Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 oktober 2010 - 13:49

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Canal Digital finns på Hem och villa mässan i helgen, någon i närheten kanske kan gå kolla hur boxen i montern funkar ;)

http://www.canaldigi...--Villa-massan/

Ett utmärkt tillfälle för alla 08:or att ta med sina trilskande boxar och få en bra förklaring till varför dessa boxar inte fungerar som de ska.

Postad 08 oktober 2010 - 13:55

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Ett utmärkt tillfälle för alla 08:or att ta med sina trilskande boxar och få en bra förklaring till varför dessa boxar inte fungerar som de ska.

Och svaret skulle som vanligt bli: "Vi är medvetna om att vissa användare har upplevt problem med den nya mjukvaran, men vi arbetar med att lösa det och kommer inom kort att släppa en ny mjukvara som åtgärdar detta." ;)

Och den nya mjukvaran kommer lösa ett par problem och medföra några nya. Precis samma visa som de senaste åren ;)

Postad 08 oktober 2010 - 14:02

Schteff
  • Schteff
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Canal Digital finns på Hem och villa mässan i helgen, någon i närheten kanske kan gå kolla hur boxen i montern funkar ;)

http://www.canaldigi...--Villa-massan/

Jag ska dit och tänkte passa på och fråga varför de inte svarar på mina brev. Kanske borde skicka som REK.

Jag börjar mer och mer kategorisera denna firma som ett gäng stollar som inte bedriver någon seriös verksamhet. Har seriöst gett dom ett flertal tillfällen att agera på ett korrekt sätt men de vägrar göra något annat än att skylla på min utrustning. Men detta har jag ju gnällt om tidigare men är så sjukt trött på arrogansen. Och dessutom har man rekommenderat dom till vänner å bekanta i många års tid. Det är så att man skäms!

Postad 08 oktober 2010 - 14:23

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Jag kan inte välja YCbCr utan bara RGB. Kan det bero på att jag använder komponent mot TV:n? HDMI är ansluten mot projektorn.

YCbCr/RGB valg gjelder kun HDMI. Dersom projektoren kun støtter RGB så skal ikke valget YCbCr være mulig. Projektoren vil sende info til HD boksen hvilken signaltyper den støtter (handshake info).

Postad 08 oktober 2010 - 15:53

Schteff
  • Schteff
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Dra åt helsike, jag har fått ett riktigt svar från CD. ;)

Jag har främst frågat om problemet som gör att den endast synkar med 576p.

De säger att en ny mjukvara ska distribueras nästa vecka.
Det skall tydligen lösa problemet med handskakningen som uppkom med nya mjukvaran.

Vi får anta att den löser de flesta stora buggarna.

Det finns hopp helt enkelt! ;) Både vad gällande attityden och problemen. Hoppas de löser lite fler problem så vi får en fungerade och stabil box sedan kan de fixa buggarna i funktionerna

Mvh

Postad 08 oktober 2010 - 20:08

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Kan någon som har boxen kopplad med coax till en hembio svara på följande:

Om jag kopplar in koax-ut från TV:n till hembios ingångn kan jag då om hembion är avstängd få ljudet genom TV:n? Enligt manualen verkar det lite snurrigt. Jag vill ju köra Dolby-inställningen i boxens inställningsmeny men vill kunna köra ljudet genom TV:n om hembion är avstängd. Går det ven om sändningen är i dolby?

Postad 08 oktober 2010 - 20:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Dra åt helsike, jag har fått ett riktigt svar från CD. :D

Jag har främst frågat om problemet som gör att den endast synkar med 576p.

De säger att en ny mjukvara ska distribueras nästa vecka.
Det skall tydligen lösa problemet med handskakningen som uppkom med nya mjukvaran.

Vi får anta att den löser de flesta stora buggarna.

Det finns hopp helt enkelt! :P Både vad gällande attityden och problemen. Hoppas de löser lite fler problem så vi får en fungerade och stabil box sedan kan de fixa buggarna i funktionerna

Mvh

Skulle inte ha en sådan övertro till den version som släpps snart, något är stabilare men den är långt ifrån buggfritt samt att jag är tveksam till att de har lyckats fixa handskakningen då CD/Sagem forsätter med att förstå orsaken, i alla fall vad som sas i onsdags.

Men även CD kan ju ha tur, det verkar ju haft väldig otur med denna mjukvara hittils och någon gång ska det väl vända

Postad 08 oktober 2010 - 20:30

Sripa
  • Sripa
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag har problem med att boxen hänger sig och att jag inte har någon signal, detta är svaret från CD.

Hej och tack för ditt mail

Om signalnivån ligger på 67-68% så är den för hög, utanför rekommenderad skala med nuvarande mjukvara. Är signalen för hög så har det samma effekt som för låg, dvs. man får bildstörningar eller tappar kanaler/bild.

Är det så att du endast har en kabel från parabol ner till box så är bästa lösning att installera ytterligare en kabel så signalnivån fördelas på två kablar och då klarar box läsa av signalen bättre.

Alternativt så kan man hos elektronikbutiker såsom Clas Ohlsson samt Kjell & Company köpa en signaldämpare för ca 20 kr som sänker nivån. Du skulle behöva få ner signalnivån något för att det skall fungera felfritt. Tyvärr har vi inga signaldämpare att skicka härifrån.

Någon som satt in en dämpare och fått boxen att fungera bättre??
//Leif

Postad 08 oktober 2010 - 20:51

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0
Jag tycker det kommer lite väl många konstiga svar just nu från CD.
Det vore ju bra om dom kunde tala om vad procenten bör ligga på då.
67% bör ju omöjligt va särskilt högt.

Skulle inte bli förvånad om nästa grej är att dom rekomenderar oss att använda nylonstrumpor som vi ska trä över LBN huvudena. :D

Monshi, vad sa CD ang dina värden?

Boxen verkar iallafall funka riktigt dåligt med bara en kabel.

Redigerat av B BUS, 08 oktober 2010 - 20:54.

Postad 08 oktober 2010 - 21:16

Schteff
  • Schteff
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Men förstör inte mitt hopp för i tusan :D

Att 67% skulle innebära att det är för hög signal tycker jag känns ologiskt ur flera aspekter, nu är ju allt inte alltid så logiskt men att en ny mjukvara skulle göra att signalen plötsligt blir hög från kabeln men ändå 33% från att gå i taket. Om det nu ligger i mjukvaran så borde det väl stå i inställningar att man har för hög signal istället för "god signalstyrka". I min värld är god något bra, eller gott.

Om det skulle nu vara så att supportens resonemang stämmer så borde det antingen innebära att man tappar delar av streamen som vid för låg styrka. Eller att den borde även hänga sig vid för låg signalstyrka. Har du störningar i bilden?

Men under den perioden jag hade en utbytesbox från CD som faktiskt hängde sig så var det ingen som fråga efter min signalstyrka.

Jag har 69% stabilt på båda ingångarna. (frevkens 10872 samt 10809) och denna box har aldrig hängt sig eller visat störningar i bilden.

Men som sagt, hårdvaran verkar skilja sig markant mellan olika boxar så man vet ju aldrig ut eller in.

Postad 08 oktober 2010 - 21:44

sojason
  • sojason
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har också problem med boxen hänger sig vid "för hög" signalstyrka... En orsak kan ju vara att de tattat till någon algoritm som används för att kompensera vid dålig signalnivå - när man då har normala till bra värden så slår den i taket.

Sen att de mäter signalstyrka i procent är för mig en gåta. Ska vi ange temperatur i procent också?

Postad 08 oktober 2010 - 21:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Monshi, vad sa CD ang dina värden?

Boxen verkar iallafall funka riktigt dåligt med bara en kabel.

Fick ingen direkt kommentar om det, skickade den i fråga om debugging av att inspelningslistan inte uppdaterades som den skulle med nya avsnitt. När jag lekte runt med frekvenserna och fick EPG-kanalen att hoppa över till LNB2 då uppdaterades den...

Tycker det skulle kännas konstigt om det jag har skulle anses som hör signalnivå då jag alltid tyckt vi legat i underkant på signalnivå, dvs att den borde gå att förbättra och fås att vara lite mer stabil i regn och rusk än den är/har varit.

En kabel - nä det är bara dumt att köra boxen med en kabel.

Signalstyrka i procent är i sig inget konstigt, då får man en jämförbar siffra som iofs inte betyder något för dig och mig. man kan ge volym i procent som liknelse...

Postad 08 oktober 2010 - 21:56

sojason
  • sojason
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jo, visst kan man göra det, men det är inte rätt :D

Vad är det för fel på något liiite mera vedertaget som dB?

Postad 09 oktober 2010 - 13:09

Sumpen08
  • Sumpen08
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har som många andra stora varierande bug-problem av alla typer, har redan avverkat 1 box som helt dog (det stod init "dimmat" när man försökte starta den). Nu med den nya boxen så fortsätter såklart buggarna att spöka och igår kväll var jag med om följande: Jag spelade in ett program för att börja titta lite senare. När jag väl satt mig för att titta så kunde jag se ungefär 40 minuter in i programmet sen frös bilden och det gick inte att trycka på några knappar för att komma ur detta. Fick rycka sladden vilket fick till följd att detta program sedan var borta i My TV. Så det var den TV-kvällen...
När jag nu pratar med CD så säger dem att det är för låg signalnivå på LNB2 som orsakat problemet och att jag måste ta ut en reparatör. Jag hävdar att dessa värden alltid har varit så här och att jag aldrig har problem med frysningar eller andra tecken på mottagningsproblem samt att tv-installatören som drog kablarna för ca 1år sedan sa att värdena var helt ok. Men CD har nu skjutit över problemet på mig...Jag känner mig maktlös.
CD hävdar också i mitt samtal idag (tvärt emot vad jag hört tidigare) att den kabel med bäst signalnivå ska sitta i LNB2 och inte i LNB1 eftersom LNB2 numer är primär... Under samtalet gjorde jag därför så att jag först skiftade så jag hade bästa kabeln på LNB2 och sämsta i LNB1 sen ryckte jag LNB1 sladden och då dog bilden och det stod att jag hade antennproblem...Med detta enkla test vill jag hävda att det fortfarande är LNB1 som är primär och inte så som CD sa idag.

Jag tar gärna emot synpunkter och erfarenhet från liknande, jag behöver känna lite stöd, orkar snart inte med att vara i kontakt med CD eftersom jag får olika svar varje gång.

Redigerat av Sumpen08, 09 oktober 2010 - 13:36.

Postad 09 oktober 2010 - 14:07

Kallekula1
  • Kallekula1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Jag tar gärna emot synpunkter och erfarenhet från liknande, jag behöver känna lite stöd, orkar snart inte med att vara i kontakt med CD eftersom jag får olika svar varje gång.

Efter att monterat upp mängder med paraboler med kompletta installationer (över 20 år i branchen), mätt och kollat signaler så kan jag med all säkerhet tala om att cd bara snackar skit! en bra signalstyrka är en bra signalstyrka och iockmed det funkat förut innan uppdatering så är det till 100% fel på mjukvaran dom skickat ut,, min egna skitbox laggar och fryser till bilden pixlar till, fryser bild ingen signal m,m spolar då tillbaka till samma ställe och då fungerar bilden bra igen på samma ställe,!så nog är det programvaran som spökar alltid! och om man prövar annan box till samma kablar så funkar det ju kanon,, FÖRKLARA DET CD !? så dom snackar bara skit inga rediga tekniker som jobbar där som vi kunder får kontakt med! :D

Redigerat av Kallekula1, 09 oktober 2010 - 14:09.

Postad 09 oktober 2010 - 14:08

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Startar man boxen och bara tittar på TV ligger EPGn på LNB1 och bilden på LNB2. Om du spelar in det du ser på och byter kanal kommer inspelningen ligga kvar på LNB2 och du tittar på LNB1. Inspelning tar slut, du ligger kvar på LNB1 och EPGn på LNB2.

programmerade inspelningar som startar boxen har jag inte kollat än men kommer nog göra så nu när tanken kom upp.

vad som sedan menas med primär LNB det är en tolkningsfråga men LNB2 är den som används för det du tittar på när boxen startar.

Du kan kontrollera vilken LNB som är "aktiv" genom att kontrollera signalnivån. Där visas vilka frekvenser mottagaren är inställd på och byter du kanal ser du vilken som ändras.

Min box är inte heller den felfri. Igår ville den inte stänga av sig utan blinkade rött, som den gör när den stängs av, och visade 2243 (utan kolon) i displayen. Blev en reset.

Postad 09 oktober 2010 - 22:45

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Varför får vi så lite underhandsinfo från våra 20 betatestare?

Postad 10 oktober 2010 - 08:07

decahb
  • decahb
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
hej

Nu står det "pb03" i box****t, går ej igång.
Vad händer ?
Hur göra ?

Söndag+llite lätt sliten + bakis = orkar ej söka i tråden..

MVH

Deca

Postad 10 oktober 2010 - 09:24

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

hej

Nu står det "pb03" i box****t, går ej igång.
Vad händer ?
Hur göra ?

Söndag+llite lätt sliten + bakis = orkar ej söka i tråden..

MVH

Deca

Tjenare
Jag hade samma problem och det löste sig med byte av nätagg!
Ring CD så skickar dom en ny sladd till dig!

Postad 10 oktober 2010 - 09:34

Kallekula1
  • Kallekula1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
[quote name='decahb' date='Oct 10 2010, 09:07 ' post='3042546']
hej Deca
Hur göra ?
Jo håll inne powerknappen på boxen ca 5 sek så startar den om och troligtvis fungerar igen har bara låst sig pga mjukvarufel!

Postad 10 oktober 2010 - 10:16

Melicia
  • Melicia
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Vi har en HD box från canal digital men utan hårdisk. Har ett problem bara. Hur kopplar man om man redan har en box innan från viasat. Det största problemet är antenn kabel. Det sitter redan en i den andra boxen. Hur får jag en i den nya?

Postad 10 oktober 2010 - 10:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Vi har en HD box från canal digital men utan hårdisk. Har ett problem bara. Hur kopplar man om man redan har en box innan från viasat. Det största problemet är antenn kabel. Det sitter redan en i den andra boxen. Hur får jag en i den nya?

Verkar väldigt OT, men om jag har fattat det rätt så har du en box ansluten till parabolen med viasat, du måste då ha ett fäste på parabolen för både sirius och thor, dessa lligger med en 5 graders skillnad och dra en kabel till från det hornet som är till CD till din CD box. Det går inte att köra viasat och cd på samma horn (i alla fall inte med standardhorn)

Postad 10 oktober 2010 - 10:53

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Varför får vi så lite underhandsinfo från våra 20 betatestare?

Vad vill du veta?
Vad jag vet är det bara jag och Que som är "betatestare" av alla i denna tråd. Det enda vi fått är version .15 av mjukvaran, inget mer än det. Alla som är i Norge och Danmark (kanske även Finland) har även denna version. Visst, den fungerar lite bättre än .14 men den är ingen revolution kan jag säga men mer än det?

Jag sitter inte inne med någon exklusiv information av vad jag vet.

Postad 10 oktober 2010 - 14:12

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Vad vill du veta?
Vad jag vet är det bara jag och Que som är "betatestare" av alla i denna tråd. Det enda vi fått är version .15 av mjukvaran, inget mer än det. Alla som är i Norge och Danmark (kanske även Finland) har även denna version. Visst, den fungerar lite bättre än .14 men den är ingen revolution kan jag säga men mer än det?

Jag sitter inte inne med någon exklusiv information av vad jag vet.

Håller med Monshi. Har egentligen inte märkt någon större skillnad mellan versionerna, därför inte så mycket att rapportera. Den startar inte så ofta med Mute buggen (men det händer dock, så den är inte fixad). Jag har ännu inte tappat inspelningslistan med version -15, men har ingen aning om det är bara tillfällighet.

Jag tror inte att -15 egentligen fixar något av vikt, men jag hoppas att jag har fel

Men jag hade inte något problem med HDMI handskakningen på-14, och det tycker jag är av de viktigaste punkter att fixa

Postad 10 oktober 2010 - 14:45

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Tröttnade helt idag. Min garanti på boxen har gått ut så jag hade som krav av canal digital att få en ny box som fungerar eller annar säger jag upp mitt abb.. Och det blev att säga upp. Verkar som boxer starta HD innan års skiftet och där går det ju att välja box. Topfield brukar ju ha bra boxar.

//Mackan

Postad 10 oktober 2010 - 16:49

Schteff
  • Schteff
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Verkar bli upp till 7 HD-kanaler i marknätet som ska sändas med mpeg4 /dvb-t2 (!). TV4 HD och en SVT HD-kanal känns givna sen blir det säkert discovery hd, ngn sport och typ animal (typ de populäraste på CD). Observera att jag spekulerar nu.
Men det kan ju bli ett alternativ till CD och Viasat om prissättningen är den rätta. Viasat är iof inte så svåra och matcha idag om man verkligen vill ha HD.

Tror dock att det inte blir någon raket-utrullning av de nya kanalerna.

Synd att det finns fler TV-apparater med S2 och PVR än T2 (dvb) med PVR (noll).

Postad 10 oktober 2010 - 18:08

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Verkar bli upp till 7 HD-kanaler i marknätet som ska sändas med mpeg4 /dvb-t2 (!). TV4 HD och en SVT HD-kanal känns givna sen blir det säkert discovery hd, ngn sport och typ animal (typ de populäraste på CD). Observera att jag spekulerar nu.

De här kanalerna har fått tillstånd att sända i märknätet

SVT1 HD
SVT2 HD
Canal + HD Mix
Kanal 5 HD
MTVN HD
National Geographic Channel HD
TV3 HD
TV4 HD
Viasat Sport HD

Postad 10 oktober 2010 - 18:35

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Host, host. Ett intressant ämne, men vi kanske skall försöka att hålla oss kvar till den tekniska biten angående Canal Digitals HDTV med hårddisk.

Postad 10 oktober 2010 - 18:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Ett tillägg till mitt inlägg ovan. Har kört -15 i snart en vecka nu, och de riktiga buggar som jag har sett är:

- att den startar med svart bild och mute i rec mode
- att den en gång har startat med mute dubbelstart buggen
- samt att jag tycker att SD bilden är något sämre än tidigare i HD RGB
- att mätaren för visning snabbspolning vid uppspelning av inspelning som pågår verkar visa något heltokigt värde

men det är faktiskt allt av mer riktiga buggar

- den gör en blinkning med svart bild några sekunder efter start
- snabbspolning är långsam och oprecis
- några kanaler tex SVT har lägre ljud än andra
- texten i EPG'n är svårläst

Skulle nog kunna nu kunna säga att boxen är fungerande och att den inte är sämre än tidigare, med den gamla mjukvaran så hade jag betydligt fler hängningar, än så länge har jag inte haft någon.

Några bra funktioner har tillkommit

- bra visning när man har inspelningar som överlappar
- att man kan ha Dolby ljud på och ändå få ljud till TV'n via HDMI, kan dock betyda att det inte går något AC3 i HDMI interfacet vilket är mindre bra för de som använder det
- att den behåller inställningen i EPG, dvs i tabell eller termometer form
- uppsamlingen av serier i mappar i MyTv

Postad 10 oktober 2010 - 19:23

Unregistered28774c76
  • Unregistered28774c76
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
I Canal Digitals monter sade man att genom att trycka på MENY + OK när 8888 syns vid uppstarten, så skulle senaste mjukvaran laddas ned, men jag har inte lyckats få ned något nytt, kanske någon annan lyckas bättre. Tydligen skulle den nya allokera minnet bättre.
Jag får ibland upp att boxen är överhettad, den ligger oftast runt 55 grader efter en stund, det här är tydligen en ny funktion i mjukvaran, efter att ha talat med Support så skall dom skicka en ny strömadapter, hoppas att det hjälper, annars får det bli en ny box.
Pratade idag igen med Support om VOD, som tydligen legat nere under hela helgen, så inte konstigt att jag inte får igång det, teknikerna skulle fixa det när det åter blir vardag.

Postad 10 oktober 2010 - 19:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Attin
En ny nätadapter hjälper nog inte mot att boxen går varm. Då är enda rätta att fixa till så att boxen inte går varm. Om du har garanti och boxen inte står inklämd i ett skåp med dålig luftcirkulation ska givetvis CD då ta det på garantin.

om du nu har ett trångt och varmt skåp, fundera på att flytta boxen.

En annan sak du kan göra är att lyfta boxen en aning från underlaget, ge mer luftmellan box och bänk.

Eller byta hårddisk till en energisnålare, svalare disk.

Min hårddisk/box rapporter 27-30 grader vanligtvis och detta med en moddad fläkt som är nedvarvad till kanske 30-50% av sin normala hastighet. har bytt hårddisk i boxen till just en som ska vara energisnål. En målet med bytet var att få tyst på boxen och andra att få lite mer utrymme men av de 500 GB är det numera bara 250 GB som används.

Postad 10 oktober 2010 - 19:48

Unregistered28774c76
  • Unregistered28774c76
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tack Monshi för tipset, men jag har redan sågat till några småbrädor för att få upp den en bit och det har hjälpt, men på Mässan kunde jag känna hur det blåste vid fläkthålet, vilket det inte gör på min box. Den är fortfarande runt 55 grader, men stänger inte av sig lika ofta.
Jag förstår inte heller vad adaptern har med det hela att göra, dessutom är det en 3,8 adapter.
CD lovade att byta boxen om det inte hjälper.

Attin
En ny nätadapter hjälper nog inte mot att boxen går varm. Då är enda rätta att fixa till så att boxen inte går varm. Om du har garanti och boxen inte står inklämd i ett skåp med dålig luftcirkulation ska givetvis CD då ta det på garantin.

om du nu har ett trångt och varmt skåp, fundera på att flytta boxen.

En annan sak du kan göra är att lyfta boxen en aning från underlaget, ge mer luftmellan box och bänk.

Eller byta hårddisk till en energisnålare, svalare disk.

Min hårddisk/box rapporter 27-30 grader vanligtvis och detta med en moddad fläkt som är nedvarvad till kanske 30-50% av sin normala hastighet. har bytt hårddisk i boxen till just en som ska vara energisnål. En målet med bytet var att få tyst på boxen och andra att få lite mer utrymme men av de 500 GB är det numera bara 250 GB som används.

Redigerat av Unregistered28774c76, 10 oktober 2010 - 20:00.

Postad 10 oktober 2010 - 21:11

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
dvs , din fläkt jobbar inte som den borde vilket borde få CD, om du har garanti, att godta boxen enligt garanti.

om du utanför garanti, skruva upp och reparera din box...

Postad 10 oktober 2010 - 21:35

Kallekula1
  • Kallekula1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

I Canal Digitals monter sade man att genom att trycka på MENY + OK när 8888 syns vid uppstarten, så skulle senaste mjukvaran laddas ned, men jag har inte lyckats få ned något nytt, kanske någon annan lyckas bättre. Tydligen skulle den nya allokera minnet bättre.

Jo det funkade faktiskt! har nu också ver 15 i fw höllt inne powerknappen på boxen så den botar om tryckte meny ok meny ok flera ggr sen började den ladda ny mjukvara, får väl se hur mycket som är märkbart i "förbättring" jag har inga förhoppningar om mirakel! :)

Postad 11 oktober 2010 - 07:41

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Jo det funkade faktiskt! har nu också ver 15 i fw höllt inne powerknappen på boxen så den botar om tryckte meny ok meny ok flera ggr sen började den ladda ny mjukvara, får väl se hur mycket som är märkbart i "förbättring" jag har inga förhoppningar om mirakel! :)

Har provat 30 ggr nu och det händer inget... uppdateringen kanske inte ligger aktiv nu

Postad 11 oktober 2010 - 08:00

Kallekula1
  • Kallekula1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Har provat 30 ggr nu och det händer inget... uppdateringen kanske inte ligger aktiv nu

Prova igen men ha boxen igång först håll inne powerknappen på boxen så den slocknar(och börjar bota om), och då trycker du meny ok, meny ok hur många ggr som helst snabbt tills 8888 kommit fram och försvunnit , efter detta kom 00:01 fram sen är det bara att vänta till 00:02 osv (ca 5 min tot) till den är klar att ladda den nya fw 15, jag fick pröva 2 ggr omstarter innan jag lyckades med det. märkligt i så fall att mottagaren inte talar om att ny fw finns ? kanske detta är ett annat sätt att uppdatera ej släppta fw ? på cd hemsida näms inget om denna att den ligger ute till alla !? nån med insidertipps som vet mer ? :)

Postad 11 oktober 2010 - 08:22

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Prova igen men ha boxen igång först håll inne powerknappen på boxen så den slocknar(och börjar bota om), och då trycker du meny ok, meny ok hur många ggr som helst snabbt tills 8888 kommit fram och försvunnit , efter detta kom 00:01 fram sen är det bara att vänta till 00:02 osv (ca 5 min tot) till den är klar att ladda den nya fw 15, jag fick pröva 2 ggr omstarter innan jag lyckades med det. märkligt i så fall att mottagaren inte talar om att ny fw finns ? kanske detta är ett annat sätt att uppdatera ej släppta fw ? på cd hemsida näms inget om denna att den ligger ute till alla !? nån med insidertipps som vet mer ? :)

När jag har min mottagare på och håller inne powerknappen på den så bootar den inte om förräns jag släpper knappen,
trycker sedan meny ok hela tiden 8888 kommer och sedan init och sedan mute sedan off.

Postad 11 oktober 2010 - 08:41

tsa
  • tsa
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej

För att tanka ner nya mjukvaran så gör du på följande sätt.

* Håll in standby knappen på boxen i 3 sek
* Starta boxen
* När det kommer upp 8888 i display så trycker du OK + Meny (inte meny + ok)
* Sedan kommer det upp 01- i display, detta betyder att den tankar ner senaste mjukvaran och detta tar ca 5-6 min.

Bilden på din tv kommer att vara svart under tiden som boxen laddar den nya mjukvaran.

Redigerat av tsa, 11 oktober 2010 - 08:41.

Postad 11 oktober 2010 - 08:45

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Hej

* Starta boxen
* Sedan kommer det upp 01- i display, detta betyder att den tankar ner senaste mjukvaran och detta tar ca 5-6 min.

Bilden på din tv kommer att vara svart under tiden som boxen laddar den nya mjukvaran.

Tack ! ....det funkade :)

Postad 11 oktober 2010 - 09:06

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Hej

* Starta boxen

Kan man alltså uppdatera denna väg men inte via kontrollera uppdateringar i menyn? Någon risk att göra det eller är det alltså samma version som norrmän och danskar kör skarpt med?

Postad 11 oktober 2010 - 09:09

Kallekula1
  • Kallekula1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Tack ! ....det funkade :blush:

Bra det löste sig, jag hade väl tur som lyckades i med meny ok om som cd tydligen skulle ha sagt var rätt sätt !?, men som vanligt vet dom väl inte vad dom pratar om !? :) så ni som testar detta prova bägge sätten om inte den ena lyckats !

Postad 11 oktober 2010 - 09:22

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Ringde och klagade nu efter att Schemalagda insp. har blivit raderade för 4'e gången denna vecka, dessutom fick jag "Ingen signal" igår mitt under insp. av Parlamentet.

De påstår att den nya mjukvaran ska släppas i slutet på månaden och när jag frågade om kompensation för oss kunder som nu fått en sämre mjukvara än innan och som gör boxen helt oanvändbar, menade hon att C.D. har en idé om kompensation. Tror ni det, eller skiter de i oss?

Nu är jag riktigt missnöjd, den senaste av den gamla mjukvaran fungerade klart bättre än vad denna gör. Ni som har testat den nya, fungerar den bättre?

Postad 11 oktober 2010 - 09:37

Kallekula1
  • Kallekula1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Nu är jag riktigt missnöjd, den senaste av den gamla mjukvaran fungerade klart bättre än vad denna gör. Ni som har testat den nya, fungerar den bättre?

Pröva den nya själv läs på föregående sida hur man gör för att installera den!, tala sedan gärna om om det blev nån skillnad för dig med inspelningarna m,m ? :)

Postad 11 oktober 2010 - 10:59

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Aldrig i livet! Med tanke på hur bra det har gått med en officiellt släppt mjukvara så tänker jag inte prova en Beta-version. Det lilla jag läst nu på föregående sida verkar ju inte ha löst mycket.

Redigerat av Melmac, 11 oktober 2010 - 11:00.

Postad 11 oktober 2010 - 11:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Aldrig i livet! Med tanke på hur bra det har gått med en officiellt släppt mjukvara så tänker jag inte prova en Beta-version. Det lilla jag läst nu på föregående sida verkar ju inte ha löst mycket.

beta och beta - i Norge är den skarp, det är bara i Sverige de testat att sända ut den till en begränsad skara.

Jag skulle nog klassa .14 som beta1 och .15 som beta2, .16 blir nog en RC och .17 en som verkligen fungerar...

Postad 11 oktober 2010 - 11:59

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Testade att köra in version 15 och visst funkade det.

Den första uppstarten efter blev det mute....

Allt inspelat fanns kvar och schemalagda inspelningar med.
Inga synliga skillnader mellan versionerna. Får testa vidare ikväll.

Postad 11 oktober 2010 - 12:42

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Någon som har lust att testa följande:
Växla till exempelvis Tv4 SciFi (frekvens 11341) eller BBC Knowledge(11309). Se till att ni är på LNB2 vilket är normalt efter uppstart.

Tryck på spela in och spela in på den aktuella kanalen. Byt kanal, till SVT exempelvis. ta upp signalinfo och observera hur den är på LNB2. För mig blir den röd och inspelningen skit.

om jag byter till kanalen det spelas in på då återfår jag grön stapel på kanalen.

byter jag LNB, ser till att inspelningen sker på LNB1, är det inga problem. Likaså om jag testar samma sak på SVT2 och TV4, då fungerar det som det ska oavsett aktiv LNB.

Har signalstyrka 67/72% på LNB1/2.

Postad 11 oktober 2010 - 13:25

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Nollställs kanallistan och de schemalagda insp. när man uppdaterarr mjukvaran?

Postad 11 oktober 2010 - 13:32

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Nollställs kanallistan och de schemalagda insp. när man uppdaterarr mjukvaran?

Steve72 skriver ett par inlägg upp att i a f schemalagda inspelningar finns kvar efter uppdateringen.

Postad 11 oktober 2010 - 13:51

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Hmm jag kom precis på att en kompis har en box liggandes som han inte använt på säkert ett år så den har ju gamla mjukvaran, även om det nu inte är den senaste av de äldre som funkade bra så är det ju en stabilare än denna. Kanske skulle åka och låna hans box, han hade ändå sagt upp sitt canal digital abbonemang nu eftersom att de inte kunde skicka ut någon strömadapter till honom då han hade tappat bort sin. Verkar ju som att de skickar ut de på löpande band till alla andra, men tydligen inte om man tappat bort den :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL 705i Atmos
    Anton
    2025-05-20 10:45:14
  • Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.