Vinyltillbehör
4965 svar till detta ämne
Postad 26 June 2010 - 20:45
kungzlatan
-
kungzlatan
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Har stött på ett eventuellt problem. Remmen går i botten för att sedan hacka upp till toppen igen. Den hoppar upp typ var 10e sekund. Jag upplever emellanåt att ljudet saktar ner i de inre spåren när detta sker vilket är väldigt störande.
Jag har rengjort både rem och lagret som roterar, men det hjälper inte. Spelaren är väldigt gammal och vet inte om rem är bytt tidigare. Jag har ivf inte gjort det. Kanske läge för ett rembyte? Vad tror ni?
Försökte ladda upp videofil på eländet, men hade ej behörighet.
Redigerat av kungzlatan, 26 June 2010 - 20:46.
Postad 29 June 2010 - 19:08
kungzlatan
-
kungzlatan
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag är inne på att gå efter Glidtassens omdöme och beställa Heed RIAAt. Passar på att sälja mitt gamla till svågern.
Har mailat ljudmakarn och det är lugnt för dom att testa och sedan skicka tillbaka inom 14 dagar ifall jag inte skulle vara nöjd.
Såg att man kan köpa till externt power supply. Det ska visst ha en del inverkan på ljudet. Ett självklart val att köpa till eller? 300:- extra.
Skattepengarna måste brännas på någon pryl och just nu är det RIAAt som står närmast till hands för uppgradering
Mvh Andreas
Jag kunde såklart inte hålla mig. Fick ovan nämnda Riaa med posten idag. Låter mycket bra direkt kall ur lådan. Blev en jäkla punch i basen, de höga tonerna blev mycket renare och behagligare och låtarna fyller rummet på ett annat sätt. Ser fram emot när jag spelat in det (72h enl manual).
Redigerat av kungzlatan, 29 June 2010 - 19:09.
Postad 29 June 2010 - 19:29
barrman
-
barrman
-
Användare
-
-
153 inlägg
Ja Heed är förmodligen ett topp köp i sin prisklass. Jag kör MC varianten och det varken brusar eller stör utan funkat ypperligt. MC RIIA skall ju vara lite mer komplicerade att få till och de har då Heed lyckats utmärkt med till ett facilt pris. Något annat som slår mig med detta RIIA är att utsignalen är väldigt stark så stark att jag har nivå justerat neråt på ingången som RIIA är kopplat till.
Mitt favorit RIIA är Harmony designs RIIA, hade det på lång hemlån till min tidigare mm puppa. Dock när jag skulle skaffa nytt RIIA till mc puppa så kände jag att det var lite för dyrt lite för brett för min hylla samt behov att använda step up trafo.
Vinylavdelning på minhembio nu !
Postad 29 June 2010 - 22:20
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
2990:- utan QPSU, med QPSU är det +3290 dvs total 6280:-
Då är det bättre att köpa denna http://www.ljudmakar..._id=1451&menu=1Vet ni om det är någon som säljer HEED i söder ? Alla bor ju som tur är inte i Stockholm
Redigerat av cedergren, 29 June 2010 - 22:21.
Postad 29 June 2010 - 22:48
Unregistered53a69b62
-
Unregistered53a69b62
-
Användare
-
-
232 inlägg
Här kommer ett hett tips på ett bra RIAA-steg TRIGON Vanguard II Sound By Singer- Tar såväl MM som MC-pickuper - Förstärkning ställbar i 16 steg - Impedans ställbar i 31 steg - Kapacitans ställbar i tre steg - Uppgraderingsbar till batteridrift - Tillverkad i Tyskland, utsökt finish - Kostar 5 200.- - Finns för provlyssning runt om i Sverige  IMPROVED audio
Redigerat av Unregistered53a69b62, 29 June 2010 - 23:01.
Postad 01 July 2010 - 15:32
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag kunde såklart inte hålla mig. Fick ovan nämnda Riaa med posten idag. Låter mycket bra direkt kall ur lådan. Blev en jäkla punch i basen, de höga tonerna blev mycket renare och behagligare och låtarna fyller rummet på ett annat sätt. Ser fram emot när jag spelat in det (72h enl manual). Vänta bara några dygn skall du får se på grejer.Ditt RIAA kommer att låta bättre med tiden och släpper allteftersom. Men jag föreslår att du möblerar om i din möbel så att skivspelaren får ett ordentligt underlag. Bara om du flyttar in Regan mot mitten av bänken där tv:n står kommer det att hända massor i ljudbilden, det gjorde det för mig. Regas bottenplattor är känsliga för vibrationer, så försök gärna att få bort spelaren från högtalarna så långt det går. Det är nog ingen hit att den står ovanpå förstärkaren. Grattis till nytt RIAA.
Redigerat av Glidtassen, 01 July 2010 - 15:33.
Postad 01 July 2010 - 16:18
kungzlatan
-
kungzlatan
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Vänta bara några dygn skall du får se på grejer.
Ditt RIAA kommer att låta bättre med tiden och släpper allteftersom. Men jag föreslår att du möblerar om i din möbel så att skivspelaren får ett ordentligt underlag. Bara om du flyttar in Regan mot mitten av bänken där tv:n står kommer det att hända massor i ljudbilden, det gjorde det för mig. Regas bottenplattor är känsliga för vibrationer, så försök gärna att få bort spelaren från högtalarna så långt det går. Det är nog ingen hit att den står ovanpå förstärkaren.
Grattis till nytt RIAA.
Ajdå, då blir det besvärligt att placera tvn. Ny tv-bänk är dock på tapeten (eftersom nuvarande är förskräcklig) så det får bli nånting smalare och sedan ett hifi-rack på det. Eftersom jag har det under snedtak (under en trappa) så är det inte helt lätt att möblera om. Tack för tipset
Redigerat av kungzlatan, 01 July 2010 - 19:08.
Postad 01 July 2010 - 16:40
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Well, du hittar säkert en lösning på det hela.
Vibrationer kan vara: markburna eller luftburna. Om man kan få bort endera så är det bra.
Postad 01 July 2010 - 20:27
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Nu när man köper mycket begagnade skivor så kanske man skulle investera i en enkel skivtvätt
Att den skall ha ett sugmustycke tycker jag är ganska självklart
Någon som har en sådan ?
och kan berätta lite
Edit: problemet är att de kostar skjortan och att jag hellre lägger pengarna på skivor
Men då skulle det vara fint om någon som har bättre erfarenhet än mig kunde berätta
hur man lämpligtvis gör detta "för hand"
Har också problem med statisk elektristet
Hur avhjälper man det enklast ?
Redigerat av cedergren, 01 July 2010 - 22:31.
Postad 02 July 2010 - 07:54
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag prövade VPI:s skivtvätt på Audio Concept för några månader sedan.Den fungerade fint, men uträttade inte mästerverk. Visst det lät bättre, men inte 7000:- bättre. En av våra medlemmar i forumet rekommenderade Knosti nedan. Den är betydligt billigare och skall fungera fint. Jag tror att jag skall investera i denna. Att köpa en skivtvätt för mer än hälften av vad ens vinylrigg kostar verkar lite nördigt och overkill.
knosti.jpg 64.93K
0 Antal nerladdningar KnostiKnosti Video
Redigerat av Glidtassen, 02 July 2010 - 07:55.
Postad 02 July 2010 - 10:19
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jag har en Knosti ståendes i garderoben. Det fungerade hyggligt men
fick man inte bort sköljvätskan så knastrade det väl mycket.
Angående tvättmaskin så kan man alltid gå ihop ett gäng om en.
Köpte min VPI för 4500 SEK via Svensk Roger i Norge. TAA Import.
Statisk elektrisitet: Har man vattenburen värme så låter man
plattan nudda ett element. Vips borta. Jag fick dock hem en
antistatpickadoll med FedEx igår. (Det finns flera nivåer av
galenskap  )
Postad 02 July 2010 - 10:28
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Jo, den verkar vettig för pengarna
Dock så tror jag att man skall satsa på egen blandning av tvättvätska
Destillerat vatten och isopropanol samt byta vätska ofta om man tvättar många skivor åt gången
Jag är först och främst ute efter att ta bort lite fingrar som
taffsat på skivorna. Att det skulle sitta så mycket junk i spåren på annars välskötta skivor tror jag inte på.
Nålen lär säkert dra upp den skiten i sådana fall och då är det nålen man bör tvätta.
Redigerat av cedergren, 02 July 2010 - 10:32.
Postad 02 July 2010 - 13:28
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Jag prövade VPI:s skivtvätt på Audio Concept för några månader sedan.
Den fungerade fint, men uträttade inte mästerverk. Visst det lät bättre, men inte 7000:- bättre. En av våra medlemmar i forumet rekommenderade Knosti nedan. Den är betydligt billigare och skall fungera fint. Jag tror att jag skall investera i denna. Att köpa en skivtvätt för mer än hälften av vad ens vinylrigg kostar verkar lite nördigt och overkill.
knosti.jpg 64.93K
0 Antal nerladdningar
Knosti
Knosti Video
Tycker du setter fel focus med ditt uttalade om "inte 7000kr bättre", det handlar om renslighet av vinyl plattor!!! Begangnade som nya, har själv en veldigt dyr pu, med god renslighet er det møjligt att få ut betydligt mera timmar från Pu, tvättning o Zero Dust användning ett måste, dessutom bättre ljud!!!
Redigerat av Unregistered85f16d8f, 02 July 2010 - 15:32.
Postad 02 July 2010 - 14:52
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Märkte att jag fick genomslag från bänken jag ställt skivspelaren på
Ställde dess konade "plastfötter" på vanliga dämpkuddar man har för förstärkare och högtalare
dvs den tjocka runda varianten (125 kr )
Resultat = Noll genomslag
Kommer absolut låta den stå kvar på dessa även om den snart skall upp på sin vägghylla
Redigerat av cedergren, 02 July 2010 - 14:53.
Postad 02 July 2010 - 19:37
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
För att spinna vidare på Rogers inlägg så gjorde jag misstaget att
inte tvätta ett par nya vinyler för ett par veckor sedan. Med resultatet
att det bakades grums runt nålen som smälte samman av friktionen.
Därav har stuntsvarven Technics 1200 tjänstgjort i väntan på alkoholfri
nålrengöringsvätska.
Nya vinyler har oftast mkt skit i spåren från pressningen. Stort misstag
att köra Massive Attack "Helegioland" otvättad bara för att den såg så ren ut.
Postad 02 July 2010 - 20:35
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Glidtassen´: Jag förstår gott och väl att du anser 7000 kr för en
tvättmaskin vara overkill. Jag har vart i samma läge. Men då man sitter
med en dyr pickup (speciellt S.R´s) så är det en investering värd
pengarna. Knostin är helt OK. Men jag tror man bör torka av plattorna
med en mikroduk istället för att torka i det där stället.
Postad 02 July 2010 - 21:00
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag ifrågasätter inte vikten av en finare vinyltvätt.Men min vinylrigg med spelare, puppa och RIAA går på ungefär 8000-9000:- Jag gissar att Svenska Roger har lagt lite mer på en puppa än vad jag gjort, men hans ekonomi är nog en annan. Jag är för närvarande student och att då lägga över 5000:- på en skivtvätt känns som en lite skev prioritering. Men om jag hade pengar över, javisst.
Redigerat av Glidtassen, 02 July 2010 - 21:02.
Postad 03 July 2010 - 07:59
alen_zivo
-
alen_zivo
-
Användare
-
-
179 inlägg
blev hänvisad till denna tråd efter att ha startat en egen så ja kopierar över mitt inlägg hit o hoppas på hjälp :
tjenare! jag funderar på o inhandla en vinylspelare men har 0 koll va e de man ska tänka på när man köper en (beg antaglingen) ? varv? tumstorlek på skivorna? som sagt total amatör behöver hjälp
värkar ju finnas ganska billiga på tradera skivor samt spelare men man fattar ju inte mycket
Postad 03 July 2010 - 08:06
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Du får det mest basala med Pro-Ject och Rega.Du behöver en spelare med: En stabil plint Bra tonarm En hyffsad puppa (pick-up) Kolla upp om din förstärkare har en phono ingång, om den inte har det kommer du att behöva inhandla ett RIAA. Ett RIAA är en speciellt utvecklad för-förstärkare avsedd för LP-spelare.
Postad 03 July 2010 - 12:47
Ar@b
-
Ar@b
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
blev hänvisad till denna tråd efter att ha startat en egen så ja kopierar över mitt inlägg hit o hoppas på hjälp :
tjenare! jag funderar på o inhandla en vinylspelare men har 0 koll va e de man ska tänka på när man köper en (beg antaglingen) ? varv? tumstorlek på skivorna? som sagt total amatör behöver hjälp
värkar ju finnas ganska billiga på tradera skivor samt spelare men man fattar ju inte mycket
Köper du en beg spelare så kolla så delarna inte glappar, känn på tonarmen så det inte finns mycket glapp, finns det ett litet så är det ingen fara, lyssna även efter oväsen i tallrikslagret. De flesta modeller från Thorens, Rega, Pro-ject och Dual är bra Några riktigt bra budgetmodeller är Pioneer PL12D och Sansui SR222, brukar finnas för runt 500 lappen. Behöver du en RIAA förstärkare så kolla på TCC TC750, jag köpte en sådan mest för att testa och blev väldigt positivt överraskad  finns för 500kr på Kjell.com och Svalander.se
Postad 03 July 2010 - 22:21
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
i väntan på alkoholfri nålrengöringsvätska.
Vad är problemet med alcohol om man blandar det med destillerat vatten typ 30/70 Kan inte tänka mig att tensider är bra det heller och något måste man tillsätta i vattnet för att fett och smuts skall lösas upp
Postad 04 July 2010 - 09:57
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Det är för att få bort envis gegga från själva nålen: http://store.acousti...;Title_ID=37225Om det är alkohol med så kan diamanten lossna från själva cantilevern (röret). Å det är inte kul.
Postad 04 July 2010 - 10:09
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Det är för att få bort envis gegga från själva nålen:
http://store.acousti...;Title_ID=37225
Om det är alkohol med så kan diamanten lossna från själva cantilevern (röret). Å det är inte kul. 
Gäller det alla nålar ?
Postad 04 July 2010 - 12:24
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Alkohol har ju en tendens att torka ut allt som innhåller plast eller gummi. Därför kan det vara lite vanskligt att använda.
Postad 04 July 2010 - 15:25
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Men det beror ju på i vilka koncentrationer man använder det
I de medel som inte använder alkohol, vad är det i dom ?
Postad 04 July 2010 - 15:33
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Glidtassen´: Jag förstår gott och väl att du anser 7000 kr för en tvättmaskin vara overkill. Jag har vart i samma läge. Men då man sitter med en dyr pickup (speciellt S.R´s) så är det en investering värd pengarna. Knostin är helt OK. Men jag tror man bör torka av plattorna med en mikroduk istället för att torka i det där stället.
Mjuk tandborste brukar jag andvända och dest vatten sen eftertorka med en mjuk trasa har funkat sedan 70talet .
Postad 04 July 2010 - 19:55
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Men det beror ju på i vilka koncentrationer man använder det
I de medel som inte använder alkohol, vad är det i dom ?
Många rengöringsvätskor innehåller en liten mängd alkohol, så koncentrationen har säkert betydelse. Man har ju läst om enzymer, joner och alla möjliga saker i rengöringsvätskor. Jag vågar dock inte ge mig in på någon djupare diskussion om vad dessa vätskor består av. Jag är absolut ingen expert på detta område! Någon som är kunnig får gärna upplysa oss övriga!
Postad 04 July 2010 - 21:21
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag tror att jag kommer att testa Knosti skivtvätt när jag får råd.Men sedan finns det alternativa tvätt lösningar som man kan använda. Jag läste om denna i ett annat forum: 7 delar destillerat vatten 1 del isopropolalkohol 1 droppe YES diskmedel. Men vad skall man använda för sorts flaska för förvaring eller applicering av denna vätska? Om man i framtiden skulle vilja köra OKKI NOKKI så skall man låta vätskan rinna över skivan, men finns det inte speciella flaskor med en längre pip för detta ändamål?
Postad 04 July 2010 - 21:31
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Jag skall berätta för dig i veckan, då jag beställt en
Kommer dock inte använda medlet som medföljer utan blandar destillerat vatten och alkohol och en droppe yes
Postad 04 July 2010 - 21:45
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jag kommer köpa Onzow Zerodust stylus tip cleaner.
Mycket smidig nåltvätt.
Postad 04 July 2010 - 22:07
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Har en sån, Jonas. Mkt bra. Men den rådde inte på geggan som bakades
fast efter att ha kört Massive Attack ny vinyl - - > Clearaudio elexiret.
Postad 04 July 2010 - 22:12
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Men hur tusan kan det fastna vinyl så att det inte går att borsta bort med en nålborste ?
Har ni upplevt detta med andra nya skivor också ? Eller kanske det bara är denna.
Postad 05 July 2010 - 08:44
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Men hur tusan kan det fastna vinyl så att det inte går att borsta bort med en nålborste ?
Har ni upplevt detta med andra nya skivor också ? Eller kanske det bara är denna.
Första gången det händer. Massive skivan har spår djupa som plogfåror. (Extrem bas). Pickupen är en extraordinär spårare. Jag kör 0,1gram mer än rekommenderat nåltryck istället för antiskating. Värmefriktion. Inget att nojja för.
Postad 06 July 2010 - 18:55
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Då har jag testat Knosti skivtvätt på några skivor som inte såg smutsiga ut men som knastrade något enormt
Resultatet är överväldigande positivt och om de såg rena ut innan så var det inget mot hur
fina och nya de ser ut nu.
Omöjligt att avgöra om ljudet förbättrades överlag, då inte ens jag har ett sådant minne
Men klart godkänd lösning och okey för tex mig som inte har så många skivor
dock lite väl omständigt om man skulle tvätta 1000 tals skivor
Då hade jag nog satsat på en med sug och hela baletten, för skivtvätt skall man ha
det är jag helt övertygad om efter denna lilla testen
Vad gäller tvättvätska så kan de återvinnas. Har man inte skivor som är indränkta med
fett så är det bara att filtrera vätskan och slå tillbaka i flaskan.
Redigerat av cedergren, 06 July 2010 - 18:57.
Postad 07 July 2010 - 13:08
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Tack så mycket Cedergren för ditt inlägg.
Jag funderar på att skaffa samma tvätt när jag får pengar över. Men kanske man tom kan köra blandningen som jag nämnde tidigare:
7 delar destillerat vatten
1 del isopropolalkohol
1 droppe YES diskmedel.
Det var ett recept jag såg i ett annat forum, men "delar" är det detsamma som deciliter? Jag vet inte om rengöringsvätskan som följer med Knosti kostar mycket pengar? Kanske skulle ovanstående recept bli billigare?
Hur blir det med Svalanders blandningar, skall man återvinna vätskan även där?
Postad 07 July 2010 - 13:14
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Jag använde den som följde med för att testa den och den funkar
Men jag kommer blanda själv i framtiden, då det är billigare att köpa
på apoteket än från svalander
80 kr betalade för 1 liter Destillerat vatten + en liten flaska isopropylalkohol
Det kommer men en filtrerings "pip" med knosti
Man kan använda ett vanligt kaffefilter som man klipper till till dennna
när filtrena som följer med är skitiga
Jag filtrerade vätskan var 7de skiva och det var inte mycket skit
annat än dammpartiklar
Redigerat av cedergren, 07 July 2010 - 13:16.
Postad 07 July 2010 - 13:23
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Glidtassen; jag har Knosti paketet liggandes. Hör av dig när du är
redo.
Postad 07 July 2010 - 13:30
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Glidtassen; jag har Knosti paketet liggandes. Hör av dig när du är redo. 
Jag har skickat ett PM till dig, hör av dig när du har tid.
Postad 07 July 2010 - 13:37
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Cedergren, eftersköljer du dina skivor under kran eller?
Postad 07 July 2010 - 13:50
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Cedergren, eftersköljer du dina skivor under kran eller?
Nej det behövs ingen sköljning och gör du egen vätska med destillerat vatten och bara en liten del alkohol är det ännu mindre anledning att göra det. Kranvatten är tabu, då det innehåller så mycket skit som du inte ser förrän att vattnet dunstat. Det viktiga är som sagt att filtrera vätskan efter en omgång Torkstället rymmer 7 skivor så det kan vara lagom
Postad 07 July 2010 - 13:52
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jag köpte ett Svalander paket som även innehöll bland annat en gummimatta
man la skivan på, för att sedan applicera tvättvätska på med hjälp av en
mjuk borste. Sedan skölde jag skivorna i Knostimaskinen fylld med destillerat
vatten. Duttade bort det mesta vattnet med luddfritt papper. Sedan fick
dom torka i stället.
Helst ska man ha två byttor. en med tvättmedeol. Den andra med destillerat vatten.
Edit: Risken är att jag svamlar ihop det. Kommer faktiskt inte ihåg om jag köpte
prylarna var för sig. Knostin resp skivvårdspaketet från Svalander. Ålder + Värmen....
Redigerat av Bongo_Mongo, 07 July 2010 - 14:18.
Postad 12 July 2010 - 06:26
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag avskyr värmen just nu.Hela vinterhalvåret gnäller man över brist på solsken, jag är inte otacksam - men detta väder är extremt krävande att lalla runt i. Avid Hifi har uppdaterat sin hemsida och jag har varit in och läst lite mer. Jag driver längre bort från tankarna på en Rega P5 då jag tror att den inte kommer ge mig det basfundament som jag behöver. Jag tror just nu på en tyngre konstruktion med separat motor. Jag uppdaterar mitt föregående inlägg då jag varit på Audio Concept och fotat lite. AVID
IMG_1265.jpg 257.82K
1 Antal nerladdningar
bak.jpg 41.52K
1 Antal nerladdningar
utanrallrik.jpg 194.65K
1 Antal nerladdningar
IMG_1299.jpg 86.04K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 15 July 2010 - 21:35.
Postad 15 July 2010 - 14:28
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Dynavector XX-2 ren igen efter två drag med Clearaudios nålrengöringsvätska.
Det som varken Gelkudden eller borste rådde på.
Stuntsvarven 1200á i all ära. Men det här är en helt annan liga. Kropp
i instrument/röster. Hela frekvensregistret hänger samman. Och
djupbasen!!!!!!!!! Varje muskelknut i kroppen löses upp. Känns som
att komma hem efter en lång resa
Postad 15 July 2010 - 15:55
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Hittade du rengörings-kitet?
Du kan väl bränna av ett mail till mig om jag kan köpa det beg?
Postad 15 July 2010 - 16:06
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jodå, Glidtassen.
Du får köpa det till halva priset förutsatt att du tar dig ut till
Ingarö på en demo. Du har ju vart lite skeptisk. Tänkte ge dig
en inblick i vad som väntar dig i vinylkedjan!  För det finns
ingen återvändo!
Postad 15 July 2010 - 21:20
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag får ta kontakt med dig när det blir dags mannen. Så jag antar att du kan hålla det till mig en liten stund till. Återigen, många tack. Jag har varit skeptisk mot tanken att bränna över 7000:- på en vinyltvätt, men en mer anspråkslös tvätt som "Knosti" verkar lite mer realistisk.
Untitled_1.jpg 26.39K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 15 July 2010 - 21:32.
Postad 16 July 2010 - 16:22
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Den är din, GT. Kul att den kommer till användning. Inga av
mina vinylälskande polare i Sverige har nått nördstadiet
där ens en Knosti för 300 kr är att tänka på. Jag är däremot
bortom all räddning. Ger mina skivor ett pistolskott med antistat-
pickadollen innan nålen sänks ner. Ja, herregud...
Postad 16 July 2010 - 22:36
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Den är din, GT. Kul att den kommer till användning. Inga av mina vinylälskande polare i Sverige har nått nördstadiet där ens en Knosti för 300 kr är att tänka på. Jag är däremot bortom all räddning. Ger mina skivor ett pistolskott med antistat- pickadollen innan nålen sänks ner. Ja, herregud... 
Jag odlar myten om mig själv som en connoisseur, åtminstone när det avser: kaffe, choklad. Men givetvis sammanstrålar detta med mitt intresse för vinyl och de estetiska företräden som skivspelare utstrålar. Det ligger en sakral ritual latent varje gång jag plockar fram en skiva, smuttar på mitt Yirgacheffe tillsammans med en matchande årgångs choklad från Valrhona. Efter att jag blivit biten av vinylen så är det svårt att släppa taget.
Redigerat av Glidtassen, 16 July 2010 - 22:37.
Postad 17 July 2010 - 01:20
Schweppes
-
Schweppes
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Har köpt en massa begagnad vinyl, måste man tvätta dom fast att de bara är lite dammiga ?
Redigerat av Schweppes, 17 July 2010 - 01:21.
Postad 17 July 2010 - 05:39
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
-Noop, du måste inte tvätta dem.
Köp en skivborste, det brukar vara en bra ide. Antar att det är jag och Bongo Mongo som känner för att nörda loss
i vinylträsket. Vinylmediet är så roligt för att det går verkligen att modda, och åstadkomma skillnader genom små tweaks.
Redigerat av Glidtassen, 17 July 2010 - 05:39.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|