Ser kanonfint ut även om jag är torsk på vita stora släta halvmatta, haha vettefan vad dom heter. Men kallas nog modernt iaf
Såna gör jag två i veckan..
Jag spyr på skiten...
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 13 May 2011 - 19:34
Såna gör jag två i veckan.. Jag spyr på skiten... Postad 13 May 2011 - 22:00
Har just vart iväg på streetrace en sväng, vi lyckades få en Audi S4 brevid oss.
FYYYY ******** vad den jäveln gick, våran kärra har väl 280Hk men det kändes som vi stod still när Audin barkade iväg. Postad 13 May 2011 - 23:18 Har för mig att du citerat nån som sa att rören skulle fixa typ 140dB ner till åtminstone 20hz. Faller dom som en sten efter det? Vad är dom avstämda till? Ser väldigt trevligt ut hemma hos dig förövrigt. Postad 13 May 2011 - 23:22
Jag har spelat dom till 125 dB @ 15 hz, men då stod dom i var sitt hörn. Vet inte riktigt vad dom grejar, men det räcker inte till.. Tack. Postad 14 May 2011 - 08:06
Godmorgon basnarkomaner
Sitter och lyssnar på lite Neelix såhär på morgonen, inte helt fel EDIT: Någon som har något bra tips på var man kan köpa apparatkontakter? Behöver ha en vinklad hona in i tv:n. Redigerat av Svenn3SaataN, 14 May 2011 - 08:27. Postad 14 May 2011 - 13:33
Jo då är läget lite annorlunda
Inte för att jag vill vara den som är den, men hur vet du det ?! Jag har ingen aning om maximal slaglängd eller Xmax på pY elementen... Men dom kan jobba som djur utan att dom låter illa i alla fall. Jag tror inte att ett LMS i slutet kan flytta lika mycket luft som pY-2, dock kanske speela djupare med EQ. måste man räkna med lådans konstruktion, med portat så får man luftpumpningsnapacitet från porten också. så py basarna får mer luftpumpningskapacitet. Jag har inga svar på detta utan spånar bara, men tror absolut inte att ett LMS flyttar som 6st pY basar även i slutna lådor Edit: Du ska inte satsa på LMS'er då ? 4lådor på ca 150 liter som du kan plattsbygga Jag jälv tycker att basen känns lite dyr... men är dock sugen Jag sitter och funderar på bra baslösningar till kommande moduler. Men jag får nöja mig med lite mindre doningar, 4-6st lådor vill jag ha och med bra tryck ner till ca 15Hz, det "dyger" gott tycker jag, under där så offrar jag återgivning till förmån för ökad systemkänslighet och outpott jag skulle villja ha 12" basar ! Redigerat av nejjagärintetillbaka, 14 May 2011 - 13:41. Postad 14 May 2011 - 13:44
Hur tänker du då...? 18" kontra 12". 33 mm xmax kontra 12-14 mm xmax. Att ett y-element skulle flytta lika mycket luft tycker jag bara är fånigt... Nu är du tillbaks med det där med att försvara Ino igen David... Observera att jag inte har skrivit något om hur det låter. Bara luftflyttningsförmågan. Luftflyttningsförmågan måste väl ändå vara konarean gånger slaglängden oavsett hur du vänder och vrider på det ?? Postad 14 May 2011 - 14:47
Jag skrev fel, men ändrade det ju Som det står nu menade jag Sedan förstår jag fortfarande inte, e det ingvar som sagt vad pY har för slaglängd ? Jag undrar bara, och det har inget med Ino att göra i sig, men du verkar tycka att så fort jag har något att invända så försvarar jag Ino?! Förstår inte det... När jag gång på gång säger att så inte är fallet, Jag vill bara veta hur du tänkte och vart du fått datan om xmec på pY från. Inget annat så lägg gärna inte meningar i det jag säger som inte har något med saken att göra. Jag är själv nyfiken då jag inte vet vad pY har för data men tror som sagt inte att LMS i sluten kan flytta mer luft än pY-2. Alltså slutet vs portat. Det e väll inte så konstigt ?! Redigerat av nejjagärintetillbaka, 14 May 2011 - 14:53. Postad 14 May 2011 - 15:05
Jo, för att förtydliga så är det så att jag liksom bara är väldigt nyfiken då jag själv alldrig hört något från någon om vad dom har för parametrar. Jag undrar alltså bara
Postad 14 May 2011 - 18:16
Y-elementen är ju en variant av XXLS. Den vet vi ju alla att den har ett xmax på 12,5 mm. Ingvar är ju dessutom ingen förespråkare av långslagiga element, så gissningsvis har dom en slaglängd på 12-14 mm. Tittar du på SD på ett XXLS så ligger det på 466, och LMS på 1186. Lägg det till en linjär slaglängd på 12-14 mm jämfört med 38 mm, så behöver man inte vara någon raketingengör för att komma fram till att ett Y-element flyttar någonstans runt 2-3 liter luft vid fullt utslag, medan LMS flyttar någonstans runt 12-13 liter. Varför man ska jämföra slutet med portat förstår jag inte alls ? Om man ska jämföra äpplen med äpplen så ska man väl jämföra ett Y-element i optimal låda, med LMS i optimal låda ? Eller ?
Tack ! Redigerat av Bakerman, 14 May 2011 - 18:58. Postad 14 May 2011 - 19:43
Grejjen med y moduler är att man vet att det lirar kanon "plug and play" ska man hålla på att bygga lådor och mäta så blire nog inte lika bra, men kan bli. Men vem orkar bygga 10st olika lådor och mäta å hojja? När man kan testa en färdig konstruktion och torska några DB
Postad 14 May 2011 - 20:19
Varför inte testa att bygga själv och kanske få så brutal bas att man kan spela så man dör ? Postad 14 May 2011 - 22:49
Det är tur att det finns såna nötter som sig, annars skulle det aldrig komma nya subbar på marknaden. " Ne min husgud har ju faktiskt mätt på sina specialelement, och han mäter på något magiskt sätt så det finns nog inget bättre elementval i hela vida världen" Postad 14 May 2011 - 23:35
Typ så.. Det finns bara Ino och Peerless. i hela världen. Go with the flow. Ha ingen egen vilja. Experimentera inget. Gör som alla andra. Stick inte ut. Ganska tragiskt faktiskt... Inos baslådor låter bra. Riktigt bra. Men dom är fruktansvärt oprisvärda. Vet inte om Ino över lag är speciellt prisvärt, men jag har inte kunskap om att kunna bygga en egen fullregisterhögtalare, annars hade jag nog gjort det. Bas kan jag bygga själv. LMS i mina rör skulle kanske inte bli skitbra, men det går ju alltid att bygga nya lådor om man skulle vilja det.. Fyra LMS tror jag spöar det mesta om dom sitter i optimala lådor. Man får förmodligen komma upp i minst Ino Y-12 för att matcha den kapaciteten.. Postad 14 May 2011 - 23:38
Man kanske skulle montera dom som slavbasar i mina pK
SJUUUKT stora basar Länk till tråd Redigerat av -Palle-, 15 May 2011 - 00:03. Postad 15 May 2011 - 00:05
Såhär måste det se ut i himlen då... Bifogad fil(er)Postad 15 May 2011 - 00:10
Alla dom där elementen i mitt rum skulle nog nästan räcka t.o.m till mej.
Postad 15 May 2011 - 00:15
Bara att börja fräsa hål i väggarna, sen får du bygga lådan som en utbyggnad på kåken
Postad 15 May 2011 - 01:59 Om du tänker så, så har du ju ett antal försök kvar innan du själv har bas "så att du dör"? Postad 15 May 2011 - 02:10
@Bagarn
Jag fattar inte hur du får ihop vissa saker. Du är helt säker på att Ino basmoduler inte är prisvärda. Samtidigt har du sagt att det enda som är bättre med LMS är att dom flyttar mera luft. Du har även sagt att du inte har en aning vad som egentligen låter bättre. Hur kan du, med dessa fakta, plus att du vet att ett motsvarande Ino system kommer att bli billigare, konstatera att Ino inte är prisvärda? Jag hänger inte riktigt med? Postad 15 May 2011 - 02:22 Du behöver inte tala in koder. Vem du syftar på är ju inte direkt svårt att klura ut, eftersom du inte direkt varit positiv till honom dom senaste veckorna. Men dessa "specialelement" och "magiska sätt" att mäta på är jag mera nyfiken på. Har du lust att förklara närmare? Det vore väldigt intressant. Postad 15 May 2011 - 03:36
Jag skiter ju i vad ni tycker jag skrev bara vad jag tycker. Men som ni beskriver så är det bara mycket bas som gäller, varför inte en helvettes massa pa basar i bakåtladdt? Då har ni ju db? Jag skulle inte heller ha några probs med att lira tills en massa y basar bottnar. Men det ska ju låta bra enligt mig, därför låter jag någon som kan innan fixa
Postad 15 May 2011 - 08:53
Okej, du vet alltså inte alls vad den har för slaglängd. Personligen så känns det lite väl farligt att totalt gissa och sen sprida vidare detta som "fakta".
Mindervärdeskomplex kallas det.
Ja, det har ju funkat bra för dig hittills Postad 15 May 2011 - 09:14
Det blir ju bara så löjligt när ni alltid skall " Öhman skall, Öhman säger, enligt Öhman," Jag gillar ju mina svs det kan knappast ha undgått någon, men ser ni mig helt maniskt försvara dessa eller grundaren? Har ju inte ens sagt till bagaren att han skall prova med x 4 pb/pc13 eller liknade. Då jag har vissa aningar om att det inte räcker till ändå, sen tycker jag det är skoj med galna byggen som Skiljer sig lite ifrån normen. Postad 15 May 2011 - 09:34
"Max användbar slaglängd för Ino W121 är faktiskt ungefär 5 cm. Även i praktiken kan man konstatera att man vid slaglängdsutnyttjande i den graden fortfarande inte hör klagomål om hörbar distorsion från lyssnarna, fast mätbar är den förstås.
Dimensioneringen för Ino W121 gjordes långt innan Peerless kom ut med sin XXLS-serie, och bortsett ifrån att det finns ytliga likheter (och membranytan är samma, ja) är egenskaperna väldig olika. W121 har exempelvis väsenligt mycket lägre rörig massa eftersom jag inte gör några dimensioneringar för pyttelådor, som ändå kommer att fördärva allting med sin fjädringsolinjäritet, och vad är då vitsen med att utgå ifrån ett långslagigt element*?" Källa Och "Nej, det där är ett Ino W121. Det använder samma korg som XLS-baselementen från Peerless (bortsett ifrån att korgens hals här är 1 cm längre för att ge utrymme för 2 cm extra slaglängd p-p) men i övrigt är det ett väldigt annorlunda element. Det är gjort för att arbeta i lågvolymer om en bra bit över 100 liter, så rörliga massan är i runda tal hälften av den hos XLS-elementen, och även det mesta andra skiljer sig. Impedansen är på 9 ohm, motorn är svagare trots att talspolens resistans är mycket högre än i XLS. Det har heller ingen fyrlagerstalspole. " Källa Postad 15 May 2011 - 10:09
Ni inser själva att ni bara skadar "Ino" när ni håller på såhär?
Till sista blodsdroppen så är det bara INO IIIIINO IIIIIINO! Postad 15 May 2011 - 10:11
Dom enda som skämmer ut sig är "Ino bashers" som ständigt måste hävda sig.
Postad 15 May 2011 - 10:18
På vilket sätt är jag en basher och på vilket sätt menar du att jag försöker hävda mig? För att jag tycker att "ni" är ganska pinsamma ? Bagaren vill bygga egna lådor med ett par erkänt bra element, vad fan är problemet egentligen?! Han vill INTE bygga/köpa Ino burkar för att han tycker inte dom är prisvärda. Ändå snackar ni vidare om att ino´s burkar är så otroligt bra?! Han vill INTE ha ett par ino burkar, förstår du nu eller skall vi skriva ner det ett par gånger till? " Du tommy, jag är skitnöjd med min PB13U " " aha jag lyssnade på dom där och tycker inte att dom spelar så bra för pengarna man betalar för dom" " å fan där ser man vad det kan skilja sig, jag tycker dom spelar skitbra . Då får du leta vidare efter något annat än värre då" Där har jag släppt det, medans du/ni blir helt maniska och skall förklara hur fel den andra personen hör/upplever det dom lyssnat på. Redigerat av Evil Homer, 15 May 2011 - 10:24. Postad 15 May 2011 - 10:21
Du får gärna citera var jag skriver att "det enda bättre med LMS är att dom flyttar mera luft". Jag har skrivit att jag VET att dom flyttar mera luft, men att jag inte VET hur dom låter. Det är ju liksom inte speciellt många i Sverige som vet hur dom låter, eftersom det mej veteligen bara har kommit två element över gränsen än så länge. Däremot är det ett av världens mest lågdistorderande element, och av många ansett att vara DET bästa baselementet på hela planeten. Och då snackar vi inte bara lilla Sverige, och definitivt inte den lilla Ino-bubblan med grabbar som sitter hemma och runkar och tittar på ett kort på Öhman. Låter det här prisvärt tycker du ? Ino-W121 8 ohm 4 800:- profundusY-2 (”) 30 000:- Slutsatsen av det är att två lackade lådor i mdf kostar 20400 kr. Är det realistiskt ? Säj att fyra LMS till Sverige kostar ca 30k. Då får jag Y-2 för samma pengar. Tror du att Y-2 kan matcha fyra LMS i varken djupbasförmåga, eller ljudtrycksförmåga ? Seriöst ? Vid ett givet ljudtryck lär ju dessutom LMS inte ens ha börjat gå på tomgång innan Y-modulerna börjar närma sej botten... Kan man inte räkna på så enkel matte bör man nog tänka om. REJÄLT. Nu får ni fan skärpa till er.. Visst, Inos baslådor låter bra, det har jag inte sagt något om, men det finns annat på jorden än Ino. Jag skulle uppskatta om alla runkpellar som BARA tjatar om Ino HEEEEELA tiden kunde hålla sej från den här annars mycket trevliga tråden. Det skapar bara en dålig stämning. Postad 15 May 2011 - 10:21
Ja, det är ju pinsamt att behöva påpeka att han påstod något som var totalt fel. Verkligen pinsamt av "oss". Han får bygga vad han vill, det bryr jag mig inte om. Det jag bryr mig om är felaktig info som sprids. Ett tips är att tagga ner lite. Postad 15 May 2011 - 10:25
Det är inte så att jag "inte vill ha Ino-bas". Det är bara så att jag inte tycker att det är prisvärt. Skulle jag vinna tio miljoner skulle jag mycket väl kunna tänka mej Infra Z-12 eller liknande. Men nu är jag inte miljonär, utan en vanlig dödlig, och då anser jag att jag kan bygga bas som passar mina krav bättre, för en betydligt mindre peng.
För helevete Karlsson !!? Skrev DU det där !!? Postad 15 May 2011 - 10:26
Ska man klaga på andras matte så bör man kanske inte jämföra äpplen med päron. Du jämför alltså två st färdiga basmoduler, lackade och tillverkade i små serier i Sverige, mot 4 st element (som kostar väl lite mer med frakt/tull/moms) ? Hurvida Inos basmoduler är värda sitt pris eller ej är upp till var och en. Men man bör ju jämföra likvärdigt. Postad 15 May 2011 - 10:46
Hur ska han få in 7,7st Ino element i sina rör, är det bara jag som inte förstår det????? Postad 15 May 2011 - 10:49
Nu handlar inte detta om hans rör eller ej utan att rättvist jämföra saker. Baker köper såklart det han vill ha för sina val. Det jag påpekar är jämförelsen som baserar sig på färdigt byggda prylar och DIY. Postad 15 May 2011 - 10:52
Fast som han skriver (ganska många gånger) så ska han ju ha elementen i sina rör...
Postad 15 May 2011 - 10:54
Fast han jämförde fortfarande Y2 som klara moduler. Jämförelsen borde såklart vara element mot element. Postad 15 May 2011 - 10:56 Jojo, men INO ÄR bättre,Alla MÅSTE vara överens om det,finns inga val,hur du än gör Postad 15 May 2011 - 11:00
Jämförelsen handlade om vad som var bäst för HONOM. Postad 15 May 2011 - 11:03
Så Ino element går inte att skruva in i andra lådor? Postad 15 May 2011 - 11:25
Palle. Du ser inte något problem att man jämför på konstigt sätt? Det står ju klart och tydligt att"LMS i mina rör skulle kanske inte bli skitbra, men det går ju alltid att bygga nya lådor om man skulle vilja det.". Så hur kan jämförelsen vara rätt då? Jämför två färdigbyggda och lackade basreflexmoduler mot element som man behöver bygga nya lådor till?
Postad 15 May 2011 - 11:35
Här och nu slutar vi upp med ältandet och påhoppen. Jag kommer att rensa bort de inläggen som jag anser är olämpliga att finnas kvar i tråden. Den/de som inte kan respektera detta riskerar varning.
Postad 15 May 2011 - 11:35
"LMS i mina rör skulle kanske inte bli skitbra, men det går ju alltid att bygga nya lådor om man skulle vilja det." Ser inga problem i det citatet, nu ska jag göra som Niklas och släppa det detta, det verkar ändå inte leda någonstans... Postad 15 May 2011 - 11:43
Ja och samtidigt så skrev han även "Jag har 30k i näven. Vilket ger mej bäst och mest bas ner till 5 hz ?" Hur stor är chansen att rören skulle passa 5400 perfekt? Detta är ju en icke diskussion, för hur svårt kan det vara att jämföra äpplen mot äpplen? Det är ju bara att lägga till att man kanske kan ha dom i en redan klara lådor. Postad 15 May 2011 - 12:35
Till avdelningen: "Kommersiell pop med oväntad bas" kan vi även lägga till Avril lavigne
Nu hjälper även mitt rum till eftersom baspeaken är precis där jag har min rumsresonans, men ändå, hyffsad bas för pop. Postad 15 May 2011 - 12:49
Jag tycker eran diskussion är rätt löjlig.
Bagarn du vet ju att dina rör är väldigt svårplacerade, och väldigt svårt att få integrerade med topparna. Det är därför jag tycker att du skulle kolla runt lite på annat som inte är på 420L. Men jag vet inte riktigt vad du har för mål, för du ändå verkar rätt kräsen när man snackar med dig IRL. När jag var hemma hos dig och när vi lyssnade på dubstep, som jag trodde skulle bli en sjukt fet upplevelse. Men det blev tvärt om, och det beror ju på att rören är förstora och inte går att integrera, kanske dem t.om tar ut varandra. Jag har alldrig sagt att du behöver välja INO , men det jag menar att köpa något som redan är färdig konstruktion. Och låta dem som verkligen kan göra sånt. Visst finns det alltid dem som testar runt och exprimenterar, vilket är kul att se Jag ger dig tips och är vad jag tycker. Inget annat. Fattar verkligen inte varför vi som äger INO inte äns får yttra sig längre om någoting. Men jag ska nog sluta ge tips, eftersom man bara får skit tillbaka.... 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |