Uppdatering. Har nu gjort en fabriksåterställning och problemet är borta. Vad tror ni problemet kan ha varit?
Redigerat av Unregisteredc6b76c48, 20 July 2010 - 12:31.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Onkyo TX-NR1007, 3007, 5007 *
Startad av
hassesolo
, Aug 02 2009 09:03
1313 svar till detta ämne
32 relaterade trådar
Postad 20 July 2010 - 12:12
Är ägare till en 1007 och vart nöjd hitills. Hur uppfattar ni det med det brusande bakgrundsljudet? Märkte förut när jag satt och tittade på tv hur det brusar hur högtalarna. Tänkte att det var tv-sändningen men det var det inte utan gäller alla källor om jag slår på något annat än pure direct, direct eller stereo. Så alla fejkade suroundprogram jag kan använda mig av med enbart 2 högtalare inkopplat ger ett brus. Detta är alltså ett brus som upptäcks utan att sätta örat mot diskanten.
Uppdatering. Har nu gjort en fabriksåterställning och problemet är borta. Vad tror ni problemet kan ha varit? Redigerat av Unregisteredc6b76c48, 20 July 2010 - 12:31. Postad 20 July 2010 - 13:46
Jag har problem med att kalibrera min TX-NR1007 med Audyssey. Eller jag får inte riktigt dom resultat jag förväntat mig. Har sett att det finns (minst) en dedikerad tråd för Audyssey-kalibrering men implementeringarna verkar skilja sig ganska rejält åt så jag tänkte att det är säkrast att fråga andra ägare av samma receiver. Här kommer de underliga resultaten i punktform:
1) Den vill envist sätta väldigt låga delningsfrekvenser för mina fronthögtalare. Trots att jag bara har stativare så vill Audyssey att dom ska spela ned till 40Hz. Jag skulle hellre bryta runt 70-90Hz och det kan jag ju ställa om själv i efterhand men ändå störigt. 2) Den sätter sänker ljudnivån på samtliga högtalare i min uppsättning med ganska mycket. I min uppsättning sätter den nivåer mellan -5 och -20dB (beroende på hur jag ställer in subben). Det logiska borde vara att försöka centrera nivåerna runt 0 trodde jag... Jag har läst på några ställen att den försöker kalibrera för någon form av referensvolym på 0dB, dvs att man ska spela med volymen satt på 0dB när man lyssnar för att det ska bli referensnivåer. Det kan i och för sig köpa men 0dB är på tok för högt i mitt lilla vardagsrum och det går inte att stå ut med så hög volym så det känns som helt galet att kalibrera för sådana nivåer! Som max lysnar jag på mellan -15dB till -5dB. 3) Subwoofern får knappast någon signal alls. Om jag ställer in subbens egen volym på ca 50 % sätter Audussey nivån till -20dB vilket är en så låg nivå att subben inte ens går igång om jag sätter den i AutoOn-läget (jag äger en XTZ 99 W12.16). Sätter jag subbens volym på 25% så hör man knappt kalibreringens testtoner men Audussey sätter ändå nivån till -10dB typ. Då går förvisso subben igång med AutoOn men det låter väldigt basfattigt och tråkigt. Någon som haft liknande problem och som vet vad det är jag gör fel? Jag tycker själv att jag läst på ganska ordentligt i olika forum och följt alla instruktioner som givits. Tackar på förhand! Postad 21 July 2010 - 10:32 1. Du väljer själv delningsfrekvens efter kalibrering THX rek 80 Hz. 2.Den ställer ljud nivån så att 0 är THX referensvolym (många tycker att det är för högt) 3. Den ställer in så du får rak frekvensgång (kolla så du inte har satt på thx bgc som tar bort under 60Hz) Postad 21 July 2010 - 19:19
Är det rekommenderat att köra med "Loudness Plus" påslaget när man har ett mindre rum? Eller förstör det något med ljudbilden?
