Ja genom Dunes browser funkar det utan problem.Ska inte vara några problem med NFS. Funkar samma srt om du går via Dunes browser?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 14 januari 2015 - 07:40
Postad 15 januari 2015 - 10:32
Ska inte vara några problem med NFS. Funkar samma srt om du går via Dunes browser?
Ha, testade att byta till SMB igår (men utan att ställa in user:pwd i settings för share.).
Testade att starta en fil men det funkade inte. (troligtvis för att jag inte ställt in user:pwd..)
Ändrade tillbaka till NFS och då funkar det med .srt textnning...

Lustigt men skitsamma, nu funkar det iaf

Postad 18 januari 2015 - 13:14
Ha! Skumt man bra att det funkar nu iaf.
funkar det bra för dig att få trakt.tv att synka med det du kollar på?
För mig funkar det kanske 1/10...

jag har scrobble aktiverat och legacy valt på Activity Mode.
har senaste trakt betan inlagd och det blev inte bättre då heller...

har du nåt förslag på vad det kan bero på?
Postad 18 januari 2015 - 16:18
Sett några som påpekat det i forumet för trakt.tv-pluginen. Det har alltså inget med emplexer att göra.
Postad 19 januari 2015 - 17:57
Någon gång då & då behöver jag stänga av och dra igång PLEX igen när scrobble slutat funka. Avsnitten blir markerade vid sync så det är inte helanvärlden.
Sett några som påpekat det i forumet för trakt.tv-pluginen. Det har alltså inget med emplexer att göra.
KTD, när du spelar en fil genom emplexer, ser du då att den spelas upp under NU SPELAS på Plex servern?
Allt jag spelar på ipad, iphone eller windows PC syns där men inget när jag spelar via emplexer...
alltså känner inte trakt.tv av att nåt spelas...

Redigerat av OLNi, 19 januari 2015 - 17:58.
Postad 19 januari 2015 - 18:32
Det är därför du måste ha Logging (Legacy) i settings för trakt.tv.
Edit: Alltså, väljer man Logging så läser trakts plugin i loggfiler vad som spelas. Man får inget lika exakt tid osv. men allt annat funkar som vanligt.
Redigerat av ktd, 19 januari 2015 - 18:34.
Postad 19 januari 2015 - 18:42
Nä, det gör man inte. Eftersom emplexer inte har stöd för MyPlex ännu.
Det är därför du måste ha Logging (Legacy) i settings för trakt.tv.
Edit: Alltså, väljer man Logging så läser trakts plugin i loggfiler vad som spelas. Man får inget lika exakt tid osv. men allt annat funkar som vanligt.
OK, tack.
Det är inga andra alternativ i plugin'et förutom Scrobble och "Legacy" som är avgörande för hur den synkar korrekt?
Postad 19 januari 2015 - 18:59
Postad 19 januari 2015 - 19:06
Nä, inte om du inte ställt in något knasigt. Så här ser mina inställningar ut men vissa saker vill du kanske ha på ditt sätt.
image.jpg 75,29K 13 Antal nerladdningar
Ok, tack för hjälpen

Postad 22 januari 2015 - 17:02
Skrev ett förslag på deras "suggestion page" över möjliga implementeringar i Zappiti och bad om möjligheten att få lägga intros i en mapp som sedan Zappiti spelar upp innan filmen startar.
Man kan alltså lägga t.ex. DTS & DD-intros i en mapp och sedan slumpas ett av de fram när du startar valfri film i deras GUI.
Om någon fler gillar denna idé så rösta gärna på den!
http://zappiti.userv...t-la-lecture-de
Postad 25 januari 2015 - 16:50
Postad 26 januari 2015 - 08:54
OLNi, senaste trakt-betan, 10, verkar rätt stabil. Hár inte behövt starta om PMS sedan installationen och allt har blivit scrobblat som det ska.
Ja den funkar bra för mig med. verkar bara krångla ibland vid sync men det beror ju på trakt.tv då.

