Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 24 February 2008 - 10:04

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Har bara ETT problem med Tvixen...

När jag öppnar min mapp med kort så visar tvixen bara en "del" av kortet, han skalar liksom inte om bilden så man ser hela kortet, ser bara en inzoomad bit av varje kort ?! Har säkert läst om hur jag ska göra någonstanns men det är en del att läsa här på forumet =)

Annars måste jag säga att som min första "multimediamaskin" är 6500 helt GRYM !! Nej jag försvarar inte min investering utan tycker verkligen den är super.
Har testat både Blueray, FullHD, ISO och MP3:or både från interna disken och streamat från min pc.
Och efter att ha skrämt upp mig själv under MÅNADER som jag suttit här och lusläst varenda inlägg ang buggar och problem med Tvixen så hade jag förberett mig och hade storsågen framme när jag hämtade ut Tvixen på posten.
Men efter liiite små strul med att konfigurera streaming från pc (berodde nog på att jag körde med Netshare 1.10 och inte den nya) så funkar allt precis som jag vill.

Det enda som sagt är kortproblemen, måste finnas någon inställning som skalar om kortet så man ser hela.

Tackar redan nu för alla svar på frågor man får och fått här på minhembio, har blivit min nya dagliga haak att hänga på =)

/Ferran

Postad 24 February 2008 - 10:44

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

jag hade ju problem att nå tvixens hdd genom lan, men fixade det på detta vis (Ex: ftp://tvixftp:password@Address --> ftp://tvixftp:[email protected]), i utforkaren!!

lycka till ni som haade samma problem!

Jag vet inte om detta är exakt samma sak som att lägga till Tvixen i MyNetwork Places. Men värt att tänka på vid ovan beskrivna metod är en ev gräns på 4 GB stora filer, enligt Tvix själva:
http://www.tvix.co.k...r...=3&SCATID=2

Om jag får gissa så har det inte med Tvix-modell att göra utan Windows självt...
/J

Postad 24 February 2008 - 10:46

Gattbo
  • Gattbo
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Är det ingen som haft problem med att ljudet låter "distat" för uppspelning av musik i MP3 och FLAC format?

Postad 24 February 2008 - 10:49

sacke6
  • sacke6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
En lite grej nu igen;; :D

Finns de inget man kan göra för att öka upp hastigheten i överföringen från datpr till tvixens hdd, kommer upp i 4mb/s, tar ju lite lång tid att överföra filmer, annaer funkar den kanon nu!!!! :D

Postad 24 February 2008 - 11:05

MikoSad
  • MikoSad
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Är det ingen som haft problem med att ljudet låter "distat" för uppspelning av musik i MP3 och FLAC format?

Yep, när jag kör via HDMI till min Samsung LCD låter MP3 distat och skräp. Flyttade TVIXen till min Panasonic plasma och kopplade in ljudet till min Denon-reciever, då låter det som det skall. Så jag skyller tillsvidare problemet på Samsung. Skumt värre!

Postad 24 February 2008 - 11:15

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Finns de inget man kan göra för att öka upp hastigheten i överföringen från datpr till tvixens hdd, kommer upp i 4mb/s, tar ju lite lång tid att överföra filmer, annaer funkar den kanon nu!!!! ;)

Överföring via usb-kabel istället för nätverket boostar ju överföringen, men det var väl inte det svar du ville ha :D
I övrigt verkar det som att vissa FTP-program fungerar bättre än andra, du kanske får prova något annat program.

Postad 24 February 2008 - 11:57

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Finns de inget man kan göra för att öka upp hastigheten i överföringen från datpr till tvixens hdd, kommer upp i 4mb/s, tar ju lite lång tid att överföra filmer, annaer funkar den kanon nu!!!! ;)

Överföring via usb-kabel istället för nätverket boostar ju överföringen, men det var väl inte det svar du ville ha :D
I övrigt verkar det som att vissa FTP-program fungerar bättre än andra, du kanske får prova något annat program.

Så 6500 har inte snabbare nätverk än 41/5100? Synd isåfall!

Postad 24 February 2008 - 12:33

Unregisteredf8219770
  • Unregisteredf8219770
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Säger bara en sak jag inte gillar med 6500an att spela musik och titta på bilder, det är tur man har ps3an som gör jobbet bättre när det gäller dom sakerna :D

Annars en helt sjukt bra media extender nu ska man bara fippla lite med fonts och lite smått och gått.

