Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tv-licensen kanske avskaffas och omvandlas till en skatt

1964 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 29 augusti 2017 - 04:21

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 1
Improvise,

Poängen var att kostnaden när man slagit sönder en perfekt trimmad infrastruktur inom landstinget så blir det dyrare. Idag har landsting och Locum urdåliga inköpare till varje enskild entreprenör vilket urartat i att korruptionen ökar lavinartat. Inköparna gör inte ens en visuell kontroll på ev. utfört jobb. Jag jobbar med service som röris direkt mot Locum inom vården och den info jag har är mer än skrämmande gällande många entreprenörers fusk. DET VAR BÄTTRE FÖR.

För att inte tala om den logaritmiska ökning av kostnader för systrar ock läkare. Tack vare inhyrning av skrupelfria individer och företag som äter upp DIN inbetalda skatt för att plocka ut dem i bonus. Enkelt, off topic tyvärr.

Så, för att knyta an mot Topic. Ju mer du slår sönder något och ersätter med flera mindre enheter så blir det dyrare. Finns inte ett för mig exempel där det blivit billigare.

Redigerat av PML73, 29 augusti 2017 - 06:26.

Postad 29 augusti 2017 - 07:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Att basera sin åsikt om rätt och fel på vad som står i lagar är bakvänt, lagar är produkten av vad majoriteten i samhället tycker är rätt/fel inte tvärt om.

Så, hur vet du att majoriteten vill ha det som vi har idag där du är tvungen att betala för SVT även om du bara tittar på andra kanaler?

Postad 29 augusti 2017 - 07:20

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 1

Det är fritt för dig att tycka så,

Men snälla du, detta är definitionen av public service, inte vad jag eller du tycker.

Postad 29 augusti 2017 - 07:23

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 2

Har jag sagt att ALLT som visas på SVT är propaganda?
Men ser du seriöst inte problemen som finns så har jag inget mer skriva.
Då får du väl leva i din bubbla med allsång på skansen osv och tro att allt är frid och fröjd

Jag citer dig själv: " Enda anledningen jag kan se är att man vill att folket ska indoktrineras i den rätta läran,så som varit tradition i SVT, radio sen urminnes tider"

Nu backar du och menar att ditt uttalande inte skulle gälla ALLT. Exakt då vilka program menar du är indoktrinerande propaganda? Bara så att vi vet när vi ska vara vaksamma. Uppdrag Granskning? De kanske granskar något företag du har kopplingar till tex?

Postad 29 augusti 2017 - 07:28

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 2

Skall public service vara till för alla eller bara för en minoritet?

Vi tillhör alla någon minoritet.

Som ett personligt exempel, en filmad föreläsning om varför Fallout 3: van Buren aldrig blev av:
http://urskola.se/Pr...tt-misslyckande

En filmad föreläsning som ganska få är intresserade av, men de som är intresserade tycker det är superintressant.

Bred ren underhållning finns det kommersiella kanaler som kan hantera, det är inte som förr i tiden när bara SVT och SR fanns och de behövde ta det ansvaret. En bra grundregel vore att man ska lära sig något av det som sänds på public service.

Postad 29 augusti 2017 - 07:40

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Så, för att knyta an mot Topic. Ju mer du slår sönder något och ersätter med flera mindre enheter så blir det dyrare. Finns inte ett för mig exempel där det blivit billigare.

Är lite osäker på vad du menar, vad slås sönder om man dumpar Radiotjänst och lägger TV-avgiften på skattsedeln istället? Det minskar ju byråkratin.

Postad 29 augusti 2017 - 07:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

En filmad föreläsning som ganska få är intresserade av, men de som är intresserade tycker det är superintressant.

Med det resonemanget blir även de mest ointressanta programmen bra. :D

Postad 29 augusti 2017 - 07:50

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0

Men snälla du, detta är definitionen av public service, inte vad jag eller du tycker.

Länka du gärna till den definitionen, för jag har aldrig läst något som säger att definitionen av public service är att tillhandahålla bred underhållning och stora sportevenemang.

Sen är det fritt fram att ha åsikter om vad något _bör_ vara oavsett vad det är just nu, så även om du mot all förmodan har rätt i ditt påstående så är det fortfarande ett värdelöst argument.

Postad 29 augusti 2017 - 08:03

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Bgj,

Vad jag syftade till var att man slår sönder en organisation som trimmats under lång tid. Och måste ersätta med ny. Eftersom kanalerna knappast försvinner. Man förlorar då den övergripande kontrollen och har då inte heller kontroll över utbudet eller prisnivå på vad man önskar sända. Enkelt att förstå om man varit med om outsourcing.

Redigerat av PML73, 29 augusti 2017 - 08:13.

Postad 29 augusti 2017 - 09:41

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 1

Länka du gärna till den definitionen, för jag har aldrig läst något som säger att definitionen av public service är att tillhandahålla bred underhållning och stora sportevenemang.

Sen är det fritt fram att ha åsikter om vad något _bör_ vara oavsett vad det är just nu, så även om du mot all förmodan har rätt i ditt påstående så är det fortfarande ett värdelöst argument.

https://www.svt.se/omoss/var-roll/

"Public service rymmer en bredd med många olika typer av program. Från Bolibompa för de allra minsta till kulturupplevelser från alla Sveriges scener. Från Melodifestivalen till sportsändningar som får hela Sverige att hålla andan. När många i Sverige tittar samtidigt och delar samma upplevelse bidrar det till en känsla av gemenskap, vi delar både allvar och skratt.  "

http://www.svtb2b.se/?page_id=24

"SVT:s program ska präglas av demokratiska och humanistiska värden, folkbildningsambitioner, mångfald och kvalitet och det ska vara tillgängligt för alla oavsett förutsättningar och bakgrund."

"erbjuda ett mångsidigt kulturutbud och göra program för barn och unga."

https://sv.wikipedia...elevision#Sport

"Det finns en tradition av att SVT har sänt de allra största internationella sportevenemangen: fotbolls-VM och olympiska spelen. SVT visar även sportnyhetsprogrammet Sportnytt, veckokrönikan Sportspegeln och flera återkommande sportmagasin. Sportevenemang sänds i SVT1, SVT2, Kunskapskanalen samt i SVT24.

Under 2010 började SVT sända e-sport via SVT Play och år 2012 sändes första svenska e-sportsändningen i SVT2"

Postad 29 augusti 2017 - 11:34

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0

https://www.svt.se/omoss/var-roll/

"Public service rymmer en bredd med många olika typer av program. Från Bolibompa för de allra minsta till kulturupplevelser från alla Sveriges scener. Från Melodifestivalen till sportsändningar som får hela Sverige att hålla andan. När många i Sverige tittar samtidigt och delar samma upplevelse bidrar det till en känsla av gemenskap, vi delar både allvar och skratt.  "

http://www.svtb2b.se/?page_id=24

"SVT:s program ska präglas av demokratiska och humanistiska värden, folkbildningsambitioner, mångfald och kvalitet och det ska vara tillgängligt för alla oavsett förutsättningar och bakgrund."

"erbjuda ett mångsidigt kulturutbud och göra program för barn och unga."

https://sv.wikipedia...elevision#Sport

"Det finns en tradition av att SVT har sänt de allra största internationella sportevenemangen: fotbolls-VM och olympiska spelen. SVT visar även sportnyhetsprogrammet Sportnytt, veckokrönikan Sportspegeln och flera återkommande sportmagasin. Sportevenemang sänds i SVT1, SVT2, Kunskapskanalen samt i SVT24.

Under 2010 började SVT sända e-sport via SVT Play och år 2012 sändes första svenska e-sportsändningen i SVT2"

Ja, det är deras nuvarande uppdrag. Som du kanske minns startade den här diskussionen med mitt inlägg om att jag tyckte att deras uppdrag borde bantas och renodlas när man flyttar över det till skatten och därmed gör det obligatoriskt, så att deras nuvarande uppdrag är att producera exakt de program de för närvarande gör är väl knappast en nyhet?

Som sagt, deras nuvarande sändningstillstånd är väl knappast att se som en definition av begreppet public service, som för övrigt används över hela världen, lite närmre kommer man väl i följande wikipedia artikel:

https://sv.wikipedia.../Public_service

I den åttonde paragrafen av sändningstillståndet återfinns essensen av det som kallas public service: Att programmen ska "präglas av folkbildningsambitioner", att det ska finnas en mångfald av åsikter, olika intressen ska "tillgodoses" när det gäller religion, kultur och vetenskap samt att programmen ska ha hög kvalitet.[3][4][5]

Min åsikt, som uppenbarligen inte är samma som din, är att public service ska göra de program som behövs men inte kan produceras av kommersiella aktörer, t.ex program för minoritetsgrupper, granskande av folkvalda, neutral nyhetsrapportering osv.

Men den fundamentala skillnaden ligger väl i vad vi tycker ska vara skattefinaniserat, och då kommer vi lite väl långt bort från ämnet för detta forumet. Så jag föreslår att vi helt enkelt stannar vid att du har din åsikt och jag har min, och precis som jag skrivit tidigare så är det såklart fritt fram för dig att tycka precis vad du vill, och för mig att tycka att deras uppdrag ska bantas om man ska tvinga på hela befolkningen kostnaden för det.

Postad 29 augusti 2017 - 12:26

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 1

Min åsikt, som uppenbarligen inte är samma som din, är att public service ska göra de program som behövs men inte kan produceras av kommersiella aktörer, t.ex program för minoritetsgrupper, granskande av folkvalda, neutral nyhetsrapportering osv.

Du missar den viktigaste punkten i uppdraget. Nämligen att SVT ska sända ett brett utbud av program så att alla medborgare, oavset status, ursprung, var man bor etc, ska kunna se alla typer av program utan att behöva ha antingen tillgång till andra kanaler och dels faktiskt ha råd att skaffa dessa.

Det finns en tämligen stor grupp medborgare som bara kan se de fria kanalerna.

Redigerat av agpath, 29 augusti 2017 - 12:26.

Postad 29 augusti 2017 - 12:34

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0

Du missar den viktigaste punkten i uppdraget. Nämligen att SVT ska sända ett brett utbud av program så att alla medborgare, oavset status, ursprung, var man bor etc, ska kunna se alla typer av program utan att behöva ha antingen tillgång till andra kanaler och dels faktiskt ha råd att skaffa dessa.

Det finns en tämligen stor grupp medborgare som bara kan se de fria kanalerna.

Ja, det är uppenbart att du tycker att andra ska betala för att alla ska kunna se melodifestivalen, och att jag inte delar den uppfattningen. Sen om man hade bantat svt's uppdrag så hade licensen kunnat bli billigare så dessa som vill se t.ex melodifestival kunde välja att betala för vilken kanal som då väljer att sända det, och de som inte tycker det är viktigt kan unna sig något annat de tycker de behöver. Men är väl ganska troligt att t.ex tv4 hade valt att sända det, och att det helt enkelt blivit reklamfinansierat istället.

Om tv-licensen hade varit hälften av vad den är idag så hade alla t.ex kunnat köpa ett netflix-abbonemang och gått plus/minus noll.

Redigerat av jn82, 29 augusti 2017 - 12:35.

Postad 29 augusti 2017 - 12:38

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 1

Ja, det är uppenbart att du tycker att andra ska betala för att alla ska kunna se melodifestivalen,

Jag har inte sagt vad jag tycker. Jag förmedlar SVTs uppdrag såsom det är beskrivet idag. Uppenbarligen gillar du inte det uppdraget, men det har ingenting att göra med vad jag personligen tycker.

Postad 29 augusti 2017 - 12:41

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

:blink:   Det är väl skillnad på samhällsnyttan av skönlitteratur(Stephen King) och faktalitteratur(Hans Rosling) på kunskapskanalen, vedertagna fakta på nyheter. Och vad de berättar. B)  

Redigerat av PML73, 29 augusti 2017 - 12:55.

Postad 29 augusti 2017 - 15:41

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0

Jag citer dig själv: " Enda anledningen jag kan se är att man vill att folket ska indoktrineras i den rätta läran,så som varit tradition i SVT, radio sen urminnes tider"
Nu backar du och menar att ditt uttalande inte skulle gälla ALLT. Exakt då vilka program menar du är indoktrinerande propaganda? Bara så att vi vet när vi ska vara vaksamma. Uppdrag Granskning? De kanske granskar något företag du har kopplingar till tex?

Ja det är ju själva syftet med PS.
Förstår du inte vad jag menar utan måsta spela rolig så får de lika gärna vara.. Finns ämnen vi inte får diskutera här.... Gissar att du vet att det inte rör bollibompa, melodifestivalen

Postad 29 augusti 2017 - 17:45

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Moparman,

Så bara för att hen inte kan diskutera ett ämne i forumet så måste hen kasta skräp och ducka sanning kring ovan nämnda statliga verksamheter? Låter som något av en begränsad världsuppfattning.

Redigerat av PML73, 29 augusti 2017 - 17:46.

Postad 29 augusti 2017 - 17:56

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 1
För att jag vill att man ska ha frihet att välja vad man vill se och betala för när det gäller nöjen... Ja oj vad konstigt.

Sen att SVT har sin agenda liksom alla andra hör ju egentligen inte direkt hit.

Bara konstigt att så många har problem med att man själv ska välja.
Rena rama stenåldern.

Klarar inte SVT att locka tittare som vill betala så är det ju bara att stänga ner.
Är problemet att nå ut till folket i katastrof så går det ju att lösa mycket billigare.

Sen räcker det ju att läsa detta så inser man hur sjukt det är. Helt bisarrt.

Sveriges Television AB (SVT) har till uppgift att bedriva tv-verksamhet i allmänhetens tjänst. Verksamheten ska präglas av oberoende och stark integritet och bedrivas självständigt i förhållande till staten som olika ekonomiska politiska och andra intressen och maktsfärer i samhället. Det är särskilt viktigt att SVT slår vakt om programområden som är betydelsefulla för allmänintresset.

Postad 29 augusti 2017 - 18:52

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Improvise,

Poängen var att kostnaden när man slagit sönder en perfekt trimmad infrastruktur inom landstinget så blir det dyrare. Idag har landsting och Locum urdåliga inköpare till varje enskild entreprenör vilket urartat i att korruptionen ökar lavinartat. Inköparna gör inte ens en visuell kontroll på ev. utfört jobb. Jag jobbar med service som röris direkt mot Locum inom vården och den info jag har är mer än skrämmande gällande många entreprenörers fusk. DET VAR BÄTTRE FÖR.

För att inte tala om den logaritmiska ökning av kostnader för systrar ock läkare. Tack vare inhyrning av skrupelfria individer och företag som äter upp DIN inbetalda skatt för att plocka ut dem i bonus. Enkelt, off topic tyvärr.

Vet inte riktig om jag håller med om Landstinget tidigare som "perfekt trimmad infrastruktur" och har ännu svårare att se hur resonemanget i övrigt skulle tala för att  man ska bevara en organisation som Radiotjänst när Skatteverket sedan länge finns och har en effektiv organisation. Men du har så klart rätt till din egen åsikt.

Postad 29 augusti 2017 - 19:46

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 1
Improvise,

Alla mätningar sedan 1991 visar på sjuka kostnadsökningar per behandling som landstinget betalar ut. Var då landstinget så dåligt då det visar sig vara mer kostnadseffektivt.

För att inte tala om 6000kr/1par strumpor. Det avtalet går ut 2018... Detta torde vara mer allvarligt för skattebetalare än eventuella regler för SVT. Skratt

Redigerat av PML73, 29 augusti 2017 - 19:47.

Postad 29 augusti 2017 - 19:56

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Improvise,

Alla mätningar sedan 1991 visar på sjuka kostnadsökningar per behandling som landstinget betalar ut. Var då landstinget så dåligt då det visar sig vara mer kostnadseffektivt.

För att inte tala om 6000kr/1par strumpor. Det avtalet går ut 2018... Detta torde vara mer allvarligt för skattebetalare än eventuella regler för SVT. Skratt

Sjukvården har samtidigt blivit väldigt mycket mer avancerad på 30 år och konstnadsbilden i samhället i stort har ökat så det säger nog rätt lite. Kostnaden för vattenskador lär också ha ökat sen 1991 vilket skulle kunna sägas beor på att dagens rörkrökare inte kan sitt jobb, men förklaringen är förmodigen en helt annan. 

Men kan fortsatt inte se vad detta resonemang har för bäring på radio- och TV-avgiften mer än att du verkar tycka allt var bättre förr :D

Postad 29 augusti 2017 - 20:16

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 1

Sjukvården har samtidigt blivit väldigt mycket mer avancerad på 30 år och konstnadsbilden i samhället i stort har ökat så det säger nog rätt lite. Kostnaden för vattenskador lär också ha ökat sen 1991 vilket skulle kunna sägas beor på att dagens rörkrökare inte kan sitt jobb, men förklaringen är förmodigen en helt annan. 

Men kan fortsatt inte se vad detta resonemang har för bäring på radio- och TV-avgiften mer än att du verkar tycka allt var bättre förr :D

Om du följt med i debatten gällande kostnader så lades ett index 100 för 1991. Sedan räknade man in alla löneökningar, personaltäthet, ändrade utrustningskostnader mm, ökade lokalhyror mm. Och kom fram till att för samma vård betalade vi 2007 ett index på 180. Alltså en ökning på 80% för samma vård av enkel stroke med två nätter på sjukhus och samma eftervård. De friskaste samt de sjukaste räknades bort i adekvat jämnfördelningskurva.

Den grupp som fick i uppdrag att sammanställa detta hamnade i frysdisken samma kväll som de presenterade detta för näringslivets absoluta toppar.  :o  :lol:  Så, du ser. Allt är inte vad det ser ut att vara.  :blink:  :D Arbetsgruppen, tror jag hade fem eller sju år att sammanställa uppgifter om att något eller allt blivit billigare, de fann inte ett endaste exempel på det.  :huh:  :lol:  :lol:  :lol:

Allt var inte bättre förr. INTE ALLS. Men det var bättre ekonomiskt fördelat över invånarna i Sverige. Om man går tillbaka till Topic och börjar spana genom TV-program som Nygammalt osv så blir man lätt gråhårig.  :(  Men det är ju bara min smak.

Redigerat av PML73, 29 augusti 2017 - 20:21.

Postad 29 augusti 2017 - 20:33

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

På flera sätt tycker jag diskussionen i forumet känns som en storm i ett vattenglas med ganska konstiga argument i en del fall.

Vi har i Sverige ett demokratiskt beslut om att alla som äger en tv-mottagare skall betala en tv-avgift. Det är väl förhoppningsvis inga konstigheter. Sedan finns då en grupp som av olika skäl struntar i att betala. Nu verkar det vara på gång att skapa ett nytt system så att "avgiften" istället tas in via skatten på något sätt. Att dom som idag inte har tv protesterar kan jag förstå. Dom har gjort ett val, kanske för att spara pengar, och nu försvinner den möjligheten.

Men för övriga borde väl detta var positivt?

Sedan har vi frågan om public service skall finnas eller ej. Det är för mig en annan fråga. Oavsett vad jag personligen tycker så känns den frågan politiskt död. Det är väl inget "etablerat" parti som idag vill ta bort det hela och då lär det inte hända inom överskådlig framtid.

Redigerat av Mr_Tom, 29 augusti 2017 - 20:33.

Postad 29 augusti 2017 - 20:54

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3 166 inlägg
  • 0

Vi har i Sverige ett demokratiskt beslut om att alla som äger en tv-mottagare skall betala en tv-avgift.

Hur har det beslutet gått till, vad jag vet har det aldrig varit en folkomröstning om detta så hur demokratiskt är det?

Postad 29 augusti 2017 - 20:58

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 3

Hur har det beslutet gått till, vad jag vet har det aldrig varit en folkomröstning om detta så hur demokratiskt är det?

Det känns som grundskolan, men... i Sverige har vi representativ demokrati. Vi väljer de som ska företräda oss. Därmed "slipper" vi omröstningar om varenda liten skitsak.

Dvs, det är demokratiskt, även om det inte är en folkomröstning.

Postad 29 augusti 2017 - 21:53

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Om du följt med i debatten gällande kostnader så lades ett index 100 för 1991. Sedan räknade man in alla löneökningar, personaltäthet, ändrade utrustningskostnader mm, ökade lokalhyror mm. Och kom fram till att för samma vård betalade vi 2007 ett index på 180. Alltså en ökning på 80% för samma vård av enkel stroke med två nätter på sjukhus och samma eftervård. De friskaste samt de sjukaste räknades bort i adekvat jämnfördelningskurva.

