Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 May 2010 - 18:38

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Pi60 låter intressanta dom med nu ju, jag skulle vilja höra dom här skapelserna någon dag. Dom är ju rätt så hypade, så vill se/höra själv om dom är så bra som det sägs. Låter dom inte "högtalare" så kan dom ju vara intressanta

Dom låter skitbra. Dock känner väl jag att det mer eller mindre är krav på att dela dom och köra moduler.
Jag har MYCKET mer bas i enbart mina Kappa 600 i ren stereo.. Men då sitter det ju också en sidomonterad 10" i varje.

Postad 09 May 2010 - 18:41

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Dom låter skitbra. Dock känner väl jag att det mer eller mindre är krav på att dela dom och köra moduler.
Jag har MYCKET mer bas i enbart mina Kappa 600 i ren stereo.. Men då sitter det ju också en sidomonterad 10" i varje.

Beror ju mycket på rummet... Jag tycker att Pi60s 9":are kan tyckra på över förväntan. Men delat med infraX12 skare va!

Postad 09 May 2010 - 19:27

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Beror ju mycket på rummet... Jag tycker att Pi60s 9":are kan tyckra på över förväntan. Men delat med infraX12 skare va!

Ajdå, då gick dom bort direkt.

Kommer förhoppningsvis ha dubbla Svs PB13U näst nästa vecka
(Tur att man kan kurera sin basnarkomaniproblem här i din tråd bakerman, alla vänner bara ruskar på huvudet åt ens hobby :D )

Postad 09 May 2010 - 19:38

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

(Tur att man kan kurera sin basnarkomaniproblem här i din tråd bakerman, alla vänner bara ruskar på huvudet åt ens hobby :D )

Pi60 delade vid 80 med dina kommande två lådor skulle piska på RIKTIGT bra. ;)

Mina vänner ruskar också på huvet och tycker man är dum i huvet.. Förstår inte riktigt varför...? :lol:
Det är ju varken deras plånbok eller rum som blir lidande ? Tror faktiskt att det ENBART handlar om avundsjuka. :blush:

Postad 09 May 2010 - 21:34

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Pi60 delade vid 80 med dina kommande två lådor skulle piska på RIKTIGT bra. :D

Mina vänner ruskar också på huvet och tycker man är dum i huvet.. Förstår inte riktigt varför...? ;)
Det är ju varken deras plånbok eller rum som blir lidande ? Tror faktiskt att det ENBART handlar om avundsjuka. :lol:

Jo förhoppningsvis så blir jag nöjd när dom anländer, det skall jag väl bli även om jag tar allt som har skrivits om dom med 50% bullshit.

Har du hört dom?

Postad 09 May 2010 - 22:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jo förhoppningsvis så blir jag nöjd när dom anländer, det skall jag väl bli även om jag tar allt som har skrivits om dom med 50% bullshit.

Har du hört dom?

Nej, men jag har hört Ino-moduler. Många påstår ju att dom spelar ganska lika, med lite till SVS fördel.
Inos moduler mullrade på hyfsat faktiskt. :D
En sådan konstruktion, sån drivning, och sådant element kan ju inte bli annat än svinbra.
Dom kostade inte gratis heller va ?

Postad 09 May 2010 - 22:19

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Nej, men jag har hört Ino-moduler. Många påstår ju att dom spelar ganska lika, med lite till SVS fördel.
Inos moduler mullrade på hyfsat faktiskt. :D
En sådan konstruktion, sån drivning, och sådant element kan ju inte bli annat än svinbra.

Ok, låter inte som jag kommer behöva gråta mig till sömns pga att jag inte är nöjd då ;)
Nopps tyvärr inte helt gratis, men lika bra att köpa rejäla direkt så man slipper byta upp sig hela tiden, det blir bara dyrare i långaloppet.

Kanske har hittat ett par nya frontar till dig föresten, rehifi har ett par NHT 3.3 för 14K. Det skall väl vara spelahögtburkar som ändå spelar snyggt

Redigerat av Evil Homer, 09 May 2010 - 22:20.

Postad 09 May 2010 - 23:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ok, låter inte som jag kommer behöva gråta mig till sömns pga att jag inte är nöjd då :D
Nopps tyvärr inte helt gratis, men lika bra att köpa rejäla direkt så man slipper byta upp sig hela tiden, det blir bara dyrare i långaloppet.

Kanske har hittat ett par nya frontar till dig föresten, rehifi har ett par NHT 3.3 för 14K. Det skall väl vara spelahögtburkar som ändå spelar snyggt

Ja, det är nog en spelahögthögtalare, men det finns ingen större anledning att köpa såna när dom ändå ska delas vid 80... Då blir det ju precis som jag har det nu, med en sidomonterad bas som bara finns där, men inte låter något..

Nä.. Jag måste nog upp i fler, lite större element som kan spela vettigt ända ner till rören tar vid..
Kolla elementbestyckning på NHT 3.3 och i56 och jämför...

NHT har en 6,5" en 4" och en diskant..
i56 har fyra 9" och en diskant...

Med NHT skulle jag nog få nästan samma problem som jag har idag... I ren tvåkanal är dom nog super.

Postad 10 May 2010 - 10:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Njoo. beror ju på hur man ser på saken, jag anser att det finns mer bastryck i pi60s än i dina Kappa alla dagar i veckan. och med mer så menar jag just mer i kvantitet och även i kvalitet och i djup :P
pi60 (icke signatur) är inte lika kraftig (som pi60s är) och då är det lite mer lika, dock så spelar ändå pi60 med ett bättre djup än kappa mäktar med. Det som är mycket avgörande för uppfattningen är att i det rum som du lyssnade på pi60 är ett rum som fullkommligt äter bas (Hemma hos Erik_80/Erik_AA). något helt vansinnigt dessutom... Jag tycker det blir lite fel när man grundar sina omdömmen på enstaka lyssningar ;)
Hemma hos SunfireTHX så är det en ordentlig svacka i midbasen på X antal dB som är ganska irriterande... denna tar bort mycket av "in your face" upplevelsen som "ska finnas" i viss musik. så, båda dom tillfällena som du lyssnat har varit i lite "tunna" rum, men på olika sätt. Det ger gärna en lite felaktig bild av hur något presterar...
Hemma hos mig med bara piP (hos farsan, 25kvm, inte i rummet som är mitt galleri) så spelar jag med mer "punch" än hemma hos SunfireTHX ;)

Jag har lyssnat till Kappa serien flera gånger, har en polare som hade en komplett settupp så jag är välinsatt i hur dom presterar. Dock inte gjort något A/B test mot pi60, men jag har hört dom i samma rum och pi60 (icke signatur) var ganska jämn i basprestandan, men gick djupare.

(Tur att man kan kurera sin basnarkomaniproblem här i din tråd bakerman, alla vänner bara ruskar på huvudet åt ens hobby :) )

Haha, men du måste ju inte köpa till infraX12... :lol:

Kul, ser fram mot bilder på dina nya SVS subbar :)

Inos moduler mullrade på hyfsat faktiskt. :)

Jag tycker att SVS subbor är riktigt bra och presterar dessutom bra för sin storlek, dom är dock inte små utan mer optimerade än dom flesta subbor på marknaden :)
Jag skulle inte vilja påstå att dom är bättre än Ino's moduler på något, kanske att dom har inbyggda steg vilket är en fördel och en nackdel (beroende på hur man ser det och i vilken applikation man ska använda dom)
Jag tycker att Ino's moduler är bland det bästa jag hört, men SVS plattser även också in under bland det bästa jag hört. Dock så håller jag nog Ino's moduler lite högre än SVS då det bästa jag hört någonsin varit med just Ino moduler, men annars är det svårt att sägam, just för att jag inte lyssnat på SVS och Ino i samma rum och testat och inte lyssnat in mig på någon SVS subb någon gång heller.. :)

Postad 10 May 2010 - 11:20

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Haha, men du måste ju inte köpa till infraX12... :)

Kul, ser fram mot bilder på dina nya SVS subbar ;)

Jag får nog sluta med min ironi, det är ju ingen som fattar den :)

Postad 10 May 2010 - 11:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag är beredd att säga det samma... ;)

Postad 10 May 2010 - 12:45

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Vilka av dina högtalare tycker du har gjort största lyftet hemma bakerman, nu när mina nya subbar kommer så kommer mitt NAD 218 bli över, om jag nu inte skall knö in det i data rummet det med. Men det känns en aningen overkill att ha det som substeg på en yta som är 1.5*1.5m, isf blir det samma lösning jag har nu. Alternativt så sätter jag in substeget jag hade till mina buttkickers i min velodyne, BK används ändå inte då dom inte lever upp till vad jag vill att dom skall göra.

Ett annat alternativ är ju att sälja mitt NAD steg och lägga dom pengarna på några nya effekthögtalare, men det gör lite ont i mig att sälja naden, då jag har vart såpass nöjd med det.

Postad 10 May 2010 - 13:06

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Vilka av dina högtalare tycker du har gjort största lyftet hemma bakerman, nu när mina nya subbar kommer så kommer mitt NAD 218 bli över, om jag nu inte skall knö in det i data rummet det med. Men det känns en aningen overkill att ha det som substeg på en yta som är 1.5*1.5m, isf blir det samma lösning jag har nu. Alternativt så sätter jag in substeget jag hade till mina buttkickers i min velodyne, BK används ändå inte då dom inte lever upp till vad jag vill att dom skall göra.

Ett annat alternativ är ju att sälja mitt NAD steg och lägga dom pengarna på några nya effekthögtalare, men det gör lite ont i mig att sälja naden, då jag har vart såpass nöjd med det.

Vill inte vara utan någon av mina elva kanaler... :)
Gå ner till 5 el 7.1 nu skulle vara döden...

Sälj för fan inte ditt NAD ! Förr eller senare står du där och behöver det.. Köp ett par skapliga talare och häng upp på väggarna i köket och häng på dom på ditt NAD. :)

Jag kör ju ett par Audio Pro Black Pearl V.2 med ett litet Rotelsteg i köket. Till det har jag min låda med Aurasoundtolvan jag byggde. Det är ganska lagom i köket. ;)

Postad 10 May 2010 - 13:13

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Njoo. beror ju på hur man ser på saken, jag anser att det finns mer bastryck i pi60s än i dina Kappa alla dagar i veckan. och med mer så menar jag just mer i kvantitet och även i kvalitet och i djup ;)
pi60 (icke signatur) är inte lika kraftig (som pi60s är) och då är det lite mer lika, dock så spelar ändå pi60 med ett bättre djup än kappa mäktar med. Det som är mycket avgörande för uppfattningen är att i det rum som du lyssnade på pi60 är ett rum som fullkommligt äter bas (Hemma hos Erik_80/Erik_AA). något helt vansinnigt dessutom... Jag tycker det blir lite fel när man grundar sina omdömmen på enstaka lyssningar ;)
Hemma hos SunfireTHX så är det en ordentlig svacka i midbasen på X antal dB som är ganska irriterande... denna tar bort mycket av "in your face" upplevelsen som "ska finnas" i viss musik. så, båda dom tillfällena som du lyssnat har varit i lite "tunna" rum, men på olika sätt. Det ger gärna en lite felaktig bild av hur något presterar...
Hemma hos mig med bara piP (hos farsan, 25kvm, inte i rummet som är mitt galleri) så spelar jag med mer "punch" än hemma hos SunfireTHX :)

Jag har lyssnat till Kappa serien flera gånger, har en polare som hade en komplett settupp så jag är välinsatt i hur dom presterar. Dock inte gjort något A/B test mot pi60, men jag har hört dom i samma rum och pi60 (icke signatur) var ganska jämn i basprestandan, men gick djupare.

Haha, men du måste ju inte köpa till infraX12... :P

Kul, ser fram mot bilder på dina nya SVS subbar :)

Jag tycker att SVS subbor är riktigt bra och presterar dessutom bra för sin storlek, dom är dock inte små utan mer optimerade än dom flesta subbor på marknaden :)
Jag skulle inte vilja påstå att dom är bättre än Ino's moduler på något, kanske att dom har inbyggda steg vilket är en fördel och en nackdel (beroende på hur man ser det och i vilken applikation man ska använda dom)
Jag tycker att Ino's moduler är bland det bästa jag hört, men SVS plattser även också in under bland det bästa jag hört. Dock så håller jag nog Ino's moduler lite högre än SVS då det bästa jag hört någonsin varit med just Ino moduler, men annars är det svårt att sägam, just för att jag inte lyssnat på SVS och Ino i samma rum och testat och inte lyssnat in mig på någon SVS subb någon gång heller.. :)

Hmm... Du känns något partisk... Pi60 med en åtta som ska spela ända nerifrån botten upp tills dess att diskanten tar vid, jämfört med Kappa 600, med en tia som spelar från botten, upp till 100 hz, där 6,5" tar vid upp till diskanten... Välljud kanske går att diskutera, men rent fysiskt borde Kappa 600 ha mer bas...?

Inos moduler kontra SVS pb 13u finns massor att läsa om på faktiskt. Många som har stått i valet och kvalet mellan dom, och vad jag har förstått har fler valt SVS än Ino.. Dels mäter dom lite bättre, låter lite bättre, är mer prisvärda, och inte ens i närheten av lika lång väntetid...
Men det är bara vad jag läst. Jag har inte heller lyssnat och jämfört. :)

Postad 10 May 2010 - 13:17

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Vill inte vara utan någon av mina elva kanaler... :)
Gå ner till 5 el 7.1 nu skulle vara döden...

Sälj för fan inte ditt NAD ! Förr eller senare står du där och behöver det.. Köp ett par skapliga talare och häng upp på väggarna i köket och häng på dom på ditt NAD. :)

Jag kör ju ett par Audio Pro Black Pearl V.2 med ett litet Rotelsteg i köket. Till det har jag min låda med Aurasoundtolvan jag byggde. Det är ganska lagom i köket. ;)

Det är väl lite så jag tänker med, jag kommer nog ångra mig om jag säljer, jag får helt enkelt leva med 5.2 ett tag till.

Ville nog bara ha det bekräftat ytterligare en gång till :)

Den dagen det blir lite större lyssningsrum, DÅ slänger jag upp ett eller två par högtalare till då.

Postad 10 May 2010 - 13:26

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det är väl lite så jag tänker med, jag kommer nog ångra mig om jag säljer, jag får helt enkelt leva med 5.2 ett tag till.

Ville nog bara ha det bekräftat ytterligare en gång till ;)

Den dagen det blir lite större lyssningsrum, DÅ slänger jag upp ett eller två par högtalare till då.

Hur stort rum har du idag ?

Postad 10 May 2010 - 13:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Eftersom det här egentligen är min bas-tråd kan jag väl smyga in att mätmick med fantommatning anländer imorrn eller övermorrn... ;)

Postad 10 May 2010 - 13:49

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Hur stort rum har du idag ?

Rummet har måtten ca H 250cm B 380cm L 500cm

Eftersom det här egentligen är min bas-tråd kan jag väl smyga in att mätmick med fantommatning anländer imorrn eller övermorrn... ;)

Möjligtvis inte den där Behringern som legat ute på blocket, med tillhörande "minibord" till?

(Var det en liten minipik åt mig och mitt tjöt om mina svs? njeee det tror jag väl inte du skulle göra, om du inte vill ha det snacket här så tror du jag du helt sonika ber mig hålla käften om dom va? ) :)

Redigerat av Evil Homer, 10 May 2010 - 13:53.

Postad 10 May 2010 - 14:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hmm... Du känns något partisk... Pi60 med en åtta som ska spela ända nerifrån botten upp tills dess att diskanten tar vid, jämfört med Kappa 600, med en tia som spelar från botten, upp till 100 hz, där 6,5" tar vid upp till diskanten... Välljud kanske går att diskutera, men rent fysiskt borde Kappa 600 ha mer bas...?

Inos moduler kontra SVS pb 13u finns massor att läsa om på faktiskt. Många som har stått i valet och kvalet mellan dom, och vad jag har förstått har fler valt SVS än Ino.. Dels mäter dom lite bättre, låter lite bättre, är mer prisvärda, och inte ens i närheten av lika lång väntetid...
Men det är bara vad jag läst. Jag har inte heller lyssnat och jämfört. :)

Det handlar ju inte bara om storleken på elementet utan också dess ingående parametrar och tekniska egenskaper som avgör och det i kombination med rätt låda och avstämning = bästa möjliga resultat. Men det vet du redan ;)
Jag är inte så värst partisk utan redovisade bara vad jag hade att säga om kappa vs pi60 i basen, detta är vad jag hört när jag lyssnat på dom båda i samma rum och inte något som jag bara hittar på. Sedan är det inget som jag förväntar mig att någon ska ens bry sig om eller ta som någon sanning (jag till och med vill att ni ska ta det med en nypa salt, efter som ni själv ska testa och komma fram till er egen åsikt hälst, gäller ju alltid), men inte desto mindre är det vad jag tycker om kappa vs pi60 i fråga om just mängd och djup i basen. :)

Sedan så är ju begrännsnignen hos pi60 i basen när det handlar om ljudtryck, över 100Hz kan dom spela löjligt mycket högre och även "o-delade" då om du spelar musik med lite information under 100Hz så kan du spela många gånger högre.
6,5" i kappa har faktiskt ingen som helst fördel mot 9" i pi60 i fråga om ljudtryck i något av 6,5"arnas verksamma område (>300hz ?!), tvärtom faktiskt då 9" har mycket större area = lättare att producera höga ljudtryck. däremot så har ju 10" fördelen att vara något större i area just när det gäller att producera låga frekvenser med hög amplitud. Och just i detta område så är det ju väldigt jämnt anser jag, förutom att pi60 (icke-signatur) spelar djupare med bibehållet tryck. Jag tror det beror på att 9" i pi60 kanske har en mer optimerad låda och avstämning som medger att den tävlar med 10" i kappa frontarna.

Och när det gäller SVS vs Ino basmoduler så åter igen: jag skrev vad jag tycker och vad jag upplever efter att ha lyssnat på dom. Inget som jag menar att någon ska ta som en sanning och inte ens menat att annalyserat utan bara min högst personliga uppfattning. Varför skulle jag vara intresserad av vad andra har skrivit i frågan då jag själv redan har min egen framlyssnade uppfattning.. ?!
Däremot så lyssnar jag gärna mer på båda alternativen för att ytterligare förtydliga/förbättra/förändra min egna uppfattning som ju är den viktiga :)

Redigerat av DVD-ai, 10 May 2010 - 14:13.

Postad 10 May 2010 - 18:52

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Rummet har måtten ca H 250cm B 380cm L 500cm

Möjligtvis inte den där Behringern som legat ute på blocket, med tillhörande "minibord" till?

(Var det en liten minipik åt mig och mitt tjöt om mina svs? njeee det tror jag väl inte du skulle göra, om du inte vill ha det snacket här så tror du jag du helt sonika ber mig hålla käften om dom va? ) :P

Här handlas inget gammalt skit på blocket som någon har pillat på med sina runkiga händer !!? :)
NYTT ska det vara !! :)

Ja, tycker jag att du tjötar för mycket ber jag dej hålla snattran. ;)

Det är inte så viktigt att vara 100% on topic i mina trådar så länge jag är med i off topic-diskussionen.. :)
Sen vill jag inte ha något tjafs heller, men det har varit ganska lugnt hittills. :)

Blir det tjafs blir jag arg, och då letar jag upp och spöar hela bunten.. :lol: :)

EDIT: WOW vad många smileys jag fick in !! :lol: ;)

Redigerat av Bakerman, 10 May 2010 - 18:53.

Postad 10 May 2010 - 18:58

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Runkiga händer, haha fy fan jag gillar dina kommentarer. :)

Tror nog att det får bli att åka iväg och lyssna på dina skapelser någon helg, men iom att det är 20 mil mellan oss så får du bjuda på öl och sovplats isf ;)

Postad 10 May 2010 - 19:18

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Runkiga händer, haha fy fan jag gillar dina kommentarer. :)

Tror nog att det får bli att åka iväg och lyssna på dina skapelser någon helg, men iom att det är 20 mil mellan oss så får du bjuda på öl och sovplats isf ;)

Skavfötters...? :)

Postad 10 May 2010 - 19:27

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Skavfötters...? :)

Något säger mig att du har vart på ölen idag igen ;)

Postad 10 May 2010 - 19:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Något säger mig att du har vart på ölen idag igen :)

Hehe... Nej... Inte idag. Idag är det måndag, och då är det riktig alkovarning att pimpla bira... ;)
Men tisdag till söndag går bra !! :) :)

Postad 11 May 2010 - 16:28

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Sitter du och sliter ditt hår nu när du skall få nya micen att fungera?

Antar att du har tagit ner senaste REW som jag har länkat till innan?

Postad 11 May 2010 - 18:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Sitter du och sliter ditt hår nu när du skall få nya micen att fungera?

Antar att du har tagit ner senaste REW som jag har länkat till innan?

Fick den inte idag. Får hoppas att jag får den till helgen nu med röd dag och skit...

Postad 11 May 2010 - 21:11

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Har du satt dig in i REW än då? Kalibrering av mic osv, jag har antagligen inte tålamod till det. Kanske om någon kunnig visar mig innan.

Såg att någon hade lagt upp en REW guide på youtube, det kanske underlättar iofs.

Postad 11 May 2010 - 21:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Har du satt dig in i REW än då? Kalibrering av mic osv, jag har antagligen inte tålamod till det. Kanske om någon kunnig visar mig innan.

Såg att någon hade lagt upp en REW guide på youtube, det kanske underlättar iofs.

Jag ska ju bara ha den för ren spl-mätning.. Hur svårt kan det vara...? :blush:

Postad 11 May 2010 - 21:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Hittar inte länken till REW... :blush:

Postad 11 May 2010 - 21:41

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Hittar inte länken till REW... :blush:

Vänta lite så skall jag hjälpa farbror bakerman...

http://www.hometheat...ack.com/roomeq/

Postad 11 May 2010 - 21:44

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Vänta lite så skall jag hjälpa farbror bakerman...

http://www.hometheat...ack.com/roomeq/

Det var inget... Kom på att jag redan har det installerat på lappen... :blush:

Postad 11 May 2010 - 21:46

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Det var inget... Kom på att jag redan har det installerat på lappen... :blush:

Även den nya betan?

Hmm börjar du bli lite civilagent, eller nej just det. Det heter ju senildement.

Postad 11 May 2010 - 21:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Även den nya betan?

Hmm börjar du bli lite civilagent, eller nej just det. Det heter ju senildement.

Frågan är ju vilket som är bäst...?

Ha Parkinsons och skvimpa ut halva biran, eller Alzheimers och inte komma ihåg var man har ställt den...?

Skulle den nya betan vara så mycket bättre då...?

Redigerat av Bakerman, 11 May 2010 - 21:52.

Postad 11 May 2010 - 21:57

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Du får väl kolla skillnaderna vetja, finns mera info på http://www.hometheat...ums/REWv5_Beta/
Tyckte det såg snyggt ut med lite 3D effekt på Kurvdiagramen
Bifogad fil  spectrogram.jpg   72.84K   0 Antal nerladdningar
vs 3d
Bifogad fil  spectrogram3d.jpg   137.04K   1 Antal nerladdningar

Postad 11 May 2010 - 21:59

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag ska ju bara ha det till att mäta SPL ? I alla fall till att börja med...

Postad 11 May 2010 - 22:03

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jag ska ju bara ha det till att mäta SPL ? I alla fall till att börja med...

Ja då behöver du ju inga tjusiga funktioner, men kalibrera micen kommer du inte undan iaf.

Lika bra du kollar hur du gör det idag så jag slipper vänta på resultaten imorgon för att du inte vet :blush:

http://www.youtube.c...h?v=21wUsNfF2Lw del 1

http://www.youtube.c...h?v=XmV0SiGFaNQ del 2

http://www.youtube.c...h?v=jkj_VMB9m4E del 3

Postad 11 May 2010 - 22:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Hmm... Kollade på dom där nu... Inte så lätt att kalibrera in en vanlig mick...?
Han körde ju med en radioshack, och på den finns ju en mätare, så man kan kalibrera in så det står samma på mätaren som i programmet...?

Postad 11 May 2010 - 22:24

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Nej det tror jag inte han har gjort, radioshackmätaren visar ju galet ifrån början, det är därför du behöver kompensations info på den för att den skall mäta rätt.

Det vet jag att jag har sagt till dig innan.

Här kommer infon om kompensationen igen.

At 10Hz add 20dBs to the meter's readings and at ...

12Hz add 16.5dB
16Hz add 11.5dB
20Hz add 7.5dB
25Hz add 5dB
31.5Hz add 3dB
40Hz add 2.5dB
50Hz add 1.5dB
63Hz add 1.5dB
80Hz add 1.5dB
100Hz add 2dB
125Hz add .5dB

Redigerat av Evil Homer, 11 May 2010 - 22:31.

Postad 11 May 2010 - 22:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nej det tror jag inte han har gjort, radioshackmätaren visar ju galet ifrån början, det är därför du behöver kompensations info på den för att den skall mäta rätt.

Det vet jag att jag har sagt till dig innan.

Om du tittar och lyssnar på klippen du själv länkade till säjer han att han använder en radioshack.
Han visar också hur man ska kalibrera den och ljudkortet.
Frågan är om jag måste kalibrera in min vanliga mätmick ?

Postad 11 May 2010 - 22:35

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jo han använder en radioshack, men han kalibrerar just in den med. Det går inte bara att mäta med den för då visar det galet. Är du med på hur jag menar nu

Och jo du måste kalibrera in din mic med annars kommer det inte visa rätt.

Postad 12 May 2010 - 04:29

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jo han använder en radioshack, men han kalibrerar just in den med. Det går inte bara att mäta med den för då visar det galet. Är du med på hur jag menar nu

Och jo du måste kalibrera in din mic med annars kommer det inte visa rätt.

Jo det går att mäta med den det är därför det finns kaliberings filer som man lägger in i programet så det blir rätt mätning.

Postad 12 May 2010 - 07:32

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hmm... Kollade på dom där nu... Inte så lätt att kalibrera in en vanlig mick...?
Han körde ju med en radioshack, och på den finns ju en mätare, så man kan kalibrera in så det står samma på mätaren som i programmet...?

Om du tittar och lyssnar på klippen du själv länkade till säjer han att han använder en radioshack.

Jo han använder en radioshack, men han kalibrerar just in den med.

??? Har du slutat läsa vad jag skriver velputt ?? Skrev jag inte det i det första inlägget ?? :blush:

Redigerat av Bakerman, 12 May 2010 - 07:34.

Postad 12 May 2010 - 09:06

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

??? Har du slutat läsa vad jag skriver velputt ?? Skrev jag inte det i det första inlägget ?? :blush:

"och på den finns ju en mätare, så man kan kalibrera in så det står samma på mätaren som i programmet...?"

Det vill man väl inte göra då man vet om att mätaren faktiskt visar fel?
Jag lämnar över detta till någon som kan det där med REW och att kalibrera in micar eller radioshackmätare.
Jag är som sagt helt novis, och skall strunta i REW och leta rätt på exelarket som finns för radioshacken och köra manuellt istället, ( har fått det i länk sedan innan. men kommer inte håg vart bara)

Föresten, gissa vad som är i rullning och väger 228.2Kg :D

Postad 12 May 2010 - 09:07

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Bakermans öltunna? :blush:

Postad 12 May 2010 - 09:13

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Bakermans öltunna? :blush:

Nopps, och det är inte min mamma heller.

Postad 12 May 2010 - 13:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

"och på den finns ju en mätare, så man kan kalibrera in så det står samma på mätaren som i programmet...?"

Det vill man väl inte göra då man vet om att mätaren faktiskt visar fel?
Jag lämnar över detta till någon som kan det där med REW och att kalibrera in micar eller radioshackmätare.
Jag är som sagt helt novis, och skall strunta i REW och leta rätt på exelarket som finns för radioshacken och köra manuellt istället, ( har fått det i länk sedan innan. men kommer inte håg vart bara)

Har du tittat och lyssnat på klippen själv...?

Han säjer "nu är det dags att kalibrera min radioshack, då klickar jag här och tittar vad radioshacken visar för db, jag justerar in det med ljudvolymen, så att radioshacken och REW visar ungefär lika"...
Om du tittar på kompenseringstabellen så ser du ju att den faktiskt ska kompenseras 0 db vid vissa frekvenser..
Gissar att det är en av dom frekvenserna REW skickar ut vid kalibrering..

Frågan är ju hur man kalibrerar en mick utan mätare..

Har du börjat rulla...? :blush:

Redigerat av Bakerman, 12 May 2010 - 13:30.

Postad 12 May 2010 - 13:35

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Nopps, och det är inte min mamma heller.

Haha! :blush:
Den här tråden är kung! Det levereras oneliners hela tiden!

Postad 12 May 2010 - 16:38

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Har du tittat och lyssnat på klippen själv...?

Han säjer "nu är det dags att kalibrera min radioshack, då klickar jag här och tittar vad radioshacken visar för db, jag justerar in det med ljudvolymen, så att radioshacken och REW visar ungefär lika"...
Om du tittar på kompenseringstabellen så ser du ju att den faktiskt ska kompenseras 0 db vid vissa frekvenser..
Gissar att det är en av dom frekvenserna REW skickar ut vid kalibrering..

Frågan är ju hur man kalibrerar en mick utan mätare..

Har du börjat rulla...? :blush:

Jag är som sagt osäker på REW själv så skippar den diskutionen tills jag vet något om det. håller tummarna för att några av mätgubbarna på forumet tittar in och rättar till vad som är galet i tankarna hos mig.

Mina SVS befinner sig i norrköping nu!!! Det är dom som börjat rulla, snart får jag vara med och basa jag med! :D

Postad 12 May 2010 - 19:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag ska nog klämma en film ikväll... Undrar vilken... Några bra tips på bra ljudreferensrullar ?

Postad 12 May 2010 - 19:07

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Hulken och Ironman om man gillar filmerna dvs.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.