Redigerat av Unregisteredf8219770, 24 February 2008 - 12:34.

Postad 24 February 2008 - 12:34

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

I hur hög hastighet kan ni överföra material från datorn till tvixens hdd, (genom lan-router-tvix)
tankar över 100gb film ska ta över 5 timmar säger datorn????? lite väl segt va, jag kör iinte genom något ftp-program ( de kanske går snabbare) utan ftp://tvixftp:[email protected] direkt i utforskaren.

Har ingen aning egentligen, men det blir i ditt exempel ca. 45 Mbit/s och de gamla Tvixarna hade ca. 28 Mbit/s i samma situation. Det kan mycket väl stämma... men det är ju därför det finns USB-möjlighet på dem.

Postad 24 February 2008 - 12:34

vatopirat
  • vatopirat
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej!

Är lite sugen på TViXEN nu till min fråga.

Vet någon om det går att köra karaoke filer som MP3+cdg?

Gillar nämligen att sjunga men det betyder ju inte att jag sjunger bra ...=)

//Pirat

Postad 24 February 2008 - 12:55

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Ingen här som kan spela upp 24p-material, 1080p/24p? Alltså som har en bildvisare som stödjer och visar (en Full HD-tv med andra ord) det? När jag matar min bildvisare med 24p-material i varesig 720p som 1080p så får jag en svart remsa på vänstra kanten. Måste vara fler än jag som har stött på det?

Postad 24 February 2008 - 13:03

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Är det någon som kan tipsa om ett bra FTP prog till tvixen!!

Postad 24 February 2008 - 13:10

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Är det någon som kan tipsa om ett bra FTP prog till tvixen!!

Vet inte om det finns något bra gratisprogram, men FlashFXP är det jag använder och rätt många andra.
Det är en av dem som man kan uppnå maximal överföringshastighet med till Tvix 4100/5100, så jag antar att det funkar till denna också.

Ingen här som kan spela upp 24p-material, 1080p/24p? Alltså som har en bildvisare som stödjer och visar (en Full HD-tv med andra ord) det? När jag matar min bildvisare med 24p-material i varesig 720p som 1080p så får jag en svart remsa på vänstra kanten. Måste vara fler än jag som har stött på det?

Inget som låter bekant, men det var en del som testade 24p med gamla Tvixen och det problemet hade vi inte.
Låter konstigt... kan du inte rätta till bilden i TV'n, som den sen sparar till den bildfrekvensen?

Postad 24 February 2008 - 16:07

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Så 6500 har inte snabbare nätverk än 41/5100? Synd isåfall!

Det har jag inte sagt. Jag tror nog att 6500 har högre kapacitet än 4100, men jag tvivlar på att det kommer upp i usb-farten.

Postad 24 February 2008 - 17:39

toza
  • toza
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Tänkte höra med er som har köpt t.ex. en caviar gp (Green Power) disk till era tvixar om denna fungerar bra eller ej, vill inte stå där med klipp som har en bitrate på 40mbit och så funkar det inte att spela upp via disken, funkar nämligen inte via nätet då jag har alltign liggande på en gammal dator och kör via en gammal router, vore tacksam för svar snarast då disk är inplanerad att köpas imorgon.

Hur fungerar 1 tb diskar i tvixen nån som har testat?

/T

Postad 24 February 2008 - 19:55

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Tänkte höra med er som har köpt t.ex. en caviar gp (Green Power) disk till era tvixar om denna fungerar bra eller ej, vill inte stå där med klipp som har en bitrate på 40mbit och så funkar det inte att spela upp via disken, funkar nämligen inte via nätet då jag har alltign liggande på en gammal dator och kör via en gammal router, vore tacksam för svar snarast då disk är inplanerad att köpas imorgon.

Hur fungerar 1 tb diskar i tvixen nån som har testat?

/T

Jag har en Caviar GP 500Gb och inga som helst problem med den, den är tyst och du kan inte ens höra när den läser filer ifrån den (till skillnad från min pc) så det laggar varken över nätet Cat6 till tvix eller interna disken.
Däremot tar det ju SJUKT lång tid att skicka över filmer från PC till tvix.
Ska det sega så här så är mitt nästa inköp en router som stödjer lite snabbare nät än 10/100

Postad 24 February 2008 - 19:56

Gattbo
  • Gattbo
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Angående problem med uppspelning av MP3 och FLAC filer.

Jag hade ett distat (skorrande) ljud när jag spelade upp audio filer. Nyss uppdaterade till senaste FW, och missljudet var borta. När jag sedan höjde volymen på TViX:en så kom missljudet tillbaka. Alltså får jag höja volymen på min stärkare rejält och sänka ljudet på TViX:en. Då hör man inte missljudet.

Jag antar att firmware bytet inte hade med missljudet att göra eftersom jag hade volymen ställd på max när jag körde orginal FW.

På min SQB hade jag alltid volymen på max, och upplevde både ett bättre ljud och aldrig något skorrande. Sitter detta i mjukvaran i respektive spelare? (någon som vet, är ej speciellt kunnig inom detta område). Om ja, går detta att åtgärda med uppdatering av FW?

Tack på förhand,
Gattbo

Postad 24 February 2008 - 20:02

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Angående problem med uppspelning av MP3 och FLAC filer.

Jag hade ett distat (skorrande) ljud när jag spelade upp audio filer. Nyss uppdaterade till senaste FW, och missljudet var borta. När jag sedan höjde volymen på TViX:en så kom missljudet tillbaka. Alltså får jag höja volymen på min stärkare rejält och sänka ljudet på TViX:en. Då hör man inte missljudet.

Jag antar att firmware bytet inte hade med missljudet att göra eftersom jag hade volymen ställd på max när jag körde orginal FW.

På min SQB hade jag alltid volymen på max, och upplevde både ett bättre ljud och aldrig något skorrande. Sitter detta i mjukvaran i respektive spelare? (någon som vet, är ej speciellt kunnig inom detta område). Om ja, går detta att åtgärda med uppdatering av FW?

Tack på förhand,
Gattbo

Till alla som läser det här:

Låt ALLTID VOLYMEN PÅ TViX:en vara 25, varken mer eller mindre. Då distar inget eftersom signalen går in och ut utan att förvrängas. Justera ljudet i förstärkaren/stereon eller vad du nu använder. :)

Postad 24 February 2008 - 21:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag flyttade ut ett inlägg från den här tråden förut till butikserbjudanden, kan ju vara intressant för alla er stockholmare.

Klicka på länken för mer info:

Hemmabiocenter håller den 1:a mars ett lanseringsevent för M-6500 tillsammans med Canman Distribution
AB, den svenska generalagenten för TViX.

Postad 24 February 2008 - 21:10

snow918
  • snow918
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Det funkar på min Samsung 40" M87, typ vanliga mkv rellar i 720p, då kommer det upp Auto 24Hz i hörnet när man startar, och bilden är inte ryckig. Startar jag däremot TS filmer i 1080p (VC1, eller H264) så får jag inte upp nåt "Auto 24Hz", och bilden är "mikroryckig". Jätteirriterande.

Tvixen är inställd på video: "1080p", alltså inte "Auto EDID".

Postad 24 February 2008 - 23:29

Nicama
  • Nicama
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej!

Det ska väl sägas att jag är en riktig nybörjare på tvix.Men nu är jag riktigt irriterad på min 6500 jag fick hem i fredags. Jag skulle lägga in den senaste firmwaren .41. Det gick bra tills det att den skulle starta om, då fick jag ingen insignal till teven. Då starta jag om den igen och då kom den inte längre än att det står BOOT på displayen och det händer ingenting.. Vad ska jag göra? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Postad 24 February 2008 - 23:34

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Då starta jag om den igen och då kom den inte längre än att det står BOOT på displayen och det händer ingenting.. Vad ska jag göra? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag antar att det bara är att trycka på "Tv-out"-knappen några gånger så kommer bilden och du kan gå in i settings och ställa in den rätt igen.

Postad 25 February 2008 - 00:38

modE3
  • modE3
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Då starta jag om den igen och då kom den inte längre än att det står BOOT på displayen och det händer ingenting.. Vad ska jag göra? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag antar att det bara är att trycka på "Tv-out"-knappen några gånger så kommer bilden och du kan gå in i settings och ställa in den rätt igen.

Om inte det funkar kanske denna länken är till hjälp. http://www.tvix.co.k...r...=3&SCATID=2

/Christian

Postad 25 February 2008 - 00:51

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Om inte det funkar kanske denna länken är till hjälp. http://www.tvix.co.k...r...=3&SCATID=2

/Christian

Tror att du är rätt på det Christian. Visserligen har jag 5100 och FAQ-texten gäller 5000, men det bör funka likadant.
Om det står "BOOT" i displayen så har antingen något hänt med hårddisken eller så gick något snett vid uppdateringen.
Nicama, gör som det står i länken Christian tipsade om.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 25 February 2008 - 00:51.

Postad 25 February 2008 - 02:54

Tjofräs
  • Tjofräs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Kunde, glad som ett barn, hämta ut min tvix 6500 idag. Skyndar mig hem på lunchen för att bara se att det funkar. Men ack nej. Lyckas hitta netshare på pc men så fort jag startar något så låser sig hela tvixen. Har testat med mp3, jpg (visades några sekunder innan låsning) och .iso. När jag trycker i en extern usb disk (NTFS) så hittar tvixen inte dessa alls. Har testat två olika.

Nån med liknande problem? Nån som har förslag på lösning? Hur gör jag för att köra uppgraderingen på firmware när jag inte kan ansluta med USB? Tror ni det går via den netshare som funkar?

Jag har samma problem med usbanslutningar...har testat extern hdd, usb minne och en mp3 spelare men den hittar inget... har dock inte haft möjlighet att testa nätverket eller via usb direkt från datorn pga en datorkrasch...så en lösning vore fint :)

Var till slut tvungen att ta en hdd från min dator och koppla in direkt till tvixen. Det funkade så jag kunde uppdatera firmwaren till den senaste versionen. Har testat och det funkar bra med att köra via nätverk, kör dubbla nätverkskort på datorn och korsad kabel och går fint med programmet Netshare. Dock så funkar fortfarande inte nån av usb portarna. Har en kompis som och köpt en tvix och han kan inte heller ansluta nåt till usb portarna.

Postad 25 February 2008 - 08:32

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Ingen som hade svar på min tidigare fråga ?!

När jag öppnar min mapp med kort så visar tvixen bara en "del" av kortet, han skalar liksom inte om bilden så man ser hela kortet, ser bara en inzoomad bit av varje kort ?! Har säkert läst om hur jag ska göra någonstanns men det är en del att läsa här på forumet =)
Någon som har lösning på detta !?

Postad 25 February 2008 - 09:23

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Nu har jag kört med min 6500 i snart två veckor och jag är jättenöjd fortfarande.

Jag har inga som helst problem med värmen i min TViX. Jag stoppade i en trasig HDD som jag hade liggandes hemma och det fixade till det.

I natt testade jag att sätta på en krävande 1080p mkv och lämnade den på över natten på repeat. Nu på morgonen kände jag på maskinen och den var inte speciellt varm. Filmen flöt på bra också utan några speciella problem.

Postad 25 February 2008 - 09:34

MikoSad
  • MikoSad
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Jag har ingen lösning men jag kan bekräfta att det är likadant hos mig med firmware .41, jag har nu lagt i firmware .32 och då fungerar det. (Bilderna är plåtade med Canon 350D, 2-3mb jpegs)

Någon som vet varför man inte kan använda bildövergångar vid bildspel, det finns ju en inställning men den är ju inte tillgänglig?

Redigerat av MikoSad, 25 February 2008 - 09:36.

Postad 25 February 2008 - 09:55

Andy74
  • Andy74
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Kunde, glad som ett barn, hämta ut min tvix 6500 idag. Skyndar mig hem på lunchen för att bara se att det funkar. Men ack nej. Lyckas hitta netshare på pc men så fort jag startar något så låser sig hela tvixen. Har testat med mp3, jpg (visades några sekunder innan låsning) och .iso. När jag trycker i en extern usb disk (NTFS) så hittar tvixen inte dessa alls. Har testat två olika.

Nån med liknande problem? Nån som har förslag på lösning? Hur gör jag för att köra uppgraderingen på firmware när jag inte kan ansluta med USB? Tror ni det går via den netshare som funkar?

Jag har samma problem med usbanslutningar...har testat extern hdd, usb minne och en mp3 spelare men den hittar inget... har dock inte haft möjlighet att testa nätverket eller via usb direkt från datorn pga en datorkrasch...så en lösning vore fint :blink:

Var till slut tvungen att ta en hdd från min dator och koppla in direkt till tvixen. Det funkade så jag kunde uppdatera firmwaren till den senaste versionen. Har testat och det funkar bra med att köra via nätverk, kör dubbla nätverkskort på datorn och korsad kabel och går fint med programmet Netshare. Dock så funkar fortfarande inte nån av usb portarna. Har en kompis som och köpt en tvix och han kan inte heller ansluta nåt till usb portarna.

Verkar vara problem med vissa usb diskar. Jag har två som inte fungerar och en som fungerar. I "known issues" på beta fw .41 så står detta omnämnt.

Nu när man börjar få häng på det här så är det ju riktigt kul att experimentera med olika inställningar och sätt att dela ut sina mediafiler.

Postad 25 February 2008 - 10:13

Jeppanpeppan
  • Jeppanpeppan
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej allihopa!

Är sen i fredags stolt ägare av en tvix-6500!
Har kollat lite planet earth i 720p och några trailers i 1080p på min samsung 40"full HD och det är ju helt underbart!

Och nu tänkte jag slå på stort o beställa en 1TB hdd till den.
Har kollat runt lite och funderar på en sådan här:

Är inte helt hemma på området så tänkte höra om någon har något att säga om den?
Bra? Dålig? Fungerar den till tvixen vore ju bra o veta.

tack o hej

Postad 25 February 2008 - 11:32

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0

Det är en bugg - bara att vänta på kommande FW och hoppas att det är fixat där.

Postad 25 February 2008 - 12:34

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Det är en bugg - bara att vänta på kommande FW och hoppas att det är fixat där.

ok då vet jag ! tack för hjälpen.
Ger Tvix6500 10/10 i betyg trots bildvisningsproblemet och mp3 "distet" för främst har jag skaffat den för filmvisning och där är den helt sannslöst bra...

Postad 25 February 2008 - 12:37

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Leverans nummer två kom precis in till oss. Vi kommer att skicka ut de resterande maskinerna till våra återförsäljare under dagen!

Postad 25 February 2008 - 13:13

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

...
Har kollat runt lite och funderar på en sådan här:

Är inte helt hemma på området så tänkte höra om någon har något att säga om den?
Bra? Dålig? Fungerar den till tvixen vore ju bra o veta.

tack o hej

Tjoho! Kör exakt samma disk fast 500 GB och den har rullat på i längre stunder nu och funkar helt ypperligt!

Postad 25 February 2008 - 13:14

Grief
  • Grief
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Min klocka nollställs fortfarande vid avstängning trots att jag lämnat TViXen på i flera dagar för att "ladda kondensatorn" som någon sa...

En retur månne?

Postad 25 February 2008 - 13:29

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0

Min klocka nollställs fortfarande vid avstängning trots att jag lämnat TViXen på i flera dagar för att "ladda kondensatorn" som någon sa...

En retur månne?

Det verkar inte vara någon som riktigt vet vad det beror på. Men min funkar som den ska iaf, vilket den inte gjorde till en början... Jag har haft på den en hel del, men inte över natten - max 10h i stöten skulle jag gissa på.

Vilken FW använder du? Jag har den senaste betan i min iaf.

Redigerat av DevilGod, 25 February 2008 - 13:43.

Postad 25 February 2008 - 13:29

Elyand
  • Elyand
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nu ska vi se om den lilla 6500:an kommer göra susen i den nya lägenheten, hoppas posten håller vad dom lovar så jag kan hämta ut den efter jobbet idag :blink:

Postad 25 February 2008 - 13:42

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0
*syntax error*

Redigerat av DevilGod, 25 February 2008 - 13:43.

Postad 25 February 2008 - 14:02

Mr Ma9oo
  • Mr Ma9oo
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag är i tankarna på att köpa en TViX men skulle vilja ha svar på en sak först. Jag har en "Lacie Ethernet Big Disk" i mitt nätverk och sparar allt på den. Jag vill använda den för att hämta all film och musik utan att behöva kopiera allt från den vidare till TViXen. Vad jag förstår ha det varit rätt struligt att ansluta till en NAS. Lacie kör samba och det har jag förstått inte är det snabbaste. Har det blivit enklare att få det att fungera med M-6500A eller är det samma strul. Hur gör ni som har en TViX idag. Kör alla med FTP över materialet till den interna HD. Jag vill inte vara bunden att ha någon av mina stationära datorer igång utan bara min Lacie disk i klädkammaren.

Jag tittar mest på dvd filmer (img filer) men även en del serier och jag vill kunna kolla högupplöst, minst 720 till projjen men gärna 1080p. Är det några problem med Samba då?

Jag kör Cat 5e nätverk i hela lägenheten mellan rummen. Lacie disken har gigabit överföring. Jag har Gigabitswitch.

Redigerat av Mr Ma9oo, 25 February 2008 - 14:12.

Postad 25 February 2008 - 14:49

Ume-Anders
  • Ume-Anders
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Har fått hem 6500 idag och allt flyter på så bra :blink: Lätt att installera.
Men jag fick ett litet problem, jag har film på en hårddisk och musikDVD på en annan hårddisk, använder netshare 2.01 och där har jag valt sökvägarna, dessvärre är det bara den andra foldern som syns i 6500.
Nu är det säkert nått enkelt jag har missat men hur får jag att den visar både mapparna på Tvixen?

Postad 25 February 2008 - 15:04

Grief
  • Grief
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

En retur månne?

Vilken FW använder du? Jag har den senaste betan i min iaf.

Jag kör 1.1.41. Frustrerande då jag sitter och glor alldeles för länge på Star Trek på morgnarna utan en fungerande klocka ^^

Postad 25 February 2008 - 15:30

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0

Har fått hem 6500 idag och allt flyter på så bra ;) Lätt att installera.
Men jag fick ett litet problem, jag har film på en hårddisk och musikDVD på en annan hårddisk, använder netshare 2.01 och där har jag valt sökvägarna, dessvärre är det bara den andra foldern som syns i 6500.
Nu är det säkert nått enkelt jag har missat men hur får jag att den visar både mapparna på Tvixen?

Det är inte bara så att du missat att läsa hur man väljer sökväg i Netshare-manualen? :blink: Det är ju inte bara att välja din dator, utan att den även har gula boxar vid sidan om sig som representerar dina olika sökvägar. Dessa byter man mellan med hjälv av "repeat/7"-knappen och sen "ok" för att gå in där.

Redigerat av DevilGod, 25 February 2008 - 15:34.

Postad 25 February 2008 - 15:47

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Finns det nåt sätt att direkt få fram sin share i TViXen? Som det är nu så måste jag välja den översta gula rutan för att se mina mappar.

Kan man också få fram bara musik-mappen när man väljer Musik på huvudmenyn? Som det är nu ser man alla mappar.

Postad 25 February 2008 - 15:50

Ume-Anders
  • Ume-Anders
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Det är inte bara så att du missat att läsa hur man väljer sökväg i Netshare-manualen? :blink: Det är ju inte bara att välja din dator, utan att den även har gula boxar vid sidan om sig som representerar dina olika sökvägar. Dessa byter man mellan med hjälv av "repeat/7"-knappen och sen "ok" för att gå in där.

Nä så enkelt verkar det inte vara, första fyrkanten är från dator 1 nästa är från dator 2 och det är på dator 2 som jag i netshare valt från 2 olika hårdiskar. Att växla mellan dator 1 & 2 är inga problem men problemet jag har är att växla hårddisk från dator 2

Postad 25 February 2008 - 15:53

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0

Finns det nåt sätt att direkt få fram sin share i TViXen? Som det är nu så måste jag välja den översta gula rutan för att se mina mappar.

Kan man också få fram bara musik-mappen när man väljer Musik på huvudmenyn? Som det är nu ser man alla mappar.

Tror inte det är möjligt i dagsläget, men intressant om de kunde få till det så iom att det är väldigt många som enbart streamar sitt material. Frågan är om det ens är möjligt med framtida FW, men kanske lägga en önskan om det i kommande FW i MPC's önskelista?

Postad 25 February 2008 - 16:03

modE3
  • modE3
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Går det att mata bild ur tex HDMI och Component samtidigt eller måste man in i menyerna och ändra för att kunna skifta ???
Tacksam för svar...

// Anders

Iom att du ställer in Videoport antingen på Composite/S-Vid, Component/DVI elr HDMI så är svaret nej.

Jag hade både komponenten och HDMI:n inkopplad i projjen för att testa om det var någon kvallitets skillnad där imellan. Och till min förvåning så får jag ut signal på både component och HDMI samtidig.

På setup sidan i tvixen står det component 720p(vilket det även gör på projen när komponent är valt), men när jag växlar till HDMI ingången på projjen så får jag ut bild där med och projjen indikerar att den bytt upplösning till 1280*720(vilket är samma sak, men med en annan signal). Detta uppstog efter en del hoppande fram och tillbaka i inställningarna på tvixen, men DET FUNKAR!!

Firmware 1.1.41

Kan även tillägga att visst är det skillnad på kvalliten, HDMI ger en något klarare bild med bättre kontrast. Kabel längderna var component 10m / HDMI 12m.

/Christian

Postad 25 February 2008 - 16:05

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Jag har nu lagt in 1.1.41 firmware på min samt netshare 1.10 på min server och delat ut mapparna där. Men jag kan fortafarande inte få den att visa film. Har provat alla möjliga. Den säger bara "loading" Blir galen på det snart. Måste man se till och skaffa en hårddisk till Tvixen. Hade hoppats sluppit sitta och föra över filer hela tiden

Postad 25 February 2008 - 16:09

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0

Det är inte bara så att du missat att läsa hur man väljer sökväg i Netshare-manualen? ;) Det är ju inte bara att välja din dator, utan att den även har gula boxar vid sidan om sig som representerar dina olika sökvägar. Dessa byter man mellan med hjälv av "repeat/7"-knappen och sen "ok" för att gå in där.

Nä så enkelt verkar det inte vara, första fyrkanten är från dator 1 nästa är från dator 2 och det är på dator 2 som jag i netshare valt från 2 olika hårdiskar. Att växla mellan dator 1 & 2 är inga problem men problemet jag har är att växla hårddisk från dator 2

Har du två datorer kopplade till nätverket som du delar ifrån? Undrar om Netshare är så smart programmerat så att det klarar av två olika datorer med undernivåer :blink: Alternativet (som borde fungera) är att dela ut den hdd'n till den till den andra så du kommer åt den från den som går att hitta via Tvixen. Hur man gör det står här.

Postad 25 February 2008 - 16:13

Andy74
  • Andy74
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Jag har nu lagt in 1.1.41 firmware på min samt netshare 1.10 på min server och delat ut mapparna där. Men jag kan fortafarande inte få den att visa film. Har provat alla möjliga. Den säger bara "loading" Blir galen på det snart. Måste man se till och skaffa en hårddisk till Tvixen. Hade hoppats sluppit sitta och föra över filer hela tiden

Hade ditt problem med netshare 1.x men så fort jag la in 2.01 så fungerade det problemfritt

Postad 25 February 2008 - 16:17

modE3
  • modE3
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Går det att mata bild ur tex HDMI och Component samtidigt eller måste man in i menyerna och ändra för att kunna skifta ???
Tacksam för svar...

// Anders

Iom att du ställer in Videoport antingen på Composite/S-Vid, Component/DVI elr HDMI så är svaret nej.

Jag hade både komponenten och HDMI:n inkopplad i projjen för att testa om det var någon kvallitets skillnad där imellan. Och till min förvåning så får jag ut signal på både component och HDMI samtidig.

På setup sidan i tvixen står det component 720p(vilket det även gör på projen när komponent är valt), men när jag växlar till HDMI ingången på projjen så får jag ut bild där med och projjen indikerar att den bytt upplösning till 1280*720(vilket är samma sak, men med en annan signal). Detta uppstog efter en del hoppande fram och tillbaka i inställningarna på tvixen, men DET FUNKAR!!

Firmware 1.1.41

Kan även tillägga att visst är det skillnad på kvalliten, HDMI ger en något klarare bild med bättre kontrast. Kabel längderna var component 10m / HDMI 12m.

/Christian

Efter att ha pillat lite till med inställningarna så kom jag fram till att det är bara när man har tvixen inställd på component som man även får ut bild på HDMI. Om man aktivt väljer HDMI så försvinner componentsignalen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.