Undrar om det är nån som kan hjälpa mig? Jag skulle vilja att nån trycker på Home Menu på fjärrkontrollen på en meny i en film,sen trycker upp o ner,jag ser en förlängning av menyn tex bild el skärpa,blir som ett förlängt fält till höger... kanske inte den bästa förklaringen men
Pioneer Kuro KRP-500M
(TV)
|
2
|
(6)
|
Inga priser | |
Pioneer Kuro KRP-600M
(TV)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Pioneer Kuro KRP-600A
(TV)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Pioneer Kuro KRP-500A
(TV)
|
9
|
(21)
|
Inga priser |
* Officiell tråd - Pioneer G9 (7510 inlägg)
|
5 år sedan |
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg)
|
7 år sedan |
Pioneer-klubben (151 inlägg)
|
14 år sedan |
Större TV (5 inlägg)
|
16 år sedan |
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 01 December 2010 - 20:40
Undrar om det är nån som kan hjälpa mig? Jag skulle vilja att nån trycker på Home Menu på fjärrkontrollen på en meny i en film,sen trycker upp o ner,jag ser en förlängning av menyn tex bild el skärpa,blir som ett förlängt fält till höger... kanske inte den bästa förklaringen men
Postad 02 December 2010 - 07:17
Det låter trist, gråskalan på de Kuro jag har rattat har alltid trackat riktigt bra, så pass bra att det räcker gott och väl med RGB high/low. Förutom då om man varit inne och pillat i vad Pioneer kallar Color Management.
Pioneers gamma-EQ fungerar sisådär, även här har jag funnit att less-is-more, men då har jag ännu inte haft nöjet att ratta en KRP... ännu.
Jag tror det var på en shootout som avsforum brukar ha LIVE, som jag såg att han nämde "problemet" med nyanser i gråskalan.
Annars är gråskalan rätt jämn på min 500M. Men jag vet inte hur man kalibrerar med instrument för att få det så där superbra som d-nice kan. Han är ju något av en guru på Pioneer. Det som hindrar mig att kalibrera ordentligt är att instrumenten kostar pengar.
Fast det har väl blivit billigare. Man kan väl få hyfsade kalibreringsverktyg för runt 3 tusen numera?
Postad 02 December 2010 - 08:57
Jag tror det var på en shootout som avsforum brukar ha LIVE, som jag såg att han nämde "problemet" med nyanser i gråskalan.
Annars är gråskalan rätt jämn på min 500M. Men jag vet inte hur man kalibrerar med instrument för att få det så där superbra som d-nice kan. Han är ju något av en guru på Pioneer. Det som hindrar mig att kalibrera ordentligt är att instrumenten kostar pengar.
Fast det har väl blivit billigare. Man kan väl få hyfsade kalibreringsverktyg för runt 3 tusen numera?
Något bra tips på ett bra kalibreringsverktyg?
Postad 30 December 2010 - 20:33
Postad 30 December 2010 - 21:28
Hej! Är det nån som upplever att svärtan blivit sämre med tiden på era Krp? Tycker min har blivit mer grå än svart vid helt nedsläckt rum....
Inte jättegrå men.....
Absolut inte. Svärtan är likadan som förut. Svår att se...
Postad 06 January 2011 - 20:24
Som jag har förstått det är det något djupare svärta än LX5090 och att det finns ett Pure läge istället för Sport och att Pure läget är det mer korrekt bild out of the box så att säga?
Redigerat av Juhan, 06 January 2011 - 20:25.
Postad 07 January 2011 - 01:32
Hej! Är det nån som upplever att svärtan blivit sämre med tiden på era Krp? Tycker min har blivit mer grå än svart vid helt nedsläckt rum....
Inte jättegrå men.....
Förmodligen inbillning bara.
Postad 07 January 2011 - 12:14
Stämmer att M är monitor modellen.Hej visst är enda skillnaden mellan KRP-500 A och M att A har en separat digitalbox/mediabox medan M är en ren monitor?
Som jag har förstått det är det något djupare svärta än LX5090 och att det finns ett Pure läge istället för Sport och att Pure läget är det mer korrekt bild out of the box så att säga?
KRP modellerna släpptes några månader senare än LX5090 och fick vissa uppgraderingar från den då kommande generation 10 (som aldrig släpptes), så dom är lite bättre. Speciellt 500 modellen, då den fick gen 10 glas/panel. Pioneer tillverkade aldrig gen 10 panelen i 60", bara 50". Pure läget är väldigt bra out of the box.
Postad 07 January 2011 - 20:00
Aha okej, tack för svaretStämmer att M är monitor modellen.
KRP modellerna släpptes några månader senare än LX5090 och fick vissa uppgraderingar från den då kommande generation 10 (som aldrig släpptes), så dom är lite bättre. Speciellt 500 modellen, då den fick gen 10 glas/panel. Pioneer tillverkade aldrig gen 10 panelen i 60", bara 50". Pure läget är väldigt bra out of the box.
Jag var riktigt nära där någon gång i februari/mars 2009 att beställa en KRP-500A från komplett för 21, 22k men det blev aldrig att man klickade på köp knappen och det ångrade man sig nu lite i efterhand. Men nu har jag iallafall köpt en LX5090 ganska nyligt och den är ju nästan lika bra
Postad 21 January 2011 - 12:57
Postad 21 January 2011 - 14:45
Postad 21 January 2011 - 16:05
Postad 22 January 2011 - 22:41
Postad 23 January 2011 - 08:14
Postad 24 January 2011 - 05:03
Trodde inte plasma gilla ljus:/
Det är bara att ställa den på "dynamiskt" så får man ont i ögonen, även på dagen.
Postad 24 January 2011 - 06:26
Postad 24 January 2011 - 13:42
Jo men jag mena,plasma ska väl trivas bäst i helt nedsläckt rum? Det blir ju mer svärta om man tänder en lampa?!?!?
Hur menar du nu? Det är ju knappast så att TVns svärta "förbättras" om man tänder en lampa...
Ni som spelar Bf2 vietnam,upplever inte ni att det är väldigt mycket kantflimmer på blad osv? fast man har -15 i skärpa... Kanske beror på Xboxet?
Nu har jag inte spelat just BF2 Vietnam, men jag upplever inget direkt kantfilmmer i ngt spel. Och OM man mot förmodan skulle göra det så beror det isåfall på spelet, inte på TVn. Sen behöver du ju inte dra ner skärpan till -15 när du spelar, det är ju mest för TV- och HD-filmer? Själv kör jag på Game-läget med endast -2 i skärpa, tycker det blir riktigt skarpt och fint och har absolut inget att klaga på - tvärtom, denna TV springer fortfarande cirklar runt alla mina polares sk "LED-skärmar".
Postad 24 January 2011 - 13:43
Hur menar du nu? Det är ju knappast så att TVns svärta "förbättras" om man tänder en lampa...
Nej men kontrasten "förbättras" eftersom ögat upplever bilden på ett annorlunda sätt med bakrundsljus, såvitt jag har förstått det hela. Det förstärker färgerna och dynamiken tydligen
Postad 24 January 2011 - 14:06
Nej men kontrasten "förbättras" eftersom ögat upplever bilden på ett annorlunda sätt med bakrundsljus, såvitt jag har förstått det hela. Det förstärker färgerna och dynamiken tydligen
Pupillerna minskar i storlek, släpper in mindre ljus vilket i sin tur påverkar hur man upplever svärtan.. Det kan säkert påverka färgseendet också även om jag inte kan redogöra för dom exakta effekterna det får..
Postad 24 January 2011 - 14:38
Pupillerna minskar i storlek, släpper in mindre ljus vilket i sin tur påverkar hur man upplever svärtan.. Det kan säkert påverka färgseendet också även om jag inte kan redogöra för dom exakta effekterna det får..
Självklart, personligen har jag också en lampa/svag belysning på för att det blir en mer "behaglig bild". Så visst kan belysning påverka hur man upplever svärta och kontrast, däremot så "förbättras" ju inte svärtan, rent värdemässigt, för att man tänder lite lampor (det blir ju inte lägre svartnivå cd/m2...) och det var mest det jag ville få fram.
Postad 24 January 2011 - 15:06
Postad 24 January 2011 - 18:08
Postad 24 January 2011 - 19:42
På sätt och vis. Anledningen till att ha lampa bakom teven är bara till för att man inte ska anstränga ögonen. KRP-500 har så pass djup svärta att den nästan inte kan urskiljas i ett nedsläckt rum. Jag har svårigheter att se svärtan på en 2:35:1 film. Dessutom blir svärtan djupare efter 15-20 minuters användning, precis som på den gamla goda CRT-tiden.
En bra film att prova svärtan på är Burtons A nightmare Before Christmas, eller vad den heter. Svärtan är sanslöst djup. Det blir extra maffigt när filmen täcker nästan hela tevebilden. Undrar om den filmen har det roliga formatet 1:66:1?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 24 January 2011 - 19:43.
Postad 24 January 2011 - 19:50
Du råkar inte veta vad 4:2:2 osv tror det även kallas pulldown???
Tror att du blandade ihop sakerna lite. 4:2:2 har att göra med komponentvideo. 3:2 pulldown är metoden att visa 24Hz-matrial i 60Hz.
Här kan du läsa om Chroma subsampling (inkl. 4:2:2)
http://en.wikipedia....oma_subsampling
Här kan du läsa om pulldown
http://en.wikipedia.org/wiki/Telecine
Redigerat av BennySlyden, 24 January 2011 - 19:52.
Postad 24 January 2011 - 22:39
3:2 går inte att välja btw
Postad 25 January 2011 - 07:27
Finns det nån typ av Krp expert man kan kontakta? Jag kan inte ens njuta av en film utan att undra är det fel på min tv.... Låter sjukt men jag är orolig:( annars är jag supernöjd,min dotter har en Philips 7605 tror jag den hette o när jag släcker helt så är skillnaden minimal...
Modellerna som kom innan KRP-500M kan man lättare urskilja svärtan från ramen. KRP-500M gjordes på en annan fabrik mot slutet och fick en exra dos svärta.
3:2-metoden väljer man i bildmenyn. Det är bara det att den kallas något annat, som jag just nu inte minns. Man kan välja mellan "smooth", advanced", och någon till. Jag är säker på att någon kommer fylla på mitt minne snart...
Vilken modell har du?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 25 January 2011 - 07:28.
Postad 25 January 2011 - 09:30
Postad 25 January 2011 - 10:56
Jag kollar alltid på film i helt nedsläckt rum och det är i stort sätt omöjligt att se någon skillnad på letterbox-bars och ramen på tv'n. KRP-500M
+ 1
Krp 500 a:)
Vad kör du för bildinställningar (Pure, User, ljus- kontraststyrka etc etc)? Dessutom, har du stängt av Intelligent mode (eller vad det nu heter) och dess ljussensor? Den kan nog ställa till med lite bekymmer annars...
Postad 25 January 2011 - 11:01
Det är inget du vill ha heller.. Det är till för apparater som inte fixar 24p
Postad 25 January 2011 - 14:01
Manualen föreskriver ju att man ska använda destillerat vatten, någon som har något förslag? Det är fingeravtryck från mina barn som måste bort...
Postad 25 January 2011 - 19:49
Krp 500 a:)
Den är "sämre" svärta på. Den djupaste svärtan kommer från M-modellen.
Postad 25 January 2011 - 19:55
+ 1
Vad kör du för bildinställningar (Pure, User, ljus- kontraststyrka etc etc)? Dessutom, har du stängt av Intelligent mode (eller vad det nu heter) och dess ljussensor? Den kan nog ställa till med lite bekymmer annars...
När vi ändå har andra M-lovers här:
Svärta +2. Ibland högre men aldrig över 4
Färg -34(jag vet, det är inte klokt!)
Skärpa -15
Kontrast runt 30
Hur är det med er andra "M"-issar? Vad säger ni om min färgmättnad? Jag blir inte klok på varför det ser bra ut på minus 34. Min gissning är att servicemenyns inställningar är lite annorlunda på min teve. Någon annan förklaring kan jag inte få fram just nu.
Annars brukar jag köra PURE samt USER. USER ger lite mer punch när det kommer till kontrasten.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 25 January 2011 - 19:56.
Postad 26 January 2011 - 21:27
När vi ändå har andra M-lovers här:
Svärta +2. Ibland högre men aldrig över 4
Färg -34(jag vet, det är inte klokt!)
Skärpa -15
Kontrast runt 30
Hur är det med er andra "M"-issar? Vad säger ni om min färgmättnad? Jag blir inte klok på varför det ser bra ut på minus 34. Min gissning är att servicemenyns inställningar är lite annorlunda på min teve. Någon annan förklaring kan jag inte få fram just nu.
Annars brukar jag köra PURE samt USER. USER ger lite mer punch när det kommer till kontrasten.
Färg -34??? Får du inte i princip en svartvit bild då?
Körde på User innan jag låste upp ISF-lägena, nu kör jag enbart på dessa (ISF-Day och ISF-Night) samt GAME-läget för spel och jag är minst sagt MYCKET nöjd!
Redigerat av ajzman, 26 January 2011 - 21:28.
Postad 26 January 2011 - 21:32
Hur gör ni ren era skärmar? Satt och funderade på om att det skulle fungera med batterivatten men den är ju bara avjoniserad eller är det att likställa med destillerad?
Manualen föreskriver ju att man ska använda destillerat vatten, någon som har något förslag? Det är fingeravtryck från mina barn som måste bort...
Jag rengör mina skärmar (plasma, LCD och Macbook) med Spectral Spray, lite dyr men funkar hur bra som helst och räcker lääänge (köpte min för 1.5 år sen och har åtminstone halva flaskan kvar):
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=132930
Postad 27 January 2011 - 10:11
Färg -34??? Får du inte i princip en svartvit bild då?
![]()
(själv kör jag +8 i ISF-lägena...)
Körde på User innan jag låste upp ISF-lägena, nu kör jag enbart på dessa (ISF-Day och ISF-Night) samt GAME-läget för spel och jag är minst sagt MYCKET nöjd!
Nej bilden har fortfarande färg. Du glömmer att det som är lite av 500Ms hemlighet är att den har 120 steg istället för 60 som de andra Kuro-modellerna har. Jag har alltså tillräckligt med färg kvar på -34.
Igår provade jag att höja till 0 på färgen på en gammal Tati-film. Det funkade väl bra men just rött blir lite skrikigt. Jag antar att en duktig kalibrerare kan bli av med det.
Postad 27 January 2011 - 11:37
Postad 27 January 2011 - 11:51
Ja tittar jag noga så är letterbox grått:/ o släcker jag helt ja då är skärmen mycket grå mot ramen
Vad kör du för inställningar?
Postad 27 January 2011 - 13:10
Ja tittar jag noga så är letterbox grått:/ o släcker jag helt ja då är skärmen mycket grå mot ramen
Kör du PC- eller Videonivåer på svärtan?
Postad 27 January 2011 - 16:16
Pc advance,video svärta??
Om du kör PC-svärta på tvn går gråskalan i steg från 0-255... Om din videokälla skickar video-svärta till din tv så går den i sin tur i steg från 16-235. Om du kombinerar dessa så kommer TVn aldrig visa svart (0) utan den lägsta nivån som kan visas är 16 vilket då ligger en bit upp på gråskalan.
Redigerat av BennySlyden, 27 January 2011 - 16:17.
Postad 27 January 2011 - 18:36
Postad 27 January 2011 - 19:32
Pure cinema svärta?
PC-svärta som i Personal Computer-svärta i det här fallet. Det har inget med Pure Cinema att göra och om din tv väljer color space automatiskt (det gör den som default) så borde ovan nämnda konflikt inte vara ditt problem.. men man vet aldrig..
Hur är dina brightness och contrast-inställningar?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
* Officiell tråd - Pioneer G9
1 bild
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?