Postad 09 februari 2015 - 16:50
Om man installerar en hårddisk i mediaspelaren, kan man då spara filmomslagen på den istället på hårddisken på NASen
Postad 13 februari 2015 - 21:45
Hej!
Jag köpte precis en Dune HD Base 3D på Tradera och har lite frågor!
Jag ser på deras hemsida att det finns flera olika program för att organisera och hämta info till sina filmer för att sedan använda i spelaren (Zappiti, MyMovies osv.), vilken av dessa är att rekommendera?
Finns det någon funktion som gör det möjligt i spelaren att kika på trailers till filmer man har i samband med att man letar efter något att titta på?
Postad 14 februari 2015 - 22:08
Jag kör yaDIS för filmer och emplexer (PLEX) för serier.
Trailers för filmer man redan har ser jag ingen vits med eftersom man redan har dom, så det har jag inte forskat i.
Vill du kolla trailers i allmänhet så kan du installera Youtube och prenumerera på någon kanal som postar trailers. Finns en hel del bra kanaler. Men då är det trailers som kanalen postar och inte bara på sånt du redan har.
Börja med att testa någon tjänst du fastnar för och fråga om du stöter på patrull.
Grattis till köpet av en grym mediespelare och lycka till!
Postad 14 februari 2015 - 22:39
Många av tjänsterna är beskrivna i tråden. Läs tråden från början så får du säkert en hel del svar.
Jag kör yaDIS för filmer och emplexer (PLEX) för serier.
Trailers för filmer man redan har ser jag ingen vits med eftersom man redan har dom, så det har jag inte forskat i.
Vill du kolla trailers i allmänhet så kan du installera Youtube och prenumerera på någon kanal som postar trailers. Finns en hel del bra kanaler. Men då är det trailers som kanalen postar och inte bara på sånt du redan har.
Börja med att testa någon tjänst du fastnar för och fråga om du stöter på patrull.
Grattis till köpet av en grym mediespelare och lycka till!
Tack för ditt svar, ktd!
Jag har sneglat på yaDIS och det ser ut som om det är det jag kommer välja
Men fungerar det precis som PLEX? Att jag måste ha programmet igång på en PC eller liknande?
Själv använder jag en NAS, så om så är fallet kanske det är möjligt att installera yaDIS på NAS:en... jag får forska lite i det helt enkelt!
Ska läsa bakåt i tråden, tack för tipset (ibland är jag bra trög och lat...)
Postad 18 februari 2015 - 20:37
Hej
Har haft smart D1 som funkat klockrent i flera år, bytte till en HD base 3D för ett tag sen, märkte till min förvåning att den har problem att läsa filmer som har flera filer, alltså där filmen består av flera små delar, bränner original Blu-ray med DVDfab (enbart huvudfilm i 1:1 kopia) vissa filmer blir som sagt i flera delar, där har inte D1 några som helst problem, problemet blir att det hackar (bild+ljud) till vid varje byte av filen ? med base 3D.
MrDTS
Postad 18 februari 2015 - 20:51
Nix, taDIS kör du igång på din dator och genererar filerna och sedan exporterar som sedan din Dune läser.Tack för ditt svar, ktd!
Jag har sneglat på yaDIS och det ser ut som om det är det jag kommer välja
Men fungerar det precis som PLEX? Att jag måste ha programmet igång på en PC eller liknande?
Själv använder jag en NAS, så om så är fallet kanske det är möjligt att installera yaDIS på NAS:en... jag får forska lite i det helt enkelt!
Ska läsa bakåt i tråden, tack för tipset (ibland är jag bra trög och lat...)
Du måste alltså ha tex. din NAS igång där din export från yaDIS ligger men eftersom du ändå har dina mediafiler där är det ju inget problem.
Nackdelen med yaDIS är att du måste köra igång & generera nya filer (exportera) så fort du har nya filmer.
Postad 20 februari 2015 - 10:41
Har läst tråden men har fortfarande inte 100% koll på en sak: Om man kör enbart med filmer och serier på sin interna hårddisk i dune, kan man ändå köra yadis då?
Postad 20 februari 2015 - 21:30
Hej
Har nu provat en, popcorn a-400, Popcorn Hour Open Hour Chameleon, Neo X8-H, o det hackar än värre alltså klara inte dessa nya maskiner 1:1 blu-ray film.
Får nog börja leta upp Dune D1 igen synd att jag sålde mina, tyvärr visste jag inte bättre då.
