Postad 28 mars 2006 - 23:22
Postad 29 mars 2006 - 16:35

Vi skulle behöva ett filarkiv för divese små filer (tänker på raptors kodsnutt samt diverse andra)

Nu kommer nästa (dumma) fråga - jag såg att en del körde Xbox med mythtv-frontend.
Jag har testat att få igång det - både från XBMC och från Xebian (Xbox-Linuxdist) - men jag lyckas aldrig få kontakt med MythTV-servern.
Servern är igång och jag har ställt in datorns lokala IP-nummer (192.168.1.5) på servern i MythTV-setup
I mythtv-frontend på xbox:en ställer jag in att den ska ansluta till 192.168.1.5 - men jag får aldrig kontakt.
MySQL inställningarna är rätt
Har jag missat något ?
Postad 29 mars 2006 - 16:49
Raptor, varför hänvisar du inte till kodsnutten så att vi andra som vill prova inte behöver plöja igenom hela listan?
Ber om ursäkt, trodde dom flesta visste att man kan söka i mailinglistans arkiv. Då tar det max 1 minut att hitta den. Men för dom som inte kan så finns koden här http://noto.de/speed/speedcontrol.c
Postad 29 mars 2006 - 20:25
Ber om ursäkt, trodde dom flesta visste att man kan söka i mailinglistans arkiv. Då tar det max 1 minut att hitta den. Men för dom som inte kan så finns koden här http://noto.de/speed/speedcontrol.c
De flesta vet också att listan omsätter en STOR mängd e-post och att någon form av söktermer eller nyckelord underlättar klart att hitta det man söker.
Postad 29 mars 2006 - 20:47
Postad 29 mars 2006 - 21:08
mplayer tar väl .TS filer ?Finns det något sätt att spela upp ett antal *.TS filer i myth. Det är så att jag har en dreambox som jag spelar in en del med och dreamboxen delar upp alla inspelningar i 1gb stora ts filer och eftersom jag delar på lagringsutrymmet så skulle det vara nifty om man kunde spela upp filmerna via myth. Någon som har några ideér om hur jag kan lösa det?
Postad 29 mars 2006 - 22:30
Jo men en film kan t.ex bli 3 filer och då vill man ju spela upp typ såhär mplayer 1.ts 2.ts 3.ts då kommer mplayer spela upp alla 3 filerna utan avbrott men jag vet inte hur man kan göra det lite smidigt i mythmplayer tar väl .TS filer ?Finns det något sätt att spela upp ett antal *.TS filer i myth. Det är så att jag har en dreambox som jag spelar in en del med och dreamboxen delar upp alla inspelningar i 1gb stora ts filer och eftersom jag delar på lagringsutrymmet så skulle det vara nifty om man kunde spela upp filmerna via myth. Någon som har några ideér om hur jag kan lösa det?
Postad 29 mars 2006 - 23:57
Postad 30 mars 2006 - 00:09
Tack för tipsen om DVD-bromsning
Servern är igång och jag har ställt in datorns lokala IP-nummer (192.168.1.5) på servern i MythTV-setup
I mythtv-frontend på xbox:en ställer jag in att den ska ansluta till 192.168.1.5 - men jag får aldrig kontakt.
MySQL inställningarna är rätt
Har jag missat något ?
Rätt inställningar för eth0? Funkar ping?
Xebian installerar default en local MySQL server, har du stängt av den?
Kolla så du inte har bind-adress 127.0.0.1 i din my.cnf på backend, då kan du inte ansluta via nätverket.
Kolla också DBHostName i din .mythtv/mysql.txt, måste vara satt till rätt IP alt FQDN också.(backend)
Är väl det jag kommer på utan att ha sett några felmeddelanden eller ev.loggar (hint, hint)

