Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *

2236 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 November 2008 - 15:22

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Nej - riktigt så enkelt är det inte, bitraten är bara en av faktorerna som belastar processorn. Självklart går det bättre med lägre bitrate, men bara om filens övriga inställningar är konstanta.

Lägre bitrate, med högre upplösning och högre komprimering kan mycket väl ge högre processorbelastning. Till det kan läggas direkt felaktiga inställningar vid rippningen som den kanske vanligaste när man använder L5.1 istf L4.1 (har inte med surroundljudet att göra).

Filmvisning med HDmaterial (1920*1080) är i närheten av vad PCH:ns processor klarar. Men det funkar om man bara inte tänjer på flera av de övriga faktorerna samtidigt.

Att stänga av alla applikationer, lättar alltid på processorns börda, men behöver ju inte räcka, om den aktuella filen är långt över gränsen för vad PCH:n orkar med.

Provade att köra en annan fil med dessa specs:

Video Encoder.......: x264
Video Aspect Ratio..: 16/9 (1920x1080)
Audio Codec.........: DTS
Audio BitRate.......: 1536 kbit/sec
Avg bitrate .........: 13.9 Mbit

Den fungerar perfekt. Som du sa Nisken, andra faktorer som spökade i den andra filen eftersom dessa 2 filer inte skiljer sig så markant åt förutom upplösningen lite.

Postad 06 November 2008 - 16:25

froven
  • froven
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Provade att köra en annan fil med dessa specs:

Video Encoder.......: x264
Video Aspect Ratio..: 16/9 (1920x1080)
Audio Codec.........: DTS
Audio BitRate.......: 1536 kbit/sec
Avg bitrate .........: 13.9 Mbit

Den fungerar perfekt. Som du sa Nisken, andra faktorer som spökade i den andra filen eftersom dessa 2 filer inte skiljer sig så markant åt förutom upplösningen lite.

Ladda ner ett program som heter mediainfo (googla efter det) och kolla som Nisken säger framförallt vilken profil den är rippad till. L5 och 1080p funkar apdåligt, och det är inte så konstigt eftersom det inte finns några specar för att kunna visa det på blueray. L5 är en redigeringsvariant och inget som "skall" ut till konsument.

@Nisken: Vad menar du med att "Mind You - blueray film ligger egentligen utanför PCH:ns specar, men kan funka om den är omrippad rätt."?

Sigmachipet ÄR ju samma som sitter i Bluerayspelarna ?

Svårigheten för NMT/Syabas är ju inte att tillverka en produkt som klarar de officiella specarna utan att kunna klara att spela allt de finniga 15åringarna rippar till. I L5fallet är problematiken väldigt tydlig , det är inte maskinen som inte orkar utan stollar som sätter allt på max och lite till. Ungefär som att vrida volymratten till 11 och klaga på distorsion......

//P

Postad 06 November 2008 - 21:32

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Ladda ner ett program som heter mediainfo (googla efter det) och kolla som Nisken säger framförallt vilken profil den är rippad till. L5 och 1080p funkar apdåligt, och det är inte så konstigt eftersom det inte finns några specar för att kunna visa det på blueray. L5 är en redigeringsvariant och inget som "skall" ut till konsument.

@Nisken: Vad menar du med att "Mind You - blueray film ligger egentligen utanför PCH:ns specar, men kan funka om den är omrippad rätt."?

Svårigheten för NMT/Syabas är ju inte att tillverka en produkt som klarar de officiella specarna utan att kunna klara att spela allt de finniga 15åringarna rippar till. I L5fallet är problematiken väldigt tydlig , det är inte maskinen som inte orkar utan stollar som sätter allt på max och lite till. Ungefär som att vrida volymratten till 11 och klaga på distorsion......

//P

Vi tycks ju vara överens om det mesta - utom just blueray frågan. Det finns ju andra bottlenecks i PCH:n än enbart processorn.

Jag citerar ur bluerays specar:
"BD-ROM movies will require a 54Mbps data transfer rate the minimum speed we're expecting to see is 2x (72Mbps)."

PCH:n är inte specad för film med bitrates på upp till 54Mb/s än mindre 72Mb/s utan bara upp till 42Mb/s för intern HDD och HTTP - därav min kommentar. Således om man inte rippar om blueraymaterial som utnyttjar max specad bandbredd, kommer PCH:n att hacka.... Nu är det ju intre allt blueray material som utnyttjar full bandbredd så en del material kommer PCH:n att svälja - men som sagt inte allt.

Redigerat av Nisken, 06 November 2008 - 21:34.

Postad 06 November 2008 - 21:38

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

//P

Det ska jag absolut googla efter. Så det du egentligen säger om jag förstår dig rätt är att, om PCH kunde köra bluray råformat (hoppas att du förstår vad jag menar) så skulle det egentligen inte vara några som helst problem med det chipet som sitter i ?

Ska goola lite nu och tackar mycket för den infon Froven.... Så nu är jag klar och filen jag hade problem med var i
Format Profile: [email protected] och det är det som är fel då? Man har krämat på för mycket helt enkelt?

Såg att du skrev åvan mig Nisken medans jag redigerade lite och har noterat detta.

Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 06 November 2008 - 21:55.

Postad 06 November 2008 - 21:44

Unregistered18f1941b
  • Unregistered18f1941b
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
det ända jag gör att ha en hårdisk på 2 tb vid pop saken koppla den via usb se filmer med... ingen hack sen vill jag inte ha datorn igång låter för mycke... det bra tips från mej sen om du ska skicka över filmer så är det bara ha en usb från datorn till hårdisken ... men som sakt sladdar men den dra man med listen...

Postad 07 November 2008 - 02:31

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Det ska jag absolut googla efter. Så det du egentligen säger om jag förstår dig rätt är att, om PCH kunde köra bluray råformat (hoppas att du förstår vad jag menar) så skulle det egentligen inte vara några som helst problem med det chipet som sitter i ?

Ska goola lite nu och tackar mycket för den infon Froven.... Så nu är jag klar och filen jag hade problem med var i
Format Profile: [email protected] och det är det som är fel då? Man har krämat på för mycket helt enkelt?

det tekniska problemet med filer över level4.1 är att de kan kräva för stor videobuffer, dvs en maskin som ska kunna avkoda dem behöver kunna hålla mer videodata i sitt temporära minne än vad dessa chip klarar. har att göra med att ingen tänkte på hårdvaruavkodning när man började hemmakoda video, och sen satt detta i för länge. som redan påpekats en relativt överflödig nivå, som dessutom inte sparar särskilt mycket utrymme.

lite mer info: http://www.google.se...ure buffer l5.1

det hela har att göra med h.264s sätt att använda tidigare frames innehåll för att bygga upp kommande, för att spara utrymme.

då blu-ray är gjort just för att klara att hårdvaruavkodas med exakt det chip som sitter i PCHn (eller om det nu rent tekniskt är precis tvärtom ;) ) så ska det inte vara några problem - om man nu råkar ha blu-rays utan kopieringsskydd (för det klarar inte PCHns chip att hantera).

för övrigt måste jag hånle åt alla dessa nedlåtande referenser forumets moralpoliser använder så fort piratkopierare kommer ifråga - har i många fall sett dessa "finniga tonåringar" som de oftast refereras till göra jobb som många professionella koadre inte skulle drömma om att klara - eller ens försöka lägga ner (de senares kompetens verkar ofta motsvara lägg filmkällan i premiere. tryck på encode, high setting h.264. slut). kan ni inte lägga ner? vi vet hur moraliskt högstående och duktiga ni är.

Postad 07 November 2008 - 07:34

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

det tekniska problemet med filer över level4.1 är att de kan kräva för stor videobuffer, dvs en maskin som ska kunna avkoda dem behöver kunna hålla mer videodata i sitt temporära minne än vad dessa chip klarar. har att göra med att ingen tänkte på hårdvaruavkodning när man började hemmakoda video, och sen satt detta i för länge. som redan påpekats en relativt överflödig nivå, som dessutom inte sparar särskilt mycket utrymme.

då blu-ray är gjort just för att klara att hårdvaruavkodas med exakt det chip som sitter i PCHn (eller om det nu rent tekniskt är precis tvärtom :D ) så ska det inte vara några problem - om man nu råkar ha blu-rays utan kopieringsskydd (för det klarar inte PCHns chip att hantera).

Nu vill jag inte vara "tjötig" (har nog en tendens till det ibland ;) ), men problemet med profiler högre än 4.1 är nog snarare den för höga bitraten, en större buffert klarar kanske vissa tillfälliga lite för höga bitrates, men inte mycket för höga - då hinner ju processorn inte med. Jag har inte hittat några exakta specar på vad gäller avkodningshastighet för Sigma 8634 (som är den som används i bluerayspelare mest) och 8635 (den som PCH:n använder och som INTE har Macrovision avkodning), men att processorn klarar x2 dvs 72Mb/s är troligt.

För bitrates mellan 42 och 72Mb/s skulle då en bättre buffert göra nytta - men däröver skulle processorn helt enkelt inte hinna med att avkoda det som kommer in och [email protected] kan ju få en peakbitrate på upp till 240Mb/s som baseline och 960Mb/s för "High profile 4:4:4 predictive"!!.

Att även L4.1 kan hacka är mindre känt, men rippern kan ju faktiskt ställas in felaktigt även för den profilen, t.ex. med high 10 som vill ha upp till 150Mb/s i peakbandbredd. Att amatörripparna ibland ställer till med problem med sina "extra allt" inställningar är alldeles klart. Men håller man sig till L4 eller L4.1 är det sällan PCH:n hackar, om filen bara har en lägre bitrate än ca 40Mb/s från en defragmenterad intern HDD.

Teknikintresserade kan man läsa mer om format, rippningar och profiler på http://en.wikipedia.org/wiki/H.264

"Don´t rip us off - use 4.1" !!

Redigerat av Nisken, 07 November 2008 - 07:38.

Postad 07 November 2008 - 08:10

dUm
  • dUm
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Det är många som missar att ta bort skyddsplasten. Den är väldigt tunn och man får intrycket att fronten är repig.

MVH
Daniel

Tack som f*n! Tog mig "mod" och började pilla lite försiktigt i ena hörnet, och dra på trissor efter ett tag fick jag upp en liten flik som jag kunde dra i.
Förstår att folk missar detta då skyddsplasten (iaf på mitt ex) knappt är synbar.

Tack ännu en gång ... ;)

Postad 07 November 2008 - 10:05

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Nu vill jag inte vara "tjötig" (har nog en tendens till det ibland ;) ), men problemet med profiler högre än 4.1 är nog snarare den för höga bitraten, en större buffert klarar kanske vissa tillfälliga lite för höga bitrates, men inte mycket för höga - då hinner ju processorn inte med. Jag har inte hittat några exakta specar på vad gäller avkodningshastighet för Sigma 8634 (som är den som används i bluerayspelare mest) och 8635 (den som PCH:n använder och som INTE har Macrovision avkodning), men att processorn klarar x2 dvs 72Mb/s är troligt.

För bitrates mellan 42 och 72Mb/s skulle då en bättre buffert göra nytta - men däröver skulle processorn helt enkelt inte hinna med att avkoda det som kommer in och [email protected] kan ju få en peakbitrate på upp till 240Mb/s som baseline och 960Mb/s för "High profile 4:4:4 predictive"!!.

Att även L4.1 kan hacka är mindre känt, men rippern kan ju faktiskt ställas in felaktigt även för den profilen, t.ex. med high 10 som vill ha upp till 150Mb/s i peakbandbredd. Att amatörripparna ibland ställer till med problem med sina "extra allt" inställningar är alldeles klart. Men håller man sig till L4 eller L4.1 är det sällan PCH:n hackar, om filen bara har en lägre bitrate än ca 40Mb/s från en defragmenterad intern HDD.

Teknikintresserade kan man läsa mer om format, rippningar och profiler på http://en.wikipedia.org/wiki/H.264

"Don´t rip us off - use 4.1" !!

Har ytterligare en fil som popen inte riktigt orkar med. Tänkte att ni som kan lite mer kanske kan peka på vad det är som gör att PCH´n inte orkar. Förstår att det har med bitrate o.s.v. att göra. Så jag klistrar in infon från MediaInfo längre ner i inlägget. Det jag kommer fram till är att när man kommer upp till Format Profil [email protected] så orkar i varje fall inte min PHC med att driva filen. Har nu provat 7 st filer och det är det samma med samtliga.

L4.1 är det inga problem med. Men titta på infon och försök att se om det finns något som man ska göra annorlunda om man nu kan se det på den infon jag klistrat in. Vill också tala om att det fungerar perfekt att köra samtliga filer via VLC på min dator
(Q9450 @ 3,2 Ghz | Gigabyte GA-X48-DQ6, X48 | Gigabyte 8800GTS 512 | 4096MB Corsair Dominator 8500C5D | Western Digital RaptorX Gamer 150GB).

Så har man en HTPC med lite kraft så är det inga problem. Tackar för sidorna ni har länkat till och ska genast sätta fart att studera detta. Nu har man fastnat i ett nytt "vill veta begär :D "

MediaInfo

Format : Matroska
Filstorlek : 8,75 GiB
Duration : 1 h 44 min
Generell Bitrate : 12,0 Mbps
Kodningsdatum :
Skrivande applikation : mkvmerge v2.2.0 ('Turn It On Again') built on Mar 4 2008 12:58:26
Skrivande bibliotek : libebml v0.7.7 + libmatroska v0.8.1

Video
Format : AVC
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : [email protected]
Format settings, CABAC : Ja
Format settings, ReFrames : 5 frames
Muxing mode : Container [email protected]
Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC
Duration : 1 h 43 min
Bitrate : 10,9 Mbps
Nominal bit rate : 11,4 Mbps
Bredd : 1 920 pixlar
Höjd : 1 040 pixlar
Bildförhållande : 16/9
Bildhastighet (Frame rate) : 23,976 fps
Upplösning : 24 bits
Colorimetry : 4:2:0
Scan type : Progressive
Bits/(Pixel*Frame) : 0.238
Skrivande bibliotek : x264 core 60 r928M 4816918
Kodningsinställningar : cabac=1 / ref=5 / deblock=1:-1:-1 / analyse=0x3:0x133 / me=umh / subme=6 / psy_rd=1.000000 / brdo=1 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=0 / 8x8dct=1 / cqm=1 / deadzone=21,11 / chroma_qp_offset=0 / threads=8 / nr=0 / decimate=1 / mbaff=0 / bframes=3 / b_pyramid=1 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=3 / wpredb=1 / bime=1 / keyint=240 / keyint_min=24 / scenecut=40(pre) / rc=2pass / bitrate=11390 / ratetol=1.0 / rceq='blurCplx^(1-qComp)' / qcomp=1.00 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / ip_ratio=1.40 / pb_ratio=1.30 / aq=2:1.00

Audio
Format : AC-3
Format/Info : Audio Coding 3
Codec ID : A_AC3
Bitrateläge : Constant
Bitrate : 640 Kbps
Kanal(er) : 6 kanaler
Kanalplatser : Front: L C R, Rear: L R, LFE
Samplingstakt : 48,0 KHz

Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 07 November 2008 - 10:35.

Postad 07 November 2008 - 10:49

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Har ytterligare en fil som popen inte riktigt orkar med. Tänkte att ni som kan lite mer kanske kan peka på vad det är som gör att PCH´n inte orkar.

MediaInfo

Format : Matroska
Filstorlek : 8,75 GiB
Generell Bitrate : 12,0 Mbps
Kodningsdatum :
Skrivande applikation : mkvmerge v2.2.0 ('Turn It On Again') built on Mar 4 2008 12:58:26
Skrivande bibliotek : libebml v0.7.7 + libmatroska v0.8.1

Video
Format : AVC
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : [email protected]
Format settings, CABAC : Ja
Format settings, ReFrames : 5 frames
Muxing mode : Container [email protected]
Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC
Duration : 1 h 43 min
Bitrate : 10,9 Mbps
Nominal bit rate : 11,4 Mbps
Bredd : 1 920 pixlar
Höjd : 1 040 pixlar
Bildförhållande : 16/9
Bildhastighet (Frame rate) : 23,976 fps
Upplösning : 24 bits
Scan type : Progressive
Bits/(Pixel*Frame) : 0.238
Skrivande bibliotek : x264 core 60 r928M 4816918
Kodningsinställningar : cabac=1 / ref=5 / deblock=1:-1:-1 / analyse=0x3:0x133 / me=umh / subme=6 / psy_rd=1.000000 / brdo=1 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=0 / 8x8dct=1 / cqm=1 / deadzone=21,11 / chroma_qp_offset=0 / threads=8 / nr=0 / decimate=1 / mbaff=0 / bframes=3 / b_pyramid=1 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=3 / wpredb=1 / bime=1 / keyint=240 / keyint_min=24 / scenecut=40(pre) / rc=2pass / bitrate=11390 / ratetol=1.0 / rceq='blurCplx^(1-qComp)' / qcomp=1.00 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / ip_ratio=1.40 / pb_ratio=1.30 / aq=2:1.00

Audio
Codec ID : A_AC3
Bitrateläge : Constant
Bitrate : 640 Kbps
Kanal(er) : 6 kanaler
Kanalplatser : Front: L C R, Rear: L R, LFE
Samplingstakt : 48,0 KHz

Jag skulle undvika CABAC för en fil som redan ligger på gränsen, använd CAVLC istället, lite sämre kvalitet på bilden, mycket lägre processorbelastning vid uppspelning. Qp supportas bara i "high" profile som ju bör undvikas även i L4.x om man vill hålla ner bitraten. Det finns nog fler - hoppas själv få fler tips - det går inte en dag utan att man kan lära sig något!

Redigerat av Nisken, 07 November 2008 - 11:59.

Postad 07 November 2008 - 11:33

froven
  • froven
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

för övrigt måste jag hånle åt alla dessa nedlåtande referenser forumets moralpoliser använder så fort piratkopierare kommer ifråga - har i många fall sett dessa "finniga tonåringar" som de oftast refereras till göra jobb som många professionella koadre inte skulle drömma om att klara - eller ens försöka lägga ner (de senares kompetens verkar ofta motsvara lägg filmkällan i premiere. tryck på encode, high setting h.264. slut). kan ni inte lägga ner? vi vet hur moraliskt högstående och duktiga ni är.

Min moral gällande vart filmerna kommer ifrån är iaf ur APBs synvinkel HÖGST tveksam. Punkt.

Naturligtvis raljerar jag grovt i det stycke du retat dig på tidigare. Andemeningen som jag tror du förstod var att allt inte blir bättre för att man fläskar på mer än vad som gör nytta.

Och som ett litet och kanske totalt irrelevent erkännande från min sida till scenen vill jag lyfta fram undertexterna.
när jag köpte min Tvix för ca 2 år sedan var "custom subs" ett skämt som antingen var skrivet av babelfish eller en dyslektisk avhoppad tredjeklassare. Idag är de så bra att jag väldigt ofta förvånas över vilken skit de stora textbolagen släpper ut till TVproduktioner etc. Där är det regel med felstavningar, oförmåga att skilja mellan valutor, totalt okapabla att förstå att billion på engelska inte blir biljard på svenska.

//P

Postad 07 November 2008 - 15:38

piraya01
  • piraya01
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Hejsan på er igen, har tidigare ställt en fråga angående ett sprakande ljud vid uppspelning av mp3-filer! Det är så här att jag lyssnade på ett mp3 album, när det helt plötsligt började spraka och knastra ur högtalarna.
Det är inte fel på filen för när jag stänger av låten och spelar upp den igen så låter det helt normalt!

Detta finner jag lite störande, vad tycker ni att jag ska göra? Lämna tillbax och kräva en ny, eller ska den in på service?

Mvh *Pappahårding*

Hade det problemet oxå, dra ner volymen på PCH så det inte är röda siffror (till 30-40)och höj på förstärkaren. Det hjälpe hos mig.

Postad 07 November 2008 - 17:20

K-E Larsson
  • K-E Larsson
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Blackis->
Du kan prova att remuxa till ts container och byta profil till 4.1 med tsMuxeR...senaste versionen är 1.8.8 b...det kan hjälpa...PCH har nämligen inte hårdvarustöd för mkv containern så man avlastar processorn lite att köra från ts containern istället.

Postad 07 November 2008 - 17:51

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Blackis->
Du kan prova att remuxa till ts container och byta profil till 4.1 med tsMuxeR...senaste versionen är 1.8.8 b...det kan hjälpa...PCH har nämligen inte hårdvarustöd för mkv containern så man avlastar processorn lite att köra från ts containern istället.

Smart idé K-E, - det är jag intresserad av att höra resultatet av från blackis om han försöker det.

Postad 07 November 2008 - 21:11

Inkoholic
  • Inkoholic
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Nu gick jag och köpte mig en popcorn hour a110 idag efter låååång längtan.

Måste bara dubbelkolla så jag gör allt rätt (den är begagnad ska tilläggas men killen hade den bara en halv dag)

Hårddisken sitter i som den ska med alla skruvar rätt.

jag kopplar den till tvn med hdmi-kabeln och strömadaptern i.

Då dyker "popcour hour loading" upp på tvn i ett par sekunder (logotypen) sen slocknar bilden och det står "ingen signal". Jag har prövat att trycka på tv out och 0 (ända till 9) utan resultat. Nu när jag kopplar in den i datorn så syns den inte ens här i..

Har testat på både pc och MAC. jag har kvittot kvar på alla köp och disken är i toppskick så vitt jag kan se. En Samsung spinpoint 750 gb..

Hjälp mig snälla :)

Postad 07 November 2008 - 21:39

Unregistered218a4a75
  • Unregistered218a4a75
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jag kan inte komma in på delade fodral/enheter via nätverket. Det står att minnet är fullt (!). Kör SMB på några externa hårddiskar. Men på själva datorn funkar det prima.
Några som vet lösningen? Funkade bra innan uppdateringen... Har aldrig sett det felmeddelandet förut.

Postad 08 November 2008 - 16:18

Inkoholic
  • Inkoholic
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Nu gick jag och köpte mig en popcorn hour a110 idag efter låååång längtan.

Måste bara dubbelkolla så jag gör allt rätt (den är begagnad ska tilläggas men killen hade den bara en halv dag)

Hårddisken sitter i som den ska med alla skruvar rätt.

jag kopplar den till tvn med hdmi-kabeln och strömadaptern i.

Då dyker "popcour hour loading" upp på tvn i ett par sekunder (logotypen) sen slocknar bilden och det står "ingen signal". Jag har prövat att trycka på tv out och 0 (ända till 9) utan resultat. Nu när jag kopplar in den i datorn så syns den inte ens här i..

Har testat på både pc och MAC. jag har kvittot kvar på alla köp och disken är i toppskick så vitt jag kan se. En Samsung spinpoint 750 gb..

Hjälp mig snälla :lol:

Edit:

Nu har jag pulat i 750 gb:arn från PCH till Tvix för att säkerställa att det inte är disken som knasar, och det är det inte då den gick igång direkt på tvixen.

Har jag missat nån knapp eller nåt? USB-kabeln (den genomskinliga sitter i datorn/PCH och strömkabeln där den ska. Men PCH dyker inte upp i windows...

Postad 08 November 2008 - 18:24

Unregistered29740
  • Unregistered29740
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
skulle uppdatera och lägga in senaste mjukvaran idag men de verkar inte funka...
går in på underhåll -> sök efter nyare FW. står bara å tuggar och ikonen står och snurrar uppe i vänstra hörnet, efter ett tag säger den att det blev ett fel och man får trycka return.
internet funkar fint, går utmärkt att kolla klipp på youtube via pchn, några förslag?

Postad 08 November 2008 - 18:35

K-E Larsson
  • K-E Larsson
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Edit:

Nu har jag pulat i 750 gb:arn från PCH till Tvix för att säkerställa att det inte är disken som knasar, och det är det inte då den gick igång direkt på tvixen.

Har jag missat nån knapp eller nåt? USB-kabeln (den genomskinliga sitter i datorn/PCH och strömkabeln där den ska. Men PCH dyker inte upp i windows...

Det är Linux filsystem på disken...du måste installera drivrutiner för Ext2/3 filsystem på din dator för att Windows skall kuna se den och läsa/skriva till den.

Och prova med en komposite eller s-video kabel och se om du får bild då på TVn...sen kan du ändra till HDMI i inställningarna...men glöm inte att spara.

Redigerat av K-E Larsson, 08 November 2008 - 20:55.

Postad 08 November 2008 - 19:38

Unregistered29740
  • Unregistered29740
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
har en film som min PCH inte klarar av att spela upp, är en AVI med 5.1ljud. hackar och har sig...
mediainfo säger:

Format : AVI
Format/Info : Audio Video Interleave
File size : 697 MiB
Duration : 49mn 47s
Overall bit rate : 1 956 Kbps
Writing application : FairUse Wizard - http://fairusewizard.com
Writing library : VirtualDub build 29896/release

Video
Format : MPEG-4 Visual
Format profile : Streaming Video@L1
Format settings, BVOP : Yes
Format settings, QPel : No
Format settings, GMC : 3 warppoints
Format settings, Matrix : Default
Muxing mode : Packed bitstream
Codec ID : XVID
Codec ID/Hint : XviD
Bit rate : 1 499 Kbps
Width : 720 pixels
Height : 304 pixels
Display aspect ratio : 2.35
Frame rate : 23.976 fps
Resolution : 24 bits
Scan type : Interlaced
Scan order : Bottom Field First
Bits/(Pixel*Frame) : 0.286
Stream size : 534 MiB (77%)
Writing library : XviD 1.2.0.dev47 (UTC 2006-11-01)

Audio
Codec ID : 2000
Bit rate mode : Constant
Bit rate : 448 Kbps
Channel(s) : 6 channels
Channel positions : Front: L C R, Rear: L R, LFE
Sampling rate : 48.0 KHz
Stream size : 160 MiB (23%)
Alignment : Split accross interleaves
Interleave, duration : 42 ms (1.00 video frame)

Vad beror det på?

Postad 09 November 2008 - 00:43

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

har en film som min PCH inte klarar av att spela upp, är en AVI med 5.1ljud. hackar och har sig...
mediainfo säger:

Format settings, GMC : 3 warppoints

Vad beror det på?

vågar nästan sätta en cv på att warp pointsen är ditt problem. vet ingen mediaspelare som gillar mer än 1 warp point.
([url="http://www.google.se/search?q="popcorn+hour"+gmc+warp+points"]g0g0l verkar instämma[/url])

detta är allmänt känt, så jag vet inte varför någon skulle få för sig att använda den inställningen.
skulle tro att ditt enda alternativ är att koda om filmen (eller iofs att köpa den)

såg nu att filen även har packed bitstream, vet dock inte om så moderna spelare som PCH verkligen har problem med det. det kan du iaf testa att avlägsna med mp4modifier...

Postad 09 November 2008 - 10:32

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

mediainfo säger:

Vad beror det på?

Håller helt med outdoor_miner dina formatinställningar är fel.

Warppoints är för problem med Avi:er vad [email protected] är för mkv:er. Du hittar en utmärkt genomgång på http://www.networked...ad.php?tid=9395

"Don´t rip us off - use less warppoints!"

Redigerat av Nisken, 09 November 2008 - 10:32.

