* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A200 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 06 augusti 2008 - 16:26

Postad 06 augusti 2008 - 16:43
tänkte lägga en beställning på warehouseexpress, på a200 Men har en fråga gäller Sonys europagaranti? Sedan är det någon som vet hur länge det brukar ta att få hem därifrån?
Ja der er europagaranti, plejer vel at tage 2-7 dage fra UK, har været lidt forskelligt for mig.
Postad 06 augusti 2008 - 17:28
har været lidt forskelligt for mig.
Då lägger jag väl en beställning nu snart:)
Postad 06 augusti 2008 - 18:09
Perfekt. Den sista meningen förstod jag inte:)
har været lidt forskelligt for mig.
Då lägger jag väl en beställning nu snart:)
har været lidt forskelligt for mig. ~ har varit lite olika för mig
Postad 06 augusti 2008 - 22:11
'
Detta är min första systemkamera är a200 prisvärd? Har tänkt att använda den som allround kamera till lite allt möjligt.
Postad 07 augusti 2008 - 00:37
Då blir det en beställning på dustinhome.
'
Detta är min första systemkamera är a200 prisvärd? Har tänkt att använda den som allround kamera till lite allt möjligt.
A200 är den mest prisvärda kameran på marknaden just nu!
Postad 07 augusti 2008 - 00:45
/Jordan
Postad 07 augusti 2008 - 10:16

Postad 07 augusti 2008 - 10:32

Dustin är snabba, men inte så snabba

Postad 07 augusti 2008 - 11:20

Postad 07 augusti 2008 - 11:33
A200 är den mest prisvärda kameran på marknaden just nu!
Det ligger mycket i det men A300 är ju inte mycket dyrare så det kanske är hugget som stucket där när det gäller prisvärdhet

För mig passar tyvärr inte A300 riktigt bra i handen (A200 ej provad) och det är synd att Sony inte använder SD minne men annars verkar det vara kanonkameror

Postad 07 augusti 2008 - 11:50
Bra att de inte använder SD minne tycker jag själv!

Postad 07 augusti 2008 - 11:53
Ja, om man vill ha LV så är ju A300 att föredra .
Bra att de inte använder SD minne tycker jag själv!CF är så mycket bättre!
Hehe ja CF er jo stadig hurtigere end SD (plus de er lettere at håndterer)

Postad 07 augusti 2008 - 12:15
Hehe ja CF er jo stadig hurtigere end SD (plus de er lettere at håndterer)
Speciellt på SONYs kameror som skriver snabbare till CF korten än tom. Nikon D3!

Postad 07 augusti 2008 - 12:33
Jag skall känna mer på A200 för en hel del påstår att A200 och A300 är ergonomiskt ganska olika

Är det bara LV som skiljer ??
Postad 07 augusti 2008 - 15:05
Jag tycker att greppet är bättre på A200 än A300
Gör det att man skulle välja bort LiveView tro?
Jag har märkt att jag saknar sökare i skärmen i vissa situtioner...
Redigerat av DigiMannen, 07 augusti 2008 - 15:05.
Postad 07 augusti 2008 - 16:16
Som det kan bli, Har iallafall lagt en beställning nu på a200 med kitobjektivet. Hama ryggsäck och minneskort. Ska köpa filter också. Men det ska jag göra på mediamarkt eller liknande butik. Några rekommendationer på filter?
Postad 07 augusti 2008 - 17:39
Såg i mitt förra inlägg att jag skrev att jag skulle få hem din idag om jag beställde idag. Menade givetvis att jag undrade om man kanske har tur och får den hem imorgon.
Som det kan bli, Har iallafall lagt en beställning nu på a200 med kitobjektivet. Hama ryggsäck och minneskort. Ska köpa filter också. Men det ska jag göra på mediamarkt eller liknande butik. Några rekommendationer på filter?
Polfilter

Postad 07 augusti 2008 - 20:29
Bra för att skydda optiken och ta bort ev blåstick samt soldiset och färgblekningen som kan uppstå under soliga dagar.
Redigerat av DigiMannen, 07 augusti 2008 - 20:29.
Postad 08 augusti 2008 - 08:20
Jag använder ett filter varpå det står: Hoya Pro1 Digital 55mm MC UV (0)
Bra för att skydda optiken och ta bort ev blåstick samt soldiset och färgblekningen som kan uppstå under soliga dagar.
UV filter er kun til at beskytte med, objektiver idag har allerede en UV coating. Det eneste du får ud af det er dårligere billedkvalitet.
Postad 08 augusti 2008 - 22:50
Jag har haft min A200 för några veckor. Nu det finns en röd prick i LCD när jag tittar på bilder som jag har tagit men bilder är felfria när jag skickar dem till dator. Den är irriterande och jag är rädd att de blir flera.
Är det en "Hot Pixel"? Hur kan man fixa dem? Täcker garantin den eller inte?
Postad 12 augusti 2008 - 15:31
Postad 12 augusti 2008 - 19:09
Jag har skaffat sony a200, mycket bra kamera får jag säga. Det jag vill fråga er är om det är lönt att köpa ett extreme III kort eller räcker det med extreme II tex, det är så himla svårt att veta vad kameran kan hantera eller om det är "overkill" med extreme III kort.'
Jag kör med ett Extreme III kort, det funkar bra. Vet dock inte om kameran utnyttjar kortets fulla kapacitet.
Postad 12 augusti 2008 - 19:25
Jag har skaffat sony a200, mycket bra kamera får jag säga. Det jag vill fråga er är om det är lönt att köpa ett extreme III kort eller räcker det med extreme II tex, det är så himla svårt att veta vad kameran kan hantera eller om det är "overkill" med extreme III kort.'
TRanscend x133 rekommenderar jag! Deras 8Gb kort är det bra pris på ...
Postad 12 augusti 2008 - 23:17
Jag är fd kompakt kamera användare, så detta blev mitt insteg. Tänkte länge på D60-kitet men det blev a200W.
Postad 13 augusti 2008 - 13:51
Numera använder jag huvudsakligen Sandiskminnet och har Transcendminnena som extra/backup.
Postad 13 augusti 2008 - 21:08
Postad 14 augusti 2008 - 12:52
Är det någon som testat att kolla bilder med composit-kabeln till tv:n? Skulle visa upp mina nya kunskaper o provfoto men bilden blev pixlig o färgerna var inte alls som på datorn, usel kvalitet. Min sambos Sony cybershot av ny modell, visade bilderna mycket bättre, utan pixlighet o bra färger.
Jag måste ställt in fel på a200:an eller.....
Postad 16 augusti 2008 - 18:38
Någon som vet om Sigma AF Super-Wide II 24mm 1:2,8 passar till min kamera? och om den gör det vad kan den vara värd?
Tack förhjälpen,
Nybörjaren

Postad 16 augusti 2008 - 19:58
Hej har nyss köpt en Sony a200 och undrar vart man kan hitta begagnade objektiv? letar efter ett wide och macro objektiv.
Någon som vet om Sigma AF Super-Wide II 24mm 1:2,8 passar till min kamera? och om den gör det vad kan den vara värd?
Tack förhjälpen,
Nybörjaren
18-70 är väl vidvinkligare än sigma 24 ?? Sigmat blir omräknat ca 24 X 1,5 =36 i vidvinkel.. 18-70 blir 18 X 1,5 =27... Så PGA vidvinkel är väl inte sigmat bättre än standard Zoomen som ingår...?
Eller tänker jag fel här?
Här kan du läsa om Sigmat föresten..
http://www.dyxum.com....asp?IDLens=215
Redigerat av mayro, 16 augusti 2008 - 19:59.
Postad 16 augusti 2008 - 21:07
18-70 är väl vidvinkligare än sigma 24 ?? Sigmat blir omräknat ca 24 X 1,5 =36 i vidvinkel.. 18-70 blir 18 X 1,5 =27... Så PGA vidvinkel är väl inte sigmat bättre än standard Zoomen som ingår...?
Eller tänker jag fel här?
Här kan du läsa om Sigmat föresten..
http://www.dyxum.com....asp?IDLens=215
Tack så mycket Mayro linken jag ska sätta mig och lus läsa nu.
Har sett att du har köpt en delgeb gluggar. Vart köpte du dom`?
Postad 17 augusti 2008 - 18:51
ok, Joso. Då blir det nog extreme III kort, det är inte mycket i pris som skiljer korten åt ändå.
Är det någon som testat att kolla bilder med composit-kabeln till tv:n? Skulle visa upp mina nya kunskaper o provfoto men bilden blev pixlig o färgerna var inte alls som på datorn, usel kvalitet. Min sambos Sony cybershot av ny modell, visade bilderna mycket bättre, utan pixlighet o bra färger.
Jag måste ställt in fel på a200:an eller.....
Jag testade också kolla på bilderna via TVn och det blev inge bra alls =\
nått som e galet iaf...
/Fredrik
Postad 18 augusti 2008 - 10:07
En kille vid namn Christian Hylte på Fotosidans annonavdelning har lite optik samt smågrejor som Uv filter ...Men det går lite i vågor vad han har.... Han är dessutom väldigt seriös hjälpsam och trevlig..
Så han kan jag rekommendera som seriös då jag fått justa grejer utan fel osv... Sedan finns där ju andra också...Men ingen av dom säljarna har jag köpt något av. Så därför kan jag ju inte rekommendera någon mer av egen erfarenhet att handla av..Men gamla brett kända medlemmar där är säkert inte oseriösa någon av dom..Fast anser väl en del andra har ofta begärt lite väl mycket för sin begoptik.. Sådant får man se upp med lite som Sony/minoltaägare.. Att inte gå på dom som tar överpriser..
Sedan då Blocket.... Men där får man verkligen vara på hugget. Detta då det börjar gå opp för folk att Sony / Minolta är vettigt val att handla. Så fler o fler börjar nu söka optik.. Men är man snabb och hänger på låset så kan man göra klipp där...Men jag har aldrig haft tur...Men jag har ju sett andra ha världens flyt och köpt fin optik för kaffepengar.. Men så är det i livet.. Tur i kärlek ..och mindre tur på lotteri och optikannonser..Hehe...
Sedan är det så att många gamla Minoltaägare vet inte dom har en liten skatt liggande i sin optik.. Utan dom gamla kamerorna (Film) med ibland fin optik ligger där i byrolådorna... Och tar man det cool´t och kollar igenom sin bekantskapskrets och ber dom söka bland deras krets osv så kan där finnas denna skatt att avhjälpa någon bekant med...Eller bekanta bekanta då..
Postad 20 augusti 2008 - 12:02

Jag var tidigare i somras in på Mediamarkt i Göteborg och kände på en massa olika kameror. Då tyckte jag att Nikon var överlägset skönast att hålla i. Canon som nummer två. Sony A300 gillade jag inte alls liksom Pentax K20 och Samsung eller Olympus 520.
Trots detta så ser jag ingen systemare som är mer välfylld med finesser och mer prisvärd än A200-A300.
Döm om min oerhörda förvåning som uppstod när jag var in på Expert igår och kände på Nikon, Canon och Sony A200. Sonyn var klart go att hålla i

Håller jag på att bli knäpp eller är det ren placebo (jag VILL ha en Sony)

Postad 20 augusti 2008 - 12:48
Speciellt på SONYs kameror som skriver snabbare till CF korten än tom. Nikon D3!
På vilken information baserar du detta? Låter rätt otroligt att världens bästa proffskamera är långsamare i dataöverföringen än den billigaste systemkameran i segmentet.
Postad 20 augusti 2008 - 15:24
Mycket märkligt
![]()
Jag var tidigare i somras in på Mediamarkt i Göteborg och kände på en massa olika kameror. Då tyckte jag att Nikon var överlägset skönast att hålla i. Canon som nummer två. Sony A300 gillade jag inte alls liksom Pentax K20 och Samsung eller Olympus 520.
Trots detta så ser jag ingen systemare som är mer välfylld med finesser och mer prisvärd än A200-A300.
Döm om min oerhörda förvåning som uppstod när jag var in på Expert igår och kände på Nikon, Canon och Sony A200. Sonyn var klart go att hålla i. Det som var än märkligare var att Sony A300 kändes bättre än Nikon och Canonkamerorna (450D och D60) att hålla i.
Håller jag på att bli knäpp eller är det ren placebo (jag VILL ha en Sony)
Nope..Inte knäpp.. Det är nog verkligheten du ser och känner enbart...
Redigerat av mayro, 20 augusti 2008 - 15:25.
Postad 20 augusti 2008 - 20:13
Kanske var det så att jag i SOMRAS var lite blind på själva Nikonmärket. Jag har ägt tre Nikon systemare innan digitalåldern så det kan ju vara därför

Å andra sidan har jag ägt en Minolta också så jag vet att optiken är helt ok.
Det blir Sony. Nu är frågan om det blir 200 eller 300. Jag är inte helt säker på vitsen riktigt med LW även om jag gillar det med min lilla kompaktkamera. Fast med en systemare med ett maffigt objetiv kanske det inte är lika kul

Postad 20 augusti 2008 - 20:31
Helt plötsligt tyckte jag att Nikonkamerorna var för små i handen.
Hmm prøvet at holde i D300/D3

Postad 21 augusti 2008 - 05:27
Hmm prøvet at holde i D300/D3
Nej. Varför skulle jag det??. Dom kamerorna är inte intressanta för mig. Däremot har jag känt lite på D80 och den är klart bättre att hålla i än sina "småsyskon". Dock är den inte prisvärd på samma sätt som Sony även om det är en fin kamera. Canon känns också rätt ok att hålla i men det är något med Canon som gör att jag inte är sådär jättesugen på en sån. Jag har aldrig varit en Canon-fan även om dom också gör fina kameror. Det kanske beror på den där förbannade Canon-kopiatorn på jobbet som alltid strular

Nej det blir en Sony och det blir en A200.
Vilket objektiv rekommenderar ni?? jag är mycket sugen på en 18-200. Då kan jag ha ett objektiv ett tag för att sedan bygga på. 18-70 känns lite lite kanske. Hur bra är ett 18-200 egentligen. När jag hade systemkamera senast för ca 10år sedan fanns knappt den brännvidden. Annars finns ju Sony DSLR-A200 + 18-70/3,5-5,6 + AF 70-300/4-5.6 det paketet är billigare men då blir det ju å andra sidan två objektiv

Redigerat av waconda, 21 augusti 2008 - 05:50.
Postad 21 augusti 2008 - 10:18
Gäller både sony å tamron versionen.
Postad 21 augusti 2008 - 10:59
Helt plötsligt tyckte jag att Nikonkamerorna var för små i handen.
Kanske var det så att jag i SOMRAS var lite blind på själva Nikonmärket. Jag har ägt tre Nikon systemare innan digitalåldern så det kan ju vara därför![]()
Å andra sidan har jag ägt en Minolta också så jag vet att optiken är helt ok.
Det blir Sony. Nu är frågan om det blir 200 eller 300. Jag är inte helt säker på vitsen riktigt med LW även om jag gillar det med min lilla kompaktkamera. Fast med en systemare med ett maffigt objetiv kanske det inte är lika kul
Om inte den lilla mellanskilnaden avgör så ta A300.. Du kommer älska funktionen vid dom tillfällen du använder den.. Tro mig.. Du kommer göra det.. Och faktum är att man använder den nog ibland lite mer än man tror.. Fast jag glömer ibland bort jag har den så där krälar man runt då frun säger.. "har du inte en sån där som visar i skärmen"...
Lite sådär smårpd om kinderna så knäpper man på Live viewén och tar en ok bild direkt.. Kasmack...
Och under svåra fotoförhållanden inomhus med stativet är den rent guld.. Eller över huvud på folk..
Så ta inte bort den såvida inte kronorna avgör.. Absolut inte..
Men jag msåste säga att detta blir roligare och roligare att fler o fler börjar se att Sony´s senaste serier verkligen är klart ett utsökt val idag . Man får helt enkelt en 2/3 semipro kamera i redan dessa billiga nivåer i stället för en ren entrylevel .. Detta är sjukt häftig utvekling det..
Postad 21 augusti 2008 - 12:44
Nåväl, jag vill ju inte ångra mig sedan så jag skall ut och klämma och fråga runt lite mera. Det är bra Mayro att du delar med dig av dina egna erfarenheter. Själv är jag så gammal att jag älskar att använda sökaren så som jag alltid gjort med mina systemkameror. Min första systemare hade inte ens autofokus

På vilket sätt är 18-250 såpass mycket bättre?? självklart kör jag ju hellre på en sån i så fall. Jag har haft Tamron och varit helnöjd med dom tidigare. Tokina gillar jag också medans jag däremot har haft lite bekymmer med seg autofokus på Sigma

Nu skall jag ut och klämma och tjöta med säljare och sedan skall en Sony med hem i ryggsäcken

Postad 21 augusti 2008 - 15:00
Men så sker inte i praktiskt användande alls med min A300.
Därmed faller det skälet bort att inte ha det med...
Ger funktionen fördelar då så man skall beakta den som en bra extra funktion som kan hjälpa mig ta svåra bilder utan behöva krypa runt i tex blötan? Eller hjälpa mig ta bilder där folk inte uppför sig stylltigt som folk gör då dom VET dom är i kamerasiktet.. Svaret är absolut ja... Då är man glad funktionen finns där...Eller på skolavsluten eller liknande tillfällen då man inte kan ta bilder med siktet utan måste stå med kameran över huvudet och Chansa...Eller inomhus i dåligt ljus med stativet och man kan ställa in kameran och se vad man kan förvänta sig till stor del av ändringarna man gör.. Sedan ta bilden bara.... Inte behöva ta tio bilder för att efter bilden är tagen se vad det blev.. Nu kan det räcka med 1 till 3 bilder för att få exakt så som man vill ha det ..
Sedan då sist fast jag skulle kunna skriva en bok om fördelarna egentligen då funktionen kan användas...Men tror dom flesta kan tänka själva alla faktiska praktiska tillfällen man kan underlätta för sig själv med funktionen än vara utan den.. Dessutom har Sony den även med vinklingsbar skärm som ytterligare en kanonbonus vilket breddar användamöjligheten rätt ordentligt...
Men men.. Som sista var det...Då man skall sälja kameran i framtiden och ev uppgradera till en högre nivå kommer funktionen ge en fördel på begmarknaden är jag övertygad om.... Därför då kommer alla troligen flera ha sådana funktioner i sina NYA !! modeller.. Vilket gör att en beg Sony med en så bra fungerande funktion för begpris kommer stå högre i attraktivitet än en vad folk då gissningsvis kommer anse mer "omodernare modeller" kommer ha...
Därmed blir totalägandet som helhet garanterat en gynnsammare investering från inköp till begsäljande inför senare uppgraderingar...
Tänk dig själv hur du skulle resonera ifråga om detta då du skulle framöver ev handla en beggad kamera.. Då kommer ju genomslaget ha kommit för denna funktion i breda lager av tillverkare utan tvekan.... Och Canon Nikon också troligen ha skapat fungerande live view´s även i sina kameror i lägre prisklasser om dom skall konkurrera med det stora bolaget Sony´s muskelkameror..
Det är ju bara nu folket runt dom märkena "snackar ner" funktionen då dom inte har den såsom Sony har..Samt att dom inte ens vet hur den fungerar ... Det kommer garanterat låta helt annorlunda i framtiden runt detta ämne samt dess hjälp det kan ge vid en del knepiga fototillfällen ...
Så om inte kronorna avgör. Och du har bestämmt dig för Sony.. Så ta dig en noga noga noga tankeställare innan du tar bort funktionen.. Inte tankeställare om du skall ha den.. nej.. Utan om du verkligen skall ta bort den vore mer rätt håll att tänka anser då jag...
Funktionen gör ingen skada där den sitter.. Men att inte ha den??? Ja tänk själv som sagt helheten
Förr behövde ingen bilbälte sa dom...... Hur ser det ut idag?? Förr skulle ingen ha elhissar i Sverige.. Hur ser det ut idag?? Ingen skulle ha AC.. Det var ju farligt.. Säljs det ens någon bil utan bilbälten elhissar och AC idag?? Väldigt få gissar jag..
Det är utveckling.. Så kommer även kamerorna utveklas hur mycket än "bromsklossarna" försöker med "första hjälpen" via "snacka ner" funktionens användbarhet tills dom själva har den och kan konkurera på samma plan ens..idag är dom efter utan snack på det mesta i dessa nivåer dom tidigare mer eller mindre ensamma sk etablerade tillverkarna......
Sony är ett mycket stort bolag inom ljud bild och tele mm vilket troligen varenda en vet..... Dom blir ingen lätt bit att tas med ..
Tiderna är via Sony/Minoltas samanslagning helt nya numera i kamera branchen...
Det är inte Nikon o Canon som styr marknaden och vad kunderna i framtiden kommer efterfråga mer eller mindre ensamma numera. Utan dom har fått en annan aktör som gör exakt vad dom vill och när dom vill..... Ingen liten stackare som kan "tuggas bort" med myter osv...Sony ärvde hela Minoltas oerhörda kompabilitet i objektivfrågan och kunnande samt hade stålarna och tekniken att styra upp samanslaget..
jag kan slå vad om att nu får Canon samt Nikon ta sig i kragen rejält i framtiden och inte enbart sälja dyra hårt strippade kameror och kalla dom "billiga och bäst" och folk bara skall gå på det som förr..... Dom måste byta strategi rätt rejält gissar jag närmaste tiden för att klara konkurera med ett sådant märke som Sony / Minolta.. Där finns som sagt stora muskler samt stort kunnande som går troligen den vägen dom vill rakt av bara.. Så får andra hänga med eller stå kvar...
Så välja bort modern teknik om pengarna inte gör avgörandet skulle jag inte göra idag.. ..
Men efter sett Sonys totala urtunga kamerabredsida dom avfyrade med hela A.serien raskt efter A100 så tvekar jag inte en sekund att skriva som jag gör ovan.. Sony har satt en makalös press på Canon samt Nikon i dessa segment utan tvekan... Och kommer säkert som amen fortsätta göra detta . .. Live view kommer tror jag snart i framtiden anses vara standard hos alla tillverkare även i startserierna........Då kommer tonen bytas ut med stor säkerhet...
Så ..Tänk tvärt om är mitt tips... Skall du verkligen ta bort funktionen då den ingen skada gör praktiskt gör om den finns där.?. men kan då den finns ge en rad fördelar trotts man inte använder den som någon slags standard självklart.. .. Så ta ett varv till i tankarna ... Fota med sökaren kan man ju även om man har Live view slumrande där i skalet..
Sorry långt inlägg ..
Med hälsningar från ett regnigt Blekinge..
Tobbe..
Redigerat av mayro, 21 augusti 2008 - 15:05.
Postad 21 augusti 2008 - 15:43
Jag kände inte att viktskillnaden skulle vara så stor heller mot A200. Nu är vi lite OT kanske eftersom tråden handlar om A200 inte A300

Jag tycker dock att du har många poänger med ditt resonemang. Väldigt många poänger där

Jag bestämmer mig i butik men just nu lutar det faktiskt åt en 300...

Postad 21 augusti 2008 - 16:12
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar