Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 24 oktober 2010 - 12:33
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
SVT HD är okey, men endå inte att jämföra med dom andra HD kanalerna.. tråkigt!
SVT HD blir bättre om jag ställer om boxen till 720p och låter TV'n skala upp, men inte riktigt lika bra som 1080i sändningar och dot-by-dot. Förr var det 720p vid 720p sändning och 1080i vid 1080i men nu får man ställa in det själv.
Postad 24 oktober 2010 - 12:55
Unregisteredf2f9d19f
-
Unregisteredf2f9d19f
-
Rookie
-
8 inlägg
Testat att byta nätagg mellan boxarna? Annars låter det faktiskt som om det kan vara hårddisken som gett upp.
Två misstänkta finns, nätagg eller disk och det ena kan du eliminera enkelt om du har två boxar.
Har du garanti kvar? Kontakta då Canal Digital. Om inte, öppna upp boxen och testa hårddisken i en dator (OBS - eventuella program på den kommer troligen försvinna). Om fel hittas köp en ny hårddisk, eller te en begagnad från en datorn (2,5" eller 3,5"), och stoppar in i boxen. Vid köp av ny disk kan det vara en bra idé att ta en energisnål som snurrar med 5400 rpm. Det räcker, boxen blir svalare samt misstanke finns begränsningar i effekten som kan levereras till hårddisken. Större disk skadar inte men bara 250 GB används, mindre disk vette tusan om den fungerar.
idgforum Vi kan bara hoppas att de öppnar USB-porten och låter oss spara krypterade inspelningar på en extern disk. Enda sättet att tömma disken på är att spela upp och spela in på annan enhet. Digitala strömmen som är sparad på disken kan inte tas ut direkt.
Tack för svaret. Har nu testat och boxen funkar med det andra nätaggregatet. Så nu får det bli ett samtal till CD. Mystiskt att boxen funkat bra ända fram till idag. Senaste uppgraderingen var ju för 10 dagar sen, skumt!
Postad 24 oktober 2010 - 16:08
Euforin
-
Euforin
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
En liten fråga om något som förbryllar mig år 2010
Det finns ett uttag från usb och ett från nätverk. Fyllde hårddisken snabbt eftersom Canal+ bjuder på många goa program. Men jag får det inte fungera med att tanka över till annan hårddisk eller se mitt inspelade från datorn i annat rum. Letat som en galning i Menyerna och tom givit boxen ett fast ip ställt in routern dns manuellt men jag får det inte att fungera. Hade jag köpt boxen själv hade den redan varit tillbaka på butikshyllan. Men nu får jag lösa det själv och undrar hur ni löst det? Krångligt verkar det vara men hoppas på hjälp.
Jag skulle också vilja detta.. men det verkar inte gå! USB'n är inaktiverad enligt supporten på CD och vad nätverksuttaget är till för vet jag inte, antar att det är för alla parabol-kunder som vill använda "On Demand"? Enda sättet är väl att skruva isär boxen och ta ur hårddisken, men undra om man vågar sig på det.. Kommer du på något så säg gärna till,.. precis som du sa, 250gb fyller man snabbt! Vad är 250gb idag 2010? Jag har en USB-sticka i bakfickan med mer.. nästan!
Postad 24 oktober 2010 - 19:03
Babax
-
Babax
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag blir så trött. Min bild på TVn går utanför bilden så jag ser inte hela bilden. Tidigare tryckte jag på on-demand knappen så fixade det sig, nu vet jag inte vad jag skall göra. Någon som vet?
Postad 24 oktober 2010 - 19:11
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag blir så trött. Min bild på TVn går utanför bilden så jag ser inte hela bilden. Tidigare tryckte jag på on-demand knappen så fixade det sig, nu vet jag inte vad jag skall göra. Någon som vet?
Något extra tryck på TV knappen så att du får upp menyn för bildstorlek kan hjälpa Verkar som jag ibland flyttas ner några rader i MyTv utan att jag tryckt på några knappar för flyttning, någon annan som märkt något sådant?
Redigerat av Unregistered124686ac, 24 oktober 2010 - 20:05.
Postad 24 oktober 2010 - 20:27
Unregistered69f558b3
-
Unregistered69f558b3
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Varför går det inte att spara på hårddisk med usb? Förstår inte vad som hindrar detta men kan förstå om det måste krypteras för att inte Mediaindustrin ska bli sura att det sprids material som ändå legat ute som torrents 1-2 år. Och menar ni verkligen att det inte ska gå att titta på det man spelar in genom nätverket till en dator? Vad har de hittat på för ursäkt som hindrar detta? Jag kanske låter dum men ärligt förstår jag inte att man sätter i saker som hindrar futures boxen bör klarar av. Glad i hågen stoppade jag även i mitt boxerkort i den lediga smartcard hållaren. Ändå gick det inte att titta på annat än free TV. Inte kan väll Canal Digital konkurrera med att marksänt bolag som ändå har deras kanaler i sitt utbud? Eller gör det boxen mycket dyrare att ha ytterligare ett CA inteface. Men jag ska väll vara glad att gått från analog tjockTV till HD TV på en stor LCD-skärm. Ångrade dock att jag inte köpte Plasma för svärtans skull men med krävande datorspel är jag helnöjd med vad jag får ut ( IIntel Core i7 980X och 2 X Radeon 5870). Tycker annars Canal+ har ett enormt bra HDTV utbud-
Redigerat av Unregistered69f558b3, 24 oktober 2010 - 20:32.
Postad 24 oktober 2010 - 21:05
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
idgforumSmartCard-läsaren är bara för satellitmottagning och Conax kryptering. Tyvärr. I övrigt, ska fråga CD...
Postad 25 oktober 2010 - 02:30
Priskvark
-
Priskvark
-
Användare
-
-
125 inlägg
Verkar som jag ibland flyttas ner några rader i MyTv utan att jag tryckt på några knappar för flyttning, någon annan som märkt något sådant?
Det har jag märkt vid flera tillfällen. Jag har en vag teori om att listan "minns" den titel som var först vid senaste tillfället den öppnades (alltså inte positionen) och därför ställer sig på samma titel när listan öppnas igen. Att jag funderar i de banorna beror på att jag främst uppmärksammat fenomenet när jag har haft nytillkomna inspelningar i MyTV, dvs nya rader högst upp i listan. Men jag har inte testat systematiskt att det är så eftersom jag upplever det som ett mindre problem - jämfört med andra fel i programvaran. Jag har förstått att du har en personlig kontakt hos CD. Har du fått någon information från CD som visar hur man utvecklar programvaran? Med tanke på att många av oss misstänker att det skulle kunna vara varierande hårdvara i olika generationer av boxen känns det lite som att man faktiskt läser av hårdvarustatus och styr hårdvaran direkt i applikationsprogrammet (som man ofta jobbade på MS DOS tiden i mitten av 80-talet). Eller jobbar de på ett modernt sätt genom att använder sig av drivrutiner i utvecklingsarbetet, drivrutiner skrivna av hårdvaruexperter som känner till skillnaderna mellan olika kretsar och som ser till att boxapplikationen får distinkta och entydiga signaler? Det verkar ju som om Sagem måste generera nya versioner av boxens programvara när de skall lösa hårdvaruproblem i stället för att distribuera uppdaterade drivrutiner. Möjligen är det här en "affärshemlighet" hos CD så att de inte svarar på sådana spekulationer men det kunde vara intressant om du får/fått någon info om hur de arbetar.
Postad 25 oktober 2010 - 06:52
yellowmanX
-
yellowmanX
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Denna dagen började med att boxen kraschade, startade upp den, när det blev bild tryckte jag snabbt 3 gånger "cannel up" för att hoppa till en specifik kanal. Är ju (numera) van att det tar en stund för den att "komma ikapp". Men nu hängde den sig istället, bilden frös och inga knapptryck registrerades. Fick boota om genom att hålla inne powerknappen på boxen. Efter det blev det "nute"-buggen och sen stängdes den av.
Postad 25 oktober 2010 - 07:03
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Priskvark, skönt att du också sett förflyttningen så då är det inget spöke jag har hemma (mer än boxen). Ett problem med detta i MyTV hände igår, hade markerat rad 2 och tryckt på radera efter att svarat OK var jag på rad 5 eller likande, den som jag skulle ha markerat blev inte raderad och det verkar inte heller som den som jag förflyttades till blev det (som tur var), men underligt var det. Vad jag vet så finns det två olika chip-set, om ni kom ihåg så fanns det två mjukvaror ute ett tag a och b eller liknade som skulle hantera dessa två. I versionen därefter så gjorde man programmet så att båda hanterades, detta var nog för 1,5 år sedan. Jag tror nog inte att det är pga HW-versioner som boxarna beter sig olika, det verkar som det finns problem som är spridna över HW-versionerna. Ett skäl är säkert problem med kompabilitet till ansluten hårdvara. Hade ju varit intressant om två boxanvändare en med fungerande HDMI interface och ett som inte fungerade, kunde testa att byta boxar. Flyttas problemet med boxen eller inte? Ett annat skäl är att mjukvaran jobbar på marginalen, finns troligen ingen buffert för att hantera små variationer i HW. Med alla problem man har med fördröjningar, frysningar, blinkade bilder, mosaikmönster, tappade signaler mm så ser man att den lever på gränsen till vad den "klarar av" och har man då mindre variationer i timing mellan olika kretsar (även av samma typ) så kan man nog få denna typ av spridning mellan olika boxar. En mer förlåtande mjukvara hade ju varit önskvärt, men Sagem har nog redan från början försökt att trycka in för mycket i mjukvaran. En förbättring är ju nu att man har tagit bort bildvisning i MyTV och i EPG så där har man ju inte dessa problem med hängningar som man hade tidigare, problemet är väl att man inte kan ta bort bildvisning i TV läget (för då hade nog boxen fungert utmärkt) Denna dagen började med att boxen kraschade, startade upp den, när det blev bild tryckte jag snabbt 3 gånger "cannel up" för att hoppa till en specifik kanal. Är ju (numera) van att det tar en stund för den att "komma ikapp". Men nu hängde den sig istället, bilden frös och inga knapptryck registrerades. Fick boota om genom att hålla inne powerknappen på boxen. Efter det blev det "nute"-buggen och sen stängdes den av.
Man ska undvika att använda fjärren de första 5 sekunderna, den segar otroligt i starten och då får man hängning
Postad 25 oktober 2010 - 07:51
Unregisteredd622b994
-
Unregisteredd622b994
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Löser HDMI-problemet med att byta HDMI-ingång på TVn och sedan byta tillbaka. Funkar med dom få ljudsynkproblemen jag haft på inspelningar efter ha spolat förbi reklamen och den "halva gröna skärmen" vid uppstart av boxen. Har aldrig behövt starta om boxen för att rätta felen. VODen funkar bra men saknar Play-kanaler. (är ju bara Beta ännu men rykten att en ny ver ska komma till Jul?) Ljudnivån skiljer lite mellan olika kanaler. Kör 1080i och 5.1 ljud. Har i och för sig en ny box om det nu skulle skilja sig mellan hårdvaran i dom.
Postad 25 oktober 2010 - 07:58
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
MyTv - hoppar ned en rad ibland. Berkräftar, har varit nära att radera fel program.
Seghet vid uppstart - ja, så är den men inget större problem. Uppstarten markant snabbare utan nätverkskabel ansluten.
Tappar sync med TV - ja, det händer. Spontant. Skärmen blir lila, blinkar till, TVn säger åter 1080i när bilden kommer tillbaka. Spolar tillbaka men fenomenet verkar inte vara kopplat till materialet. Främst när man spelar upp inspelat material.
Frysningar - ja, förekommer på inspelat material. Ibland spontana utan källa i material, nog samma okända orsak som sync-problemet ovan, men ofta pga fel vid inspelning. Detta på kanal som ALDRIG fryser när jag tittar på den, däremot blir inspelningen skadad ibland. (Tv4SciFi)
Galen tid vid timeshift. Framförallt om man spelar in ett program, går till kanalen och spolar tillbaka. Plötsligt är man 49 dagar efter.
Postad 25 oktober 2010 - 09:43
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Verkar som jag ibland flyttas ner några rader i MyTv utan att jag tryckt på några knappar för flyttning, någon annan som märkt något sådant?
Även jag har märkt detta. En annan sak jag vart med om 3-4 gånger är att när jag tittat klart på ett inspelat program utan att jag nått slutet av inspelningen, det kan ju vara ett par minuter reklam kvar. Om jag då trycker på MyTv och raderar programmet jag just tittade på och efter det trycket på TV knappen så fortsätter det inspelade program jag just raderade. Detta är ingen bugg som stör mig, tänkte bara nämna det. En sak som hänt några gånger som stör mig är att inte hela inspelningen kommer med, det har hänt ett par gånger att typ sista 15 min på en film saknas. Jag har då inte vart helt säker på hur det sett ut i EPGn då jag markerat inspelningen, och därför inte kunnat skylla det på boxen. Men igår skulle jag bort på eftermiddagen och gick därför in i EPGn och markerade sammandraget på F1 på TV6 kl 17,00-18,00. När jag skulle göra detta såg jag att programmet innan var "Gunball 3000" och markerade båda dessa program. När jag kom hem och skulle titta på F1 ser jag att inspelningen bara var 42 min lång. Skit tänkte jag, nu är inte slutet med, men det var det, därimot var inte dom 25 första varven med? Hela Gunball 3000 var med som var mellan kl, 16,30-17,00 men första kvarten på F1 som var mellan 17,00-18,00 saknades. Detta är första gången boxen missat början på en inspelning. Känner någon igen sig? Ska man behöva spela in 15 minuter innan och 15 minuter efter för att få med hela programmet?
Postad 25 oktober 2010 - 10:01
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Upptäckte i lördags att jag kan spela in samma program 2ggr om jag byter favoritlistor.
Dvs jag satt och programmerade via EPG'n och hade väl bytt favoritlista, när jag blev lite förvirrad att filmen jag programmerat inte visade en sån symbol i högerkanten.
Därför programmerade jag den igen.
På morgonen efter visade det sig att samma film var inspelade 2 ggr från samma kanal.
Postad 25 oktober 2010 - 10:19
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Upptäckte i lördags att jag kan spela in samma program 2ggr om jag byter favoritlistor. Dvs jag satt och programmerade via EPG'n och hade väl bytt favoritlista, när jag blev lite förvirrad att filmen jag programmerat inte visade en sån symbol i högerkanten. Därför programmerade jag den igen.
På morgonen efter visade det sig att samma film var inspelade 2 ggr från samma kanal.
Hehe, jag man kanske ska börja med detta så kanske man får med början på den ena och förhopningsvis slutet på den andra Jag tycker det är ofta inspelningarna är lite konstiga i längd typ 1,02 eller 58 min på 1timmes program. Vet du om dessa inspelningar var lika långa? eller började sammtidigt?
Redigerat av B BUS, 25 oktober 2010 - 10:20.
Postad 25 oktober 2010 - 10:23
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Hehe, jag man kanske ska börja med detta så kanske man får med början på den ena och förhopningsvis slutet på den andra
Jag tycker det är ofta inspelningarna är lite konstiga i längd typ 1,02 eller 58 min på 1timmes program. Vet du om dessa inspelningar var lika långa? eller började sammtidigt?
Vågade faktiskt inte ta bort någon innan vi sett filmen!  Men enligt angiven tid var de lika långa iaf. Sen som du säger, så är det ofta man misar början på serierna man programmerar. Riktigt illa i typ CSI/criminal Minds osv. Eller det spelar ingen roll vad det är, lika illa att missa början/slut. Tror det är inställt att det ska spela in 1 minut innan programmet börjar men det verkar inte räcka längre.
Postad 25 oktober 2010 - 11:02
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Än sålänge har inte mina schemalgda inspelningar försvunnit. Men de andra buggarna finns kvar.
Postad 25 oktober 2010 - 12:50
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
MyTv - hoppar ned en rad ibland. Berkräftar, har varit nära att radera fel program.
Detta händer mig också ibland. En annan sak jag vart med om 3-4 gånger är att när jag tittat klart på ett inspelat program utan att jag nått slutet av inspelningen, det kan ju vara ett par minuter reklam kvar. Om jag då trycker på MyTv och raderar programmet jag just tittade på och efter det trycket på TV knappen så fortsätter det inspelade program jag just raderade. Detta är ingen bugg som stör mig, tänkte bara nämna det.
Har också upplevt det, hyffsat skumt  När vi ändå är inne på smådetaljer... Är det bara jag som tycker det är ologiskt att alternativet "Spela från början" är default när man går in på ett program i MyTV som man tidigare tittat på. Eftersom jag då redan tittat en stund på programmet tidigare vore väl det logiska att alternativet "Fortsätt där jag var (eller vad det nu heter)" är markerat?
Postad 25 oktober 2010 - 15:16
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
En förbättring är ju nu att man har tagit bort bildvisning i MyTV och i EPG så där har man ju inte dessa problem med hängningar som man hade tidigare, problemet är väl att man inte kan ta bort bildvisning i TV läget (för då hade nog boxen fungert utmärkt)
Jag förstår inte, jag hadde inga problem (kanske 1 gång i månaden) med bildvisningen i MyTV eller EPGn, så den där lilla bilden saknar jag jättemycket. Därimot har jag inget behov av VOD. Denna box finns i en massa utförande med olika programvaror i Europa som verkar fungera väldigt bra, dom har en sak gemensamt, ingen VOD. Varför kan CD inte låta dom som vill ha VOD köpa en box som är gjord för detta, och ge oss andra tillbaka en programvara som funkar.
Postad 25 oktober 2010 - 15:44
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
Nu har CD bestämt att boxarna ska ha VOD. Det är inget man ändrar på bara för att kunderna hellre vill ha en bra box utan VOD, än en problembox med VOD.
Den nya mjukvaran skapade mer problem varje kväll än vad bildvisning i MyTV gjorde under dom tre åren jag använde boxen.
Den nya mjukvaran verkar vara mycket krävande så det är inte omöjligt att boxen inte klarar bildvisning i MyTV.
Postad 25 oktober 2010 - 17:26
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Än sålänge har inte mina schemalgda inspelningar försvunnit. Men de andra buggarna finns kvar.
Idag upptäckte jag att mina schemalagda inspelningar hade försvunnit igen!.. Någon gång under lördag/söndag har felet uppstått. Jäkligt irriterande att man inte ska kunna lita på att den spelar in.
Postad 25 oktober 2010 - 17:48
qarcus
-
qarcus
-
Rookie
-
8 inlägg
Äntligen lyckades jag.
Efter många mail/telefonsamtal till supporten fick jag dom äntligen att skicka mig en ny box med "gamla" mjukvaran på. Den absoluta största skillnad för mig är bildkvalitén...den gamla mjukvara har så mycket bättre bild.
Lycka till ni andra som vill ha tillbaka gamla mjukvaran.
/Marcus
Postad 25 oktober 2010 - 17:51
curtis
-
curtis
-
Rookie
-
1 inlägg
E så JÄÄ....la less på den här skitboxen och hur den fungerar och hur CD sköter detta.
Nu säger jag upp skiten och skaffar nog Viasat.
Boxen är ju ett livslångt enda stort problem.
Postad 25 oktober 2010 - 18:09
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Äntligen lyckades jag.
Lycka till ni andra som vill ha tillbaka gamla mjukvaran.
/Marcus
Jag ska nog försöka mig på samma sak, jag saknar bildkvaliteten och allt annat, det stör mig fruktansvärt att CD säger att man taget bort fönstret i EPG/MYTV för att få en stabilare box?? Problemet är ju att om man fixar en gammal box kommer någon i familjen innom ett par veckor att av misstag uppdatera den, och man är tillbaka i träsket igen.
Postad 25 oktober 2010 - 18:36
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag ska nog försöka mig på samma sak, jag saknar bildkvaliteten och allt annat, det stör mig fruktansvärt att CD säger att man taget bort fönstret i EPG/MYTV för att få en stabilare box??
Problemet är ju att om man fixar en gammal box kommer någon i familjen innom ett par veckor att av misstag uppdatera den, och man är tillbaka i träsket igen.
Det är inte CD som säger att man har tagit bort fönstret med bildvisning för stabilare box, det är min gissning att man har gjort detta. Har inte haft någon hängning i MyTv med den nya mjukvaran (mot kanske någon i veckan tidigare) och jag tycker att både MyTv och EPG har blivit snabbare. Jag tycker att det är rätt väg att gå, bättre att göra boxen "light" och den funkar. Kan dock inte säga att man nått hela vägen dit än  . Viktigast just nu är att få ordning på HDMI interfacet, vad de nu har gjort med det!
Postad 25 oktober 2010 - 18:55
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Det är inte CD som säger att man har tagit bort fönstret med bildvisning för stabilare box, det är min gissning att man har gjort detta. Har inte haft någon hängning i MyTv med den nya mjukvaran (mot kanske någon i veckan tidigare) och jag tycker att både MyTv och EPG har blivit snabbare. Jag tycker att det är rätt väg att gå, bättre att göra boxen "light" och den funkar. Kan dock inte säga att man nått hela vägen dit än . Viktigast just nu är att få ordning på HDMI interfacet, vad de nu har gjort med det!
Försår fortfarande inte, vadå light och funkar? Vad var menigen med uppdateringen? Inte f¤n vad det att få bort ett par hängningar i månaden? Om man inte fått fram bättre uppdatering än vad man fått fram på snart 2 månader är man enl, min mening inte på rätt väg. Och CD har svarat precis dom orden som du gissade: "De små bildrutorna som fanns i EPG (listvy) och under MyTV är borttagna för att förbättra stabiliteten." Är citerat från http://www.fairshopp...nions/view/8612Men en sak har du rätt i, det är att i MyTv är enda stället jag än så länge inte fått nån hängning i, men som du själv skriver hoppar listan lite upp och ner
Redigerat av B BUS, 25 oktober 2010 - 18:58.
Postad 25 oktober 2010 - 19:08
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Kan hålla med dig att det är nog VOD som lockat att man bytt mjukvara, pengar styr kan man tro. Får väl hoppas att ingen använder VOD så länge boxen inte fungerar som den ska för satellit. Tråkigt att de utgick från en box som låg på gränsen till sammanbrott redan innan, hade varit bättre om det utgått från något nytt med lite modernare hårdvara.
Hade de kunnat erbjuda en öppen USB port för extern HDD så hade man inte tvekat att byta box, hade nog varit smidigare för CD än att ge denna box ett försök till nytt liv
Postad 25 oktober 2010 - 20:09
Unregistered69f558b3
-
Unregistered69f558b3
-
Amatör
-
-
86 inlägg
E så JÄÄ....la less på den här skitboxen och hur den fungerar och hur CD sköter detta. Nu säger jag upp skiten och skaffar nog Viasat. Boxen är ju ett livslångt enda stort problem.
Viasat är inget alternativ för mig. De har Slutat med säsongskortet för allsvenskan och då är Canal Digital enda alternativet för oss som hellre ser på det lugnare tempot i vår egen serie än PL från England. Min gamla box fungerar rätt bra trotts att jag inte är nöjd att CD stoppat möjligheten till usb inspelning och streama till dator. Jo, jag har ringt CD och frågat med de mumlar fortfarande goja till svar om rättigheter av filmer (som i åratal legat ute på Torrents i 1080p-versioner och inte har något värde för piraterna). Jani, de leve i en värld vi andra inte tillhör
Postad 26 oktober 2010 - 10:06
Unregistered59e42bf8
-
Unregistered59e42bf8
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hej Jag har snart gett upp när det gäller denna box och jag förvånas egentligen inte över något längre. Att det skulle dyka upp nya och gamla problem vid uppdateringen hade jag tagit för givet men vad jag faktiskt tycker är allvarligare, har sett det nämnas här tidigare visserligen men ändå, är att bildkvaliteten sjönk dramatiskt hos mig efter .14 uppdateringen. Jag har en Samsung PS50Q96 med ett par år på nacken och har inte haft något som helst att klaga på bildmässigt men efter uppdateringen är jag inte lika tillfreds. Jag har lite svårt att avgöra om bildkvaliteten försämrats på SD-kanalerna men när det gäller HD-kanalerna har det blivit mycket sämre. Den enda kanalen som jag tycker håller måttet ännu är ESPN HD men den har hos mig alltid sett bäst ut, de andra kanalerna har på något sätt blivit "oskarpare".
Jag har som sagt sett att andra här har upplevt problem med bilden och jag har testat att att skiftat färguppsättning, gjort återställningar, kollat signalnivån mm men inget hjälper.
Enligt teknikerna är detta ett känt HDMI-fel som det arbetas med, vågade dock inte säga något om när en ny uppdatering kommer. De skickar en componentkabel att använda så länge men vad kommer det att innebära för bilden?
Postad 26 oktober 2010 - 12:49
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Fick en ny bugg igår när jag skulle spola förbi reklamen i en inspelning som var gjord tidigare samma kväll. När jag tryckte spolning så kom ikonen upp med bilden bara pausade, tryckte vidare två gånger för snabbaste spolning men ingen skillnad, när jag sedan tryckte play så backade den back 2 sekunder ifrån där jag börjat spola.
Tittade igenom tre inspelningar ifrån tre olika kanaler som gjorde igår, samtliga har störningar då och då trots att jag inte störningar när jag ser på kanalerna live.
I morse stod det 109 i displayen och röd lampa blinkade, kunde inte starta boxen via fjärren utan fick starta om igenom att hålla inne frontknappen 3 sekunder.
Postad 26 oktober 2010 - 20:11
Priskvark
-
Priskvark
-
Användare
-
-
125 inlägg
Är det bara jag som tycker det är ologiskt att alternativet "Spela från början" är default när man går in på ett program i MyTV som man tidigare tittat på. Eftersom jag då redan tittat en stund på programmet tidigare vore väl det logiska att alternativet "Fortsätt där jag var (eller vad det nu heter)" är markerat?
Nej, du är inte ensam om den åsikten. Det blir extra irriterande om man råkar trycka fel i hastigheten och börjar spela från början eftersom man då inte hittar tillbaka till den önskade återstartpunkten. Ett annan mindre felaktighet (som jag redan nämnt tidigare) är att användargränssnittet inte visar de färgade funktionsknapparna i samma ordning som de sitter på fjärrkontrollen. Dels är det ologiskt även under idealiska omständigheter men i svag belysning eller för färgblinda är det inte möjligt att på ett enkelt sätt få tag i rätt funktion. Då vore det faktiskt bättre om fjärrkontrollen använde siffror eller bokstäver för att identifiera olika funktioner. Men med tanke på de allvarliga problem som finns är det nog inte läge att försöka få Sagems programmerare att lösa den typen av fel ännu.
Postad 26 oktober 2010 - 20:26
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Nej, du är inte ensam om den åsikten. Det blir extra irriterande om man råkar trycka fel i hastigheten och börjar spela från början eftersom man då inte hittar tillbaka till den önskade återstartpunkten.
Men med tanke på de allvarliga problem som finns är det nog inte läge att försöka få Sagems programmerare att lösa den typen av fel ännu.
Hmm,, jag blir inte förvånad om nästa så kallade uppdatering fixar så att RADERA hamnar överst på default. Eller kanske färger och text rationaliseras bort så VOD kan bli stabilare
Postad 27 oktober 2010 - 16:20
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Hmm,, jag blir inte förvånad om nästa så kallade uppdatering fixar så att RADERA hamnar överst på default. Eller kanske färger och text rationaliseras bort så VOD kan bli stabilare 
Glöm inte spärren för att kunna spola förbi reklam
Postad 27 oktober 2010 - 17:57
Sripa
-
Sripa
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Var det någon annan som upptäckte att de lokala sändningarna inte fungerade kl 18:10 på SVT1, ABC låg ute hela tiden.
Canal Digital problem eller....?
//Leif
Postad 27 oktober 2010 - 18:09
Unregisteredba5975fd
-
Unregisteredba5975fd
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Var det någon annan som upptäckte att de lokala sändningarna inte fungerade kl 18:10 på SVT1, ABC låg ute hela tiden. Canal Digital problem eller....?
//Leif
Har gjort så för mig oxå 4-5 gånger tidigare, även med gamla fw.
Postad 27 oktober 2010 - 18:48
Unregisteredf2f9d19f
-
Unregisteredf2f9d19f
-
Rookie
-
8 inlägg
Tack för svaret. Har nu testat och boxen funkar med det andra nätaggregatet. Så nu får det bli ett samtal till CD. Mystiskt att boxen funkat bra ända fram till idag. Senaste uppgraderingen var ju för 10 dagar sen, skumt!
HAHAHAHAH Canal Digital har verkligen ingen koll på vad det håller på med. Fick en nytt nätagg som såklart INTE funkade med min äldsta box MEN funkar fint med den nyare. Det äldsta nätagget funkar ju inte till någon box. Så just nu har jag mitt nyare nätagg till äldsta boxen och det nyaste nätagget jag fick av CD idag till den nyare boxen. Snurrigt...tjejen på kundtjänst hade svårt att hänga med ;-) Vad händer den dagen det nyare nätagget går sönder!?! Då kanske det inte finns något nytt att få tag i som funkar eftersom det som CD skickar ut inte funkar... Jaja den dagen den sorgen!
Postad 27 oktober 2010 - 18:49
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Var det någon annan som upptäckte att de lokala sändningarna inte fungerade kl 18:10 på SVT1, ABC låg ute hela tiden. Canal Digital problem eller....?
//Leif
nope, SVT.
Postad 28 oktober 2010 - 04:51
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Hej,
någon annan som upptäckt eller har problem med att markkanalerna ändrar sig i favoritlistan?
Kanal 6 på plats 506 byter hela tiden plats med den marksända kanal 5 vilket gör att jag ett par ggr varje vecka
får göra om listan (ta bort och lägga till) för att inspelningar skall fungera.
//
Postad 28 oktober 2010 - 06:26
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Hej,
någon annan som upptäckt eller har problem med att markkanalerna ändrar sig i favoritlistan? Kanal 6 på plats 506 byter hela tiden plats med den marksända kanal 5 vilket gör att jag ett par ggr varje vecka får göra om listan (ta bort och lägga till) för att inspelningar skall fungera.
//
Om du läser tidigare inlägg eller söker i tråden så får du se att du inte är ensam med dessa problem.
Postad 28 oktober 2010 - 08:12
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Hej,
någon annan som upptäckt eller har problem med att markkanalerna ändrar sig i favoritlistan? Kanal 6 på plats 506 byter hela tiden plats med den marksända kanal 5 vilket gör att jag ett par ggr varje vecka får göra om listan (ta bort och lägga till) för att inspelningar skall fungera.
//
Så har det ju alltid varit, antar att det är Boxer som ######s med CD. Eller så är det SAGEM som inte levererat rätt programvara till CD. CD bär aldrig ansvaret, lika bra att lära sig det
Postad 28 oktober 2010 - 08:21
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Hej,
//
För mig har det inte skett med denna version av mjukvaran än konstigt nog. Trodde de löst detta! Inspelningar borde inte påverkas då de, ivartfall tidigare, programmerats mot kanalen i huvudlistan som du ej kan påverka. Problemet har tidigare haft med uppdateringar av kanallistan boxen laddar ned via uppstart. När kanaler lagts till eller tagits bort har markkanalerna i favoritlistor skiftats, men då med byte med nästa/föregående kanal bland DVB-T kanalerna.
Postad 28 oktober 2010 - 09:05
bom
-
bom
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Det hände för mig igår också. Det är första riktiga buggen som jag har upplevt förutom "mute" eller "dubbel uppstart" som ofta inträffade med v.14. (Har en ganska ny box med v.15) Hej,
//
Postad 28 oktober 2010 - 09:09
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Igår satte jag igång boxen under tiden en inspelning pågick. Fick köra EPG-varianten för att komma in på en kanal.
Under tiden inspelningen pågick fanns inga kanaler i kanllistan och de gick då inte att byta till nån kanal. Stängde av inspelningen eftersom det var en serie-inspelning av en repris (Vilket är så ###### kokrat att man inte kan skilja ut nya avsnitt från repriser) men jag kunde inte byta kanal ändå, fast nu hade det dykt upp kjanaler i listan.
Inget funkade, inga andra kanaler än SVT1.
Stängde av och satte igång igen, samma sak.
Fick köra "Stor-resetten" med strömbrytaren på sladden. Då funkade det.
Har märkt också att mute-problemet i stort sett alltid uppkommer i samband med att bildinst. återgår till 1080i, eller vice versa.
Postad 28 oktober 2010 - 10:16
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Melmac
Det beror på de data som finns i EPGn. De serier jag spelat in har aldrig varit något problem med att repriser spelas in. Vilken kanal? vilket program? men min box är inte felfri. Spelade in True Blood kl 20:00 igår. Boxen hängde sig vi niotiden, hade varit inställd på varierande kanaler fram tills dess. Startade om via strömknappen på fronten. åtta minuter hade spelats in.
Postad 28 oktober 2010 - 14:54
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Samtliga program går på TV4/TV4HD och SVT/SVT1HD
Postad 31 oktober 2010 - 09:10
U Dick
-
U Dick
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hej på er.
Har en del av de buggar ni nämner i denna tråden och är allmänt missnöjd.
Under helgen har jag haft lite problem som jag inte förstår om det beror på boxen, mina prylar eller om CD bara är dumma i huvudet...
Skulle i fredags kolla på "Final destination", blev inte så roligt.
Då saknades konversationen i ljudet, jag hade endast effekter och dyligt i surroundet men centern var tyst.
Inga problem på övriga filmer/kanaler.
Tror jag har upplevt detta någon gång tidigare.
Igår var det dags för "Paranormal activity" och det blev inte heller så roligt, ingen text...
Inga problem på övriga kanaler och detta vet jag att jag upplevt tidigare.
Postad 31 oktober 2010 - 11:13
Unregisteredfa6e0cec
-
Unregisteredfa6e0cec
-
Rookie
-
2 inlägg
Det hände mig med på The Final Destination. Kollade boxerburken på övervåningen och det var samma där. Så CD var nog oskyldiga denna gång. Växlade över till stereo så funkade det.
Hade inte heller text på Paranormal, varken HD eller SD, kollade dock inte boxern men det var nog utsändningen där också....Eller så är inte filmen textad!
Redigerat av Unregisteredfa6e0cec, 31 oktober 2010 - 11:15.
Postad 31 oktober 2010 - 11:28
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Yapp, inget DD på "Final destination". Under filmen "Paranormal activity" låste sig min box och bara 1 timme blev inspelad. Gick dock att titta färdigt på det inspelade "Mycket bättre" men inte spola. När tiden för "Paranormal activity" var slut hostade vist boxen igång igen och stängde av sig. Jag gick och lade mig. På morgonen märkte jag att boxen visst inte hade stängt av sig. Hårddisken tuggade fortfarande och jag fick göra en Norsk omstart (förlåt alla trevliga Norrmän).
Kom på idag att detta med att man inte får bild om man sätter på boxen under en inspelning är väldigt praktiskt. Försökte komma in på kanalen jag spelade in och det var omöjligt men annan kanal tog bort den svarta rutan. Bra om man tex spelar in sport och inte vill vet resultatet om man sätter på boxen.
Redigerat av ruva, 31 oktober 2010 - 11:29.
Postad 31 oktober 2010 - 11:54
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Min box igår... 1: Sätter en inspelning cirka 19:50 av Paranormal Activity på C+ Film HD kl 21 2: Startar uppspelning av tidigare inspelning från Film HD 3: Denna slutar cirka 21:30, se då att ingen inspelning har startat. Det finns ingen post bland inspelningar däremot finns den bland det som ska spelas in. 4: Går till kanalen, Film HD och ser att inget spelats in. 5: Efter att försökt spola tillbaka hänger sig boxen, den har ännu inte börjat spela in. 6: Gör en reset av boxen via av/på på framsidan, boxen startar om och börjar spela in. 7: Startar upp för att få bild, får svart bild, mute-läg. Får bild via EPG som det brukar 8: Stoppar inspelning, boxen hänger sig. 9: Starta om, den börjar spela in igen. 10: Punkt 7 igen 11: Går in i EPG och tar bort inspelningen via denna. 12: Efter det fungerade boxen som den ska för resten av kvällen. Inte första gången den missar en inspelning och hänger sig. Tidigare i veckan spelade den inte bara åtta minuter av True Blood på C+ HD, då var boxen igång och inställd på SVT1 HD. Hängde sig vilket visade sig vi niotiden varvid upptäcktes att True Blood inte spelats in korrekt. Så man börjar undra om den inte orkar med att spela upp en HD-sändning samtidigt som den spelar in en...
Postad 31 oktober 2010 - 12:20
philipsguy
-
philipsguy
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Kan någon förklara varför jag bara kan se vissa kanaler med bara en antennkabel när jag har problemet med defekt strömadapter?
Jag har för andra gången fått problem med min box strömadapter, den vägrar starta upp så länge antennkabeln sitter i ingång 2 (edit, inte 1 som jag skrev först) sitter i. Enligt CD kundtjänst beror det på ett jordfel i trafon. Jag måste därför vänta tills jag får en ny trafo på tisdag (felet uppstod tyvärr vid 18tiden på fredan). Men vad jag inte fattar är varför kan jag inte se vissa kanaler som SVT1/2 och TV3 när jag kan se t ex TV4? Ni som har bara en antenn ansluten har väl den i antennuttag nr 1? Då kan ni väl se alla kanaler (även om ni bara kan se en i taget)??? Försöka på CD helgbemanning svara på detta känns inte så enkelt så jag slänger ut ett nödanrop här! 
PS: Det står "ingen signal" när jag väljer t ex SVT1, jag har multi-LNB-huvudet... Kanske sitter kablarna ihop jordmässigt ute i huvudet...
Redigerat av philipsguy, 31 oktober 2010 - 12:22.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|