Toshiba Z3030 - 37"-52"
1520 svar till detta ämne
Postad 24 December 2007 - 01:21
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
detta skrev jag till DrHD i anna tråd: tjena DrHD, jag har inte läst z3030-tråden på länge, men din insikt att Sony är bäst med svärta mm, och att z3030 är en "bra" kompromiss med sämre svärta mm... denna åsikt fick jag ju bannor om i z3030-tråden... så jag hade rätt - utan att ha sett TVn, och nu har du rätt med. Jag ska dock ha den bästa å dyraste Sonyn framöver, har dock skaffat en 32D3000 nu istället, som ersättning för min 32" LG (SDTV-porr ser inte bra ut i stora skärmar). Fast att z3030 skulle ha så dålig svärta som du skriver tror jag inte. Dålig och dålig, vad vet jag. Kolla min tråd om PixelFEL. Tosh sverige har 100% pixelpolicy. Angående Tomas påståenden om jag skulle inte vara objektiv mm, så är det bara att följa upp detta, för jag anser det är tvärtom. Fakta talar för sig själv. /tills vidare
Postad 24 December 2007 - 11:18
kebabmannen
-
kebabmannen
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Slagsmålen mot väderkvarnarna i den här tråden börjar bli allt mer märkliga.
Postad 24 December 2007 - 12:19
firre
-
firre
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Hej!
Jag Kommer att sitta på ca: 4.7 meter från TVn, tror ni att det funkar med en 47"?
Är bra sugen på en 47Z3030D.
Postad 24 December 2007 - 12:39
TriNitro
-
TriNitro
-
Användare
-
-
153 inlägg
Hej! Jag Kommer att sitta på ca: 4.7 meter från TVn, tror ni att det funkar med en 47"? Är bra sugen på en 47Z3030D.
Klart det kommer att funka, jag hade nog försökt spara ihop lite mer pengar och köpa något större om jag skulle sitta på det avståndet dock. Köp absolut inte mindre!
Postad 24 December 2007 - 20:41
Igro
-
Igro
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
God Jul!
Har inte kollat på min 47" än ett par snabba timmar på grund av att jag firar jul uppe i Pajala.
Men tittar just på min svågers nyinköpta LG 42PT85.
Ser ruggit bra ut!
Men plasma funkar ju bra på sd kanalerna.
Coolt med hårddisk!
Min fru var snabb på att komentera det men jag räknar med vissa "nödvändiga" efterköp.
Postad 25 December 2007 - 13:02
macke83
-
macke83
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag har ett annat problem gällande 1080p över komponent. Jag kan välja att xboxen skickar ut signalen men den blir inte bra. Blir alldeles blurrig och oskarp bild. 1080i ser ju bra ut men man vill ju ha det bästa. Vad beror detta på tro? Nån som har erfarenhet?
[/quote]
Är det verkligen ingen annan Z3030 ägare som har detta problemet?
Fungerar 1080p komponent med Xbox 360 för er?
För er som kör med den setupen, fick ni 1080p att funka direkt eller fick ni pilla med inställningar innan?
Hur vet man att tv:n kör 1080p? Såg att ANSY frågat detta inan men inte fått något svar. Kan man se någonstans på tv:n vilken upplösning som körs?
MVH/Macke
Postad 25 December 2007 - 21:48
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Är det verkligen ingen annan Z3030 ägare som har detta problemet? Fungerar 1080p komponent med Xbox 360 för er? För er som kör med den setupen, fick ni 1080p att funka direkt eller fick ni pilla med inställningar innan?
Hur vet man att tv:n kör 1080p? Såg att ANSY frågat detta inan men inte fått något svar. Kan man se någonstans på tv:n vilken upplösning som körs?
MVH/Macke
Hej Macke. Jag kör 1080p från min dator, jo jag har den inställningen i grafikkortsdrivrutinen. Det funkar perfekt. Men jag kör iof. via HDMI och det har väl inte Xboxen? Men prova att stänga av så mycket funktioner som möjligt på TV, så som 100Hz samt dra ner skärpan till lägsta värdet. Hur ser Xboxen ut i 720p? /ANSY
Postad 25 December 2007 - 21:55
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Hej
Jag har inte hittat någon död pixel på min TV då har jag stått ca. 50 cm ifrån och kollat.
Men jag tänker inte titta närmare för ifall det skulle finnas så vill jag inte veta.
Tomas L, har du listat ut hur man tar sig in i designer menyn? Servicemenyn var ju inget att hänga i julgranen i alla fall. (Finns det något annat där än versionsinformation?)
/ANSY
Redigerat av ANSY, 26 December 2007 - 10:31.
Postad 26 December 2007 - 01:22
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Finns det en Designer-meny med? Detta kan inte bota corner-bleeding iaf! Pröva att skruva ut lite skruven bakom panelen så trycket minskar, men det lär inte funka på hörn-ficklampa som är så vanligt fel! Tosh har 100% pixelpolicy och du kan ångra TVn om du vart varsam med den. En LG-plasma brukar ha problem - därför är den billig. HDD är bra, men den speglar och är mörkare mm. LCD må ge en sämre bild på lågupplöst, och sämre svärta, men z3030 är ett säkert köp. DrHDs TV-karriär börjar med LG LB1, sedan LB2, W2000, N71, XD1, F86, Z3030, W3500, D3000, i olika storlekar 37-47. Troligen kommer han snart hävda 40" är varken 46" som han önskar, eller 32" som är bäst på vanlig lågupplöst pga mindre pixlar;... så istället blir det X3000 eller t.o.m XL2. DrHDs "TV-utveckling" med senaste först! ___läs från botten"Spoiler" funkar inte för mig sedan mhb-v4Sen till dom andra som håller på Toshen, narurligtvis vill dom inte höra hur mycket bättre Sonyn är men tro mig det är budget värre annat finns inte att säga, fråga Tooler så får ni se. Hade ju själv en Tosh först och var lyriskt, blind som man var tyckte jag den matchade en polares X3500 fast den var dåligt inställd såg vi sen! Hur det än är så har Toshen dålig svärta, står på rec att den inte är bättre än en budget Tv och i jämförelse med D3000 är den ren skit, Sonyn har bättre färger svärta kontrast så enkelt är det! Det klart vill man ha lågbudget står sig Toshen bra men inte mer! Jovisst Toshen är ju helt okey, tyckte dte var bättre än Samsungen F86 iallafall för den har ju bara problem och 100hz som ej funkar men ärligt Sonyn är i en annan divison IMO! Toshiba nya Z3030 är inget att jämföra med, Tooler har rätt där att det bara är budget och jag håller med eftersom jag själv just haft en Tosh 47Z3030! Sonys D3000 är i en helt annan klass så köp denna, ska jag göra och jag vet vad jag talar om alltså, Toshen har inget att hämta där tro mig! Säger bara köp en Sony 40D3000 det är presis vad jag skall göra 720P är mer än väl vad du behöver runt dessa upplösningar och för en runt 15k kan du knappast hitta nån bättre Tv än Sonys 40 D3000, svärtan kontrast färger 100hz som fungerar dessutom. Har själv haft både Sammys F86'a sen Toshibas Z3030 och kan säga att Sonys D3000 serie blåser bort dessa med råge så köp kvalitet istället för skit. Sonyn har defenetivt mycket bättre svärta, läser du inte rec ? Där ser du tydligt att det gnälls på just svärtan även på den nya Toshen medans Sonys D3000 serie hyllas som en av dom absolut bästa LCD på svärtan! Som sagt har jag haft en 47'a Z3030 och visst jag tyckte det var helt okey men i jämförelse mot Sonyn är det vitt Sonyn var becksvart och mycket bättre skönare färger o.s.v! är det nåt som suger är det en sketen plasma, Sonys nya D3000 serie pissar över en plasma. Det enda i mina ögon en plasma haft det var just bra bild på analog sändning allt annat är LCD överlägsen på och hallo nu har plasma inte ens det! Så ta du din plasma och försvinn, vi vill inte ha sånt skit! När jag fick se polarens 46D3000 höll jag på att svimma av ärligt talat, aldrig blivet lika imponerad av en Tv förut så min gamla Tosh 47Z3030 skickades vidare till en annan persson mer än snabbt..Jag skrek fa.. rätt ut denna Tv ska jag ha det bara är så haha. Helt enormt bra Tv, finns inget snack om saken Sony är överlägset bäst i mina ögon och Toshen som jag gillade innan kändes som rent skräp för att inte tala om Samsungs F86'a som jag hade först. detta blir alltså 3'e Tv'n på kort tid, vilket krångel men som dom säger 3'e gången gillt. Har nu hittat något som är galet bra på analog skräp Tv vilket jag inte trodde var möjligt sen svärtan färgerna flytet kontrasten, denna serie har verkligen allt och lite till förutom HD källor som är utanför denna världen! Ska du ha en sån CRT lik bild som möjligt utan att gå till Plasma finns bara ett alternativ och det är Sonys D3000Serie, den har hyllats extremt för att vara helt underbar på kass analog sändning + att den har en svärta som är helt överlägset t.e.x Toshiba som faktiskt är som Tooler säger ett budgetmärke. Hade själv en Tosh Z3030 och trodde det var bland det bästa man kan få tag på nu sen köpte polaren en Sony 46 D3000 och att jämföra den mot Toshiba är en skam, den fullkomligt smular sönder den totalt, kan lova dig skaffar du dig en Sony D3000 så blir du mer än nöjd, finns ingen bättre LCD på att hantera analog Tv + HD sändningar och data/consol är på en helt annan nivå mot någon annan LCD jag sett och färgerna är som reklamen säger Colours Like No Other och det bara är ett faktum det är verkligen så. Toshiba utan tvekan det gäller. Skrev tidigare och hyllade Sonys X3500 men det var i all hast eftersom jag nu även sett 1080P via PS3'an till min 47Z3030 och lär säga att skillnaden mot Sonyn knappt var märkbar, fråga om tycke och smak och min polare som skrytit om sin Sony trodde inte sina ögon då vi kopplade in hans PS3'a till min Tosh och det såg lika bra ut. Känner mig själv helt lyrisk på grund av att denna Tv verkligen känns så perfekt man kan komma för tillfället. Den gör som sagt ett helt vansinnigt bra jobb med kass analog sändning, det skulle Sonys X3500 vara riktigt dålig på sen var det visst si och så med 5:5 pulldown, klarade inte alls det va hehe. Denna klarar ju så gott som allt och 100hz fungerar verkligen helt perfekt vad jag sett med filmstabilization på Smoth som jag tyckte mig se bli en aning mjukare än på Standard! Har nu testat Transformers 1080P via dator och ja vad ska man säga, tappade andan defenetivt hehe. Skärpan färgerna svärtan, flytet, allt verkligen käns perfekt, nästan för bra detta är en dröm. även wii som bara körs i 480P ser jäkligt bra ut bara ös på med lite skärpa så blir det kanon och även där ser man hur underbart 100hz är, syns verkligen på zomningarna till Mario Galaxy helt underbart. hahah ja verkligen killen är en riktig Tool. Aja det finns idioter o han visar det verkligen, vet inte alls vad han snackar om, billig gammal panel...sure Mr Tool...Är det inte bättre du då köper dig en PLASMA! Folk börjar nog tröttna på dina inlägg här då det tydligen inte det räcker vad alla säger! Ja Tomas Mr Tool verkar ju veta presis allt, säger sig självt hur intelligent man kan vara då man jämför och säger sig veta hur en produkt är utan att själv ha sett det, jovisst ett riktigt Tool, namnet passar bra där hahah! Så allt detta skitprat om dålig svärta kommer Toolbox ingenstans med, vi vet vi har båda haft Sammy F86 och båda vi kan ju ej ha så jäkla dålig syn eller Men eftersom han vet allt kanske man ska köpa sig en Sony X3500, så kanske vi alla så slipper vi se honom sen. Så hade man äntligen bestämt sig för en Tv, Samsungs nya underverk F86 Serien som hyllats lite överallt och tänkte köra på en 46 tummare, men fa.. inte då då får man se att Toshiba kommit med en ny serie som verkar vara skrämmande bra alltså Z3030 Serien! Blev man ju ruggigt sugen på deras 47Z3030D och nu är ju frågan hur hanterar Toshibas nya Z Serie 100hz och svärtan. Samsungs F86 och deras 100hz är iallfall ett skämt så värre kan det väl knappast vara så då återstår den stora frågan, SVÄRTAN??? Har läst runt i veckor nu och är verkligen glad jag inte skaffade nåt annat skit för just F86'an är den enda för mig och en PS3'a till den lär bli helt perfekt Äntligen bestämt mig
Helt klart blir det en Sony 40W2000!
