Kan dina ha försvunnit vid uppstart av boxen? jag tycker mig se att det är direkt efter start som listan rensas, men det har endast hänt två gånger så det kan vara en slump också.Nu har alla mina schemaläggningar försvunnit igen, tredje gången på två veckor...
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 30 september 2010 - 12:25
Postad 30 september 2010 - 14:09
Jag hittade ett inlägg som skiljde sig lite från mängden och som jag missat tidigare:
Eftersom detta inlägg måste komma från någon på CD, och att det är just denna inställningen som CD folket har som gjör mig upprörd, undrar jag varför dom inte kan komma med mer info om vad som händer. Jag är kund hos CD sen 7 år tillbaka och har haft denna box dom sista 2,5 åren. Jag var jättenöjd med boxen innan denna uppdatering och har aldrig tidigare skrivet något negativt om den, även om jag följt tråden hela tiden här på min hembio.Efter att ha följt debatten på denna sida om Canal digital boxen några veckor måste jag konstatera att det är förvånande att många av inläggen är rena klagomål istället för undersökta reala problem. Det klagas ständigt enbart för klagandets skull vilket är tråkigt och på något vis undermineras denna sidan betydelse för tänkbar vidareutvecklingen av boxen. Fakta är att boxen har haft svagheter rent mjukvarumässigt men mycket har blivit bättre med senaste uppdateringen och vid normal användning så finns inte mycket att klaga på jämfört med andra liknande boxar.Allt handlar om vilket förhållningssätt vi har och här har det verkligen blivit väl negativt utan någon konstruktiv mening i botten.
När man läser vad CD skriver i reklam och på sin hemsida får intrycket att det bara är några stycken som har problem och att boxen nu är bättre än någonsin när den igentligen är precis som racerbilen i deras egen reklam, en låda utan fungerande motor. Trotts att man lagt ner Ca 35-40 000 på bild och ljud har man varken HD TV eller DD ljud, klart man blir lite förbannad.
Förlåt jag var bara tvungen att skriva av mig lite:-)
Redigerat av B BUS, 30 september 2010 - 14:40.
Postad 30 september 2010 - 14:35
min box hårdvara version xxxx mjukvara version yyy uppvisar följande problem kopplad mot Tv aaa och reciever bbbb
- Text ur synk på
- Dålig bild på
- Ingen text på...
- Fläkt som...
- mute..
Det skulle ge CD en hel del information att arbeta ifrån.
Postad 30 september 2010 - 14:47
Postad 30 september 2010 - 15:00
låter som en bra idé, men vi kanske skulle kolla upp om CD har något intresse i den infon. Annars känns det lite onödigt arbete...Ska vi starta en ny tråd då där vi kommer över ens vilken info som ska läggas upp, typ som Monshi skriver (och inge "snack" uatn bara ren bugg info). O sen kör vi på det ett tag. När tillräckligt många lagt in sina problem, mjukvaror etc, så skickar vi hela listan till C.D.
Redigerat av Tobyponken, 30 september 2010 - 17:32.
Postad 30 september 2010 - 15:39

Då kanske dom kan komma med bättre info till oss.
Föresten deras nya fix ska tex, fixa problemen med att:
•Att boxen startar om vid programering av marginalinställningarna.
•Att ljud och bild blir osynkat då man ändrar ljudinställningar.
•Att ljudvolymen sätts på max vid ändring av bildinställning.
Hur gör vi när vi gör en programering av marginalinställningar?
Aha, det är vi som ändrar ljudinställningarna så att vi får osynkat ljud?
Det känns lite som allt nog är vårt fel, vi pillar på knapparna, har fel sladdar och apparater.

Postad 30 september 2010 - 15:50
Mina största bekymmer är:
- Boxen måste startas två gånger...händer nog fyra gånger av fem.
- Boxen startar i MUTE-läge...
