Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HW45ES, HW65ES, VW320ES, VW520ES, VW550ES, VW5000ES

761 svar till detta ämne SONY
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 August 2025 - 08:32

matthiask
  • matthiask
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Generellt ja. Snarlika i fråga om ljusstyrka men i fråga om optiken en annan och mycket högre nivå. Skarpare och skarpare ut i hörnen så länge man har dukmaterialet. Epsons E-shift mot äkta 4096x2160-paneler.

Nu är det alltid vanskligt med begagnade och förstås anekdotiskt, men äldre Epson-modeller i den gamla TW-klassen har jag sett oftare mer uniformitetsproblem med skiftande vitbalans över ytan. Så det kan också bli bättre beroende på hur ditt exemplar var.

TW9400:s enklare optik i kombination med generös lens shift mer riskerar också mer varierande fokus över ytan. Sony är inte lika generös med lens shiften (av förklarliga skäl) men är jämnare. Dock har du eventuellt en praktisk detalj att ta hänsyn till ifall du lens-shiftat din TW9400 mycket. Stativet och placering kan behöva ändras.

I fråga om bildkaraktären kan det bli en märkbar förändring. Sonyn ska gräva djupare i svärtan vid samma ljusflöde (dvs högre kontrast) men kan också upplevas som mildare samtidigt också mycket lugnare i jämförelse. Äldre Sony-modeller är också svårare att få till om vill prioritera en brantare gammakurva vilket kan vara omställning beroende på hur du kört din TW9400. TW9400 har en del tweakade icke-korrekta kartonglägen och man kan inte riktigt få Sonyn att se som dessa. Detta kan då kräva en del omlärning.

Tack för utförligt svar! Egentligen hade jag kikat på att byta till en Epson EH-LS12000B eller en Sony VPL-XW5000ES. Men det skulle vara mer än dubbla kostnaden, men å andra sidan vill man inte slänga pengar kortsiktigt på något begagnat.

Postad 04 August 2025 - 12:30

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1212 inlägg
  • 0

5000 är underbart bra !! 

Postad 04 August 2025 - 22:09

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1212 inlägg
  • 0

true cinema läget ... ibland när man ser en film , ofta film som är gjorda mer för tv än bio då får jag små  små hopp i rörelserna, så små att bara jag som vet vad titta efter ser dem , stänger jag av true så är de borta , varför ? 

Postad 06 August 2025 - 23:18

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Sitter i dagsläget med en sony vpl hw55es som jag är jäkligt nöjd med, förutom en liiiten sak: jag har fått någon "missfärgning" som ett svagt lila fält på höger ytterkant ca 5 cm brett på en 92" duk. Ska jag börja bli orolig att den börjat säga upp sig eller kan det vara dags för lampbyte, i dagsläget ca 2000 timmar?
Tittat runt lite på "bättre" projektorer som Sonys vw500 serie och även lite på jvc N5 men dom kostar fortfarande en slant OM man hittar någon och jag vet inte om dessa är lika generösa i kastavstånd och lenshift som min gamla trotjänare vpl hw55es är då jag bara har 3 meter i avstånd från projektor--duk, projector central visar att det ska gå med ett hårstrås marginal men det är ju inte lätt att veta när man inte sett det i verkligheten. Någon som vet?

Mvh Roger

Postad 07 August 2025 - 04:30

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

• 303 inlägg
  • 0
Hej
Jag hade en Sony hw 65 för ett år sedan med avstånd 290 cm från lins till duk, jag fick rådet att köpa en tv istället för min sony klarade inte mer än 86 tum , så jag lydde rådet och köpte en Sony 77 A 84 J ( oled) en oerhörd skillnad
Jag vad väldigt nära en Epson 9400 ,
Men kunde inte få större storlek på duk
Men Sony Hw 65 va en en väldigt fin projektor
Lycka till

Postad 07 August 2025 - 13:01

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Hej
Jag hade en Sony hw 65 för ett år sedan med avstånd 290 cm från lins till duk, jag fick rådet att köpa en tv istället för min sony klarade inte mer än 86 tum , så jag lydde rådet och köpte en Sony 77 A 84 J ( oled) en oerhörd skillnad
Jag vad väldigt nära en Epson 9400 ,
Men kunde inte få större storlek på duk
Men Sony Hw 65 va en en väldigt fin projektor
Lycka till

Har varit inne på detta spåret också, grabben köpte en 85" tv men jag får inte "biokänslan" i bilden, det känns platt och det är inget jag vill titta på hela tiden, förtar det att titta på nyheterna och lägre upplösta program som man kanske bara tittar på en tv i 55". Vet att mitt rum inte kan prestera större bild än vad många inom hemmabiovärlden har men det ändå känslan att dra för,släcka ner och ta ner duken...
Självklart har jag inte användning för 4K och min Sony har en bra bild förutom det lila fältet och sådant kan ju göra en orolig, därav man tittar på alternativ projektor.

Postad 07 August 2025 - 14:55

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

• 303 inlägg
  • 0
Hej
Jag har ett sovrum omgjort till ett litet bio rum 3* 4 meter
Har mörklagt tak och vägg bakom tv:n ,( svarta gardiner) mot fönstret en mörk mörkläggnings gardin utanpå den rött tjockare draperi, blir totalt mörkt
Att titta på bio där med den svärtan från oled är märkligt
Med gött Hembio ljud ,Marantz cinema 50+ emotiva slutsteg
Och svs 5.1.2
Lycka till ändå , man kan få en grym svärta om man jobbar med inredning

Postad 07 August 2025 - 18:37

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1212 inlägg
  • 0
Oled du har en tv men måste jobba för att få svärta?

Postad 07 August 2025 - 18:40

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 1

Edit. Felpost, fel tråd.

Redigerat av Marcus_TheRock, 07 August 2025 - 22:21.

Postad 07 August 2025 - 21:09

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

• 303 inlägg
  • 0
Nej de måste man inte , men de blir ännu bättre med ett bra rum
Bilden blir otroligt bra , men har 77 tum,
Hade jag kunnat ha 100 tum hade jag köpt en projektor

Postad 07 August 2025 - 22:03

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1212 inlägg
  • 0

Nej de måste man inte , men de blir ännu bättre med ett bra rum
Bilden blir otroligt bra , men har 77 tum,
Hade jag kunnat ha 100 tum hade jag köpt en projektor

Fösta gånger jag hör att rummet påverkar svärtan på en tv ? men det är kanske jag som är dum, det funkar ju inte alls som en proj 

Postad 07 August 2025 - 22:13

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0

Fösta gånger jag hör att rummet påverkar svärtan på en tv ? men det är kanske jag som är dum, det funkar ju inte alls som en proj 

Kan bli lite reflexer i skärmen. Så t.ex. rymdfilmer mår bra av mörkläggning då minsta ljusfläck kan reflekteras i svärtan.

Sen blir det mer "biokänsla" även med en tv om det är kolsvart runt om så att inget stör. B)

Även taggad med SONY

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.