Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

JVC 4K projektor modeller: DLA-N5, N7, NX9

941 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
JVC DLA-N5 (Projektorer) 3 7.5 (1) Inga priser
JVC DLA-N7 (Projektorer) 1 8.75 (3) Inga priser
JVC DLA-NX9 (Projektorer) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trÄdar

Postad 20 February 2021 - 16:33

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1344 inlĂ€gg
  • 0
Kan bara instÀmma samt med senaste mjukvaran Ànnu bÀttre endast nx9 Àr en bÀttre projektor .
Ska bli kul och se vad nÀsta update frÄn dem innehÄller

Postad 21 February 2021 - 09:43

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0
Kikade pÄ Maleficent 2 ondskans hÀrskarinna, mÄnga mörka grÄa scener dÀr projektorn fick jobba pÄ. Första filmen som jag tyckte mig tappa lite detaljer under mina förutsÀttningar

samt att det har kommit in n7 under denna tid till sverige och Europa sÄ han lÀr ljuga att det inte finns nÄgra.

Hur kan du veta det sÄ sÀkert, eller ska jag gissa?

Postad 21 February 2021 - 09:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

Jag tycker generellt det varit lite för mycket inlÀgg angÄnge detta köp som inte har nÄgot med denna trÄd att göra ... under 6 mÄnaders tid... .

Var ska man fÄ diskutera trÄdprodukter om inte i en befintlig trÄd? AnmÀl eller scrolla vidare

Redigerat av mcmike, 21 February 2021 - 09:47.

Postad 23 February 2021 - 22:06

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

• 92 inlĂ€gg
  • 0

Det Ă€r detta forumet som skrĂ€mmer en mest. Ibland knyter sig magen nĂ€r man lĂ€ser men sĂ„ tĂ€nker jag att han talar sanning Ă€ndĂ„. Men visst, han gled nog lite pĂ„ sanningen att fabriken varit nedstĂ€ngd sĂ€kert hela tiden. Komponentbrist var det i början men inget sĂ€ger att det inte kan vara bĂ„da. Paypal var nödvĂ€ndigt trots det för att sĂ€kerstĂ€lla pengarna tillbaka för att inte lĂ„ta "tillfĂ€llet gör tjuven". Det var mitt förslag att ge mig pengarna tillbaka och om han fĂ„r in pj pĂ„ lager kanske jag köper en iaf. Men svaret lĂ€t mera som det var hans idĂ©. LĂ€s nedan. Emellertid har det gĂ„tt sĂ„n tid att man anar N8 snart att kanske lika bra skita i allt. 2022 lĂ€r den finnas pĂ„ banan Ă€r min gissning. Min nya rĂ€nta Ă€r 5,83% ihopslaget sĂ„ det Ă€r inget att klaga pĂ„. 

"Hej Ulf, jag förstÄr dina bekymmer. Men dessa Àr ogrundade

andra kunder har ocksĂ„ vĂ€ntat i mer Ă€n 6 mĂ„nader pĂ„ sina projektorer. Eftersom du nu har aktiverat PayPal, vĂ€ntar jag den hĂ€r veckan för att se om projektorn kommer och om den inte gör det kommer jag att Ă„terbetala nĂ€sta vecka. Jag kan erbjuda dig projektorn senare nĂ€r den kommer, men det blir dyrare eftersom vi har ökat moms i Ă„r. hĂ€lsningar."

Redigerat av Marquee, 23 February 2021 - 22:08.

Postad 25 February 2021 - 18:16

perra1971
  • perra1971
  • Wannabe

• 39 inlĂ€gg
  • 1

Hoppas verkligen det löser sig Marquee !

Jag var ocksÄ nÀra att bestÀlla min N5 i Tyskland, som Àr klart billigare dÀr.

Sedan hade jag lite tur, Hembiobutiken hade en drive med -5000 kr pÄ priserna, sÄ jag slog till dÀr.

3 Ärs garanti, kunnig personal och nÀra support Àr ÀndÄ vÀrt en hel del om det krÄnglar.

NÀr man ÀndÄ investerar sÄdana pengar, blev nÀrheten till support det som avgjorde för mig i slutÀndan.

HÄller tummar och tÄr !!

Postad 25 February 2021 - 18:25

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1344 inlĂ€gg
  • 0

Var ska man fÄ diskutera trÄdprodukter om inte i en befintlig trÄd? AnmÀl eller scrolla vidare

Detta har ju knappast handlat om produkterna borde ligga i butiks köp kategorin eller utlandsköp har ju inget med produkterna att göra vad han har tagit för avbetalning eller inte fÄr en vara varje mÄnad .
Jag diskuterar gÀrna om funktioner om produkten.

Postad 27 February 2021 - 23:45

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

• 92 inlĂ€gg
  • 1

Hoppas verkligen det löser sig Marquee !

Jag var ocksÄ nÀra att bestÀlla min N5 i Tyskland, som Àr klart billigare dÀr.

Sedan hade jag lite tur, Hembiobutiken hade en drive med -5000 kr pÄ priserna, sÄ jag slog till dÀr.

3 Ärs garanti, kunnig personal och nÀra support Àr ÀndÄ vÀrt en hel del om det krÄnglar.

NÀr man ÀndÄ investerar sÄdana pengar, blev nÀrheten till support det som avgjorde för mig i slutÀndan.

HÄller tummar och tÄr !!

Pengarna Ă€r  pĂ„ vĂ€g tillbaka dĂ„ Paypal tittat pĂ„ Ă€rendet. Kan ta upp till 30 dagar dock. Med det sagt Ă€r trĂ„den Ă„ter fri för funktioner etc. Tack för all input lĂ€ngs vĂ€gen ocksĂ„.  

Redigerat av Marquee, 27 February 2021 - 23:46.

Postad 27 February 2021 - 23:52

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1045 inlĂ€gg
  • 0

Pengarna Àr pÄ vÀg tillbaka dÄ Paypal tittat pÄ Àrendet. Kan ta upp till 30 dagar dock. Med det sagt Àr trÄden Äter fri för funktioner etc. Tack för all input lÀngs vÀgen ocksÄ.

Önskar all lycka till och hoppas pĂ„ köp i Sverige đŸ™đŸŒ

Ni andra som Àr sura som citroner om detta Àmne, anmÀl eller scrolla vidare.
Är inte mycket aktivitet pĂ„ detta forum sĂ„ var glada att nĂ„gon skriver överhuvdtaget.

Postad 28 February 2021 - 08:20

snuvve
  • snuvve
  • AnvĂ€ndare

• 132 inlĂ€gg
  • 0
😂😂👍

Postad 28 February 2021 - 09:14

perra1971
  • perra1971
  • Wannabe

• 39 inlĂ€gg
  • 0

Pengarna Ă€r  pĂ„ vĂ€g tillbaka dĂ„ Paypal tittat pĂ„ Ă€rendet. Kan ta upp till 30 dagar dock. Med det sagt Ă€r trĂ„den Ă„ter fri för funktioner etc. Tack för all input lĂ€ngs vĂ€gen ocksĂ„.  

LÄter kanon Marquee !!

Om du inte sett har du ett kanontips hÀr:

https://www.hembiobu...300-jvc-dla-n5/

Postad 28 February 2021 - 09:23

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

LÄter kanon Marquee !!

GÄr att fÄ bÄde bÀttre priser och support frÄn andra Äf dÀr man Àven
fÄr 3Är garanti med trots ev försÀljning vidare..

Pengarna Àr pÄ vÀg tillbaka dÄ Paypal tittat pÄ Àrendet. Kan ta upp till 30 dagar dock. Med det sagt Àr trÄden Äter fri för funktioner etc. Tack för all input lÀngs vÀgen ocksÄ.

Skönt att det löste sig för dig, lycka till med nĂ€sta köp😊

Redigerat av mcmike, 28 February 2021 - 09:25.

Postad 28 February 2021 - 09:47

martiin82
  • martiin82
  • ForumrĂ€v

• 565 inlĂ€gg
  • 0

LÄter kanon Marquee !!

DĂ„ kontrar jag med the rocks demo ex:
https://therock.se/p...moexemplar-vit/

(Lite förvÄnad att den inte gÄtt Àn)

Postad 28 February 2021 - 12:43

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5019 inlĂ€gg
  • 0

Men du.....en vit ocksĂ„. Är ju bara slĂ„ till den har ju inga timmar pĂ„ lampan ens en gĂ„ng?

Postad 28 February 2021 - 13:19

martiin82
  • martiin82
  • ForumrĂ€v

• 565 inlĂ€gg
  • 0
Antar att de flesta spekulanter pÄ dessa maskiner vill ha en svart(?)
SjÀlv köpte jag en vit dÄ den sitter i vardagsrummet, faktiskt inte sÄ iögonfallande trots det enorma formatet!

Postad 31 March 2021 - 05:54

perra1971
  • perra1971
  • Wannabe

• 39 inlĂ€gg
  • 0

Tjena !

Finns en ny firmware ute med förbÀttringar pÄ Autocal, FW 3.51.

Denna Àr tyvÀrr inte "Public" Ànnu.

Ligger ute pÄ ett annat forum, men jag har denna; PM:a mig sÄ skickar jag den till dig.

Mvh Perra

Postad 01 April 2021 - 06:14

perra1971
  • perra1971
  • Wannabe

• 39 inlĂ€gg
  • 0

LÀgger ut nya firmware 3.51 pÄ denna DropboxlÀnk:

https://www.dropbox....1v0351.zip?dl=0

Mvh Perra

Postad 01 April 2021 - 06:36

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlĂ€gg
  • 0

LÀgger ut nya firmware 3.51 pÄ denna DropboxlÀnk:

https://www.dropbox....1v0351.zip?dl=0

Mvh Perra

Tack och bock  :wub:

Postad 01 April 2021 - 17:37

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0
Det var dĂ„ligt drag efter denna FW, pĂ„ andra sidan dammen. Inte ens pĂ„ avsforum Ă€gartrĂ„den har den diskuterats. NĂ„gon som lagt i den? 😊

https://discuss.avsc...p?topic=2824.15

Redigerat av mcmike, 01 April 2021 - 17:38.

Postad 02 April 2021 - 17:42

edtjope
  • edtjope
  • ForumrĂ€v

• 772 inlĂ€gg
  • 0
NÄgot annat i FW Àn förbÀttringar i autocal?

Postad 05 April 2021 - 13:03

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlĂ€gg
  • 0

Det var dÄligt drag efter denna FW, pÄ andra sidan dammen. Inte ens pÄ avsforum ÀgartrÄden har den diskuterats. NÄgon som lagt i den?

https://discuss.avsc...p?topic=2824.15

Jag lade in den igĂ„r. Man hoppas ju pĂ„ att det Ă€r nĂ„gon annan liten förbĂ€ttring eller tweak nĂ„gonstans, men förmodligen Ă€r det precis som det nĂ€mnts bara nĂ„gra förbĂ€ttringar i kombination med Autocal. 

Postad 05 April 2021 - 16:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

Jag lade in den igÄr. Man hoppas ju pÄ att det Àr nÄgon annan liten förbÀttring eller tweak nÄgonstans, men förmodligen Àr det precis som det nÀmnts bara nÄgra förbÀttringar i kombination med Autocal.

Ok, ja jag hade ju 3.11 inlagd i min som heller inte fanns public. Jag avvaktar dĂ„, kanske Ă€r nĂ„gon ny pĂ„ g framöver igen dĂ„? Tack för Ă„terkoppling😊 Förresten hur gick det med sitt tidigare "flash" problem?

Redigerat av mcmike, 05 April 2021 - 16:29.

Postad 05 April 2021 - 18:09

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlĂ€gg
  • 0

Ok, ja jag hade ju 3.11 inlagd i min som heller inte fanns public. Jag avvaktar dÄ, kanske Àr nÄgon ny pÄ g framöver igen dÄ? Tack för Äterkoppling Förresten hur gick det med sitt tidigare "flash" problem?

Vi fÄr hoppas att man fortfarande vill lÀgga krut pÄ att tweaka mjukvaran frÄn JVCs hÄll. Ja jag störde mig lite pÄ vissa fenomen i "Frame adapt mode" och det syns inte i alla filmer. Men jag kör pÄ HDR10 och höjer custom gamma picture tone för White nÄgot, sÄ tycker jag att bilden blir riktigt nice. Jag Àr nöjd :)

Postad 09 April 2021 - 10:35

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0
@Drem skönt att det löste sig😊

JÀmförelse mellan trÄdprodukterna, som vanligt tyska. SjÀlv la man ned mycket tid pÄ att fÄ konvergensen i "focus"..

https://youtu.be/1kpeHY1N2o0

Redigerat av mcmike, 09 April 2021 - 10:38.

Postad 28 April 2021 - 13:11

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlĂ€gg
  • 0

Nu har man lagt upp fw3.52 som officiell pĂ„ JVCs sida. FörbĂ€ttringar skall vara frĂ€mst för Autocal men enl uppgift frĂ„n annat forum ocksĂ„ en fix för nĂ„got HDMI-synk problem som uppstod i vissa scenarion. 

Postad 28 April 2021 - 15:48

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0
Var vĂ€l tvungen att lĂ€gga in den nu, sĂ„ att man blev lugn i sjĂ€len. Tur man fick behĂ„lla alla instĂ€llningar efter, fast Ă„ andra sidan det visste jag redan😊

Redigerat av mcmike, 28 April 2021 - 17:13.

Postad 28 April 2021 - 17:44

edtjope
  • edtjope
  • ForumrĂ€v

• 772 inlĂ€gg
  • 0
Skönt att man fÄr behÄlla alla instÀllningar den hÀr gÄngen. Minns vilket meck jag hade med att fota alla instÀllningar innan jag la in 3.50. Men dÄ ska jag nog ocksÄ dra ner den nya, Àven fast jag inte har nÄgon sensor för autocal.

Postad 28 April 2021 - 18:50

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlĂ€gg
  • 0

Hur bra Àr den hÀr "autocal"? NÄgon som jÀmfört med en manuell kalibrering (ISF-cert. eller person med liknande kunskaper och utrustning)?

Jag Àr lite sugen pÄ ny projektor, men jag drar mig för det hÀr med kalibreringen. Det blir sÄ lÄngt att Äka för nÄgon att kalibrera hemma hos mig, och helst skulle jag vilja kunna göra om det vid behov. Jag tycker dÄ att kostnaden för kalibrering blir oproportionellt stor, sÄ det vore bra om jag kunde klara det sjÀlv.

Postad 28 April 2021 - 19:32

Drexler
  • Drexler
  • LĂ€rjunge

• 336 inlĂ€gg
  • 0
Autocal funkar fint. Du kan sÀkert fÄ lite mer korrekta fÀrger med en proffsspektrofotometer, men det Àr nÀra nog imo. Jag ser inga mÀrkliga fÀrger och Àr ÀndÄ kÀnslig för fÀrger som Àr off, tex hudtoner eller fÀrg pÄ grÀs, trÀd och liknande. Det viktigaste Àr att den fixar gammakurvan. Det Àr det som har absolut störst betydelse för upplevd kontrast och djup i bilden. Gamman driver ocksÄ med tiden i projektorn som gör att du fÄr en plattare bild. SÄ du behöver fixa till den igen med jÀmna mellanrum, kanske efter 500h eller sÄ. DÀrför Àr det vÀldigt bekvÀmt att kunna göra det sjÀlv, utan att behöva punga ut för en ny kalibrering.

Postad 28 April 2021 - 19:35

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlĂ€gg
  • 0

Hur bra Àr den hÀr "autocal"? NÄgon som jÀmfört med en manuell kalibrering (ISF-cert. eller person med liknande kunskaper och utrustning)?

Jag Àr lite sugen pÄ ny projektor, men jag drar mig för det hÀr med kalibreringen. Det blir sÄ lÄngt att Äka för nÄgon att kalibrera hemma hos mig, och helst skulle jag vilja kunna göra om det vid behov. Jag tycker dÄ att kostnaden för kalibrering blir oproportionellt stor, sÄ det vore bra om jag kunde klara det sjÀlv.

Jag kör Autocal och SpyderX. Tycker det blir riktigt nice. Det Àr enkelt att anvÀnda och det gÄr pÄ bara 10-15 min, bÄde gamma och grÄskala, allt automatiserat. Det finns lÀgret som hÀvdar att SpyderX inte Àr exakt sÄ fÀrg-korrekt som dyrare sensorer, men tror knappast det skiljer sÄ vÀldigt mycket. Precis som posten ovan har man med tiden blivit ganska kÀnslig för nÀr nÄgonting Àr "off" och efter denna kalibrering finns inget att klaga pÄ.

Redigerat av Drem, 28 April 2021 - 19:37.

Postad 28 April 2021 - 19:46

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlĂ€gg
  • 0

Tack sÄ mycket för utförliga svar bÄde Drexler och Drem!

Jag fick bÄde min tidigare Epson EH-TW3600 och nuvarande Sony VPL-VW95ES kalibrerade av en person som inte Àr ISF-cert, men som jag ÀndÄ uppfattar har skaplig koll pÄ vad han gör. Resultatet blev bra i alla fall.

Med Sonyn var det problem att fÄ till bl.a. gammakurvan, p.g.a. degraderad panel. Med en bildprocessor gick det att fÄ den bra och Àven i övrigt mycket bra resultat pÄ allt utom kontrast.

Jag vill sjÀlvfallet fÄ ut sÄ bra som möjligt ur min projektor. NÀr jag lÀser era beskrivningar av vilket resultat man kan förvÀnta sig sÄ kÀnns det som att det Àr alldeles tillrÀckligt bra Ät mig. En N5, SpyderX och en autocal Àr förmodligen en stor förbÀttring mot min gamla Sony.

Postad 28 April 2021 - 21:03

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0
FĂ„r nog ta och investera i en SpyderX och testa autocal. AnvĂ€nder ni er av pro varianten?😊

Redigerat av mcmike, 28 April 2021 - 22:50.

Postad 29 April 2021 - 05:57

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlĂ€gg
  • 0
Borde det inte komma nĂ„got nytt frĂ„n JVC? Har uppgraderat hembion pĂ„ ljudsidan och börjar sĂ„ smĂ„tt snegla mot bildsidan. Är visserligen inte missnöjd med min X30 men man kanske missar nĂ„got?

Postad 29 April 2021 - 07:12

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 0

Problemet med Datacolors mÀtare har lÀnge varit stor exemplarvariation, vilket Àr en följd av tveksam kvalitétskontroll. LÀgger man dÀrtill lÄngsamma mÀtningar blir det ett rÀtt trubbigt och svÄrt verktyg att anvÀnda som kalibrerare. Vet inte hur SpyderX Àr men det kÀnns ju verkligen sisÄdÀr att köpa grisen i sÀcken med tanke pÄ hur lÀnge X-Rite har fÄtt bukt pÄ sina mÀtare.

VÀl vÀrt att tillÀggas att vid korrekt profilering sÄ torde SpyderX ge acceptabelt resultat, men det kÀnns lite lÄngsökt att som privatperson anvÀnda spectrometrar för femsiffriga summor nÀr colorimetern i frÄga ligger under 2000 kr inkl moms.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 29 April 2021 - 07:12.

Postad 29 April 2021 - 09:26

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0
Hittad denna video, fick sĂ„ ocksĂ„ svar pĂ„ min frĂ„ga och om nĂ„gon annan stĂ„r inför valet. Tror till och med sambon skulle fixa detta😊 BestĂ€llt en SpyderX pro nu, 1402kr hittade jag en för.

https://www.google.c...XHMl4SVC3E,st:0

Redigerat av mcmike, 29 April 2021 - 09:27.

Postad 29 April 2021 - 09:36

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlĂ€gg
  • 0
Är inte det en hel vetenskap att kalibrera med sĂ„na redskap för en som inte har koll?
Hade varit kul att fĂ„ kalibrerat 9400an, men har bara stĂ€llt in basic med avs hd och det dĂ€r andra för hdr
 men Ă€r ju ingen kalibrering att tala om..
kan inte nĂ„n komma hit till Falkenberg och göra det Ă„t en för en peng, och en kopp kaffe? đŸ‘€đŸ˜„â˜•ïž

Postad 29 April 2021 - 16:28

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlĂ€gg
  • 0

Borde det inte komma nĂ„got nytt frĂ„n JVC? Har uppgraderat hembion pĂ„ ljudsidan och börjar sĂ„ smĂ„tt snegla mot bildsidan. Är visserligen inte missnöjd med min X30 men man kanske missar nĂ„got?

N5 som kom 2018 heter NX5 i USA och beskrivs dĂ€r som ”JVC’s 2020 lineup”. Är det nĂ„gon skillnad?

Postad 29 April 2021 - 16:42

nimman
  • nimman
  • LĂ€rjunge

• 470 inlĂ€gg
  • 0

N5 som kom 2018 heter NX5 i USA och beskrivs dĂ€r som ”JVC’s 2020 lineup”. Är det nĂ„gon skillnad?

Tror det Àr en guldring runt linsen i USA och en silver i EU :)

Postad 29 April 2021 - 16:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0
Den heter RS1000 dĂ€r ocksĂ„ , ja det Ă€r samma line-up😊

Redigerat av mcmike, 29 April 2021 - 18:12.

Postad 29 April 2021 - 16:52

perra1971
  • perra1971
  • Wannabe

• 39 inlĂ€gg
  • 0

Jag anvÀnder Spyder X för Gamma och EFI-ES2000 för fÀrgkalibrering.

EFI-ES2000 Àr ju en I1Pro klon(samma hÄrdvara, med ej kompatibel med dess mjukvara).

Spelar ingen roll, dÄ man inte anvÀnder den utan bara Autocal.

Finns att köpa begagnad pÄ Ebay(det gjorde jag) för mycket mindre pengar Àn en I1Pro.

Har iofs inte testat att kalibrera fÀrg med Spyder X, dÄ jag gick pÄ dom rekommenderade mÀtarna.

Sedan har jag lyckats fÄ tag i service manualen till N5/N7/NX9, sÄ jag lÀgger upp en dropbox lÀnk om det kan vara intressant:

https://www.dropbox..../PA062.pdf?dl=0

Postad 30 April 2021 - 05:11

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlĂ€gg
  • 0

Jag anvÀnder Spyder X för Gamma och EFI-ES2000 för fÀrgkalibrering.

EFI-ES2000 Àr ju en I1Pro klon(samma hÄrdvara, med ej kompatibel med dess mjukvara).

Spelar ingen roll, dÄ man inte anvÀnder den utan bara Autocal.

Finns att köpa begagnad pÄ Ebay(det gjorde jag) för mycket mindre pengar Àn en I1Pro.

Har iofs inte testat att kalibrera fÀrg med Spyder X, dÄ jag gick pÄ dom rekommenderade mÀtarna.

Sedan har jag lyckats fÄ tag i service manualen till N5/N7/NX9, sÄ jag lÀgger upp en dropbox lÀnk om det kan vara intressant:

https://www.dropbox..../PA062.pdf?dl=0

Hur mkt betalade du för din EFI-ES2000? Tack för servicemanualen, den Àr nog inte sÄ lÀtt att komma över :D

Postad 30 April 2021 - 05:16

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlĂ€gg
  • 0

Tack sÄ mycket för utförliga svar bÄde Drexler och Drem!

Jag fick bÄde min tidigare Epson EH-TW3600 och nuvarande Sony VPL-VW95ES kalibrerade av en person som inte Àr ISF-cert, men som jag ÀndÄ uppfattar har skaplig koll pÄ vad han gör. Resultatet blev bra i alla fall.

Med Sonyn var det problem att fÄ till bl.a. gammakurvan, p.g.a. degraderad panel. Med en bildprocessor gick det att fÄ den bra och Àven i övrigt mycket bra resultat pÄ allt utom kontrast.

Jag vill sjÀlvfallet fÄ ut sÄ bra som möjligt ur min projektor. NÀr jag lÀser era beskrivningar av vilket resultat man kan förvÀnta sig sÄ kÀnns det som att det Àr alldeles tillrÀckligt bra Ät mig. En N5, SpyderX och en autocal Àr förmodligen en stor förbÀttring mot min gamla Sony.

Jag bytte ocksÄ frÄn en Sony VW-95ES :) SjÀlvklart en vÀldigt stor skillnad, speciellt kontrast och svartnivÄ. Vet inte om det Àr modellen i sig, eller kvaliteten pÄ lampan, men det kÀnns som den behÄller ljusstyrkan vÀldigt lÀnge jÀmfört med mina tidigare projar (som har varit frÀmst Sony). Brukade byta lampa redan vid 800h pÄ min VW-95ES dÄ jag tyckte den tappat för mycket punch. PÄ denna JVC har jag passerat 1000h pÄ tidigare lampor och inte upplevt mycket tapp.

Postad 30 April 2021 - 16:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0
DĂ„ har jag kört autocal, inga problem att koppla upp sig mot projektorn. Sjukt smidigt, tog 20 minuter med bĂ„da sdr och HDR. Ska kika mera imorgon, men spontant sĂ„ blev det ett lyft med HDR och fĂ€rgerna😊

Redigerat av mcmike, 30 April 2021 - 16:11.

Postad 04 May 2021 - 08:38

perra1971
  • perra1971
  • Wannabe

• 39 inlĂ€gg
  • 0

Hur mkt betalade du för din EFI-ES2000? Tack för servicemanualen, den Àr nog inte sÄ lÀtt att komma över :D

Tjena, sorry för sent svar; har inte varit hemma.

Jag gav ca:4600 pÄ Ebay för min.

Det finns Àven ett hack för att fÄ andra mÀtare att fungera med Autocal.

Har inte testat sjÀlv dock, dÄ jag valde att gÄ pÄ dom rekommenderade mÀtarna.

Postad 06 May 2021 - 19:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0
HĂ€r en bra video dĂ€r han tar autocal kalibreringen steg för steg, om man kĂ€nner sig osĂ€ker men vill prova😊

https://youtu.be/taD0-TmORus

Redigerat av mcmike, 06 May 2021 - 19:52.

Postad 08 May 2021 - 15:29

haker
  • haker
  • Wannabe

• 19 inlĂ€gg
  • 0

Tittade in pĂ„ forumet och sĂ„g att nĂ„gra av er var intresserade av att kalibrera med autocal. För er som har tĂ€nkt köpa en kompatibel spectrokolorimeter typ EFI ES-2000 alternativt i1pro2 pĂ„ Ebay, tĂ€nk pĂ„ att kolla att ni fĂ„r med kalibreringsplattan. Instrumentet Ă€r i stort sett vĂ€rdelöst utan denna som Ă€r unik för varje instrument. Det gĂ„r visserligen att skicka in för omkalibrering med en ny kalibreringsplatta hos Xrite om man saknar kalibreringsplattan men det Ă€r riktigt dyrt. Det Ă€r sannolikt billigare att köpa en annan komplett EFI ES-2000 med kalibreringsplatta pĂ„ Ebay om ni inte har fĂ„tt med den i första köpet.

Postad 29 July 2021 - 18:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0
Rykten om tre nya laser maskiner, man kan ju hoppas att det stĂ€mmerđŸŽŹđŸ„ł

2.000 Lumen fĂŒr das 4K-Laser-Einsteiger-Modell
– 2.500 Lumen fĂŒr das mittlere 4K-Laser-Modell
– 3.000 Lumen fĂŒr das Laser-Topmodell

Genannt werden 25.000 Euro fĂŒr das Topmodell, 15.000 Euro fĂŒr das mittlere und 10.000 Euro fĂŒr das 4K/Laser-Einstiegsmodell.

30000 laser timmar..

https://rehders.de/n...chttechnologie/

Redigerat av mcmike, 29 July 2021 - 18:25.

Postad 29 July 2021 - 20:16

arcspin
  • arcspin
  • ForumrĂ€v

• 713 inlĂ€gg
  • 0

Mycket trevliga nyheter, jag har funderat pÄ nÀr JVC ska slÀppa nÄgot nytt och det kanske blir till hösten om vi har tur.

Postad 29 July 2021 - 23:50

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1040 inlĂ€gg
  • 0
Intressant! FÄr hoppas de lyckas fÄ in HDMI 2.1 ocksÄ.

Postad 30 July 2021 - 07:02

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlĂ€gg
  • 0
Det kÀnns verkligen avlÀgset nÀr man kunde köpa en JVC projektor för under 30000kr.

Postad 30 July 2021 - 08:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0
Ja en native 4k projektor av kvalite, kommer aldrig kunna köpas för den pengen😊

Redigerat av mcmike, 30 July 2021 - 08:31.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.