Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT AE-700 *

1881 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 October 2004 - 21:58

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0
Jag tycker det verkar som om blåfiltret är den del av tuningen som är viktigast, får man tag i ett sådant borde man kunna ställa in projektorn ganska bra själv. Förutsatt att det räcker med att välja videoläget och ta filtrera bort det blå och kanske också då öka det röda lite.

Postad 24 October 2004 - 22:11

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Skg -
Pipro/Cine4home sätter in ett filter som neutraliserar blått/rött, som Andretti säger. Så det går inte att "planka" inställningarna och få samma bild - och tyskarna talar givetvis inte om exakt vilket filter de använder...

Andretti -
Cinema-lägena på Pannorna fr. AE100 och framåt har VERKLIGEN INTE varit de optimala för DVD. Det har Normal varit. Och den tyska tuningen inleddes logiskt nog i Normal-läge, men skiftade till Video pga möjligheten där att få mer ljus (annars är detta läge som sagt en variant av Normal).
För 1,5 år sedan besökte jag holländska ISF. Där förbannade de Cinema-lägena på LCD-projektorer. De hade tunat en AE300 och då utgått från Normal. Men jag skulle gissa att de hade föredragit Video, om ett sådant ljusstarkt läge funnits på 300:an. För att få (nästan) exakt rätt färgkalibrering satte de ner ljuset nåt förjävligt vill jag minnas....

Grubbe666 -
Z3 är i eco mode helt ###### knäpptyst. Det är den! Och AE700 låter nästan ingenting. Men kör du den med Pipros filtertuning måste du köra i high mode och då låter den alldeles för mycket, tycker jag. Då är det nästan hushbox-läge.

Det Cinema-läge som användes på 700:an då jag besökte mässan är f.ö. ett av de lägena på denna projje där kontrasten försämras markant!

Redigerat av Unregistered366e03d0, 24 October 2004 - 22:18.

Postad 24 October 2004 - 22:53

andretti
  • andretti
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Holsapple: det där med lägena är säkert som du säger. Det jag skrev är översättningen på den tyska sidan, som säkert flera har läst. Där nämner de lägena så som jag skrev. Men, jag skrev mest för att klargöra:

NEJ, den här tuningen kan man INTE göra själv med inställningar!! Det är ett fysiskt filter som byggs in. Sedan kalibreras projjen om efter det för att det skall bli perfekt.

Att ta fram kalibreringsskivan och klabba hemma måste man ju göra ändå, för att få rätt på kontrast och så, i förhållande till rummet, men det har inte med den här tuningen att göra.

Jag har tyvärr inte någon projektor än (skall beställa tunad i veckan), så jag kan inte dela med mig av praktiska erfarenheter.

Konceptet (så vitt jag förstått) går ut på att låta lampan lysa fullt ut (ljusstarkaste läget) och sen använda ett fysiskt fotofilter för att rätta till färgerna. Detta till skillnad från att mjukvarumässigt reducera två av ljuskanalerna ner till ljussvagaste kanalen, för att på så sätt få rätt färgtemperatur (till bekostnad av ljusstyrka).
Sen skriver de att man måste ha en himla massa fina instrument för att göra färginställningarna. .. Äh, det går nog att göra själv med en kalibreringsskiva. Men filtret har de ju fått fram med digital ljusmätning, så det borde vara ok. Kalibreringen får man ju 'på köpet'.

a

Postad 25 October 2004 - 05:51

Unregistered2e9e0aa5
  • Unregistered2e9e0aa5
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Holsapple: Har du jämfört Hitachi PJ-TX100 mot 700´an ngn gång?

Var mkt nära att köpa TX100´an, sett den demad, men efter att jag
läst om de problem som varit med den samt alla rekommendationer av
700´an så har jag osett beställt en 700´a från Pipro!

Känns sådär att inte ha sett den live, allt snack från CC-mässan tar
jag med en nypa salt, tyvärr verkar 100%- igt kalibrerade projar
vara bristvara. Klart att ett försäljningsställe hellre visar en bättre
kalibrerad dyrare proj, än en perfekt kalibrerad billigare.
Det handlar ju trots allt om ekonomi i slutändan....och de flesta
handlare verkar vara sura på Panasonics prissättning via nätet,
svårt att sälja 3000-4000:- dyrare i svensk butik än via nätet,
kan själv aldrig motivera den prisskillnaden för att gynna min lokala
handlare...tyvärr

Mikael

Postad 25 October 2004 - 07:32

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0

Så jag måste nog säga att Panasonic PT-AE700 och en osedd BenQ 7800 (enligt specen och efter läst intryck och omdömen här på PJ,) är de  hetaste kandidaterna om jag får möjlighet att införskaffa projektor den närmaste tiden.

Jag var också på mässan i helgen och något som jag tyckte blev helt uppenbart är att 1. uppgifter på papper säger ingenting om verkligheten och 2. efter att ha läst flera inlägg från personer som besökt mässan, som tex "jag såg ingen vb på pannan" och "Z3 såg lika bra ut som dlp", så kommer jag att ta väldigt liten hänsyn till vad andra skrivit här när jag själv skall välja produkt.

Mitt starkaste intryck för övrigt var att Sonyn va den enda LCD som kunde mäta sig med DLP-projjarna. Ganska besviken på Z3 och AE700.

Jag har sett VB väldigt tydligt tidigare men då på en PJ-TX100 (demades på RA), men kunde inte se detta på AE700 när jag stod och tittade.... Vet alltså hur det ter sig, men det var kanske lindrigt vid den tidpunkten! ;)
Tyckte mig ana det på Z3'an däremot... Tror det var klippen från Driver (med Stallone). ;)

När jag skrev att AE700'an är en av två starka kandidater kanske jag skulle förtydligat mig lite, det finns projjar som är likvärdiga eller kanske till och med strået vassare i samma prissegment. Men det som gör AE700 riktigt intressant för min del är del bilden, zoomen, priset och slutligen den lampgaranti som följer med i köpet! <_<

Postad 25 October 2004 - 08:48

Unregistered56fa32f5
  • Unregistered56fa32f5
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jag tycker nu efter att ha sett 700:an mot z3 på CC mässan att valet är ganska lätt. Jag tycker att dom visar lika bra bild i princip, 700:an hade lite för mycket färg enligt mig men eftersom det gällde alla färger så är det ju något som man lätt kan korrigera med färgmättnaden enligt tycke och smak.

Tycker att 700:an plockade fram lite mer detaljer i ansikten och liknande än vad Z3 gjorde, man såg rynkor och hårstrån och liknande mer faktiskt vilket jag inte kunde tro innan då 700:an använder smothscreen?

svärtan och detaljer i lågdagrarna var jämbördig, kanske till 700:ans fördel då det kändes lite som samma sak här som i ansiktena, att liiite mer detaljer fanns att finna. Ingen av dessa kan mäta sig med dlp projjarna dock då detaljer i lågdagrarna oftast blir jämnsvarta istället för att synas =(

screendoor var inget som jag märkte av på 700:an och det var väldigt marginellt att man såg det på z3 vid samma avstånd och ingen av dessa två har tillräckliga problem med detta för att inte motivera ett köp.

700:an var lite mer brusig än z3 men VB eller FPN eller vad det nu är tycker jag inte att man kunde se på någon av dessa, kanske det var ett fenomen som kom senare alternativt tidigare än då jag var där?

Dlp utgår definitivt direkt då jag inte ens hann gå upp för trappan på CC innan det blänkte och blinkade konstant trots dessa highend dlper =(

Så till slut tycker jag nog att 700:an och z3:an är ungefär lika bra faktiskt, 700:an har vissa fördelar och z3 andra, men till då prislappen skiljer så mycket som den gör så finns det ingen anledning att köpa en z3 enligt mig.

Postad 25 October 2004 - 08:55

Unregistereda1727e38
  • Unregistereda1727e38
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har nu betällt min "700" från Komplett.se. Beställde den i fredags så jag hoppas den dyker upp denna veckan. <_<

Mvh
K

Postad 25 October 2004 - 11:29

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0
Fick just mail från Pipro: "the unite which you have ordered will leave our house today by UPS." <_<

Som jag har längtat efter det mailet. ;)

Redigerat av KJE, 25 October 2004 - 11:30.