Har för mig att jag läste för länge sedan att "Loudness Plus" infördes på receivers pga att vissa inte kan spela så högt i mindre rum och går då miste om alla detaljer som är meningen att höras vid 0db (dvs referensvolymen för THX). Att meningen med "Loudness Plus" är att dessa original detaljer skall förstärkas vid lägre volym. Är jag helt fel ute?? Postad 22 July 2010 - 10:23
Japp, fel av mig faktiskt. Det stämmer det du säger *tar på sig dumstruten* Postad 22 July 2010 - 18:50
Hej,
Jag har lite problem med min Onkyo 5007. När jag kopplar min LG BD390 till 5007:an och ut till min Sony VPL HW15, så står det att projjen visar 1080/60p i projje menyn trots att jag har hdmi resolution på: trough samt min Blu-ray på 24hz. Jag har testat att köra endast min LG BD390 med projjen och då står det 1080/24p som det skall på projjen, därav slutsatsen att det är något i receivern som inte klaffar. Kan tillägga att jag även har testat dem andra upplösningarna på hdmi resolution (dvs 4.4 i menyn), utan resultat på projjen. Har jag missat att aktivera någon grundläggande funktion i receivern el. liknande? Väldigt tacksam för hjälp. Postad 22 July 2010 - 19:08 Löste precis problemet själv. Det berodde på att Monitor utgångarna var satta på Both ist. för HDMI Main. Så nu står det 1080/24p på min projj Postad 01 August 2010 - 18:35
Vilka modeller i TX-NR*007 serien är det som har bryggbara kanaler, är det endast 5007?*
Postad 01 August 2010 - 18:37
Ja! Och i tidigare generation var det bara 906 som hade det. Postad 01 August 2010 - 20:01 Tror att både 3007:an och 5007:an går att bryggkoppla, kan ha läst fel men det går att se i manualen som går att laddan ner från t.ex. Onkyo.co.uk. Postad 01 August 2010 - 21:34
Min gamla 876 kunde brygga kanalerna även den! Postad 01 August 2010 - 22:38
Givetvis är det så. Min 876:a kunde det den också, det var bara så att jag aldrig testade det p.g.a. att högtalarna var 4-ohmiga.
Så 875, 876, 3007, 905, 906 och 5007 kan bryggkopplas! Postad 02 August 2010 - 22:56
Hej!
Har beställt en onkyo tx-nr3007 väntar otåligt. Jag har ett par frågor jag har ett par klipsch högtalare som är alla är 8 ohms vad ska jag ställa förstärkaren i. Sedan någon som kan ge tips om isf kalibreringen med bild hur ställer man in i automatiskt bara eller. sedan me audyssey kalibreringen eller vad det heter ska de vara odb på intelli volume jag har läst lite men fattar inte . Folk säger ju att man ska ha volymen på o db men de måste ju bli svinhögt hur ställer man in bäst även subb hoppas någon orkar läsa det jag skrivit å förstår mvh.peter Postad 05 August 2010 - 22:02
Hej,
Är det någon som har lyckats streama spotify från en dator till förstäraren, i mitt fall en 1007:a? Hade så gärna velat bara kunna dra igång stärkaren, välja "Net" på fjärren och sen navigera till spotify. Byta låt kan jag göra ifrån datorn. Stort tack på förhand! /M Redigerat av eztoril, 05 August 2010 - 22:03. Postad 06 August 2010 - 16:51
Har samma önskan! Just nu är det en mastig hdmikabel som slingrar sig från laptopen till Onkyon. Postad 07 August 2010 - 23:05
Ok, smidigt! Borde egentligen inte vara så svårt egentligen. Idag kör jag Spotify till 1007:an via min PS3:a. Först kör jag DSbridge som tar all data gående till ljudkortet från Spotify till en lokal http-server. Sedan kör jag PS3 Media Server, vari jag lagt till en "spotify"-webradio-kanal i configen pekades på denna lokala http-server. PS3 Media Server gör sedan alla sina konfade webb-kanaler tillgängliga i PS3:ans ljuduppspelningsmeny. Enda problemet med denna ösning är två stycken: 1. Jag tycker det är bökigt att starta upp PS3:an och navigera runt endast för att lyssna på musik. Framför allt för mig som inte har ngn riktig TV utan kör allt via projektor. Duk ska ner, mörkläggning m.m. 2. Ca. 10 sek eftersläpning i ljudet som överförs. Dvs. om jag byter låt tar det ca. 10 sek att detta får genomslag i vardagsrummet. Nummer 2 kan jag leva med, men nummer 1 är ett betydade problem! Om man bara kunde få Onkyos webbradio-funktion att hitta den loka servern som DSBridge sätter upp... /M Redigerat av eztoril, 08 August 2010 - 11:58. Postad 08 August 2010 - 11:37
Det var ju busenkelt, egentligen. http://192.168.0.140:8124 ...där 192.168.0.140 är min spotify-dators adress. Sedan kör jag DSBridge på datorn och vips så kan jag nu lyssna på Spotify via min nytillagda Internet Radio-kanal. Enda kruxet är 7-8 sek fördröjning mellan låtbyte till dess den nya låten hörs, men det har med DSBridge cachening att göra. /M Redigerat av eztoril, 08 August 2010 - 11:43. Postad 08 August 2010 - 16:56
Det ska testas vid tillfälle...Tack!!! Postad 09 August 2010 - 07:53
Jag har en liten undran. Jag har en 5007 och tycker det är sån jäkla skillnad att se på film med DTS HD MA kontra DOLBY TRUE HD!
Jag vet att det är skillnad mellan ljudformaten till DTS fördel och det är oxå det som låter bäst. Men ska det vara så jäkla mkt? När jag ser på en film med DOLBY så måste jag höja mer för att få samma volym som DTS,det är mkt mindre detaljer i ljudet,basen är ok men tal t.ex är mkt lägre. Jag har stängt av alla inställningar jag vet t.ex Dolby Volume å allt det där. Har ni samma fenomen eller är det bara jag. Spelar bluray från PS3:a med PCM ljud,står PCM multichannel i Onkyo displayen. Postad 09 August 2010 - 13:45
Hej! orkar inte läsa i genom allt som har skrivits om 1007an så jag slänger upp en fråga här!
I dag så kör jag 9.2 uppsättning med front high i stället för front wide, och min fråga är om det går att köra front wide oxo ? vad spelar den kanalen nu ? för stärkarn är ju bara 9.2 men den har 11 kanaler + 2 subb kanaler. Mvh Postad 12 August 2010 - 09:13
Hmm, låter som om du har lite olika inställningar för de olika ljudformaten. Skillnaden mellan DTHD och DTSMA är försumbar. Du kan ju ställa in lite parametrar, separat för de olika ljudformaten, i förstärkaren. Kolla där till att börja med. /Ash Postad 12 August 2010 - 09:21
Det ska inte vara någon skillnad, båda formaten är lossless. Precis som Ashtray säger - kolla inställningarna!
Postad 12 August 2010 - 09:49
Får ta mig en runda till i menyn å spana då
Vad heter Onkyos version av Late night mode? Så att jag kan kolla så allt sånt är avstängt. Postad 12 August 2010 - 10:20
Om du inte har fel på inställningarna så kan det ju vara inspelningen o mastringen som skiljer.Det är väldigt svårt att jämföra olika format, en bra mp3 kan låta bättre än en dålig DTS HD MA ,så om du inte vet att båda har toppkvalitet på ljudet så är det omöjligt. Postad 12 August 2010 - 10:23
Helt sant! Och en BD-skiva kan ha sämre bild än en DVD-skiva o.s.v. Allt beror på källmaterialet.
Postad 12 August 2010 - 14:14
Ok,ska se om jag kan ha 2 filmer med vardera ljudspåren som oxå fått bra betyg på ljudet och jämföra dem,men ska göra en seriös genomgång av inställningar först efter jag gjort en ny kallibrering. Tack för svaren Postad 13 August 2010 - 08:07 Hippo6, du kan strunta i knapparna på förstärkaren. Det är din PS3a som avkodar ljuden och skickar dem till din förstärkare i PCM-format. Eventuella skillnader i ljud beror helt och hållet på avkodningen i PS3an (under förutsättning att du inte rattat på stärkaren samtidigt som du byter ljudformat). Om du har en PS3 Slim kan du pröva att låta förstärkaren göra avkodningen. Jag kommer inte ihåg exakt hur inställningsmenyerna ser ut men någonstans under ljudinställningar för BD skall du byta ut "PCM" mot "bitstream". Postad 13 August 2010 - 08:09
Avkodningen är ju en sak, men förstärkaren har massor av inställningar för ljudprocessande. Kör Pure Direct så hör du hur ljudspåret låter utan färgning av processande mm.
Postad 13 August 2010 - 14:46
Vilken ljudinställningkör ni med då,hade för mig att man ska använda PCM Multichannel på förstärkaren för att få ett ofärgat ljud från ps3:an? Har inget slim,än, så kan ej köra bitstream än Postad 13 August 2010 - 20:42
Funderar på att ersätta min g:a fina TAG AVR32bp-192 med en reciver att använda som "pre-amp/processor"
Och är inte beredd att köpa en dedikerad processor då dom är överprissatta enligt mig och har ett prisfall som är rejält. Sen "tror" jag tex. att förstegsdelen i TX-NR3007 har samma komponentdesign som 5507. Vad säger ni om 3007:an som preamp, eller finns det något annat prisvärt alternativ runt 10.000.- Som slutsteg har jag Rotel RB-1090 och RB-1095 och ett högtalarsystem med blandade IÖ:an konstruktioner. /Lennart Redigerat av LJN, 13 August 2010 - 20:43. Postad 17 August 2010 - 20:20
hd-ljuden funkar inte på min 1007:a.
bara vanligt digitalt. helt tyst så fort hd-ljud väljs. är bara 3 timmar gammal å lite besviken. Postad 17 August 2010 - 22:38 Fortsätt pilla, du hittar säkert orsaken snart. Postad 17 August 2010 - 22:46
Jag försöker få Onkyon att connecta till DSBridge på min dator..
Jag har dock två problem. Dels står det "can't bind port to 8124" samt att dsbridge inte verkar starta ö.h.t med spotify, men med foobar startar det. Samma två filer i båda mappar. Problemet med porten antar jag sitter i brandväggen i windows eller routern. Jag har öppnat porten i Windowsbrandväggen men vet inte riktigt hur jag gör det i routern, vad brukar inställingarna för detta kallas där? Port forwarding/trigging? Postad 18 August 2010 - 09:44
1: Är den kopplad med HDMI 1.3 till BD spelaren? Om ja : är BD spelarens ljud utmatning rätt inställd? dvs Bitstream Om nej: Ny BD spelare med HDMI 1.3 Utan HDMI 1.3 får du inte ut HD ljuden*. För att undvika ramaskri....det finns BD spelare som kan leverera 7.1 med HD via analoga utgångar...men skit i det, din reciver klarar ju att ta in dem digitalt via HDMI. Postad 18 August 2010 - 09:49
En egen fråga gällande 3007án:
Hur pillar man i menyerna men samtidigt har ljudet igång?? Vill testa lite oliika delningar å annat "on the fly". Postad 18 August 2010 - 09:51
Det går tyvärr inte... Onkyo har fått en del skit för detta i diverse HIFI-magasin. Yamaha, Denon och Marantz klarar detta t.ex.
Postad 18 August 2010 - 10:03
WTF!!! Oki, tackar för übersnabbt svar. Postad 18 August 2010 - 13:47
samma kablar används som jag hade till min onkyo 876 och inga inställningar på något har gjorts. när jag har igång vanligt dolbydigital på bluray filmen så kommer ljudet fint men så fort jag ändrar till hd-ljud så blir det tyst.... fattar inget och nej jag har inte igång så ljudet går vidare till tv:en. skall reklamera mitt köp nån som vet om man kan nergradera firmwaren i den? att nollställa den gör ej detta!!! Redigerat av Unregistered46f62999, 18 August 2010 - 16:31. Postad 20 August 2010 - 12:27
Testar med att hänga på ett slutsteg till min 5007 nu, så som jag fattar det i instruktionsboken så skall jag välja "ingen" på A högtalarna då, men det finns inget sånt val. Funderar på om mitt steg är kört eller om det är jag som gör fel.
Problem solved Jag som var helt blind, eller rättare sagt såg inte att jag hade kopplat in den på surrounden istället. Jobbigt med en bänk som man inte kan flytta fram och det är tight med kablar Redigerat av Evil Homer, 20 August 2010 - 12:42. Postad 22 August 2010 - 20:07
Har lite problem med att få HDMI signalen från min Dreambox vidare till tv´n när jag har 1007:an avstängd. Om jag har recievern påslagen så kommer bilden självklart & ljudet i högtalarna. När jag slår av Onkyon så får jag bilden & ljudet kommer i tv högtalarna precis enligt planen. Däremot så får jag ingen bild om jag slår av tv´n & slår på den igen. Jag kan slå av & på boxen & då funkar det fint men så fort jag stänger av tv´n så får jag upp ingången & 1080i men bilden är svart, tills jag slår på recievern & slår av den igen. Tänker att felet ligger i boxen eller tv´n men så vitt jag vet så har jag rätt inställningar i dem båda & det funkar ju delvis. Har kopplat ur scarten mellan boxen & tv´n för att utesluta att det är det som stör för den ingången hittar tv´n direkt.
Kanske någon som tänker klarare än mig kan ha en aning om vad som är knas !? Har inställningarna för HDMI i Onkyon någon betydelse... Bildutmatning: HDMI Huvud Apparatinställningar: HDMI Kontroll (RHID) PÅ Strömkontroll PÅ TV Kontroll PÅ Har testat med olika inställningar men med samma utgång. Postad 25 August 2010 - 07:56
FEL, 3007 kan oxå brygga frontarna, jag kör så! Redigerat av softishman, 25 August 2010 - 07:57. Postad 25 August 2010 - 07:57
Det är sant. Jag mindes fel när jag skrev det inlägget. 875, 876, 905, 906, 3007 och 5007 klarar bryggning. Samt 3008 och 5008 när de kommer ut på marknaden.
Funkar bryggningen bra för dig? Blir inte din 3007:a hemskt varm med så pass lite ventilation som den får i din bänk? Har du jämfört ljudet med och utan bryggning? Redigerat av Audiovector, 25 August 2010 - 08:00. Postad 25 August 2010 - 08:01
Får verkligen inte fram vart man skall kunna skriva in adressen.... Måste man ha nätverkskabeln i först för att över huvud taget få fram menyn för det? Jag streamar redan spotify till min Squeezebox men det vore kul att kunna göra det direkt till Onkyon...
Vart skriver du in adressen? Hittar det inte i menyerna..... Postad 25 August 2010 - 08:05
Varm blir den ändå men jag tycker att det inte är så stor skillnad på värmen innan och nu.... Tv-bänken är helt öppen baktill så luften kan röra sig fritt genom bänken. Ljudet har blivit bättre och renare, klart främst pga att jag kör med olika kablar för high och low på högtalarna, Audioquest Slate till low och Audioquest Granite till high, lödde om mina kablar till single wire för att kunna köra så här! Skall du satsa på 2-kanal nu istället? För det är väl du som annonserar ut dina Heco? Redigerat av softishman, 25 August 2010 - 08:07. Postad 25 August 2010 - 08:14
Om du kör med dubbla högtalarpar så kör du ju med bi-ampning, inte med bryggning. Bryggning gör att högtalarna får ett slutsteg per kanal, dock med dubbla effekten! Testa det också!
Ja det är jag. Ett tag tänkte jag sälja hela Heco-paketet, men jag insåg att suget efter hembio skulle nog bli för stort. Så nu ska jag bara byta ut frontarna mot ett par silverfärgade Canton Vento 890 DC. http://www.hembiobut...p?pgrpnr=119010 Redigerat av Audiovector, 25 August 2010 - 08:15. Postad 25 August 2010 - 08:31
Mnjae, det Softishman beskrev är Bryggning fast med Bi-Wire. Bryggning ger 4x effekt (på en perfekt förstärkare) inte dubbelt. 2 steg x halva impedansen = 2x2=4ggr (i teorin) Postad 25 August 2010 - 08:41
Ja det är sant, man kan bi-wira en bryggad förstärkare. Självklart!
En varning till dig Softishman: Dina Jamo är 4-ohmiga. https://www.prisjakt...ukt.php?e=12870 Då får du inte bryggkoppla din Onkyo. Den jobbar då med 2 ohms last, d.v.s. farligt nära 0 ohm vilket innebär kortslutning!!! Godkända högtalare för bryggning är 8-ohmiga, då jobbar stärkaren med 4 ohms last vilket är lägsta tillåtna. Postad 25 August 2010 - 08:41
Blandar alltid ihop dom där... Klart det är bi-ampning jag lör med... Doh.... fan vad seg man är så här på morgonen.... Kommer inte testa bryggning pga det du skrev (det var därför jag inte kopplade så), Concert 11 är på 4 ohm, därför blev det bi-ampning.... Nu har jag samma effekt som innan till frontarna men mer renhet i ljudet. Dom där Canton är fina.... Hade jag pengar skulle jag snegla på System Audio Ranger eller Master, grymma högtalare... Låter toppen ihop med Primare! Sen är dom läckra! Redigerat av softishman, 25 August 2010 - 08:44. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |