* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34702 svar till detta ämne
Postad 25 november 2009 - 20:29
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Hej! Är som flera andra mycket tacksam att Telias kundtjänst svarar på massa frågor här i tråden. Tack för det!
En fråga: Med denna PVR box, kan man vid uppspelning av inspelat material -spela in detta till sin DVD recorder?
Har inte funnit svar på detta i tråden, ber om ursäkt om det har skrivits -och jag har missat det.
/H
Jag kan inte se något skäl till att du inte skulle kunna göra det. /A
Postad 25 november 2009 - 20:33
svesve
-
svesve
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag kan inte se något skäl till att du inte skulle kunna göra det.
/A
Tack för ditt svar! Nej, jag tycker väl inte heller det skulle vara några problem, eftersom det går att spela in program ur programbiblioteket via 1910-boxen... Låt oss hoppas det fungerar! /H
Postad 25 november 2009 - 20:34
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Ja om den nu finns ska det väl gå att få tag på någonstans i världen. Men du verkar veta lite mer om det här. Säljer Motorola bara sina TV tillbehör via samma kanaler som säljer boxarna? De flesta tillverkare har ju andra kanaler för reservdelar och tillbehör.
Mig veterligen så "säljs" bara Motorola IPTV-boxar (och gissningsvis även tillbehören) via de operatörer som tillhandahåller IPTV-tjänsten. Jag har aldrig sett några indikationer på att IPTV-boxar (och tillbehör) säljs i fristående butiker (som OnOff, Elgiganten, Expert osv osv) som det görs med boxar för andra digital-TV-tekniker. Det var just därför som jag var så nyfiken på var du hade tänkt få tag på den här extendern. För jag skulle verkligen vilja veta var man isåfall skulle få tag på den (om det är så din operatör, dvs Telia, inte supportar den). Tack för två bra diskussions inlägg. Jodå så långt är jag med. Men jag tycker det låter konstigt att Telia skulle ta bort saker i programfaran som har med IR funktionerna att göra. Är inte IR funktionerna en enda grund komponent?
Två olika saker alltså. Att Telia inte stöder detta vet vi nu. Men finns programvaran där eller inte? Jag antar att bara Telia kan svara på frågan. Cigéhn, du verkar ha tillgång till programvaran och kunskap...?
Vad gäller innehåller i själva plattformsprogramvaran så har jag ingen som helst koll på detta (GUI-programvaran däremot har jag rätt bra koll i och med att den är betydligt enklare att komma åt, till och med även då jag själv inte längre har tillgång till Telias digital-TV). Så tyvärr, jag har ingen aning om det finns någon som helst tillstymmelse till stöd för USB-porten och IR-extendern. Frågan handlar nog mer om vilket stöd för just USB-porten som finns eller inte. Jag betvivlar att det är samma drivrutiner för USB-porten och IR-extendern, som det är för den vanlig IR-mottagaren i boxen. Men det är rena spekulationer från min sida. /Peter Cigéhn
Postad 25 november 2009 - 21:13
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Hittar ingen PDF manual till 1963 på Telias hemsida, någon som kan hjälpa till?
- Idag erbjuder i princip alla leverantörer av ljud och bildprodukter manualer innan köp på sina hemsidor, något även för Telia, Magnus?
Redigerat av kentrj, 25 november 2009 - 21:23.
Postad 25 november 2009 - 21:25
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Oj då, här har vi en attityd. Du behagar alltså att läsa PM:et man skickar men väljer att inte svara på det bara för att du redan har svarat på frågan i tråden. Jo då, där har vi Telias så kallade kundtjänst i ett nötskal. Aldrig tänkt på att alla inte har läst igenom hela tråden eller att man inte får fram det man vill ha svar på när man söker inom tråden? Ska man företräda ett företag på ett publikt forum gör man bäst i att inte ha någon attityd samt vara så tillmötesgående som möjligt.
Angående ditt svar så skrev du följande: "Det går inte att koppla in någon ytterligare hårddisk via t.ex. USB porten." Står inget i det svaret om att USB-porten är obrukbar för IR-extenders... eller annan utrustning mer än just för HDD's.
Såhär i efterhand kan jag väl säga att mitt svar inte var helt korrekt hur man ska bemöta en kund, och detta är något jag vet om samt ber om ursäkt för. Jag har som uppgift att hjälpa till så gott jag kan och jag borde vara tydligare och bättre i att formulera mig ibland. Det i min text jag avsåg vad det jag skrev först om att jag inte kan svara på något som är utanför det vi har support på, inte det du citerade ovan. Det följer av sakens natur att jag inte kan svara på något där jag inte har något svar. Detta kan bero på att det är något som vi inte har support på eller att jag väntar på svar från någon som kan hjälpa mig med svaret. Jag jobbar som flera här på forumet vet med support och då är det naturligt att svar som har med kostnader eller abonnemang tar lite längre tid för mig att svara på. I just detta fall vet jag inte svaret, men har försökt att få ett bättre svar än det jag har. Det är helt enkelt utanför det vi har support på. Det enda jag vet är att USB portarna inte ska gå att använda till att ansluta någonting. Jag vet inte ens om det finns ström i portarna, och finns det ström så vet jag inte om man kan använda den till att ladda mobiltelefonen eller liknande. Jag anser att det är bättre att vi prioriterar svar i tråden än i PM. Det finns ganska många här som är duktiga på att svara korrekt, och svarar de innan mig brukar jag inte svara om det inte är något jag kan tillföra. Sist men inte minst så frågade jag också om detta med leverensförsening utav PVR-boxen. Min box är satt att levereras den 27:e, dubbelkollade detta i dag igen.
Det finns ett planerat leveransdatum för just din box i ett system, men då jag fått information om att leveransen för samtliga är försenade så bör du ha din box inom två veckor som jag skrivit tidigare. Markus Johansson Telia Kundservice' För er som inte läst så står informationen dessutom här: http://www.telia.se/...a_digitalboxar/
Redigerat av TeliaKundservice, 25 november 2009 - 21:32.
Postad 25 november 2009 - 21:30
soda666
-
soda666
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Jaha då har man beställt en inspelningsbar digitalbox.
TeliaKundservice, måste dock komma med lite negativa åsikter om kundtjänstens agerande vid min beställning. Detta kanske ligger utanför denna tråds inriktning men här kommer det ändå.
Eftersom brf nyligen har fått fiber installerat så gjorde jag 091020 en tilläggsbeställning utöver brf grundutbud på både bredbandet och ip-tv. Jag valde att uppgradera till Telia Bredband FiberLan 50/8-100/10 Mbit/s och Digital tv Large. Utöver detta så beställde vi även bredbandstelefoni med abonnemanget kväll och helg.
Då det var relativt nyligen som jag gjorde denna ganska omfattande beställning av både tv, bredband och telefoni med en bindningstid på 1 år så frågade jag kundtjänst om jag inte kunde få ta del av erbjudandet om att man kunde få se 60 hyrfilmer gratis när man valde att teckna upp sig på ett nytt abonnemang fick jag till svar att detta tyvärr inte gällde när man bara beställde den inspelningsbara digital-tvbox och väljer att betala 100kr i 18 månader.
Antingen hade kvinnan i kundtjänst inte mandat att fatta ett sådant beslut eller så var hon inte medveten om hur man agerar när man vill göra en ny kund positivt inställd till den tjänst som man säljer.
I vilket fall som helst så måste jag säga att det var ett ganska dåligt kundtjänstbemötande. Skärpning Telia....det kostar så lite att göra en redan befintlig kund nöjd och glad.
/S
Redigerat av soda666, 25 november 2009 - 21:38.
Postad 25 november 2009 - 21:44
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
För er som inte läst så står informationen dessutom här: http://www.telia.se/...a_digitalboxar/
Markus Johansson Telia Kundservice
Här skulle länk till PDF manual sitta fint, samt bild även på fjärren ... boxens baksida etc
Redigerat av kentrj, 25 november 2009 - 21:45.
Postad 25 november 2009 - 21:52
soda666
-
soda666
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Antar att denna pdf kanske inte hjälper så mkt men den visar i alla fall Motorolas box VIP1960. http://www.motorola....pdf?localeId=33/S
Postad 25 november 2009 - 21:57
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Antar att denna pdf kanske inte hjälper så mkt men den visar i alla fall Motorolas box VIP1960.
http://www.motorola....pdf?localeId=33
/S
Nej, gissar att Telia skickar med ngn form av manual med boxen ... mer av funktioner, egenskaper och gränssnitt än hårdvara
Postad 25 november 2009 - 22:13
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Nej, gissar att Telia skickar med ngn form av manual med boxen ... mer av funktioner, egenskaper och gränssnitt än hårdvara
Se sid 5 för inspelningsfunktioner.
Användarhandbok Telia digital-tv Support Digital TVInspelningsbar Digital TV
Redigerat av Unregistered29650, 25 november 2009 - 22:14.
Postad 25 november 2009 - 22:34
clarken
-
clarken
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
bilden har varit väldigt ryckig de senaste två veckorna. Är det lokalt hos oss i mölndal eller är det nån mer som märkt av det?
väldigt irreterande att titta på.
Postad 25 november 2009 - 22:47
Kvalster
-
Kvalster
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag kollade i VOD menyn i gårkväll som hastigast, för filmen Bruno finns det två titlar, Bruno och Bruno, ingen HD prefix. Dock är det bara ena titeln som går att välja, den nedre av de två. Jag har IPTV över FiberLAN, HDMI 720p ut från boxen (uppskalat).
EK
Precis så ser det ut för mig också. Har dessutom precis samma förutsättnigar.
Postad 25 november 2009 - 23:12
Home0303
-
Home0303
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Såhär i efterhand kan jag väl säga att mitt svar inte var helt korrekt hur man ska bemöta en kund, och detta är något jag vet om samt ber om ursäkt för. Jag har som uppgift att hjälpa till så gott jag kan och jag borde vara tydligare och bättre i att formulera mig ibland.
Det i min text jag avsåg vad det jag skrev först om att jag inte kan svara på något som är utanför det vi har support på, inte det du citerade ovan.
Det följer av sakens natur att jag inte kan svara på något där jag inte har något svar. Detta kan bero på att det är något som vi inte har support på eller att jag väntar på svar från någon som kan hjälpa mig med svaret. Jag jobbar som flera här på forumet vet med support och då är det naturligt att svar som har med kostnader eller abonnemang tar lite längre tid för mig att svara på.
I just detta fall vet jag inte svaret, men har försökt att få ett bättre svar än det jag har. Det är helt enkelt utanför det vi har support på. Det enda jag vet är att USB portarna inte ska gå att använda till att ansluta någonting. Jag vet inte ens om det finns ström i portarna, och finns det ström så vet jag inte om man kan använda den till att ladda mobiltelefonen eller liknande.
Jag anser att det är bättre att vi prioriterar svar i tråden än i PM. Det finns ganska många här som är duktiga på att svara korrekt, och svarar de innan mig brukar jag inte svara om det inte är något jag kan tillföra.
Det finns ett planerat leveransdatum för just din box i ett system, men då jag fått information om att leveransen för samtliga är försenade så bör du ha din box inom två veckor som jag skrivit tidigare.
Markus Johansson Telia Kundservice'
För er som inte läst så står informationen dessutom här: http://www.telia.se/...a_digitalboxar/
Tack för ett bra och sakligt svar. Vi båda hade väl en mindre trevlig förmiddag, därav våra attityder mot varandra (tänder en fredspipa). Ser nu att Telia har lagt upp information om boxen och det står där att USB-porten inte är aktiverad. Synd då det hade varit bra att kunna ansluta en IR-extender för jag vill gärna gömma undan all min elektronik i mediabänken.
Postad 25 november 2009 - 23:18
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Precis så ser det ut för mig också. Har dessutom precis samma förutsättnigar.
Verkar vara borta nu. Skum grej, sökte på Twilight, gick ut till listan, markerade Twilight och tryckte på OK. Timglaset tittade fram en kort stund och vips tillbaka till TV-sändningen??
Postad 26 november 2009 - 00:37
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Support Digital TV
Inspelningsbar Digital TV
Tack " Användarhandboken" va vad jag sökte", det andra är ju generella installationsanvisningar... alla bilder är dagens g:la fjärr, är det samma till 1963?
Redigerat av kentrj, 26 november 2009 - 00:42.
Postad 26 november 2009 - 08:51
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Tack "Användarhandboken" va vad jag sökte", det andra är ju generella installationsanvisningar... alla bilder är dagens g:la fjärr, är det samma till 1963?
Det postades ju för någon sida sedan. Varför söker i inte i tråden? Inte konstigt att alla blir arga på Teliakillarna i tråden om man sedan inte läser svaren man får. Edit: inlägg 7802
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 26 november 2009 - 09:03.
Postad 26 november 2009 - 09:07
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Det postades ju för någon sida sedan. Varför söker i inte i tråden? Inte konstigt att alla blir arga på Teliakillarna i tråden om man sedan inte läser svaren man får.
Edit:
inlägg 7802
Tyvärr detta är vid genomläsning ändå en generell manual (även om inspelning saknas) och inte vad jag förväntade mig, hade redan sett dessa och länkarna, en unik 1963 manual va vad jag sökte!
Postad 26 november 2009 - 09:42
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Det är ju exakt samma länk som finns i inlägg 7802 som du länkar till i ditt inlägg. Tack "Användarhandboken" va vad jag sökte", det andra är ju generella installationsanvisningar... alla bilder är dagens g:la fjärr, är det samma till 1963Eller har du förvirrat mig?
Postad 26 november 2009 - 13:53
Unregistered41660
-
Unregistered41660
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag pratade med telias kuntjänst igår för att beställa PVR boxen och jag bor i en samfällighet där alla är kollektivt anslutna med kanalpaket lagom, alltså ej jag som person, och jag kunde beställa PVR boxen 100 kr / mån i 18 månader vilket jag gjorde.
Detta var det jag ville göra men inte kunde, det kanske beror på vem man får tag i på kundtjänsten och om så är fallet är det ju tråkigt. Nu kostar det mig 39kr extra i månaden i 9 månader (3 månader fritt av 12) inga pengar att bråka om egentligen men ändock. Låter märkligt och det var inte det intrycket jag fick av TeliaKundservice tidigare inlägg:
Citera(TeliaKundservice @ Nov 23 2009, 16:11 ) Kollektivavtal syns inte på mina sidor då det inte är ett avtal mellan dig och Telia, utan ett avtal mellan din förening och Telia. Telia vet inte vilken/vilka koder du har fått till din box då det är din föreningen som hanterar det.
Du kan beställa VoD tjänsten från kundtjänst så lägger de upp ett abbonmeang på dig så kommer du att se det på mina sidor. Passa då även på att beställa boxen direkt från kundtjänsten så fixar de allt.
Du ska ringa kundtjänsten för fiberlan för att få rätt hjälp.
Nej jag tänkte precis samma sak som dig och därför så har jag skickat ett pm till Teliakundtjänst här på forumet och han (Markus) håller på att utreda saken så snart tror jag det finns ett officiellt svar som kan ge klarhet i fallet.
Redigerat av Unregistered41660, 26 november 2009 - 13:55.
Postad 26 november 2009 - 13:58
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Verkar vara borta nu. Skum grej, sökte på Twilight, gick ut till listan, markerade Twilight och tryckte på OK. Timglaset tittade fram en kort stund och vips tillbaka till TV-sändningen??
Likadant för mig nu... Dock funkar det när filmen bläddras fram i "listan", men då finns det bara ett alternativ att välja istället för två. EK
Redigerat av Unregisteredcec18524, 26 november 2009 - 14:00.
Postad 26 november 2009 - 14:46
Home0303
-
Home0303
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Vad trött jag blir... blev lovad vid beställningen att min PVR skulle komma den 27:e. Dubbelkollade detta med kundtjänst två gånger och i dag säger man att den antagligen kommer att levereras ut från lagret i slutet av vecka 49 (första veckan i december) så jag "bör" ha den någon gång under vecka 50. Kul att vara utan digitalbox och TV i flera veckor... tack för det Telia! Många tycker nog att jag klagar mycket på Telia men jag har aldrig varit med om ett företag som lovar så mycket men håller så lite som Telia. Markus Johansson Telia Kundservice
Får man lov att fråga vilken avdelning du sitter på med tanke på att du visste om förseningen långt innan kundtjänsten gjorde det?
Postad 26 november 2009 - 15:21
Unregistered948c54a3
-
Unregistered948c54a3
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Synd då det hade varit bra att kunna ansluta en IR-extender för jag vill gärna gömma undan all min elektronik i mediabänken.
Lite offtopic, men då det verkar vara ett ämne så vi får usb debatten ur vägen  Inget som säger att du inte kan göra detta i alla fall. Det finns flertalet produkter, allt från trådade ir-extenders till extenders som använder RF. Sök lite på forumet så hittar du. Inget du måste ha en usb sticka i boxen för. Netonnet ir-extendersJag har den trådade HQ'n tillsammans med en Harmony One fjärris och det fungerar grymmt bra, hade ett par pyramider som tog emot ir-signalen och skickade trådlöst till den andra pyramiden som skickade ut ir-signalen i skåpet, dock så råkade jag styra grannens tv då han hade liknande uppsättning  Därav den trådade lösningen. Lycka till!
Postad 26 november 2009 - 15:59
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Nej jag tänkte precis samma sak som dig och därför så har jag skickat ett pm till Teliakundtjänst här på forumet och han (Markus) håller på att utreda saken så snart tror jag det finns ett officiellt svar som kan ge klarhet i fallet.
Nu har jag fått svar att jag har haft helt korrekt hela tiden. Får ni något annat svar eller att den ni pratar med inte vet hur dom gör vet dom vem de ska fråga med hjälp. Det är ganska naturligt att inte alla kan alla rutiner omedelbart men det är viktigt att samma regler gäller för samtliga kunder. Alltså, vill man som kollektivavtalskund ha en 1963 box räcker det med att ni tecknar er för VoD tjänsten för att ni ska kunna köpa en 1963 box på avbetalning i 18 månader. Ni slipper då betala krypteringsavgiften. Kravet är alltså ni ska finnas som digital-tv kund och ha ett avtal med Telia direkt för att ni ska få köpa en box för 100 kr / månad. mash du får gärna skicka ett PM till mig med ditt personnummer/kundnummer samt telefonnummer så kan jag fixa någon som tar bort programpaketet om du inte vill ha det. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 26 november 2009 - 16:12
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Får man lov att fråga vilken avdelning du sitter på med tanke på att du visste om förseningen långt innan kundtjänsten gjorde det?
Jag jobbar med support. Informationen finns tillgänglig för samtliga som jobbar med kundkontakter, tyvärr hade nog inte handläggaren du pratade med inte läst den informationen. Det finns mycket information och det är mycket svårt att ha koll på all ny information som kommer till en medarbetare varje dag. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 26 november 2009 - 17:15
Home0303
-
Home0303
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Netonnet ir-extenders
Hade helt glömt bort att dessa fanns. Tack! Jag jobbar med support. Informationen finns tillgänglig för samtliga som jobbar med kundkontakter, tyvärr hade nog inte handläggaren du pratade med inte läst den informationen. Det finns mycket information och det är mycket svårt att ha koll på all ny information som kommer till en medarbetare varje dag.
Det förstås, men lite synd är det att kundtjänst inte är uppdaterad, speciellt när men specifikt efterfrågar om det är någon leveransförsening när man gjorde beställningen och tre kundtjänstmedarbetare säger att det inte är det och att man har dubbelkollat i systemet.
Postad 26 november 2009 - 17:50
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Nu har jag fått svar att jag har haft helt korrekt hela tiden. Får ni något annat svar eller att den ni pratar med inte vet hur dom gör vet dom vem de ska fråga med hjälp. Det är ganska naturligt att inte alla kan alla rutiner omedelbart men det är viktigt att samma regler gäller för samtliga kunder.
Alltså, vill man som kollektivavtalskund ha en 1963 box räcker det med att ni tecknar er för VoD tjänsten för att ni ska kunna köpa en 1963 box på avbetalning i 18 månader. Ni slipper då betala krypteringsavgiften. Kravet är alltså ni ska finnas som digital-tv kund och ha ett avtal med Telia direkt för att ni ska få köpa en box för 100 kr / månad.
Kostar VoD tjänsten något? - Hur gör man?
Redigerat av kentrj, 26 november 2009 - 17:56.
Postad 26 november 2009 - 19:00
Unregistered920b735d
-
Unregistered920b735d
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Kostar VoD tjänsten något? - Hur gör man?
Nej själva tjänsten kostar inget däremot kostar det givetvis att hyra filmer. Du ringer till kundtjänst 020-755 766 och förhoppningsvis får du tala med ngn som förstår vad du vill. För mig tog det 4 veckor och 5 telefonsamtal innan de lyckades aktivera rätt tjänst.
Postad 26 november 2009 - 20:41
zizsf
-
zizsf
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Till er som inte har beställt PVR boxen. Fick senast höra idag att Telias Butiker kommer att få in leveranser i nästa vecka. Vill man inte beställa via telia.se eller via kundtjänst så går det lika bra att hämta en box i butiken (om man inte har beställt en tidigare)
Postad 26 november 2009 - 22:27
soda666
-
soda666
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Till er som inte har beställt PVR boxen. Fick senast höra idag att Telias Butiker kommer att få in leveranser i nästa vecka. Vill man inte beställa via telia.se eller via kundtjänst så går det lika bra att hämta en box i butiken (om man inte har beställt en tidigare)
Konstigt jag ställde precis den frågan, om det går att köpa en box kontant eller på delbetalning, till Telia butiken i Sundbyberg i onsdags och då fick jag beskedet att de aldrig hade digitaltvboxar i Teliasbutiker, undra om det bara gällde den butiken eller generellt? Butikspersonalen hänvisade mig ialla fall inte till någon annan Teliabutik.
Postad 26 november 2009 - 23:05
Niclas3117
-
Niclas3117
-
Rookie
-
1 inlägg
Allvarligt talat....
Telia har seriösa problem både med sig själva och sina erbjudanden.
En mer snårig "erbjudande-djungel" får man leta efter.
Supporten får hela tiden olika bud, likaså deras butiker. Som tur är för Telia, så har de en hyfsad trovärdighet, annars skulle de vara på "svarta-listan" för företag.
Varför gnäller jag nu över Telia på detta forum?
Helt enkelt för att det inte går att kontakta Telia. Att ringa och klaga på kundtjänst hjälper föga.
Beröm till Markus på Telia som via detta forum i alla fall försöker att vara behjälplig.
Hoppas att allt funkar för er, för själv lyckas man inte med en "enkel" beställning, innan man stöter på patrull.
Postad 26 november 2009 - 23:05
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Konstigt jag ställde precis den frågan, om det går att köpa en box kontant eller på delbetalning, till Telia butiken i Sundbyberg i onsdags och då fick jag beskedet att de aldrig hade digitaltvboxar i Teliasbutiker, undra om det bara gällde den butiken eller generellt? Butikspersonalen hänvisade mig ialla fall inte till någon annan Teliabutik.
Om jag minns rätt så fungerar det som så att butiken beställer hem en box till butiken för att visa upp den men om en kund vill ha en box så skickas den ut per post direkt till kunden. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 26 november 2009 - 23:56
soda666
-
soda666
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Om jag minns rätt så fungerar det som så att butiken beställer hem en box till butiken för att visa upp den men om en kund vill ha en box så skickas den ut per post direkt till kunden.
Ok då var det utrett. Tack för snabbt svar. Vilka tider jobbar du egentligen Markus står du standby 24/7?
Postad 27 november 2009 - 00:01
Unregistered8b1a8a9b
-
Unregistered8b1a8a9b
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Angående det där med att ADSL inte kan hantera två strömmar, har jag hört är BS. Rent tekniskt ska våra kära koppartrådar fixa detta galant. Men man tjänar mer pengar på tjänsten "Fiber". Ungefär samma grej som Telia försökte få i oss alla om att man var tvungen att ha en fast telefon för att få bredband via ADSL. Det visade sig vara BS och nu tar de en påhittad avgift istället om du inte vill ha telefoni. Den avgiften är för övrigt högre än att ta IP-telefoni. Juste, you heard me, IP-telefoni. Men går inte IP-telefoni via bredband? Jo visst. Men varför var man tvungen att ha fast telefon då? Business my friend. Telefoni bolag=pure evil o dolda påhittade avgifter.
Avgift för kortet som numera hos Telia kallas för krypteringsavgift är exempel på en sån avgift, som de mjölkar extra på.
Redigerat av Unregistered8b1a8a9b, 27 november 2009 - 00:08.
Postad 27 november 2009 - 05:11
Robzzon
-
Robzzon
-
Rookie
-
5 inlägg
Kan trösta er alla som önskar PVR hos Telia att nu finns Motorolas VIP 1963 box att beställa på deras hemsida. Priset är 100:-/mån i 18 månader. Priset blir alltså 1800:- och ord. rek. pris är 2995:-
Varför vill ni skala upp till 1080i??? Finns ingen anledning eftersom Telia åtminstone kommer att börja sina sändningar i 720p.
Att det skulle fungera sämre i ADSL nätet att streama HD-TV är en skröna. Faktum är att befintlig normal sändning "knycker" 4,77 Mbit från linan och HD-Sänd variant tar bara 2,44 Mbit vilket då skulle betyda att det kommer finnas mer plats i linan efter HD-införandet. Bara en liten rättelse ;-)
Nåväl, god jul säger Telias tomte hi hi...
Redigerat av Robzzon, 27 november 2009 - 05:14.
Postad 27 november 2009 - 07:33
Unregistered192fdbd3
-
Unregistered192fdbd3
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Angående det där med att ADSL inte kan hantera två strömmar, har jag hört är BS. Rent tekniskt ska våra kära koppartrådar fixa detta galant. Men man tjänar mer pengar på tjänsten "Fiber". Ungefär samma grej som Telia försökte få i oss alla om att man var tvungen att ha en fast telefon för att få bredband via ADSL. Det visade sig vara BS och nu tar de en påhittad avgift istället om du inte vill ha telefoni. Den avgiften är för övrigt högre än att ta IP-telefoni. Juste, you heard me, IP-telefoni. Men går inte IP-telefoni via bredband? Jo visst. Men varför var man tvungen att ha fast telefon då? Business my friend. Telefoni bolag=pure evil o dolda påhittade avgifter.
Avgift för kortet som numera hos Telia kallas för krypteringsavgift är exempel på en sån avgift, som de mjölkar extra på.
Ett tips är att kolla dina fakta innan du skriver osanningar på forum. För det första, ingen har sagt att ADSL inte kan hantera två strömmar. Och hur menar du att dom tjänar mer pengar på tjänsten "Fiber"? Jag skulle ha tagit fiber direkt om jag kunde men i likhet med många andra så är ADSL mitt enda alternativ. För det andra så äger Skanova kopparnätet, eller Accessnätet om man ska vara riktigt noga, som i sin tur ägs av Telia. Skanova tar ut en hyra av operatörer, inklusive Telia, för att få bruka nätet. Denna avgift kommer ingen operatör ifrån och därmed har dom valt olika sätt att få in den kostnaden. Ett sätt är att du måste ha fast telefon och betala för det eller en fast avgift utan telefon och det sista är att du skaffar IP-telefoni. Anledningen till att den fasta avgiften är dyrare än IP-telefoni borde vara ganska uppenbar i och med att bolagen räknar med att tjäna in dom kronor det är billigare på det du ringer. Inget av detta är på något sätt unikt för Telia utan gäller alla bolag om inte just det bolaget råkar ha ett eget Accessnät där du bor. Kortet har du rätt i att det är helt onödigt och därför heter det inte längre kortavgift utan krypteringsavgift som du så korrekt benämner det. Är det inte dags att vi skapar en "Alla vi som bara vill skälla på Telia"-tråd dit folk utan meningsfulla inlägg kan gå och skriva av sig?
Redigerat av Unregistered192fdbd3, 27 november 2009 - 07:43.
Postad 27 november 2009 - 08:06
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
@Telia Kundtjänst
Vet ni om det finns några planer på att förbättra PVR-tjänsten (för oss fiberanslutna åtminstonde) så att man kan spela in två kanaler samtidigt precis som man kan med Boxers IP-TV?
Tacksam för svar!
Verkar inte som att kundtjänst har koll på detta... Någon annan som har lite "Inside information" om vad komma skall?
Postad 27 november 2009 - 08:17
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Kan trösta er alla som önskar PVR hos Telia att nu finns Motorolas VIP 1963 box att beställa på deras hemsida. Priset är 100:-/mån i 18 månader. Priset blir alltså 1800:- och ord. rek. pris är 2995:- Varför vill ni skala upp till 1080i??? Finns ingen anledning eftersom Telia åtminstone kommer att börja sina sändningar i 720p. Att det skulle fungera sämre i ADSL nätet att streama HD-TV är en skröna. Faktum är att befintlig normal sändning "knycker" 4,77 Mbit från linan och HD-Sänd variant tar bara 2,44 Mbit vilket då skulle betyda att det kommer finnas mer plats i linan efter HD-införandet. Bara en liten rättelse ;-) Nåväl, god jul säger Telias tomte hi hi...
Nu tror jag att du har blandat ihop HD och MPEG4. En SD-sändning med MPEG4 tar mindre bandbredd än en dito i MPEG2 och där kan säkert dina siffror ovan stämma. Däremot tar en HD-sändning i MPEG4 mer bandbredd än samma SD sändning i MPEG2. Vad jag vet så ligger Telias HD-sändning på ca 8,5 Mb/s (MPEG4). /A Avgift för kortet som numera hos Telia kallas för krypteringsavgift är exempel på en sån avgift, som de mjölkar extra på.
Det har aldrig funnits en avgift för själva kortet. Avgiften har både nu och tidigare avsett krypteringen. Skillnaden är att man har bytt krypteringssystem, från ett kortbaserat till ett mjukvarubaserat. /A
Postad 27 november 2009 - 08:20
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Det här var sannerligen ett av de märkligaste inläggen den här tråden har skådat. Då har vi samtidigt skådat väldigt många. Ett förslag är att du läser theLofDs inlägg ovan samt ögnar igenom en del andra av de närmare 8000 inläggen i den här tråden. Du kommer att finna mycket intressant information. Leta gärna efter inlägg som behandlar bandbredd.
Postad 27 november 2009 - 08:25
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Verkar inte som att kundtjänst har koll på detta... Någon annan som har lite "Inside information" om vad komma skall?
"Vi ser alltid på möjligheter att förbättra våra tjänster men vad som kommer i framtiden kan vi inte informera om för tillfället."  Jag har ingen inside information men gissningsvis kan införandet av MPEG4 bortsett från HD-möjligheter även påverka hur PVR-tjänsten utvecklas. Nu är som bekant inte bandbredd det stora problemet för fiberanslutna men för ADSL-kunder skulle införandet av MPEG4 kunna innebära möjligheten att spela in en SD-kanal och se på en annan.
Postad 27 november 2009 - 08:48
zizsf
-
zizsf
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Om jag minns rätt så fungerar det som så att butiken beställer hem en box till butiken för att visa upp den men om en kund vill ha en box så skickas den ut per post direkt till kunden.
Går du in i en teliabutik idag så får de skicka ut den precis som kundtjänst. Men alla butiker kommer att ha möjlighet att lagerhålla boxarna och sälja dem över disk. Antingen för 2995:- eller 100x18 månader. Enl de besked som jag vet så kommer boxarna att börja skickas ut from 3 dec (till kund och till butikerna).
Postad 27 november 2009 - 09:19
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Markus, inget nytt om kanalpaket för utökning av kollektiva avtal, typ med skillnaden mellan Stort och Lagom, tror många väntar på det ... vilken julklapp det skulle bli? Ligger många boxar å samlar damm (miljövänligt?) pga stelheten i synen (samverkansproblem internt?) mellan kollektiva och individuella avtal ...
Redigerat av kentrj, 27 november 2009 - 09:20.
Postad 27 november 2009 - 09:22
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Alright - eftersom ni såg att mitt förra inlägg visade sig stämma så kan min credability åtminstone vara utanför diskussionen.
1) Digitalboxar kommer börja bytas under Q1 nästa år. Ingen info om vilka men gissningsvis den gamla stocken.
2) Ny teknik för att tv-sändningen inte skall sno bandbredd från ADSL-kunder lanseras vilket öppnar för dubbla strömmar även till ADSL-folket
3) iPhone-App för styrning av PVR
Mao, så borde det då bli så att HD inte kommer förens i Q2?
Postad 27 november 2009 - 10:59
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Bytet påbörjas första kvartalet (dvs bytet kommer senast påbörjas onsdag 31 mars 2010), sen kommer ju själva bytet ta tid också.
Postad 27 november 2009 - 11:15
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Bytet påbörjas första kvartalet (dvs bytet kommer senast påbörjas onsdag 31 mars 2010), sen kommer ju själva bytet ta tid också.
Tråkigt om så är fallet, hade ju varit najs med VinterOS i HD.
Postad 27 november 2009 - 11:21
akpe
-
akpe
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Trodde jag skulle få min 1963 box idag men icke ringde telia och dom sa att boxarna är försenade till 4-5 dec
Postad 27 november 2009 - 11:37
Unregistered38610
-
Unregistered38610
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Trodde jag skulle få min 1963 box idag men icke ringde telia och dom sa att boxarna är försenade till 4-5 dec 
Höst i december?  Nepp, så det blev som vi negativa i forumet trodde... /Psy
Postad 27 november 2009 - 11:50
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Så då har jag också beställt PVR boxen mot en avbetalning på 18 månader. Och den jag pratade med sa att jag skulle få boxen någon gång nästa vecka.
Gött det ska bli och kunna spela in en sak och se på en anan och programera boxen från mina sidor.
Det blir fint när man sitter i skolan och kommer på att shit det där vill jag se. Då är det bara jag loggar in på mina sidor och programerar boxen från skolans trådlösa internet uppkoppling  .
+Att det ska bli gött att slippa den sega 1910 boxen.
Redigerat av 91robe, 27 november 2009 - 11:53.
Postad 27 november 2009 - 12:12
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Den slutsatsen skulle inte jag dra. Boxbytet hänger inte ihop med HD utan med MPEG4 som inte 1510-boxen klarar. /A Höst i december? Nepp, så det blev som vi negativa i forumet trodde...
/Psy
Japp, det är trist att Motorola inte kan få fram boxar tillräckligt snabbt. Men lanseringen av PVR kom faktiskt under november  /A
Postad 27 november 2009 - 12:26
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Japp, det är trist att Motorola inte kan få fram boxar tillräckligt snabbt. Men lanseringen av PVR kom faktiskt under november 
/A
Vad har det att göra med att HD inte lanserades under hösten 2009? Även intressant att du inte citerade mitt inlägg om att det var trist att vi inte får se vinterOS i HD utan du valde inlägger om Q2. Betyder det att HD kommer efter OS men innan Q2? VinterOS 12-28 feb. Q2 april dvs HD kommer någon gång i mars?
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 27 november 2009 - 13:22.
Postad 27 november 2009 - 13:21
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Markus, inget nytt om kanalpaket för utökning av kollektiva avtal, typ med skillnaden mellan Stort och Lagom, tror många väntar på det ... vilken julklapp det skulle bli?
jag vet att man tittar lite på det då jag blev kontaktad av en inom Telia som tittar på det. Jag återkommer när jag vet mer. Markus Johansson Telia Kundservice
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|