i14 med ett kapabelt bassystem borde inte ha några problem att spela på referensnivå heller tycker jag. Fixar verkligen dina Dynavoice det utan att låta väldigt ansträngda? Imponerade isåfall.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 11 May 2011 - 09:45.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 11 May 2011 - 09:41
Ok, passa hörseln. Om det nu stämmer att du spelar några dB starkare än Dolbys referensvolym ofta så kommer du att skada dina öron med tiden.
i14 med ett kapabelt bassystem borde inte ha några problem att spela på referensnivå heller tycker jag. Fixar verkligen dina Dynavoice det utan att låta väldigt ansträngda? Imponerade isåfall. Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 11 May 2011 - 09:45. Postad 11 May 2011 - 10:02
Menar du verkligen att ni sitter och lyssnar på musik vid -0 på förstärkaren? Postad 11 May 2011 - 10:04
Jo det e ju det, men han menar på att man kanske skulel kunan bottna 8"'aren fast jag vet inte om Svenn3satan vet om dom spelade max elelr om det fann mer att ge ?! Hörru Svenn3satan! Hur vet du att dom inte räcker till, spelade ni så at dtet lät illa eller att basarna bottnade ?! testatt dela högre, 120Hz delnign till i14 och du Lär vara hemma Postad 11 May 2011 - 10:05 Kul att alla reagerar likadant. Postad 11 May 2011 - 10:05
Det är inte alls ovanligt. När vi var hemma hos Timpolanen så låg vi på upp till +7 (där recievern klippte) och spelade utan att man uppfattade det som jättehögt Postad 11 May 2011 - 10:08
haha, ja "volum 0" är olika högt beroende på vad för uppsättning man har... jag spelar gärna så högt det bara går till viss musik, min gräns brukar för det mesta vara när steget klipper ... Postad 11 May 2011 - 10:15 ´ Kalibrerat då, annars säger det inte så mycket. Köpte mig en Eric Bibb platta på mässan, vad kommer det sig att det låter bättre när jag har rippat den i flac och kör den till förstärkaren via TP kabel än om jag kör den via PS3an? Är det dags att sikta in sig på en Oppo nu kanske, har guldöronen vaknat till liv? Postad 11 May 2011 - 10:38 Kalibrerar du systemet ordentligt så ska ju 0 vara, beroende på hur korrekt dB-mätare du använder, ungefär samma vid lyssningsplats oavsett uppsättning? Det är väl därför dom använder 75dB-standarden på testtonerna? Postad 11 May 2011 - 11:20
Även om man har kalibrerat korrekt så låter olika filmer/musik olika högt. En del filmer kan man se på +3db men de flesta kanske man kollar på -6db. Man måste alltså även ange vad man lyssnade på och på vilken kalibrerad volym... Postad 11 May 2011 - 11:24
Har för mig att Ingvar har skrivit att ett fullregistersystem med 2x400watt är ungefär som ett delat system med två st 2x100 watt steg. Så en klar förbättring. Postad 11 May 2011 - 11:32
Exakt det jag menade med det jag skrev, att det varierar och kräver att man har kallibrerat ordentligt
Till film vill jag absolut ha betydligt lägre volym än reference, men till musik så vill jag till vissa allster ha betydligt mycket högre volym. Oftare är jag begränsad av vad prylarna klarar än att jag själv tycker att det är för högt, skulle vara spännande att se om något större Ino system kan "mätta mig" men jag tror inte det... i32s är "tillräckligt" och med tanke på att dom inte är stora som ASSS!!! och dom är snygga + att som låter gudomligt. Så "dom får det duga" som en kompromiss. Men om jag ska bara tänka på ren prestanda i ljudtryck och vad jag hälst av allt skulel vilja ha så är i32s inte tillräckliga eller ens i närheten, men det är för att jag har orealistiska krav på ljudtryckskapacitet... Men det vet jag också så jag accepterar mindre kapacitet om högtalarna uppfyller andra kriterier som "väger upp", i56 och i64s gör det inte... dom är för stora och har en massa knepigheter för sig (medplacering m.m.) och passar inte mig, så som väger inte upp... i32s är "perfekt" och i16s lika så, men med olika kriterier mätt... så något större än i32s känns bara fel... Oavsett så ser det ut såhär att jag till film skulle klara mig i alla situationer med typ pi60s i ett vardagsrum på 25-30kvm, just på grund av att mina krav på ljudtryck till film är mer sansade, piPs är helt klart tillräckligt i mitt 11kvm rum nu, så ni förstår Men till musik så VET jag att i32s INTE är hela vägen fram, dom är så pass långt borta att i56 eller i64s omöjligt kan vara det heller... Tror det grundar sig i att jag till film vill ha en realistisk nivå på dialogen, och då blir ljudnivån låg, medan till musik så mina reference typ konsert och liknande, men jag kan här välja väldigt fritt beroende på humör och musiktyp Ska man spela som en dåre så är det PA som gäller, ska man spela HÖGT men med super kvalitet så är det Ino som gäller och vill man bara ha något som låter "bra" och klarar av att spela hörbara ljudnivåer så duger allt annat på marknaden alldeles utmärkt.... HAHA, ne men skämt isådo så ska man inte tro att Ino är något PA, för dom klarar inte av det, inte av mina erfarenheter men spela starkt kan dom och om man vill ha ljudkvalitet och ljudtryck så hittar jag inget allternativ. Och om man tänker genom lite så kanske man kan "ransaka sig själv" lite och komma fram till att man kanske inte behöver ha oänderliga dynamiska resurser och ljudtryckskapacitet.... Jag har insett detta och nöjer mig med i16s till att jag kanske har i32s, får jag aldlrig i32s så duger i16s...
jo, 1/4 av effekten till topparna behövs = 6dB så tänkte jag, men varför det skulle duga med 100W även till modulerna förstår jag inte ritkigt... kans var att han tänker att man samtidigt ökar på systemkänsligheten genom flera moduler = går inte åt så mycket effekt Postad 11 May 2011 - 11:58
Där ser man hur vi lyssnar olika, jag tittar på film mycket högre än musik. ( iaf när jag är ensam hemma )
Postad 11 May 2011 - 14:55
Sitter på jobbet så kommer bara med ett snabbt svar ang i14 inte räcker. Ja, vi spelade tills att jag hörde att det inte fanns mycket mer att ge ifrån i14 eller i detta fallet pi60 delade. Man liksom hörde att basen hade ett "klonkande" ljud. Så det var inte mycket kvar att ge. Men visst, lite till hade det säkert kunna gå att kräma ur systemet
Redigerat av Svenn3SaataN, 11 May 2011 - 14:55. Postad 11 May 2011 - 15:16
Nja, det vet jag inte om det är så självklart. 6 dB mer är ju ungefär en fördubbling i upplevd ljudtryck men framförallt, dom större systemen är mer direktiva och jag tror man kommer uppleva det som högre ljudtryck. Det är mindre ljud som sprids åt sidorna helt enkelt.
Nej, tror inte han menade att 100 watt räcker utan jämförelsen blir lättare att greppa. Själv så har jar 500 x 800 watt till mitt system. Postad 11 May 2011 - 15:27
Men han körde väll inte delat ? Det va väll pi60 +bs60 ? Det spelar inte lika högt i området < 80Hz som pi60delade vid 80hz
Jag är tämligen säker, men ljjdtrycket från dom större systemen klarar jag mig på, dock så är i32s så överlägsen på alla andra parametrar att jag trots att dom är klenare, så föredrar jag dom Postad 11 May 2011 - 15:28
Jag har svårt att se vilken musik man ska spela på i64s så dom bottnar, om vi ska hålla oss på nivåer som inte är skadliga eller jobbiga för öronen? Något tips?
Postad 11 May 2011 - 15:31
Jo, han har pi60 och x-4 om jag inte har fel för mig Postad 11 May 2011 - 15:35
I stort sätt halva min musiksamling skulle jag kunna spela så att i64 bottnar eller brinner
Om jag är på det humöret, men om jag sansar mig och inte känner att jag behöver spela bra mycket högre än på ett Event hemma utan kan nöja mig med typ lika högt, Ja då fungerar det jätte bra med i16s Som jag sa, jag har redan testat och sålänge det inte disstar besvärande så är jag 100% övertygad om att jag bottnar i64 med en låt som du får välja helt på måfå från min Hardstyle, Dubstep eller Trans mapp Frågan e bara vem som lånar ut sina i64 till testet Postad 11 May 2011 - 15:40
Jo det har du nog rätt i, men va det inte modulerna som sa nej då ? px4 e lite klent.... Mattias: Kom på att tillägga att efter som självendamålet inte är att spela tills det ryker så tycker jag frågeställningen e märklig. Klart dom går att bottna om man vill, men jag vill inte bottna högtalare så jag håller mig under grämsen helst. Så kan man säga Postad 11 May 2011 - 15:46
Man kan bottna vilken högtalare som helst med vilken musik som helst. Men det tycker jag är ointressant. Det är mer intressant när man spelar musik på icke skadliga nivåer och som låter bra. Den Hardstyle jag har testat har varit av så dålig kvalité, ljudmässigt, att man inte kan spela den så högt att i32s ens behöver anstränga sig innan det låter illa eller man har ljudnivåer som är skadliga för öronen. Postad 11 May 2011 - 15:50
Jo det e vad jag menar, men då e vi ju på samma spår
Finns mycket välproducerat Hardstyle som man inte blir det minsta ledsen i öronen av... Dubstep är ju snarast gjort för att kunna spelas hur högt som helst utan att låta illa, men där finns det mycket godsaker som är löjligt tungt... Postad 11 May 2011 - 15:52
Du får gärna tips om låtar man ska testa då.
Hittills så har ingen låt varit i närheten av Trentemöller - Vamp när det gäller stressa högtalarna kontra välljudande och icke skadlig nivå. Postad 11 May 2011 - 16:01
Den "låten" (trista oljudet...
Men om man står ut med oljud och bara vill bottna topparna så är Vamp helt suverän, det har du rätt i Datsik: Calypto - lemotherchip typ heter den, den kan jag lyssna exakt hur högt som hälst på, annars har vi även Datsik: Streets of rage Och en klassiker Bassnectar: Cozza frency mega bass remix Och en till Bassnectar: basshead Kommer fler om du vill Postad 11 May 2011 - 16:04
Nu vet jag inte om denna låt kommer stressa era men mycket bas är det iallafall, skön låt är det också..
Roots Manuva - Witness Dub Ingen aning om kvalitet heller då jag knappt har något ljud hemma nu.. Postad 11 May 2011 - 16:14
Ja, gärna fler. Har Bassnectar: Cozza frency mega bass remix och testa den precis och örona sa ifrån innan i32s löste någon säkring (och då låg jag på en dBA nivå som är en bit över rek). Ska försöka hitta dom andra med. Sen är detta såklart rätt subjektivt, förutom dom skadliga nivåerna som är rätt objektiva.
Postad 11 May 2011 - 16:21
WOW !! Har du fem hundra steg på vardera åtta hundra watt hemma !!? IMPONERANDE !! Postad 11 May 2011 - 16:24
Jäppz Postad 11 May 2011 - 18:17
Någon här som är duktig på PS?
Skulle vilja se en sänkning på en bil och ett par fälgar på densamma Postad 11 May 2011 - 21:13 Bra poäng! Tackar. Postad 11 May 2011 - 21:13
LMS är väl hans senaste nick... Men vad säger du, är inte två rätt så mesigt? Var väl inte mer än ynka 3 tum peak to peak, kan det verkligen flytta någon luft ?! Postad 11 May 2011 - 21:57
Dom står och samlar damm...
Världens mest lågdistorderande element dessutom... MAGNETEN är över tio tum... Redigerat av Bakerman, 11 May 2011 - 21:57. Postad 11 May 2011 - 22:01
Tror du att det kan vara så svårt att få till ett gruppköp på ett gäng sådana då, +10st så bör dom väl kunna bjuda på frakten tex. Finns det några mätningar på dessa i rum alt frifält så man kan se om dom kan spela något djupt/spl? Redigerat av Evil Homer, 11 May 2011 - 22:03. Postad 11 May 2011 - 22:11
Dom väger ca 40 kilo styck, så frakten lär gå på minst ett par tusen per element.. Det lär dom INTE bjuda på.. Sdx har försökt deala med dom för att få det frakt och/eller tullfritt genom att skriva dom som reservdel. Han har också försökt få ner priset lite. Dom vek inte en tum. Det som står är det som gäller. Ingen mängdrabatt. Full frakt, tull och moms. http://www.data-bass...ory=system&id=3 Postad 11 May 2011 - 22:23
Hur har dom mätt där?
10M, hmm Är det mätt i rum så är det väl inget skoj alls, detta är någon specialmätning antar jag. Postad 11 May 2011 - 22:32
Frifält, mätt på tio meter, med 100 watt in i elementet...
Observera att elementet kan hantera 2000 watt cont och 8000 peak... Postad 11 May 2011 - 22:36
OK, rätt ballt Har du inga rumsmätningar? Postad 11 May 2011 - 22:44
Rumsmätningar säjer väl inte speciellt mycket när man ska kolla på ett elements prestanda va ? Postad 12 May 2011 - 06:00
De verkar inte vara helt fel de där subbarna =) Men det kostar väl en hel del om jag inte har fel för mig?
Postad 12 May 2011 - 06:33
Trist...
2000w "cont", jag är 100% säker på att dom inte kan hantera 2000w sinus cont för då brunner dom av... det är liskom omöjligt att tillverka en spole av den storleken och den grovheten av tråden som skulle behövas, om na inte spelar i en frys på -100*c...
Njooo, det gör dom ju, men om man bygger själ, blir odm billigare än ProfundusY då ? Kanske kan vara något alltså Men jag är så trött på att testa olika lösnignar och sedan få erfara tat det inte fungerar så jag går gärna på beprövade lösningar... Sådant som jag vet låter mumma. LMS är säker superbra, men jag kommer med största sannorlikhet inte köpa några då dom dessutom kräven så löjligt stora lådor... = omöjligt att placera där man vill och få till någon rumsanpassning. bättre då att bygga flera mindre/ billigare moduelr som tillsammans presterar lika bra, men med större möjligheter till att placera dom rätt. Placeringen i rummet är fan nästan viktigare än vad för moduler man har! Postad 12 May 2011 - 06:52
140 liter är väl inte mycket större än PY-modulerna...? Postad 12 May 2011 - 07:10
Na det har du rätt i, fick för mig det rörde sig om ca 240L vilket är galenskap...
140 liter kan man ju faktiskt få plats med och placera om man planerar lite Vad kostar en LMS ? Postad 12 May 2011 - 12:33 chitt.... fan då kan man ju bygga sig ProfundusY-4 bara på priset av basarna... ska man dessuto räkna in frakt och materialkostnad för låda så kan man nog bygga sig ProfundusY-6 typ... jag väljer profundusY-6 tror jag.. fast det tar ju mycket plats dock... presterar 2st av dessa som pY-6 och vad LÅTER BÄST ?! och inte bara spelar högst ?! Vore kul att veta skulle var sjukt kul att höra LMS basen Postad 12 May 2011 - 12:47
Det är ju bara ner till Nynäshamn, hoppa på båten och sen är du framme Postad 12 May 2011 - 12:54
Ja, det är INTE "nära" men klart överkommligt
det e ju subjektivt vad man tycker är nära eller långt och allt där i mellan... Stockholm är nära hemifrån mig = ca 4mil Uppsala är inte så långt hemifrån mig = ca 10mil Kramfors är ganska långt hemifrån mig = ca 60mil Boden är långt hemifrån mig = ca 100mil Abisko är väldigt långt hemifrån mig = ca 130mil typ så känner jag, men då basserat på att man åker tåg/ buss eller bil. flyger man så är ju inget av detta långt bort... Redigerat av nejjagärintetillbaka, 12 May 2011 - 14:18. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |