Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox One

10195 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 September 2014 - 10:19

ppr74
  • ppr74
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Ja det är mycket märkligt.Det är trots allt en stor marknad utanför de engelskspråkiga länderna.Vill inte microsoft tjäna pengar på sin produkt?Tror dom skjuter sig själva i foten när de säljer en produkt som inte fungerar utanför sin eget land.

När den släpptes i november förra året så fanns Engelska, Spanska, Franska, Italienska, Tyska och Portugisiska som "Kinectspråk". Bara Nordamerika stod för 50-60% av Xbox 360-försäljningen. Detta är bara en gissning men med de resterande språken som fanns vid lansering så kanske 80-85% av Xbox Ones marknad kan köra röstkommandon på sitt moderspråk.

Så jag hade inte heller haft som högsta prioritet att fixa röstigenkänning till de 26 nya länder som utgör en liten del av den totala försäljningen.

Postad 10 September 2014 - 10:30

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
http://kotaku.com/mi...ox-o-1632621040

Postad 10 September 2014 - 10:49

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0

Vad menar du med Early Access? Jag är med i preview programmet. Finns det något mer?

Nej det var precis det jag menade.

Postad 10 September 2014 - 11:50

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0

Nej det var precis det jag menade.

Och det funkade ändå inte... det är väl bara att vänta då.

Postad 10 September 2014 - 12:32

droopy68
  • droopy68
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
fast det är väl inget argument att sverige är litet.De säljer ju kinect här.Kinect fungerar helt enkelt inte med röstkommandon om man har Sverige som region.Helt oacceptabelt tycker jag i alla fall som vill ha den funktionen.

Postad 10 September 2014 - 12:45

SejLax
  • SejLax
  • Beroende

• 1495 inlägg
  • 0

Hmm skumt och du reggade som jag gjorde via (www.youtube.com/activate)? och inte alternativet att para ihop den med tex en mobil eller surfplatta?

Jag prövade också att logga ut och pröva på nytt för ett tag sen utan resultat men det var innan svenska releasen så det kanske beror på detta? får pröva att regga om på nytt när jag kommer hem ikväll från jobbet och se om det funkar nu... *Håller tummarna* :blush:

Ja det var via www.youtube.com/activate. Prova på nytt. Håller tummarna. ☺

fast det är väl inget argument att sverige är litet.De säljer ju kinect här.Kinect fungerar helt enkelt inte med röstkommandon om man har Sverige som region.Helt oacceptabelt tycker jag i alla fall som vill ha den funktionen.

Tycker också det är uselt att dom inte "hunnit med" det än. Hoppas det kommer snart dock. Dom ligger i rätt bra med sina uppdateringar.

Postad 10 September 2014 - 13:27

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
För er som är intresserade så gjorde jag en direktjämföresle mellan Theif på Ps4 och Xbox one, och till min förvåning var inte bara skillnaden liten, den var totalt omärkbar. Skulle man göra ett blindtest så tror tvivlar jag på att någon skulle kunna se någon skillnad. Detta har fått mig att totalt sluta tro på vad folk skriver på internet om skillnaderna mellan xbox one å ps4an. Visst, i en del spel är skillnaden uppenbar, men med Theif tex så visar man att Xbox uppskalning fungerar riktigt bra. Jag tycker faktiskt att utvecklarna borde satsa mer på grafiska detaljer än att fokusera så mycket på upplösningen. Hög fps och bra grafik framför hög upplösning anser jag.

Postad 10 September 2014 - 13:29

maccswe
  • maccswe
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

För er som är intresserade så gjorde jag en direktjämföresle mellan Theif på Ps4 och Xbox one, och till min förvåning var inte bara skillnaden liten, den var totalt omärkbar. Skulle man göra ett blindtest så tror tvivlar jag på att någon skulle kunna se någon skillnad. Detta har fått mig att totalt sluta tro på vad folk skriver på internet om skillnaderna mellan xbox one å ps4an. Visst, i en del spel är skillnaden uppenbar, men med Theif tex så visar man att Xbox uppskalning fungerar riktigt bra. Jag tycker faktiskt att utvecklarna borde satsa mer på grafiska detaljer än att fokusera så mycket på upplösningen. Hög fps och bra grafik framför hög upplösning anser jag.

Det är nog inte någon större skillnad idag. Men om 3-4-5 år när dom har kunnat klämma ur mer kraft ur konsolerna så kommer det (borde det) visa sig lite mer tydligt.

Postad 10 September 2014 - 13:35

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0

Det är nog inte någon större skillnad idag. Men om 3-4-5 år när dom har kunnat klämma ur mer kraft ur konsolerna så kommer det (borde det) visa sig lite mer tydligt.

Fast om jag förstått det rätt så kan ju MS använda kraften i molnet på ett annat sätt än Sony? Då kanske Xboxen blir mer kraftfull än ps4:an?
Eller har jag missförstått något med de beräkningar man har sagt ska kunna läggas i molnet?

Postad 10 September 2014 - 14:05

maccswe
  • maccswe
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Fast om jag förstått det rätt så kan ju MS använda kraften i molnet på ett annat sätt än Sony? Då kanske Xboxen blir mer kraftfull än ps4:an?
Eller har jag missförstått något med de beräkningar man har sagt ska kunna läggas i molnet?

Dom är ju fortfarande rätt luddiga med vad dom faktiskt kan göra i molnet. Men det skapar några frågetecken för mig, om jag köper ett SP spel och inte har internet hur blir spelet då? Jag tror dom använder molnet mest i online lir? Eller är det jag som har missförstått?

Postad 10 September 2014 - 14:09

Unregistered32bcdf95
  • Unregistered32bcdf95
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
Molnet ska ju vara till för både SP och MP, dock som du säger så är frågan vad som sker om man inte är online.

https://www.youtube....h?v=QxHdUDhOMyw

Tech demo (och ryktas även om att det är tidigt version utav crackdown 3 motorn) där dom visar vad molnet skulle kunna göra i ett spel.

Postad 10 September 2014 - 14:09

SejLax
  • SejLax
  • Beroende

• 1495 inlägg
  • 0

Vadå det finns ju hur många PS4-fans som helst som hävdar konsolens stora övertag mot One, idag.
I alla fall i teorin. Det är inte lika många som verkligen har gjort den jämförelse som Mikael har gjort. Jag har läst flera såna här iakttagelser. Bli inte förvånad om det kommer hit nån PS4-fantast och kallar dig blind, Mikael. ☺

maccswe. Jag har läst motsatsen förresten. Att med tiden kommer Xbox One knappa in pga att utvecklarna bättre lär sig optimera spelen efter det nya ESRAM-minnet. Samt att molnet kommer kunna utnyttjas på effektivare sätt i framtiden. Vad som är sant vet jag ej.

Postad 10 September 2014 - 14:15

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Tror som dig SejLax att det har spridits av folk som föredrar PS4 för de finns det got tom här i Sverige och runt om i världen då PS4 sålt bäst.
Sen har de sett specen som säger at tPS4:an är lite kraftigare men det spelar ju rätt liten roll om inte kraften används i spelen på rätt sätt. Enda sättet att kunna jämföra är ju att ha båda konsollerna bredvid varandra och jämföra.
Tycker xboxens framtids ser helt klart mer intressant ut med molnet och optimering av ESRAM minnet. Vad har PS4 att komma med i framtiden? Dock är allt luddigt.

Postad 10 September 2014 - 15:14

Unregisterede300f6db
  • Unregisterede300f6db
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Min lillebror har problem med att han disconnectas från gruppchat och även onlinematcher när vi lirar, oavsett om det är forza eller plants vs zombies. Kan det va nå portar i routern som kan behövas öppnas? NAT är open står det i Xboxen iaf. Tänkte om nån sitter på tips. Har bett han stänga av routern i 1min för att se om det hjälper. Men tänkte ifall om inte, så kanske någon upplevt samma eller har tips.

Postad 10 September 2014 - 16:07

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Vadå det finns ju hur många PS4-fans som helst som hävdar konsolens stora övertag mot One, idag.
I alla fall i teorin. Det är inte lika många som verkligen har gjort den jämförelse som Mikael har gjort. Jag har läst flera såna här iakttagelser. Bli inte förvånad om det kommer hit nån PS4-fantast och kallar dig blind, Mikael. ☺

maccswe. Jag har läst motsatsen förresten. Att med tiden kommer Xbox One knappa in pga att utvecklarna bättre lär sig optimera spelen efter det nya ESRAM-minnet. Samt att molnet kommer kunna utnyttjas på effektivare sätt i framtiden. Vad som är sant vet jag ej.

Molnet lär ju inte förändra grafikprestandan utan snarare var till god hjälp i cpu intensiva spel typ Watch dogs GTA V m.m.
Jag har båda konsolerna och visst är det skillnad stabilare och högre framrate på PS4 i många fall även högre upplösning, bra när man spelar på projektor. Det är skälet till att jag väljer spel som inte är konsol exklusiva i första hand till PS4 om de inte finns till PC förstås .

Postad 10 September 2014 - 16:12

Nilzz
  • Nilzz
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Fick hem en extern hdd idag och flyttade över alla spel på den. Ett högst ovetenskapligt test gav följande starttidsresultat(från launch till game menu) på några utvalda spel:

Titanfall: Intern 0:53 Extern 0:48
UFC: Intern1:10 Extern 1:07
Watch dogs(inklusive läsa in save och starta spelet): Intern 2:27 Extern 1:51

Spridda skurar, men snabbare går det med den externa. Om det gör någon skillnad i spelen vet jag inte...

Postad 10 September 2014 - 16:35

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

• 1715 inlägg
  • 0

Fick hem en extern hdd idag och flyttade över alla spel på den. Ett högst ovetenskapligt test gav följande starttidsresultat(från launch till game menu) på några utvalda spel:

Titanfall: Intern 0:53 Extern 0:48
UFC: Intern1:10 Extern 1:07
Watch dogs(inklusive läsa in save och starta spelet): Intern 2:27 Extern 1:51

Spridda skurar, men snabbare går det med den externa. Om det gör någon skillnad i spelen vet jag inte...

Jag ska spara ihop till en 1TB ssd och använda den ist för en "vanlig" disk.
Man bör kunna cuta lite till på laddtiderna mer.

Postad 10 September 2014 - 16:38

apabepa12
  • apabepa12
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Det finns en ny version av Mediaspelaren nu. Förhoppningsvis mindre buggar. Har sett att det finns en räknare som visar var man är i låtarna nu. Mina blurayrippar funkar fortfarande inte (testat via Plex Media Server).

Postad 10 September 2014 - 16:42

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Det finns en ny version av Mediaspelaren nu. Förhoppningsvis mindre buggar. Har sett att det finns en räknare som visar var man är i låtarna nu. Mina blurayrippar funkar fortfarande inte (testat via Plex Media Server).

Enligt Plex forumet måste man radera xbox one profilen i plex servern för att få det att funka...

Postad 10 September 2014 - 16:47

apabepa12
  • apabepa12
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Enligt Plex forumet måste man radera xbox one profilen i plex servern för att få det att funka...

Vet du var var hittar man profilen i Mac OS X?

Postad 10 September 2014 - 16:49

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Nej tyvärr använder inte OSX men borde väl ligga i din plex server mapp någonstans annars får du väl ställa frågan här https://forums.plex....is-a-go/page-46

Postad 10 September 2014 - 17:18

apabepa12
  • apabepa12
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Nej tyvärr använder inte OSX men borde väl ligga i din plex server mapp någonstans annars får du väl ställa frågan här https://forums.plex....is-a-go/page-46

Googlade lite och hittade var den borde vara det skumma är dock att det inte finns någon profil för just x1an trots att jag kör senaste PMS(0.9.9.14.531-7eef8c6)... Kör du en nightly/beta build eller nåt?

Postad 10 September 2014 - 17:35

Unregistered5e1e3058
  • Unregistered5e1e3058
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Alltså jag blir galen... Med min nya Xbox fick jag ju ett 30 dagars gratis Live Gold abonnemang. Går jag in under mitt Microsoft konto (Via t.ex outlook.com) så står där att jag har en prenumeration på Live Gold som förfaller 2014-10-08, men enligt Xboxen så har ja inte något Gold-abonnemang, vad gör jag för fel?

Postad 10 September 2014 - 17:43

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Hehe, bring them on :)

Nejmen seriöst, jag har verkligen trott såklart att det skulle vara en märkbar skillnad, det är det inte i de två spel jag gjort direkta jämförelser med (Lego Marvel och Thief). Theif vet jag kör 900p på Xbox one å 1080p på Ps4. Det roliga är att en del jämförelser man sett på tex youtube, så har man antingen uppenbarligen gjort inställningar för att sabba för den ena eller andra konsolen, eller så har man haft helt olika inställningar omedvetet på tvn. Jag har kört med identiska inställningar på en rätt stor 55" Panasonic från 2011 som det året blev utnämnd till årets high end tv, så det är inte så att jag sitter med en budget tv på 32" heller. Skillnaden ÄR som sagt var, på de två spelen försumbar.

Redigerat av Mikael_80, 10 September 2014 - 17:47.

Postad 10 September 2014 - 20:17

Unregistered7199bdc7
  • Unregistered7199bdc7
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Ja det var via www.youtube.com/activate. Prova på nytt. Håller tummarna. ☺

Jag avinstallerade Youtube appen ändrade till Svenska på Xboxen och sen installerade om Youtube appen igen och gjord om aktiveringen igen och nu fungerar allt som det ska så tack för hjälpen!!! :)

Btw vet nån hur man gör en "Watch later/titta senare" via Xboxen? hittar tyvärr inte nått sånt alternativ eller är jag blind? :unsure:

Postad 10 September 2014 - 20:19

CustOM_20
  • CustOM_20
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med att få preview updates? Om det går?

Postad 11 September 2014 - 08:38

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Hehe, bring them on :)

Nejmen seriöst, jag har verkligen trott såklart att det skulle vara en märkbar skillnad, det är det inte i de två spel jag gjort direkta jämförelser med (Lego Marvel och Thief). Theif vet jag kör 900p på Xbox one å 1080p på Ps4. Det roliga är att en del jämförelser man sett på tex youtube, så har man antingen uppenbarligen gjort inställningar för att sabba för den ena eller andra konsolen, eller så har man haft helt olika inställningar omedvetet på tvn. Jag har kört med identiska inställningar på en rätt stor 55" Panasonic från 2011 som det året blev utnämnd till årets high end tv, så det är inte så att jag sitter med en budget tv på 32" heller. Skillnaden ÄR som sagt var, på de två spelen försumbar.

Detta beror ju på hur tvn är inställd också och hur den bildbehandlar eller inte o pixelmappat eller inte.

Postad 11 September 2014 - 09:03

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Detta beror ju på hur tvn är inställd också och hur den bildbehandlar eller inte o pixelmappat eller inte.

Vad beror på vad? :)

Grejen är den att jag kört med identiska inställningar och skillnaden är som sagt var försumbar. Ska man göra en jämförelse så måste det ju givetvis göras på samma tv med identiska inställningar. Uppenbarligen så har man inte alltid gjort det i de videos jag sett.

Postad 11 September 2014 - 09:20

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0
MS har alltid haft en bra "scaler" sen 360. en upskalad 720p>1080p bild ser helt okey ut, jämfört med en 1080p native. men de kan ju aldrig vara lika bra som 1080p Så många anser nog skillnaden är försumbar. Men ska man stå med lupp och jämföra frame för frame så kommer det vara skillnader.

Postad 11 September 2014 - 10:02

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Precis Skibbe. Måste man sitta och idiotglo på skärmen samt på nära håll så har man nog missat poängen.

Postad 11 September 2014 - 10:16

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Vad beror på vad? :)

Grejen är den att jag kört med identiska inställningar och skillnaden är som sagt var försumbar. Ska man göra en jämförelse så måste det ju givetvis göras på samma tv med identiska inställningar. Uppenbarligen så har man inte alltid gjort det i de videos jag sett.

Oavsett om det är identiska inställningar eller inte så menar Beagle five att har du inte pixelmappat så kommer TVn göra en egen skalning och då försvinner den skärpan som PS4an eventuellt levererar. Med det sagt så tror jag inte heller att skillnaden är speciellt stor.
Och jag blir så j-vla trött på upplösningstjaffset. Xbox one klarar säkert att köra Minecraft i 4k, men inte fan är det snyggt för det. Alla spel går att köra i full-HD och det handlar bara om vilka uppoffringar som skulle krävas för att det skulle flyta.

Redigerat av Unregisteredb7d466df, 11 September 2014 - 10:18.

Postad 11 September 2014 - 10:22

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Vi kommer väl alla ihåg hdmi-sladds kriget. En hdmi-kabel för 75:- var lika bra som en för flera hundra kronor metern :)
Eller optisk vs. koaxial ljudkabel. :P

Postad 11 September 2014 - 14:44

SejLax
  • SejLax
  • Beroende

• 1495 inlägg
  • 0
På tal om det. Jag skulle ha kortast möjliga, billigast möjliga HDMI-kabel på Media Markt en gång för ett par år sedan. Jag blev uppvaktad av en försäljare som starkt(!) rekommenderade mig att ta den dyrare kabeln istället på grund av den stora skillnaden i bildkvalitet.
"Here we go", tänkte jag. Dom brukar ju ge sig när man säger "nej men jag ska ha den här". Men den här killen var påstridig. "STOR skillnad i bildkvalitet!"

-Vet du om att HDMI är en DIGITAL överföring av bild och ljud, sa jag?
-Absolut, men den här är dubbelisolerad och har massor med guld o bla bla bla.

Han gav sig inte ens när jag sa till honom "grabben, du ljuger dina kunder rakt upp i ansiktet". Han blev bara mer övertygad om att han hade rätt.

Jag förstår att dom vill sälja. Dom försöker väl alltid få en att gå upp en prisklass. Förstå vad många det är som blir lurade. Men det här var bara sjukt. Han gav sig verkligen inte, jag vet inte varför för jag tror han förstod att jag inte tänkte köpa den dyra kabeln. :) Han var sjukt sur på mig när han till slut gick. Antagligen var han väl en believer. Om man tror på det tillräckligt mycket så ser man skillnader som inte finns där.

Redigerat av SejLax, 11 September 2014 - 14:46.

Postad 11 September 2014 - 18:10

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Googlade lite och hittade var den borde vara det skumma är dock att det inte finns någon profil för just x1an trots att jag kör senaste PMS(0.9.9.14.531-7eef8c6)... Kör du en nightly/beta build eller nåt?

Den klarar att spela upp mkv filer i storleken max 5-6GB är de större får man felet att de inte går att koda av...

Postad 11 September 2014 - 18:11

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0

Den klarar att spela upp mkv filer i storleken max 5-6GB är de större får man felet att de inte går att koda av...

Det var ju en trist nyhet, har ingen mkv under 8GB

Postad 11 September 2014 - 18:13

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

På tal om det. Jag skulle ha kortast möjliga, billigast möjliga HDMI-kabel på Media Markt en gång för ett par år sedan. Jag blev uppvaktad av en försäljare som starkt(!) rekommenderade mig att ta den dyrare kabeln istället på grund av den stora skillnaden i bildkvalitet.
"Here we go", tänkte jag. Dom brukar ju ge sig när man säger "nej men jag ska ha den här". Men den här killen var påstridig. "STOR skillnad i bildkvalitet!"

-Vet du om att HDMI är en DIGITAL överföring av bild och ljud, sa jag?
-Absolut, men den här är dubbelisolerad och har massor med guld o bla bla bla.

Han gav sig inte ens när jag sa till honom "grabben, du ljuger dina kunder rakt upp i ansiktet". Han blev bara mer övertygad om att han hade rätt.

Jag förstår att dom vill sälja. Dom försöker väl alltid få en att gå upp en prisklass. Förstå vad många det är som blir lurade. Men det här var bara sjukt. Han gav sig verkligen inte, jag vet inte varför för jag tror han förstod att jag inte tänkte köpa den dyra kabeln. :) Han var sjukt sur på mig när han till slut gick. Antagligen var han väl en believer. Om man tror på det tillräckligt mycket så ser man skillnader som inte finns där.

Finns ju faktiskt fall när man betalar för en bra kabel och det är när man skall ha en lång 10-15 meter. Har erfarit att de billigare brukar strula då...

Det var ju en trist nyhet, har ingen mkv under 8GB

Märkte det genom att alla tv serier fungerade men inte filmerna utan vissa gamla 720p rippar...

Postad 11 September 2014 - 18:28

apabepa12
  • apabepa12
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Läste att DTS strular och att X1an bara fixar AC3. Det är inte så att dina större filer har DTS och mindre AC3? För mig är det så.

Postad 11 September 2014 - 18:58

SejLax
  • SejLax
  • Beroende

• 1495 inlägg
  • 0

Finns ju faktiskt fall när man betalar för en bra kabel och det är när man skall ha en lång 10-15 meter. Har erfarit att de billigare brukar strula då...

Det här gällde en kabel på 1 meter.

Det är digitalt. Funkar det så funkar det. Att det blir problem med långa kablar är en annan sak. Den här killen påstod alltså att Kvaliteten på ljud och bild skulle öka med en dyrare kabel.

Redigerat av SejLax, 11 September 2014 - 19:05.

Postad 11 September 2014 - 19:10

SejLax
  • SejLax
  • Beroende

• 1495 inlägg
  • 0

Jag avinstallerade Youtube appen ändrade till Svenska på Xboxen och sen installerade om Youtube appen igen och gjord om aktiveringen igen och nu fungerar allt som det ska så tack för hjälpen!!! :)

Btw vet nån hur man gör en "Watch later/titta senare" via Xboxen? hittar tyvärr inte nått sånt alternativ eller är jag blind? :unsure:

Skönt att du fick till det!

Nej jag hittar inte det alternativet heller. Tror inte det finns. :/
Playlists osv finns ju men det går inte att lägga till något nytt.

Postad 11 September 2014 - 19:12

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Läste att DTS strular och att X1an bara fixar AC3. Det är inte så att dina större filer har DTS och mindre AC3? För mig är det så.

nej det kvittar....

Postad 11 September 2014 - 19:22

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Oavsett om det är identiska inställningar eller inte så menar Beagle five att har du inte pixelmappat så kommer TVn göra en egen skalning och då försvinner den skärpan som PS4an eventuellt levererar. Med det sagt så tror jag inte heller att skillnaden är speciellt stor.
Och jag blir så j-vla trött på upplösningstjaffset. Xbox one klarar säkert att köra Minecraft i 4k, men inte fan är det snyggt för det. Alla spel går att köra i full-HD och det handlar bara om vilka uppoffringar som skulle krävas för att det skulle flyta.

Jag håller med, jag är sjukt trött på snacket om upplösning, det har blivit denna generations snackis mer än något annat vilket är helt absurt. Som jag skrev så borde utvecklarna satsa mer på att få spelen att se så bra ut som möjligt och helt och hållet lägga ned det där med upplösning, för det är inte upplösningen i sig som gör ett spel snyggt, eller grafiskt imponerande.

Det där stycket om pixelmappat är jag inte alls insatt i.. Hur "pixelmappar" man då? Låter ju jättekonstigt att man ska behöva hålla på för att få njuta av den något högre upplösningen :)

Jag vill klargöra också att jag inte säger att det inte är någon skillnad på 720p eller 1080p, för det är det. Det är bara att välja 720p och sedan 1080p i xboxen för att redan där se att det är skillnad, grejen är den att xboxen uppenbarligen har en väldigt bra uppskalare, och skillnaden, eller snarare avsaknad av skillnad gäller endast de 2 spel jag provat.

Redigerat av Mikael_80, 11 September 2014 - 19:27.

Postad 11 September 2014 - 20:13

Unregistered7199bdc7
  • Unregistered7199bdc7
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Skönt att du fick till det!

Nej jag hittar inte det alternativet heller. Tror inte det finns. :/
Playlists osv finns ju men det går inte att lägga till något nytt.

Yeah vi får hoppas att dom fixar det med en uppdatering sen :)

Nån som vet om det kommer att komma undertexter stöd för Media Player appen? känns ju skumt att dom inte har tänkt på detta?

Postad 11 September 2014 - 20:21

Unregistered7199bdc7
  • Unregistered7199bdc7
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Längtar tills dom släpper tv tunern till Xboxen i oktober :)

Btw om man beställer den från tex UK när den släpps kommer den att fungera direkt i Sverige också när man kopplar in den?

Postad 11 September 2014 - 21:17

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Sorry provat igen och du har rätt det är dts som strular.

Postad 11 September 2014 - 21:46

apabepa12
  • apabepa12
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Sorry provat igen och du har rätt det är dts som strular.

No problem, testade precis med en bdrip på 16GB och AC3 - funkar.

Postad 12 September 2014 - 08:34

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0

No problem, testade precis med en bdrip på 16GB och AC3 - funkar.

Okey, är också drygt då 90%+ av det jag har lagrat är DTS några få är DTS-MA.
Blir att behålla sin HTPC ändå fram över. när den ger upp kanske Xboxen är mer redo för att visa media.

Btw om man beställer den från tex UK när den släpps kommer den att fungera direkt i Sverige också när man kopplar in den?

Beror väl på om vi använder samma typ av sändningar här i Sverige. ingen aning faktiskt. får du nästan googla på.

Postad 12 September 2014 - 08:40

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Den stödjer DVB-T, DVB-T2 and DVB-C så det är nog inga konstigheter.

Övrig fråga, har det pratats här något om att location på xone färgar av sig i spels nätverksinställningar?
Gäller det alla spel är det bara vissa?

Redigerat av Topper Harley 77, 12 September 2014 - 08:41.

Postad 12 September 2014 - 08:43

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0

Den stödjer DVB-T, DVB-T2 and DVB-C så det är nog inga konstigheter.

Övrig fråga, har det pratats här något om att location på xone färgar av sig i spels nätverksinställningar?
Gäller det alla spel är det bara vissa?

Nej vet inget om det, vet att vi pratade om det precis i början förra året om hur det borde, fungera. Man kan ju tycka att IP borde vara prio 1 före locale, då Ping/spelupplevelsen borde vara bra för Xboxen som varumärke att få den bästa upplevelsen du kan.
Men som sagt har ingen aning om hur det fungerar, bara en tanke om hur det borde lösas :)

Edit: Googlade fram forum inlägg från några år tillbaka om samma sak med 360. där säger dem att region är sak samma, utan att latencyn bestämmer, vill man spela med US folk så får man joina ett party där och att dom sen letar games.
Detta kan ju ändrats nu med one dock.

http://forums.xbox.c...42/2227403.aspx

Redigerat av SKIBBE, 12 September 2014 - 08:48.

Postad 12 September 2014 - 09:16

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Jag håller med, jag är sjukt trött på snacket om upplösning, det har blivit denna generations snackis mer än något annat vilket är helt absurt. Som jag skrev så borde utvecklarna satsa mer på att få spelen att se så bra ut som möjligt och helt och hållet lägga ned det där med upplösning, för det är inte upplösningen i sig som gör ett spel snyggt, eller grafiskt imponerande.

Det där stycket om pixelmappat är jag inte alls insatt i.. Hur "pixelmappar" man då? Låter ju jättekonstigt att man ska behöva hålla på för att få njuta av den något högre upplösningen :)

Jag vill klargöra också att jag inte säger att det inte är någon skillnad på 720p eller 1080p, för det är det. Det är bara att välja 720p och sedan 1080p i xboxen för att redan där se att det är skillnad, grejen är den att xboxen uppenbarligen har en väldigt bra uppskalare, och skillnaden, eller snarare avsaknad av skillnad gäller endast de 2 spel jag provat.

Pixelmappat innebär att skärmen visar exakt dom pixlarna som skickas, inget mer inget mindre. En förutsättning är då såklart att bilden som skickas är samma upplösning som skärmen (alltså normalt 1920x1080). Standardinställning är ofta att TVn gör en viss overscan, dvs att den skalar upp bilden något, vilket gör att varje pixel på skärmen är en blandning mellan flera pixlar från källan och det är alltså här som en viss filtrering görs och skärpa försvinner.

Det brukar vara en inställning som du sätter på just den HDMI porten (eller annan sorts port), heter olika på olika tv-märken och alla har det inte tror jag. Kan heta dot-for-dot (sharp) just-scan (LG) full-pixel (sony). Ett sätt att testa om du pixel-mappar eller inte är att ladda in en 1920x1080 bild (från en htpc är väl enklast men går säkert på X1 också) där varannan pixel är svart och varannan är vit. Funkar det ska du se en jämn grå bild som om du går tillräckligt nära har varannan vit och varannan svart pixel. Funkar det inte brukar det bli konstiga mönster.
( http://sunmaiblog.fi...a-v1-4-2617.png t.ex.)

Postad 12 September 2014 - 09:22

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0
Overscan är av ondo och alla tillverkare har det på per default nästan. så var och varannan bekant man är hemma hos saknar en del av bilden och dom har ingen aning om detta. Det är ju mer än en gång man har fått lete igenom menyerna efter det och det kan ligga gömt långt ner och ibland kräva en manual för att hitta eller veta om de har döpt om funktionen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.