Postad 30 mars 2006 - 06:31
Aha ... det ska jag testa tack för tipsetMan kan i MythVideo "länka" filer, I videomanagern välj första filmen, välj Info, så finns det en kryssruta med valet "Spela alltid denna film efter" eller nåt sånt (kommer inte ihåg exakt lydelse nu) kryssa i och välj nästa film.
Postad 30 mars 2006 - 15:52
Rätt inställningar för eth0? Funkar ping?
Xebian installerar default en local MySQL server, har du stängt av den?
Kolla så du inte har bind-adress 127.0.0.1 i din my.cnf på backend, då kan du inte ansluta via nätverket.
Kolla också DBHostName i din .mythtv/mysql.txt, måste vara satt till rätt IP alt FQDN också.(backend)
Är väl det jag kommer på utan att ha sett några felmeddelanden eller ev.loggar (hint, hint)
Tack för svaret

Jag är medveten om att jag hade dåligt med felmeddelanden - hade dock inte fått några jag kunde dela med mig av

Ping från Xbox till server fungerar utmärkt.
Problemet är att jag inte kan ansluta till MySQL-servern. (får felmeddelandet cant connect to MySQL database på Xboxen)
Det finns ingen bind-adress i my.cnf på backend datorn (ska jag lägga till en ?)
Ändrar jag DBHostName i .mythtv/mysql.txt på backend datorn från localhost till 192.168.1.5 kan varken mythtv-backend eller mythtvfrontend ansluta till MySQL servern - trots att 192.168.1.5 är det lokala ip-nummret

FQDN - vet jag tyvärr inte vad det är ?
Har någon tips ?
Postad 30 mars 2006 - 16:06
# You have to manually change it if you want networking i.e. the server
# listening on port 3306. The default is "disable" - for security reasons.
#skip-networking
Postad 30 mars 2006 - 16:57

Jag hittade inställningen och tog bort 'skip-networking' , men jag får trots allt detta felmeddelande på server-datorn när jag försöker ansluta med det lokala ip-nummret-192.168.1.5 (localhost fungerar fint):
QMYSQL3: Unable to connect Database error was: Host '192.168.1.5' is not allowed to connect to this MySQL server
Jag kör inga brandväggar på datorn
Redigerat av Pulver, 30 mars 2006 - 16:58.
Postad 30 mars 2006 - 18:21
Kan vara det.
Postad 30 mars 2006 - 18:30
Borde fungerar efter det - uppdaterar denna post när (om) det fungerar.
Tack för tipset

edit:
Kan av någon anledning absolut inte logga in som root i MySQL databasen och kan således inte göra dessa förändringar.
20 försök att återställa root lösenordet till MySQL har också misslyckats

Redigerat av Pulver, 30 mars 2006 - 20:39.
Postad 30 mars 2006 - 21:06
Råkade jag ut för när jag upgraderade MySQL, plötsligt hade alla rättigheter (eller lösen) försvunnit, finns ett hack för att ta sig in i DBn och rätta till rättigheterna igen.20 försök att återställa root lösenordet till MySQL har också misslyckats
blir väl (ännu) en nyinstallation i helgen.
Testa http://sunsite.mff.c...ermissions.html, fast det kanske är det du försökt göra ? tror f.ö att det slutade med att jag gjorde en dbdump utav DBn, återskapade den, och laddade på all data igen .....
Redigerat av frollic, 30 mars 2006 - 21:07.
Postad 30 mars 2006 - 22:17
Får en massa konstiga problem när jag testar det så det blir nog en nyinstallation i alla fall - kör fortfarande MythTV på en "testdisk" så det är ingen katastrof - bara en hel del arbete

Postad 30 mars 2006 - 22:51

Har en burk med MythTV installerat. Eftersom jag inte har något TV-kort i datorn var jag mest ute efter alla andra trevliga funktioner i MythTV, spela MP3, kolla bilder, läsa nyheter o.s.v. Dessutom installerade jag det trevliga tillägget MythStream
MythStream gör helt enkelt så att man kan lyssna/titta på "streaming media" (eller webbradio/TV om man så vill).
Så, min fråga gäller MythStream. SVT.se har ju ett ganska bra utbud på webben med tv-program, både nyhetssändningar och andra program. Frågan är hur man enklast kan bläddra i detta utbud inifrån själva MythStream. Tydligen använder MythStream perlscript för att "hitta" media i webbsidor. Tyvärr använder SVTs navigeringssida för TV-program javascrtipt och det är mer än vad de medföljande perlscripten klarar av. Önskedrömmen vore ju om man kunde få MythStream att navigera i SVT´s "mediaspelare" med hjälp av ett lämpligt perlscript. Det är alltså denna sidan jag vill få upp och kunna bläddra i inne i MythStream.
Alternativet är ju att lägga upp länkar i MythStream för samtliga program vilket är lite omständigt, speciellt eftersom det uppdateras hela tiden.

