Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny generation Samsung plasma till kanonpris!

2163 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 augusti 2005 - 20:04

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Blevfel på inlägget här, men under här så ser du bilderna. Tyvärr är antennsignalen dålig, lika så kameran.

Redigerat av Lorryquai, 09 augusti 2005 - 20:09.

Postad 09 augusti 2005 - 20:06

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Har kommer bilderna, lite skansen skadar aldrig.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Lorryquai, 09 augusti 2005 - 20:13.

Postad 09 augusti 2005 - 20:27

Unregisteredba341f94
  • Unregisteredba341f94
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Nu tillhör jag samsung ägarna, mitt första intryck är positivt, men har dock bara testat analog tv och scart från xbox och testat dvd. Står dock klart att jag kommer köpa en dvd-spelare med hdmi. Så var prylberoendet tillbaka igen då...

Postad 09 augusti 2005 - 21:05

Aik1891
  • Aik1891
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Alla som undrar över servicen på Samsung kan titta in på deras hemsida där följande information finns.

På Samsungs TV-apparater från 28 tum och större.

2-års In-Home Service
Skulle olyckan vara framme ringer du 08-585 367 87 och gör en felanmälan. Viktigt är att du har korrekt modellbeteckning, inköpskvitto och serienummer tillgängligt. Samsung kontaktar dig senast nästa dag efter anmälan och bokar tid för service. Skulle helgen komma i vägen ringer vi närmaste vardag. De bokningsbara servicetiderna är vardagar mellan 8:00 och 17:00.

Efter felanmälan
När servicetiden är bokad skickar vi ut ett serviceteam som reparerar din TV på plats. Tjänsten är kostnadsfri och tillgänglig i nästan hela landet. För områden där den kostnadsfria servicen inte ges tillkommer en mindre avgift. Om du inte vill ha In-Home Service tar vi med TV:n till närmaste Samsung Service Center och reparerar den där.

När din TV mår bra igen
Efter service levererar vi TV:n hem till dig. Så att du återigen kan njuta av svårslagen bildkvalitet i TV-soffan.

Länk till denna text: http://www.samsung.c...ome_service.htm

Kanske rätade ut några frågetecken.....

Postad 09 augusti 2005 - 21:06

Unregistered5697a427
  • Unregistered5697a427
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
Okej, nu har jag lekt lite mer under kvällen. Den analoga tvn var över förväntan. HAr en polare som sitter i samma hus med en 32" crt, och bilden på min samsung känns helt klart bättre. HUr det går till fattar jag inte, men possitivt är det.
Sen körde jag lite dvd över scart. Filmerna jag körde var tankade DVD-rullar, så kvaliten har ju fått bantas bort lite om man jämför mot en vanlig film. Bilden här tyckte jag var lite "pixlig" eller ja, den såg helt enkelt inte så bra ut. Kopplade istället in min nya HDMI-DVI supra kabel till dator, och drog igång samma film där. MUMMA va fint det blev! Allt jag klagade på tidigare försvann, och bilden blev bra som tusan. Å nu har jag inte ens lekt med ffdshow än. Det var mitt första intryck av tvn är med andra ord goda. NU ska jag barea ställa in färgerna i HDMI-läget, för de känns på tok för "kalla".

/martin

Postad 09 augusti 2005 - 21:36

DanneH
  • DanneH
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Lorryquai: Tack för det. Tycker helt klart din bild verkar överlägsen min. Hur mycket bättre bild än sådär får du från DVD med HDMI?

Ska försöka ta några bilder på min å visa............

Postad 09 augusti 2005 - 21:45

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3 653 inlägg
  • 0

Har kommer bilderna, lite skansen skadar aldrig.

<{POST_SNAPBACK}>

är detta var ni kallar röda samsung gubbar ser inte så värst rött ut.
Ser mer ut som trötta skansen gubbar.

Postad 09 augusti 2005 - 21:46

stefan-s
  • stefan-s
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Börjar bli ganska less på att den bara svartnar när jag slår på text-tv. Händer inte alltid, men alldeles för ofta. Ska ringa Samsung till veckan och se vad de säger om det. Var och testade en likadan på Expert och den gjorde samma sak två gånger då jag var i butiken. (ca 10 m inuter)

/Stefan

Postad 09 augusti 2005 - 21:59

Unregistered5697a427
  • Unregistered5697a427
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
En fråga, jag sitter å leker i powerstrip..... Vilka är de bästa inställnignarna där? Upplösning, HZ å sånt?

På denna sida sitter jag å läser nu http://www.ramelectr...powerstrip.html

Redigerat av Unregistered5697a427, 09 augusti 2005 - 22:00.

Postad 09 augusti 2005 - 22:33

DanneH
  • DanneH
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Lorryquai: Har mailat lite bilder till din Hotmail. Vet inte hur stora bilder man kan lägga in här, å saknar program (och kunnande) för att förminska dom. Hoppas det går bra? :wub:

Postad 09 augusti 2005 - 23:32

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
DanneH: Har nu fått tag på bilderna, kollat lite och skaffat ett såvida halft intryck, det jag skulle vilja se är tv:n med samma klipp i en ljus miljö så att man ser en del av tvn samt miljön i rummet.

Av det intryck jag har fått så kan jag hålla med om "16-bitars" teorin. Om du skulle kunna lägga upp lite mer färg i bilderna så skulle jag vara glad. :D då jag kan jämnföra bättre.

Du nämner även att du har kontrast samt skärpa på max, dra ner dessa inställningar då det är skadligt för skärmen. Mitt tips är 65%kontrast samt 60% skärpa. Försök att hålla dig innom det området. :wub:

På väg till en lösning.
Mvh Lorryquai

Postad 09 augusti 2005 - 23:40

DanneH
  • DanneH
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

DanneH: Har nu fått tag på bilderna, kollat lite och skaffat ett såvida halft intryck, det jag skulle vilja se är tv:n med samma klipp i en ljus miljö så att man ser en del av tvn samt miljön i rummet.

Av det intryck jag har fått så kan jag hålla med om "16-bitars" teorin. Om du skulle kunna lägga upp lite mer färg i bilderna så skulle jag vara glad. :D då jag kan jämnföra bättre.

Du nämner även att du har kontrast samt skärpa på max, dra ner dessa inställningar då det är skadligt för skärmen. Mitt tips är 65%kontrast samt 60% skärpa. Försök att hålla dig innom det området. :wub:

På väg till en lösning.
Mvh Lorryquai

<{POST_SNAPBACK}>

Har ju min personliga inställning på lägre kontrast å skärpa, tog bara nån bild med högre för att testa. Men jag kan öka på färgen lite å tända i rummet. Skickar dom bilderna sen...........

Postad 09 augusti 2005 - 23:50

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Låter bra :wub:

Postad 10 augusti 2005 - 00:19

DanneH
  • DanneH
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Låter bra :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Skickat

Postad 10 augusti 2005 - 00:26

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
ska kolla...momento.

Postad 10 augusti 2005 - 01:02

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Nej, detta ser inte bra ut. Måste hålla med dig. Lägger upp en bild vilken jag stör mig mest på(kontrollera vänstra hörnet upp).

Ser inte bra ut. Det första jag tänker på är hdmi-kabeln. Ligger den emot någon kabel som leder ström? Hur lång är den?

Är bilden lika dålig på på andra ingångar? Om ja: Ligger då den kabel mot någon strömförande kabel, med tanke på alla dessa kablar som du har.

Det viktigaste: Är bilden så här på alla sorters ingångar?

Bifogad fil(er)

Postad 10 augusti 2005 - 01:10

DanneH
  • DanneH
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Nej, detta ser inte bra ut. Måste hålla med dig. Lägger upp en bild vilken jag stör mig mest på(kontrollera vänstra hörnet upp).

Ser inte bra ut. Det första jag tänker på är hdmi-kabeln. Ligger den emot någon kabel som leder ström? Hur lång är den?

Är bilden lika dålig på på andra ingångar? Om ja: Ligger då den kabel mot någon strömförande kabel, med tanke på alla dessa kablar som du har.

Det viktigaste: Är bilden så här på alla sorters ingångar?

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, den är bara två meter lång (eller var det 1,5) Har provat med två olika HDMI-kablar, men både går ju nästan raka vägen till TV:n. Ligger den vid nån strömkabel så är det bara några centimeter i så fall.

Och ja, har provat med HDMI, komponent och scart. Dessutom provat min gamla DVD via scart. Samma skit överallt. TV-bilden är likadan, via vanlig analog signal........

Har inte heller rört några inställningar förutom dom "vanliga", plus justerat färger fram å tillbaka. Men det blir aldrig bättre.

Postad 10 augusti 2005 - 01:19

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Okej, då har du en supporter på prisjakt. Lämna in tvn på service. SÅ SKA DET INTE SE UT.

Såg att de fullständiga garanti/support avtalen fanns lite längre upp i tråden. Utnytja dessa för din tv måste bytas eller lagas.

Om det är så att den ska till Luleå så skicka dit den, om den kommer tillbaka likadan, vilket jag knappast tror, då ska du ha den utbytt mot en annan.

Lycka till!!
Mvh Lorryquai

Postad 10 augusti 2005 - 01:23

DanneH
  • DanneH
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Okej, då har du en supporter på prisjakt. Lämna in tvn på service. SÅ SKA DET INTE SE UT.

Såg att de fullständiga garanti/support avtalen fanns lite längre upp i tråden. Utnytja dessa för din tv måste bytas eller lagas.

Om det är så att den ska till Luleå så skicka dit den, om den kommer tillbaka likadan, vilket jag knappast tror, då ska du ha den utbytt mot en annan.