- Spolningen funkar dåligt, spolar långsamt och man kan inte lita på bilden som hoppar fram stötvis och det är svårt att stoppa där man vill, trots att den spolar långsamt.
- Tidsinfon är helt crazy, verkar omöjligt att se hur lång tid det är kvar på en timeshift, dvs "fram till live". Mycket som felar med just tidsvisningen.
- Man kan inte "spela in från nu och framåt", utanbegränsas till just nu pågående program och bara upp till ca 4 timmar. Jag kan inte spela in närmaste 8 timmar om jag vill. Ibland när jag jobbar helg och det är sport på TV hela dagen, t ex Vinterstudion, brukar jag bara trycka REC på morgonen och när jag kommer hem på kvällen kan jag se från början. Det går inte nu. Nu måste jag gå in i guiden och markera typ 10 program...
- Man kan inte längre gå in och justera i programmerade timerinspelningar. Ibland kanske man väljer ett program via guiden, och sen gårin på den och lägger till en timme till på slutet, ifall det blir försenat eller liknande (typ förlängning och straffar). Det gick oxå förut men inte nu.
Ett problem som finns kvar från innan uppdateringen är att Timerinspelningarna inte stämmer. Om jag spelar in ett program som går mellan 20-22 , alltså 2 h, så blir ibland inspelningen typ 1 h 54 min och 14 sek, alltså något helt ojämt och för kort, så man missar slutet på filmen...tack för den.
Nu när jag ändå plitat ner detta så får jag väl skicka till CD oxå, även om man nu vet vad man får för svar.
Postad 30 september 2010 - 16:26
Nu när många av oss har levt med uppdateringen ett tag så kanske vi har en mer sammanfattad bild om vad som är fel, i vilka situationer osv.
Vi kanske kan komma överens om någon mall över hur det bör se ut.
Jag ger ett förslag här så kan vi diskutera det vidare
Inköp box: Ca: maj 2008
Produkt-ID: ITSD81-250 (hårdvaruversion antar jag?)
Programvaruverision: 4.20.14K / 1.2.0605
Kopplad mot TV: via HDMI-> DVI kabel ::: FSC Myrica V40 (tvn)
Kopplad mot förstärkare: via SPDIF ::: Cambridge Audio Azur 540r (förstärkaren)
Aktiverat VOD, via WIFI / Ethernet: Nej
Upplevda buggar:
Nute-problemet med 2 starter.
Problem med synkning mot DVI, endast 576p-lösning möjlig = Suddig bild.
Upplevda försämringar:
Dålig kontrast i GUI
Utökad information kring användarbeteende:
Jag har inte använt serieinspelningar eller schemalagt inspelningar öht, något jag aldrig har gjort tidigare heller utan det är andra som gör det i familjen men som inte har gjort det nu pga. behovet inte har funnits. Har använt boxen ca 2 timmar per dag.
(Bara för man inte upplever samma buggar som andra så innebär det inte att de inte finns utan man kanske inte använder just den funktionen)
Synpunker?
Mvh
Postad 30 september 2010 - 17:02
En ren bugglist-tråd (i så fall per mjukvara) skulle förståss underlätta men om man då skulle kommentera något inlägg i denna tråd så blir det ett hopp mellan två trådar så det kan bli jobbigt. Då föreslår jag att man har en buggtråd och att denna tråd fortsätter som vanligt och för nya buggrapporter så lägger man in inlägget i båda trådarna så att diskussionen förs här och att den andra tråden är enbart inrapportering av nya buggar. Då skulle jag tex i inlägg #1 kunna lägga bugglistan för den nya mjukvaran, och att vi fortsätter med nya buggrapporter enligt en mall.
Jag är (eller kommer att bli) en av de 20 testarna, men vi som ska testa måste ha ett nytt kort för att de ska kunna styra att det är enbart vi som får testversionen. Troligen kan jag rapportera i helgen om jag ser någon förbättring med den nya mjukvaran.
