* Officiell Tråd - Marantz SR7002/8002 *
1089 svar till detta ämne
Postad 28 July 2008 - 16:13
Spygg
-
Spygg
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Antar att du är SÄKER på att din dator verkligen skickar ljudet via HDMI, hade ett grafikkort med HDMI ut ett tag som faktiskt bara skickade bild (blev inte lite besviken när jag fattade det... ).
Okej, okej.. inte vad du vill höra, men du kan ju alltid fixa ljudkort med utgång för digitalt ljud optisk eller coax och koppla ljudet separat om inget annat funkar.
Jo - som jag skrev " Kopplar jag den direkt till min plasma får jag däremot ljud". Så jo - kortet skickar ljud - det är bara att Marantzen inte hittar det av någon besynnerlig anledning. Kör för övrigt vanlig analog högtalarutgång kopplad till den ny, tills jag bestämt mig för vad jag ska göra: Lägga tid och energi på att få hdmi-ljudet att fungera, eller köpa ett ljudkort med digital utgång som klarar flerkanalsljud (någon som kan rekommendera ett bra?)
Postad 29 July 2008 - 07:25
Bratwurst
-
Bratwurst
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej.
Jag har kollat upp min.. och tyvärr så har jag gamla FW... Jag har 7002 svart... Dock så kommer jag att vänta med att lämna in min då jag tänkte göra det i morgon men de som fixar det har semester samtidigt som jag ska bort.. Hade varit skönt att få det fixat när man ändå inte använder den. Men jag känner att jag vill inte vara utan den i en vecka utan väntar tills nästa gång man ska bort..
Hur vet man om ens firmware är gammal? Jag har HDMI v34 men det pratades om 35 tidigare i tråden. Vem på Septon har ni kontaktat för att få hjälp? /B
Postad 29 July 2008 - 13:13
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Fick tummen ur och lämnade in min på service igår  Tänkte att det är lika bra att göra det innan man beställer sig en ny sub.
Skulle ta lite över en vecka då de som tar hand om detta är underbemannade nu under semestertider.
Postad 30 July 2008 - 09:31
Unregistered4dae1519
-
Unregistered4dae1519
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jo - som jag skrev "Kopplar jag den direkt till min plasma får jag däremot ljud". Så jo - kortet skickar ljud - det är bara att Marantzen inte hittar det av någon besynnerlig anledning. Kör för övrigt vanlig analog högtalarutgång kopplad till den ny, tills jag bestämt mig för vad jag ska göra: Lägga tid och energi på att få hdmi-ljudet att fungera, eller köpa ett ljudkort med digital utgång som klarar flerkanalsljud (någon som kan rekommendera ett bra?)
tja! jag har min marantz kopplad till min dator via hdmi och har inga problem med ljudet.. har ett intel g35 så jag kan välja 5.1 och 7.1 pcm ljud utan problem... Har även haft ett ati 3870 , fick då bara 2.0 ljud, men det funkade iaf.... verkar lite lustigt attt du inte får det att lira
Postad 06 August 2008 - 09:34
Unregistered495c11eb
-
Unregistered495c11eb
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Är glad ägare av en svart SR7002:a sedan några veckor tillbaka. Hittills fungerar den precis som jag vill. Möjligen att den är lite seg att plocka ljud / bild när man byter inputs, men det känns som ett mindre problem.
Ett lite större problem är dock fjärrkontrollen. Finns det verkligen inget bättre sätt än att man måste trycka två, ibland tre gånger, för att byta input? Om man inte är i AMP-läge dårå... Och går det inte att ordna så man inte behöver vara i AMP-läge när man bara ska stänga av den? Riktigt irriterande faktiskt.
Slutligen, någon som vet om det går att använda den mindre fjärrkontrollen istället? Visserligen inte lika skönt blått ljus, men den är ju fan så mycket snyggare. Behöver bara använda den för enklare saker som att byta input, ändra volym och sätta på / stänga av.
Postad 07 August 2008 - 22:36
Spygg
-
Spygg
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Ett lite större problem är dock fjärrkontrollen. Finns det verkligen inget bättre sätt än att man måste trycka två, ibland tre gånger, för att byta input? Om man inte är i AMP-läge dårå... Och går det inte att ordna så man inte behöver vara i AMP-läge när man bara ska stänga av den? Riktigt irriterande faktiskt.
Jag retade mig också på precis detta, men så upptäckte jag att om man använder en universalfjärr (jag har en Philips Pronto) och lär den via fjärr-mot-fjärr-metoden så tolkar universalfjärren dubbeltrycket som en ir-signal, så då räcker det att trycka en gång på varje inputknapp på universalfjärren. Kanske inte en lösning som funkar för dig, men för mig var det en skön lösning, eftersom jag ändå använder Pronton till hela maskinparken.
Redigerat av Spygg, 07 August 2008 - 22:37.
Postad 08 August 2008 - 20:37
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Jag retade mig också på precis detta, men så upptäckte jag att om man använder en universalfjärr (jag har en Philips Pronto) och lär den via fjärr-mot-fjärr-metoden så tolkar universalfjärren dubbeltrycket som en ir-signal, så då räcker det att trycka en gång på varje inputknapp på universalfjärren. Kanske inte en lösning som funkar för dig, men för mig var det en skön lösning, eftersom jag ändå använder Pronton till hela maskinparken.
Hm, det låter inte alls dumt. För jag finner den fjärrkontrollen irriterande också… Btw, en Hifi-klubben säljare häromdagen försökte verkligen hävda att Denon alltid är bäst, bättre än Marantz. Äh, handlar väl om ljudkaraktär och smak snarare…
Postad 08 August 2008 - 21:24
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
min 8002a slår denon varje dag.. och 2 hdmi ut är guld värt. Nu ska jag bara få min sub på måndag så får grannarna se på andra bullar
Postad 08 August 2008 - 21:34
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Lämnade in min 8002 i måndags morse, fick sms i tisdags att den är klar.
Grym service av killarna i götet.
Postad 09 August 2008 - 12:53
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Hm, det låter inte alls dumt. För jag finner den fjärrkontrollen irriterande också…
Yep, kan rekommendera multifjärr å det varmaste, fungerar klockrent! (och man slipper de sk "dubbeltryckningarna" från org-fjärrisen!)
Postad 10 August 2008 - 21:25
Unregistered495c11eb
-
Unregistered495c11eb
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Ahh, det låter ju inte helt fel. Har faktiskt funderat på någon slags multifjärr (förmodligen någon i Harmony-serien) eftersom det börjar bli en hel del nu... Men det får nog vänta en liten stund till. Skönt att veta att det går att komma undan iaf.
Postad 12 August 2008 - 09:08
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Det är ett märkligt påstående. Marantz och denon maskinerna är nästan samma prylar mer eller mindre. Samma företag också...
Kan nog bero på att Hifi-klubben endast säljer Denon - och inte Marantz prylar... Och självklart vill de kränga så mkt av "sina egna" prylar som möjligt. Men dåligt ändå att påstå något sådant då det VERKLIGEN INTE stämmer (har lyssnat på Denon 2808 och tycker min 7002:a ger aningen behagligare och varmare ljudbild faktiskt...). Men som sagt, det är ju samma företag som tillverkar båda + många komponenter som är (i princip) likadana och därför är deras påstående helt felaktigt! (imho)
Redigerat av ajzman, 12 August 2008 - 09:17.
Postad 12 August 2008 - 09:59
Unregistered7da3224d
-
Unregistered7da3224d
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Enligt klubben så satsar ägaren (tydligen samma för Marantz/Denon) på att Denon skall vara företagets hemmabio/flerkanalsmärke medan Marantz skall vara HiFi/stereomärket.
Jag har ingen aning om påståendet är riktigt, men så säger dom på klubben iaf.
Personligt har jag lite svårt att se detta då Marantz exempelvis har flera in/utgångar för HDMI. Säkert flera pluss/minus skillnader förutom detta som kanske kan bekräfta/avkräfta ovan utsago...
I all välmening
Mvh
Postad 12 August 2008 - 11:53
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Nu kom basen min hem! Hur kopplar jag basen till min 8002 på bästa sätt?
Har kopplat in en RCA kabel från Pre Out till subbens left in (antar att left right inte spelar roll?).
Körde audyssey och fick toner ur basen, men nu när jag lyssnar på musik så får jag ingenting ur basen alls
Vad gör jag för fel?
Redigerat av Mahti, 12 August 2008 - 13:06.
Postad 12 August 2008 - 13:28
Spygg
-
Spygg
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Har kopplat in en RCA kabel från Pre Out till subbens left in (antar att left right inte spelar roll?). Körde audyssey och fick toner ur basen, men nu när jag lyssnar på musik så får jag ingenting ur basen alls 
Vad gör jag för fel?
Oavsett vad Audyssey räknat ut, så måste du ställa om frontarna till "small" (oroa dig inte ljudet blir finfint ändå). Dessutom kan jag rekommendera dig att köpa en y-koppling som du sätter närmast basen, så att du kan koppla in både vänster- och högeringången på den från din enda subwooferutgång. Jag hade inte gjort det från början när jag köpte subbas för hundra år sedan, men sedan när jag gjorde det - mest för att prova - så blev det en ###### skillnad.
Postad 12 August 2008 - 15:11
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Har kopplat in en RCA kabel från Pre Out till subbens left in (antar att left right inte spelar roll?). Körde audyssey och fick toner ur basen, men nu när jag lyssnar på musik så får jag ingenting ur basen alls 
Vad gör jag för fel?
Kan det också vara så att du kör musik i "Pure Direct"-läget ? Isåfall så används ju inte subben, endast frontarna...
Postad 12 August 2008 - 15:25
Unregistered828ccd15
-
Unregistered828ccd15
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Lämnade in min 8002 i måndags morse, fick sms i tisdags att den är klar.
Grym service av killarna i götet.
Vad är det som du servar då den lämnas in?
Postad 12 August 2008 - 16:23
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Oavsett vad Audyssey räknat ut, så måste du ställa om frontarna till "small" (oroa dig inte ljudet blir finfint ändå). Dessutom kan jag rekommendera dig att köpa en y-koppling som du sätter närmast basen, så att du kan koppla in både vänster- och högeringången på den från din enda subwooferutgång. Jag hade inte gjort det från början när jag köpte subbas för hundra år sedan, men sedan när jag gjorde det - mest för att prova - så blev det en ###### skillnad.
Det var något knas, fixade lite till med audyssey så löste det sig och jag lyckades få ljud ur basen. Fast bytte till small från both efter ditt tips Varför bör man inte ha en RCA kabel, läste någonstans att det inte är bättre med y-link? Letar efter länk... [paus] ... LänkDär sägs det att RCA borde vara bättre och det är enklare att få till det fel med y-link. Jag lyckades pruta till mig en subkabel vid köpet av subben och fick med en RCA. Så om det fungerar att köra endast Pre Out till valfri höger/vänster line in utan att förlora någon information så kör jag gärna så ett tag Kan det också vara så att du kör musik i "Pure Direct"-läget ? Isåfall så används ju inte subben, endast frontarna...
Nej så var det inte, det var någon annat som krånglade  Vad är det som du servar då den lämnas in?
Tror han menar FW upgrade och allt vad det innebär. Tror dom flesta i tråden har gjort uppgraderingen nu, viktigast var väl att man slipper få för låg bas som audyssey led av? I arbetsrapporten man fick med stod det att dom utfört upgrade/modification MZ08-023 på den.
Redigerat av Mahti, 12 August 2008 - 16:27.
Postad 12 August 2008 - 19:05
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Vad är det som du servar då den lämnas in?
Bara FW upgrade, men jag räknade med minst en vecka efter det jag läst här, så då blev man ju positivt överaskad.
Postad 13 August 2008 - 09:34
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Angående klubben och Marantz vs. Denon. Självklart tar jag det säljaren säger med en nypa salt då de säljer Denon-prylar och inte Marantz. Och ja, det är väl i princip samma företag, många av komponenterna är nog identiska också.
Och jo, Denon sägs väl ha bättre återgivning för film, men det köper jag inte riktigt. Först och främst beror det ju på din kringutrustning, ditt rum samt hur du har ställt in alla dina prylar. Det ENDA som Denon har i fördel enligt min mening är att den kan skala upp video, men den funktionen behöver jag inte då alla mina enheter (ps3, macbook pro) fixar det själva. Jag skiter fullständigt i usb- & nätverksfunktionen i Denon. Två HDMI-utgångar på min Marantz väger definitivt mer än det… imho
Postad 15 August 2008 - 21:32
Kabukiman
-
Kabukiman
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Alltså jag må vara rookie på detta, men hur i hela friden gör man för att spara sina olika ljud inställningar i respektive "avdelning"
Om jag tex vill testa att ställa in som ni gjort och köra lite olika set up för varje källa tex dvdn vill jag köra med audyssey på men inte i tv läget.
Men går jag in och ställer in audyssey i menyn så får jag ju den inställningen på alla mina källor.
Hur fasiken gör man för att spara en set up för varje enhet?
Mvh/ Kabukiman
Postad 16 August 2008 - 03:51
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Alltså jag må vara rookie på detta, men hur i hela friden gör man för att spara sina olika ljud inställningar i respektive "avdelning"
Om jag tex vill testa att ställa in som ni gjort och köra lite olika set up för varje källa tex dvdn vill jag köra med audyssey på men inte i tv läget. Men går jag in och ställer in audyssey i menyn så får jag ju den inställningen på alla mina källor.
Hur fasiken gör man för att spara en set up för varje enhet?
Mvh/ Kabukiman
Bästa är nog om du kör manuella inställningar och inte använder dig av audyssey öht…
Postad 16 August 2008 - 10:51
Kabukiman
-
Kabukiman
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Ok, tänkte det mer bara som ett exempel.
Men går det då alltså inte att spara en " set-up" för varje källa.
Säg att när jag tex kör cd musik vill jag köra EQ=Off och när jag kör mp3 vill jag ha EQ=Flat.
Då måste jag alltså gå on i menyn och ändra det manuellt varje gång?
Bra förstärkare i övrigt måste jag väll passa på att säga
Postad 17 August 2008 - 10:02
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Nu blir jag förbannad.. hur stänger man av "MULTI" lampan som lyser i displayen?
Någon har pillat på min fjärrkontroll och lyckats sätta igång MULTI läget och nu får jag inte förstärkarens standby lampa att lysa för att förstärkaren tror att den kanske spelar musik i ett annat rum!
ps. jag har läst manualen men det hjälper inte att trycka 3 ggr på MULTI knappen på fronten
Postad 18 August 2008 - 08:44
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Ok, tänkte det mer bara som ett exempel. Men går det då alltså inte att spara en " set-up" för varje källa.
Säg att när jag tex kör cd musik vill jag köra EQ=Off och när jag kör mp3 vill jag ha EQ=Flat.
Vet inte, som sagt, jag har fortfarande inte gått genom manualen, borde fan ta och göra det snart då jag undrar över en del funktioner själv också… exempelvis om det går att spara olika input setups också... så att jag kan växla mellan två lägen (ljud från datorn + bild från ps3) / (både ljud och bild från ps3) ... nu måste jag gå in och ställa om varje gång. Drygt.
Postad 18 August 2008 - 11:53
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Ok, tänkte det mer bara som ett exempel. Men går det då alltså inte att spara en " set-up" för varje källa.
Intressant fråga, har funderat på samma sak faktiskt... Men tyvärr tror jag inte att det går, dvs du kan inte köra EQ=Off för en källa och sen, via automatik, få EQ=Flat för en annan källa... Detta måste du ändra på egen hand. Jag hade iofs ställt in min multifjärr att utföra kommandot "EQ" tre ggr, när man skiftade från t ex HD DVD till CD (dvs Flat ändrades till Audyssey --> Preset --> Off) vilket fungerade OK, MEN om man slog på CDn direkt så blev det helt fel (dvs då bytte den från Off --> Front --> Flat --> Audyssey), så helt klockrent kändes det tyvärr inte... Så det vore ju toppen om ngn kunde komma på hur det fungerar, även om jag dessvärre inte tror att det är tekniskt möjligt.
Redigerat av ajzman, 18 August 2008 - 15:04.
Postad 18 August 2008 - 19:50
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Ingen som kan hjälpa mig slippa MULTI lampan?  Går inte att ställa förstärkaren i standby nu..
Postad 18 August 2008 - 20:16
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Ingen som kan hjälpa mig slippa MULTI lampan? Går inte att ställa förstärkaren i standby nu..
Hmm, funkar det inte med fjärrkontrollen alltså? Det ska gå, jag har gjort det själv (prova Multi-knappen på fjärrisen)!
Redigerat av ajzman, 18 August 2008 - 20:16.
Postad 19 August 2008 - 10:29
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Hmm, funkar det inte med fjärrkontrollen alltså? Det ska gå, jag har gjort det själv (prova Multi-knappen på fjärrisen)!
Du menar den multi knappen som man får i displayen om man valt "amp"? Det fungerar inte fast jag bläddrar fram till MA off  (får bara 2 val, MA Off eller DVD OFF)
Postad 19 August 2008 - 12:11
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Du menar den multi knappen som man får i displayen om man valt "amp"? Det fungerar inte fast jag bläddrar fram till MA off (får bara 2 val, MA Off eller DVD OFF)
Skumt, jag vet nämligen att jag fått bort detta från min display... Ska kolla lite mer noggrant ikväll och skriver ner instruktioner efter detta.
Postad 19 August 2008 - 14:21
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Skumt, jag vet nämligen att jag fått bort detta från min display... Ska kolla lite mer noggrant ikväll och skriver ner instruktioner efter detta. 
ja tack
Postad 20 August 2008 - 08:35
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
ja tack 
Alltså, för mig räcker det att, mha fjärren,välja AMP-läget och sedan trycka två gånger på MULTI (visas ovanför M-SPKR i fjärrens display). Då står det "M-ROOM OFF" på 7002:ans display och den röda MULTI-texten släcks...
Redigerat av ajzman, 20 August 2008 - 08:35.
Postad 20 August 2008 - 10:15
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Alltså, för mig räcker det att, mha fjärren,välja AMP-läget och sedan trycka två gånger på MULTI (visas ovanför M-SPKR i fjärrens display). Då står det "M-ROOM OFF" på 7002:ans display och den röda MULTI-texten släcks...
Då är det något som inte stämmer för mig. Jag gör exakt samma sak men MULTI försvinner inte. Jag får å andra sidan andra alternativ när jag klickar på MULTI, får antingen DVD OFF eller MA OFF. Men det hjälper inte när man väljer MA OFF. Får försöka testa lite till helt enkelt. ps. det är en 8002 jag har om det gör ngn skillnad
Postad 20 August 2008 - 12:29
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Då är det något som inte stämmer för mig. Jag gör exakt samma sak men MULTI försvinner inte. Jag får å andra sidan andra alternativ när jag klickar på MULTI, får antingen DVD OFF eller MA OFF.
Men det hjälper inte när man väljer MA OFF. Får försöka testa lite till helt enkelt.
ps. det är en 8002 jag har om det gör ngn skillnad
Jäkligt underligt, de alternativen får jag inte upp alls... Kan nog vara så att det skiljer sig en del mellan 7002 respektive 8002 och isåfall kan jag tyvärr inte hjälpa dig... Kollade i manualen sid 70, men även där står det att du ska trycka på Multi-knappen 3 ggr för att stänga av funktionen...?
Postad 20 August 2008 - 12:54
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Jag har också kickat i manualen, men det var inte heller till ngn hjälp. Om det inte löser sig snart så får jag väl göra en factory reset  (ps. hur gör man det?)
Postad 20 August 2008 - 21:01
hmartinh
-
hmartinh
-
Rookie
-
3 inlägg
Ingen som kan hjälpa mig slippa MULTI lampan? Går inte att ställa förstärkaren i standby nu..
På framsidan av förstärkaren sitter det en "multi"-knapp och en "multi speaker"-knapp. Bägge tänder multilampan. Har du testat bägge?
Postad 20 August 2008 - 21:07
Unregistered68f66983
-
Unregistered68f66983
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tryck på Multispeaker knappen frame vid förstärkaren det funkade för mig.
Har en 7002
Mvh
Redigerat av Unregistered68f66983, 20 August 2008 - 21:07.
Postad 20 August 2008 - 21:31
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Multispeaker-knappen fixade biffen  Äntligen kan jag ha förstärkaren på standby igen
tack för hjälpen!
Postad 21 August 2008 - 07:27
Unregistered68f66983
-
Unregistered68f66983
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Varsågod
Postad 28 August 2008 - 12:05
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
JAg fick höra från en polare att våra x002 förstärkare inte tillverkas mer. Det är x003 serien som tillverkas numera...
Postad 28 August 2008 - 16:30
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
JAg fick höra från en polare att våra x002 förstärkare inte tillverkas mer. Det är x003 serien som tillverkas numera...
Njaa, det vete tusan...? OK att 4002, 5002 och 6002 inte tillverkas längre eftersom deras respektive nya x003-modeller är på g, men personligen har jag inte hört ngt alls om ersättarna till 7002/8002? (dvs 7003/8003). Just därför verkar det som att dessa kommer att dröja och 7002/8002 lever ett bra tag till (rätta mig dock gärna om jag har fel...). Edit: kan vara värt att följa denna tråd på AVS Forum: http://www.avsforum....d.php?t=1060855
Redigerat av ajzman, 28 August 2008 - 16:32.
Postad 28 August 2008 - 19:10
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Här är historien (antingen ljuger dom eller har fått felaktig info):
Polaren skulle in till Hembiobutiken och kolla/köpa 7002an idag, men dom hade inga inne och skulle heller inte få några då dessa har slutat tillverkas.
Jag tycker också det verkar lite knasigt då förstärkare brukar leva längre än så, och dom har ju inte fått dåliga omdömen precis :S
Postad 29 August 2008 - 22:37
congolasse
-
congolasse
-
Användare
-
-
248 inlägg
Kopplat in datorn via analog kabel i afton. Har sen tidigare digital koppling. Kör HdMI, Nu vill jag kunna välja analogt ljud samt ha bilden kvar via HDMI. Som det ser ut nu kan jag inte välja analogt utan att bilden försvinner. Har dator på aux 1 men fick sätta analoga ljudet på VCR
Tacksam svar
Postad 02 September 2008 - 11:56
Unregisteredaacaaa42
-
Unregisteredaacaaa42
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Är det någon som har jämfört SR 7002 med Marantz SR 7500 och kan säga något om skillnaderna i ljud, både stereo samt 5.1? Funderar själv på att byta upp mig, med anledning av HDMI, kalibrering m.m, men undrar om det kommer att bli en tydlig förbättring vad gäller ljudet.
Postad 19 September 2008 - 22:40
Unregistered61e6108a
-
Unregistered61e6108a
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Går det att bryggkoppla frontarna på sr-8002:an?
Postad 19 September 2008 - 22:43
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Går det att bryggkoppla frontarna på sr-8002:an?
Du menar inte bi-ampa?
Postad 19 September 2008 - 23:38
Unregistered61e6108a
-
Unregistered61e6108a
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Ne, inte biamp, har inte tillräckligt tjocka rör för dubbla kablar.
Postad 20 September 2008 - 17:16
Unregistered50afef8d
-
Unregistered50afef8d
-
Användare
-
-
205 inlägg
Det är nog ruggigt få recievers som du kan köra bryggat med...tvivlar starkt på att de skulle gå...vet dock inte med 100% säkerhet.
Köp slutsteg som du kör frontarna med istället...
Postad 25 September 2008 - 09:01
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Hmmm, upptäckte att Preset EQ verkar fungera trots att man bitstreamar HD-ljud (Dolby True HD, DTS HD Master och faktiskt även "lossy" DD+)?
Lite märkligt kan tyckas, eftersom manualen tydligt påpekar att detta inte är möjligt - och visst, det stämmer ju gällande Front, Flat och Audyssey EQ (dvs dessa går inte att tillämpa om man bistreamar HD-ljud) MEN om jag däremot kopierar över alla mina Flat EQ värden --> Preset EQ och tillämpar detta läge under bitstreaming, så verkar det fungera??
Ingen aning om effekten blir likadan som PCM-ljud + Flat EQ, men det blir ju skillnad iallafall (tydligare center t ex), så det vore kul om ngn annan Marantz 7002/8002 användare också kunde testa denna funktion och höra av sig med info...
Redigerat av ajzman, 25 September 2008 - 09:09.
Postad 25 September 2008 - 10:24
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Är väldigt nära att slå till på en Marantz 7002. Har försökt att läsa om Audyssey EQ, Flat EQ, THX Auto men jag blir bara snurrig. Verkar finnas en h-vetes massa inställningar mm. Kan någon på ett enkelt sätta hjälpa mig lite med mina frågor.
Jag kommer att ha högtalare i form av KEF 3005SE när jag kollar på film (5.1). När jag lyssnar på musik skall jag använda mina frontare KEF IQ7+sub (2.1) Förmodar att det finns tex Zon1 och Zon2 ( eller A och B ) på maratnz'en, så jag kan välja lätt mellan vilka högtalare jag vill lyssna med, eller?
Sedan läste jag något om att det inte går att ha Audyssey på när man kör tex dts HD MA (bitstream)? Vilka lägen kan man ha när man kör tex dts HD MA? Skall köpa mig en blueray-panasonic DB-35 nu när den släpps tänkte jag, har idag en enklare dvd.
Inte så kul om man har grym inställning med Audyssey när man kollar på dvd (tex Dolby digital) och sedan när man pillar i en bluray och kör dts HD MA så låter det sämre pga att man inte kan ha dom inställningar man gjort. Eller är jag helt fel ute?
Kan man spara sina inställningar man gjort, tex om man har EQ-off när man lyssnar på musik (CD) och sedan har EQ-flat vid film? Eller blir det att alla källor spelar EQ-off om jag väljer detta och sedan måste gå in och ändra till EQ-flat när jag skall kolla på film? Min fråga är alltså om man kan spara olika inställningar på olika källor (cd, dvd, tv, game eller var källorna nu heter på marantz'en).
Sist men inte minst, hur är uppskalning? Kommer köra bluray/dvd via hdmi, xbox via komponent. Sedan läste jag att den kunde ta emot analoga och kör ut via HDMI? Hur blir det om man kopplar in digitalboxen som inte ha HDMI, den har scart så det blir väl att köpa en kable Scart<->S-video.
Mycket tacksam för hjälp.
/D
Redigerat av DennisA, 25 September 2008 - 11:02.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|