Priset går ju då upp fast enligt överallt där man läser finns det idag ingen bättre Tv!
Du blir ju f*n mindre å mindre trovärdig då du verkar bestämma dig för ett nytt fabrikat varje dag . Ena dan är det Sharp å nästa är det Samsung som är allra bäst å nu är det alltså Sony. Det konstiga är att du måste berätta om ditt nya val i LB2R tråden som alltså handlar om LG LB2R.
Eller föresten man kanske ska köra på en LB2'a trots allt..såg att 42'an finns ute nu hahah
En kompis har en M71'a och efter lite inställningar blir det så bra att man tappar andan och svärtan är helt kanon + att den visar nyanser utan problem! 100Hz tekniken till spel är helt ofattbart, ett vansinnigt bra flyt i bilden när han kör Pc/xbox 360 Spel! Denna Tv är utan tvekan den allra bästa jag sett hitills och snart är skönheten i mitt hem, är så lycklig att jag inte köpte grisen i säcken den usla LG'n hehe! Vansinnigt bra till Konsol/Pc Spel + att Svärtan verkar vara sjukt bra på på LG's nya LB2R så jag säger bara tur man beställt en. Allt detta snack om att man inte ser nån skillnad mellan 720P och 1080P är total BS! Var så nära att köpa LB1'an, hade faktiskt lagt en beställning men tack o lov så fick man syn på denna skönhet LB2 och avbeställde den snabbare än kvickt!
Redigerat av toler, 26 December 2007 - 01:28.
Postad 26 December 2007 - 12:43
PJharvey
-
PJharvey
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag har köpt en 42Z3030DG. Till denna är en något år gammal standardbox från Canal digital ikopplad med scart-uttag.
Nu när jag kollar så upplever jag att ljudet kommer lite efter bilden. Det är så pass lite så de går att kolla på, men upplevs ändå lite irriterande.
Vet ni vad det kan bero på?
Postad 27 December 2007 - 01:44
Igro
-
Igro
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Det du vill säga alltså toler är:
Köp inte toshiba!
jag vet inte än
jag är i Pajala
Men lite irriterande är du utan att jag hunnit kollat upp skärmen.
Kan du vänta en stund?
Vad säger ni andra?
Tomas L är partisk.
Han VILL att den är bra.
Igro
Postad 27 December 2007 - 12:44
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Hej
Jag har precis bytt grafikkort i min dator till ett ATI Radeon 2600XT.
Nu får jag inte Toshiban att pixelmappa 1080P 60Hz.
50 Hz går bra men i 60 blir det svarta kanter runt bilden (bra bild men fyller inte upp skärmen).
Med mitt gamla Nvidia-kort fungerade det bra.
Någon som kör med ATI i 1080p 60Hz?
Någon som har en ide?
Spelar det någon roll om man kör 50 eller 60 Hz?
Kabeln jag använder är en 5 m DVI till HDMI kabel från Biltema så den är lågbudget.
Kan det spela någon roll?
/ANSY
Postad 27 December 2007 - 14:00
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Hej
Jag har precis bytt grafikkort i min dator till ett ATI Radeon 2600XT. Nu får jag inte Toshiban att pixelmappa 1080P 60Hz. 50 Hz går bra men i 60 blir det svarta kanter runt bilden (bra bild men fyller inte upp skärmen). Med mitt gamla Nvidia-kort fungerade det bra.
Någon som kör med ATI i 1080p 60Hz? Någon som har en ide? Spelar det någon roll om man kör 50 eller 60 Hz?
Kabeln jag använder är en 5 m DVI till HDMI kabel från Biltema så den är lågbudget. Kan det spela någon roll? /ANSY
Hej ANSY Det finns en inställning i kontrollpanelen för grafikkortet som heter scaling options. Den hoppar ner till underscan av någon anledning när man väljer 60Hz. Dra upp den så fixar det sig. /ANSY
Postad 27 December 2007 - 15:08
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Det du vill säga alltså toler är: Köp inte toshiba!
jag vet inte än jag är i Pajala
Men lite irriterande är du utan att jag hunnit kollat upp skärmen. Kan du vänta en stund?
Vad säger ni andra?
Tomas L är partisk. Han VILL att den är bra.
Igro
Hej Igro Det du ska komma ihåg är att Toshiba z-serien är full HD med äkta 100Hz och 24p kompatibel, och som sådan är den väldigt prisvärd. Men är specifikationenran inte så noggranna så kanske du kan hitta bildmässigt lika bra eller bättre TV för samma pris. Men ska du t.ex. ha en Sony med 100hz och fullHD får du lägga nästan 10.000kr mer (jämfört 46"-47") På Prisjakt är 47" Toshiban med dessa specifikationer billigast av alla. Men är du bara ute efter absolut bästa bild så säger alla är Pioneers plasma det givna valet. Men som sagt det beror ju på vad man är ute efter. Min personliga åsikt så här långt av Toshiban är (nu har jag inte hunnit testa så mycket än pga. julen). HD-bild är sanslöst bra, finns de bättre bild så spelar det ingen roll jag är mer än nöjd med denna. SD-bild är bättre än förväntat, dock har jag problem med min digitalbox som ska bytas. Den analoga mottagaren ger helt OK bild på comhem-kabel, det trodde jag faktiskt inte. Har ej testat den inbyggda digitala mottagaren. Ljudet är nog det bästa jag någonsin hört på en platttv. (Detta är en bonus för mig då jag inte brydde mig om ljudkvalite när jag letade TV). Kanske den snyggast designade TV: jag sett. Sämre saker är: Bristen på separata inställningsminne för varje ingång (borde inte förekomma 2007). Backlighten är ställd på tok för högt, jag kör den nästan på noll. Lite genomlysning i kanterna, varijerar från exemplar till exemplar och är ett LCD problem och inte modellspecifikt. Något snäv betraktningsvinkel. Tycker att den deinilacar lite dåligt på analog signal, men det kan vara min digitalbox som är problemet. /ANSY
Postad 27 December 2007 - 18:35
freddan96
-
freddan96
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
med vilka Lcd'er konkurerar Z3030 med i kvalitet och prisklass ?
Postad 27 December 2007 - 23:47
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Kolla denna tråd. https://www.prisjakt...howtopic=175783
Postad 28 December 2007 - 09:20
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
DrHDs TV-karriär börjar med LG LB1, sedan LB2, W2000, N71, XD1, F86, Z3030, W3500, D3000, i olika storlekar 37-47. Troligen kommer han snart hävda 40" är varken 46" som han önskar, eller 32" som är bäst på vanlig lågupplöst pga mindre pixlar;... så istället blir det X3000 eller t.o.m XL2.
DrHDs "TV-utveckling" med senaste först! ___läs från botten Sen till dom andra som håller på Toshen, narurligtvis vill dom inte höra hur mycket bättre Sonyn är men tro mig det är budget värre annat finns inte att säga, fråga Tooler så får ni se. Hade ju själv en Tosh först och var lyriskt, blind som man var tyckte jag den matchade en polares X3500 fast den var dåligt inställd såg vi sen! Hur det än är så har Toshen dålig svärta, står på rec att den inte är bättre än en budget Tv och i jämförelse med D3000 är den ren skit, Sonyn har bättre färger svärta kontrast så enkelt är det! Det klart vill man ha lågbudget står sig Toshen bra men inte mer!