Så, någon här som har någon lösning? Ett perlscript vore ju såklart bästa lösningen men tyvärr är mina programmeringskunskaper lika med noll.
Mycket tacksam för hjälp!
/Henke
Postad 31 mars 2006 - 16:49

Körde MythTV via Xebian, jag fick dock aldrig igång Live-TV via pearl-scripten i XBMC.
Ganska "tufft" att det går att titta på Live-TV på en Xbox

Postad 31 mars 2006 - 23:03
Kanalbyten tycker inte jag går så fort oavsett, tar 5-7s oavsett maskin.(från Xbox till P4 3GHz)
Kör allt i visningsväg via xbox och det tycker jag fungerar kanon. Bäst är att jag får 5.1-ljud på SVT när de kör det (Så skall det låta, Antikrundan!!! m fl) vilket inte min Comhembox fixar. För att inte tala om komponent ut till Plasman när den kommer, Mums...
Postad 01 april 2006 - 15:33

Det fungerade ju fint när rättigheterna till MySQL var fixade.
Det var dessutom relativt lätt att få igång Xbox-fjärrkontrollen

Däremot så tar det ju lite tid att boota upp Linux (jämfört med XBMC) men det får man ju leva med eftersom det är en "riktig" Linux-dist.
Postad 01 april 2006 - 16:50
Postad 01 april 2006 - 21:05
Om man vill streama webbradio i myth, finns det nått bra sätt att göra det på? jag har provat att spela en *.pls fil i mplayer men får fel så det verkar inte gå så bra. Någon som har tips?
Japp, kolla mitt inlägg lite längre upp. Här är adressen du söker.
Postad 02 april 2006 - 08:32
Jag kör .19 av myth och vad jag förstår så finns det ingen version av den pluggen som fungerar?Om man vill streama webbradio i myth, finns det nått bra sätt att göra det på? jag har provat att spela en *.pls fil i mplayer men får fel så det verkar inte gå så bra. Någon som har tips?
Postad 02 april 2006 - 19:00
Jag kör .19 av myth och vad jag förstår så finns det ingen version av den pluggen som fungerar?
Den senaste versionen av MythStream fungerar felfritt här med .19 - bara att tuta och köra.
Postad 03 april 2006 - 00:14
Jag har inte DVB-T med viaccess utan DVB-S med conax samt använder newcs istf newcamd, men det ska väl inte spela någon roll?
När jag försöker spela in från en kodad kanal står det i mythbackend
"ERROR: CA_SET_PID failed (Invalid argument). Expect a black screen/bad recording. Do you use the patched DVB driver?"
Däremot säger min newcs-log att allt är OK för dekodning
Jag kör ett Hauppauge Nexus-S kort, men var hittar jag den patchade driver - eller rättare sagt hur patchar jag den?
Om jag tittar i sasc:s Makefile så definieras #INCLUDES += -I/usr/src/DVB/include
men är det någon som har den katalogen?
Postad 03 april 2006 - 06:14
Okay, tackar för tipset dåJag kör .19 av myth och vad jag förstår så finns det ingen version av den pluggen som fungerar?
Den senaste versionen av MythStream fungerar felfritt här med .19 - bara att tuta och köra.

Postad 04 april 2006 - 14:52
När jag försöker spela in från en kodad kanal står det i mythbackend
"ERROR: CA_SET_PID failed (Invalid argument). Expect a black screen/bad recording. Do you use the patched DVB driver?"
Jag kan nu delvis svara på mitt eget inlägg.
I katalogen sc-0.5.3/patches finns två dvb-patchar som ska in i kernel-drivarna.
Jösses vilken tid det tar på en 3GHz maskin att kompilera kerneln!
När jag väl laddad in dem som moduler istället för defaultarna så försvinner CA_SET_PID felet.
mythbackend säger vidare att den kopplar upp sig mot kortservern och rapporterar 'correct key found'.
Men likförbannat blir utfilen 0 bytes stor.
Mitt DVB-S kort funkar, för jag har inte några problem att spela in från Tysk tv (blä!) men mina Canal Digital kanaler får jag bara inte avkodade.
Är det någon som lyckats avkoda satellit-kanaler i myth?
Jag provade också för skojjs skull spela in en kodad DVB-T kanal, men då försöker den inte ens koppla upp sig mot kortservern (som inte har Boxer kort).
Borde den inte ens försöka?
Postad 04 april 2006 - 18:26
Känns som jag har provat allt men det vill sig inte.
jag kör debian sid med Mythtv 0.19
Postad 08 april 2006 - 11:00
Har lite frågor som jag hoppas att ni kan ge svar på:
Vi som bor i Skåne och får ta del av två danska kanaler Dr1 och Dr2, så vill vi även få in de i EPG men jag vet inte om det är möjligt om man redan har laddat in den Svenska EPG? Någon som har de kanaler och har en lösning? Jag pratar nu om analog TV och i mitt fall COMHEM.
Andra frågan lider. Ni som kollar analog tv via MYTHTV och har Hauppauge pvr kort, hur tycker ni att bildkvalité är ? Jag tycker att färger är lite urvattnade och har inte den lilla touchen. Lite oskarp och blek helt enkelt. Jag vet att man kan finjustera den men var börjar man? Någon som har lite tips på vägen?
Tack på förhand
//damir
Redigerat av BosnianX, 08 april 2006 - 11:07.
Postad 17 april 2006 - 19:17
Vi som bor i Skåne och får ta del av två danska kanaler Dr1 och Dr2, så vill vi även få in de i EPG men jag vet inte om det är möjligt om man redan har laddat in den Svenska EPG? Någon som har de kanaler och har en lösning? Jag pratar nu om analog TV och i mitt fall COMHEM.
Kolla mitt tips på hur man får in fler kanaler i MythTV listan på
http://tv.swedb.se/c...d,1279/catid,4/
Jag har själv DR1, DR2 & TV2Dk + TV3DK/N, TV3+, ZTV N samt TCM tillsammans med mina svenska kanaler.
Inga problem!
Jag har dessutom med enstaka kanaler från Tyska och Schweiziska grabbern eftersom jag har några sådana kanaler i mitt kabel-TV utbud - jag tittar dock aldrig på dem, men lika bra att vara komplett!
Vad jag saknar är möjligheten att göra kanal-grupperingar så att jag också kunde lägga in alla okodade tyska kanaler i en speciell folder. På så sätt hade man sluppit se deras listningar utom vid de specifika tillfällen man vill ha dem (sällan men förekommer).
Kan ju hoppas på att det kommer så småningom...
Postad 18 april 2006 - 10:26
Jag har ett Budget DVD-C kort. För tillfället kör jag CS från min andra burk, men att få det att fungera kan bli ett senare problem.
Jag lyckas aldrig hitta några kanaler när jag scannar från mythtv men hittar alla kanaler med scan programmet i dvb-tools och kan då skapa en channels.conf fil. När jag laddar den i mythtv-setup så lägger den upp alla kanalerna och allt verkar okey. Jag kör sedan mythfilldatabase och startar sen mythbackend och sen mythfrontend. När jag sen väljer LiveTV så blir bilden bara svart och det verkar som om X låser sig.
Finns den någon bra guide för DVB-C och svenska nät. Jag kör Fedora Core 4 och har ett GeForce 5200 grafikkort.
Postad 19 april 2006 - 12:32
Det jag skulle vilja veta helt säkert är om det funkar med Nvidia? Om jag har ett Nvidia kort med s-video utgång, kan jag få ut en bild som fyller upp hela min TV? Är det någon generation av GeForce kort som funkar bättre med Tv ut?
