Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 vs Asus Xonar HDAV1.3

802 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 January 2011 - 05:04

Unregistered588959da
  • Unregistered588959da
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej.

Tänkte köpa ett HDAV 1.3 slim och har några frågor.

Min dator är i nuläget kopplat (från grafikkortet) till en vanlig datorskärm via DVI och till en LCD med HDMI.
Jag kör dual view.

Med HDAV-kortet tänkte jag fortfarande ha datorskärmen kopplad med DVI från grafikkortet
och sen tänkte jag koppla min förstärkare-->LCD med HDMI från HDAV-kortet.

Går det då att köra dualview? Kan jag endast ha datorskärmen igång och sedan lyssna på musik i winamp med förstärkaren igång?
När man läser så får man uppfattningen att man endast kan ha LCD/plasma igång och att man måste köra allt från
TMT.
Skulle vara tacksam för svar

ATI 5000-kort är inte aktuellt för min del.

Postad 12 February 2011 - 17:27

Taurus61
  • Taurus61
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Finns det något ljudkort som kan koda HD-ljudformaten och sedan analogt skicka ut dem (för oss som har en stärkare utan HD- avkodning)?

Om inte, är det på gång? Det finns ju Blu-Ray-spelare som klarar jobbet så det kan väl inte vara så svårt att skaka fram ett ljudkort för ändamålet.

Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe har ett litet extrakort (det är detta som är deluxen) som har analoga utgångar 7.1 och kan skicka avkodat (analogt) HD ljudspår till förstärkaren.

Jag har själv köpt detta kortet och sitter precis och ska testa det för första gången men när jag ska installeta TMT3 så vill installationsprogrammet ha en licensnyckel och jag hittar ingen i materialet som låg i kartongen.
Är det nån som vet hur man hittar licensnyckeln till TMT3 som följer med ljudkortet?
Jag är skitsugen på att testa kortet så har du svar så skynda, skynda...;)

Postad 12 February 2011 - 22:51

Taurus61
  • Taurus61
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har fått ett nytt problem. ;)
Jag har alltså köpt Asus Xonar Deluxe, och installerade först med expansionskortet och analoga kablar (1st Goldkabel 6+6 RCA och 2 st enkla RCA) totalt 8 kontakter för 7.1 anslutning.

När jag efter många om och men lyckades klura ut hur man får ljud och kan testa i Xonar HDAV Center, så märkte jag att alla högtalare var omkastade (Alla utom de 2 "lösa" RCA kablarna, de var rätt). Jag gick tillbaka och kollade om jag anslutit rätt enligt märkning både på kontakt och på kabeln. Allt var rätt kopplat men alla högtalare som anslutits med Goldkabel var totalt omkastade. Jag hade inget annat val än att dokumentera hur de var omkastade och koppla så att ljudet kommer från rätt håll.
När detta var avslutat ville jag kolla hur ljud & bild blir med en ren digital HDMI hela vägen via min förstärkare (Pioneer LX70). När jag kopplat klart och ska testa i Xonar HDAV Center så blir det strul igen. Först fick jag inget ljud alls, men när jag mixtrat lite (man borde ju göra det systematiskt och anteckna men inte jag inte...) så fick jag slutligen ljud. Vänster, höger front samt vänster, höger surround back hade ljud från rätt riktning, men subwoofern och centern var omkastade (gick att lösa med ett valalternativ i ljudtestet) och höger samt vänster surround var även de omkastade men här fanns ingen omkastningsval i programvaran.

Är det någon annan som råkat ut för detta eller liknande?
Hittade ni i så fall nån lösning, i så fall önskar jag hjälp med hur man gör.

Lång och krånglig text, men jag hoppas att den är begriplig i varje fall
Taurus61

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.