Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 May 2011 - 21:10

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Nu är jag en lycklig ägare av en Denon 3806 =)
Sitter och lyssnar lite med den inkopplad som försteg tillsammans med mitt XPA-2. Kan ju säga att de är ju rätt avslöjande när det gäller dålig ljudkvalité :/

Mitt andra intryck är att det blir lite för essigt ljud och kanske lite väl stark diskant.. Kan vara mina öron, får lyssna lite mer imorgon har ju inte hunnit pula ett dugg med receivern ;)

Redigerat av Svenn3SaataN, 08 May 2011 - 21:10.

Postad 09 May 2011 - 06:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Två st med vanllig gullfiber och ca 70%. ingen aning om vad det ger för Q :D
Dem är placerade symmetriskt på främre väggen som stativ. Vad väggarna är gjorda av har jag ingen aning om x)
Det mäts upp med en MM-1 mikrofon via roomEQ wizard som får dela ut 12 st PEQ till en minidsp ;)

E det betong eller gips eller något där i mellan ?
det måste du kunna "uppskatta" :lol:

Om vi säger såhär, om du bankar på väggen med hela näven, låter det då något av följande.

1: ingenting knappt... väldigt stumt och tyst!
2: Det låter "ihåligt" men svagt är väldigt stumt
3: Det låter Doom
4: det låter Boonk
5: det låter som en bongotrumma ?! :angry:

Nu är jag en lycklig ägare av en Denon 3806 =)
Sitter och lyssnar lite med den inkopplad som försteg tillsammans med mitt XPA-2. Kan ju säga att de är ju rätt avslöjande när det gäller dålig ljudkvalité :/

Mitt andra intryck är att det blir lite för essigt ljud och kanske lite väl stark diskant.. Kan vara mina öron, får lyssna lite mer imorgon har ju inte hunnit pula ett dugg med receivern :P

Kul !
Alla problem med essighet och liknande om man har vettig elektrinik (vilket du ju har, mycket vettig till och med;)) är rummet och/ eller högtalarnas fel.
Du hade några dynavoice om jag inte mins fel ?

Dom diskanterna har tendenser till att vara MYCKET otrevliga om man anstränger dom det minsta lilla...
Med nya steget som inte rullar av upp (vilket man kan tänka sig att ditt gamla kanske gjorde ?!) och dessutom levererar rikligt med effekt (till skillnad från ditt förra) så kan det var så att essigheten kommer fram mer.
Eller så är det så att du helt enkelt lyssnar nogrannare nu efetr förändringar med ditt nya steg och dårför upplever essigheten som värre än den va förr.

Oavsett så är det vanligtvis så att vid förändring så hör människor skillnader av sorter som inte borde gå att härleda till det man förändrat som orsak. JAG tror att du helt enkelt koncentrerar dig på att höra någon skillnad nu och därför upplever eventuella skillnader i essighet som större.
Tvivlar inte på att skillnaden finns där med tanke på vad för junk du hade innan.. det steget hade säker mycket fina "hyss" för sig och dålde högtalarnas brister, det gör INTE XPA-2...

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 09 May 2011 - 06:32.

Postad 09 May 2011 - 08:11

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Kul !
Alla problem med essighet och liknande om man har vettig elektrinik (vilket du ju har, mycket vettig till och med;)) är rummet och/ eller högtalarnas fel.
Du hade några dynavoice om jag inte mins fel ?

Dom diskanterna har tendenser till att vara MYCKET otrevliga om man anstränger dom det minsta lilla...
Med nya steget som inte rullar av upp (vilket man kan tänka sig att ditt gamla kanske gjorde ?!) och dessutom levererar rikligt med effekt (till skillnad från ditt förra) så kan det var så att essigheten kommer fram mer.
Eller så är det så att du helt enkelt lyssnar nogrannare nu efetr förändringar med ditt nya steg och dårför upplever essigheten som värre än den va förr.

Oavsett så är det vanligtvis så att vid förändring så hör människor skillnader av sorter som inte borde gå att härleda till det man förändrat som orsak. JAG tror att du helt enkelt koncentrerar dig på att höra någon skillnad nu och därför upplever eventuella skillnader i essighet som större.
Tvivlar inte på att skillnaden finns där med tanke på vad för junk du hade innan.. det steget hade säker mycket fina "hyss" för sig och dålde högtalarnas brister, det gör INTE XPA-2...

Både jag och flickvännen märkte stor skillnad emot innan! MYCKET mer detaljer och setupen avslöjar direkt dålig mastring och kalité ;) Det stämmer att jag har ett par dynavoice idag och de bidrar nog inte till det bättre i alla fall :P Men när man har lite sämre mastrade låtar som är lite väl "grötiga" i diskanten så blir det bara en massa "högt visslande" med all diskant. Helt enkelt en stor gröt med bara en massa diskant som man egentligen inte riktigt hör vad det ska låta som. Det låter inte trevligt alls :/ Så jag får verkligen välja musik med omsorg, vilket heller kanske inte är det roligaste.

Så lite akustikplattor, ändra placeringen, nya toppar och skaffa basmoduler kommer nog göra susen.

Redigerat av Svenn3SaataN, 09 May 2011 - 08:12.

Postad 09 May 2011 - 09:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Som sagt, tvivlar inte på att det är stor skillnad mellan din förra drivning och Emotiva'n ;)

Nu hör du hur dina högtalare Egentligen låter... :P

Upp med mer tyger i rummet, absorbenter bakom högtalarna, mattor på golvet och försök att proppa under soffor/ under sängar m.m. fulla med något fluffigt för att göra dessa till bredbandigare absorbenter.

Då borde det blir bättre i alla fall, men högtalarna har just det där "visslande" betendet i diskanten, det är deras underbara disstbetenden... Dx

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 09 May 2011 - 09:21.

Postad 09 May 2011 - 10:24

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Som sagt, tvivlar inte på att det är stor skillnad mellan din förra drivning och Emotiva'n ;)

Nu hör du hur dina högtalare Egentligen låter... :P

Upp med mer tyger i rummet, absorbenter bakom högtalarna, mattor på golvet och försök att proppa under soffor/ under sängar m.m. fulla med något fluffigt för att göra dessa till bredbandigare absorbenter.

Då borde det blir bättre i alla fall, men högtalarna har just det där "visslande" betendet i diskanten, det är deras underbara disstbetenden... Dx

Jo, det är inte förens man har vettig drivning som man märker hur dåliga ens billiga dynavoice är. Men ska man inte spela tokhögt så är det fan inte så pjåkiga med tanke på priset! ;)
Okej, det är inget roligt beteende i alla fall :(

Matta har jag på golvet där högtalarna står, jag har en stor säng i samma rum och sen blir det att köpa hem absorbenter. Sen blir det att slänga ut en byrå för att sedan kunna möblera om rummet i hyfsat symmetriskt :)

Frågan är nu; Vilka toppar man ska skaffa sig :)

Postad 09 May 2011 - 11:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
finns inte dom där Ino PATop4 kvar ?! ;)

8kkr va ju smutt, jag va ruskigt sugen kan jag avslöja !

Postad 09 May 2011 - 11:40

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

finns inte dom där Ino PATop4 kvar ?! :)

8kkr va ju smutt, jag va ruskigt sugen kan jag avslöja !

Jo, jag var i de trakterna i helgen. Men orkade inte köra dit och lyssna. De har ju några år på nacken och de är rätt slitna kabinett. Jag är själv sugen på ett par i28, men de kostar ju liiiite mer :) Egentligen har jag ingen nytta av att kunna spela så starkt, men tyckte inte att pi60/i14 räckte riktigt när jag var och lyssnade hos Nahaz. Men vi får väl se, vet ju en som eventuellt är sugen på att göra sig av med sina i32s men då har jag helt plötsligt för lite effekt ;)

Redigerat av Svenn3SaataN, 09 May 2011 - 11:41.

Postad 09 May 2011 - 11:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag skulle vilja ha en högtalare med i16's storlek och egenskaper fast med ljudtryckskapacitet av i64s... Går det att ordna ?! :)

vill inte ha så stora högtalare egentligen, eller "vill och vill", klart jag inte har något mot det egentligen bara det att jag inte har och kommer att ha plats nog för att känna att det är helt rätt...

i16s får duga tills vidare, sedan kanske det blir i32s, men det är långt från säkert... och ligger oavsett ett tag fram i tiden ;)

Postad 09 May 2011 - 12:00

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

jag skulle vilja ha en högtalare med i16's storlek och egenskaper fast med ljudtryckskapacitet av i64s... Går det att ordna ?! :(

vill inte ha så stora högtalare egentligen, eller "vill och vill", klart jag inte har något mot det egentligen bara det att jag inte har och kommer att ha plats nog för att känna att det är helt rätt...

i16s får duga tills vidare, sedan kanske det blir i32s, men det är långt från säkert... och ligger oavsett ett tag fram i tiden :)

Storleken bryr jag mig inte så mycket om, det är prestanda/pris som är det viktigaste för mig. Men nu när jag skriver detta så tänker jag efter och funderar "varför köper jag inte Patop4 då?" :)

Ja, hur går det för dig nu? Du sa du skulle testa något och sen så har vi inte hört mer? ;) Har du tagit hem i16s igen eller hur ser det ut hos dig just nu?

Postad 09 May 2011 - 12:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, ja PAtop4 låter säker super bra, mne inte med samma HiFi egenskaper som övriga Ino som sjuklig ljudbild m.m.

Men pricision och upplösning på samma höga nivå ska det vara vad jag vet ;)

Det är piPs fortfarande, man så fort jag fått nytt boende så är det i16s + moduler som gäller, men det viste ni redan :)
i13s är och kommer att förbi ett "mål" och vi får se när jag "är i mål" :)
ingen tidplan satt, men det är fullt möjligt att lyckas med den, allt handlar om prioruteringar mer än något annat.

Mat, möbler och annat överskattat kan man ju hoppa över... :(

Ne men det lutar väll åt att det blir typ 4st Y moduler eller liknande och senare någon gång blir det i32s, men först ordentliga moduler !

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 09 May 2011 - 12:39.

Postad 09 May 2011 - 14:25

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Måste ju visa bagaren nya favorithögtalare, skoja att man hade en gäsp pågång när man hade lyssnat i 30sek

Bifogad fil  IMG_9619_1.jpg   699.08K   0 Antal nerladdningar

Postad 09 May 2011 - 14:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Känns inte som man missa något när man skippa att åka. ;)

Postad 09 May 2011 - 14:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Men dom e ju "handmade"... ;)

vilka är INTE det... typ alla högtalare av någotlunda vettigt snitt är monterade för hand åtminstone...

Postad 09 May 2011 - 14:45

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Känns inte som man missa något när man skippa att åka. ;)

Jodå, jag kommer allt åka nästa mässa med.
Det är första gången den annordnas så jag tror/hoppas det kommer fixas med akustiken tills nästa.

Sen är mässan värt ett besök enbart för att få en demo eller tre utav Patrik ifrån Kavena.

Postad 09 May 2011 - 14:49

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Jodå, jag kommer allt åka nästa mässa med.
Det är första gången den annordnas så jag tror/hoppas det kommer fixas med akustiken tills nästa.

Sen är mässan värt ett besök enbart för att få en demo eller tre utav Patrik ifrån Kavena.

Vad heter han, Guldörat, är ju en rätt skön snubbe. Han demade ju Larsen på Arken. När jag satt hos Lindell så kom han och snackade med mig, förstod inte riktigt vad han sade (skånska är inte min bästa dialekt) men han verkar ju vara lite... Udda ;)

Postad 09 May 2011 - 16:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
En artikel om mässan.

Postad 09 May 2011 - 18:47

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Någon som vet vem tillverkaren är av denna nätlisten är och vad den kan kosta?

Bifogad fil  IMG_9683.jpg   770K   0 Antal nerladdningar

Postad 09 May 2011 - 19:17

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Har just fått reda på att tillverkarens namn är Enerr, men inte hittat specifikt namn på listen än.
Hittade en tråd på Faktiskt ang listen, men går ju inte att läsa pga massa skitinlägg ifrån män med små penisar som måste hävda sig hela tiden.

Redigerat av Evil Homer, 09 May 2011 - 19:22.

Postad 09 May 2011 - 22:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Vad är skillnaden mellan den och en vanlig list? Ja, förutom priset.

Postad 09 May 2011 - 23:07

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Vad är skillnaden mellan den och en vanlig list? Ja, förutom priset.

Den var snygg, ser stabil ut, tar feta snokar utan att vika sig, tar x 12 prylar, bla...

Postad 10 May 2011 - 00:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ok, vad är priset för den då?
Tror jag gav 39 kr lr 49 kr för min på biltema ;)

Postad 10 May 2011 - 06:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag kör med industri prylar, 2st dosor har jag å 6st anslutningar var, testade och godkända till kontiruerligt 25A bruk och med slagtåligt vitt plastchassie.
Och det är Ordentliga prylar och med ordentliga kablar !

Dom är dessutom ganska snygga tycker jag så dom kommer att hänga kvar tills vidare :)

Känner INTe att jag behöver ha fetare dosor någonsin, under några omständigheter, fan högre tålighet än huvudsäkringarna i dom flesta större och högt säkrade villor !
Så det e grejer det ;)

Postad 10 May 2011 - 07:35

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Tyvärr alldeles för dyr för att jag skall vara intressant.

Vad är det för lister David?
Plast tar iofs emot om man nu skall byta någon gång.

Postad 10 May 2011 - 07:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Har ignen aning om vad dom heter, men jag vet inte om dom "går att köpa" så att säga...

jag har fått tag på dom genom en polare, men det va bara för att dom "va till övers2 ;)

Kan kolla och se vad märket heter, men om jag fattat det rätt så monteras dom på beställning och det finns inget "standard utförande" utan det är liksom ett koncept där dom bygger hiopp det man behöver typ :)

Postad 10 May 2011 - 07:41

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag kör med två såna här i mitt rum. ;)
http://www.webhallen...ter_med_6_uttag

Postad 10 May 2011 - 07:57

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Industri saker brukar vara stridsvagnskonstruktioner ;)

Nemen strömskydd, kanske dags att skaffa en fas-penna då med?
Skulle faktiskt vart roligt att hör om det blir skillnad.

Postad 10 May 2011 - 10:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det KAN bli skillnad, jag påstår att jag KAN höra den skillnaden och att jag har gjort det vid några tillfällen ;)

KAN = under vissa omständigheter som "kräver" det :)
alltså inte så att skillnaden alltid blir lika stor om man har kopplat "fel" eller rätt på alla dom olika apparaterna i kedjan.

Edit: Ja dom e seriöst byggda, stadiga konstruktioner som man känenr at tdet är kvalitet, men som samtidigt har en känsla av "simpelhet" över sig.
Det e ju inte "svåra prylar" utan bara så att bra grejer/ kvalitet som håller och är överdimmensionerat är det man ska ha ALLTID ! :)

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 10 May 2011 - 10:53.

Postad 10 May 2011 - 11:02

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Kanske kjell & co har en faspenna, en ställbar är väl önskvärt antar jag.
Supras dito för 180kr känns ju lite sådär om det finns en för 49kr som gör jobbet lika bra.

Postad 10 May 2011 - 11:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
faspenna som faspenna liksom... ;)

Postad 10 May 2011 - 11:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

faspenna som faspenna liksom... :)

Kabellist som kabellist ;)

Postad 10 May 2011 - 11:44

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

faspenna som faspenna liksom... ;)

Kanske har olika känslighet vad vet jag, hittar inga vare sig på kjell eller biltema.

Postad 10 May 2011 - 12:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Kabellist som kabellist ;)

Jepp, men inte grendosa som grendosa... ;)

haha, jag skulle klara mig jäte bra på en 49kr från klasohlson, OM det inte vore för att jag hade dessa redan och tycker dom är coola/ snygga och för att jag varit med dom dåliga grendosor som "fallit isär" och medfört resk för både eld oh att någon skulle kunna få sig en omgång...

Så jag gillar att veta tat det är seriös grejer, men som sat, tror inte det är någon praktiskt skillnad i fungtionen som sådan :)
Kan det kanske vara mellan faspennor, men sålänge den fungerar så fungerar den ju liksom och man ser vad som är fas :)

Kanske har olika känslighet vad vet jag, hittar inga vare sig på kjell eller biltema.

möjligt... Jag har en onödigt dyr tip 255kr...
men betalade den inte själv så... :(

Postad 10 May 2011 - 12:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jepp, men inte grendosa som grendosa... ;)

Chansen att du verkligen hör en skillnad är... :)

Postad 10 May 2011 - 12:35

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Klart man gör?! :0

Postad 10 May 2011 - 12:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Som jag sa, Ingen....
Men chansen att jag råkar ut för en till som går sönder på ett direkt farligt vis ser jag som större och därför så.. ;)

men jag har även "farliga" grendosor hemma, men inte jsut till stereon dock...

hur farlig är en faspenna om den går sönder i delar ?! :)

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 10 May 2011 - 12:37.

Postad 10 May 2011 - 12:41

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Som jag sa, Ingen....
Men chansen att jag råkar ut för en till som går sönder på ett direkt farligt vis ser jag som större och därför så.. ;)

men jag har även "farliga" grendosor hemma, men inte jsut till stereon dock...

hur farlig är en faspenna om den går sönder i delar ?! :)

Mata inte trollet david!

Ser du/ni till någon billig faspenna så hojta till. Annars så får man väl beställa en av Supras varianter.

Postad 10 May 2011 - 12:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Mata inte trollet david!

Du är anmäld. Försök höja nivån lite, tack.

Postad 10 May 2011 - 12:49

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Du är anmäld. Försök höja nivån lite, tack.

För vadå?

Du menar väl ändå inte att du tog åt dig?!?! ;)
Jag har väl inte skrivit eller ens antytt att det är du som är trollet?

Postad 10 May 2011 - 12:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Såja... är övertygad om att Mattias bara "bråkar" lite med mig och kontrade med att förtydliga varför jag anser det vara skillnad på en bra fungerande faspenan eller en bra fungerande grendosa ;)

Jag personligen föredrar en välbyggd grendosa framför en väbyggd faspenna, inte för att jag tror att någon av dom nödvändigtvis behöver vara "bättre" på något än den billiga och dåligt byggda.

E liksom bara kul att veta att man slipper bli grillad med 240v när man ska koppla in/ ur elektronik... :)

SÅ ni behöver inte vara sura på varandra, "dont vorry, bii happy! som dom säger borta i staterna... :)

Postad 10 May 2011 - 12:56

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Såja... är övertygad om att Mattias bara "bråkar" lite med mig och kontrade med att förtydliga varför jag anser det vara skillnad på en bra fungerande faspenan eller en bra fungerande grendosa ;)

Jag personligen föredrar en välbyggd grendosa framför en väbyggd faspenna, inte för att jag tror att någon av dom nödvändigtvis behöver vara "bättre" på något än den billiga och dåligt byggda.

E liksom bara kul att veta att man slipper bli grillad med 240v när man ska koppla in/ ur elektronik... :)

SÅ ni behöver inte vara sura på varandra, "dont vorry, bii happy! som dom säger borta i staterna... :)

Jag är verkligen inte sur, tycker det var otroligt roligt att han tog åt sig såpass bara :(

Postad 10 May 2011 - 18:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det är bra med överspänningsskydd. :P

Postad 10 May 2011 - 21:19

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Nu har man lyssnat på lite mer musik idag. Det är verkligen stor skillnad i detaljerna och ljudbilden :P
Men när jag spelar någon db över referens volym så har jag lyckats tända 2st röda lapor på varje kanal B)
Men jag gissar att när jag skaffar mig toppar, basmoduler och steg till basmodulerna så behöver inte XPA-2 jobba så hårt när den bara driver toppar?
Jag kanske skulle behöva ännu mer effekt till topparna :/ Vad säger du david som själv äger ett XPA-2? =)

Postad 10 May 2011 - 21:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Om du kör en delat system (aktivt) så vinner du mycket mer i effekt. Du komme kunna spela mycket högre än nu.

Postad 10 May 2011 - 21:36

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Om du kör en delat system (aktivt) så vinner du mycket mer i effekt. Du komme kunna spela mycket högre än nu.

Jo, jag tyckte också att så borde det bli om man tänker logiskt. För det är ju mer energi i botten = behöver mer energi. Detta "slipper" då XPA-2 eftersom den kommer driva topparna. Sen får ett stort PA steg ta hand om de lägre hz till basmodulerna :P

Kan fortfarande inte bestämma mig för hur jag ska göra med mitt system. För vad jag har lyssnat hos folk så tror jag inte i14 kommer räcka till mig. Så då är det i28 som gäller, men det är en hel del pengar vi pratar om. Men då har man ju toppar så man klarar sig resten av livet B)

Postad 10 May 2011 - 23:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Mitt förslag är "alltid" att gå på det man verkligen vill ha/drömmer om än gå vägen genom massa mellansteg. :P

Postad 11 May 2011 - 05:58

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Mitt förslag är "alltid" att gå på det man verkligen vill ha/drömmer om än gå vägen genom massa mellansteg. :P

Jo, det är lite så jag också tänker B)
Men ska eventuellt börja plugga nu till hösten, då blir det lite jobbigt ekonomiskt att köpa ett par i28/i32.

Postad 11 May 2011 - 07:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nu har man lyssnat på lite mer musik idag. Det är verkligen stor skillnad i detaljerna och ljudbilden :P
Men när jag spelar någon db över referens volym så har jag lyckats tända 2st röda lapor på varje kanal :P
Men jag gissar att när jag skaffar mig toppar, basmoduler och steg till basmodulerna så behöver inte XPA-2 jobba så hårt när den bara driver toppar?
Jag kanske skulle behöva ännu mer effekt till topparna :/ Vad säger du david som själv äger ett XPA-2? =)

XPA-2 har (om jag mins rät" 3st röda dioder, när man tänt dom så är man nära klippning, men man är inte där än :)
Utan inte för en då så börjar man att belasta stegets "peak effekt" så det finns ytterligare att ta av.
Delat så kommer steget som sagt att vara flera gånger större men det är fortfarande, men någorlunda kompetenta toppar, inga problem att tända röda dioder på XPA-2'an.
Jag låg vid några tillfällen på i stort sätt konstant rött, altlså så att staplarna nästan inte luckades komma under dom röda annat än i dom lägsta dalarna.
men då är det högt... och då klippte jag också steget ganska ordentligt. Det hörde man på den dynamiska kompressionen som va ganska tydlig med steget klipper ganska snällt B)
Du ska således ha ytterligare att ge om du bara vågar, och med delat sedan och dessutom kanske mer lättdrivna toppar så kanske du vinnar 6-9dB mot nu innan steget säger nej ;)

om jag inte minns fel så är ofta energifördelnignen sådan att 3/4 av effekten ligger <80hz på mycket musik och på den musik du och jag lyssnar på så är det nog nästan mer...
Så att avlasta där kan ga nästan 6dB i avlastning från steget till topparna, alltså steget frå möjlighet att leverera effekt >80Hz så att man skulle kunna spela 6dB högre.

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 11 May 2011 - 07:16.

Postad 11 May 2011 - 08:38

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

XPA-2 har (om jag mins rät" 3st röda dioder, när man tänt dom så är man nära klippning, men man är inte där än B)
Utan inte för en då så börjar man att belasta stegets "peak effekt" så det finns ytterligare att ta av.
Delat så kommer steget som sagt att vara flera gånger större men det är fortfarande, men någorlunda kompetenta toppar, inga problem att tända röda dioder på XPA-2'an.
Jag låg vid några tillfällen på i stort sätt konstant rött, altlså så att staplarna nästan inte luckades komma under dom röda annat än i dom lägsta dalarna.
men då är det högt... och då klippte jag också steget ganska ordentligt. Det hörde man på den dynamiska kompressionen som va ganska tydlig med steget klipper ganska snällt :P
Du ska således ha ytterligare att ge om du bara vågar, och med delat sedan och dessutom kanske mer lättdrivna toppar så kanske du vinnar 6-9dB mot nu innan steget säger nej :P

om jag inte minns fel så är ofta energifördelnignen sådan att 3/4 av effekten ligger <80hz på mycket musik och på den musik du och jag lyssnar på så är det nog nästan mer...
Så att avlasta där kan ga nästan 6dB i avlastning från steget till topparna, alltså steget frå möjlighet att leverera effekt >80Hz så att man skulle kunna spela 6dB högre.

Okej, då vet jag att det finns lite mer att ge :)
Vill bara inte riskera att det börja klippa och på så sätt pajjar mina högtalare, de är ju såååå fina ;)
Så, med andra ord om jag skaffar mig lite större toppar (i28/i32) så skulle jag kanske behöva skaffa mig mer effekt?
Nej, detta har varit min huvudbry nu bra länge. Får snart se till att ta ett beslut över vad jag ska skaffa mig för grejer eller om jag ska hålla mig till något mindre. Lägger i stort sett halva dagen på att fundera över vad för setup jag ska ha.

Postad 11 May 2011 - 08:53

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
När du säger att i14 nog inte skulle funka för dig, är det ljudtryckskapaciteten som du syftar på då? :P

Postad 11 May 2011 - 09:13

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

När du säger att i14 nog inte skulle funka för dig, är det ljudtryckskapaciteten som du syftar på då? :P

Precis, tycker inte de kan spela tillräckligt starkt som jag vill. När jag var hemma hos Tengil och han spelade på runt referensvolym så tyckte jag att det räckte lagom B)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.