Tror att det har att göra med rättigheter typ Cinavia ?
Synd på Dune HD base 3D den är ju snygg också.
MrDTS
Postad 20 februari 2015 - 21:53
Tips på annan spelare som klarar 1:1 blu-ray utom Dune D1 kanske popcorn c-200 ? har den cinavia ?
MrDTS
Postad 20 februari 2015 - 22:50
Jag körde popcorn hour a400 och hade inga problem med 1:1 blu ray .. Rasberry pi kanske skulle vara något för dig... Eller är det fulla menyer du är ute efter för hackar gör det inte...
Redigerat av jimjans, 20 februari 2015 - 22:52.
Postad 20 februari 2015 - 23:51
tex filmen total Recall 2012 hackar garanterat i popcorn a-400, och bara huvud filmen inga menyer, den blir i flera filer där av klarar inte dessa spelare det. Det är vid skiftet till nästa fil det blir hack både bild o ljud.
Blir det en fil då funkar det i Dune 3D och funkar säkert i dom andra med.
Redigerat av Unregistered7126f11a, 21 februari 2015 - 00:00.
Postad 21 februari 2015 - 00:36
tex filmen total Recall 2012 hackar garanterat i popcorn a-400, och bara huvud filmen inga menyer, den blir i flera filer där av klarar inte dessa spelare det. Det är vid skiftet till nästa fil det blir hack både bild o ljud.
Finns ju ett enkelt sätt gör om de till mkv...
Du bibehåller fortfarande ljud textning och bildkvalité...
Redigerat av jimjans, 21 februari 2015 - 00:37.
Postad 21 februari 2015 - 09:43
Får väl prova en sån, å se om det blir mycket sämre bild ? frågan hur det ser ut i 114" 2:35 ?
ni som kör stor bild är det synbar skillnad med mkv ? skulle ju förstås ta mindre plats
MrDTS
http://www.zappitifo...c.php?f=3&t=875
undrar vart den firmware tog vägen släpptes den inte ?
Redigerat av Unregistered7126f11a, 21 februari 2015 - 09:49.
Postad 21 februari 2015 - 10:06
Får väl prova en sån, å se om det blir mycket sämre bild ? frågan hur det ser ut i 114" 2:35 ?
ni som kör stor bild är det synbar skillnad med mkv ? skulle ju förstås ta mindre plats
MrDTS
http://www.zappitifo...c.php?f=3&t=875
undrar vart den firmware tog vägen släpptes den inte ?
Att göra om bluray till .mkv med tex MakeMKV gör inte filen så mycket mindre om du inte väljer att ta bort ljudspår mm som du inte behöver, det blir en kopia utan komprimering.
Postad 21 februari 2015 - 11:41
Det du har problem med är Seamless branching dom flesta media spelare har och även vissa blu ray spelare.
Det är att filmerna är updelade i flera hundra m2ts filer och resulterar ofta i hackande ljud bild mellan varje klipp.
Postad 21 februari 2015 - 14:35
Blir en gammal Dune smart igen då, verkar vara enda spelaren som klarar det.
Postad 21 februari 2015 - 15:40
Blir en gammal Dune smart igen då, verkar vara enda spelaren som klarar det.
Eller så kan du göra om dem till mkv utan att komprimera något....
Postad 21 februari 2015 - 17:34
hur är det med Popcorn Hour C-200 / C-300 med flera m2ts filer skulle det fungera ?
Postad 23 februari 2015 - 06:50
Jag har en A-210 där jag har denna film omgjord från Blu-ray till mkv med Makemkv. Inga hack alls i filmen, flyter på som vilken film som helst.tex filmen total Recall 2012 hackar garanterat i popcorn a-400, och bara huvud filmen inga menyer, den blir i flera filer där av klarar inte dessa spelare det. Det är vid skiftet till nästa fil det blir hack både bild o ljud.
Har lagt alla mina Blu-ray på min NAS på detta sätt och alla filmerna flyter lika bra på A-210 såsom min Samsung Smart-tv (40es6715).
Redigerat av Bergan, 23 februari 2015 - 06:50.
Postad 23 februari 2015 - 12:25
Jag har en A-210 jag har denna film omgjord från Blu-ray till mkv med Makemkv. Inga hack alls i filmen, flyter på som vilken film som helst.
Har lagt alla mina Blu-ray på min NAS på detta sätt och alla filmerna flyter lika bra på A-210 såsom min Samsung Smart-tv (40es6715).
Problemet är inte när filmerna är i mkv container utan i iso format converterar du till mkv fungerar den på alla spelare.
Postad 25 februari 2015 - 21:33
Hej
Har gjort om den till, mkv.passthrough nu fungerar det med Dune HD base 3D
den blev inte mycket mindre inte, men det fungerar i alla fall.
Ser bra ut i tv 47" ska testa i (114" 2:35:1) om man ser någon skillnad.
MrDTS
Postad 25 februari 2015 - 22:58
Kan man flytta texten på filmen med hjälp av Dunen.. Eller till och med göra texten mindre??
Postad 26 februari 2015 - 12:12
använder du tex makemkv så komprimerar du inte filen och det blir ingen skillnad jämfört med ISO filen.Hej
Har gjort om den till, mkv.passthrough nu fungerar det med Dune HD base 3D
den blev inte mycket mindre inte, men det fungerar i alla fall.
Ser bra ut i tv 47" ska testa i (114" 2:35:1) om man ser någon skillnad.
MrDTS
Mkv är en container bara, sen vad lägger i den är en annan sak....
Postad 26 mars 2015 - 21:15
Det är på sistone som min Dune har slutat fungera normalt ska den gjorde innan. Eftersom i princip varje film, som är x264, 720p och mkv blir out-of-sync. Detta vet jag att man kan korrektera med hjälp av fjärrkontrollen, men några minuter senare blir det out-of-sync igen. Så håller det sedan på hela tiden. Detta är något som aldrig uppstod innan. Det spelar heller ingen roll om jag streamar via nfs eller kör filen direkt ifrån den interna hårddisken i min Dune. Men eftersom jag aldrig har rört några inställningar är det lite märkligt. Några förslag?
Tack på förhand.
Redigerat av KruxaN, 26 mars 2015 - 21:17.
Postad 29 mars 2015 - 18:23
Ljudet ja, men en sak som jag har lagt märke till är att filmer, även dessa, som är i samma format men med högre encodes påverkas inte av detta. Utan dessa filer spelar normalt.
Men det är inte alltid man hittar filmer som är av bättre encode än originalfilen.
Redigerat av KruxaN, 29 mars 2015 - 18:24.
Postad 30 mars 2015 - 06:27
Har noterat att ljudet blir osynkat också. Är inte säker, men det kan ha uppkommit i samband med senaste firmwareuppdateringen.
Postad 02 april 2015 - 17:53
Någon som kan bekräfta att Dune stödjer MKV med PGS subtitles utan problem? Även special varianter som på tex Avatar?
Postad 27 maj 2015 - 17:20
Jag har aldrig fått den här att visa texter i .sub-format. Nog ska den väl göra det? Någon ide om varför det inte funkar?
Postad 15 juli 2015 - 00:08
Hallå.
Jag har monterat den HDD i min Dune HD Base 3D. Jag använder mig av Windows 7 på datorn. Jag hittar disken från Dune spelaren i nätverket och kan ansluta mm, inga problem. Men när jag vill Skriva, Läsa och kopigera från disken till min dator med Win7 så är hastigheten riktigt dålig ca 500kb/sek. Kan jag göra något för att öka hastigheten. Dune spelaren och datorn är kopplade till samma Gigabit-switch.
Postad 15 juli 2015 - 12:58
Hallå.
Jag har monterat den HDD i min Dune HD Base 3D. Jag använder mig av Windows 7 på datorn. Jag hittar disken från Dune spelaren i nätverket och kan ansluta mm, inga problem. Men när jag vill Skriva, Läsa och kopigera från disken till min dator med Win7 så är hastigheten riktigt dålig ca 500kb/sek. Kan jag göra något för att öka hastigheten. Dune spelaren och datorn är kopplade till samma Gigabit-switch.
Jag kommer upp i ca 200 Mbps mellan Dunen och en linuxdator, trots gigabitswitch och cat 6-kablar.
Tror inte det blir bättre än så.
I ditt fall, kör du trådat hela vägen mellan Dune och Win7-dator?
Vad för prestanda har din Win7-dator?
Postad 19 augusti 2015 - 22:30
Har kört mediaspelare sedan TViX 4000 serie, sedan 6000, Boxee Box och slutligen MacMini med Plex. Plex löser 98% av mitt behov men inte Dolby Atmos. Har faktiskt spanat på Dune en längre tid och det verkar vara en kompetent spelare till skillnad mot övriga produkter på marknaden sedan ett bra tag tillbaka..
Vad jag däremot inte har någon koll på är att få ett snyggt och smidigt GUI. Nån som har något tips?
Postad 25 augusti 2015 - 20:03
Har testat lite med DuneX som verkar vara det enda som är kompatibelt med mac men det är lika, eller t.o.m sämre än mitt gamla GUI till TViX.
Kör nog bara mina Atmosfilmer via Dune och fortsätter med Plex via macmini på resten.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar