Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 25 maj 2009 - 19:50

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Har försökt komma åt min windows home server via remote skriver in i inloggningen [email protected] samt mitt lösenord men den säger att det är fel användarnamn eller lösenord.

Vilket lösen är det eg. man skall använda sig av?

Postad 25 maj 2009 - 21:06

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Löste det själv, var det klassiska SBS

Har försökt komma åt min windows home server via remote skriver in i inloggningen [email protected] samt mitt lösenord men den säger att det är fel användarnamn eller lösenord.

Vilket lösen är det eg. man skall använda sig av?

Postad 25 maj 2009 - 21:59

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Dags för mig att ställa en relativt relevant fråga.

Har själv i månader sökt råda bot på detta, och då exempelvis uTorrent går att använda på en WHS (samt att WHS är lite speciell när det kommer till diskanvändning hör de till denna tråden) och går utmärkt för endast lagliga saker likväl (Om det vore relevant pga. regler) så postar jag här.

uTorrent lider sedan en längre tid av att i mycket varierande grad få problem med "disc-thrashing". Och ingen forumtråd någonstans har kunnat ge ett klart besked på hur man kommer runt problemet.

FYI: Ingen duplicering på "target-mappen".
Det tycks kvitta hur snabba diskar man har, om servern är i stort sett "idle" och man har hur mycket minne som helst ledigt.
Vidare tycks uppkoppling vara irrelevant också. Tankar man hem några MB per sekund kan allt gå bra, tankar man 250kb/s kan den hänga upp sig på 100% disc overload.

Har någon lyckats råda bot på detta?

Jag har testat med manuell cache på 256MB och många andra storlekar, tar bara varierande lång tid innan Disc Overlad kommer. Automagisk disk-cache och stänga av Windows Disc Cache Writes / Reads spelar heller ingen roll.

(även provat skräp-torrentprogrammet Vuze i desperation, gick bra ett tag och sen kraschar även det)
Jag får uTorrent fungera i extremt långsamma hastigheter som 200kb/s och auto-cache, dock droppar hastigheterna rejält ibland och de indikerar ju att den håller på och skriva ut cache för att förhindra disc-overload och stänger av nedladdningen.... men den totalhänger iaf inte.)

Redigerat av sunscreen, 26 maj 2009 - 08:45.

Postad 26 maj 2009 - 05:35

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Har du duplicerar din target katalog som du laddar ner till?

Postad 26 maj 2009 - 07:28

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0
Ang. det där med duplicera.
Har jag förstått det rätt att man kan välja vilka mappar man vill ha duplicering på?
Tex i roten så har jag följande mappar:
Anv.1
Anv.2
Bilder
Film
Musik

Kan jag då välja duplicering på utvalda mappar, tex. anv.1, anv.2 och bilder?
En följdfråga på det också, om jag har låt oss säga 1TB ledigt, väljer duplicering på mapp anv.1 som är 500GB stor, får jag då 500GB ledigt istället för 1TB eller jobbar home server på något annat vis?

Postad 26 maj 2009 - 08:02

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0
Nu har jag iofs bara strax över 10Mbit/s hem till mig, så jag laddar som mest hem i ~1.4MB/s, men jag har aldrig någonsin råkat ut för disk overload på min WHS körandes uTorrent, trots 10+ torrents samtidigt med många anslutningar åt båda håll.

Har satt 256MB "cache" i uTorrent samt har såklart inte min nedladdningsmapp duplicerad.

Postad 26 maj 2009 - 08:48

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Har du duplicerar din target katalog som du laddar ner till?

nej nej =)

Nu har jag iofs bara strax över 10Mbit/s hem till mig, så jag laddar som mest hem i ~1.4MB/s, men jag har aldrig någonsin råkat ut för disk overload på min WHS körandes uTorrent, trots 10+ torrents samtidigt med många anslutningar åt båda håll.

Har satt 256MB "cache" i uTorrent samt har såklart inte min nedladdningsmapp duplicerad.

På en vanlig dator, och ett par versionsnummer tidigare i uTorrent har jag inte heller haft något problem. med 24/2.5 Mbit uppkoppling tankade jag omkrnig 2MB/s och många torrents. Inga problem.
(skall testa om krypteringen påverkar detta stort... har för mig jag har de påslaget)

Kan jag då välja duplicering på utvalda mappar, tex. anv.1, anv.2 och bilder?
En följdfråga på det också, om jag har låt oss säga 1TB ledigt, väljer duplicering på mapp anv.1 som är 500GB stor, får jag då 500GB ledigt istället för 1TB eller jobbar home server på något annat vis?

Du väljer vilka SHARES du vill duplicera, inte vilka mappar.

Har du 1TB ledigt och duplicerar en 500GB stor share, kommer den arbeta ett bra tag. Och när den är klar har den ätit upp ytterligare 500GB. Korrekt tänkt av dig. Alltså 500GB ledigt efter den proceduren.

Postad 26 maj 2009 - 11:34

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0
Då är jag med, för om inte sharen blir duplicerad och disken rasar så försvinner det. Kan man på något sätt veta på vilken disk som vad ligger?

Postad 26 maj 2009 - 12:40

rocugbg
  • rocugbg
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej, jag har länge funderat på att skaffa en Windows Home Server och ser nu att priset på:
har sänkts med ca 50%!!! Det känns som ett givet köp för det priset, men är det nån som vet varför de gjort sänkningen, är det en dålig produkt eller är det någon annan orsak till att Fujitsu har sänkt priset så mycket?

Jag ser att det är en Celeron processor, men det jag tänkt använda den till är att ta backup på mina datorer, ha lite shares med foton och video mm och antagligen köra uTorrent på den också. Det borde väl processorn klara av? Jag ser inte riktigt någon större anledning till när man behöver en snabb processor....den har ju iallafall 2Gb internminne.

Tack på förhand!

Postad 26 maj 2009 - 14:57

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Då är jag med, för om inte sharen blir duplicerad och disken rasar så försvinner det. Kan man på något sätt veta på vilken disk som vad ligger?

Finns Add-in för det ja, kolla på wegotserved.co.uk så finns information om versioner och nedladdning m.m
(de är ju inte något superintressant att veta om, oviktiga saker duplicerar man inte. Rasar en disk blir man varse om det, att veta vartnånstans simpsons avsnitt 14 ligger bland exempelvis 4diskar är ointressant INNAN något sker. Man kan ändå inget göra åt det)

Redigerat av sunscreen, 26 maj 2009 - 15:00.

Postad 26 maj 2009 - 20:04

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Någon som kör med Scaleo Home Server som lyckats installera sin skrivare på den?
Har följt diverse tips på nätet men får det ej att funka.
Kopplar in skrivaren, en Color Laserjet 1600 via usb i servern men ingenting händer, kan inte lägga till den, har provat köra drivrutinerna via connect center men inget händer ändå.

Postad 26 maj 2009 - 20:57

rocugbg
  • rocugbg
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Någon som kör med Scaleo Home Server som lyckats installera sin skrivare på den?
Har följt diverse tips på nätet men får det ej att funka.
Kopplar in skrivaren, en Color Laserjet 1600 via usb i servern men ingenting händer, kan inte lägga till den, har provat köra drivrutinerna via connect center men inget händer ändå.

Hej, detta är inget svar på din fråga...för jag har inte än någon Home Server, men är du nöjd annars med din Scaleo? Den verkar ju väldigt prisvärd.

Postad 27 maj 2009 - 14:57

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Efter en del "bängel" fick jag till skrivaren i alla fall......otroligt dålig manual som följer med måste jag säga.
Annars är jag hitintills ganska nöjd med servern.

Fick även det att funka otroligt smärtfritt på frugans dator.
Nu är det bara dotterns kvar att installera på.

Postad 27 maj 2009 - 18:55

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Ja vafasen - har du fått ihop det på de andra får du ihop det på denna med :)

Postad 27 maj 2009 - 20:39

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Nu är det klart.
T.o.m gjort backup på dotterns dator...........och hör å häpna, inga svordomar ikväll.
Funkar fint att streama .vob filerna till xbmc trådlöst på dotras burk.

Yihhhaaaaaa :)

Postad 27 maj 2009 - 20:51

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Se där - ännu en lyckad installation :) Grattis. Min har faktiskt (ta i trä) funkat som den skall i typ 2 veckor nu sedan diskarna dog och den gnällde på att den inte kunde läsa dupliceringen. Men en omstart löste det som sagt.

Postad 27 maj 2009 - 21:05

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Min har funkat skit bra! Uptime 36dagar nu :) Men strulet kommer väl snart, instala Win7 å t.o.m det gick smärtfritt att konfiga WHS med.

Postad 28 maj 2009 - 06:47

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Min har funkat skit bra! Uptime 36dagar nu :) Men strulet kommer väl snart, instala Win7 å t.o.m det gick smärtfritt att konfiga WHS med.

Där har jag åkt på problem, vilket jag bara kan se beror på att jag stängt av lite HP-funktioner på servern.
Deras utomordentligt värdelösa webgallery stängde jag ner och en tjänst dom har som ständigt kollar ifall den siten lever.

Win7 kan inte köra in WHS-Connector-mjukvaran (skriver lösenordet och sen gnäller den bara och installationen måste avbrytas).
Ingen aning men kanske HP har något säreget där, som anropar något speciellt?

Postad 28 maj 2009 - 11:07

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Jag måste säga för en totalt oinsatt i serverträsket så funkar det otroligt bra med scaleo Homeserver och whs.
Dock så är det nästan ett måste att installera add-in för att få avancerade funktionerna.
Den är tyst, tickar på helt obehindrat och framför allt otroligt billig för det man får.
Sen är den ju lite väl stor och rätt ful så det blir någon form av inbyggnad av den åt hösten.

Postad 29 maj 2009 - 09:47

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Där har jag åkt på problem, vilket jag bara kan se beror på att jag stängt av lite HP-funktioner på servern.
Deras utomordentligt värdelösa webgallery stängde jag ner och en tjänst dom har som ständigt kollar ifall den siten lever.

Win7 kan inte köra in WHS-Connector-mjukvaran (skriver lösenordet och sen gnäller den bara och installationen måste avbrytas).
Ingen aning men kanske HP har något säreget där, som anropar något speciellt?

Jag hade samma problem med min win7 rc installation, Öppna upp hosts filen och skriv in ip adress och namnet på servern, starta om datorn och kör om installationen

Postad 29 maj 2009 - 10:43

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Var tidigare inne på att köpa den nya från HP, men den dyker ju aldrig upp i Sverige! :)
Nu lutar det åt en Scaleo 2205 istället. Den verkar ju ännu mer prisvärd än HPn!
Under 3 papp inkl. 2 TB disk är ju sjukt billigt...

Kommer troligtvis släga in en E5200 CPU också.
2 kärnor @2,5 GHz borde göra susen!
Kommer köra rätt krävande apps på den (konvertera videofiler) samt streama till PS3 så det behövs lite bättre krut än den "skruttiga" 420n som följer med.
Har läst om några på wegotserved som lyckats bra.

Någon här som "hottat" upp sin 2205a som vill dela med sig av lite erfarenheter kring detta?

Postad 29 maj 2009 - 11:42

rocugbg
  • rocugbg
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Var tidigare inne på att köpa den nya från HP, men den dyker ju aldrig upp i Sverige! :)
Nu lutar det åt en Scaleo 2205 istället. Den verkar ju ännu mer prisvärd än HPn!
Under 3 papp inkl. 2 TB disk är ju sjukt billigt...

Kommer troligtvis släga in en E5200 CPU också.
2 kärnor @2,5 GHz borde göra susen!
Kommer köra rätt krävande apps på den (konvertera videofiler) samt streama till PS3 så det behövs lite bättre krut än den "skruttiga" 420n som följer med.
Har läst om några på wegotserved som lyckats bra.

Någon här som "hottat" upp sin 2205a som vill dela med sig av lite erfarenheter kring detta?

En fråga, kommer inte CPU:n att bli väldigt varm om du byter ut den mot en E5200?

Postad 29 maj 2009 - 11:54

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

En fråga, kommer inte CPU:n att bli väldigt varm om du byter ut den mot en E5200?

Jag trodde det först också, men 5200 bygger på 45nm och alstrar därmed mindre värme.
Som sagt, har läst om folk som kör med den på wegotserved.

Postad 29 maj 2009 - 12:30

rocugbg
  • rocugbg
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Jag trodde det först också, men 5200 bygger på 45nm och alstrar därmed mindre värme.
Som sagt, har läst om folk som kör med den på wegotserved.

Okey, ska kolla deras forum på wegotserved. Ska se om jag behöver byta min processor eller inte. Ska köra iTimeMachine för att försöka få igång Time Machine på min Macbook, sen uTorrent, streama filmer till min Popcorn Hour, streama musik till min Logitech Squeezebox Boom...får se om den klarar allt det...men det känns inte direkt som det är nåt av de sakerna som är så processorkrävande...utan att det är mer diskarna som belastas..

Postad 29 maj 2009 - 13:10

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Kontrollen blinkar blå......HJÄLP!

ON/OFF lampan på min scaleo 2205 blinkar i stort sett konstant blått, är jag inne i servern så lyser den helblått men så fort jag går ur eller är inaktiv för länge så blinkar den.
Enligt manualen skall lampan endast blinka när den är i uppstartsläge (och den kan väl inte vara i det läget konstant?).

Sen kommer jag inte åt servern från arbetet när jag går till namnet.homeserver.com så laddar inte sidan.
Går jag in i servern hemifrån och lampan lyser blått, då kan jag komma åt servern via internet.

Förmodligen bara SBS, men förklaring till blinkningarna och tips emottages gärna.

Postad 29 maj 2009 - 14:07

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag hade samma problem med min win7 rc installation, Öppna upp hosts filen och skriv in ip adress och namnet på servern, starta om datorn och kör om installationen

Tack skall testa de så snart jag är hemma med laptopen igen.... (låter märkligt men iaf, kan ju fungera)

Postad 29 maj 2009 - 16:25

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0
Jag har en fråga. Har ett mobo asus m2n-vm dh som kanske inte är världens bästa moderkort men ändå.
På den sitter en amd x2 3600+ och 1gb ddr2 pc5300. Hårddisk saknas och även chassi+nätaggregat+WHS licens. Frågan är då. Ska jag verkligen lägga pengar på att uppgradera mina datordelar så dessa blir en komplett server, eller satsa på exempelvis Scaleon som nämnts i tråden? Den verkar ju rätt ok tycker jag. Tänkte ha min som backup för film, bilder och musik och annat viktigt och även nyttja de fördelar som en server faktiskt innebär.

Om man nu ska utnyttja datordelarna man redan har, frågan är då vad man ska satsa på för chassi, nätaggregat osv? Kommer iaf att bli svårt att komma bra under 3000kr känns det som. Och då blir det inte några 2TB inte, eller?

Redigerat av twebbas, 29 maj 2009 - 17:05.

Postad 29 maj 2009 - 17:58

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Jag har en fråga. Har ett mobo asus m2n-vm dh som kanske inte är världens bästa moderkort men ändå.
På den sitter en amd x2 3600+ och 1gb ddr2 pc5300. Hårddisk saknas och även chassi+nätaggregat+WHS licens. Frågan är då. Ska jag verkligen lägga pengar på att uppgradera mina datordelar så dessa blir en komplett server, eller satsa på exempelvis Scaleon som nämnts i tråden? Den verkar ju rätt ok tycker jag. Tänkte ha min som backup för film, bilder och musik och annat viktigt och även nyttja de fördelar som en server faktiskt innebär.

Om man nu ska utnyttja datordelarna man redan har, frågan är då vad man ska satsa på för chassi, nätaggregat osv? Kommer iaf att bli svårt att komma bra under 3000kr känns det som. Och då blir det inte några 2TB inte, eller?

Det beror ju på, köper du ett billigt chassi med många diskplatser och ett relativt billigt nätagg så får du kanske råd med ett par diskar också i budgeten eftersom att du har det mesta, dock tillkommer ju whs-licensen. Men du får en betydligt mer skalbar lösning, tex deltaco har en låda för 299:- eller så med plats för 5 interna diskar och ytterliggare 2 3,5" platser osv. Se här

Postad 29 maj 2009 - 19:16

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Though call.

Scaleon är prisvärd och du får licens + 2tb disk... men å andra sidan om du köper billigt chassi + agg för låt oss säga 6-700 får du disk + licens för ungefär samma pengar. Jag kpte min licens från newegg och skickade via kompis i usa för att spara lite pengar.

Postad 29 maj 2009 - 20:07

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Jag har varit inne på att bygga mig min egen NAS länge, men ska man köpa licens och 2 TB diskar så är man redan uppe i 3 papp som Scaleon kostar! Å andra sidan kan man ju skräddarsy så mycket man orkar om man bygger eget. Plats för 10+ diskar hade ju inte varit fel exempelvis.
Men å andra sidan igen så är det ju e-sata ingång på scaleon också...

Sedan, vad har du för nätverskort i din gamla burk? Gigabit vill man ju gärna ha på en NAS.

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 29 maj 2009 - 20:10.

Postad 30 maj 2009 - 05:53

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
asus m2n-vm har gigabit om jag inte kommer ihåg fel.

Postad 30 maj 2009 - 07:35

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

asus m2n-vm har gigabit om jag inte kommer ihåg fel.

Du kommer inte ihåg fel :) Har ett sånt i htpcn och det är gigabit.

Postad 30 maj 2009 - 09:53

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0
Tack för svaren. Har lagt en beställning på http://www.webhallen...54&ref=Prisjakt . Är tydligen en beställningsvara. Nu har jag några dagar på mig att bestämma mig, (kan alltid avbeställa annars. :) annars kommer Scaleon. Funderar på att ha de andra delarna i en framtida htpc-burk. =)

Redigerat av twebbas, 30 maj 2009 - 16:39.

Postad 30 maj 2009 - 21:50

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Jo, beställningsvara är det allt....beställde från Dustin 5:e maj, men inget har kommit ännu, prel datum för leverans är 2:a Juni

Postad 30 maj 2009 - 23:00

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0
Kollade bland polarna och fick ta i ett gammalt chassi som tillhört en Packard Bell. Plastigt som bara den, men men. :) Sitter ett kraftfullt 250W i. Frågan är om det räcker?

Tänkte testa slänga i min 1TB som jag har i min vanliga dator och dra igång WHS. Finns det någon trial man kan prova? Kommer nog ändå köpa en Scaleo känns det som. Kanske kan ha Scaleon för film, musik och sånt och den andra som spelserver? Eller vad tror Ni? Förresten. Kan man installera spelklienter osv för att ha en spelserver i WHS? Tänkte ha en privat WoW- och DoD:s server i så fall. :) Mest för att nyttja datordelarna så de inte bara ligger.

Postad 31 maj 2009 - 07:42

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Jag tvivlar på att de går så bra att köra WHS som spelserver, generellt är WinXP bättre på det. Mycket på grund av DirectX för Windows 2003 och drivrutiner för allt spelrelaterat.
Men Home Server är så mycket mer speciellt, du vill nog inte att diskarna börjar fördela data bland sig under tiden du spelar? (CPU-intensivt jobb de).
Så dom flesta här som bygger eller har färdiga servrar har mycket mindre nätagg och energisnålare proppar än 250w.
(det är snabba maskiner ändå, fast spelserver bör man tänka igenom)

Postad 01 juni 2009 - 10:53

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0
Kanske kör Scaleon med WHS som kommer från början och installerar ubuntu server på den andra då.:) Nu har jag ju kanske två servers. =)

Postad 01 juni 2009 - 18:00

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Snick snack - jag kör call of duty på min whs när min speldator är upptagen med att surfa på mer... hur skall vi säga... forum som är anpassade för tjejer. Kör även endel civ4 och även command & conquer på den... har du inte fyllt på massa data nyligen (vilket du inte har när du sitter och spelar, såvida du inte har en ftp som tuggar på 100Mbit på samma burk) så balanserar den ingenting - alltså ingen aktivitet.

Själv kör jag 2x540W corsair i min WHS för att säkerställa att alla diskar får den kräm de behöver.

Postad 02 juni 2009 - 04:34

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0
Ok. Kommer testa WHS på mitt hemmabygge oxå och se hur det verkar. Annars blir det väl en linux/ubuntu-variant för spelservern och WHS på den färdigbyggda. =)

Redigerat av twebbas, 02 juni 2009 - 10:04.

Postad 02 juni 2009 - 06:45

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Snick snack -
har du inte fyllt på massa data nyligen (vilket du inte har när du sitter och spelar, såvida du inte har en ftp som tuggar på 100Mbit på samma burk) så balanserar den ingenting - alltså ingen aktivitet.

Själv kör jag 2x540W corsair i min WHS för att säkerställa att alla diskar får den kräm de behöver.

I och med att ingen har en server som dig så kan det vara läge att ändra attityd. (saker ÄR inte så bara för du kan det på din)
Jag tror många ägare av en WHS köpt den via tex. HP eller Fujitsu. Säkert många som även byggt sig en, med tex. budget på 4-5 tusen.
Lägg därtill anledningarna att dom först skapat sig en server, tanka ner saker dygnet runt... webserver, musik och film.
(så jo många WHS´r balanserar ständigt, små korta skvättar då och då. 100MBit uppkopplingar har tio-tusentals personer i sverige)
Sen har jag ingen aning om varför du skriver om dina nätagg, troligen inte mer än någon enstaka som behöver separat nätagg bara för dom har en massa smådiskar.

Postad 02 juni 2009 - 11:04

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Jag har ingen dålig attityd - har du?

Det jag sa var ett svar på att det inte skulle gå att göra mer desktop arbeten på en WHS, vilket jag hävdar går alldeles utmärkt då det i operativsystemet inte finns några hinder för det. Självklart beror det på vad man har för övriga komponenter i sin server - på samma sätt som att man inte generellt kan säga att en pc klarar fall out 3 i 1920x1080 i över 50fps - det beror på vad man stoppar i den.

Att tiotusentals människor har 100Mbit fiberuppkopplingar, betvivlar jag inte, dock tror jag att andelen som har filöverföringstjänster igång som de inte själva kan påverka är synnerligen få. Vill du köra ett spel på din whs är det väl inte värre än att du pausar din nedladdning, vilket är svårare om du kör en ftp eller webserver som andra människor är beroende av... Att WHS skall ligga och balansera data bara för balanseringens skull är inget jag upplevt - tillför jag ingen ny data, eller tar bort någon så är diskaktiviteten i stort sätt 0.

Vi diskuterar WHS som plattform, inte de enskilda tillverkarnas implementationer - om en Fujitsu Siemens WHS inte kan göra si eller så är det mer beroende på deras implementation av servern än på mjukvaran som sådan.

Kommentaren om nätagg var mer som en referens att man behöver mer kräm från sina agg än man tror när man trycker i fler diskar snarare än ett generaliserande att alla bör och skall driva sina WHS med 1KW.

Postad 04 juni 2009 - 18:55

Unregistered0d49e295
  • Unregistered0d49e295
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Jag undrar vad det är för skillnad på "Windows Server 2003 Sp2" och "Windows server 2008" är det stora skillnader eller är dom lika.

Jag la in Xubuntu 8.04 på lådan som ska agera server här hemma, men linux var absolut ingenting för mig. Då jag aldrig har haft att göra med det O S.

Har sett att man kan hämta en 120 dagars prov på W H S 08 och funderar på att göra det istället.

Postad 04 juni 2009 - 19:08

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Oj. Ja det är endel skillnad mellan 03 och 08. Kanske inte så man överväger att kasta ut en rullande 2003-installation bara för uppdateringens skull men tja. skaplig skillnad.

Postad 04 juni 2009 - 20:16

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag undrar vad det är för skillnad på "Windows Server 2003 Sp2" och "Windows server 2008" är det stora skillnader eller är dom lika.

Jag la in Xubuntu 8.04 på lådan som ska agera server här hemma, men linux var absolut ingenting för mig. Då jag aldrig har haft att göra med det O S.

Har sett att man kan hämta en 120 dagars prov på W H S 08 och funderar på att göra det istället.

Det är fantastiskt stora skillnader på 2003 och 2008, men främst beror det på vad man tänkt använda den till.

Exempelvis är webhanteringen kraftigt uppdaterad, viritualiseringen går ända från möjligheten att Out-Of-The-Box kunna publicera applikationer från burken till webben och köra dem därifrån.... till att kunna köra virituella maskiner likt WM-ware.

Men sådant kanske inte gemene man tänker direkt på.

WHS 08 har du nog inte sett någon testversion på, Whs bygger ännu på 2003 SBS.
Det annonserades en del igår och idag om att Win7 och Server 2008 RC2 troligen kommer mergas och bli nya WHS. Men det dröjer nog ett par månader innan vi får se något sådant.

Postad 04 juni 2009 - 21:46

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Jag kan tänka en miljon roliga saker att göra med server 08's viritualisering i kombination med WHS... hoppas det kommer uppgraderingsmöjligheter i form av trade-ins även om jag tror det är en omöjlig tanke...

Postad 04 juni 2009 - 23:04

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag kan tänka en miljon roliga saker att göra med server 08's viritualisering i kombination med WHS... hoppas det kommer uppgraderingsmöjligheter i form av trade-ins även om jag tror det är en omöjlig tanke...

Tradeins för OS-skivan? Nja men däremot erbjuder MS ibland Upgrades, dock är dom lite sämre på den punkten när de gäller sådana här EarlyAdopter-produkter som vi leker med.

Hårdvaran lär de finnas risk för att många av oss får uppgradera, åtminståne om de blir tal om ens något i TerminalServer-projicerade appar. (drar mycket RAM)
Så vi med köpta hårdvarukit får nog byta upp oss.

(virituella OS/maskiner kan vi glömma, den featuren kostar om jag minns rätt 30.000:- extra på en vanlig 2008)

Iofs tvivlar jag starkt på att dom lanserar något sådant alls. Jag håller tummarna för att den utökade funktionerna i ShadowCopy kommer med, och även streaming media har fått ett snyggt lyft tillsammans med MediaCenter i Win7.
Libraries lär dom sända in, eventuellt stöd för Windows Mobile 6.5 (synch och backup)
(tänk tanken, remota servern från telefonen... inte för mig som troligen väljer Android, men för alla andra)

Men vad är en bal på slottet? Kanske blir det samma sak dom släpper, men lite nya små features och annat blir rejält strypt som vi tidigare kunnat göra?

Postad 05 juni 2009 - 07:29

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Nja, Hyper-V som hypervisorn heter hänger ju med server 2008 (har sett MSRP 990$)

Dock med Enterprice edition för 4000$ kan du köra upp till 4 guest-os utan att behöva köpa mer licenser - de ingår i konceptet - och det är nog där du hört de 30.000 från.

Postad 05 juni 2009 - 13:57

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Nja, Hyper-V som hypervisorn heter hänger ju med server 2008 (har sett MSRP 990$)

Dock med Enterprice edition för 4000$ kan du köra upp till 4 guest-os utan att behöva köpa mer licenser - de ingår i konceptet - och det är nog där du hört de 30.000 från.

Läste på lite på MS sida, med en Standard Edition ser du ut att vara väldigt begränsad i Hyper-V.
Enterprise ger dig tillgång till 4st instanser, och datacenter obegränsat. (jag skulle högst troligt vara mycket nöjd med 2st... dock kanske man bara får 1. Det framgick inte just där)
Och eftersom vi pratar WHS, får man helt säkert noll. (RemoteApp tror jag dock de bjussar på)

Postad 06 juni 2009 - 07:10

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

(så jo många WHS´r balanserar ständigt, små korta skvättar då och då. 100MBit uppkopplingar har tio-tusentals personer i sverige)

Jag kan avgöra i frågan, för jag hade nämligen ett supportärende hos MS ang. detta. Sedan PP1 balanseras det varje 60:e minut och det jag ville göra var att forcera en balansering för att veta att allt är synkat och ingen balansering sker de kommande 60 minuterna.

MS bekräftade balansering/60 min och meddelade att det inte är supportat att manuellt trigga demigrator.
(om nån vet hur man kan göra detta så posta! :)

Jag har inte svaret kvar, men så är det. En WHS som balanserar hela tiden kan inte ha ens PP1 installerad.

Postad 06 juni 2009 - 07:28

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Been there done that.. WHS hela poäng är ju diskpool. Den är fysisk och kan finnas på ATA/SATA(USB/FW, no way det kan virtualiseras på den plattformen. Du kan lika gärna dra på VMW Workstation/Virtual PC på burken idag och köra igång alla roliga projekt, så länge du inte behöver diskpoolen fysiskt. Jag körde min mailserver i en VMW på WHS förr, det funkade perfekt.

Demigrator finns inte med i 2008R2 vad jag kan se. Nån som hittat den?

Visst, "nästa WHS" blir säkert baserad på 2008, men precis som nu blir den säkert begränsad och specialanpassad? Den som "vet" får gärna posta lite rykten.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.