Postad 25 October 2004 - 11:44

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Fick just mail från Pipro: "the unite which you have ordered will leave our house today by UPS." <_<

Jo jag vet hur du har det, har gått genom samma väntan själv.

Postad 25 October 2004 - 12:43

Unregistered38703
  • Unregistered38703
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Jag med !!!!

Postad 25 October 2004 - 13:10

Unregistered8fc1f5e5
  • Unregistered8fc1f5e5
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hockey på 700

Någon som kört hockey på sin 700, via Comhems Canal+ sändingar eller ppv-sändningarna? Får ni någon bra bild, för mig blir isen väldigt överexponerad, oavsett hur jag ställer in så blir bilden kass.

Är det kassa sändingar på dessa kanaler, ev är ishockey svårt material att hantera? Det är liksom inte så att man tappar detaljer utan det blir verkligen helt utfrätt !!!

Postad 25 October 2004 - 13:55

DDD
  • DDD
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Är en nybörjare på det här med projektorer, men ska i löpet av den här veckan beställa min första.
Har inte alltför höga krav och har förstått genom att läsa det här forumet att jag säkerligen kommer bli mer än nöjd med en AE-700. Men det finns ett frågetecken som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med..

Kommer att använda projektorn till främst dvd- och fotbollstittande.. men då mycket fotboll sänds dagtid och tidig kväll undrar jag om projektorn är ljusstark nog?
Specifikationen säger 1000 ANSI lumen, men vad innebär det i praktiken?
Kommer jag att kunna se fotboll i ett vardagsrum som i utgångspunkt är ganska ljust och som inte går att mörklägga helt? Det är inte så att solen kommer att ligga på in i rummet då jag kan dra för gardiner (dock ej mörka gardiner).

I korthet.. kan man använda en AE-700 i ett rum som inte är jättemörkt, men halvljust?

Väldigt tacksam för svar..

Postad 25 October 2004 - 14:00

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
köp en tupplur på ikea......det gjorde jag och det blev mörkt....."Rullgardin"
Kanske en greylineduk.....

Postad 25 October 2004 - 15:03

SasMan
  • SasMan
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Lord Prime: När beställde du projektorn?
Jag har fortfarande inte fått nåt mail från UPS.
Längtar så..

Postad 25 October 2004 - 15:10

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Lord Prime:  När beställde du projektorn?
Längtar så..

Beställde den 25 september, betalade in pengarna 11 oktober (pga att första leveransen kom så fort att jag inte hade pengarna klara i tid).

Postad 25 October 2004 - 15:17

SasMan
  • SasMan
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Jag beställde den 11 och betalade samma dag.
Borde väl få mail snart..

Postad 25 October 2004 - 15:50

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Hockey på 700

Någon som kört hockey på sin 700, via Comhems Canal+ sändingar eller ppv-sändningarna? Får ni någon bra bild, för mig blir isen väldigt överexponerad, oavsett hur jag ställer in så blir bilden kass.

Är det kassa sändingar på dessa kanaler, ev är ishockey svårt material att hantera? Det är liksom inte så att man tappar detaljer utan det blir verkligen helt utfrätt !!!

Jag kikar på hockey via canal + men då har jag egen parabol och går med scart från mottagaren och det är klart godkänd bild. Kan tilläga det att jag kör med en clas-ohlson scart 10 meter och jag fick med en som skulle vara bättre när jag köpte projektorn med gulplätering och den är hur kass som helst så en eloge för Clas Ohlsons kablar i detta sammanhang.

Postad 25 October 2004 - 17:12

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Längtar så..

Beställde den 25 september, betalade in pengarna 11 oktober (pga att första leveransen kom så fort att jag inte hade pengarna klara i tid).

Hmm... jag beställde den 8:e oktober och betalade den 11:e. Så det borde inte dröja så länge till nu eftersom det var sagt att det skulle ta ungefär två veckor.
Mailade Patrik på Pipro.se i fredags och frågade hur leveransläget ser ut just nu men jag har inte fått svar än.

Postad 25 October 2004 - 18:31

Unregistereddab264e4
  • Unregistereddab264e4
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
"DDD" -Jag tycker pannan gör bra ifrån sig när det inte e tokmörkt, fick den idag o provade lite tycker det funka skitbra.

Postad 25 October 2004 - 18:34

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Längtar så..

Hmm... jag beställde den 8:e oktober och betalade den 11:e. Så det borde inte dröja så länge till nu eftersom det var sagt att det skulle ta ungefär två veckor.
Mailade Patrik på Pipro.se i fredags och frågade hur leveransläget ser ut just nu men jag har inte fått svar än.

Min betalning hade alltså gått fram den 11/10, tror jag betalade in dem 7/10. Men vad jag menade med när jag betalade var alltså vilket datum pengarna fanns hos Pipro.se.

Edit: Stavfel

Redigerat av KJE, 25 October 2004 - 18:37.

Postad 25 October 2004 - 19:31

Unregistered38703
  • Unregistered38703
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Längtar så..

Min betalning hade alltså gått fram den 11/10, tror jag betalade in dem 7/10. Men vad jag menade med när jag betalade var alltså vilket datum pengarna fanns hos Pipro.se.

Edit: Stavfel

Är det inte bara att fråga där du beställt den då ?!?

Här är icq´n till (293-460-438) Oliver på Pipro.de. Han är jämt on-line och det är bara att snacka med han.

Postad 25 October 2004 - 22:46

Unregisteredcfb1eaee
  • Unregisteredcfb1eaee
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Är en nybörjare på det här med projektorer, men ska i löpet av den här veckan beställa min första.
Har inte alltför höga krav och har förstått genom att läsa det här forumet att jag säkerligen kommer bli mer än nöjd med en AE-700. Men det finns ett frågetecken som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med..

Kommer att använda projektorn till främst dvd- och fotbollstittande.. men då mycket fotboll sänds dagtid och tidig kväll undrar jag om projektorn är ljusstark nog?
Specifikationen säger 1000 ANSI lumen, men vad innebär det i praktiken?
Kommer jag att kunna se fotboll i ett vardagsrum som i utgångspunkt är ganska ljust och som inte går att mörklägga helt? Det är inte så att solen kommer att ligga på in i rummet då jag kan dra för gardiner (dock ej mörka gardiner).

I korthet.. kan man använda en AE-700 i ett rum som inte är jättemörkt, men halvljust?

Väldigt tacksam för svar..

700:an funkar utmärkt i ett icke fullt mörklagt rum.
Jag har ännu inte dragit ner rullgardinerna dagtid, kollade på sagan om ringen i helgen utan att dra ner rullgardinen och det funkade fin. Visserligen så blir det tråkigt med dom mörka partierna om man inte mörklägger, men det funkar...

Postad 25 October 2004 - 22:54

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Tacksam för mycket snabbt svar, helst inom 20 min :).

Vet någon om Digicom har Panasonics lampgaranti om 1 år / 750h?
Vad jag förstått så finns 2 Pana-leverantörer i Sverige och bara "AVD" lämnar garanti?
http://www.digicom.n...t.asp?pid=11353

Som sagt... sitter med "Köp"-knappen framme, men garantin avgör... så please om ni vet! :wub:

Postad 25 October 2004 - 23:02

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Efter min enorma besvikelse på Loudness i Linköping tänkte jag åkta och kolla på en AE700 i Stockholm. Någon som har något tips på en butik som har satt upp den ok? Det vore sannerligen tråkigt att åka på samma nit igen :)

Postad 25 October 2004 - 23:13

Unregistereddab264e4
  • Unregistereddab264e4
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
har lagt upp lite panna 700:a framegrabs på galleriet kika!
Men sitter fortfarande och väntar på en lämplig hdmi spelare. samsung skjuter ju upp releasen av 945:an. Nån som här som kör hdmi med 700:an? om ja, vilken spelare kör ni?

Postad 25 October 2004 - 23:19

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Grym design på rummet måste jag säga! Bilden är inte fy skam heller! Har du tunat din nåt eller är den "out-of-the-box"-inställd?

Postad 26 October 2004 - 08:14

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

har lagt upp lite panna 700:a framegrabs på galleriet kika!
Men sitter fortfarande och väntar på en lämplig hdmi spelare. samsung skjuter ju upp releasen av 945:an. Nån som här som kör hdmi med 700:an? om ja, vilken spelare kör ni?

Vi är flera här nu som väntar på Panasonics s97 som kommer släppas vilken dag som helst nu.

Postad 26 October 2004 - 08:42

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
packe: I Stockholm vet jag att i alla fall Reference Audio och Cinema Concept ska ha 700:an uppsatt så där kan du kolla på den.

Postad 26 October 2004 - 09:20

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Postad 26 October 2004 - 10:14

Unregistered8fc1f5e5
  • Unregistered8fc1f5e5
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Hockey på 700

Jag kikar på hockey via canal + men då har jag egen parabol och går med scart från mottagaren och det är klart godkänd bild. Kan tilläga det att jag kör med en clas-ohlson scart 10 meter och jag fick med en som skulle vara bättre när jag köpte projektorn med gulplätering och den är hur kass som helst så en eloge för Clas Ohlsons kablar i detta sammanhang.

Intressant, Vad kör du för inställningar när du ser Hockey? Kan det vara sån skillnad på Canal plus sänding via parabol och via comhem kabel tv?

Själv kör jag med en 5m Clicktronic från Kjell & Co vilket borde vara nåt liknande i kvalite med din Claes O.

Viktig match på Torsdag förstår du.. Röd och vit Hockeydynamit så att säga! Hoppas jag hinner få ordning på bilden tills dess.

Postad 26 October 2004 - 10:27

Unregistered2dee4cfc
  • Unregistered2dee4cfc
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Ni som varit på loudness i Linköping och blivit besvikna på AE-700 kan åka ner och kika i Vimmerby på Ultimate.

Jag var inne och kollade på Pannan och en Infocus 4805.
Pannan var överlägsen . Och jag hade innan trott att Infocusen skulle vara bäst.

Postad 26 October 2004 - 11:01

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Hockey på 700

Intressant, Vad kör du för inställningar när du ser Hockey? Kan det vara sån skillnad på Canal plus sänding via parabol och via comhem kabel tv?

Själv kör jag med en 5m Clicktronic från Kjell & Co vilket borde vara nåt liknande i kvalite med din Claes O.

Viktig match på Torsdag förstår du.. Röd och vit Hockeydynamit så att säga! Hoppas jag hinner få ordning på bilden tills dess.

Väldigt intressant för den kabel som följde med är just en clicktronic 10 meter och när jag kör med den blir bilden utan skärpa och den är inte lika lugn på något sätt.
Jag skulle nog offra de 89 kr som en kabel kostar hos clas-ohlson för att testa artnr 32-8588. Kan naturligtvis inte lämna några garantier men du får iaf samma typ av kabel som jag använder. Hade tänkt jag skulle öppna clicktronicen och även mäta upp den men det har ej blivit av. Kanske är den lödd och inte clas-ohlsons, vet ej alltså. Ynkligt om det är så iaf.

Postad 26 October 2004 - 11:48

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Jo har gjort en snabbkoll och det jag såg var förresten det enda man kunde se eftersom clicktronicens kablar är inplastade vid kontakten. Jo en avgörande skillnad kan vara den att clicktronic har lött kabeln vid ytterhöljet (jord) medans samtliga kablar är pressade på clas-ohlsons scartkabel. Kan ju bli en viss impedansskillnad kan ej svara på detta men där fanns en skillnad iaf.
Man borde ju egentligen reklammera kabeln och ange det som skäl, ska fundera på det för nu kan jag ju inte använda den. Dubbelt så dyr är den också.

Postad 26 October 2004 - 11:58

Unregistered8fc1f5e5
  • Unregistered8fc1f5e5
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Skiman: Tack för dina svar. Jag skall direkt bege mig till Classe idag och fixa en sådan scart så får vi se om det blir någon skillnad. Hoppas verkligen det. Kanske skall man fundera på att köpa en riktigt bra scart, frågan är bara om de riktigt dyra scartarna är så mycket bättre?

Den som testar får se...

Postad 26 October 2004 - 12:20

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Man borde ju egentligen reklammera kabeln och ange det som skäl, ska fundera på det för nu kan jag ju inte använda den.

Har du beställt på postorder behöver du inte reklammera om det var max 14 dagar sen du fick kabeln. Då gäller ångerrätten och du kan byta (eller få pengarna tillbaka) utan att uppge orsak.

Postad 26 October 2004 - 12:37

Dadda
  • Dadda
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har en Pioneer DVD 717 (utan komponentutgång). Ska jag använda en scart eller s-video kabel till att koppla in min 700:a. Kabeln måste tyvärr vara 8 meter lång. Någon som vet vad som ger bäst bild????

Postad 26 October 2004 - 12:56

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Om jag läst alla specar rätt så ska man alltid välja scart före s-video om möjligheten ges. Rätta mig om jag har fel.

Postad 26 October 2004 - 13:07

HariSeldon
  • HariSeldon
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Jag besökte en polare som precis fått upp sin AE700 igår. Han matar den med S-video från en Yamaha-spelare, vet inte vilken modell. Vi såg en tydlig skugga speciellt i kontrastrika bilder. Har för mig att fenomenet kallas "ghosting"? Rätta mig gärna om jag har fel. Det gav en bild med mycket dålig detaljrikedom.

Jag sa att han sannolikt kommer att få bättre bild om han köper en Scartkabel och matar projjen med RGB-signal istället. Jag hoppas verkligen att jag har rätt i detta eftersom jag själv har en på beställning och kräver ganska mycket mer av bildkvaliten än det jag såg igår... :)

Jag har själv tänkt att mata min kommande AE700 med Scart-RGB tills jag får bekräftat att antingen Denon 1910 eller Panasonic S-97 håller måttet med DVI resp HDMI signaler. Men om det inte blir bättre än vad jag såg igår blir jag nog en besviken ägare. Jag hoppas att jag kan hålla en positiv attityd till det hela och håller tummarna i alla fall! :wub:

Postad 26 October 2004 - 13:18

Unregisteredf15f2547
  • Unregisteredf15f2547
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Redigerat av Unregisteredf15f2547, 26 October 2004 - 13:19.

Postad 26 October 2004 - 13:19

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Man borde ju egentligen reklammera kabeln och ange det som skäl, ska fundera på det för nu kan jag ju inte använda den.

Har du beställt på postorder behöver du inte reklammera om det var max 14 dagar sen du fick kabeln. Då gäller ångerrätten och du kan byta (eller få pengarna tillbaka) utan att uppge orsak.

Joo precis men vem betalar frakten tillbaks till pipro.de i så fall?
Undrar just hur många som har den kabeln i sin ägo och inte vet vilken bild dom går miste om.

Postad 26 October 2004 - 13:21

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Jag besökte en polare som precis fått upp sin AE700 igår. Han matar den med S-video från en Yamaha-spelare, vet inte vilken modell. Vi såg en tydlig skugga speciellt i kontrastrika bilder. Har för mig att fenomenet kallas "ghosting"? Rätta mig gärna om jag har fel. Det gav en bild med mycket dålig detaljrikedom.

Jag sa att han sannolikt kommer att få bättre bild om han köper en Scartkabel och matar projjen med RGB-signal istället. Jag hoppas verkligen att jag har rätt i detta eftersom jag själv har en på beställning och kräver ganska mycket mer av bildkvaliten än det jag såg igår...  :)

Jag har själv tänkt att mata min kommande AE700 med Scart-RGB tills jag får bekräftat att antingen Denon 1910 eller Panasonic S-97 håller måttet med DVI resp HDMI signaler. Men om det inte blir bättre än vad jag såg igår blir jag nog en besviken ägare. Jag hoppas att jag kan hålla en positiv attityd till det hela och håller tummarna i alla fall!  :wub:

Hys ingen oro Hari

Postad 26 October 2004 - 13:26

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Kunden betalar frakten. Helt ok enligt mig.

Postad 26 October 2004 - 14:24

HariSeldon
  • HariSeldon
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Hys ingen oro Hari

Tackar Skiman!

Du verkar ju nöjd så det blir nog jag med. Gratulerar till ett snyggt hembiorum! Bara Bingolotto på projjen eller blir det annat också? :)

Postad 26 October 2004 - 14:36

SasMan
  • SasMan
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Är det nån som har försökt maila pipro nyligen, jag får nämligen inget svar från dem. Har mailat 2 gånger, en gång förra veckan och även tidigare idag. Verkar konstigt?

Postad 26 October 2004 - 14:50

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Kunden betalar frakten. Helt ok enligt mig.

Visserligen men knappast lönsamt i detta fall blir väl samma fraktkostnad som vad kabeln kostade.

Postad 26 October 2004 - 15:03

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Hys ingen oro Hari

Tackar Skiman!

Du verkar ju nöjd så det blir nog jag med. Gratulerar till ett snyggt hembiorum! Bara Bingolotto på projjen eller blir det annat också? :)

Nja det blir nog en hel del film också på canal+ m.m.
Annars är elitserien inte så tokigt. Tyvärr så är bildkvaliteten på bingolottos sändningar bland de sämre och jag är just nu inne i en mailväxling med tv4 för att få reda på varför. Bingolotto sänder i 4:3 och t.e.x. farmen som har betydligt bättre skärpa sänder i 16:9 och kamerorna är i båda fallen proffessionella av broadcast kvalite't. Just att bilden dras till 16:9 kanske är orsaken för bingolottos sämre skärpa. Vi får se vad man får veta så småningom.

Postad 26 October 2004 - 15:16

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
HariSeldon:
visst ger fullstifts-scart en minst 50-procentig förbättring av bilden gentemot s-video på en AE700. Ändå vill jag hävda att komponent lyfter bilden ett klart snäpp till, och är lika mkt bättre än scart, som 720p/HDMI är bättre än komponent. Det har snackats om den överraskande fina deinterlacingen i 700:an, men jag ser inget som skiljer denna från den i AE500. Tror snarare att denna diskussionen uppstått pga att folk haft dvd-spelare med mindre bra komponent-bild.
Även jag ser fram emot att pröva framför allt S97, men jag sitter egentligen helnöjd med komponent från Philips 963.

Postad 26 October 2004 - 15:27

casv
  • casv
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Är själv en helnöjd ägare till 700:an. Har provat köra DVD filmer och WMVHD videoklipp via datorn och VGA kabel. Man blev så paff så att man nästan ramlade bak när upplösningen kom fram (720p)! Jag ställde in min laptop så att Windows skalas automatiskt till 16:9 i full upplösning (1280 x 720) vid uppspelning av video. All signal som kommer ifrån datorn är alltid progressivt. :)

Postad 26 October 2004 - 16:17

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Är själv en helnöjd ägare till 700:an. Har provat köra DVD filmer och WMVHD videoklipp via datorn och VGA kabel. Man blev så paff så att man nästan ramlade bak när upplösningen kom fram (720p)! Jag ställde in min laptop så att Windows skalas automatiskt till 16:9 i full upplösning (1280 x 720) vid uppspelning av video. All signal som kommer ifrån datorn är alltid progressivt.  :)

Hur fixar man automatiskt 16:9 1280*720 progressivt ?

Hur gör man rent konkret för att få ut det?

Postad 26 October 2004 - 16:29

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

HariSeldon:
visst ger fullstifts-scart en minst 50-procentig förbättring av bilden gentemot s-video på en AE700. Ändå vill jag hävda att komponent lyfter bilden ett klart snäpp till, och är lika mkt bättre än scart, som 720p/HDMI är bättre än komponent. Det har snackats om den överraskande fina deinterlacingen i 700:an, men jag ser inget som skiljer denna från den i AE500. Tror snarare att denna diskussionen uppstått pga att folk haft dvd-spelare med mindre bra komponent-bild.
Även jag ser fram emot att pröva framför allt S97, men jag sitter egentligen helnöjd med komponent från Philips 963.

Antar att du menar progressiv komponent, annars är jag mkt tveksam till att det skulle skillja något öht. Tänk på att vara tydlig med sånt här, det är så många som kommer nya och färska in på sådanahäringa forum och då är det synd om de blir missinformerade bara för att vi slarvar med tekniska termer.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.