Den grupp som fick i uppdrag att sammanställa detta hamnade i frysdisken samma kväll som de presenterade detta för näringslivets absoluta toppar.  :o  :lol:  Så, du ser. Allt är inte vad det ser ut att vara.  :blink:  :D Arbetsgruppen, tror jag hade fem eller sju år att sammanställa uppgifter om att något eller allt blivit billigare, de fann inte ett endaste exempel på det.  :huh:  :lol:  :lol:  :lol:

Allt var inte bättre förr. INTE ALLS. Men det var bättre ekonomiskt fördelat över invånarna i Sverige. Om man går tillbaka till Topic och börjar spana genom TV-program som Nygammalt osv så blir man lätt gråhårig.  :(  Men det är ju bara min smak.

Utan faktalänkar så väljer jag att se det som en åsikt snarare än fakta och noterar att du duckade kring frågeställningen om kostnaden för vattenskador. Vilket väl är lika bra då varken vård eller vattenskador har något med detta ämne att göra så jag föreslår att vi släpper det :D

Dock tycker jag ändå relevansen här är låg, då jag vägrar tro att det kan vara billigare att Radiotjänst sköter detta än att Skatteverket ändrar lite i sin algoritm för nuvarande skatteberäkning och så är det klart sen. Dessutom anser jag själv att grundtanken kring oberoende public service, hur rätt den än var en gång i tiden, numera spelat ut sin roll och då är skatten ett bra sätt att ta betalt.

En intressant parallell med vården dock, även om vården till största delen betalas av skatten så tas det faktiskt ut en avgift från dom som nyttjar den också, kanske att det skulle gå att göra något liknande även med Public Service.

Det känns som grundskolan, men... i Sverige har vi representativ demokrati. Vi väljer de som ska företräda oss. Därmed "slipper" vi omröstningar om varenda liten skitsak.

Dvs, det är demokratiskt, även om det inte är en folkomröstning.

Uppenbarligen så borde fler kolla på Kunskapskanalen och UR, kanske skulle vara obligatoriskt :D

Postad 29 augusti 2017 - 21:58

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

En intressant funderering som slår mig nu som egenföretagare, hur gör man med företag och denna skatt? Men jag förmodar att man inte kommer betala en dedikerad skatt för just detta utan att det snarare finansieras av staten ur den allmänna skatteintäkten.

Nu är det väl än så länge bara ett förslag till en utredning, så det kan nog hinna hända mycket innan detta blir verklighet...

Redigerat av improwise, 29 augusti 2017 - 22:00.

Postad 30 augusti 2017 - 07:40

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Ja det är ju själva syftet med PS.
Förstår du inte vad jag menar utan måsta spela rolig så får de lika gärna vara.. Finns ämnen vi inte får diskutera här.... Gissar att du vet att det inte rör bollibompa, melodifestivalen

Spela rolig? Det var du som hävdade att SVT ägnar sig åt "indoktrinerande propaganda". Men sen backar du på det och börjar skriva om annat. Jag har bara frågat dig vad du menar för program som skulle ägna sig åt denna propaganda och har gett en rad exempel på program, som tillhör de som jag och de flesta brukar se.

Slänger man ur sig en massa saker så får man stå för det och vara beredd på att förklara sig annars kan man behålla det för sig själv. Detta är inte en kommentartråd på Facebook, för där brukar det gå till på det här viset.

Redigerat av agpath, 30 augusti 2017 - 07:42.

Postad 30 augusti 2017 - 13:25

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Uppenbarligen så borde fler kolla på Kunskapskanalen och UR, kanske skulle vara obligatoriskt :D

:lol:  :lol:  :P  :P

Postad 30 augusti 2017 - 13:27

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Finns flera exempel.
Här har du ett.
https://www.svt.se/o...live-17-augusti

De har även blivit fällda i detta program.
Valet med Janne & Belinda.

Ett till
http://www.aftonblad...icle23625186.ab

Ett till

http://www.gp.se/nöj...iskhet-1.172149

Finns hur många exempel som helst.
Du såg inte valet i USA?
Förra valvakan i Sverige?

Oj, GW jämför SVT med Nordkorea
http://www.aftonblad...med-fler-an-mig

😲

Postad 30 augusti 2017 - 14:20

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Barnkanalen tipsar om att lyssna på dom vänsterextrema våldsbejakande Kartellen  :angry:

https://www.svt.se/p...a-playfavoriter?

Redigerat av Buddypresley, 30 augusti 2017 - 14:21.

Postad 30 augusti 2017 - 14:33

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Finns flera exempel.
Här har du ett.
https://www.svt.se/o...live-17-augusti

De har även blivit fällda i detta program.
Valet med Janne & Belinda.

Jag tittar aldrig på Janne&Belinda. Det behöver inte du heller. Antalet tittare på deras program är förmodligen inte jättehögt.

Men likväl, produktionen av drama, nöje, sport, barnprogram mm håller världsklass och uppfyller med råge kravet på public service.

GWs kritik handlar därtill om organisationen, inte om politisk inriktning.

Redigerat av agpath, 30 augusti 2017 - 14:36.

Postad 30 augusti 2017 - 14:38

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 1
Vi är ju alla intresserade av olika saker.
Därför det borde va fritt att välja bort SVT 👍

Postad 30 augusti 2017 - 14:45

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Bgj,

Vad jag syftade till var att man slår sönder en organisation som trimmats under lång tid. Och måste ersätta med ny. Eftersom kanalerna knappast försvinner. Man förlorar då den övergripande kontrollen och har då inte heller kontroll över utbudet eller prisnivå på vad man önskar sända. Enkelt att förstå om man varit med om outsourcing.

Håller helt med om att beslut om outsourcing ibland kan baseras på felaktiga underlag och lyckotänk, men i det här fallet är det ju snarare insourcing. Om jag inte fattat helt fel så påverkas varken SR, SVT eller UR av hur pengarna samlas in, bara Radiotjänst (som påverkas rejält).

Postad 30 augusti 2017 - 14:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Men likväl, produktionen av drama, nöje, sport, barnprogram mm håller världsklass...

VM i friidrott kollade jag på TV4 och Eurosport när det begavs nu i somras. Kollade du på SVT då? ;)

Postad 30 augusti 2017 - 14:50

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Med det resonemanget blir även de mest ointressanta programmen bra. :D

Ja, precis! Att ha bredd behöver inte betyda att alla ska gilla alla program, det kan likagärna betyda att det finns något program för alla.

Postad 30 augusti 2017 - 14:52

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

VM i friidrott kollade jag på TV4 och Eurosport när det begavs nu i somras. Kollade du på SVT då? ;)

Skrev jag att de producerar all sport? Alla vet att numera budar TV-kanalerna på lika villkor om evenemangen. Men det har inte med saken att göra. När SVT väl producerar sport så är det världsklass.

Postad 30 augusti 2017 - 14:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Skrev jag att de producerar all sport? Alla vet att numera budar TV-kanalerna på lika villkor om evenemangen. Men det har inte med saken att göra. När SVT väl producerar sport så är det världsklass.

Ge gärna nåt exempel...

Vad spelar det för roll hur bra SM i rullskidor är producerat när det är VM-kval i fotboll på femman?

Redigerat av Buddypresley, 30 augusti 2017 - 15:17.

Postad 30 augusti 2017 - 17:31

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

En intressant funderering som slår mig nu som egenföretagare, hur gör man med företag och denna skatt? Men jag förmodar att man inte kommer betala en dedikerad skatt för just detta utan att det snarare finansieras av staten ur den allmänna skatteintäkten.

Nu är det väl än så länge bara ett förslag till en utredning, så det kan nog hinna hända mycket innan detta blir verklighet...

Det förslaget som jag läste innebar att man skulle betala en dedikerad skatt på inkomsten med ett tak på summan. Men den texten innehöll inga siffror så jag vet inte vad det innebar i detalj.

Precis som du säger, det lär nog hända en del innan det ärt klart. Poängen är nog att alla skall betala.

Ge gärna nåt exempel...

Vad spelar det för roll hur bra SM i rullskidor är producerat när det är VM-kval i fotboll på femman?

Jag kollade av ren nyfikenhet på femmans tablå närmaste veckan.

Om jag vill se sport men inte är intresserad av herrfotboll, då finns väl inget på den kanalen närmaste veckan? Jag läste inte jättenoga så jag kan ha missat något. Och det är ju så reklam-tv fungerar, köp ett attraktivt evenemang (som ofta är dyrt) och sänd det med dyr reklam i pauserna. Är det inte Norge som har en lag som gör att vissa evenemang måste sändas brett? Det har väl också diskuterats i Sverige?

Någon nämnde folkomröstning och just det inlägget blev väl inte så lyckat, milt sagt. Men principiellt kunde det ju vara intressant att vet hur stort stöd public service har. Men idag så har vi en lagstiftning som är tydlig gällande betalningen.

Redigerat av Mr_Tom, 30 augusti 2017 - 17:33.

Postad 30 augusti 2017 - 18:10

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 479 inlägg
  • 1

Ge gärna nåt exempel...

Vad spelar det för roll om det är VM-kval i fotboll på femman om det är svart i rutan där på söndag?

Postad 30 augusti 2017 - 18:57

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Ge gärna nåt exempel...

ähh det beror väl på om man är intresserad av fotboll eller ej? Är man intresserad av rullskidor så bryr man väl sig inte om fotboll på femman?

Redigerat av kribban, 30 augusti 2017 - 18:58.

Postad 30 augusti 2017 - 19:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

ähh det beror väl på om man är intresserad av fotboll eller ej? Är man intresserad av rullskidor så bryr man väl sig inte om fotboll på femman?

Om den matchen gått på SVT så har den säkert toppat tittartoppen för SVT den veckan.

Postad 30 augusti 2017 - 19:19

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

kanske det. Dock så är det föga troligt att femman kommer att visa SM i rullskidor

Postad 30 augusti 2017 - 19:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

kanske det. Dock så är det föga troligt att femman kommer att visa SM i rullskidor

Nej, det är ju inget som lockar kunderna.

Redigerat av Buddypresley, 30 augusti 2017 - 19:24.

Postad 30 augusti 2017 - 19:32

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

och det är därför vi behöver PS ;)

Postad 30 augusti 2017 - 21:03

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Barnkanalen tipsar om att lyssna på dom vänsterextrema våldsbejakande Kartellen  :angry:

Och om pratande björnar. Lyssnar själv på Kartellen då och då men brukar för det mesta rösta på Moderaterna.

Postad 30 augusti 2017 - 21:55

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 479 inlägg
  • 0

Barnkanalen tipsar om att lyssna på dom vänsterextrema våldsbejakande Kartellen :angry:

Nja... Alexander Hermansson, programledare på Barnkanalen, tillfrågas av redaktionen på svt.se vilka program han följer på SVT Play och nämner bland annat dokumentären om Kartellen, samt att han lyssnar på deras musik.

Det är ju inte direkt så att SVT har gjort "Mina områden" till vinjettmusik för Bolibompa, eller att Misse-kisse och Rorri Racerbil ersatts av Kartellens musikvideor.

Redigerat av Zacabeb, 30 augusti 2017 - 22:02.

Postad 31 augusti 2017 - 07:03

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Förr i tiden när SVT visade OS och VM-fotboll så kan jag tänka mig att PS-supportrarna var nöjda och stolta och sa: -Detta är public service, populära evenemang till alla. Nu när inte sånt visas längre så säger samma personer stolt och nöjt: -Detta är public service, smala utbud till en liten del av tittarna.

Postad 31 augusti 2017 - 07:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 888 inlägg
  • 0

Klarar inte SVT att locka tittare som vill betala så är det ju bara att stänga ner.

Ja det är ju så man driver en kommersiell verksamhet ja.

Men själva poängen med ps är ju att man INTE (helt och hållet) ska behöva styras utifrån de "kommersiella reglerna".

? Spelar förstås roll för de som vill titta på SM i rullskidor.

Redigerat av pacman, 31 augusti 2017 - 10:07.

Postad 31 augusti 2017 - 07:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Ja det är ju så man driver en kommersiell verksamhet ja.

Men själva poängen med ps är ju att man INTE (helt och hållet) ska behöva styras utifrån de "kommersiella reglerna".

? Spelar förstås roll för de som vill titta på SM i rullskidor.

De kommersiella reglerna ger möjlighet att betala för det man vill se på. PS däremot ger inte den möjligheten.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Screen Research FSD på väggen
    Globe
    2025-05-22 08:22:42
  • Screen Research FSD ram
    Globe
    2025-05-22 08:19:07
  • Montering av ram
    Globe
    2025-05-22 08:14:32
  • JBL 708i Surround + Surround Back
    Anton
    2025-05-21 19:42:26
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.