Postad 19 april 2006 - 20:31
Någon som snabbt och enkelt kan förklara hur man ska göra för att få in alla kanaler i mythtv och organisera dem?
Jag har ett Budget DVD-C kort. För tillfället kör jag CS från min andra burk, men att få det att fungera kan bli ett senare problem.
Jag lyckas aldrig hitta några kanaler när jag scannar från mythtv men hittar alla kanaler med scan programmet i dvb-tools och kan då skapa en channels.conf fil. När jag laddar den i mythtv-setup så lägger den upp alla kanalerna och allt verkar okey. Jag kör sedan mythfilldatabase och startar sen mythbackend och sen mythfrontend. När jag sen väljer LiveTV så blir bilden bara svart och det verkar som om X låser sig.
Finns den någon bra guide för DVB-C och svenska nät. Jag kör Fedora Core 4 och har ett GeForce 5200 grafikkort.
Leverantör?
Jag kör mot ComHem och hade inga problem att scanna automatiskt efter att ha ställt upp timeout-tiden till det dubbla. Och angett startkanal i Hz, rätt bitrate och modulation.
Fungerar czap med någon av kanalerna du hittar med scan?
Hur ser din kanalinformationstabell ut efter mythfilldatabase? Laddar den ner rätt data?
Det mesta av DVB infon ligger i dtv_multiplex
Vad säger mythbackend -v siparser?
Postad 19 april 2006 - 22:24
Nu har jag byggt om mythtv med sasc enligt http://mythtv.275mb....ortdelning.html men det blir precis lika. Förmodligen fungerar inte sasc som den ska. Hur kan man felsöka den?
Postad 21 april 2006 - 10:59
Håller på att sätta upp MythTV 0.19 på en Debian (Etch) och hittills har allt gått bra. Använder ett Hauppauge PVR-150.
I mythtv-setup under Videokällor (Video sources) har jag skapat en ny källa med följande inställningar:
Namn på videokälla: ComHem
XMLTV grabber: Sweden (tv.swedb.se)
tv_grab_se_swedb: Konfigurationen kommer att köras
Utför EIT-sökning är INTE markerad
Kanalfrekvenstabell: default
När jag trycker på Slutför så så dyker en progress bar upp som direkt visar 50% men sen händer inget. Kollar jag i konsollfönstret så frågar den om jag vill skriva över en äldre konfiguration. Svarar jag 'yes' så sprutar den ur sig 'Y' "hur länge som helst" utan att bli klar.
Känner någon igen problemet och vet vad som är fel?
Vänliga hälsningar,
Peter Carlsson
Postad 21 april 2006 - 11:22
Postad 21 april 2006 - 14:29
Men hittar ingen information alls. Så det kan bara betyda två saker. Antingen funkar det inte alls, eller så är det så lätt att få igång så ingen behöver fråga om det.
Postad 21 april 2006 - 15:00
Nån som vet om TerraTec Cinergy 2400i DT DVB-T funkar med linux? Har ett Cinergy 1400 och det funkar utmärkt i linux. Men ett 2400i kostar bara ca. 250 spänn mer och det vore riktigt fint om det funkar också.
Men hittar ingen information alls. Så det kan bara betyda två saker. Antingen funkar det inte alls, eller så är det så lätt att få igång så ingen behöver fråga om det.
Sök infon här:
http://news.gmane.or...nux.drivers.dvb
Postad 21 april 2006 - 15:01
en fråga bara, fungerar MythTV verkligen så bra? Det enda som hindrar mig är hårdvarustödet. Linux har ju fortfarande väldigt dåligt ljudkortsdrivrutiner enligt min åsikt. Just nu har jag siktat in mig på Media Portal. Ge mig anledning att byta...
Din åsikt är fel? Låter mer som en fördom än fakta. Vad har du för ljudkort?
Postad 22 april 2006 - 14:00
Postad 22 april 2006 - 18:29
okay case closed, jag hade helt enkelt gjort felEfter att ha kompilerat om kärnan och uppdaterat mythtv till fixes release så kan jag inte spela *.img & *.iso filer med xine? Borde inte ha något med MythTv att göra men är det någon som har några tips på vad som kan vara fel? Felet jag får är "there is no demuxer plugin available to handle /mnt/store/dvd/enfil.iso Usually this means that the file format was not recognized" Denna fil har fungerat att spela tidigare.
