Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - LG-42PM1M / LG-42PM1MA *

2184 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 april 2006 - 09:19

baffert
  • baffert
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Så jag... då har man oxå betällt en plasma... kommer i nästa vecka :)

Postad 19 april 2006 - 09:33

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0

Jag provade också att skicka in 1280*720p, dvs den upplösning de flesta dvd-spelare skalar upp till. Nedanför ska det finnas en "overscannad" desktop bild som är resultatet. Nu frätar bilden ut, påminner starkt om sony lcd bilden och känns bara rakt igenom fel. I TV:ns menyer uppstår några fler inställningsmöjligheter (endast vid 720p/1080i) som kan kompensera hyfsat för underligheter men kvar återstår den största faktorn! Skalningen i tv:n totalt pajar renheten i bilden. Tillochmed HDTV ser grummsigt ut. Om jag flyttade tillbax 1,5 meter skulle jag nog inte se detaljförlusten men då förvinner ju lite idén med en stor plasma. Därför vågar jag säga att dvd-spelare som inte klarar av att skicka ut 768p (samsungs modeler klarar det tror jag) har omöjligen en chasn mot en htpc, oavsett pris.

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer bra att just Samsungs DVD-spelare kan skicka signlaen i 768. Jag har prövat detta med min Samsung 745, men tyvärr så får jag upp "No Signal" när jag ställer signalen till just 768. Mycket irriterande, och jag förstår inte riktigt varför den inte blir ngn signal.

<{POST_SNAPBACK}>

Läser man dock i bruksanvisningen som följer med Plasman så ser man följande lista på Component/HDMI Input Signal:

HDMI (DTV) = 480p, 576p, 720p samt 1080i ingenting om just 768p....

såg följande inlägg i Samsung 850/950 tråden:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Postat den: Mar 7 2006, 11:27

Wannabe
*

Grupp: Members
Registrerad: 27-December 05
Medlemsnummer: 40.421

Vilken besvikelse!!!!!!!!

Har suttit i telefon med både LG och Samsung..
Mitt problem: spelaren vill ej skicka ut en signal på 768P till min TV, en LG PX5R med nativeupplösning 1024*768. LG hävdar bestämt att eftersom tv´ns upplösning är 768 linjer vertikalt så kan den ta emot en 768P-signal. Medans Samsung hävdar att om tv´n kan ta emot en sådan signal så kommer valet upp i menyn.

Dödläge.. fick tipset av Samsung att uppsöka en återförsäljare med min dvd och prova mot en tv som ska ta emot 768P. Tack för det tipset, vilken återförsäljare vill hjälpa mig när jag kommer in med en vara jag inte köpt hos dem?!

Känns väldigt tråkigt, hade varit riktigt trevligt att skicka ut 768P ;("

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ngn annan med som stött på liknande problem, eller som har ngn teori vart problemet kan ligga? Förstår som sagt inte hur det här problemet kan uppstå, då det klart och tydligt står i bruksanvisningen att följande RGB/HDMI-läge finns: 1024x768 och jag kan ju välja att få signalen skickad i 768p från min Samsung, men då får jag alltså "No Signal" på skärmen.

Redigerat av Unregistered52a88696, 19 april 2006 - 09:38.

Postad 19 april 2006 - 10:10

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Felet måste ju definitivt ligga på Samsungs sida. Vi som kopplar dator till HDMI ingången kan ju utan problem använda 1024x768.

Kan det vara sladden?

Postad 19 april 2006 - 10:19

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0

Felet måste ju definitivt ligga på Samsungs sida. Vi som kopplar dator till HDMI ingången kan ju utan problem använda 1024x768.

Kan det vara sladden?

<{POST_SNAPBACK}>

Funderar på om det just som du skriver "kan vara sladden" som krånglar. Har för mig att Samsung skickade med en DVI-kabel med DVDn. Får försöka hitta den.

Just nu kör jag en sådan här kabel.

Postad 19 april 2006 - 10:25

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0
Tror jag försökte med 768p också när jag lånade hem en Samsung HD945 från jobbet. Är ganska säker på att även jag fick "No Signal".
576p, 720p och 1080i var de som funkade har jag för mig.

Postad 19 april 2006 - 10:29

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0
Jäkligt slugt om det nu är så att det är spelaren. Varför har man då 768p som val?

Finns dock medlemmar här på forumet som kör både LG och Samsung, och för dem funkar det bra.

Ett exempel:

bojtel Postat den: Aug 11 2005, 08:44

Amatör
**

Grupp: Members
Registrerad: 17-January 05
Medlemsnummer: 27.753

QUOTE(Jangan @ Aug 11 2005, 00:02 )
Skall ha spelaren till LG PY10. Någon som kör spelaren till den plasman?
*

Yes man, fast jag kör med en hd 850 till py10:an....kör den i 768p å matchar upplösningen med plasman...sjukt bra bild, pumpa in star wars episode 2 å var beredd att ramla av stolen=)

Postad 19 april 2006 - 11:30

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Det kan mycket väl vara frekvensen. Kolla om du kan ställa in 60 hz på din DVD spelare.
Jag tror inte att tv'n kan synka 1024x768 i 50hz utan endast i 60hz.

Jag vet att jag inte kan köra 50hz i 1024x768 från datorn ialla fall. Endast 60 samt även 75hz.

Postad 19 april 2006 - 12:33

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0

Det kan mycket väl vara frekvensen. Kolla om du kan ställa in 60 hz på din DVD spelare.
Jag tror inte att tv'n kan synka 1024x768 i 50hz utan endast i 60hz.

<{POST_SNAPBACK}>

Så här står det i manualen som följer med DVDn.

Om du för ett PAL-TV-system trycker upprepade gånger på knappen
DVI SEL. väljs i tur och ordning 576p, 720p, 768p respektive 1080i ; (50Hz)

Om du för ett NTSC-TV-system trycker upprepade gånger på knappen
DVI SEL. väljs i tur och ordning 480p, 720p, 768p respektive 1080i ; (60Hz)

Alltså verkar det som om det är just Hz antalet som ställer till problemet. Om jag nu inte drömt det här så är jag nästan säker på att jag varit inne i TVns meny och ändrat mellan PAL och NTSC. Men hur mycket jag än försöker hitta just denna funktion igen, så går det inte. Har även försökt leta i manualen, men hittar inget om att man ska kunna välja antingen att köra TVn i PAL eller NTSC.

Dock är PAL att föredra? Men det vore ju som sagt intressant att testa om det nu är så att den kan
ta emot 768p signalen i NTSC-läget.

Postad 19 april 2006 - 12:39

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Kurben har antagligen "hit the spot", du försöker spela upp en PAL film i samsung spelaren och plasman klarar inte av 1024*768@50Hz. Dra i en ntsc film så ska det nog fungera.

I en av mina bilder ser man uppdateringsfrekvenserna i nvidias quick launch meny. Där kan man se både 48Hz och 72Hz, men tyvärr fungerar inte dessa, utan handlar om mauella tillägg från min sida. De frekvenser som fungerar är alltså 60, 75 och 85Hz i 1024*768.

När det handlar om pixelbaserade displayer är det aldrig en fördel att gå över native upplösningen på skärmen, även om man spelar upp HDTV och liknande.

Postad 19 april 2006 - 12:42

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0

Kurben har antagligen "hit the spot", du försöker spela upp en PAL film i samsung spelaren och plasman klarar inte av 1024*768@50Hz. Dra i en ntsc film så ska det nog fungera.

I en av mina bilder ser man uppdateringsfrekvenserna i nvidias quick launch meny. Där kan man se både 48Hz och 72Hz, men tyvärr fungerar inte dessa, utan handlar om mauella tillägg från min sida. De frekvenser som fungerar är alltså 60, 75 och 85Hz i 1024*768.

När det handlar om pixelbaserade displayer är det aldrig en fördel att gå över native upplösningen på skärmen, även om man spelar upp HDTV och liknande.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för alla svar och tankar om just "mitt" specefika problem. :)

Har dock redan testat med en Reg 1 film, och det funkade inte då heller. Dock verkar det som om det skulle kunna funka om jag nu bara kan ställa om TVn från PAL till NTSC. Jag är nästan säker på att jag gjorde just detta för ngr dagar sedan, men nu hur mycket jag än letar i menyn hittar jag nu inte någon sådan funktion.

EDIT****
Nu får man stå i skamvrån en stund! ;) Det var ju i DVD-menyn jag sett att jag kunde ändra från just PAL till NTSC. När jag gjorde detta så hittade TVn 768p-signalen med en gång.

Då är bara frågan. Är det bättre för mig att köra alla filmer (alla regioner alltså, både PAL och NTSC) i NTSC-modet och med 768p, eller ska jag "teoretiskt" få bättre bild om jag kör DVD-spelaren i PAL läge (720p eller 1080i) till TVn? Slängde i A day after tomorrow Reg 2, PAL och vad jag kan se är bilden bättre än innan. Dock är det ju fortfarande ganska så ljus utomhus, så det är nog bäst att jag väntar och "avgör" i kväll då det är lättare att få mörkt i rummet.

Ursäkta om dessa fråger är lite basic, men man lär ju sig aldrig ngt om man inte frågar. ;)

Redigerat av Unregistered52a88696, 19 april 2006 - 12:53.

Postad 19 april 2006 - 13:20

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Du kommer nog att få bäst bild i NTSC om du då kan köra upplösningen 1024x768.
Men kolla så du inte får "tearing" vid panoreringar, det kan inträffa när man kör en annan frekvens en källmaterialet har.

Postad 19 april 2006 - 19:23

mackan85
  • mackan85
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Ingen som har kalibrerat sin som och har lust o skriva ut sina inställningar? :\

Postad 19 april 2006 - 19:53

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0

Ingen som har kalibrerat sin som och har lust o skriva ut sina inställningar? :\

<{POST_SNAPBACK}>

Är tyvärr ingen idé eftersom nästan alla har olika "kring-utrustning". Om jag har vissa inställningar från min boxer samt Samsugn DVD, är det nästan säkert att det inte funkar lika bra med ngn som kör Analog-TVsignal samt ngt annat DVD-märke/Dator.

mvh
multimedia

Postad 19 april 2006 - 21:33

LarsP2
  • LarsP2
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har beställt en, men blev lite fundersam när jag laddade ner manualen och såg det här:

"Kontakta servicecentret en gång om året för invändig
rengöring av skärmen.
- För mycket damm kan orsaka fel på skärmen."

Är det någon som frågat vad LG menar?

Ska vi skicka in TV'n på rengöring en gång om året? :)

Postad 19 april 2006 - 22:23

renstahl
  • renstahl
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Därför vågar jag säga att dvd-spelare som inte klarar av att skicka ut 768p (samsungs modeler klarar det tror jag) har omöjligen en chasn mot en htpc, oavsett pris.

Tack för recensionen ock angående den är det någon som vet om Kiss dp600 dvd klarar 768p ordentligt då? Den är väll lite mix mellan en dvd och en htps :)

Postad 19 april 2006 - 22:42

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Därför vågar jag säga att dvd-spelare som inte klarar av att skicka ut 768p (samsungs modeler klarar det tror jag) har omöjligen en chasn mot en htpc, oavsett pris.

Tack för recensionen ock angående den är det någon som vet om Kiss dp600 dvd klarar 768p ordentligt då? Den är väll lite mix mellan en dvd och en htps :)

<{POST_SNAPBACK}>

På en bild i en recension av HiJack på www.mpcclub.com så syns följande upplösningar för 600:an:
576i, 576p, 720p, 1080i och 1080p.
Alltså vad det verkar inget stöd för 768p (än så länge).
Ställ frågan i DP600 tråden istället så kan du nog få ett definitivt svar.

Postad 20 april 2006 - 07:20

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2 603 inlägg
  • 0

Jag har beställt en, men blev lite fundersam när jag laddade ner manualen och såg det här:

rengöring av skärmen.

Ska vi skicka in TV'n på rengöring en gång om året?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jag inte, som jag skrivit innan är denna skärm främst avsedd för offentliga miljöer, och då kan det förstås bli lite dammigt, men har man den hemma i vardagsrummet så är det nog inga problems.

Postad 20 april 2006 - 10:26

Unregistered1dc5ce9b
  • Unregistered1dc5ce9b
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

rengöring av skärmen.

Ska vi skicka in TV'n på rengöring en gång om året?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jag inte, som jag skrivit innan är denna skärm främst avsedd för offentliga miljöer, och då kan det förstås bli lite dammigt, men har man den hemma i vardagsrummet så är det nog inga problems.

<{POST_SNAPBACK}>

Lustigt det där. Jag tror nämligen jag fått något skit innanför glaset. Testade att köra lite whitewash här om dagen och såg att ett par pixlar skiftade lite i färg. Trodde först att de var lite trötta men när jag kollade närmare såg jag att det var något på glaset. Försökte skrapa på utsidan med insåg då att det är något som är på insidan. Vet inte om det är ett märke i glaset eller om det är något skit som tagit sig in. Det är så litet att det är svårt att se.

Är det någon annan som märkt att något tagit sig in på insidan av skärmen?

Postad 20 april 2006 - 10:38

Stina
  • Stina
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Angående felet med att TV:n "låser" sig när man slår på den med fjärren i stand by läge.
Jag och en kompis hade samma problem i början, men nu verkar det problemet ha försvunnit.
"teppic" & "multimedia" m.fl. på denna tråd verkar ha haft samma problem.
Hur har det lösts sig för er ?
Ska man byta TV:n enl. DOA avtalet eller låta det vara ?

Postad 20 april 2006 - 12:55

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Angående felet med att TV:n "låser" sig när man slår på den med fjärren i stand by läge.
Jag och en kompis hade samma problem i början, men nu verkar det problemet ha försvunnit.
"teppic" & "multimedia" m.fl. på denna tråd verkar ha haft samma problem.
Hur har det lösts sig för er ?
Ska man byta TV:n enl. DOA avtalet eller låta det vara ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag avvaktar nog tills jag vet att problemet är något som kan fixas genom att skicka in skärmen. Vet inte hur multimedia gjorde till slut men någon måste ju bli den första. :)

Du säger att du och din kompis inte lider av problemet längre? Det är detta som får mig att misstänka att detta är ett mjukvaruproblem. Många har problemet, många har det inte och för er har det försvunnit.
Har ni kopplat in/ur någonting på sistone alternativt har ni ändrat några specifika inställningar på TV:n?

Postad 20 april 2006 - 13:00

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0
Avvaktar också. :) Stör mig inte nämnvärt eftersom jag ändå stänger av och på TV på "Powerknappen" som sitter på TVn.

Väntar på en firmwareuppdate, för att se om det fixar problemet. Det är ju 2 år garanti på Plasman, så jag/vi har tid på oss att lämna in den senare i så fall... ;)

mvh
multimedia

Postad 20 april 2006 - 13:51

Stina
  • Stina
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag avvaktar oxå, även om jag får en DOA på detta (byta till en ny på powermill).
För mig och polarn verkar det som om problemet bara varade när TV:n var ny.
Vi har en teori om att det kan vara mjukvaran.
Den har ett minne som kommer ihåg vilken ingång som var aktiv när TV:n stängdes av med fjärren.
Prova On/Off från fjärren på alla ingångar för varje On/Off funktion från fjärren (POWER, Kanalväljare pil upp/ner samt direkt kanalval "1"). TV:n kanske behöver fylla en minnestabell när den är ny !
Detta är ett långskott, men värt att testa.
Hör av er om resultatet

Postad 20 april 2006 - 14:21

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Min tv kommer idag vid 16 :) .

Efter att ha velat länge och väl fram och tillbaka angående om jag kunde leva utan högtalare kom jag fram till att det var svårt att motivera ett prispåslag på ungefär 2000 för denna "lyx". När tv'n väl var beställd började jag trots det att kolla runt efter ett lämpligt alternativ till de inbyggda förstärkarna i tv'n. Av en slump hittade jag ett par plasmahögtalare på netonnet som nog kan passa till denna tv trots att de är avsedda för Andersson XQ2. Det bästa av allt är att de bara kostade 99kr, inklusive frakt. Så om de inte skulle passa i färg/nyans eller om det inte går att få dit dem med de medföljande fästena så spelar det ingen större roll. Då får man väl använda dem i sommarstugan eller dylikt!!

Bara ett tips för er som ändå vill kunna dra på tv'n utan att samtidigt starta förstärkare.

Ställde upp högtalarna med fotfäste och "tv-fäste" samt en cd för jämförelse av storlek.

Bifogad fil  Bild_003.jpg   58,02K   471 Antal nerladdningar

Edit: återkommer med mer info när jag vet om de passar eller inte ;) :D

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 20 april 2006 - 14:24.

Postad 20 april 2006 - 14:36

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2 603 inlägg
  • 0

Min tv kommer idag vid 16  :)  .

Efter att ha velat länge och väl fram och tillbaka angående om jag kunde leva utan högtalare kom jag fram till att det var svårt att motivera ett prispåslag på ungefär 2000 för denna "lyx". När tv'n väl var beställd började jag trots det att kolla runt efter ett lämpligt alternativ till de inbyggda förstärkarna i tv'n. Av en slump hittade jag ett par plasmahögtalare på netonnet som nog kan passa till denna tv trots att de är avsedda för Andersson XQ2. Det bästa av allt är att de bara kostade 99kr, inklusive frakt. Så om de inte skulle passa i färg/nyans eller om det inte går att få dit dem med de medföljande fästena så spelar det ingen större roll. Då får man väl använda dem i sommarstugan eller dylikt!!

Bara ett tips för er som ändå vill kunna dra på tv'n utan att samtidigt starta förstärkare.

Ställde upp högtalarna med fotfäste och "tv-fäste" samt en cd för jämförelse av storlek.

Bifogad fil  Bild_003.jpg   58,02K   471 Antal nerladdningar

Edit: återkommer med mer info när jag vet om de passar eller inte  :D  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Dom där är ju gråa! Och Tvn är väl svart? Eller? ;)

Postad 20 april 2006 - 14:37

loungepuppy
  • loungepuppy
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Angående KISS DP-600 och LG-42PM1MA:
Jag har en DP-600 sedan några veckor och min plasma i nästa vecka. Har inte använt annat än CRT-TV via Scart innan så jag tar lite tid på mig och återkommer sedan med utvärdering.

Postad 20 april 2006 - 15:11

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
phil neal:

Tv'n är grå/silver-färgad på sidorna vilket syns tydligt i följande galleri: https://www.minhembio.com/Bonzichrille

Men jag är inte alls säker på att det blir bra eller snyggt! Men om det inte skulle funka så är det "bara" en hundring som ryker. Eller också använder jag dem på jobbet. Well, well det kanske var lite tidigt att tipsa innan jag vet om det funkar :) . Postar bilder på hur det blir (om de passar) så är det upp till var och en att avgöra om det kan vara en bra investering eller ej. För egen del är det det svarta som tilltalar så jag kanske får måla dem med svart tusch för att de ska passa ;) .

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 20 april 2006 - 15:11.

Postad 20 april 2006 - 15:55

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2 603 inlägg
  • 0

phil neal:

Tv'n är grå/silver-färgad på sidorna vilket syns tydligt i följande galleri: https://www.minhembio.com/Bonzichrille

Men jag är inte alls säker på att det blir bra eller snyggt! Men om det inte skulle funka så är det "bara" en hundring som ryker. Eller också använder jag dem på jobbet. Well, well det kanske var lite tidigt att  tipsa innan jag vet om det funkar  :) . Postar bilder på hur det blir (om de passar) så är det upp till var och en att avgöra om det kan vara en bra investering eller ej. För egen del är det det svarta som tilltalar så jag kanske får måla dem med svart tusch för att de ska passa  :D .

<{POST_SNAPBACK}>

Sedärja, vilken koll man har ;)
har bara sett den framifrån tidigare, men där är ju silver på sidan.

Postad 20 april 2006 - 15:59

slurbo
  • slurbo
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag tänkte beställa en sånhär tv och bestämt mig för dustin ab. Är inne på 3:e sidan av beställningen så att säga och läser igenom avtalen. De lämnar inga garantier på skadade pixlar utöver tillverkaren. Har alla samma policy eller bör jag beställa ifrån annat företag?
Tips emottages tacksamt.. beställning ska ske innan kvällen är slut....

Postad 20 april 2006 - 16:00

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
de allra flesta, om inte alla, kör på tillverkarnas policys

Postad 20 april 2006 - 16:04

slurbo
  • slurbo
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Ahh danke. Nu läser jag inte den här tråden mer utan slänger iväg beställningne och hoppas på snabb leverans....

Efter att ha varit och glott mycket på pv60 in bestämde jag mig för denna. Hade helt enkelt det omöjligt att övertala mig själv att det är värt de extra tusenlapparna då jag knappt ser på tv.. :)

Ahhh sådär nu var det beställt och betalt. Bara att vänta på den nu..
Är det nån som har cc måtten på baksidan till bulthålen för upphängning, gärna korsmätt också. Tänkte bygga ihop en hållare innan den kommer. Hur mycket luftspalt bör man ha baktill emot väggen?

Redigerat av slurbo, 20 april 2006 - 16:09.

Postad 20 april 2006 - 19:36

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Om jag ska vara ärlig så har jag faktiskt inte hunnit kolla hur bilden är på den än, annat än via analog kabel-tv :D. Kvaliteten på den var överaskande bra förutom på några kanaler där bilden var mer eller mindre skräp. Sen har även jag märkt av hur snabbt det blir ghosting efter att man varit inne i menyerna. Oroande är väl bara förnamnet..... ;) .

Jag kan i alla fall konstatera att mitt exemplar är i det närmaste knäpptyst. Jag hör fläkten om jag lägger örat mot baksidan men inte annars. Inte än i alla fall :P .

Men den egentliga anledningen till det här inlägget är att jag är så j***a nöjd med hur monteringen på väggen blev att jag bara måste slänga upp några bilder :) . Inga klagomål nu bara, det klarar inte min stolthet just nu!!. Allt är inte inkopplat än så bry er inte om att det saknas kablage till högtalarna och sånt. Det kommer!

Bifogad fil  3.jpg   39,66K   492 Antal nerladdningar Bifogad fil  2.jpg   29,06K   411 Antal nerladdningar Bifogad fil  1.jpg   33,89K   548 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 20 april 2006 - 19:41.

Postad 20 april 2006 - 19:48

Elta
  • Elta
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Benky:

Vilka högtalare var det du köpte, dom som kallas universal eller Andersson Plasmahögtalare?

Redigerat av Elta, 20 april 2006 - 19:49.

Postad 20 april 2006 - 21:28

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Det var Andersson plasmahögtalare jag köpte. Testade nyss att montera dem och insåg att de inte passar, åtminstone inte "out of the box". Man kan säkerligen modda fästena men det orkar jag inte så det var 99sek right up the alley :) . Kanske inte direkt oväntat.....

Postad 21 april 2006 - 00:15

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0
Sådär, nu har jag lyckats lokalisera vad som triggar buggen som gör så att TV:n ibland inte vill starta ordentligt efter standby. [iaf på min TV]

På AV1 har jag min digitalbox inkopplad via RGB-SCART (fullkopplad).
Om digitalboxen är påslagen när TVn ska gå ur standby-läge och det sista man kikade på innan man stängde av den var analog TV via den inbyggda tunern så kommer TVn inte gå igång ordentligt igen när man försöker väcka den ur standby med fjärrkontrollen.

Återupprepbart testfall (som funkar för mig):
1. Ha igång TV:n och titta på någon kanal via den inbyggda analoga tunern.
2. Stäng av TV:n med "Standby"-knappen på fjärrkontrollen.
3. Slå på apparaten inkopplad på AV1 (i mitt fall en Nokia 112T DVB-T box).
4. Tryck på "Standby"-knappen på fjärrkontrollen för att slå på TV:n igen.

Resultat:
Standbylampan kommer ändra färg från röd->orange->grön och efter detta svarar inte TV:n på input från fjärrkontrollen eller knapparna på sidan av TV:n. Enda som hjälper är att trycka av och på TV:n med hjälp av onoffknappen nere till vänster under skärmen.

Jag är lite nyfiken på att höra om ni andra med PM1MA kan trigga felet med hjälp av testfallet ovan. Jag har en misstanke om att enheten på AV1 måste vara inkopplad med en fullkopplad SCART-kabel, men det är bara en teori än så länge.

Testa är ni snälla och skriv tillsammans med ert resultat även vad ni har inkopplat på AV1. Om ni har koll på det så ange gärna också om det är en fullkopplad eller bara delvis kopplad SCART-kabel som använts.

Min teori nedan som spoiler. :) :rolleyes:
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «

Redigerat av Teppic, 21 april 2006 - 00:16.

Postad 21 april 2006 - 01:11

qwertys
  • qwertys
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Om det inte finns någon analog tuner, är det bara så att man ej kan se de analoga kanalarna som på min ort endast kommer finna 1 månad till!? Ingen större förlust alltså?

Några andra fördelar/Nackdelar utan denna tuner? :)

Postad 21 april 2006 - 04:39

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
inga nackdelar utan, de som behöver de är de som har analog kabel som kommer vara kvar och man vill se på de då kanske...

Postad 21 april 2006 - 07:48

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2 603 inlägg
  • 0

Om jag ska vara ärlig så har jag faktiskt inte hunnit kolla hur bilden är på den än, annat än via analog kabel-tv :D. Kvaliteten på den var överaskande bra förutom på några kanaler där bilden var mer eller mindre skräp. Sen har även jag märkt av hur snabbt det blir ghosting efter att man varit inne i menyerna. Oroande är väl bara förnamnet..... :rolleyes: .

Jag kan i alla fall konstatera att mitt exemplar är i det närmaste knäpptyst. Jag hör fläkten om jag lägger örat mot baksidan men inte annars. Inte än i alla fall  :lol: .

Men den egentliga anledningen till det här inlägget är att jag är så j***a nöjd med hur monteringen på väggen blev att jag bara måste slänga upp några bilder  :) . Inga klagomål nu bara, det klarar inte min stolthet just nu!!. Allt är inte inkopplat än så bry er inte om att det saknas kablage till högtalarna och sånt. Det kommer!

Bifogad fil  3.jpg   39,66K   492 Antal nerladdningar Bifogad fil  2.jpg   29,06K   411 Antal nerladdningar Bifogad fil  1.jpg   33,89K   548 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>

Asså, jag fattar inte varför du inte behåller den snygga wellpappbänken på första bilden :huh: den var ju grym :P

Postad 21 april 2006 - 07:52

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Sådär, nu har jag lyckats lokalisera vad som triggar buggen som gör så att TV:n ibland inte vill starta ordentligt efter standby. [iaf på min TV]

På AV1 har jag min digitalbox inkopplad via RGB-SCART (fullkopplad).
Om digitalboxen är påslagen när TVn ska gå ur standby-läge och det sista man kikade på innan man stängde av den var analog TV via den inbyggda tunern så kommer TVn inte gå igång ordentligt igen när man försöker väcka den ur standby med fjärrkontrollen.

Återupprepbart testfall (som funkar för mig):
1. Ha igång TV:n och titta på någon kanal via den inbyggda analoga tunern.
2. Stäng av TV:n med "Standby"-knappen på fjärrkontrollen.
3. Slå på apparaten inkopplad på AV1 (i mitt fall en Nokia 112T DVB-T box).
4. Tryck på "Standby"-knappen på fjärrkontrollen för att slå på TV:n igen.

Resultat:
Standbylampan kommer ändra färg från röd->orange->grön och efter detta svarar inte TV:n på input från fjärrkontrollen eller knapparna på sidan av TV:n. Enda som hjälper är att trycka av och på TV:n med hjälp av onoffknappen nere till vänster under skärmen.

Jag är lite nyfiken på att höra om ni andra med PM1MA kan trigga felet med hjälp av testfallet ovan. Jag har en misstanke om att enheten på AV1 måste vara inkopplad med en fullkopplad SCART-kabel, men det är bara en teori än så länge.

Testa är ni snälla och skriv tillsammans med ert resultat även vad ni har inkopplat på AV1. Om ni har koll på det så ange gärna också om det är en fullkopplad eller bara delvis kopplad SCART-kabel som använts.

Min teori nedan som spoiler.  :)  :rolleyes:

» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ska testa det här när jag kommer hem ikväll och se om det är likadant för mig.

Har varit med om fenomenet 5 gånger och då vart tvungen att stänga av med knappen på skärmen.

Bra tips Teppic!..

Postad 21 april 2006 - 08:57

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
phil neal:

Hehe, jag försökte övertyga sambon om det men hon köpte ej det östtyska designidealet som kartongen avspeglar :D .

Kan lova att den nya tv-bänken inte mådde så bra av att ha kartongen ståendes ovanpå då det visade sig att det fastnat x antal stenar/grus på undersidan vilket orsakade feta repor i ekskivan. JÄTTEBRA!!! :)

Angående problemet med att inte kunna få igång tv'n efter standbyläge är det inget som jag märkt av på mitt ex...än. Peppar, peppar verkar det som mitt ex klarat sig utan de olika barnsjukdomar som nämnts :rolleyes:

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 21 april 2006 - 08:59.

Postad 21 april 2006 - 09:51

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Angående problemet med att inte kunna få igång tv'n efter standbyläge är det inget som jag märkt av på mitt ex...än. Peppar, peppar verkar det som mitt ex klarat sig utan de olika barnsjukdomar som nämnts  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Har du då prövat med testfallet jag beskrev ovan? :)

Postad 21 april 2006 - 10:28

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0

[/spoiler]

<{POST_SNAPBACK}>

Klockrent Teppic!!! :)

Har testat följande saker: Sätter först på digitalboxen (fullscart, AV1), sedan slår jag på TVn på On/Off knappen som sitter på TVn. Eftersom jag senast stängde av TVn direkt med denna knapp, går TVn igång och visar den kanal som digitalboxen är inställd på. Jag slår nu av TVn med Standby/Power-knappen på fjärrkontrollen, och därefter stänger jag av digitalboxen. Jag väntar sedan en liten stund, för att återigen sätta på digitalboxen, och därefter trycker jag på fjärrkontrollens Power-knapp, och vips så går TVn igång och visar den kanal som digitalboxen är "satt till".

Har testat detta flera gånger nu, och det funkar utan ngr som helst problem. Har även testat att göra samma avstängningsprocedur, men därefter även stängt av TVn med On/Off knappen på TVn. Efter detta sätter jag åter på digitgalboxen innan jag trycker på On/Off knappen på TVn, och eftersom jag innan jag stängde av den med On/Off knappen satt den i "standbyläge" genom att stänga av den med Powerknappen på TVn, är jag tvungen att tryck på Powerknappen för att "få igång" TVn hur sitt standbyläge. Och även här så startar TVn och visar bild från digitalboxen.

Hahahaha. Så jäkla skönt att man beslutade sig för att inte skicka in Plasman! :rolleyes: Nu är det ju dock inte säkert, att problemet är "helt och hållet löst". Men att det är ett mjukvarufel är ju helt givet nu. Ska ta och ringa LG och berätta om felet (skulle ändå ringt och avbokat min upphämtning/medelat att jag inte behöver skicka in Plasman).

Gott jobbat Teppic, verkligen!

mvh
multimedia

Redigerat av Unregistered52a88696, 21 april 2006 - 13:20.

Postad 21 april 2006 - 10:36

Mr rip
  • Mr rip
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
jag beställde en för nån vecka sen men var tvungen att avbeställa när skattepappren damp ner i brevlådan (-11 000) :) så jag får nog vänta nån månad få se vad priset är då :rolleyes:

Benky hur många watt och ohm var det på högtalarna från netonnet funderar på att köpa 6par till klubben och är osäker på om resivern kan driva 12st lokalen är 400kvm och det är svårt att få ett jämt ljud från 4st på så stor yta

Postad 21 april 2006 - 13:17

Holstein
  • Holstein
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Tjena,
La precis ordern på en LG-42PM1MA hos dustin.. pratade med dom i telefon och det verkade som att dem har beställt hem fler än vad som finns beställda på deras hemsida.. :)

Väntar med spänning på att få utverdera :rolleyes:

Postad 21 april 2006 - 13:25

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Teppic:

Nope.

Postad 21 april 2006 - 13:32

Stina
  • Stina
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
multimedia !
Jag är tacksam om du kan meddela vad "LG" tror om "On/Off"-problemet, när du pratat med dom.
Tack på förhand

Postad 21 april 2006 - 14:07

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0

multimedia !
Jag är tacksam om du kan meddela vad "LG" tror om "On/Off"-problemet, när du pratat med dom.
Tack på förhand

<{POST_SNAPBACK}>

När jag pratade med dem tidigar under dagen, så sa de att det helt klart var fel på TVn och inte fjärren, samt att det förmodligen mycket riktigt rörde sig om ett mjukvarufel. Vi gick inte in närmare på just detta, då det inte var en tekniker jag pratade med. Men att det kan lösas genom en "kommande" firmwareuppdatering såg man inte som helt främmande, och var heller inte direkt förvånad att jag valde att inte skicka in TVn på service.

Postad 21 april 2006 - 14:08

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Teppic:

Nope.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, Benky. En liten följdfråga bara:
Om du har på plasman och tittar på TV via den inbyggda analoga mottagaren och sedan slår på den enhet du har inkopplad på AV1, växlar TV:n då automatiskt till AV1?

Postad 21 april 2006 - 14:25

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Ja det gör den. Kopplade in min dvd provisoriskt med scart bara för att kolla hur bilden blev och då kopplade den över till AV1 när jag satte på dvd-spelaren. Ska för säkerhets skull dubbelkolla när jag kommer hem!

Postad 21 april 2006 - 14:37

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Ja det gör den. Kopplade in min dvd provisoriskt med scart bara för att kolla hur bilden blev och då kopplade den över till AV1 när jag satte på dvd-spelaren. Ska för säkerhets skull dubbelkolla när jag kommer hem!

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, kan ju hända att ditt ex kommer från en senare batch med nyare mjukvara. Bara att gratulera isåfall. :)
Ska kolla i servicemenyn ikväll och se om man kan hitta mjukvaruversion någonstans.

Postad 21 april 2006 - 16:57

Unregisteredc152235c
  • Unregisteredc152235c
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Så, då var det klart. Ordern är lagd. Pratade med dom och dom skulel få in nya den 25/4
Väntar med spännning.

Nån som vet om det ingick bultar/plugg till universialfästet? (Antog att 35-43 var till 42" tv)

// Macke

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.