har inte det problemet. Dock så eftersom du valde en så pass billig TV skulle jag säga att risken är stor. Därför förespråkar jag Plasma i alla lägen. Alla som säger att den drar mycket ström, visst den drar dubbelt så mycket som en LED-TV. Men på ett år kanske det rör sig om 2-300 kronor extra MAX. Sen om du ser fördelar med LED så är det ju att de är tunna och "snygga". Men kort sammanfattat skulle jag hellre ta en Plasma för att den i nästan alla lägen har en överlägsen bild, dessutom slipper du lagget när du spelar TV-spel.
Postad 26 januari 2012 - 03:30
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 295 inlägg
Du slipper inte lagget men det stämmer att de oftast har lite lägre lagg. Men kolla upp modell för modell. Ska du slippa lagg så är det PC monitorer som gäller. Men även där får du kolla upp då det skiljer en del.
Postad 27 januari 2012 - 17:57
DaFigg
-
DaFigg
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Om man kollar på specifikationer angående TV-apparater, vad är det man skall gå på för att få en liten översikt om hur input-lagget kan vara? Eller är det helt upp till att testa sig fram?
Köpte den TV:n som jag länkade, och tro det eller ej. Men det var lagg. Ska åka och byta någon dag, dock så vill jag ha lite mer tips. Blir en plasma kanske denna gång
Postad 29 januari 2012 - 10:44
jimmy1975
-
jimmy1975
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Buzzningen som en del tydligen ska ha stört sig på,hör jag bara om jag står precis ovanför tvn så det är inget som stör mig! Har testat med signal från min digital box sagem DTR94160 HD å bilden är mkt bra! Har även testat divx på usb minne å det är oxå väldigt bra! Ska ta å prova mkv genom usb minne återkommer med resultat! Jag äger just nu inte någon blu-ray så det kan jag ej kommentera men det ska väl bli en snart hoppas jag!
Har nu provat mkv 720p på usb minne kanon bild! Ska dock tilläga att den tar inte alla 720p filmer jag matar den med,är väl mediaspelaren i tvn som är begränsad.. Om någon vet varför den inte tar alla 720p mkv så skriv gärna om ni har en lösning på problemet..
Postad 29 januari 2012 - 10:47
jimmy1975
-
jimmy1975
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Om man kollar på specifikationer angående TV-apparater, vad är det man skall gå på för att få en liten översikt om hur input-lagget kan vara? Eller är det helt upp till att testa sig fram?
Köpte den TV:n som jag länkade, och tro det eller ej. Men det var lagg. Ska åka och byta någon dag, dock så vill jag ha lite mer tips. Blir en plasma kanske denna gång
Om din budget tillåter så kan jag rekommendera en panna G30 har en själv å det är mkt bra bild för dom slantarna!
Postad 30 januari 2012 - 00:33
Episode88
-
Episode88
-
Användare
-
-
115 inlägg
skitsnack svinet, det finns lcd-leds med 20-25 ms input lag och det är inte ens märkbart även för den mest ihärdige gamern.
så vissa funkar perfekt till spel.
Postad 30 januari 2012 - 11:50
svinet87
-
svinet87
-
Amatör
-
-
96 inlägg
skitsnack svinet, det finns lcd-leds med 20-25 ms input lag och det är inte ens märkbart även för den mest ihärdige gamern. så vissa funkar perfekt till spel.
Om du noterar mitt ordval; "nästan i alla fall". Jag är mycket väl medveten om att det inte är så i alla fall, men de TV-apparater med så lite input-lagg är väl lite dyrare, eller?
Postad 01 februari 2012 - 11:12
jimmy1975
-
jimmy1975
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Om du noterar mitt ordval; "nästan i alla fall". Jag är mycket väl medveten om att det inte är så i alla fall, men de TV-apparater med så lite input-lagg är väl lite dyrare, eller?
Hallå köp en panna G30 så är dina tv bekymmer lösta! 8995 riksdaler kostar den,å bättre än så blir det nog inte! Sen kan man ju alltid leta å leta å aldrig slå till...
Postad 01 februari 2012 - 22:31
svinet87
-
svinet87
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Hallå köp en panna G30 så är dina tv bekymmer lösta! 8995 riksdaler kostar den,å bättre än så blir det nog inte! Sen kan man ju alltid leta å leta å aldrig slå till...
https://www.prisjakt...kt.php?p=8482137990:- på NetOnNet nu  Skall köpa min i veckan troligtvis, skall bara bli klar med målning etc. i lägenheten. Måste införskaffa mig en snygg TV-Bänk också.
Redigerat av svinet87, 01 februari 2012 - 22:32.
Postad 03 februari 2012 - 18:47
Unregisteredbf63d3ba
-
Unregisteredbf63d3ba
-
Lärjunge
-
-
361 inlägg
Vad är bäst att välja; en plasma för 5k eller lcd för 5k, samma tillverkare, 2011 modell?
Postad 04 februari 2012 - 18:46
TheLarsson
-
TheLarsson
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Ska köpa en ny TV och kommit fram till två olika modeller: https://www.prisjakt...rams=ss=50EX503eller https://www.prisjakt...kt.php?p=851085Ska användas till Bluray, lite spelande från dator och vanliga sändningar. Vilken är då bäst för mig?
Postad 04 februari 2012 - 20:36
svinet87
-
svinet87
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Ska köpa en ny TV och kommit fram till två olika modeller:
https://www.prisjakt...rams=ss=50EX503
eller
https://www.prisjakt...kt.php?p=851085
Ska användas till Bluray, lite spelande från dator och vanliga sändningar.
Vilken är då bäst för mig?
Min bror har en Sony EX500 (och inte 503) och jag tycker den är fin. Men jag själv skall nu i veckan som kommer slå till på en Panasonic Plasma (förvisso någon modell värre än din), men jag hade troligtvis valt Panasonicen ifall du skall titta mycket på film.
Postad 12 februari 2012 - 14:56
KonradA
-
KonradA
-
Användare
-
-
187 inlägg
Kan någon tipsa om en bra 55-60"-tv till rimligt pris? Helst inte mer än 12 000 kr. Gärna något av god kvalitet som kommer hålla en längre tid. Tack!
Postad 14 februari 2012 - 18:53
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Alla som jag har pratat med har sagt att jag inte borde köpa plasma. Är det bra när man ska kolla på film ifrån datorn och spela xbox 360? Det är ju främst det vi kommer att använda tv:n till!
Sedan tror jag nog 50 tum blir för stort för vårat rum, möjligtvis 47. Vad tror du om TV:n som jag länkade annars då?
I samma prisläge slår plasma lcd i de allra flesta lägen. 50 tum är inte för stort om du ser på den från 2 meter upp till 3.5. Efter 3.5 börjar den bli för liten.
Postad 20 februari 2012 - 17:07
monatumba
-
monatumba
-
Rookie
-
2 inlägg
Hallå vänner söker en TV för max 5000kr till studentlyan, kommer förmodligen köra XBMC med playtjänster och PS3, kommer bara mata med analog tv-signal (hyresvärdens fel). Förslag?
Postad 22 februari 2012 - 08:33
Unregistered09e8e626
-
Unregistered09e8e626
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hallå gossar Jag har verkligen försökt att forska själv, men jag blir bara yr i huvet. Jag använder min tv enbart till att spela upp HD-material från min HTPC, jag sitter idag på en Video7 40" LCD som jag är mycket nöjd med, dock har den nu 7år på nacken, börjar kännas lite liten och klarar bara 720p. Nu när jag "forskar" så känns det självklart att jag skall ha en plasma, men när jag forskade inför köpet av min nuvarande tv så var det självklart att handla LCD eftersom plasma var hopplöst efter på alla sätt. Har plasma-skärmarna blivit så pass mycket bättre senaste åren? De nya LED-LCD skärmarna känns ju fräschare än plasma, men jag personligen ger inte 5 råttskit om skärmen är 3 eller 7cm tjock, skiter också fullständigt i både analoga och digitala mottagare, "smart"-funktioner ser jag enbart som onödigt krims-krams o tingel-tangel eftersom jag fixar allt sånt o mer därtill i min HTPC. 3D känns inte heller som nått som lockar, är inte alls imponerad av det. Det enda jag egentligen vill ha är en stor skärm som ger knivskarp och klockren bild när jag tittar på HD-filmer från min HTPC/Blue-ray. Allt jag behöver i form av finesser är en DVI/HDMI ingång. Är jag inne på rätt spår om jag tittar på Panasonics dyrare plasmor t.ex Viera TX-P55VT30Y ?? Eller finns det billigare alternativ utan att tumma på prestanda/kvalité?
Postad 22 februari 2012 - 11:07
balagarba
-
balagarba
-
Användare
-
-
157 inlägg
Hallå gossar
Jag har verkligen försökt att forska själv, men jag blir bara yr i huvet.
Jag använder min tv enbart till att spela upp HD-material från min HTPC, jag sitter idag på en Video7 40" LCD som jag är mycket nöjd med, dock har den nu 7år på nacken, börjar kännas lite liten och klarar bara 720p.
Nu när jag "forskar" så känns det självklart att jag skall ha en plasma, men när jag forskade inför köpet av min nuvarande tv så var det självklart att handla LCD eftersom plasma var hopplöst efter på alla sätt. Har plasma-skärmarna blivit så pass mycket bättre senaste åren? De nya LED-LCD skärmarna känns ju fräschare än plasma, men jag personligen ger inte 5 råttskit om skärmen är 3 eller 7cm tjock, skiter också fullständigt i både analoga och digitala mottagare, "smart"-funktioner ser jag enbart som onödigt krims-krams o tingel-tangel eftersom jag fixar allt sånt o mer därtill i min HTPC. 3D känns inte heller som nått som lockar, är inte alls imponerad av det.
Det enda jag egentligen vill ha är en stor skärm som ger knivskarp och klockren bild när jag tittar på HD-filmer från min HTPC/Blue-ray. Allt jag behöver i form av finesser är en DVI/HDMI ingång.
Är jag inne på rätt spår om jag tittar på Panasonics dyrare plasmor t.ex Viera TX-P55VT30Y?? Eller finns det billigare alternativ utan att tumma på prestanda/kvalité?
Köpte själv en samsung PS51D535 som jag kör i vardagrummet Använder den bara till tv tittning.Och på HD kanalerna så är den grym  Dock inte nån riktig höjdare på vanliga SD kanaler.Har heller inte nåt problem med buzzning som många verkar ha med den tvn.Endast en HDMI och inget lullull.Grannen köpte en 59"av den modellen och det var inget buzz från den heller.Det är väl svärtan som är största skillnaden om du köper en dyrare plasma(dvs om du endast ser på HD material).Men var du nöjd med en 7 år gammal LCD så kommer du att vara kanonnöjd med svärtan som samsungen levererar.
Postad 22 februari 2012 - 12:23
Simon_sandström
-
Simon_sandström
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej! har tänkt att investera i ny TV och har lite funderingar. Jag har en budget på max 8000kr och vill ha en 46".
Just nu är det två modeller det står mellan
Panasonic Viera TX-P46G30Y och LG 46PFL6606T
Har läst mycket om Panasonics plasma och den verkar riktigt vass, kostar nu 5990kr hos komplett just nu. Men hur är det med inbränning nuförtiden på plasman? är lite fundersam.
Lg verkar helt också helt okej men kostar 1000kr till men är den värt de?
Det jag ska använda tv till är mestadels film/serier, vanligt tvtittande men även lite Xbox 360.
Vad bör jag satsa på? Plasma eller LED? Finns det någon bättre tv i prisklassen 6000-8000?
Tacksam för hjälp
Postad 25 februari 2012 - 15:28
Unregistered34959c77
-
Unregistered34959c77
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Hej! har tänkt att investera i ny TV och har lite funderingar. Jag har en budget på max 8000kr och vill ha en 46".
Just nu är det två modeller det står mellan Panasonic Viera TX-P46G30Y och LG 46PFL6606T
Har läst mycket om Panasonics plasma och den verkar riktigt vass, kostar nu 5990kr hos komplett just nu. Men hur är det med inbränning nuförtiden på plasman? är lite fundersam.
Det jag ska använda tv till är mestadels film/serier, vanligt tvtittande men även lite Xbox 360.
Vad bör jag satsa på? Plasma eller LED? Finns det någon bättre tv i prisklassen 6000-8000?
Tacksam för hjälp 
Har precis beställt Panasonicen från just komplett, har läst i flera dagar på forumet och kom fram till att för 5995kr är det inget annat än ett kap!
Postad 27 februari 2012 - 22:45
svinet87
-
svinet87
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Just nu är det två modeller det står mellan Panasonic Viera TX-P46G30Y och LG 46PFL6606T
Tacksam för hjälp 
Panasonicen är äckligt mycket bättre än LGn här tror jag. Inbränningar är inget du behöver vara orolig över.
Postad 11 mars 2012 - 10:40
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Du menar Phlilips. Satsa på plasma om du vill slippa clouding och få bättre svärta. Satsa på Philips om du vill ha en energisnål LED, matt skärm, tunnare ram, mer ljusstark.
Postad 11 mars 2012 - 10:46
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Energisnål...pffft. Vad har det med bildkvalitet att göra..?
Postad 11 mars 2012 - 18:52
Krokodilen31
-
Krokodilen31
-
Användare
-
-
192 inlägg
Vad tycker ni att man ska ge för denna? http://www.blocket.s...8.htm?ca=10&w=1inte 3000:- iallafall.................
Postad 29 mars 2012 - 08:55
svinet87
-
svinet87
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag har under senaste två månaderna varit helt inställd på att köpa en P50G30Y nu när jag flyttat hemifrån, och framförallt nu när jag fått min lön+csn.
Dock såg jag idag när jag kikade på Prisjakt att ST32Y kostade 7990. (50" alltså).
Jag har väntat en månad med köpet för att jag hela tiden har hoppats att P50G30 skall ner till de priset den hade kring jul (7990) och slå till då, men jag tvivlar på att den kommer dit ner igen.
Så min fråga är alltså, ska jag köpa ST32Y som har 3D men inte THX-läge istället.
Eller skall jag gå ner till 46", spara 2000 SEK och köpa en G30Y där istället?
Själva storleksskillnaden mellan 46" -> 50" gör inte så mycket, och som student så spelar de ingen större roll.
Hade ändå tänkt att slå på stort sedan när jag är klar med utbildningen och löst ett jobb, vilket bör bli kring augusti 2013.
Redigerat av svinet87, 29 mars 2012 - 08:57.
Postad 09 april 2012 - 09:21
Unregistered1676
-
Unregistered1676
-
Rookie
-
8 inlägg
Dags för ny TV i sovrummet så tänkte fråga om råd bland er experter. Är ute efter en 40-42 tums TV, LCD kan vara att föredra pga surfning men har plasma mycket bättre bild blir det en sån. Budget: 10 000kr. Har tittat på bl.a Samsung UE40D7005 och Panasonic TX-P42VT30E men är osäker.
Postad 11 april 2012 - 16:27
Unregistered1676
-
Unregistered1676
-
Rookie
-
8 inlägg
Dags för ny TV i sovrummet så tänkte fråga om råd bland er experter.
är ute efter en 40-42 tums TV, LCD kan vara att föredra pga surfning men har plasma mycket bättre bild blir det en sån.
Budget: 10 000kr.
Har tittat på bl.a Samsung UE40D7005 och Panasonic TX-P42VT30E men är osäker.
Det blev en ST50 istället.
Postad 01 maj 2012 - 22:08
Cloude
-
Cloude
-
Rookie
-
3 inlägg
Har funderat länge och kollat så många recensioner att jag blir alldeles snurrig men nu har jag äntligen kommit fram till två alternativ. TV:n kommer mest att användas till filmtittande. Mest från datorn, men kanske också lite sport och tv-spel.
Funderar på en
Panasonic TX-P50G30Y för 7000kr eller
Panasonic TX-P46GT30Y för 9000.
GT:n är en 3D-tv medans den andra inte är det. Men jag läste även att GT:n ska ha lite bättre bild (nu kommer jag inte ihåg vart det var). Å andra sidan är G30:n billigare och 4" större. Så vad rekommenderar ni? 3D är inte jätteviktigt för mig, däremot är bildkvalitén det. Är GT:n såpass mycket bättre att det är värt 4"?
Läste även ett test av Råd och Rön, och då fick både de här modellerna bland de lägsta betygen, även på bildkvalité. Men när jag läser här och på andra forum så verkar dessa modeller vara väldigt omtycka. Ni förstår att jag känner mig mer och mer osäker ju mer jag researchar!
Postad 13 maj 2012 - 12:29
eastflower
-
eastflower
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Funderar nu på att byta ut min 32 tums tv mot en 55" eller 60" tv.
Budget: ca 14 000kr
krav: 3d, full hd, wifi, smart tv
Användning: Spela xbox, titta mycket på film ( mest 3D) och såklart titta på tv.
Köpet kommer ske efter sommaren eftersom mitt sommarjobb får finansiera detta köp. Är väll mest inne på passiv 3d men om skillnaden mellan aktiv och passiv är stor kan jag såklart tänka om.
Har ni några förslag? Vad ska man välja: Passiv eller aktiv 3d?
Har tittat lite på : http://www.netonnet....0n/150033.5290/
Tack för all hjälp
Postad 13 maj 2012 - 19:11
Shazze
-
Shazze
-
Rookie
-
5 inlägg
Har priskriget försvunnit? Sedan jag gett mig in i tv-branschen sista veckorna för att vänta på ett kap, tycker jag priserna ligger på internetnivå(prisjakt/pricerunner) hela tiden. Har någon månad på mig innan jag behöver tvn, bör jag vänta eller bara köpa mig ett bra alternativ?
Exempelvis har Mediamarkt bara kört massa erbjudanden på vitvaror nu och någon enstaka tråkig tv. Nu har de "Samsung UE46EH5005" för 6490, som inte ens går att hitta något omdöme om. Detta är så klart samma pris som överallt annars på internet(prisjakt). Ska dock kolla på den i butik för att se den in action...
Egentligen allt jag skulle vilja ha var "Panasonic TX-P46G30", men den har precis försvunnit ur sortimentet... 46", full-HD utan all skit som 3D och 600hz, välbeprövad/rekommendead bildkvallité, uppspelning av de olika filformaten och nätverksanslutning. Så nu får jag leta upp ett nytt alternativ...
Hur är det annars med Hz? Rent skitsnack från tillverkarna/försäljarna så länge signalen ges i högre Hz?
Redigerat av Shazze, 13 maj 2012 - 19:12.
Postad 14 maj 2012 - 20:31
Shazze
-
Shazze
-
Rookie
-
5 inlägg
El-giganten har satt ner denna nu från 9995 till 6990, LG 47LS560T. Någon som har omdömmen eller liknande i bakfickan?
http://www.elgigante...led-tv-47ls560t
Tänkte kolla på den så fort jag kommer iväg. Så länge det inte bara är en tv i mängden som inte står sig bättre mot andra apparater som kan hamna under 6000.
Postad 17 maj 2012 - 09:30
svinet87
-
svinet87
-
Amatör
-
-
96 inlägg
El-giganten har satt ner denna nu från 9995 till 6990, LG 47LS560T. Någon som har omdömmen eller liknande i bakfickan? http://www.elgigante...led-tv-47ls560t
Tänkte kolla på den så fort jag kommer iväg. Så länge det inte bara är en tv i mängden som inte står sig bättre mot andra apparater som kan hamna under 6000.
https://www.prisjakt...kt.php?p=8482137990:- via nätet. Mycket bra köp imo.
Postad 18 maj 2012 - 23:13
Fleet
-
Fleet
-
Rookie
-
6 inlägg
Skriver här också, skrev nyss i en tråd längre ner.
Är ute efter en 55-60", pristak 15.000kr. Några givna val?
Mvh
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Köptips och råd
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|