Postad 09 November 2008 - 11:16

Unregistered29740
  • Unregistered29740
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
tack ska ni ha för svaren. kanske kan nån av er berätta varför jag inte kan uppdatera min fw? har 0808018 och visst har de kommit en ny?
för några dagar sedan provade jag och då sa den att jag hade den senaste, men nu när jag provar står den bara och tuggar i ett par minuter och den där ikonen uppe i vänstra hörnet står och snurrar och visar att den tänker.
efter ett par minuter kommer de upp en ruta att åtgärden inte kunde utföras och man ska trycka Return...
har kollat att burken har kontakt mot internet, går bra att youtuba via den.

har provat att uppdatera NMT applikationerna före men de händer samma sak då, står bara och tuggar och sen säger att de itne gick.

hur ska jag vara så lösa det?

Postad 09 November 2008 - 12:10

Inkoholic
  • Inkoholic
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Det är Linux filsystem på disken...du måste installera drivrutiner för Ext2/3 filsystem på din dator för att Windows skall kuna se den och läsa/skriva till den.

Och prova med en komposite eller s-video kabel och se om du får bild då på TVn...sen kan du ändra till HDMI i inställningarna...men glöm inte att spara.

Det här var ju typiskt. Jag äger varken komposite kabel eller s-video kabel.. Om man ska resetta PCH till systemåterställning hur gör man då? Det kom inte med nån instruktionsbok så ni får ursäkta dumma frågor..

Postad 09 November 2008 - 13:16

Unregistered4e536cd8
  • Unregistered4e536cd8
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Du får nog ta och skaffa dig en sådan kabel för jag fick i alla fall inte igång min utan den.

Redigerat av Unregistered4e536cd8, 09 November 2008 - 13:16.

Postad 09 November 2008 - 20:28

Unregistered45659bb9
  • Unregistered45659bb9
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig litegrann, har nyss konfigurerat klart mitt senaste inköp PCH A-110 och måste säga att det redan nu är de bästa köp man gjort! Vilken otroligt grymt kompetent mediaspelare! Kommer ju fan få ont i ögonen av att se från dvd-spelaren efter de här :D

Postad 09 November 2008 - 21:33

Inkoholic
  • Inkoholic
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag ber om ursäkt för min fråga om den besvarats tidigare.

Men..

Problemet är följande: jag har ett stycke Tvix 4100 och en PCH A110 tvixen har en hårddisk på 500 gb som är fullmatad med godsaker som jag inte vill mista. Nu har jag en tom 750 gb som bara står och väntar på att få allt överfört.

Hur gör jag detta smidigast och snabbast?

Postad 09 November 2008 - 22:22

cezar
  • cezar
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
För er som använder PCH'n med den inbyggda transmission klienten och inte har någon NAS tillgänglig, hur gör ni?
Väldigt klumpigt att packa upp rar filer via smb etc.

Det finns ett unrar.sh script på PCH'n men det anropas inte någonstans och vet inte hur jag ska använda det direkt på PCH'n. Det verkar som det kommer att byggas på detta script tills nästa firmware release enligt NMT forumet.

Postad 10 November 2008 - 11:03

Nizze_Hult
  • Nizze_Hult
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag har haft min PCH A-110 ett par veckor nu. Jag har upptäckt att på bilden har jag ett horisontellt fält (ca 10% av höjden, mitt på den övre bildhalvan) som är något ljusare än omgivningen, tillräckligt mycket för att man skall kunna se det, speciellt på en mörk bild. Jag har en SHARP full-HD TV och jag använder den medföljande HDMI-kabeln. Är det bara min PCH som är så eller finns det fler?

Postad 10 November 2008 - 12:28

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Jag har haft min PCH A-110 ett par veckor nu. Jag har upptäckt att på bilden har jag ett horisontellt fält (ca 10% av höjden, mitt på den övre bildhalvan) som är något ljusare än omgivningen, tillräckligt mycket för att man skall kunna se det, speciellt på en mörk bild. Jag har en SHARP full-HD TV och jag använder den medföljande HDMI-kabeln. Är det bara min PCH som är så eller finns det fler?

Har en A-100 den har det INTE

Kolla om det gäller allt material, alla filmer? ,stillbilder? och de skins som visas när du t.ex. väljer film eller gör setup inställningar först, så reder vi rätt snart ut saken

Redigerat av Nisken, 10 November 2008 - 12:28.

Postad 10 November 2008 - 14:09

Nizze_Hult
  • Nizze_Hult
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jo, det där fältet finns där alltid även fast det syns bäst på 720p och 1080p. Det finns där även när jag har menyn framme (skins). Bifogar en bild, dock syns det inte lika tydligt på bilden som i verkligheten. Frågan är om det är fel på PCH eller min TV (nya båda 2)??
Postad bild

Postad 10 November 2008 - 14:34

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Jo, det där fältet finns där alltid även fast det syns bäst på 720p och 1080p. Det finns där även när jag har menyn framme (skins). Bifogar en bild, dock syns det inte lika tydligt på bilden som i verkligheten. Frågan är om det är fel på PCH eller min TV (nya båda 2)??
Postad bild

Inget fel på filmen således...

Om du kan kolla vanlig TV på flatTV:n om den har inbyggd decoder så kan du ju utesluta flatTV:ns skärm om den bilden blir OK.

Därefter kollar du på nån annan programkälla (video eller extern decoder t.ex.) ansluten via SAMMA HDMI sladd och uttag till TV:n som du har problem med med PCH:n.

Därefter med PCH:n via flatTV:n HDMI ingång nr 2.

Sedan vet du om PCH:n eller TV:n orsakar felet. Om det är TV:n så vet du om det sitter i HDMI:n eller längre in i flatTV:n

Om det sitter i PCH:n ska du skicka den på service - fick du den precis - hävdar du att felet fanns omedelbart när du packade upp den och KRÄVER att få den utbytt inte lagad. (reparationer tar flera veckor).

Lycka till nu - felsökning är kul!

Postad 10 November 2008 - 16:11

Nizze_Hult
  • Nizze_Hult
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Bilden är OK när jag tittar på den inbyggda Boxer-dekodern. Har provat 2 olika HDMI-ingångar med samma resultat. Det finns några ingångar till (dom sitter bakom väggfästet så måste lyfta av plattan för att komma åt) som jag tänker testa. Har inga andra HDMI-prylar hemma men ska försöka ta med PCH till nån polare och testa på deras TV. Problemet är bara att dom flesta av mina polare sitter fortfarande med tjockskärmar :)

Postad 10 November 2008 - 16:20

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Bilden är OK när jag tittar på den inbyggda Boxer-dekodern. Har provat 2 olika HDMI-ingångar med samma resultat. Det finns några ingångar till (dom sitter bakom väggfästet så måste lyfta av plattan för att komma åt) som jag tänker testa. Har inga andra HDMI-prylar hemma men ska försöka ta med PCH till nån polare och testa på deras TV. Problemet är bara att dom flesta av mina polare sitter fortfarande med tjockskärmar :)

Då är det antingen PCH:n eller TV:ns HDMI controller som troligen är gemensam för port 1 och 2 i TV:n

Som sagt, prova någa av de andra anslutningarna A-110:an har oxå.

Men den viktigaste testen är PCH:n på en annan plattTV med HDMI ingång. Och din plattTV med annan HDMI utrustning (låna nåns DVD kanske?

Postad 10 November 2008 - 21:06

robban_orebro
  • robban_orebro
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Ny på A-110.

Hur gör jag för att få en IMG-fil att fungera att spela upp? Vad ska jag göra med filen? Konvertera om eller?

Postad 11 November 2008 - 05:41

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Ny på A-110.

Hur gör jag för att få en IMG-fil att fungera att spela upp? Vad ska jag göra med filen? Konvertera om eller?

Döp om filändelsen till .iso - klart!

Postad 11 November 2008 - 06:41

cezar
  • cezar
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0

Ny på A-110.

Döp om filändelsen till .iso - klart!

Går det att spela upp .iso på poppen? Vissa format kan man bara streama via http.

Postad 11 November 2008 - 08:18

froven
  • froven
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Går det att spela upp .iso på poppen? Vissa format kan man bara streama via http.

Alternativt så är det så att vissa format kan man INTE streama via http, tex iso och img.
Iso spelar på PCH ja. Via Samba, NFS, intern hdd, USB/USBdrive (problem med hackningar fortfarande via usbdisk).
Och visst kom det stöd för img i senaste FW ?
//P

Postad 11 November 2008 - 10:37

Nizze_Hult
  • Nizze_Hult
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Och visst kom det stöd för img i senaste FW ?
//P

Ja, visst gjorde det det :) Jag hade då inga problem att spela upp img-filer från den inbyggda hårddisken. Däremot kan jag inte ens se iso/img-filer på datorn en trappa upp via myiHome så filen måste nog finnas tillgänglig antingen på inbyggd HDD eller USB :)

Postad 11 November 2008 - 11:38

Nizze_Hult
  • Nizze_Hult
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hittade en inställning under Audio/Video som heter "colourspace"... Defaultinställning är 16-235 men när jag ändrade till 0-255 inbildar jag mig att det blev bättre men fältet är inte helt borta. Får väl fortsätta testa...

Jag har ett annat problem. Det går OOOOTROLIGT segt att bläddra i PCH via utforskaren. Bara att få fram mapparna tar flera minuter men när sen rätt mapp är framme går det ganska snabbt att kopiera filer. Med ftp (FileZilla) får jag fram mapparna direkt och det går snabbt att bläddra. Överföringen av filer går ungefär lika snabbt. Jag har WiFi med WN-100 med WPA-kryptering, datorn har XP och ZyXEL P-320W router. Varför går det så segt att hitta PCH och bläddra i utforskaren??

Redigerat av Nizze_Hult, 11 November 2008 - 13:18.

Postad 11 November 2008 - 12:59

Unregisterede583a29a
  • Unregisterede583a29a
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Någon som vet varför popcorn hour a110 är slut överallt eller hur länge det dröjjer innan det kommer in nya?
Är det någon ny version på gång eller?

Postad 11 November 2008 - 13:25

Nizze_Hult
  • Nizze_Hult
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Någon som vet varför popcorn hour a110 är slut överallt eller hur länge det dröjjer innan det kommer in nya?
Är det någon ny version på gång eller?

Kan det vara för att efterfrågan är större än tillgången? A-110 är en ny modell, 2 månader gammal... Däremot kommer det ny firmware hela tiden... Enl Pricerunner får InWarehouse och Komplett.se leveranser idag...

Postad 11 November 2008 - 16:37

Ninogan
  • Ninogan
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en PH A-110 eller kanske A 100 men jag har läst att i alla fall a-100 inte riktigt kan spela upp mkv filmer i 720p eller 1080p format utan att hacka. Att se sådana här filmer är den enda anledningen att jag är intresserad av att köpa en PH. Så min fråga är helt enkelt ifall A-110,an klarar av att spela upp dessa filmer från en intern hdd utan att hacka? Är det kanske bara A-100 som inte klarar det eller klarar den det också och har jag helt enkelt läst saker som inte är sanna?

Postad 11 November 2008 - 16:53

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en PH A-110 eller kanske A 100 men jag har läst att i alla fall a-100 inte riktigt kan spela upp mkv filmer i 720p eller 1080p format utan att hacka. Att se sådana här filmer är den enda anledningen att jag är intresserad av att köpa en PH. Så min fråga är helt enkelt ifall A-110,an klarar av att spela upp dessa filmer från en intern hdd utan att hacka? Är det kanske bara A-100 som inte klarar det eller klarar den det också och har jag helt enkelt läst saker som inte är sanna?

Samma processor, samma firmware i bägge. De klarar en mkv lika bra eller dåligt bägg två.

A-110 klarar DTS konvertering till 2ch det gör inte A-100:an

Probleme som du kanske läst om med hackande film beror helt enkelt på att de som kodat (rippat) filmen inte vetat vad de hållt på med i nån större utsträckning.

Ofta är filmerna rippade på ett sätt som INGEN NMT klarar. Det behövs massiv processorkraft för att se dessa filmer utan hackande - som t.ex. i en modern PC för 4-5 ggr högre pris än en A-100.

Välj riktigt rippade filmer så slipper du hackande. Eller använd din PC och en lång HDMI sladd om den inte står nära TV:n

Postad 11 November 2008 - 18:23

Ninogan
  • Ninogan
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack för svar ;)

Då undrar jag väl mest ifall nån här använt popcornen för att titta på hd film i .mkv format och kan ge lite feedback?

Postad 11 November 2008 - 19:02

Unregistered4e536cd8
  • Unregistered4e536cd8
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
MKV fungerar bra..

Postad 11 November 2008 - 21:01

piraya01
  • piraya01
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Hej,,

Någon som vet om det finns några applikationer som gör det möjligt att strömma ljud till popcorn från datorn, typ som Airtunes(Apple airport express) det inbyggda mp3 bibliotek stödet är ju inte så där bra..

Postad 11 November 2008 - 22:04

ulf_g
  • ulf_g
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Kort o gott, ja du kan streama poppen hur du vill ;)

Antingen via LAN:
Bara köra windows, "map network drive" välj en bokstav skriv i IP till poppen, voila!

Eller som USB Slave:
Då får man installera Linux diskstöd för windows först bara så den dyker upp i windows som USB enhet.

Sen har du den som en Hårddisk i windows, och då kan du göra vad du vill, kopiera hitodit,deleta, flytta,streama osvosv.
Sen finns det naturligtvis en uppsjö av andra metoder av streaming, men detta är grunden för o se din HD i windows.
Hehe men det du vill är ju lite bakofram så att säga, de flesta vill ju streama TILL poppen, men jag har full förståelse för det du vill göra, gör samma sak själv när jag sitter o meckar med subtitles till olika filmer te.x.

Så, bara så att jag förstår detta rätt, innebär detta att jag skulle kunna streama musik från min dator, via Popcorn till min receiver och ut i min anläggning. Jag använder t.ex. Spotify och/eller Last.fm en hel del, och programvaran och spelaren har jag ju således på min dator, men önskar alltså spela upp det in min anläggning genom att streama musiken trådlöst (eller med tråd) via PCH till receivern. Går detta, eller är den en utopi? Om det inte går, hur smidigast benyttjar jag mig av spotify.

Bifogat en skiss på den tilltänkta setupen.
Postad bild

Postad 11 November 2008 - 22:45

inkmaster
  • inkmaster
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Samma processor, samma firmware i bägge. De klarar en mkv lika bra eller dåligt bägg två.

A-110 klarar DTS konvertering till 2ch det gör inte A-100:an

Probleme som du kanske läst om med hackande film beror helt enkelt på att de som kodat (rippat) filmen inte vetat vad de hållt på med i nån större utsträckning.

Ofta är filmerna rippade på ett sätt som INGEN NMT klarar. Det behövs massiv processorkraft för att se dessa filmer utan hackande - som t.ex. i en modern PC för 4-5 ggr högre pris än en A-100.

Välj riktigt rippade filmer så slipper du hackande. Eller använd din PC och en lång HDMI sladd om den inte står nära TV:n

Hej !

Har beställt en PH A-110 idag från komplett tillsamans med en liten extern hårdisk på ynka
1 TB , har det inte kommit ut någon Peta disk ännu ???????
;)

Min tanke är att ha en Extern disk till PH A-110 för att den inte skall bli så varm som det ryktas att den blir
med en intern disk.

Nu till saken stämmer det att det hackar när man kör en Full HD film 1080p från usb porten ?
är det någon som provat med en extern disk ?

Eller kommer det att hacka nu ?

får väl i värsta fall skala av den (inuti är det en vanlig intern sata disk)
har nämligen skalat av min förra då nät delen paja på skiten så jag dasska in den internt i datorn.

Postad 11 November 2008 - 23:24

piraya01
  • piraya01
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Så, bara så att jag förstår detta rätt, innebär detta att jag skulle kunna streama musik från min dator, via Popcorn till min receiver och ut i min anläggning. Jag använder t.ex. Spotify och/eller Last.fm en hel del, och programvaran och spelaren har jag ju således på min dator, men önskar alltså spela upp det in min anläggning genom att streama musiken trådlöst (eller med tråd) via PCH till receivern. Går detta, eller är den en utopi? Om det inte går, hur smidigast benyttjar jag mig av spotify.

Bifogat en skiss på den tilltänkta setupen.
Postad bild

Ja, det är så jag vill göra oxå, men jag har inte hittat något sätt att göra det, man kan dock köra last.fm direkt på popcornen.. ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.