Nokia N900 256MB RAM 32GB
(Mobiltelefoner)
|
7
|
(74)
|
Inga priser |
nokia n900 (1 inlägg)
|
15 år sedan |
Program och spel till Nokia N900 (19 inlägg)
|
16 år sedan |
Samköp Mobilfickor Nokia N900 (30 inlägg)
|
16 år sedan |
vAR äR MiN nOkia N900? >: (173 inlägg)
|
16 år sedan |
N900, feedback från användarna (330 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 14 October 2009 - 12:09
Postad 14 October 2009 - 12:34
"Yesterday, around lunchtime, my test model of Nokia N900 arrived at the door.
And, with a few hours of sleep interrupt, I’ve been playing with it ever since. For about 15 hrs. now. So I think it’s time to put it away for a while, and share some first impressions I got from playing around with Nokia N900.
The bottom line – I’m impressed. Very impressed. Really, really impressed."
And Nokia N900 does a true, almost PC level multi-tasking without breaking a sweat. Here’s a screenshot of of Nokia N900 dashboard with 6 open browser windows, 9 active applications (File manager, Phone app, Conversations app, Ovi Maps, E-mail app, Chess and Blocks games, PDF reader with an e-book open, Gallery app) and an mp3 podcast playing in the background.
Nokia_N900_review_FI_P1_11.jpg 88.5K
0 Antal nerladdningarYoutube film om KOffice
http://www.youtube.c...h?v=6AgJBEo4DD4
Redigerat av moparman, 14 October 2009 - 12:48.
Postad 14 October 2009 - 12:48
För han hade inte hört att den har lanserats nånstans än, utan antog att det handlar om förhandbokning.
Och bad han luska lite mer om datum,
Men Q4 har svenska nokia fått som info.
Och V44 är ganska säkert kort.
Men personligen tar jag det med nypa salt
V44...hmm..2 veckor kvar nu då
Postad 14 October 2009 - 13:21
Nu kommer Acer Liquid (fd A1). Android Dount 1.6 telefon med Snapdragon processor på 1GHz, 800x480 kapacitiv touch m.m. m.m. Skall komma ut i november. Prislappen lutar väl åt är någonstans kring 4000 kr.
F-n blir ju inte enklare nu.... Android är ju onekligen trevligt, alla program man har köpt hänger ju med mitt google-konto. Och med bättre skärm kanske ett svenskt tangentbord kan få plats OK även med telefonen i porträttläge på skärmen. *suck* Adobe har ju utlovat Flashstöd Q1 med i Android.
Redigerat av slotrat, 14 October 2009 - 13:24.
Postad 14 October 2009 - 13:46
Postad 14 October 2009 - 14:00
Helt sant, samtidigt har ju de flesta här varit inne på problematiken att välja och Android-telefoner har varit på "tapeten" innan, nu kommer en som matchar N900 rent hårdvarumässigt, visst det saknas lite i Liquiden, men å andra sidan har inte N900 allt som Liquiden har heller.Är ju 2 skilda segment dom säljs mot. sen känns det som det ända den är bättre på är cpu på 768MHz och skärmen kanske.
Ville mest bara uppmärksamma folk på att det vekar dyka upp ett vettigt Android-alternativ inom kort. Jag förbeställde själv en A1 (Liquid) när den dök upp på Expansys sida för några veckor sedan, men sen försvann den hux flux.
Jag har nog inte riktigt bestämt mig än, men tror ändå jag hakar på N900, har aldrig haft någon telefon med (ett bra) QWERTY-tangentbord (utom en HTC Wizard som jag fick utbytt mot en SE M600i efter några veckor, för jag stod inte ut).
Postad 14 October 2009 - 14:42
Aldrig haft någon lycka med något från acer tyvär.
Sen att fler tycker deras support suger utöver det vanliga gör inte saken bättre.
Postad 14 October 2009 - 14:54
Ringe Nokia och dom tyckte det var skumt om gigantti.fi kör att den finns i lagervara.
Fast på giganttis hemsida står det först att den förhandsbeställbar och sedan att den finns i nätbutikens lager så det är lite motsägelsefullt: http://www.gigantti....erName_is_Nokia
Själv har jag beställt, avbeställt, beställt och avbeställt igen!
Postad 14 October 2009 - 15:16
Fast på giganttis hemsida står det först att den förhandsbeställbar och sedan att den finns i nätbutikens lager så det är lite motsägelsefullt: http://www.gigantti....erName_is_Nokia
Själv har jag beställt, avbeställt, beställt och avbeställt igen!Håller mig med min Nokia 5800 ett tag till, beställde ett Asus 5870 grafikkort istället, men kommer med 99% att beställa N900:an senare!
Var in dit idag, dom hadde en dummy som man fick känna på, den kändes fan lättare än min n91 som jag har för tillfället. Inte alls så farligt stor eller tjock. Tror helt klart jag kommer att kunna leva med den. Knapparna var faktist bra, jämförde lite mot n97 och mot den är dom 100 gånger bättre.
Och han sa att dom haft fel i sin webshop. Nokia representant hadde varit och hälsat på igår, 3 veckor framåt är det officiella datumet.
Fråga lite om efterfrågan, de har varit mera förfrågningar på den här telefonen än då Iphone kom ut. Nokia representanten hade sagt att intresset har varit långt över förväntan.
Redigerat av Icee, 14 October 2009 - 15:19.
Postad 14 October 2009 - 16:59
nån som vart i kontakt med telia och frågat om dom kommer ta in den i sin webshop ?
Jag har mailade telia och tele2 för någon dag sedan.
fick det här svaret från telia:
Hej!
Tack för din förfrågan.
Ber om ursäkt för sent svar.
I dagsläget har vi ingen information om att vi kommer att få in N900.
0ch från tele2:
I dagsläget har vi dessvärre ingen information om Nokia N900 kommer ingå i vårat sortiment eller inte. Kommer den ingå i vårat sortiment kommer den presenteras via våran hemsida www.tele2.se
Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice via e-post eller på telefonnummer 0200-25 25 25.
Postad 14 October 2009 - 17:27
Postad 14 October 2009 - 18:04
- Skärmen hade suverän återgivning av film. Touch screenen var klart godkänd och bättre än n97. Dock ej lika bra som Iphone.
- Pekpinnen som finns i telefonen är skön att använda. Påminner om Palm Pilot då
- Snabb användargränsnitt
- Tangentbordet var bra
- Webbläddraren var suverän
- Kamera gav både foton och video av mycket god kvalite
- Stöd benet är väldigt användbart
Saker som jag är inte så klar på:
Integration med Google tjänster. Kanske genom en kompilerad Google Gears? Mail for Exchange?
GPS kartor
Skall tillbaka till Nokia affären om några dagar när jag funderat ut vad mer som jag skall testa den på.
Trodde jag skulle köpa en HTC Hero men nu blir det en n900. Bra gjort Nokia, äntligen en värdig mobil eller "Internet tablet" som det egentligen är. Nu behöver jag inte skaffa en netbook. Skall köpa en ihopfällbar/rull-ihop-bar liten tangentbord som har mini-usb och något som skyddar skärmen från repor. Vem vet kanske "bältmobilfodral" blir trendigt igen
Postad 14 October 2009 - 18:30
Jag var på Nokia flagship store i Helsingfors där de har en live n900 att pröva (och en e72).
- Skärmen hade suverän återgivning av film. Touch screenen var klart godkänd och bättre än n97. Dock ej lika bra som Iphone.
- Pekpinnen som finns i telefonen är skön att använda. Påminner om Palm Pilot då
- Snabb användargränsnitt
- Tangentbordet var bra
- Webbläddraren var suverän
- Kamera gav både foton och video av mycket god kvalite
- Stöd benet är väldigt användbart
Saker som jag är inte så klar på:
Integration med Google tjänster. Kanske genom en kompilerad Google Gears? Mail for Exchange?
GPS kartor
Skall tillbaka till Nokia affären om några dagar när jag funderat ut vad mer som jag skall testa den på.
Trodde jag skulle köpa en HTC Hero men nu blir det en n900. Bra gjort Nokia, äntligen en värdig mobil eller "Internet tablet" som det egentligen är. Nu behöver jag inte skaffa en netbook. Skall köpa en ihopfällbar/rull-ihop-bar liten tangentbord som har mini-usb och något som skyddar skärmen från repor. Vem vet kanske "bältmobilfodral" blir trendigt igen
En liten notis bara innan du köper tangentbord. Tänk på att den inte klarar USB-Host dvs du kan inte koppla till ett t-bord via USB i sånt fall köp ett som kan kopplas via bluetooth.
Postad 14 October 2009 - 18:31
Skall köpa en ihopfällbar/rull-ihop-bar liten tangentbord som har mini-usb och något som skyddar skärmen från repor. Vem vet kanske "bältmobilfodral" blir trendigt igen
Kanske en Logitech Dinovo Mini?. Själv har jag den till min HTPC men har även anslutit den via Bluetooth mot min gamla N95:a för att skriva SMS. Nu är väl inte det tangentbordet så mycket större än det på telefonen så det kanske är hugget som stucket!
Redigerat av Kitte, 14 October 2009 - 18:33.
Postad 14 October 2009 - 19:30
http://www.nokiausers.net/
Postad 14 October 2009 - 21:48
En liten notis bara innan du köper tangentbord. Tänk på att den inte klarar USB-Host dvs du kan inte koppla till ett t-bord via USB i sånt fall köp ett som kan kopplas via bluetooth.
N900 har väll inte mini-usb över huvudtaget. Är inte den där nya standarden som är anledningen till att Usb-host inte fungerar micro-usb?
Postad 14 October 2009 - 21:52
N900 har väll inte mini-usb över huvudtaget. Är inte den där nya standarden som är anledningen till att Usb-host inte fungerar micro-usb?
Jo rätt den har micro USB (nya standarden för alla tillverkare) men det finns adaptrar mellan alla tre storlekar. Anledningen till att det inte fungerar är att den laddar via USBn och då fungerar inte USB-Host tydligen något med implementationen att göra.
Redigerat av Alien08, 14 October 2009 - 21:54.
Postad 14 October 2009 - 23:40
Haha när du skrev att han visade dig N97 mini istället så tolkade jag det direkt som att den telefonen inte får någon uppmärksamhet alls och tvingar folk på den
Beskriv vad du menar med tung! Kan det bli obehagligt tungt? Kvalitetskänslan låter riktigt bra, det väger ju mycket högre än vikten.
Jag har själv suttit och kollat lite på 32GB men det var inget av intresse som jag hittade. Eller har för mig att jag hittade att N900an kommer att stödja minnen större än 32GB när de kommer även om dessa inte är standard. Vad jag kan minnas så var det ett antal pins som skapade max-begränsningen och större minnen kommer ha fler pins vilket N900n kan avläsa. Dock så lär det dröja innan dessa kommer och dels så ska detta inte tolkas som annat än påhitt från mig innan någon konfirmerar detta.
Ja jag fick också samma känsla när jag såg dem faktiskt. Den väger en hel del, jag vet inte det är svårt att säga. hmm, det är typ samma känsla som på 6700 Classic, den är tung för att vara den. Svårt att beskriva, men kvalitén var sjukt grym.
//Mobilproffs
Postad 14 October 2009 - 23:45
Är det ingen på detta forum som arbetar på någon stor
återförsäljare eller har någon kompis i sådan position
som vet något om leveransdatum på 900:an?
Jag gör det. All information jag fått säger att det ska vara slutet av Oktober/början av November, att den skulle komma tidigare är ganska otroligt då man från början lovat november som leveransdatum. Men allt kan hända inom mobilvärlden så man vet inte.
//Mobilproffs
Postad 15 October 2009 - 09:30
Postad 15 October 2009 - 09:51
Postad 15 October 2009 - 10:10
så jäkla fult av komplett, börjar med 28sept o stegvis ändra datumet till slutet av oktober (o sedan november?) bara för få in mer förbokningar. Ne nu blir det en avbeställning direkt, orka med deras shit.
Gör du helt rätt i. Såna fulla knep skall straffas
Postad 15 October 2009 - 10:26
Det står ju vecka 44 på deras hemsida och stämmer det så kan dom väl gå ut med det. Dom måste ju veta hur dom ligger till. Ska den komma om 2 veckor så måste dom ju veta nu lite som ska förberedas osv så då borde dom veta.
Redigerat av Gurra101, 15 October 2009 - 10:32.
Postad 15 October 2009 - 10:43
Men om det närmar sig hur svårt ska det vara för nokia att gå ut med ett datum eller vecka till deras leverantörer?
Det står ju vecka 44 på deras hemsida och stämmer det så kan dom väl gå ut med det. Dom måste ju veta hur dom ligger till. Ska den komma om 2 veckor så måste dom ju veta nu lite som ska förberedas osv så då borde dom veta.
Annars ett smart drag med. Skapas ju hype med att vara lite svävande om när den kommer bara se i denna tråd hur många som undrar
Postad 15 October 2009 - 10:53
Som tur är så ångrade jag mig i sista stund :-)
Postad 15 October 2009 - 11:21
Jag har iaf bestämt mig till 100% att det blir en N900 fast jag hatat Nokia alla dessa år..
Får väl vackert äta upp mina ord i all evighet...Mina kompisar lär aldrig sluta påminna mig
Postad 15 October 2009 - 11:22
Sen har jag funderat lite kring det här med att datumen skjuts upp hela tiden (jag själv vill köpa och gosa med en n900 snart, så vet hur ni känner), och har väl kommit fram till följande;
Nokia ser denna mobil som steg 4/5 i deras N-telefoner (eller något liknande) och räknar inte med att denna produkt skulle bli någon storsäljare. De har dock märkt att konsumenterna ser fram emot denna mobil oerhört mycket och att det har skapats en hype kring iom att det är den, i stort sett, den bästa telefonen sen Bell uppfann dem. Detta har lett till att de måste tillgodose marknadens behov, alltså tillverka en massa mer telefoner. Många tillverkare tillverkar ett mindre antal så att de tar slut direkt, och därmed skapas en hype kring detta. Nokia har antagligen reviderat första produktionsvolymen och insett att det finns en mängd andra, någorlunda liknande telefoner, som konsumenter kan köpa istället för vänta 2-3 ytterligare veckor för att det bara fanns ett mindre antal telefoner att köpa i början. Med andra ord tillverkar de en större mängd nu för att tillgodose marknaden.
detta är ju dock min lilla teori, men i mitt huvud är den rätt logisk
Postad 15 October 2009 - 11:39
det här med att komplett och andra återleverantörer är knappast optimalt, men de går samtidigt på uppgifter på nokia. Sen är det givetvis försäljningsknep och liknande som spelar in, men tror att de går mycket på inofficiella uppgifter och lite gissningslekar.
Sen har jag funderat lite kring det här med att datumen skjuts upp hela tiden (jag själv vill köpa och gosa med en n900 snart, så vet hur ni känner), och har väl kommit fram till följande;
Nokia ser denna mobil som steg 4/5 i deras N-telefoner (eller något liknande) och räknar inte med att denna produkt skulle bli någon storsäljare. De har dock märkt att konsumenterna ser fram emot denna mobil oerhört mycket och att det har skapats en hype kring iom att det är den, i stort sett, den bästa telefonen sen Bell uppfann dem. Detta har lett till att de måste tillgodose marknadens behov, alltså tillverka en massa mer telefoner. Många tillverkare tillverkar ett mindre antal så att de tar slut direkt, och därmed skapas en hype kring detta. Nokia har antagligen reviderat första produktionsvolymen och insett att det finns en mängd andra, någorlunda liknande telefoner, som konsumenter kan köpa istället för vänta 2-3 ytterligare veckor för att det bara fanns ett mindre antal telefoner att köpa i början. Med andra ord tillverkar de en större mängd nu för att tillgodose marknaden.
detta är ju dock min lilla teori, men i mitt huvud är den rätt logisk
Stämmer nog rätt bra. Alt så är den usel och dom vill sälja så många dom kan innan folk fattar bättre ;D
Postad 15 October 2009 - 11:41
Fast jag förmodar att det är fel
Postad 15 October 2009 - 11:55
Grymt billigt...är det verkligt sant ? är de från nån affär inom eu ?
Jag har iaf bestämt mig till 100% att det blir en N900 fast jag hatat Nokia alla dessa år..
Får väl vackert äta upp mina ord i all evighet...Mina kompisar lär aldrig sluta påminna mig
Jepp i UK: http://www.clove.co....2E-110EF5161BA1
Bara att räkna om vad det blir på tex: www.exchange.se hamnar på ca 3800-3900 med frakt o allt :-)
Och det roliga är att den finns till ungefär samma pris på www.expansys.co.uk den är däremot lite dyrare på svenska versionen av sidan www.expansys.se då hamnar den på 4700 :-(
Enda som kan bli lite jobbigt med att beställa från UK är ifall det inte finns svenska tecken visserligen kan man installera ett annat t-bord som stödjer det men ändå. Annars måste man ändå säga att det är grymt prisvärt klart inte i N900 division men iaf kan vara värt att fundera på
Postad 15 October 2009 - 12:15
Fast de kanske lyckas bättre med mobiler en med datorer? Annars har den ju fina spec.
Postad 15 October 2009 - 12:46
N900 är ju klassad som en "dator", och en normal laptop har ju bara x antal timmar som batteritid, samma gäller ju denna, den ska ju inte klara allting och räknas med att få ladda den titt som tätt.
En laptop laddas ju också jäkligt ofta.
Sen vill jag ha telefon fan nu.....suck!
Postad 15 October 2009 - 13:34
You can now pre-order the N900 on Amazon UK for November 2nd release. £469.99 Sim Free
Fifasen va deprimerande
Htc HD2 som utannonserats senare lär hinna släppas före N900...*suckar*
Postad 15 October 2009 - 13:43
Felet är ju att det är en Acer. Tror inte jag känner mig så negativt inställd till något annan datortillverkare....
Fast de kanske lyckas bättre med mobiler en med datorer? Annars har den ju fina spec.
Det är före detta Eten som tillverkar de Acer köpte upp de och har de nu som mobil division. Sen hur bra de är kan ju diskuteras. Tror mer det är känslan i materialen som är halvdan än funktionen i sig lärju inte hålla sämre än nåt annat.
Angående HTC HD2 jo precis det jag var rädd för också, den utannonserades senare och lär hinna släppas före N900 :-( vad säger man förutom suck
Postad 15 October 2009 - 13:45
Här är fortsättningen på Nokia N900 review, part 1. First impressions. Things I really liked
Part2
Nokia N900 review, pt2. First impressions. 6 things I hate about N900
http://www.unwiredvi...ate-about-n900/
Postad 15 October 2009 - 14:11
Dessutom så är det windows mobile på den luren, inte häller något som jag anser vara "bra". Man vet ju hur mycket mer prestanda man kan krama ur en linux-dator mot en windows-dator. Så man kan ju bara misstänka att det inte är annorlunda på mobilsidan. Sen vet jag att linux-folket är kreativa och så. Och den gruppen är inte ute efter att göra pengar som främsta mål (som alla andra) utan verkar vara mer för att driva utvecklingen framåt. Så jag som har linux på datorn kan säkert vänta mej massa fint godis i framtiden med maemo
För mej så spelar det ingen roll om luren dröjer 6 månader till, det blir en n900 för min del. (eller iallafall en maemo-lur) Men Vist det är drygt att vänta!
Har det förresten blivit klart om man kan uppgradera n900 till maemo 6 när det släpps?
Postad 15 October 2009 - 14:33
Iaf jo Acer har inte så bra rykte av sig och N900 lockar helt överlägset men alltid trevligt när man har möjligheter.
Redigerat av Alien08, 15 October 2009 - 14:33.
Postad 15 October 2009 - 14:39
Vi får väl se...
Som en kille på maemo skrev
I think early adopters are generally aware of these realities but still choose to get an N900 because it is what works for them and they know it's not going to suddenly stop working after a Maemo 6 is released!
Tycker inte man ska överdriva oron direkt...
Däremot tror jag att det kan dröja ett tag innan de kommer ut mycket program..
Det bör man nog vara mer medveten om...
Så är det nått program som finns på tex android eller symbian eller nå annat som man verkligen inte kan leva utan å inte finns eller är på väg just nu till N900 så ska man kanske fundera en extra gång
Postad 15 October 2009 - 14:52
http://dailymobile.s...g-live-session/
Redigerat av ake1010, 15 October 2009 - 14:53.
Postad 15 October 2009 - 14:55
Kanske delvis...Eller inte alls...Maemo 6 ska ju ha kapacitiv skärm..
Vi får väl se...
Som en kille på maemo skrev
I think early adopters are generally aware of these realities but still choose to get an N900 because it is what works for them and they know it's not going to suddenly stop working after a Maemo 6 is released!
Tycker inte man ska överdriva oron direkt...
Däremot tror jag att det kan dröja ett tag innan de kommer ut mycket program..
Det bör man nog vara mer medveten om...
Så är det nått program som finns på tex android eller symbian eller nå annat som man verkligen inte kan leva utan å inte finns eller är på väg just nu till N900 så ska man kanske fundera en extra gång
Håller med. Sen är det ju så att när väl 6an kommer så har man nog alla progs man vill ha till 5an så man klara sig endå bra
Postad 15 October 2009 - 15:34
Btw, hur ser det ut att porta android-apps ala Spotify och liknande? Är det teoretiskt möjligt?
Redigerat av Clarren, 15 October 2009 - 15:36.
Postad 15 October 2009 - 15:57
Får hoppas att jag har med tur med n900 än med n97, som vribratorn var paj på från börja. sen var den på reperation i 3 månader. så fick pengarna tillbaka å beställde en n900 i stället =) så tur i oturen.
Postad 15 October 2009 - 15:58
Att ens jämföra maemo med WM 6.5 är ett hån. Jag har kört Wm 6.5 under hela beta-fasen och det är varken revolutionerande eller särskillt stabilt.
Btw, hur ser det ut att porta android-apps ala Spotify och liknande? Är det teoretiskt möjligt?
Är väl bättre att köpa Acern med Android istället (med i princip samma hårdvara). Lät inte som den skulle kosta mer än windowsmodellen heller (fast priset blir väl officiellt nästa vecka?).
Att porta Androidprogram till Maemo är inte möjligt på nåt enkelt sätt. Androidprogram skrivs i java. Maemo främst i C. Finns ingen javatolk till Maemo för närvarande. Det är lättare att porta 'riktiga' linuxprogram än androidprogram.
Jag tror f.ö. det kommer finnas gott om begagnade N900 runt jul eller så. Tror många kommer som letar en tuff telefon kommer bli lite besvikna. Det är ju som Nokia själv säger en modell för early adopters som kan leva med att allt kanske inte är perfekt och att man kan behöva mixtra en del själv.. Jag ser det mer som en linuxdator än en telefon
Postad 15 October 2009 - 16:08
Dock får man ju acceptera att den inte har mms än och att allt utom telefondelen är i widescreen..
Sök på maemo angående spotify...
Finns nå gspotify och nå despotify...
Orkar inte sätta mig in i det men de verkar som att de jobbas lite på de iaf
Postad 15 October 2009 - 16:17
Däremot finns det en annan lösning som jag nämnt tidigare i tråden och det är virtualisering, dvs du kan virtualisera de flesta mobila OS (inte bara Android men även WM tex) på N900 via VMWare så allt går bara man vill :-)
Redigerat av Alien08, 15 October 2009 - 16:18.
Postad 15 October 2009 - 16:22
qemu, bosch and wmware are not emulators. They are virtual machines.
Let me explain it. Wine makes a windows program believe it is running over windows. To fool the program it has replicaded all the functions of the DLL's of windows, so when the program asks for something to the OS wine replies almost as if it was windows.
The program anyway is compiled to run in a given set of instructions, what is known as x86 (that is the PC CPU's).
A virtual machine is a little bit different. In this case the virtual machine makes the guest OS believe it is running all the computer for itself when in reality it is running in an envirnontment controlled by another OS. For that to work the Host simulates a bios and recreates some disk and memory drivers of the guest OS.
So in this case The given program of the first case actually runs over Windows and asks things to real windows DLL and OS, just that Windows is not taking control of the computer, but a subsection of it.
In this case, again, both the program and the OS are compiled using a given set of instructions and the CPU that the virtual machine runs in must understand those instructions.
Finally, an emulator is a program that reads one by one the instructions an emulated OS (or a program) is using, and one by one translates them to a new set of instructions and execute them.
Emulation can work for very old software because it normally ran in extremelly slow Hardware. And emulation can work well for game consoles because the OS is a very thin layer that do very little.
But when you must emulate not only the program (spotify) but the OS (fat windows) emulation is extremelly slow. And if you run it over a not so fast CPU it can become totally unusable.
maemo.org
Redigerat av moparman, 15 October 2009 - 16:22.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
nokia n900
23 filmer
6 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?