Lycka till!!
Mvh Lorryquai

<{POST_SNAPBACK}>

Piteå för att vara exakt, men det blir nog att skicka den dit. Då blir den ju lagad eller utbytt, så länge dom håller med om att nåt är fel vill säga, men det bör dom ju göra :D

Men jag får tacka för ditt utlåtande, schysst som fan att du ides ta dig tid att jämföra :wub:

Lycka till med hockeyn dessutom, så länge di svartgule krossar er så är jag nöjd ;)

Postad 10 augusti 2005 - 01:34

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Piteå, är det närmre eller länge bort? Har ingen koll(bor under sthlm, resten klassas som norrland:))
Synd att supporten ej kan köra upp till dig. Hoppas dom verkligen tittar på tvn och inte bara "tittar".

Hör av dig när du har fått tillbaka den, är mycket nyfiken på resultatet.
Får själv hem en gubbe från samsung på tisdag. Får se om dom tar med den eller fixar alt. på plats, det visste dom ej så det blir ett mysterium till dess.

Nja, vet inte om vi åker på spö men hur so helst så diggar jag ert "trumsett" i klacken. Klockrent.

Lycka till med tvn och hockeysässongen!!! Det var så lite så, det är därför forumdelen finns.
Mvh Lorryquai

Postad 10 augusti 2005 - 01:49

DanneH
  • DanneH
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Piteå, är det närmre eller länge bort? Har ingen koll(bor under sthlm, resten klassas som norrland:))
Synd att supporten ej kan köra upp till dig. Hoppas dom verkligen tittar på tvn och inte bara "tittar".

Hör av dig när du har fått tillbaka den, är mycket nyfiken på resultatet.
Får själv hem en gubbe från samsung på tisdag. Får se om dom tar med den eller fixar alt. på plats, det visste dom ej så det blir ett mysterium till dess.

Nja, vet inte om vi åker på spö men hur so helst så diggar jag ert "trumsett" i klacken. Klockrent.

Lycka till med tvn och hockeysässongen!!! Det var så lite så, det är därför forumdelen finns.
Mvh Lorryquai

<{POST_SNAPBACK}>

Trumset är trevligt. Lite annorlunda, men "slagarn" äger :D

Piteå är närmre, ca 8 mil. Men jag ska ringa å snacka med dom igen, innan jag skickar den, å förklara noggrant. Kan ju dock ta lite tid innan jag får tillbaka den, men jag ska försöka komma ihåg att höra av mig :wub:

Postad 10 augusti 2005 - 02:00

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Okedoke, drar iväg ett mail om jag tycker att det tar för lång tid.

God natt
Mvh Lorryquai

Postad 10 augusti 2005 - 06:07

Motin
  • Motin
  • Beroende

• 1 021 inlägg
  • 0
Håller med föregående skribent, bilden såg EJ ok ut. Kan bara jämför med min som jag satt upp igår och jag har inget att klaga på. Analoga tvbilden är helt OK för att vara plasma, har klart bäst bild på TV4 som man nästan kan tro är digital !!!

Körde även Xbox och Gamecube och det hela flöt på sååå fint så :wub:.

Dock nyfiken på hur mycket bättre bild jag får via en DVD med hdmi så det blir att köpa en sådan i framtiden. Nu längtar man till Xbox 360 och att koppla in datorn också.

Ska väl tillägga att jag inte körde med några highend scartkablar annat än till Xboxen.

Grannen har en Panasonic PA30 och Samsungen slår denna rätt stort.

/Motin

Postad 10 augusti 2005 - 07:50

Cubar
  • Cubar
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag fick min plasma leverarad i går och kan bara hålla med dig Motin. Bilden blev super analogt :wub: Jag kör genom vanlig antennsladd från visits kabeltv i Linköping.
Har inte provat några andra ingångar/komponenter ännu dock.
Men som sagt, jag är jättenöjd.

Ps. Provade att provocera lite fram och tillbaka med text-tv i ca 5min utan att det låste sig.

//CUBAR

Postad 10 augusti 2005 - 07:57

Motin
  • Motin
  • Beroende

• 1 021 inlägg
  • 0
Har inte heller fått någon text-tv låsning ännu... Nu kommer tv:n att hårdtestas under 1 veckas tid och nu till helgen kommer den få köras mycket på dvd och tv-spel :wub:.

Återkommer om jag stöter på något

Cubar: härligt att höra.. då den analogen signalen verkligen kan vara olika.
Trodde jag skulle få kuta ner och köpa mig en digitalbox fort som attan men bilden jag har nu kan jag leva med ett tag iaf ..

Postad 10 augusti 2005 - 10:17

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Då har äntligen även min dykt upp men får det inte perfekt.

Kör folkets allmäna "sparsamma" inställningar som postats här för att ge skärmen en chans o köras in. Analog tv är även här över förväntan, hade bara en gammal 29 tums sony innan och har köpt en bra antennkabel och det duger helt klart me tanke på va lite jag kollar tv. Playstation 2 genom bra komponentkablar ska testas idag men nu till problemet.

Dvi > HDMI från datorn med bra kabel, färgerna är inget större fel på men alla övergångar mellan svart/grå är långt ifrån perfekt. Man verkligen ser ringarna och brus. Ifs kör jag ffdshow med uppskalning till skärmens native upplösning för får det inte o se bra ut högre och lancoz filter. Alien vs predator är otroligt smetig vid alla hudtoner, och vet inte om det är skärmens färger som inte jobbats in än eller va det kan vara för testade även gladiator HD klipp och hudtonerna va lika paj där. Ska även sägas att filmen ser bra ut på monitorn samtidigt när jag kör klonat läge. Vilket är det enda jag fått o funka. I stället för och visa all textur och va man ska säga på ett ansikte så blir det partier men olika färger kan man säga. Alltså inga naturliga övergångar.
Efter ha slitit mitt hår i 1 dag så kom jag på en sak i morse, vill inte HDMI ingången ha videosignaler, alltså 16-235 eller va det är. För min pc skickar ju ut data på 0-255. Jag hoppas nån kan klargöra detta för isf vet jag vart felet ligger. Ska pilla o testa och ändra nivåerna i ffdshow och se om det blir nån skillnad.

Ska även säga att jag testade samma film i vanlig dvdspelare med scart och tyckte mig se samma problem.

Och lite irriterande att pc ingången har en egen meny med massa inställnings val medans HDMI inte har nåt, tror dom alla vill köra analoga signaler 2005?? Samsung borde veta bättre.

I värsta fall får man väl falla tillbaks på vga kontakt men det är jag inte sugen på alls så alla tips angående dator > samsungen digitalt och analogt mottages :wub:

Offtopic: nån som har ett tips hur man får datorn att alltid ha vga skärmen som första hands val? För när jag knäpper på samsungen så prioriteras dvi tydligen och bilden hoppar över dit om jag startar båda samtidigt, måste starta datorn först innan plasman för att det ska bli rätt. Måste väl finnas nåt val jag missat där kan kan tvinga den o alltid använda vga först?

Postad 10 augusti 2005 - 10:34

Borgaren
  • Borgaren
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Hmm Jag kan ju inte säga att jag har läst denna tråd så detta kanske blir en dubbelpost. Jag var och kikade på denna plasma igår. Vart mkt besviken!!!!
Jag som nästan beställde den utan att ha kollat på den efter att hört hur bra den är.
När jag kikade på den så spelade den tillsammans med samsungs dvd, visserligen inte uppskalat. Men det var inte upplösningensom jag hängde mig på. Det var som en hinna på insidan av skärmen, allt var "faddigt" och tungt
i färgen. Kändes ganska skumt med tanke på konstrasten. Att denna skärm skulle kännas som om den vara för mörk. Det var iofs fabriks inställningarna som gick, men ändå!! Är det fler som tycker samma?
Eller var det kanske ngt annat som orsakade detta??

Postad 10 augusti 2005 - 10:34

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0
Gäller detta även deras lcd-tv'n eller gäller detta endast crt (är ju öppet för tolkning om man säger som så)?

Alla som undrar över servicen på Samsung kan titta in på deras hemsida där följande information finns.

2-års In-Home Service
Skulle olyckan vara framme ringer du 08-585 367 87 och gör en felanmälan. Viktigt är att du har korrekt modellbeteckning, inköpskvitto och serienummer tillgängligt. Samsung kontaktar dig senast nästa dag efter anmälan och bokar tid för service. Skulle helgen komma i vägen ringer vi närmaste vardag. De bokningsbara servicetiderna är vardagar mellan 8:00 och 17:00.

Efter felanmälan
När servicetiden är bokad skickar vi ut ett serviceteam som reparerar din TV på plats. Tjänsten är kostnadsfri och tillgänglig i nästan hela landet. För områden där den kostnadsfria servicen inte ges tillkommer en mindre avgift. Om du inte vill ha In-Home Service tar vi med TV:n till närmaste Samsung Service Center och reparerar den där.

När din TV mår bra igen
Efter service levererar vi TV:n hem till dig. Så att du återigen kan njuta av svårslagen bildkvalitet i TV-soffan.

Länk till denna text:  http://www.samsung.c...ome_service.htm

Kanske rätade ut några frågetecken.....

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 10 augusti 2005 - 10:48

Motin
  • Motin
  • Beroende

• 1 021 inlägg
  • 0
Tror nog att det var kassa inställningar, vad matades TV:n med för signal när du såg den ?

Tycker att svärtan och färgerna var helt ok när jag väl hade fått pilla lite, "out of the box" så var människor väääldigt röda och färgerna stämde inte.

Konstrasten alldeles för hög osv osv..

Postad 10 augusti 2005 - 10:59

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0

Gäller detta även deras lcd-tv'n eller gäller detta endast crt (är ju öppet för tolkning om man säger som så)?

Ja jag tolkar svaret i ditt citat, dvs.

Hmm Jag kan ju inte säga att jag har läst denna tråd så detta kanske blir en dubbelpost. Jag var och kikade på denna plasma igår. Vart mkt besviken!!!!
Jag som nästan beställde den utan att ha kollat på den efter att hört hur bra den är.
När jag kikade på den så spelade den tillsammans med samsungs dvd, visserligen inte uppskalat. Men det var inte upplösningensom jag hängde mig på. Det var som en hinna på insidan av skärmen, allt var "faddigt" och tungt
i färgen. Kändes ganska skumt med tanke på konstrasten. Att denna skärm skulle kännas som om den vara för mörk. Det var iofs fabriks inställningarna som gick, men ändå!! Är det fler som tycker samma?
Eller var det kanske ngt annat som orsakade detta??

För övrigt så brukar grundinställningarna på denna modell vara helt åt skogen, antagligen därför du reagerade. Men nu vet jag inte eftersom hdmi-kontakten kanske strular. Tänker då på DannH och nu senast wesslan. Själv så har jag inte haft möjlighet till ett test men ska köpa en samsung 950 vid månadens slut.

Offtopic: nån som har ett tips hur man får datorn att alltid ha vga skärmen som första hands val? För när jag knäpper på samsungen så prioriteras dvi tydligen och bilden hoppar över dit om jag startar båda samtidigt, måste starta datorn först innan plasman för att det ska bli rätt. Måste väl finnas nåt val jag missat där kan kan tvinga den o alltid använda vga först?

Vet ej riktigt säkert, har själv en laptop där två enkla knapptryck löser saken. Men jag tror att du ska koppla ur din datorskärm och endast ha plasman ikopplad. Komihåg att ha rätt upplösning samt hertznivå innan du gör bytet. Mao, först så ställer du in upplösning och hz, stäng av datorn, koppla ur din datorskärm, koppla in samsungen och sätt nu på datorn.

Postad 10 augusti 2005 - 14:21

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Nepp gick inte....prövat o plugga ur o in i alla möjliga konstellationer. Klona verka vara det enda som funkar o då måste jag köra 60hz på båda vilket inte är tillräckligt på tftn men så fort jag stänger av samsungen så kan jag ifs ändra hz. Bara lite omständigt att göra det hela tiden.

Nån som hittat nåt option för storlek på bilden i service menyn? Ser att det är ett antal centimeter overscan på den som ja vill få bort.

Postad 10 augusti 2005 - 14:26

Motin
  • Motin
  • Beroende

• 1 021 inlägg
  • 0
Wesslan: Vad kör du med för grafikkort ? jag ska hem och testa med ett ATI Radeon 800XT och Nvidia 6600GT.. sen ska jag prova med en laptop oxå hehe

Postad 10 augusti 2005 - 16:32

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
ATI´s X800 pro

använder du vga skärm också? för det är där det strular och få båda o funka tillsammans med extended desktop så man kan ha olika upplösningar och hz.

Edit: Nu testat VGA ingången och den hade liknande färg problem vid övergångar. Enda som var mycket bättre var overscanen, 1024x768 passade perfekt in i hela rutan medans i HDMI kör jag 1280x1024 med overscan bara för att min andra skärm har det som native.
Dock får jag inte igång komponentingången alls med mitt ps2, funkar dock med scart. Ska testa annan kabel och annan maskin och funkar inte det blire o slänga tillbaks den.

Nån mer som får hysteriskt blinkande om ni använde blue screen (blå skärm) funktionen när ingen signal kommer in? Min fladdrar och byter mellan blått och originalet hela tiden.

Redigerat av wesslan, 10 augusti 2005 - 18:18.

Postad 10 augusti 2005 - 21:51

Magnus79
  • Magnus79
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Lorryquai
Är lite nyfiken på vad supporten säger om din blinkande blåa ring. Har idag sett min blinka till några ggr, det har inte hänt tidigare. Visserligen inget man springer och dränker sig för men lite störande är det ju.....

Postad 10 augusti 2005 - 22:18

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Här e original service menyn utskriven så kan väl folk skriva ut sina egna inställningar sen när dom börjat våga pilla lite mer :)

===== MENU 1: CALIBRATION =====

AV Calibration
DTV Calibration
PC Calibration

===== MENU 2: OPTION CABLE =====

Panel Option 42S5H
Gamma Mode2
Analog Dimming Mode3
Auto Power ON
Key Lock OFF
DDC Write OFF
LNA ON
Ant. GAIN Display OFF
Language English
Auto FM ON
High Deviation OFF
TTX ON
TTX List Flop
TTX TOP OFF
TTX Group Auto Language
TTX Level Level 15
Shift Test OFF
Sound Delay 1 OFF
Sound Delay 2 OFF
DEBUG OFF

===== MENU 3: WHITE BALANCE =====

Sub Brightness 106
R-Offset 122
G-Offset 128
B-Offset 114
Sub Contrast 30
R-Gain 120
G-Gain 128
B-Gain 145

===== MENU 4: SVP-EX =====

Comb Filter 80H

Peaking/LTI ------------------------->
LTI_gain 0CH
Lowpass_gain 0AH
Bandpass_gain 1CH
Highpass_gain 0EH
Coring_TH 02H
Peaking_pos_gain 01H
Peaking_neg_gain 0CH
VSharp_neg_gain 04H
VSharp_pos_gain 02H

NR ---------------------------------->
Y_NR_OFF 80H
C_NR_OFF 80H
Y_NR_ON 80H
C_NR_ON 80H

Deinterlace ------------------------->
Motion 80H

Picture Gain Adjust ------------------>
TCD3 Contrast 7CH
TCD3 Brightness 1CH
TCD3 CR 80H
TCD3 CB 80H
TCD3 Delay 00H
Analog Y Offset 40H
Analog Pb Offset 80H
Analog Pr Offset 80H
Analog Y Gain D6H
Analog Pb Gain FEH
Analog Pr Gain FEH
Black Level 00H
SVP Brightness 00H
User Colormax 00H

===== MENU 5: SAA7119 =====

HTC 2
ATVT 1
LUFI 5
NAICO_BRIG 112
NAICO_CONT 65
NAICO_SATU 64
NAICO_HUE 0
COMP_BRIG 114
COMP_CONT 62
COMP_SATU 64
TASKA_BRIG 140
TASKA_CONT 64
TASKA_SATU 64
LIMOD 0
LIFIL 2
LIWGT 0

===== MENU 6: MSP34XX/44XX =====

FM-PRESCALE 20H
NT-M-PRESCALE 20H
SECAM-L-PRESCALE 22H
AV-PRESCALE 1AH
I2S_1 PRESCALE 10H
I2S_2 PRESCALE 10H
CARRIER MUTE 42H
PILOT HIGH 0EH
PILOT LOW 07H

===== MENU 7: YC DELAY =====

RF PAL-B/G 102
RF PAL-D/K 102
RF PAL-I 102
RF SECAM-B/G 34
RF SECAM-D/K 17
RF SECAM-L/L' 17
RF NTSC 3.58 187
RF NTSC 4.43 187
AV PAL 67
AV SECAM 34
AV NTSC 3.58 102
AV NTSC 4.43 102
AV PAL60 119

===== MENU 8: ADJUST =====

VIDEO MUTE TIME 10
MELODY VOLUME 5
ANA_DIMM_MAX FEH
TTX CONTRAST 50
TTX BRIGHTNESS 50
TTX COLOR 50
DYNAMIC CONTRAST 100
DYNAMIC COLOR 50
DYNAMIC SHARPNESS 60
STANDARD CONTRAST 90
STANDARD BRIGHTNESS 80
STANDARD COLOR 70
STANDARD SHARPNESS 70
MOVIE CONTRAST 60
MOVIE BRIGHTNESS 50
MOVIE COLOR 50
MOVIE SHARPNESS 40
RF_dB_1 0
RF_dB_2 0
RF_dB_3 0

===== MENU 9: DNIe =====

PATT_SEL 0
BLACK_TILT 120
BLACK_GAINMAX 95
TEST_MCC 0
OVERLAP_MCM 0
AREA_EN_MCC 31
R-OFFSET 0
G-OFFSET 0
B-OFFSET 0
R-GAIN 128
G-GAIN 128
B-GAIN 128
COM_OFFSET_SEL 1
COM_GAIN_SEL 1
MCM_EN 1
TEMP_DEST 150
CB5_HIGH 152
CR5_HIGH 131
CB5_LOW 126
CR5_LOW 128

===== MENU 10: CHIP DEBUGGER: OFF =====

===== MENU 11: CHECKSUM =====

===== MENU 12: RESET =====

===== MENU 13: SPREAD SPECTRUM =====

===== MENU 14: LOGIC =====

INT/EXT SEL 0
PAT SEL 0
FCRL CON 0
IMAGE STICKING 0
ERROR MODE CHECK 0
ERROR MODE TABLE 0
Vs REFERENCE 0
Vs AVERAGE 0
Vs to D/A 0
Va REFERENCE 0
Va AVERAGE 0
Va to D/A 0

Postad 10 augusti 2005 - 23:09

Unregistered5697a427
  • Unregistered5697a427
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
Tjena. Efter massa pillande å tittande på min tv, har jag ju märkt exakt samma fenomen som du wesslan berättar. Har testat med både VGA / DVI med samma skit. Det kan j uinte vara såhär det ska vara, men frågan är vilka inställningar man ska börja pilla på. Sen kan jag passa på å fråga om ni testat köra nåt "fps" spel från datorn? Jag tycker inte tvn hänger med, och då blir det förjävligt å sikta, nån mer som märkt av det?

Postad 11 augusti 2005 - 01:14

Leven
  • Leven
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Tack så mycket wesslan! här e en som varit inne och ändrat lite och inte kommit ihåg exakt vad det var för värde från början :lol:

men var är det för signalkälla vid inställignarna? scart/antenn/komponent?

har oxså konstiga hudtoner osv, men framförallt riktigt dåliga övergångar från svart..

funderar på att framställa nån filmsnutt som belyser problemet som folk kan tanka hem och se hur det blir, ska fundera på det iaf..
troligtvis i mpeg/svcd format så det även funkar i dvdspelare.. nån som har förslag?

Här e original service menyn utskriven så kan väl folk skriva ut sina egna inställningar sen när dom börjat våga pilla lite mer :)

===== MENU 1: CALIBRATION =====

AV Calibration
DTV Calibration
PC Calibration

===== MENU 2: OPTION CABLE =====

Panel Option 42S5H
Gamma Mode2
Analog Dimming Mode3
Auto Power ON
Key Lock OFF
DDC Write OFF
LNA ON
Ant. GAIN Display OFF
Language English
Auto FM ON
High Deviation OFF
TTX ON
TTX List Flop
TTX TOP OFF
TTX Group Auto Language
TTX Level Level 15
Shift Test OFF
Sound Delay 1 OFF
Sound Delay 2 OFF
DEBUG OFF

<{POST_SNAPBACK}>

Redigerat av Leven, 11 augusti 2005 - 01:17.

Postad 11 augusti 2005 - 01:25

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Magnus79: Dom sa att dom inte hört talas om något liknande förut, jag nämnde då att jag håller till här på prisjakt där flera användare pratar om våra tv:sar. Sa att fler hade samma sympton. Det tog dom allvarligt på och nu på tisdag så kommer det hem en tekniker till mig och ska kika (plus ta bort mina kryp innuti glaset).

Har tagit ur alla batterier ur alla fjärrkontroller och lampan blinkar ändå, så då beror det inte på nån störsignal. Grannar kan det inte heller vara då jag drar för mörkläggningsgardinerna som är bra tjocka.

Wesslan: Bra initiativ. MAN BUGAR OCH BOCKAR!!!!

För övrigt så fick jag ner femte elementet HD version, på rekordtiden 12min. Gick i princip i 13mb/s. HEHE. Tur att det finns en chipspåse i skafferiet samt att man jobbar natt imorgon, måste ändå vända på dygnet....så varför inte på ett trevligt sätt.

Det blir en trevlig filmnatt!!!
Mvh Lorryquai

Postad 11 augusti 2005 - 13:24

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Jag kopierade faktiskt listan från ett tyskt forum :P orka sitta och skriva av allt själv haha. Tyckte den kunde va bra och ha här.

Hmm är väl endast allmäna inställningar som står där och inget som spelar roll vilken källa det körs från. Tror orginal är samma på alla ingångar eftersom det bara finns en servicemeny. Man får väl säga vilken ingång man använder när man skriver ut sina egna inställningar sen.

Lorry: Alien vs predator eller första sagan om ringen eller precis i början på gladiator med dimman är perfekta exampel med dåliga färgövergångar att visa servicekillarna får se vad dom säger. Hoppas verkligen inte det är så här för då har jag nog köpt fel tv.

Men internet har väl 2 veckors ångerrätt om jag minns rätt :P Det var nån som snackade om 3 dagar här men det kan ju inte gälla ångerrätten.

Postad 11 augusti 2005 - 16:19

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
wesslan: Okej, men det är fortfarande ett bra initiativ:).

Okej, men min tv lider inte av dåliga färgövergångar. Jag har bara problem med en blinkade lampa, text tv hängr sig och 2st kryp i glaset.

Har inte internet 30 dagars öppetköp?

Postad 11 augusti 2005 - 16:22

Unregistered3a097662
  • Unregistered3a097662
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Men internet har väl 2 veckors ångerrätt om jag minns rätt  :P Det var nån som snackade om 3 dagar här men det kan ju inte gälla ångerrätten.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är 14 dagar som gäller enligt distansköpslagen. DOCK så får man stå för returfrakten själv.

//Calimero

Postad 11 augusti 2005 - 20:34

Unregistered5697a427
  • Unregistered5697a427
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
Är det någon av oss, dvs vi som är "drabbade" av dålig färgövergångar som har tagit kontakt med någon servicekille? Så man kan få lite rätsida på vad problemet egentligen är, och hur man fixa det...

//martin

Postad 11 augusti 2005 - 22:27

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Svårt och tvinga hit nån servicekille när man inte vet hur det ska se ut.

Ringa samsung o säga "hörrni tycker inte min bild e tillräckligt bra duger nog inte"

Därför jag tycker lorryquai ska testa problemfilmer om han verkligen är perfekt. Har hört mitt problem hos minst 4 killar nu så låter lite skumt om så många skulle ha exakt samma fel eller så har resten dåliga eller mindre kinkiga ögon :P

Tiden tickar ju och vill man bråka om ny tv så är det bäst att man får några vettiga svar fort. Men alla butiker här i Uppsala har usla kablar o signaler så dom kan man inte jämföra med heller. Och digitalkamera bilder är ju alltid lite svårt o verkligen se på.

Man lär få svaret "ja men kör den minst 1-2 veckor innan den börjar prestera" men då e ju ångerrätten förbi så ser inte det som ett val.

Och datorer är ju helt olika så de kan säkert skylla på dom med, enda valet är väl att låna hem en vettig dvi/hdmi maskin och testa samma dvd där och kika.

Inga nya inställningar ni hittat? Ifs så håller ni väl alla inställningar lågt nu såhär i början som oss andra för att dra på sen.

Edit: Har nu testat samma film på alla olika lägen med både scart rgb och hdmi. Scenen är början på gladiator där han precis gått och kännt på ängen där.....hans ansikte är mycket bra test för skärmar. Endast på dynamic orgiginal inställningen blir inte huden sabbad av färgnivåer och alla kan testa att pausa bilden där och sen växla mellan alla 4 bildlägen och se hur hans skägg förändras men inte ens på dynamic är skägget så bra som det ska vara. Kollar på 19 tums tft som referens. Och dynamic är helt galen med alldeles för mycket färg i alla andra färgrika scener och med en kontrast på 100 blir det inte bra på många ställen. Tar detta som att det SKA inte se ut så här helt enkelt så blir nog o fråga om samsung har en servicekille i närheten. Testat scenen både vanlig upplösning och uppskalad från datorn.

Redigerat av wesslan, 11 augusti 2005 - 23:12.

Postad 12 augusti 2005 - 04:41

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Tar på mig uppgiften, men kan endast prova via datorn på vga signal. Startscenen i Gladiator kommer att granskas samt Saurons fall i början på Sgan om Ringen, battlescenen där han förlorar sin ring och baslådan löper amok så man får rysningar i kroppen :P

Men jag kruxet är att jag inte har gladiator filmen hemma, samt att jag måste ta bilder med en vettig digitalkamera, som jag inte har tillgång till förräns mån-tis :P

Hoppas ni kan stå ut tills dess.
Har även DanneH:s fotografier sparade där jag kan jämföra mina bilder mot hans.

Mvh
Lorryquai

Postad 12 augusti 2005 - 07:31

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Nu har jag gått igenom sagan om ringen och kan ge er en liten halvdan jämförelse, där jag hemma i biosoffan ser skillnad i kvaliten. Min version är tagen med mobilkamera som drar ner bilden. Hemma hos mig så ser det bättre ut i s-video än DanneH:s hdmi via digialkamera.

DanneH:s samsung är bild nr 1 via HDMI

Bild nr2 är tagen från min mobilkamera via s-video. Kameran har en tendens till att försämra bilden avsevärt men i verkligheten så är den hästlängder bättre än DanneH:s, noterbart i s-video.

Edit: Pixlarna på vänster vägg skapas av min kamera då de inte syns i verkligheten utan bara på kamerafotot. Detta gller min tagna bild.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Lorryquai, 12 augusti 2005 - 07:36.

Postad 12 augusti 2005 - 07:47

stbi00
  • stbi00
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Ska kolla på gladiator hemma och se hur bilden är hemma. Men jag tycker att jag får en jävligt bra bild som inte har dom problemen som ni beskriver. Jag kör min DVD med component och progressive scan till förstärkaren opch sen till tv´n. det är ca 15-20 kabel som jag kör. Det enda som jag tycker är att svärtan kunde ha varit lite mörkare men det beror nog på som ni har skrivit innan att DVD inte är av samma märke.

//Stefan

Redigerat av stbi00, 12 augusti 2005 - 07:47.

Postad 12 augusti 2005 - 07:56

Cubar
  • Cubar
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har lagt upp några nya bilder på min hemmaarea :P

Lorryquai: Det där såg ju inget roligt ut för DanneH :P

När jag har fått min nya DVD-spelare ska jag också prova samma film.

//Cubar

Postad 12 augusti 2005 - 07:56

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Jag förstår inte heller vad det kan vara. Klockren bild via vga där jag kan justera svärtan. HDTV klippen är ljuvliga. Börjar reta mig på dessa "pixliga" dvdfilmer. Här har man gått och blivit kräsen tror jag.

Undrar om det inte är något med hårdvaran i tvn som inte hinner "scanna" bilden ordentligt, kanske därför det blir mysko kvalite.

Postad 12 augusti 2005 - 07:59

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Cubar: Får du in Östnytt? Var är din lokalisation? :P

Postad 12 augusti 2005 - 08:01

stbi00
  • stbi00
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Jag förstår inte heller vad det kan vara. Klockren bild via vga där jag kan justera svärtan. HDTV klippen är ljuvliga. Börjar reta mig på dessa "pixliga" dvdfilmer. Här har man gått och blivit kräsen tror jag.

Undrar om det inte är något med hårdvaran i tvn som inte hinner "scanna" bilden ordentligt, kanske därför det blir mysko kvalite.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte upplevt det som du beskriver förutom då man kör nån dvdscreener som man har bränt ner. Men när jag kör min digitalbox samt DVD spelare med en film så tycker jag att det ser bra ut.

//Stefan

5 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.