Jovisst Toshen är ju helt okey, tyckte dte var bättre än Samsungen F86 iallafall för den har ju bara problem och 100hz som ej funkar men ärligt Sonyn är i en annan divison IMO!
Toshiba nya Z3030 är inget att jämföra med, Tooler har rätt där att det bara är budget och jag håller med eftersom jag själv just haft en Tosh 47Z3030! Sonys D3000 är i en helt annan klass så köp denna, ska jag göra och jag vet vad jag talar om alltså, Toshen har inget att hämta där tro mig!
Säger bara köp en Sony 40D3000 det är presis vad jag skall göra 720P är mer än väl vad du behöver runt dessa upplösningar och för en runt 15k kan du knappast hitta nån bättre Tv än Sonys 40 D3000, svärtan kontrast färger 100hz som fungerar dessutom. Har själv haft både Sammys F86'a sen Toshibas Z3030 och kan säga att Sonys D3000 serie blåser bort dessa med råge så köp kvalitet istället för skit.
Sonyn har defenetivt mycket bättre svärta, läser du inte rec ? Där ser du tydligt att det gnälls på just svärtan även på den nya Toshen medans Sonys D3000 serie hyllas som en av dom absolut bästa LCD på svärtan!
Den killen vet inte vad han pratar om! Jag har sålt min 32D3000 som jag hade i sovrummet för att finansiera min nya 47Z3030 till vardagsrummet. Under några dagar hade jag bägge hemma och kunde göra en direkt jämförelse mellan dessa två och D3000 mär inte ens nära i svärta på mörka scener! Z3030 är MYCKET bättre på att visa detaljer i mörka partier där D3000:s svärta gror igen. Tyvärr tog jag inga bilder!  Jag förklarade varför i en annan tråd som jag citerar: Sen till dom andra som håller på Toshen, narurligtvis vill dom inte höra hur mycket bättre Sonyn är men tro mig det är budget värre annat finns inte att säga, fråga Tooler så får ni se 
Hade ju själv en Tosh först och var lyriskt, blind som man var tyckte jag den matchade en polares X3500 fast den var dåligt inställd såg vi sen!
Hur det än är så har Toshen dålig svärta, står på rec att den inte är bättre än en budget Tv och i jämförelse med D3000 är den ren skit, Sonyn har bättre färger svärta kontrast så enkelt är det!
Det klart vill man ha lågbudget står sig Toshen bra men inte mer!
Jag har nyligen "bytt" från en 32D3000 (eller: sålt sovrums-TV:n för att finansiera nytt till vardagsrummet ) till en 47Z3030 och jag förstår inte hur man kan tycka att D3000 är bättre? Svärtan är inte bättre, utan snarare så går Toshen mörkare efter justering. Den har dessutom en "äkta" dynamisk funktion som arbetar med videosignalen, inte "fuskdynamik" som D3000 som arbetar med en ljus-sensor och ljusterar backlight efter omgivningen. Det fungerar inte lika bra och Toshen ser svartare i mörka scener. Färgerna är ganska lika efter kalibrering. Hade jag haft råd så hade jag köpt en X3500, men för 18 tkr så är 47Z3030 svårslagen.
Några rec om D3000:
HDTVtest: Blacks were just a shade greyer than that on the much-revered Samsung LE40M86BD, but still sufficiently deep to match that on the Sharp LC32RD2E within its own size division.
HDTVorg: Shadow detailing now takes on a subtlety which is a match for any 32in LCD out there, and while black levels are not the best, they are an improvement on previous Sony models
Bild & Ljud: Panelen i den här apparaten kan verka lite underlägsen andra i testet. Den tycks ha lägre kontrast och ljusstyrka och kan verka lite matt jämfört med de bästa i testet. Men i själva verket handlar det nog om en medveten kalibrering för att behålla färgerna naturliga i en bredare synvinkel – något som är en av LCD-teknikens största utmaningar. D3000 har en bra svärta, men en tendens att gro igen en aning i de mest krävande och mörka områdena.
Det senaste citatet påminner lite om 47Z3030s egenskaper, den kanske inte är bäst på svärta, men den är den väldigt bra på andra områden så totalt sett så är den svårslagen.
ANSY: jag kör också med väldigt låg inställning på backlight, jag har ganska mörkt i vardagsrummet när jag kör film och har följande inställningar: Bakgrundsbelysning: 12, Kontrast: 95, Ljusstyrka: 50, Färg: 44, Färg temp: Naturlig, Black Stretch: AV, MPEG filter och DNR: AV. Svärtan är väldigt bra med denna inställning, det fungerar jättebra till mörka filmer och filmer med svarta kanter (de ser verkligen svarta ut). Ljusa dagar så drar jag upp bakgrundsbelysningen till mellan 25-30. Jag upptäckte när jag körde DVE att det sker ett litet större steg mellan ljusstyrka 49 och 50 än mellan t ex 50 och 51. Vet inte varför. Jag upptäckte även att justeringen "håller" när man justerar bakgrundsbelysningen, d v s det är ingen risk att man tappar detaljer i mörka eller ljusa partier. Man kan alltså justera backlight efter en solig sommardag eller mörk vinterkväll utan att behöva röra övriga inställningar.
Redigerat av Veritas, 28 December 2007 - 09:27.
Postad 28 December 2007 - 12:25
hakan_lars
-
hakan_lars
-
Användare
-
-
130 inlägg
Har haft 40an av Sony D3000 som jag sålt av.
Detta då jag fick ut kanska bra pris för den pga av att dom då var het eftertraktade då Sony la ner serien.
Sedan flackade jag villt mellan olika märken alla hade något som jag snubblade över.
Sharp =Bandning/Buzzing även nya modellen verkar lida av bandning
Samsung=Kass på SD samt 100hz som är lite av ett skämt, även buggig firmware (numera åtgärdat)
dock grym kontrast.
Sony=svindyra W2000=ghost/W3000 för dyr med tanke på vad den har under huven ej 100hz osv.
Deras X serie är nog grym men som sagt kostar
Phlilips tittar jag inte ens åt
Resterande LCD har för mig varit ointressanta såsom LG osv.
Bästa TV för film/TV är plasma har man råd varför inte slå till på en Pioneer alt en Panasonic=prisvärd.
Plasma är otroligt prisvärd men som sagt jag ville ha en LCD som hade tekniken under huven samt till ett bra pris.
Toshiban har gett mig det och är grymt mycket LCD för pengen.
Roligt att läsa att vissa (noname) gick ut och verkade tro att Tosh hade utrustat sina modeller med gamla IPS panler från typ 96 ha ha
Ordet S-IPS måste kommit som en överaskning.
Ärligt talat så varför utala sig om saker när man inte har sett eller upplevt det man pratar om.
Att flacka omkring på stormarknader och försöka skapa sig någon sorts bild är nog svårt.
Toshibans stykra är just att man får det man vill för en rimlig kostnad
Men visst slantar man upp 25k+ så sitter man väl där o myser med en Sony 40a X serien
Postad 28 December 2007 - 12:55
Unregisteredb11ad5c2
-
Unregisteredb11ad5c2
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Har haft 40an av Sony D3000 som jag sålt av. Detta då jag fick ut kanska bra pris för den pga av att dom då var het eftertraktade då Sony la ner serien. Sedan flackade jag villt mellan olika märken alla hade något som jag snubblade över.
Sharp =Bandning/Buzzing även nya modellen verkar lida av bandning Samsung=Kass på SD samt 100hz som är lite av ett skämt, även buggig firmware (numera åtgärdat) dock grym kontrast. Sony=svindyra W2000=ghost/W3000 för dyr med tanke på vad den har under huven ej 100hz osv. Deras X serie är nog grym men som sagt kostar Phlilips tittar jag inte ens åt Resterande LCD har för mig varit ointressanta såsom LG osv.
Bästa TV för film/TV är plasma har man råd varför inte slå till på en Pioneer alt en Panasonic=prisvärd. Plasma är otroligt prisvärd men som sagt jag ville ha en LCD som hade tekniken under huven samt till ett bra pris. Toshiban har gett mig det och är grymt mycket LCD för pengen.
Roligt att läsa att vissa (noname) gick ut och verkade tro att Tosh hade utrustat sina modeller med gamla IPS panler från typ 96 ha ha Ordet S-IPS måste kommit som en överaskning. Ärligt talat så varför utala sig om saker när man inte har sett eller upplevt det man pratar om. Att flacka omkring på stormarknader och försöka skapa sig någon sorts bild är nog svårt. Toshibans stykra är just att man får det man vill för en rimlig kostnad Men visst slantar man upp 25k+ så sitter man väl där o myser med en Sony 40a X serien 
Philips tittar du inte äns åt? Blev lite fundersam på varför. Själv är jag på väg att handla Philips 52PFL9632D. Visst det finns modeller med högre svärta. Denna modell har ju inte högre än 10000:1, men jag upplever det tillräckligt. Sedan är ju inte svärta det ända man tittar på. Jag är nog precis som de flesta här inne tokkräsen vad det gäller bild och har letat i typ ett halvår utan att hitta någon modell som jag tycker är tillräckligt bra. Philips 52PFL9632D är något av det bästa inom LCD där ute nu (enligt mig). De är som sagt inte bäst i svärta men har i särklass den lägsta responstiden på sina lcd-paneler. Kan även säga att den är bättre än de flesta apparater där ute om man kör SD signal. Bara ett tips kolla denna modell, tror inte du blir besviken.
Redigerat av Unregisteredb11ad5c2, 28 December 2007 - 12:55.
Postad 28 December 2007 - 14:42
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Har haft 40an av Sony D3000 som jag sålt av. Detta då jag fick ut kanska bra pris för den pga av att dom då var het eftertraktade då Sony la ner serien. Sedan flackade jag villt mellan olika märken alla hade något som jag snubblade över.
Sharp =Bandning/Buzzing även nya modellen verkar lida av bandning Samsung=Kass på SD samt 100hz som är lite av ett skämt, även buggig firmware (numera åtgärdat) dock grym kontrast. Sony=svindyra W2000=ghost/W3000 för dyr med tanke på vad den har under huven ej 100hz osv. Deras X serie är nog grym men som sagt kostar Phlilips tittar jag inte ens åt Resterande LCD har för mig varit ointressanta såsom LG osv.
Bästa TV för film/TV är plasma har man råd varför inte slå till på en Pioneer alt en Panasonic=prisvärd. Plasma är otroligt prisvärd men som sagt jag ville ha en LCD som hade tekniken under huven samt till ett bra pris. Toshiban har gett mig det och är grymt mycket LCD för pengen.
Roligt att läsa att vissa (noname) gick ut och verkade tro att Tosh hade utrustat sina modeller med gamla IPS panler från typ 96 ha ha Ordet S-IPS måste kommit som en överaskning. Ärligt talat så varför utala sig om saker när man inte har sett eller upplevt det man pratar om. Att flacka omkring på stormarknader och försöka skapa sig någon sorts bild är nog svårt. Toshibans stykra är just att man får det man vill för en rimlig kostnad Men visst slantar man upp 25k+ så sitter man väl där o myser med en Sony 40a X serien 
Philips tittar du inte äns åt? Blev lite fundersam på varför. Själv är jag på väg att handla Philips 52PFL9632D. Visst det finns modeller med högre svärta. Denna modell har ju inte högre än 10000:1, men jag upplever det tillräckligt. Sedan är ju inte svärta det ända man tittar på. Jag är nog precis som de flesta här inne tokkräsen vad det gäller bild och har letat i typ ett halvår utan att hitta någon modell som jag tycker är tillräckligt bra. Philips 52PFL9632D är något av det bästa inom LCD där ute nu (enligt mig). De är som sagt inte bäst i svärta men har i särklass den lägsta responstiden på sina lcd-paneler. Kan även säga att den är bättre än de flesta apparater där ute om man kör SD signal. Bara ett tips kolla denna modell, tror inte du blir besviken.
Rent bildmässigt verkar Philipsen väldigt bra. Det stämmer att den har låg 'responstid', men den har dock input-lag, vilket gör att denna skärm är utesluten om du vill game:a med pc/konsoller. Ta en titt i Philips tråden, det råder viss besvikelse. //M
Postad 28 December 2007 - 14:54
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Det finns ett par stycken som konkurrerar i samma prisklass. Jag orkar inte dra igenom samtliga, men som slutsats (som jag personligen har kommit fram till) är att Toshiban har mest överkomliga brister. Den har många features (som verkligen fungerar), bilden är fullt godkännd och den klarar sig väl genom alla tester. Det finns dock EN sak som är en stor miss, det är ju det ANSY nämnde.. du kan inte spara olika inställningar per input. Det är nästan så det skulle skapas en 'petition' för att påverka Toshiba, då detta är en brist i samtliga av deras modeller (samma menyer/programvara). I sin prisklass, just nu, är Toshiban ett BRA val. //M
Postad 28 December 2007 - 14:59
hakan_lars
-
hakan_lars
-
Användare
-
-
130 inlägg
Efter lite läsning i Philips tråden samt från HDtest i början av sommaren vände jag Philips ryggen. Samt att dom tar hutlöst betalat för deras flaggskepp som inte leverar och upp till satta prisnivån. Inputlaget är ju riktigt tråkigt som trots olika försök fortfarande verkar plåga deras köpare Men dom verkar ju veta hur man säljer sina LCD från butiks golvet. To me, Philips is a company that has mastered the art of producing flat panels that dazzle in showrooms. When Colin and I started this website back in February 2007, the very first HDTV we went out and buy was the Philips 42PF9831D, because we were so impressed by its picture performance which outshone a Sony W2000 and a Panasonic PX600 flanking it in the Trafford Centre John Lewis AV room. However, once we brought it back to our test environment, we discovered to our dismay that achieving D65 with the 42PF9831D was more difficult than Pete Doherty quitting drugs. It's a similar story with the 42PFL7662D – Philips appeared to have hardcoded some gamma manipulation and colour decoder deviation designed to make the panel stand out from rival televisions in showrooms... at the expense of colour and greyscale accuracy. My point is this: some people like this sort of picture, and I can understand why. It's sharp. It's bright. It's vivid. Ultimately you should buy what your eyes prefer, and if cool colour temp floats your boat, the Philips 42PFL7662D deserves some consideration. Having said this, it lacks most of the illustrious technologies that define Philips as a respected flat screen TV manufacturer,
Postad 28 December 2007 - 15:31
hakan_lars
-
hakan_lars
-
Användare
-
-
130 inlägg
Var faktiskt på några stormarknader i dagarna där folk strycker omkring och kollar på fel kaliberade LCD i ett ljus värdigt en fotbollsplan.
Att titta på alla LCD runt den som lyser klarast och bekräfta sin känsla denna sticker ut verkar vara viktig.
Sedan är det bara att få medhåll och efter en 5min monolg från en säljare som förövrigt säger samma sak till nästa kund om en helt annan model är saken klar.
Frågar man vad 24P är för något el som avviker från standard blir dom stumma.
Det är faktiskt lite skrämmande att se  och många LCD säljs nog efter termen "lysa klarast" hitta mig.
Postad 28 December 2007 - 21:51
macke83
-
macke83
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Avviker lite från de senaste diskussionerna här och vill fråga de som har en Toshiba hemma hur de vet vilken upskalning som visas?
Har förstått att Toshiban har inbyggd upskalning men;
Hur vet man att bilden som visas är i 1080p eller 1080i?
Jag har en Denon 2807 med inbyggd upskalning, dock bara till 1080i. I såna lägen man kör receivern som videoväxlare vill jag välja tv:ns inbyggda upscaler. Hur vet jag när den används? Sköts det automatiskt när recevierns upscaler är avstängd?
Skalar tv:n automatiskt alltid till progressiv och inte till interlaced? Eller kan man välja det i tv menyerna?
Har en gammal dvd spelare utan upscaler. Vad kommer det bli för upplösning när man kör en film därifrån?
Hehe ser att det blev en del frågor. Hoppas nån kunnig själ kan ta sig tid och svara.
Over and ut!
Postad 29 December 2007 - 02:10
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Avviker lite från de senaste diskussionerna här och vill fråga de som har en Toshiba hemma hur de vet vilken upskalning som visas? Har förstått att Toshiban har inbyggd upskalning men; Hur vet man att bilden som visas är i 1080p eller 1080i? Jag har en Denon 2807 med inbyggd upskalning, dock bara till 1080i. I såna lägen man kör receivern som videoväxlare vill jag välja tv:ns inbyggda upscaler. Hur vet jag när den används? Sköts det automatiskt när recevierns upscaler är avstängd? Skalar tv:n automatiskt alltid till progressiv och inte till interlaced? Eller kan man välja det i tv menyerna? Har en gammal dvd spelare utan upscaler. Vad kommer det bli för upplösning när man kör en film därifrån?
Hehe ser att det blev en del frågor. Hoppas nån kunnig själ kan ta sig tid och svara. Over and ut!
Detta gäller nog alla LCD (ej specifikt Toshiba): En full-HD TV kan bara visa "1080p". Panelen har 1920x1080 pixlar och får den inte den upplösningen så blir det antingen ingenting eller så blir bilden liten med svarta kanter. Det är endast CRT-TV (bildrörstv eller tjocktv) som kan visa "i" upplösning dvs. interlaced. Alla andra typer av TV/skärm/projektor visar "p" det vill säga helbilder. Alltså måste elektroniken i TV:n skala om bilden, dels till rätt upplösning (1080) samt göra en deinterlacing av bilden. Om inte signalen, från t.ex. en BD-spelare, redan är i 1080p då behöver elektroniken inte göra någonting bara skicka signalen vidare till själva skärmen (något förenklat). I ditt fall med recivern så kommer TVn att acceptera 1080i och göra en deinterlacing av signalen. Den stora frågan är alltid vilken elektronik som gör omskalningen bäst, TV:n, recivern eller DVDspelaren? Man får helt enkelt testa sig fram. Själv kör jag 576i från DVD via komponent (TV:n gör allt omskalningsjobb), och 1080p via HDMI från datorn (datorn gör jobbet). Tyvärr finns ingen info-ruta på Toshiban som talar om vilken signal som kommer in, man får helt enkelt lita på att källan skickar rätt signal till TV:n. /ANSY
Postad 29 December 2007 - 10:17
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Tyvärr finns ingen info-ruta på Toshiban som talar om vilken signal som kommer in, man får helt enkelt lita på att källan skickar rätt signal till TV:n.
Om vi ska ta upp nackdelarna med denna tv så är det att det inte finns minne för de olika ingångarna och att det inte finns någon information om vad tv:n tar emot för signaltyp. Man kan iofs se det i dvd, digitalbox, PC mm, men det hade varit bra om man hade fått en bekräftelse av tv:n. Jag gillar också Philips TV, de har en naturlig bild jämfört med t ex de koreanska alternativen. Philips gör nästan alltid väldesignade och snygga prylar, men det kan vara "sådär" med kvaliteten, lite väl plastigt. Men nu råkar ju Toshiba Z3030 ha den allra senaste generationen s-ips från just LG.Philips.  Orsaken till att Philips har något lägre specad responstid har att göra med att de har kombinerat sina paneler med scanning backlight, bakgrundsbelysning som blinkar i takt med bilden. Det ger några milisec bättre responstid. Men jag tycker att nästan alla LCD idag har tillräckligt bra responstid, även för spel. Litet tips: har haft tv:n i snart tre veckor och kom först häromdagen på att man kan namnge de olika ingångarna (scart, hdmi) under "Inställning/Manuell inställning". Då är det lite lättare att välja rätt ingång för de som inte är van tv:n.
Redigerat av Veritas, 29 December 2007 - 10:19.
Postad 29 December 2007 - 11:47
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Litet tips: har haft tv:n i snart tre veckor och kom först häromdagen på att man kan namnge de olika ingångarna (scart, hdmi) under "Inställning/Manuell inställning". Då är det lite lättare att välja rätt ingång för de som inte är van tv:n.
Hej finns det möjlighet att ta bort/gömma ingångar som inte används? Jag har väldigt svårt med Philips, de gör något konstigt med bilden som jag retar mig på. Färger "smetas" ut och det finns en "fastfrysningseffekt" på en del rörelser. Jag tror det är Pixel Plus funktionen som gör det och den kan man nog stänga av. Men då betalar man ju både för Pixel Plus och Amblight som man ändå stänger av. Sen har jag hört att de som kör dator till TVn har väldiga problem med Philips. Det blir konstiga artifakter i datorbilden. Se andra forum. /ANSY
Postad 29 December 2007 - 17:38
Unregisteredb11ad5c2
-
Unregisteredb11ad5c2
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Litet tips: har haft tv:n i snart tre veckor och kom först häromdagen på att man kan namnge de olika ingångarna (scart, hdmi) under "Inställning/Manuell inställning". Då är det lite lättare att välja rätt ingång för de som inte är van tv:n.
Hej finns det möjlighet att ta bort/gömma ingångar som inte används?
Jag har väldigt svårt med Philips, de gör något konstigt med bilden som jag retar mig på. Färger "smetas" ut och det finns en "fastfrysningseffekt" på en del rörelser. Jag tror det är Pixel Plus funktionen som gör det och den kan man nog stänga av. Men då betalar man ju både för Pixel Plus och Amblight som man ändå stänger av.
Sen har jag hört att de som kör dator till TVn har väldiga problem med Philips. Det blir konstiga artifakter i datorbilden. Se andra forum.
/ANSY
Jag visste inte om det där med lagget som läggs på insignale som förmodligen skapas av deras perfect pixel hd engine chip. Det är ju klart en nackdel eller rättare sagt oacceptabelt när man lägger sådana pengar. Jag menar hälften av de som köper en tv'n vill väl kunna lira konsollspel på den. Men iallafall, ovan pratar du om pixel plus funktionen och den finns ju på deras tidigare generation. Har du sett dessa effekter även på de apparater som har perfect pixel hd engine? Philipsen har iallafall fått bra betyg på CNET. Kolla länken om ni inte sett redan. http://reviews.cnet....49294384,00.htmJag är i valet och kvalet mellan philipsen och 52" modellen av Z3030. Efter att ha läst det som skrevs om fördröjningar vid behandling av insignalen så lutar det åt Toshiba. Sedan är det ju inte en nackdel att 52" modellen går att få ifrån tyskland med frakt för under 25 lök. Det har ju talats en del om svärtan på toshiba här... mest har det ju skrivits om 47" modellen. Någon som har sett hur det är med 52" modellen? Vet bara att den har högre svärta (dynamisk 14000:1) Förresten någon som vet hur världsgaranti fungerar hos Toshiba? Med tanke på hur mycket strul folk har med felaktiga pixlare och what not, så vill man ju kunna fixa tv'n här även om man importerat ifrån Tyskland.
Redigerat av Unregisteredb11ad5c2, 29 December 2007 - 17:41.
Postad 29 December 2007 - 18:10
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Tyvärr ingen världsgaranti från Toshiba.
Åtminstone inte i sverige... (har kollat med servicecentret).
Men om det blir garantiärende så står i alla fall Pixmania för frakten, nackdelen är att man får nog inte se sin TV på ett par månader...
/ANSY
Postad 29 December 2007 - 23:11
macke83
-
macke83
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Avviker lite från de senaste diskussionerna här och vill fråga de som har en Toshiba hemma hur de vet vilken upskalning som visas? Har förstått att Toshiban har inbyggd upskalning men; Hur vet man att bilden som visas är i 1080p eller 1080i? Jag har en Denon 2807 med inbyggd upskalning, dock bara till 1080i. I såna lägen man kör receivern som videoväxlare vill jag välja tv:ns inbyggda upscaler. Hur vet jag när den används? Sköts det automatiskt när recevierns upscaler är avstängd? Skalar tv:n automatiskt alltid till progressiv och inte till interlaced? Eller kan man välja det i tv menyerna? Har en gammal dvd spelare utan upscaler. Vad kommer det bli för upplösning när man kör en film därifrån?
Hehe ser att det blev en del frågor. Hoppas nån kunnig själ kan ta sig tid och svara. Over and ut!
Detta gäller nog alla LCD (ej specifikt Toshiba): En full-HD TV kan bara visa "1080p". Panelen har 1920x1080 pixlar och får den inte den upplösningen så blir det antingen ingenting eller så blir bilden liten med svarta kanter. Det är endast CRT-TV (bildrörstv eller tjocktv) som kan visa "i" upplösning dvs. interlaced. Alla andra typer av TV/skärm/projektor visar "p" det vill säga helbilder.
Alltså måste elektroniken i TV:n skala om bilden, dels till rätt upplösning (1080) samt göra en deinterlacing av bilden. Om inte signalen, från t.ex. en BD-spelare, redan är i 1080p då behöver elektroniken inte göra någonting bara skicka signalen vidare till själva skärmen (något förenklat).
I ditt fall med recivern så kommer TVn att acceptera 1080i och göra en deinterlacing av signalen. Den stora frågan är alltid vilken elektronik som gör omskalningen bäst, TV:n, recivern eller DVDspelaren? Man får helt enkelt testa sig fram. Själv kör jag 576i från DVD via komponent (TV:n gör allt omskalningsjobb), och 1080p via HDMI från datorn (datorn gör jobbet). Tyvärr finns ingen info-ruta på Toshiban som talar om vilken signal som kommer in, man får helt enkelt lita på att källan skickar rätt signal till TV:n.
/ANSY
Tack för svaren ANSY. Redde ut en del frågor för mig. Har som sagt problem med att få xboxen till att skicka progressiv signal. Både 720p och 1080p blir helt "skuggiga". Man ser t.ex. "A" och "B" knapparnas skuggor. Varför det är så här vet jag inte och det driver mig till vansinne. Men om det är nu är som ANSY säger att TV:n skalar om från 1080i till 1080p, vad är då nyttan med att xboxen skickar 1080p om slutresultatet ändå blir detsamma? DVS 1080p. Skulle bilden eventuellt bli bättre för att den slipper skalas om, eller kommer jag inte märka någon skilland om jag får det att funka?
Postad 29 December 2007 - 23:46
Unregisteredb11ad5c2
-
Unregisteredb11ad5c2
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Vet att det börjar bli tjatigt nu, men finns det 4:4 el. 5:5 pulldown på toshiban som det står i specen..
Blir inte klok på det här. Tycker jag läser på olika ställen där man säger att det inte stämmer osv.
Blir tokig på att man inte kan gå på tillverkarnas egna specar.
Redigerat av Unregisteredb11ad5c2, 29 December 2007 - 23:47.
Postad 30 December 2007 - 09:56
Unregisterede2a9c094
-
Unregisterede2a9c094
-
Forumräv
-
-
507 inlägg
Läste ett omdöme på Prisjakt om 42´´. Personenen tyckte att betraktningsvinkeln var lite dålig.
Funderar själv på 37´´ och jag tror den har samma panel.
Till er som redan köpt, kan man sitta t.ex fyra personer framför tv:n och alla har en bra bild?
Sedan undrar jag om någon vet varför de äldre WL-modellerna är dyrare än Z3030, är det just panelerna som är bättre på dessa modeller?
Postad 30 December 2007 - 10:27
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Läste ett omdöme på Prisjakt om 42´´. Personenen tyckte att betraktningsvinkeln var lite dålig. Funderar själv på 37´´ och jag tror den har samma panel. Till er som redan köpt, kan man sitta t.ex fyra personer framför tv:n och alla har en bra bild? Sedan undrar jag om någon vet varför de äldre WL-modellerna är dyrare än Z3030, är det just panelerna som är bättre på dessa modeller?
Äldre modeller har en tendens till att vara dyrare än nyare syskon. Det är en effekt av de snabba prissänkningarna och att det blir billigare och tillverka apparaterna. /Bäckman
Postad 30 December 2007 - 10:31
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Vet att det börjar bli tjatigt nu, men finns det 4:4 el. 5:5 pulldown på toshiban som det står i specen.. Blir inte klok på det här. Tycker jag läser på olika ställen där man säger att det inte stämmer osv. Blir tokig på att man inte kan gå på tillverkarnas egna specar.
Jag tror alla är överens om hur och att det fungerar med 5:5, förutom Toler då. Alltså en bildruta från en 24p signal visas fem gånger i följd. Samma sak görs med ruta två, tre osv. Man får då en koorekt 120 Hz uppspelning av en 24 Hz signal. Alltså inga extra skapade rutor. /Bäckman
Postad 30 December 2007 - 13:19
Unregisteredb11ad5c2
-
Unregisteredb11ad5c2
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Vet att det börjar bli tjatigt nu, men finns det 4:4 el. 5:5 pulldown på toshiban som det står i specen.. Blir inte klok på det här. Tycker jag läser på olika ställen där man säger att det inte stämmer osv. Blir tokig på att man inte kan gå på tillverkarnas egna specar. Jag tror alla är överens om hur och att det fungerar med 5:5, förutom Toler då. Alltså en bildruta från en 24p signal visas fem gånger i följd. Samma sak görs med ruta två, tre osv. Man får då en koorekt 120 Hz uppspelning av en 24 Hz signal. Alltså inga extra skapade rutor.
/Bäckman
Ja eller 4:4 kanske... på europeiska modellen står det 100Hz.
Postad 30 December 2007 - 13:32
TheRoggan
-
TheRoggan
-
Användare
-
-
153 inlägg
Vet att det börjar bli tjatigt nu, men finns det 4:4 el. 5:5 pulldown på toshiban som det står i specen.. Blir inte klok på det här. Tycker jag läser på olika ställen där man säger att det inte stämmer osv. Blir tokig på att man inte kan gå på tillverkarnas egna specar. Jag tror alla är överens om hur och att det fungerar med 5:5, förutom Toler då. Alltså en bildruta från en 24p signal visas fem gånger i följd. Samma sak görs med ruta två, tre osv. Man får då en koorekt 120 Hz uppspelning av en 24 Hz signal. Alltså inga extra skapade rutor. /Bäckman
Känns som det har mindre betydelse eller vad tror ni? Det borde vara omöjligt att se skillnad mellan 100hz och 120hz. Speciellt när vi pratar om att se bara 24 bilder! Annars skulle det kunna märkas något (men ändå väldigt svårt att se för mänskiga ögat) i snabba pannoreringar om det vore 100hz eller 120hz med unika bilder. /Roger
Redigerat av TheRoggan, 30 December 2007 - 13:39.
Postad 30 December 2007 - 13:55
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Nej, som jag har förstått det så gör inte Toshiban 4:4. Det gör tydligen Sony men det kan jag inget om. Enligt Toler så interpoleras rutor fram då. Däremot har den Active Vision M100HD. Det är den berömda 100 Hz funktionen. När tvn tar emot en 50 eller 60 Hz signal så stoppar den in en extra ruta, som den beräknar fram, mellan originalen. Dvs den interpolerar fram en extra ruta och vips så har vi fördubblat antal rutor från 50 till 100 respektive 60 till 120. /Bäckman
Postad 30 December 2007 - 13:56
Unregisteredb11ad5c2
-
Unregisteredb11ad5c2
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Vet att det börjar bli tjatigt nu, men finns det 4:4 el. 5:5 pulldown på toshiban som det står i specen.. Blir inte klok på det här. Tycker jag läser på olika ställen där man säger att det inte stämmer osv. Blir tokig på att man inte kan gå på tillverkarnas egna specar. Jag tror alla är överens om hur och att det fungerar med 5:5, förutom Toler då. Alltså en bildruta från en 24p signal visas fem gånger i följd. Samma sak görs med ruta två, tre osv. Man får då en koorekt 120 Hz uppspelning av en 24 Hz signal. Alltså inga extra skapade rutor. /Bäckman
Känns som det har mindre betydelse eller vad tror ni? Det borde vara omöjligt att se skillnad mellan 100hz och 120hz. Speciellt när vi pratar om att se bara 24 bilder! Annars skulle det kunna märkas något (men ändå väldigt svårt att se för mänskiga ögat) i snabba pannoreringar om det vore 100hz eller 120hz med unika bilder.
/Roger
Självklart är det omöjligt. Bara underligt att de skriver 5:5 pulldown och sedan 100Hz.. vilket ju inte stämmer om man nu vill vara lite petig ;-P Tycker även det är lite konstigt att när man går in på ww.toshiba.com så ser jag inga uppgifter om någon 5:5 pulldown. En såpass viktig feature borde de väl skryta med. Jänkarna tycker garanterat det är lika viktigt som vi. Det verkar ju vara en av de viktigaste feats som man letar efter på platt-tv nu. Folk vill ha svärta och de vill ha riktigt stöd för 24p. Jag är så nära att beställa en Toshiba 52Z3030D nu och får jag veta att deras 5:5 inte stämmer med verkligheten glömmer jag den tv'n illa kvickt. Att köpa en platt-tv idag (om man gillar att se på film) för över 20k som inte har äkta stöd för 24p är ju vansinne imho. Å vad som är ännu mera crazy är att inte tillverkarna har fattat det ännu.
Redigerat av Unregisteredb11ad5c2, 30 December 2007 - 14:00.
Postad 30 December 2007 - 14:02
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Självklart är det omöjligt. Bara underligt att de skriver 5:5 pulldown och sedan 100Hz.. vilket ju inte stämmer om man nu vill vara lite petig ;-P Tycker även det är lite konstigt att när man går in på ww.toshiba.com så ser jag inga uppgifter om någon 5:5 pulldown. En såpass viktig feature borde de väl skryta med. Jänkarna tycker garanaterat det är lika viktigt som vi. Det verkar ju vara en av de viktigaste feats som man letar efter på platt-tv nu. Folk vill ha svärta och de vill ha riktigt stöd för 24p. Ja är så nära att beställa en Toshiba 52Z3030D nu och får jag veta att deras 5:5 inte stämmer med verkligheten glömmer jag den tv'n illa kvickt.
Är det inte bättre att titta på en europeisk sida? Det är ju andra apparater i staterna. Brittiska Toshiba visar en hel del. Vad är det som inte stämmer med 5:5? 5:5 pulldown leder till 120 Hz, inte 100 Hz. 100 Hz får du med Active Vision M100HZ. Du får hålla isär de olika funktionerna. De har olika uppgifter beroende vad det är för signal som kommer in. /Bäckman
Postad 30 December 2007 - 14:46
baatch
-
baatch
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Är väldigt nära att beställa en sådan här tv men har lite frågor till er som har den.
Till er som har denna tv och kör den med dator via dvi-hdmi 1:1 pixelmappat, stängs massa funktioner av då? Blir bilden isåfall sämre?
Om exempel spelar upp en DVD film på en DVD spelare och jämför bildeb mot en DVD som spelas upp på datorn via dvi-hdmi 1:1 pixelmappat, någon skillnad pga att massa bildfunktioner stängts av?
Jag kan inte så mycket om digital tv men skulle vilja börja använda. Om jag skulle köpa en sån här tv med inbyggd digital mottagare är det bara att köra på då med digital tv? Jag bor i ett Comhem hus.
Postad 30 December 2007 - 16:26
Blinded
-
Blinded
-
Rookie
-
7 inlägg
För er som är intresserad av Toshiba52Z303030DG har jag här återgett ett utdrag från en artikel publiserad i Hjemmekino nr 10 2007. Utdraget är nästan fullständingt - hoppade bara över lulllullet i början och gick direkt på de intressanta bitarna. Tidningen är norsk - därav det norska språket! Toppmodell med ambisionerOppssett og kalibreringManyene på Toshibaskjermen, som finnes i norsk språkdrakt, har fin layout, og ikke minst inneholder de mange muligheter for justeringer og innstillinger. Skjermen ror som toppmodeller flest over en hel del finesser som ikke er tilgjengelig på modeller lengre ned i naeringskjeden. For eksempel 100/120 Hz. Her har skjermen innstillinger for bevegelseforbedring. Dette er en mulighet for å skru av og på interpolering av bilder. Interpolering er en teknikk som setter inn nye bilder mellom de originale. Detta gir en betydelig bedre flyt under panoreringer. Vi finner også grunnfargejusteringer, ikke bare for primaerfargene röd, blå og grönn, men også sekundaerfarene cyan, magneta og gul. Dette er imponerende. Alt i alt har Toshiba tenkt på det meste hva bilddekalibrering angår. Det er også grundige menyer for lyd og andre innstillinger. SylskarptMed kalibrering unnagjort, er det klart for film. Årets kanskje kuleste film på HD, Transformers er et åpenbart demomateriale. I demorommet står også skjermer fra Sony, Sharp og Samsung, slik at vi har mulighet for å se hvordan skjermen ligger an også i forhold til konkurrentene. Toshiba har for det förste greid å gi denne skjermen godt sortnivå. Det er en viktig egenskap men den ar også flott kontroll på detaljer som skjuler seg i den mörke enden av gammakurven. Det holder nemlig ikke og bare vise sort. Det er jo enkelt. Da skrur man bare av lys. Det krever betydelig mer å skulle greje sorte scener og samtidig upprettholde detaljer. Her gjör Toshiba en overbevisende jobb. Det er også flere kvaliteter vi gjerne vil fremheve på denne skjermen, og det er kontroll på stöj. Selv på filmer i HD eksisterer det en hel del stöj. Selv på filmer i HD eksisterer det på en hel del stöy, spesielt i bakgrunner. Toshiba har på denne skjermen implementert opptil flere forskjellige stöykreter, som man som bruker har kontrell på via menyene. Resultatet taler for seg selv, med bilder som både greier å gjengi detaljer, samtidig som stöyen blir godt undertrykket. Bildene har også flott dybde, noe vi ikke alltid har kunnet si om bilder formidlet fra LCD-skjermer. Fargemessig er også dette ganske så töft. Panelet har utvidet fargegamut, og har et flott trykk i de litt oversaturerte fargene som jo Transformers har. På bevegelser har skjermen meget god kontroll. Interpolering av nye bilder gir klart bedre panoreringer enn gjenomsnittet. Spesielt på en så stor skjerm som denne bil hakking under bevegelser vaere plagsomt. Sammenlignet med de andre skjermene vi har til test, er denne fra Toshiva helt klart på höyden med 46W3000 fra Sony. Det er et godt skussmål, siden Bravia Engine EX som kjent er en meget god bidlemotor. Neste film er en annen av denne höstens stortitlar, Pirates Of The Caribiean, At World'send. Disney er i våre öyne den som kanskje har gjort aller best jobb med sine Blu-ray utgivelser. Alle tre POTC filmene har nemlig holdt referensekvalitet. Selv med Blu-ray er det altså mulig å få gode bilder fra en Toshiba! For å vaere litt alvorlig, viser skjermen også her at den liker gode HD-kilder. Vi Kunne ridtignok se antydninger til litt stöy i bakgrunner , men en liten tur inn i menyen var not til fjerne dette. At Toshiba id et hele tatt har stöyreduksjon som fungerer på HD, er flott. Siste HD_film ut er en gjenganger for oss i Hjemmekino. På DVD riktignok. Nå er nemlig Top Gun klar på HD DVD! Hvordan er restaureringen? Vel, det er åpenbart mindre stöy i åpningsscenen fra hangardekket hvor dampen ligger tykk. Litt stöy er det selfögelig, og denne verken kan eller vil skjermen fjerne. ER det stöy på filmtransferen dukker det nemlig også opp på Sonyskjermen rett ved siden av. DVD På DVD starter vi med testdisken fra HQV. Spilleren sener et 576i signal som skjermen må deinterlace og skalere opp til 1080p. Her viser faktisk Toshiba at de er bedre på detta området en både Sony og Sharp. "Jaggies"-testen viser helt rolige bevegelser uten antydning til hakking noe sted. Perfekt rett og slett! Det samme kan sies om flaggtesten som også gremstår perfekt gjengitt. Dagens DVD-film er Next med Nicholas Cage i hovedrollen. Her ser man klart at det er forskjell på HD og SD, men ikke på langt naer så mye som jag hadde trodd på forhånd. Film kan med andre ord fortsatt nytes i 576 linjer med denne skjermen siden den har såpass overbevisende oppskalering. PCEn follopplöst flatskjerm har flere bruksområder enn og kun vise TV-sendinger, eller snurre en film i ny og ne. Den kan også gjore jobben som en gigantisk PC-monitor. Spesielt når forholdene er lagt til rette for dette. I dette tilfellet ble vi ikke så veldigt imponert. Det skal sies at skjermin vi har inne til test er et pröveeksemmplar, så det kan godt hende det kommer endringer. Det fulgte hellet ikke med en manual som sier noe om PC-opplösning. Det er nemlig opplösningen vi fikk skjermen till å synke med som var problemet. 1280x800 vi aHDMI er ikke akkurat så mye å skryte av når panelet jo er full-HD. En toppmodell som denne må ha stötte for 1920x1080, dermed basta. Konklusjon Det er lett å bli litt forelsket i bildekvaliteten fra denne skjermen. Den er nemlig overbevisende på standardopplöst materiale og HD. Spesielt vil vi trekke frem den gode bildbehandlingen og sort nivået som de to store fordelene til denne skjermen. + +Design +Bildkvatitet +Menyer +Menyer +Utsyrnivå - -Har ikke MPEG4 tuner for bakkenett -Mangelfull stötte for PC De tv apparater som användes ärSony KDL46W300,Sharp LC52HD1E och Toshiban. Blinded.
Postad 30 December 2007 - 22:24
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Är väldigt nära att beställa en sådan här tv men har lite frågor till er som har den.
Till er som har denna tv och kör den med dator via dvi-hdmi 1:1 pixelmappat, stängs massa funktioner av då? Blir bilden isåfall sämre? Om exempel spelar upp en DVD film på en DVD spelare och jämför bildeb mot en DVD som spelas upp på datorn via dvi-hdmi 1:1 pixelmappat, någon skillnad pga att massa bildfunktioner stängts av?
Jag kan inte så mycket om digital tv men skulle vilja börja använda. Om jag skulle köpa en sån här tv med inbyggd digital mottagare är det bara att köra på då med digital tv? Jag bor i ett Comhem hus.
Hej jag kör 1080p pixelmappat från datorn utan problem. Jag har idag konstaterat att TV-bilden från mitt FireDTV-kort är SJUKT BRA!! På sändningar av bra kvalité (t.ex. film på SVT och TV4) så lovar jag att jag hade trott att det var HD-sändning om jag inte visste bättre. Jag har faktisk aldrig sett så bra bild på en TV-sändning. Och vi ska inte tala om hur bra bilden är om jag tittar på HD-filmer från datorn, man kan inte sluta. Men jag törs inte säga hur mycket som är Toshiban och hur mycket som är dator, grafikkort och mjukvara. Jag tror inte direkt några bildfunktioner av vikt stängs av, 100Hz och alla bildiställningar går att ändra på. Något som heter "Bioläge" och xvYCC val går inte att ändra men jag vet ej vad de gör. Jag har ingen bra dvd spelare med HDMI och uppskalning, den jag har är kopplad med komponent och det ser ok ut men inte toppen så jag ska byta dvd. Jag har också märkt skillnad i bildkvalité mellan mina två digitalboxar från Comhem som jag kopplat via rgb-scart. Den inbyggda digitalmottagaren klarar INTE Comhem, bara Boxer (marknät). Endast Sony har Comhemmottagare i sina apparater. Men om du inte lägger massor med pengar på Sonys värsta TV så får du en mottagare som inte klarar HDTV och då sitter du ändå med en extra box om du vill ha HDTV. Därför kan man lika bra tänka bort det från början. Detta gäller ju även Boxerkunder då i princip ingen TV med boxermottagare inbyggd klarar HDTV (mpeg4). Toshiban har också en analog mottagare inbyggd, med den kan du se det analoga-grundutbudet från Comhem. Men då blir tyvärr bildkvaliten inte toppen, acceptabelt på sin höjd. Det är slöseri med pengar att köpa en sån dyr TV om du ska bara ska se de analoga sändningarna, skaffa digitalbox det är värt det. Jag har inte prövat den inbyggda digitalmottagaren i Toshiban ännu. Hoppas det är svar på dina frågor... /ANSY
Redigerat av ANSY, 30 December 2007 - 22:43.
Postad 30 December 2007 - 22:41
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Ett litet inlägg om 24hz och 5:5 pulldown.
Jag vet egentligen inte så mycket om detta så jag kanske är ute och cyklar.
Men 24p (24 bilder per sekund) är ju varken PAL (25bps) eller NTSC (30bps).
Det innebär väl att det inte spelar någon roll om vi sitter i Sverige eller USA och tittar på en 24p film?
Så för att få en ryck fri bild från 24p så multiplicerar TVn bara med 5 och det blir 120Hz.
24p x 4 blir ju inte 100Hz utan 96 och det klarar vad jag vet inte Toshiban.
Jag kör t.ex. 60Hz från min dator utan problem så min TV är i alla fall inte låst på "Europeisk 50Hz" i alla fall.
Jag tror man pratar om 100Hz för att påpeka att den dubblar bildrutor när man ser vanlig TV.
5:5 pulldown används nog när man pratar om 24p.
Hursomhelst så klarar TVn i alla fall 1080p 24Hz via HDMI enligt manualen, det borde ju betyda att den kör 24p "native" , så om man är osäker så stänger man bara av "100Hz funktionen" och man får exakt de antal bildrutor som ligger på HD-disken.
Men som sagt detta är bara mina spekulationer.
/ANSY
Redigerat av ANSY, 30 December 2007 - 23:00.
Postad 30 December 2007 - 22:58
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Liten kommentar till det norska testet.
PC är inga problem att koppla till Toshiban via HDMI. Jag vet ej hur de har klantat till det men min Toshiba pixelmappar perfekt 1920x1080 både i 24, 25, 30, 50 och 60Hz. Kan även köra 1280x720 om jag vill.
MPEG4 dekoder hade ju varit nice för då hade man klarat HDTV sändningar, men det är som sagt bara riktigt dyra Sony och Sharp som har det vad jag vet.
MPEG4 är dock viktigare i Norge då de har det som standard för alla deras digitalsändningar. Därför är det ett viktigt betyg för norrmännen.
Alltså försvinner alla negativa omdömmen om denna TV och kvar blir bara det possitiva ;-)
/ANSY
Redigerat av ANSY, 30 December 2007 - 23:00.
Postad 31 December 2007 - 00:16
firre
-
firre
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Jag tror man pratar om 100Hz för att påpeka att den dubblar bildrutor när man ser vanlig TV. 5:5 pulldown används nog när man pratar om 24p.
På Sonys apparater stängs automatiskt "Motionflow + 100Hz" av då man kör 24p (True Cinema). Så det kanske är som du säger att 100Hz tekniken på Toshiban används då man inte kör 24p material?
Postad 31 December 2007 - 00:40
hakan_lars
-
hakan_lars
-
Användare
-
-
130 inlägg
Lite "offtopic" men dock Tosh nyhter Kanske kommande Sharp slipper bandning.... Länk http://arstechnica.c...rices-fall.htmlThe LCD industry continued to grow in 2007, albeit at a slower rate than in previous years, but the tremendous drop in LCD prices over the year has led multiple companies to combine forces in an attempt to cut their own costs. In the past week, Sharp and Toshiba have announced a new partnership, while Canon, Hitachi, and Matsushita confirmed their formation of a three-way alliance. In both cases, the companies in question are aiming to better position themselves in a quickly changing market. Under the terms of the Sharp/Toshiba partnership, Toshiba has agreed to buy all of its 32" (or greater) LCD panels directly from Sharp, while Sharp has agreed to use Toshiba semiconductors in its own LCD products. The joint agreement will establish each company as a major customer of the other; Sharp is expected to buy approximately 50 percent of its LSI (large scale integrated) circuits from Toshiba, while Toshiba will purchase ~40 percent of its LCD panels from Sharp. The deal gives Sharp a guaranteed customer for the LCD panels that will be built at the company's new plant, which is set to open in 2010. The three-way agreement between Canon, Hitachi, and Matsushita is more complex. Each of the three companies involved brings something to the table: Hitachi has direct expertise in building and designing LCDs, Canon is a strong player in the camera, printer, and the medical equipment markets, and Matsushita's Panasonic brand is a heavy player in the consumer electronics and PDP (plasma display panel) markets. As part of the agreement, both Canon and Matsushita will acquire 24.9 percent of Hitachi Displays Co., a wholly-owned subsidiary of Hitachi itself. If the purchase is approved, Canon and Matsushita will collectively hold a 49.8 percent stake in Hitachi Displays, while Hitachi itself holds the remaining 50.2 percent. Each of the three companies gains something from the deal. Hitachi acquires access to additional advanced technology that it plans to use to improve and expand its own LCD panels. Both Matsushita and Canon gain access to Hitachi Display's intellectual property, including IPS (inter-planar scaling). Canon also gains access to Hitachi's expertise when developing its own next-generation camera LCD (and upcoming OLED) displays. As for Matsushita, the company intends to continue its efforts in the plasma segment. Again, Hitachi's IP portfolio comes into play; Matsushita wants to incorporate Hitachi's IPS technology into upcoming plasma display models. This isn't the first time many of these companies have worked together. In 2005, Matsushita, Hitachi, and Toshiba partnered to launch a joint venture in the form of an LCD flat panel production company named IPS Alpha. There are now rumors that Toshiba plans to sell its 15 percent stake in IPS Alpha, and Matsushita sounds as if it might be willing to buy. Matsushita has stated that it wants to vertically integrate its business, and that it plans on using the facilities and capabilities of IPS Alpha to do so. If the first stages of this alliance prove successful, a second stage is planned that would link Canon and Matsushita through the use of Hitachi Displays technology and IP. Under this second step, Hitachi Displays would become a majority holder in Hitachi Displays, while Matsushita would take a majority holding in IPS Alpha. As for the flat-panel TV market, it's expected to keep on growing. Market analyst firm iSuppli projects a compound annual growth rate of 31.9 percent. The market research firm expects the LCD panel industry to ship 165.3 million LCDs in 2011, up from 41.4 million units shipped in 2006. Revenues will also rise during the same 2006-2011 period, from $47.8 billion dollars in 2006 to $116 billion dollars in 2011. Plasma televisions, on the other hand, may have become a distinct minority by that date. iSuppli projects that volume shipments of plasma televisions will rise from 9.3 million in 2006 to 19.3 million in 2011, but total industry revenue is expected to fall from $15.6 billion to $14 billion over the same period. If these numbers are accurate, plasma television will only account for 10.4 percent of industry volume and 10.7 percent of industry revenue. Matsushita has clearly stated that it intends to focus on future developments in the PDP market, but the company may be hedging its bets by investing in Hitachi and planning a longer term majority holding in IPS Alpha. Success in both areas would give Matsushita a foot in both camps without it having to shoulder the entire burden of research, development, and production costs. This type of thinking appears to prevalent among LCD and PDP manufacturers—rapidly falling prices have made collaboration, rather than competition, the name of the game.
Postad 31 December 2007 - 00:52
hakan_lars
-
hakan_lars
-
Användare
-
-
130 inlägg
Slänger med denna oxå. Tror detta kan bli riktigt bra har ju gillat Sharp om man tog bort bandning/buzzing förstås. Kanske blir detta början till några riktigt gryma framtida LCD Sharp's LCD Combined With Toshiba's Semiconductors 'Can't Lose' http://techon.nikkei...0071225/144732/"Sharp's LCDs agree with the concept of Toshiba's future products." "We will be able to offer the finest products through this partnership." -- Toshiba Corp and Sharp Corp announce their partnership in the area of LCD TVs. Presidents of both companies paid respect to each other's technology and stressed the significance of this agreement. Commenting on the agreement, Toshiba's President Atsutoshi Nishida said at the beginning of the press conference, "We are immensely happy about it. Through the establishment of a strong partnership in LCD and semiconductor areas, where each company's expertise lies, we will strive to improve both companies' corporate value and competitiveness." Sharp's President Mikio Katayama said, "Through the partnership, we will be able to offer the best products to our customers further upgrading our core LCD TV business as well as the two companies' mainstay businesses (Sharp's LCD panels and Toshiba's semiconductors)," expressing his confidence. The two companies, however, only revealed that their agreement included mutual supplies of core components for LCD TVs at the press conference. Toshiba will provide its LCD TV SoC devices to Sharp from fiscal 2008, while Sharp will supply 32-inch and larger LCD TV panels to Toshiba. Toshiba aims to supply about 50% of overall SoC products Sharp demands, and Sharp targets about 40% of overall LCD panels Toshiba demands in fiscal 2010. Although the companies have not decided the amount of their supplies in fiscal 2008, Sharp has reportedly already begun to incorporate Toshiba's SoC devices in its "AQUOS" LCD TV products. Toshiba's Nishida Appreciates Ecological Performance of Sharp's Next-Gen LCD Panels As a reason why Toshiba decided to enter this agreement, Nishida cited a high hope for next-generation LCD panels that Sharp will start manufacturing at its new Sakai plant. He described Sharp's new 10G glass-based LCD panels as "Meeting the concept of Toshiba's future products in terms of not only image quality but also having lower power needs and a long life, while having less of an impact on the environment. they also reduce the resources used through a reduction in thickness and weight," regarding them highly. Concerning the LCD TV SoC devices that Toshiba will provide to Sharp, Nishida said, "We are sure our semiconductor technology will further raise performance and functionalities of Sharp's LCD TV products," showing his confidence. He continued, "It would be icing on the cake," if Sharp's LCD panels were combined with Toshiba's SoC. He also indicated possibility to expand the agreement beyond the partnership in LCD panels and LCD TV SoC devices, saying, "We are expecting our agreement could cover a larger area through discussions between the two companies." Along with this agreement with Sharp, Toshiba will drastically revise its policy for OLED panel development. The company has given up on 30-inch and larger OLED TVs, which it was planning to mass-produce in 2009, and focuses on small- and medium-size OLED panels mainly for mobile phone applications. Toshiba also indicated a plan to mount Sharp's LCD panels on most of its next-generation large TVs. Nishida explained the reason for this plan, stating that "LCD panels are by far superior to OLED panels in terms of not only image quality and slimness but also power consumption in particular." Asked about its shares of IPS Alpha Technology Ltd, which some media reported Toshiba had decided to sell, Nishida answered ambiguously, "It is true that we are considering disposing of the shares, but no decision has been made." "SoC is Essential to Raise the Performance of LCD TVs," Sharp's president Katayama says Sharp's Katayama, on the other hand, placed a great hope for Toshiba's SoC technology, positioning SoC as "Core devices for LCD TVs and other digital home appliances." For Sharp, which has invested hugely in the development and manufacturing of LCD panels, "SoC production, in which miniaturization is advancing rapidly, also requires enormous investment," Katayama said. "Therefore, SoC devices for digital home appliances have always been a challenge that we must overcome." He also revealed Sharp "might contract with Toshiba" for other LCD TV SoC devices that are currently being provided by a Taiwanese foundry, for example. Through the LCD panel provision to Toshiba, "Sharp can expect stable operation of its Kameyama plant and Sakai plant (slated for construction)," Katayama said. Since the announcement of the Sakai plant construction in July 2007, the company has been indicating its intention to enhance external sales of LCD panels along with their in-house use. On a value basis, Sharp's large LCD panel sales to outsiders are expected to account for roughly 20% of overall LCD panel sales in fiscal 2007. As for future ratios of external sales, "We have not set any specific goals," Katayama said.
Postad 31 December 2007 - 01:09
TheRoggan
-
TheRoggan
-
Användare
-
-
153 inlägg
För er som är intresserad av Toshiba52Z303030DG har jag här återgett ett utdrag från en artikel publiserad i Hjemmekino nr 10 2007. Utdraget är nästan fullständingt - hoppade bara över lulllullet i början och gick direkt på de intressanta bitarna. Tidningen är norsk - därav det norska språket!
De tv apparater som användes ärSony KDL46W300,Sharp LC52HD1E och Toshiban.
Blinded.
Jättetack för det inlägget Blinded! Låter som dom instämmer i det ägare här har kommenterat! :-) Skönt att få läsa lite possitiva "officiella" reviews på 52" S-PVA panelen, låter som den presterar bra den också likt dom mindre S-IPS syskonen. Dessutom side-by-side jämförelsen med Sony W3000 och Sharp HD1 (vilken ingen gjort tidigare). Blev lite förvånad med PC biten, jag kommer använda en 47" som i stort enbart datorskärm, så det hade varit "lite" av en flopp om den inte klarade 1080 60hz ifrån dator via HDMI pixelmappat, men jag har ju läst tidigare här ifrån ägare att det funkar bra! Men som alltid så kan både hårdvara och mjukvara på grafikkorten ställa till lite (men det är nog mer ett generellt problem oavsett skärmtillverkare och modell). Inväntar nu leverans av 52, 47 och 37" Z3030 ifrån Pixmania, bör dyka upp om ca 1 vecka skulle jag tro, cant wait! /Roger
Postad 31 December 2007 - 01:32
Unregisteredea6526e9
-
Unregisteredea6526e9
-
Användare
-
-
120 inlägg
Along with this agreement with Sharp, Toshiba will drastically revise its policy for OLED panel development. The company has given up on 30-inch and larger OLED TVs, which it was planning to mass-produce in 2009, and focuses on small- and medium-size OLED panels mainly for mobile phone applications.
Toshiba also indicated a plan to mount Sharp's LCD panels on most of its next-generation large TVs. Nishida explained the reason for this plan, stating that "LCD panels are by far superior to OLED panels in terms of not only image quality and slimness but also power consumption in particular."
Märkligt uttalande. Jag har hela tiden fått höra att OLED drog betydligt mindre ström än LCD. Ingen backlighting behövs t.ex. Det är därför som OLED används i små enheter som PDAer, mobiltelefoner och liknande, de drar mindre ström precis som det nämns i pressreleasen ovan. Nackdelen är att de inte har så lång livstid och att de är svåra att göra stora. Och skulle LCD paneler vara tunnare än OLED?! Sonys 11-tums OLED panel är extremt tunn. Nä, detta samarbete är nog resultatet av att Toshiba insett att de tagit sig vatten över huvudet och inte lyckats utveckla stora OLED paneler inom rimlig tid och inom den budget de bestämt. Så istället skriver man avtal med en konkurrent ungefär som Sony gjorde med Samsung när de långt om länge insåg att de hängt kvar i bildrören för länge och bara hade lyckats få fram halvkassa plasma-paneler som ingen ville ha. För övrigt läste jag någonstans i veckan att alla LCD paneler använder en liten mängd Indium. Om dagens förbrukning jämförs med alla kända utvinningsbara källor av Indium så kommer denna metall att ta slut om cirka 6 år. Inga kända ersättningsmedel finns för denna metall, åtminstone inte vad gäller LCD paneler. Så med detta i åtanke så blir ovanstående anonnserade avtal mellan Toshiba och Sharp ännu mindre övertygande. Det är helt enkelt en nödlösning tills Toshiba fått ordning på sina utvecklingsplaner för OLED om de inte helt uppgivit tankarna på att utveckla något själva.
Redigerat av Unregisteredea6526e9, 31 December 2007 - 01:54.
Postad 31 December 2007 - 08:18
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
(EDIT: Såg nu att ANSY redan svarat på detta.)
Redigerat av Berkan, 31 December 2007 - 08:47.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|