Postad 23 april 2006 - 15:30
Några frågor angående SASC och newcamd:
När jag startar backend får jag lite fel i loggen som tyder på att den inte får kontakt med kortläsaren. Kortläsaren sitter på en annan server som agerar CS. Är dessa felmeddelanden bara att strunta i?
...
Det ser ut som SASC får konakt med min CS och får nycklar från Boxer kortet. Är det någon som vet vad "ERROR: CA_SET_DESCR failed (Operation not permitted). Expect a black screen." betyder?
Löste samma fel ved å rm /dev/dvb/adapter0/ca0
Detta gjorde att sasc valgte software dekodning främfor DST-modulen (ca-modul) på mitt twinhan dvb-s 1025.
Postad 02 maj 2006 - 22:46
När jag mythtv-setup ska köra tv_grab_se_swedb så får man följande felmeddelande:
Please wait while MythTV retrieves the list of available channels Can't call method "print" on unblessed reference at /usr/lib/perl5/site_perl/5.8.7/XML/Writer.pm line 115. 2006-05-02 23:33:05.212 tv_grab_se_swedb --config-file '/home/htpc/.mythtv/Digital.xmltv' --configure 2006-05-02 23:33:05.212 exited with status 65280
Fel i någon perl klass? Vilken?
Postad 03 maj 2006 - 08:29
Prova att köra med --quietJag håller på att sätta upp ett Mythtv system, men har lite problem med XMLTV.
När jag mythtv-setup ska köra tv_grab_se_swedb så får man följande felmeddelande:Please wait while MythTV retrieves the list of available channels Can't call method "print" on unblessed reference at /usr/lib/perl5/site_perl/5.8.7/XML/Writer.pm line 115. 2006-05-02 23:33:05.212 tv_grab_se_swedb --config-file '/home/htpc/.mythtv/Digital.xmltv' --configure 2006-05-02 23:33:05.212 exited with status 65280
Fel i någon perl klass? Vilken?
Postad 05 maj 2006 - 14:49
Finns det något DVB-S eller DVB-T kort som fungerar i linux som kan ta in kommande HDTV VM-sändningar?
Det ska helst stödja MythTV (eller VDR)
Postad 05 maj 2006 - 15:18
Jag slänge iväg ett mail till Hauppauges svenska support angående möjligheten att ta emot HDTV-sändningarna i sommar med kortet - jag fick detta svar:
Kortets DVB-T tuner kommer klarar av att ta emot mpeg4 (H.264) dock klarar
vår applikation och vår decoder inte av att presentera video signalen. Om du
har en tredjeparts programvara och mjukvarudekoder för mpeg4 (H.264) skall
du kunna fånga signalen med kortet och sedan visa det. Detta är inget som vi
officiellt säger att det fungerar. Anledningen till det är att vi har valt
att vänta med HDTV kort för att kunna göra en hårdvaru kodare av mpeg4
signalen som är inbyggd på kortet och inte belastar datorn s processor.
Detta eftersom den stora data mängd det är frågan om kräver en extremt
kraftfull dator för att det skall fungera utan hack och fördröjningar.
Det fungerar alltså så länge man har H.264 Codecs och MythTV hanterar det (vilket det gör?)
Sedan läste jag i något färskt pressmeddelande att det bara var vissa sändare i Sverige som skulle sända HDTV via marknätet (DVB-T)
Göteborg (där jag bor) var inte med i listan...
Det är många saker som ska klaffa innan det fungerar

Postad 05 maj 2006 - 17:42
Postad 05 maj 2006 - 23:05
Hur sätter jag den i Phoenix läge?
Hur får man igång läsaren från Adteknik i Linux (fungerar i XP)?
Vilken kernel modul ska man använda, jag har testat i princip alla, men den kopplas inte till någon device.
# modprobe usbserial vendor=0x0403 product=0x6001
# dmesg
drivers/usb/serial/usb-serial.c: USB Serial support registered for generic
usbcore: registered new driver usbserial_generic
drivers/usb/serial/usb-serial.c: USB Serial Driver core
# uname -a
Linux sumo 2.6.16.11 #2 PREEMPT Wed May 3 07:48:35 CEST 2006 i686 unknown unknown GNU/Linux
Samma resultat får man med vilken USB-serial modul som helst som ingår i kärnan...
Men den blir inte kopplad till någon /dev/ttySX eller /dev/ttyUSBX... några tips?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar