Det får inte bli för mycket..
SVS PB12-Plus/2
(Subwoofers)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
SVS PB13-Ultra
(Subwoofers)
|
4
|
(13)
|
Inga priser | |
SVS PB12-Plus
(Subwoofers)
|
6
|
(12)
|
Inga priser | |
SVS PC13-Ultra DSP
(Subwoofers)
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
SvS Basar (540 inlägg)
|
8 år sedan |
Nytt slutsteg pb13 ultra (10 inlägg)
|
9 år sedan |
Bästa subwoofer för film (398 inlägg)
|
10 år sedan |
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg)
|
11 år sedan |
Byta ut svs pc13-u mot 2 subar, Tips&förslag mottages. (45 inlägg)
|
11 år sedan |
svs klubben (13 inlägg)
|
11 år sedan |
Tidningen HemmaBios test: "Bäst bas för 15.000kr" (500 inlägg)
|
11 år sedan |
SVS PC 13 Eller Velodyne DD 12/DD10 (270 inlägg)
|
12 år sedan |
SV Subwoofers-klubben (743 inlägg)
|
12 år sedan |
velodyne dd18plus vs JL f113 (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Nya subbar till biorum? Har nu Cascade 15 (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Sub med livekänsla och dynamik (48 inlägg)
|
18 år sedan |
Bass Management Module för subwoofer (16 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 22 November 2011 - 23:08
Känns som om SVS bara handlar om SPL ju mer jag hör från gänget som pratar om de, men jag skall försöka ta hem en PC-13U och jämföra lite vid tillfälle iallafall. Men egentligen sitter man ju fånnöjd så det är nog bara bortkastad tid när man tänker till.
Postad 22 November 2011 - 23:18
Men sen är det faktiskt ganska så skoj att bli överaskad gång på gång på gång på gång vad dom faktiskt klarar av.
Att kunna fläska på med en låt som bass i love you så att man känner att man mår lite konstigt och subbarna inte säger stopp säger ganska mycket.
Postad 23 November 2011 - 07:20
Postad 23 November 2011 - 10:00
Tung kontrollerad lågfrekvent bas är riktigt häftigt. Men man fattar ju inte det före man har upplevt det, och först då brukar man börja diskutera det.
Daniel> Du borde testa SVS med tanke på att du fortfarande verkar vara negativt inställd till produkterna.
Skulle basen ta över så är det ju inte svårare än att sänka, eller hur?
Postad 23 November 2011 - 13:23
Jo jag skall ta hem och prova en PC-13U som sagt, efter nyår har jag lite tid med det.
Postad 23 November 2011 - 13:26
Postad 23 November 2011 - 13:34
Postad 23 November 2011 - 13:36
Det är väldigt svårt att få till Audyssey så man blir nöjd, det är min erfarenhet.
De gånger jag försökt att få till det med A och lyckats någorlunda med det är de gånger då jag har levlat alla högtalare efter mätningen. Har du mätt upp med en dB mätare och kollat om resultaten stämmer? Framförallt i levels?
Redigerat av joakim123, 23 November 2011 - 13:38.
Postad 23 November 2011 - 13:50
Postad 23 November 2011 - 13:58
Jag skaffade en extern bas EQ som vad jag förstått är ungefär den du har i din stärkare, men jag använder den tillsammans med min anläggning utan att göra en Audyssey mätning (mycket pga att audyssey inte klarar av elektrostater), och med den EQn så blev det sjukt bra jämfört med den i mitt försteg, så testa. En Radioshack db mätaren går på 400:- och är verkligen en bra investering.
Redigerat av joakim123, 23 November 2011 - 13:59.
Postad 23 November 2011 - 14:13
Så stäng av audyssey så är du på god väg att få din sub spela så att kåken rasar samman.
Redigerat av JBL-PIPPS, 23 November 2011 - 14:16.
Postad 23 November 2011 - 15:14
(Nu har jag lagt en beställning på en XTZ Room Analyzer II)
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered31063, 23 November 2011 - 15:44.
Postad 23 November 2011 - 15:33
Postad 23 November 2011 - 16:31
Nu har jag stängt av audyssey och now we talking, vilken skillnad, det blir till att köpa en db mätare och ev room analyzer så jag kan se problemen med rummet. (Nu har jag lagt en beställning på en XTZ Room Analyzer II)
Vart beställde du den?
Postad 23 November 2011 - 16:40
Välkomen till familjen broder!Nu har jag stängt av audyssey och now we talking, vilken skillnad, det blir till att köpa en db mätare och ev room analyzer så jag kan se problemen med rummet.
(Nu har jag lagt en beställning på en XTZ Room Analyzer II)
Postad 23 November 2011 - 17:48
Kör gärna Audyssey men glöm inte ställa upp gain till 0 efteråt och justera ljudet på subben. Samma med mina DD-15, jag körde Audyssey först, satte till 0 och körde sedan SMS-1 mjukvaran i subbarna och det blev nirvana i basljudet.
Jag skall slå till på en XTZ RAII:a med efter nyår, kul att höra att ni andra är nöjda. Man vill ju veta exakt vilka problem man har akustiskt innan man ger sig på att köpa absorbenter och liknande.
Har undersökt själv lite vad en Audyssey PRO kit kostar för att få finliret exakt också, men Vibrations tog 6k för den och det var lite saftigt för min smak....
ps. Joakim jag vet, jag bara retades lite.
Postad 23 November 2011 - 17:54
Säg till om du är intresserad av att köpa den. Jag gav 50 USD och den är bara funktionstestad att den fungerar, inte använd någon gång. Skicka ett pm i så fall.
Postad 23 November 2011 - 18:35
Jag har ju en SVS AS-EQ1 som SVS och Audyssey har gjort tillsammans. Den funkar verkligen bra hemma hos mig, basen blir riktigt torr och stenhård med ett djup som verkligen kan framkalla skakningar i huset. Men när jag kör med Audyssey från försteget så låter allt skit. Nu vet jag att det beror på att jag har elektrostater som är svåra att mäta, men i basen har jag ju inte det, och där blir det kaos.
Jag är alldeles för oteknisk för att förstå mig på alla uträkningar som sker vid en Audyssey mätning, men när man läser om hur dåligt resultat det blir för många så borde det väl vara något fel? Nu menar jag framförallt i basen.
Postad 23 November 2011 - 19:05
För övriga registret verkar den bättre dock. Sedan är MultiEQ XT som jag har endast mono dvs stöd för endast en sub även om man har två inkopplade så bara det gör den lite dassig på sätt och vis (t ex man har en sub bak och en fram, vilken fas skall den ställa in då på signalen...?).
Tyvärr kan man inte bara köra Audyssey på fullregisterhögtalarna och skippa subbarna utan den kör ju på hela setup:en så det är till att leva med den och sedan hyfsa till basarna själv externt om man har den möjligheten.
Postad 23 November 2011 - 19:15
Du har pm!Många säger att XT32 gör underverk för basen och att en eventuell extern EQ (typ SMS-1, EQ-AQ1 etc) är överflödig för just basar med den Audysseyn, men övriga verkar sisådär för basen och man kör bäst utan eller att först köra den och sedan tweak:a basarnas EQ möjligheter själv.
För övriga registret verkar den bättre dock. Sedan är MultiEQ XT som jag har endast mono dvs stöd för endast en sub även om man har två inkopplade så bara det gör den lite dassig på sätt och vis (t ex man har en sub bak och en fram, vilken fas skall den ställa in då på signalen...?).
Tyvärr kan man inte bara köra Audyssey på fullregisterhögtalarna och skippa subbarna utan den kör ju på hela setup:en så det är till att leva med den och sedan hyfsa till basarna själv externt om man har den möjligheten.
Postad 23 November 2011 - 23:59
Ni med två subbar, vilken/vilka kabel/kablar kör ni? Har svårt att hitta vettigt prissatta subkablar för ändamålet. Receivern har bara en utgång. Supras Y-kabel sitter ihop och går inte att dela, så den är oanvändbar vid två subbar. Två singel kablar går ju bra, men hittar ingen skärmad split..
4+m skärmad, max 500:- sökes
Redigerat av Unregisteredffae06bb, 23 November 2011 - 23:59.
Postad 24 November 2011 - 00:06
Kör med billiga ixos och det funkar skit bra för mig.knorlund, förmodar att du även ställt fasen?
Ni med två subbar, vilken/vilka kabel/kablar kör ni? Har svårt att hitta vettigt prissatta subkablar för ändamålet. Receivern har bara en utgång. Supras Y-kabel sitter ihop och går inte att dela, så den är oanvändbar vid två subbar. Två singel kablar går ju bra, men hittar ingen skärmad split..
4+m skärmad, max 500:- sökes
Postad 24 November 2011 - 00:07
Kör med Supras variant...
Redigerat av Evil Homer, 24 November 2011 - 00:07.
Postad 24 November 2011 - 03:20
(Tyvärr kan inte Velodyne DD:n omvandla XLR input till RCA då den saknar XLR out och bara har RCA out för att skicka vidare signalen....lite surt men men man kan ju inte få allt)
Joakim om jag provar en PC13U som jag lovat efter nyår och ställer den på att ta allt under säg 35Hz enbart i ett hörn och kör DD:na för det över 35Hz, tror du den kommer till sin rätt då för test ?
Det går inte att ställa PC13:n i 12Hz tune längre va ? Bara 16 Hz som lägst ? Eller går det med något hack ? Jag vill prova den främst ned till 10Hz och jämföra. Mäter 15Hz 96-97dB med in-room extension 2 subbar i dagsläget och det är där jag tror den kommer till sin rätt och kan visa upp till 110dB på 15Hz kanske och 100dB i 10Hz ? Vill höra hur "rent" den låter där med även om det är lite svårt att "känna" dist vid 15Hz.
I 40 Hz och 50 Hz slutade jag mäta mina vid c:a 123-125dB men de stod då på 85-90% av volymen iofs.
Det är ju töntigt högt ljud!
Där behöver jag inte mer tryck i allafall då jag normalt spelar max 90dB kanske....nästan 40dB headroom är ju lite larvigt när man rannsakar sig själv.
Postad 24 November 2011 - 07:03
Postad 24 November 2011 - 07:27
Det känns som att bästa sättet vore att använda 2 likadana subbar som klarar det tryck du vill ha istället för att blanda.
Redigerat av joakim123, 24 November 2011 - 07:34.
Postad 24 November 2011 - 07:45
Om man bara är ute efter känslan när man tittar på film så finns det lösningar för det under 20Hz som inte tar någon plats alls. Jag försöker få tag på hur mycket den kan leverera i spannet 1-15Hz när man mosar på lite effekt.
( Läs Earthquake 10B )
Postad 24 November 2011 - 17:10
har man en svs 13u av valfri modell och man inte känner dom inre organen förflyttas när man spelar högt så är det verkligen något som är fel. jag menar... vad var det, 123 db från 10 fot bort? =D
Postad 25 November 2011 - 12:49
Postad 25 November 2011 - 14:22
Många låtar som är rent av usla i den där listan, vet inte ens varför dom har blandat in basfattig musik med ett sådant listnamn.
Såg nu att det var ett klassiskt fel av SBS, tydligen har Spotify klickat ur min "high quality stream" ruta så därför har allt låtit skit här hemma..... Ska ge listan ett nytt försök
Postad 25 November 2011 - 19:33
Jag kör utan Audyssey, jag har bara levlat mina högtalare, det låter skitbra här hemma
Härligt med någon som litar på sina öron!
Postad 25 November 2011 - 20:14
Däremot så tycker jag verkligen att det låter bra, och istället för att leta efter fel så är jag nöjd. Det är en mycket härlig känsla (som oftast kommer när man inte har pengar att lägga på nya prylar).
Postad 28 November 2011 - 09:25
Postad 01 December 2011 - 01:03
Postad 01 December 2011 - 12:02
Du behöver inte lyssna. tänk dig att du är i ett rum och en mörk ond dimma sakta kryper in i rummet. dimman pressar mot din kropp och trycket gör dig illamående och svimfärdig. dina inre organ klarar inte mer, och yrsel pga båggångsskvalp inträffar. det är svs på hög volym
Jaja nu skall vi nog lugna oss lite
Lätt illamående på sin höjd.
Postad 01 December 2011 - 14:59
Postad 01 December 2011 - 15:49
Man blir dock jävligt sugen att lyssna på en SVS då ljudtrycket de kan ge ifrån sig verkar vara brutalt =))
Postad 01 December 2011 - 18:01
Postad 02 December 2011 - 08:17
Numera har jag dock blivit van vid basen, så jag kan köra tung bas såvida det inte är statisk subsonisk energi som pumpas i basen. En låt med basstronics fick mig illamående på 20 sek igår, men deras låtar spelar ju också lägre än lägst.
Edit: jag har däremot ej fått en hästspark som daniel skriver. Det lät läbbigt, om nu historien inte är pyttelite överkryddad
Redigerat av Zartok, 02 December 2011 - 08:20.
Postad 02 December 2011 - 10:51
Visserligen hade de inga hemma i Stockholm sist jag var där och de visste inte när de skulle komma in, men GBG har dessa vad jag förstår, och några GBG köpare måste väl hänga här?
Postad 05 December 2011 - 21:42
Neeee den var inte kryddad alls Zartok, samma som din dvs tagen ur verkligheten. Har fortfarande brutna revben efter hästsparken som påminner mig dagligen om mina basar. ;-)
Redigerat av Daniel_75, 05 December 2011 - 21:45.
Postad 06 December 2011 - 18:07
film igår, the phantom menace! Fett askul att ha sett en hel film med svs! Råfett najs!
Postad 10 December 2011 - 10:16
Ludacris – How Low - Explicit
Den går lååååååågt. På mina högtalare uppe så stannar basen upp vid de låga frekvenserna men SVS klarar att köra låååååååågt....
Så återkom med rapporter tack
Såg att SVS PC13-Ultra DSP testades i nya numret av Hemmabio, så ni som är osäkra och vill läsa lite kan göra det där.
Postad 10 December 2011 - 11:25
Hahaha, men min historia är sann. jag spelade på ca 70db och jag höll på att kräkas eftersom jag inte upplevt sånt tryck tidigare. tillsammans med mitt rum på 18 kvadrat och dörren halvöppen så blev det.för mycket. nu klarar jag av det bättre dock. tanten pallar inte en hög baslåt ännu.
film igår, the phantom menace! Fett askul att ha sett en hel film med svs! Råfett najs!
En del fordon kan ge ifrån sig låga hertz. Jag kan tänka mig att stora passagerarbåtar ger ifrån sig ultralåga ljud. Annars så stämmer det att låga frekvenser stör balanssinnet. Det var förmodligen därför du kände kräkset komma. Militären försökte utveckla en högtalare som fick soldater att bli desorienterade.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
SvS Basar
64 bilder

92 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?