CD säger att de nu jobbar på nästa version av SW och att den då ska fixa de värsta buggarna, så räkna inte så mycket med den som kommer snart utan det är nästa SW efter den som verkligen gäller
Postad 30 september 2010 - 17:20
Skulle något upptäckas i efterhand så gör man en edit sitt inlägg och sammanfattar längst ner i inlägget vad man har lagt till och tagit bort.
Detta för att minimera inläggen, göra det lätt att hålla översikten för de som sammanställer buggarna och för de som vill läsa genom.
diskutera lösningar och dylikt får man göra här. sen om problemet blir avhjälpt får man göra en edit och hänvisa till post i denna tråd, får bli lite referenser hit å dit men jag tror det är det enda sättet i ett forum att hålla en sådan tråd under kontroll och därmed hålla den ändamålsenlig.
Då kanske man kan dra lite slutsatser mellan olika hw-verisoner.
mvh
Postad 30 september 2010 - 17:21
Har samma problem som er andra... dock så fungerade den ganska bra i ett par veckor efter uppdateringen.
Men för några dagar sedan började den att spöka.
Blandannat med följande:
Gick ej att spela in?
Gick ej att byta kanal. Den fatsnade (frös fast) helt enkelt...
Fick göra FYRA omstarter innan den gick igen - då var ljudet helt avstängt - fick öka med fjärren från 0-nivå...
Inspelningen blev sedan svart?
Stod program 1 i fönstret och tv visade tv 4 (Idol) igår. Gick ej att ändra.
Stängde av med brytaren på mottagaren (höll inne ca 10 sek), den startade om och stannade sedan vid klockan? Stängde av igen - då blev den svart och tyst.
I morse när jag kom in i rummet så gick den med program 4 i fönstret? (Självstart???).
I kväll skall jag dra ur kontakten... och går den i morrnbitti... då vet i fan???
J35Draken
Postad 30 september 2010 - 17:33
Om vi har EN tråd enbart för buggar i mjukvaran så tycker jag att man får endast göra ett inlägg (lite egenkontroll på det) per person eller per box.
Skulle något upptäckas i efterhand så gör man en edit sitt inlägg och sammanfattar längst ner i inlägget vad man har lagt till och tagit bort.
Detta för att minimera inläggen, göra det lätt att hålla översikten för de som sammanställer buggarna och för de som vill läsa genom.
diskutera lösningar och dylikt får man göra här. sen om problemet blir avhjälpt får man göra en edit och hänvisa till post i denna tråd, får bli lite referenser hit å dit men jag tror det är det enda sättet i ett forum att hålla en sådan tråd under kontroll och därmed hålla den ändamålsenlig.
Då kanske man kan dra lite slutsatser mellan olika hw-verisoner.
mvh
Låter vettigt tycker jag, vi kan testa (jag kan lägga ut en tråd senare), tog från ditt exempel:
Box från Ca: maj 2008 (tog bort inköpt eftersom många har utbytta boxar, det är när denna box levererades)
Tycker man kan lägga till vilken konfiguration man har ställt in i boxen, eftersom förslaget är att göra detta enbart i ett inlägg så behöver man ju inte repetera detta varje gång
- tex att man har maginalinställningar aktiverade för inspelningstid
att man har favortilista
att man har aktiverat marknätet
att man kör ljud i Digital inställning
att man har HD i RGB
att man har valt 1080i
etc
jag kan lägga ut ett första exempel i kväll (det går ju att kopiera)
Postad 30 september 2010 - 18:38
I dag så infann sig ett nytt fenomen för mig, jag hade programmerat en serieinspelning av Alla älskar Raymond på TV8.
Då jag skulle titta på detta program upptäckte jag att hela disken var full.
Det visade sig att inspelningen startade med 1 minuts mellanrum av samma program ca 30 inspelningar (30 min program). Då jag skulle kolla på någon av dessa blev rutan svart och det var likadant på alla de andra inspelade programmen oxså. Försökte radera dessa 30 konstigt inspelade program och det såg ut att gå bra utom att Diskinfot lyste rött. När jag startade om boxen så hade allt som jag försökt radera bort tidigare borta, disken visade nu grönt.Nu så går det inte att göra paus i tittandet.
//Leif
Postad 30 september 2010 - 19:21
någon annan?
Edit: upplever inte problemet på köks-tvn som använder DVB-T mottagning så det borde inte vara utsändningen från tv4?
Redigerat av Schteff, 30 september 2010 - 19:23.
Postad 30 september 2010 - 19:36
Men igår efter reklampaus var det i osynk på Idol på TV4 HD. Och det utan att ha pausat eller ha bytt kanal.
Postad 30 september 2010 - 20:27
Hejsan!
I dag så infann sig ett nytt fenomen för mig, jag hade programmerat en serieinspelning av Alla älskar Raymond på TV8.
Det visade sig att inspelningen startade med 1 minuts mellanrum av samma program ca 30 inspelningar (30 min program). Då jag skulle kolla på någon av dessa blev rutan svart och det var likadant på alla de andra inspelade programmen oxså. Försökte radera dessa 30 konstigt inspelade program och det såg ut att gå bra utom att Diskinfot lyste rött. När jag startade om boxen så hade allt som jag försökt radera bort tidigare borta, disken visade nu grönt.Nu så går det inte att göra paus i tittandet.
//Leif
Precis samma problem här.Den slutar alldrig och överaska den här kvallitetsprodukten.Vore jävligt bra om man kunde gå tillbaka till den gammla programvaran medans nötterna på CD försöker hitta trådarna.Trodde den va kass före updaten men inser nu att den funkade kanon.
Om det inte vore för att jag svor att alldrig titta åt VIASAT igen så känns det trots allt som ett bra alternativ.
Postad 30 september 2010 - 20:33
Hejsan!
//Leif
Har exakt samma problem..., jag har även problem med att spela upp både nya och gamla inspelningar, rutan är nämligen helt svart.
/Stefan
Redigerat av seahawk70, 30 september 2010 - 20:34.
Postad 30 september 2010 - 20:54
Postad 30 september 2010 - 21:57
Fin fintLåter vettigt tycker jag, vi kan testa (jag kan lägga ut en tråd senare), tog från ditt exempel:
Box från Ca: maj 2008 (tog bort inköpt eftersom många har utbytta boxar, det är när denna box levererades)
Tycker man kan lägga till vilken konfiguration man har ställt in i boxen, eftersom förslaget är att göra detta enbart i ett inlägg så behöver man ju inte repetera detta varje gång
- tex att man har maginalinställningar aktiverade för inspelningstid
att man har favortilista
att man har aktiverat marknätet
att man kör ljud i Digital inställning
att man har HD i RGB
att man har valt 1080i
etc
jag kan lägga ut ett första exempel i kväll (det går ju att kopiera)
Du kanske kan först göra ett inlägg som beskriver regler för tråden
en Dum-mall.
Sedan gör du första riktiga inlägget så alla förstår mallen

Redigerat av Schteff, 30 september 2010 - 21:58.
Postad 30 september 2010 - 21:58
Har exakt samma problem..., jag har även problem med att spela upp både nya och gamla inspelningar, rutan är nämligen helt svart.
/Stefan
Samma här upptäckte jag just. Hur ser diskinfot ut hos mig är stapeln RÖD med 0 tim kvar!
Skit box.
//Leif
Postad 01 oktober 2010 - 04:59
Fick problem precis efter uppdatingen problem av o till med Pb04 vid uppstart av boxen. Tryckte power då kom Er01 o sen laddades ny mjukvara ner. Så höll det på o till slut fick jag inte igång boxen öht. Discen varvade inte
upp alls. Fick en ny strömadapter igår o vips var problemen borta. Skönt att inte bli av med 2.5 år av sparade
inspelningar. Trodde discen gett upp men inte då!
MVH lundis
Postad 01 oktober 2010 - 06:20
Fin fint
Du kanske kan först göra ett inlägg som beskriver regler för tråden
en Dum-mall.
Sedan gör du första riktiga inlägget så alla förstår mallen
Har skapat en tråd, ska dock fila lite på rubriker och så, men det ska gå bra att klippa från den. Många har kanske en snarlik set-up och troligen samma buggar. Jag utgick från bugglistan #3 och tog bort de fel som jag inte (ännu) har sett på min box
https://www.minhembi...howtopic=269531
Postad 01 oktober 2010 - 07:39
Pausade hockeyn och efter ca 1 h så gick matchen igång av sig själv utan att jag tryckte på play.
Kan man inte pausa längre än 1h??
Postad 01 oktober 2010 - 09:09
Postad 01 oktober 2010 - 09:15
Detta var HD så det förklarar saken. Tack för info!60 till 120 min beroende på signaltyp, står det i manualen. Kan tänka mig att det är 60min HD och 120min SD.
Borde kanske läst manualen först men utgick från att det bara var ännu en bugg...

Redigerat av Unregisteredc15a8686, 01 oktober 2010 - 09:15.
Postad 01 oktober 2010 - 09:34
Detta var HD så det förklarar saken. Tack för info!
Borde kanske läst manualen först men utgick från att det bara var ännu en bugg...
Spela in istället

Dvs när boxen tycker nog är nog tryck på inspelning och boxen spelar in från där i du är i bufferten.
Postad 01 oktober 2010 - 10:24
Fast jag vill inte se fortsättningen på matchen än utan ha den pausad ett litet tag till.Spela in istället
Dvs när boxen tycker nog är nog tryck på inspelning och boxen spelar in från där i du är i bufferten.
Löser det sig med att använda inspelning istället? Hänger inte riktigt med på hur du menar

Postad 01 oktober 2010 - 11:26
Om man ska göra en längre paus (eller att man tillfälligt vill växla kanal etc) så är det bättre att sätta den på inspelning och att man istället för time-shift live ser på inspelningen medan inspelning pågår (då riskerar man ju inte att tappa time-shift). Detta gick med den gamla mjukvaran men med den nya verkar det vara en bugg, för jag har flera gånger försökt starta från början av en inspelning men det har inte gått så länge inspelningen pågårFast jag vill inte se fortsättningen på matchen än utan ha den pausad ett litet tag till.
Löser det sig med att använda inspelning istället? Hänger inte riktigt med på hur du menar
Postad 01 oktober 2010 - 12:41
Postad 01 oktober 2010 - 14:42
Har skapat en tråd, ska dock fila lite på rubriker och så, men det ska gå bra att klippa från den. Många har kanske en snarlik set-up och troligen samma buggar. Jag utgick från bugglistan #3 och tog bort de fel som jag inte (ännu) har sett på min box
https://www.minhembi...howtopic=269531
Visst kan det vara en bra idé att ha en tråd som mer exakt beskriver personers problem och deras boxar. Dock kan jag känna att detta är en enorm tjänst till CD och ifall de inte ber om det eller om vi inte har någon som helst aning om ifall de läser den så är det lite bortkastad tid... Jag skulle vilja se ett inlägg från CD där de BER om vår hjälp.
Postad 01 oktober 2010 - 15:54
Utan alla som skrivit i denna tråd och que:s envetna insamlande av information som han förmedlat till CD hade ingenting hänt, utan alla fått lida med sekunda boxar och stångat sig blodiga mot en kundtjänst som saknar teknisk kompetens.Visst kan det vara en bra idé att ha en tråd som mer exakt beskriver personers problem och deras boxar. Dock kan jag känna att detta är en enorm tjänst till CD och ifall de inte ber om det eller om vi inte har någon som helst aning om ifall de läser den så är det lite bortkastad tid... Jag skulle vilja se ett inlägg från CD där de BER om vår hjälp.
Att förvänta sig att CD skulle be om hjälp är ren utopi, då hade de aldrig ens tänkt tanken att släppa en box med så mycket hårdvaru eller mjukvarufel.
Postad 01 oktober 2010 - 19:33
Postad 01 oktober 2010 - 21:41
Samma här upptäckte jag just. Hur ser diskinfot ut hos mig är stapeln RÖD med 0 tim kvar!
Skit box.
//Leif
Ringde till CD och felanmälde.... fick till svar att göra en fabriksåterställning vilket jag gjorde efter först skrivit ner alla kanaler i favoritlistan. Jag fick göra ny kanalsökning och ställa in Dolby Digital mm efter återställningen. Men det var det värt eftersom jag åter kan spela in och spela upp samt pausa igen.
Jag återkommer om jag hittat några buggar förutom VOD som jag tror var begynnelsen till allt elände.
Jag hade oxå problem med diskinfon...
Nu har VAF höjts ett snäpp

/Stefan
Redigerat av seahawk70, 01 oktober 2010 - 21:44.
Postad 02 oktober 2010 - 08:09
Nej, här är det bra.
Men igår efter reklampaus var det i osynk på Idol på TV4 HD. Och det utan att ha pausat eller ha bytt kanal.
samma här
Postad 02 oktober 2010 - 08:11
Gjorde oxså en FÅ men tyvärr funkade inte det, jag var tvungen att lägga in programvaran igen för att få det att fungera.Ringde till CD och felanmälde.... fick till svar att göra en fabriksåterställning vilket jag gjorde efter först skrivit ner alla kanaler i favoritlistan. Jag fick göra ny kanalsökning och ställa in Dolby Digital mm efter återställningen. Men det var det värt eftersom jag åter kan spela in och spela upp samt pausa igen.
/Stefan
//Leif
Postad 02 oktober 2010 - 09:16
Men framförallt på Dobidoo så har jag märkt detta att jag har inte ljud från sångerskan!
När hon presenterar Lasse Kronér i början så hörs hon men direkt som hon börjar sjunga så klipps hennes röst bort.
Ändrar jag till stereo så fungerar det som vanligt. Det var inte bara igår som det var så utan har varit så ett tag.
Även på The Event (inspela från i söndags) hade jag ett liknande fenomen. Jag hade då ljudet inställt på Stereo och då hördes allt surround ljud som det skulle fast allt tal hördes inte istället. Ändrade jag till DD så lät det som det skulle.
Utom en sak, när ett skott avlossades inne i cockpitten så hördes inte det alls. Vi förstod av talet och reaktionerna att ett skott hade hörts.
Ljud från övriga ljdkällor, Blue-Ray, DVD, Viasatbox, och radio fungerar utan problem, har inte orkat byta ingång i förstärkaren för CD boxen ännu dock.
Även textningen föll bort i detta avsnitt här och där. Nu var det ju engelska så man hängde ju med ändå till skillnad från de danska serierna. Men jag har fått en kontakt med SVT angående detta men jag ska dubbelkolla en gång till innan jag återkopplar till dom.
Redigerat av roake, 02 oktober 2010 - 09:19.
Postad 02 oktober 2010 - 09:25
Även om ledningen tycker att VOD är en jättebra grej, så är en stabil box en betydligt bättre grej, anser jag. Kanske ska vi vägra VOD tills boxen har fått en fungerande mjukvara, kanske sätter detta en press på CD att få ut en fungerande mjukvara som fixar allt runt VOD istället för att få till en bra VOD tjänst (som de kan få in några extra kronor på). Både mjukvaruutvecklingen och teknikerna bör nu fokusera på satellittjänsten, det måste väl ändå komma som första punkt i en satellit box

Jag har t.o.m gått steget längre och vägrar VOD till det har kommit in Play-kanaler i tjänsten
Postad 02 oktober 2010 - 09:37
Detta kanske finns rapporterat tidigare, men nu börjar tråden bli otymplig att inte alltid hittar det man söker.
Postad 02 oktober 2010 - 10:06
Jag vet inte om det har varit tidigare men jag tar med det i bugglistan. Boxen var ju innan, med den tidigare mjukvaran och i alla fall med de första mjukvaruvariationerna väldigt känslig för nästan vad som helst, verkade då som det fanns inte HW resurser till att som mjukvaran ville. Ser ju ut som att detta har kommit tillbaka med oförklariga låsningar, hoppas att det går att göra något åt det i framtida fixar.Vad trött man blir på denna box. Hela tiden händer det konstiga saker, men inte nödvändigtvis regelbundet. Nu satte jag via EPG en inspelning med start 06:00 i morse. Vid 07:30 kollade jag lite på SVT 1 och skulle koppla över till TV4 strax efter 08:00, men det gick inte alls, inte heller stänga av boxen och dess display visade REC trots att ingen inspelning skulle pågå. För att bryta dödläget fick jag bryta strömmen och boxen blev normal igen. Men inspelningen 06:00-08:00 fanns inte alls på hårddisken.
Detta kanske finns rapporterat tidigare, men nu börjar tråden bli otymplig att inte alltid hittar det man söker.
Själv har jag klarat mig från de värsta buggarna i denna mjukvaran, men det kanske beror på att jag varken har aktiverat marknätet eller VOD?
Postad 02 oktober 2010 - 11:49
Postad 02 oktober 2010 - 12:55
Att varken har aktiverat marknätet eller VOD tror jag är en bra ide som gör boxen lite stabilare.
Nä, det buggar och lever faan ändå, trots "normal" användning.. Min strular men jag skiter i att ringa om det för jag tror inte det löser något, jag hoppas på några uppdateringar ska ta bort det värsta... När de nu kommer....
Postad 02 oktober 2010 - 13:13
Gissar att de flesta här tar ut ljudet via SPDIF'en direkt till förstärkaren och således inte märker problemet jag upplever.
Ber er ändå att testa och se om ni får ljud på TV'n via HDMI-kopplingen?
...är lite nyfiken på om det bara är jag som har problemet eller om det är mer frekvent än så (men kanske dolt pga. annan set up), och isf. hur frekvent.
Tackar // Bloodfire
Postad 02 oktober 2010 - 13:20
Jag har tidigare skrivit att jag inte längre får något ljud via HDMI-kabeln.
Gissar att de flesta här tar ut ljudet via SPDIF'en direkt till förstärkaren och således inte märker problemet jag upplever.
...är lite nyfiken på om det bara är jag som har problemet eller om det är mer frekvent än så (men kanske dolt pga. annan set up), och isf. hur frekvent.
Tackar // Bloodfire
Jag har nästa alltid ljud på TV'n via HDMI-kopplingen. Det har hänt en gång att ljudet saknades.
Postad 02 oktober 2010 - 14:27
Jag kör ljud till TV'n via HDMI, och nu funkar det i både Stereo och i Digital läge, det gjorde det inte innan, så för mig så fungerar det faktiskt bättre, dock vet jag inte vad det är som går i HDMI snöret det kanske inte är digitalljud AC3 utan det kanske nu alltid är PCM och det är därflör det nu fungerar, för min TV borde inte kunna klara av att ta emot AC3.Jag har tidigare skrivit att jag inte längre får något ljud via HDMI-kabeln.
Tackar // Bloodfire
Så det är kanske bäst att kolla för de som har kopplat till en receiver som klrarar av AC3 om det verkligen kommer AC3 via HDMI kabeln.
Postad 02 oktober 2010 - 15:38
Min box startar alltid med 1080i trots att jag har sparat 720p. I går tänkte jag testa att ha TV'n
på box HDMI-ingången när jag startade.
Start nr.1 Boxen låser sig på init och måste startas om med knappen på fronten.
Start nr 2 Boxen stänger av sig.
Star nr 3 Boxen startar till min förvånig med 720p. Har aldrig hänt förut. Sedan gör jag misstaget att växla HDMI-ingång på TV'n. När jag växlar till boxen har jag 576i. Det går att ändra i bildinställningar men inget händer när jag sparar.
Start nr 4 Boxen låser sig på init och måste startas om med knappen på fronten, då jag glömde att växla TV'n till en annan HDMI-ingång
Start nr 5 Boxen stänger av sig.
Star nr 6 Boxen startar med 1080i och fungerar hela kvällen. Men vad som hände när jag tittade på en pågående inspelning, stoppade och snabbspolade blir för mycket att skriva om. Kan bara konstatera att de som har gjort mjukvaran aldrig kan ha testat att stoppa och snabbspola i en pågående inspelning.
Avslutade kvällen med en fabriksåterställning vid omstarten stannade boxen uppstarten och väntade på att jag skulle växla TV-n till en annan HDMI-ingång, när jag gjorde det började den gröna lysdioden att blinka och mottagaren startade.
Kopplad med HDMI-HDMI Pioneer Kuro PDP-LX5090(H)
Postad 02 oktober 2010 - 15:58
1: SVT1 HD är inte helt stabil i sina utsändningar. jag tror inte boxen gör så mycket fel där utan det är SVT som strular.
Dels byter de då och då till SD-sändningen när HD-sändningen av någon anledning fallerar. Den som inte ser det på bilden kan ta en titt på loggan som växer vid dessa tillfällen.
Andra är att de verkar ha problem med ljudet. De tappar ibland stereo kanalen, byter man till dolby finns ljudet där. Hittills har det varit så. När fel bara uppstår på en kanal kan man nog främst anklaga kanalen för att ha problem.
2: Och åter RYCK INTE STRÖMMEN! Det finns en reset, använd denna. Jag vill tro att den är bättre för boxen då det blir en mjuk reset istället för en hård. En hårddisk som skriver som plötsligt förlorar strömmen kan gå.. sönder.
Reset fixas genom att hålla in av/på knappen på boxen i några sekunder.
LabanV
Betatestare?
Eller menar du att du nu har uppdaterat till ####.14
betatest sker av version ####.15
Redigerat av Monshi, 02 oktober 2010 - 15:59.
Postad 02 oktober 2010 - 16:12
LabanV
Betatestare?
Eller menar du att du nu har uppdaterat till ####.14
betatest sker av version ####.15
Jag är inte betatestare. Har uppdaterat till ####.14
Vilket jag ångrar varje kväll.
Betatestare ska enligt ett rykte få version ####.15 på tisdag.
Redigerat av LabanV, 02 oktober 2010 - 16:20.
Postad 02 oktober 2010 - 18:07
Igår kopplade jag in. spdf och då funkar alla ljudformat, skönt med 5.1 igen.
Upplever det även som om ljudet inte skiftar så mycket i styrka mellan kanalerna nu när man kör med SPDF kabel.
Tyvärr hadde jag inga componentkablar hemma annars hadde jag bytt bort HDMI kabeln helt då den inte längre levererar signalerna som den ska. Helt klart har boxen problem med HDMI efter uppdatering.
Som det är nu är bilden bättre på tex, SVT via vanlig antenn än via parrabolen med HDMI kabeln.
Parrabolens bild ger nuförtiden en nostalgisk VHS känsla.

Endel HD kanaler är rätt OK men jag upplever dom som betydligt sämre än innan uppdateringen.
Annars har min box uppfört sig rätt okej dom senaste dagarna.
Förutom att man måste starta den två gånger har den inte stängt av sig själv eller hängt sig en ända gång.
Massa små buggar som att det ibland inte går att pausa, eller att infon inte funkar går ju leva med även om det är surt.
Kanske CDs taktik att trubba av oss luttrade börjar funka för dom

Redigerat av B BUS, 02 oktober 2010 - 18:36.
Postad 02 oktober 2010 - 20:26
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar