PlayStation 3 'hacked' by hardware crackers
1392 svar till detta ämne
Postad 15 January 2011 - 15:29
ROCA
-
ROCA
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
Konsolen är för mig en multifunktionsmaskin där spel bara är en del av det hela.
- Sony har mediaspelare som tillåter MKV, varför bromsar de den funktionen på PS3? Man kan inte låta bli att undra om de helt enkelt är dumma i huvudet.
- Sony har BR spelare som kan göras regionfria. Varför tillåter de inte det på PS3? Man kan inte låta bli att undra om de helt enkelt är dumma i huvudet.
- För att köra emulatorer på PSP så måste den hackas. Jag har för övrigt aldrig spelat ett enda spel (förutom ett par demos) på min (ohackade) PSP. Jag tittar på film och serier med den, när jag reser. Människor har uppenbarligen konsoler till olika saker.
- Vore det inte rätt kul om ovanstående kunde köras på en PS3? Jag dristar mig till och med till att säga att det är rätt lite begärt.
Jag vill inte se hackade spel. Jag vill se vettig funktionalitet. Jag tycker inte att mina krav är orimliga. Om Sonys dumheter leder till hack så anser jag att den största skulden ligger hos Sony. Det är för övrigt helt OK enligt mig, om Sony bannar hackade maskiner från PSN. Det tycker jag de har full rätt att göra. Jag tycker däremot inte att de har rätt att försämra eller försvåra för vanliga användare i en sådan process.
Puss alla. 
Det är typ 5-10% av alla som har en PS3 som vill se hombrew (MKV, reg fri osv) på sina maskiner, dock så är det de övriga 90-95% som får ta smällen. Dvs att många spel blir så gott som ospelbara. Jo Sony gör även Bravias, Vaios, Cybershots osv.. Det är som att säga att "Sony gör ju det o det, så dom är väl dumma i huvudet som inte gör en TV med inbyggd, kamera, Vaio, PS3 osv. För att det är det jag vill ha" Skulle dom ha gjort så hade dom inte tjänat några pengar. Ska man baka in allt det i en PS3 och bara marknadsföra den som en reg fri Bluray, mediaspelare, spelkonsol osv så försvinner ganska många marknader för Sony. Dom ger kunden en större valmöjlighet med att separera funktionerna till olika apparater. En som vill endast ha en mediaspelare går ju inte och köper ett PS3 för 3000 direkt, utan han köper Sonys mediaspelare för nån tusenlapp.
Postad 15 January 2011 - 17:55
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Vaa....Är de redan folk som fuskar i COD4 o MW2 ?
Postad 15 January 2011 - 20:57
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Det är typ 5-10% av alla som har en PS3 som vill se hombrew (MKV, reg fri osv) på sina maskiner, dock så är det de övriga 90-95% som får ta smällen. Dvs att många spel blir så gott som ospelbara.
Har du någon källa på siffrorna eller är det en egen uppskattning? Jag tror att det närmare är 100% som vill ha homebrew, mkv-stöd eller en regionsfri spelare. Hade Sony tillgodosett detta skulle inte de 90-95% av PS3-ägarna (dina siffror) blivit lidande.
Postad 15 January 2011 - 21:14
kerren
-
kerren
-
Mästare
-
-
2776 inlägg
Har du någon källa på siffrorna eller är det en egen uppskattning? Jag tror att det närmare är 100% som vill ha homebrew, mkv-stöd eller en regionsfri spelare. Hade Sony tillgodosett detta skulle inte de 90-95% av PS3-ägarna (dina siffror) blivit lidande.
skulle vilja påstå att 50% av alla ps3 ägare inte ens vet vad mkv-stöd är för något
Postad 15 January 2011 - 21:49
doomenicer
-
doomenicer
-
Användare
-
-
247 inlägg
Ska man baka in allt det i en PS3 och bara marknadsföra den som en reg fri Bluray, mediaspelare, spelkonsol osv så försvinner ganska många marknader för Sony. Dom ger kunden en större valmöjlighet med att separera funktionerna till olika apparater. En som vill endast ha en mediaspelare går ju inte och köper ett PS3 för 3000 direkt, utan han köper Sonys mediaspelare för nån tusenlapp.
Håller inte med. Just nu så kostar ju inte blueray så mycket längre MEN jag hade ju personligen tagit en funderare på att köpa ett ps3 för 3000 kr istället för en reg.fri blueray och pyntat upp lite extra för att kunna få en ps3. Man kan ju ju göra så mycket mer med en ps3. Ohackad pratar jag om nu, och ändå fått mig min blueray, sony hade fått 2000 kr extra. Kanske tom 3000 kr extra. (Det finns ju andra tillverkare av Bluerayspelare) Tänk på att Sony även ger kunden större valmöjligehet att välja en annan tillverkare! Våra mobiler e ju ett exempel med. Mobil+Kamera+Gps+Internet+Videokamera+, ja ni fattar...
Redigerat av doomenicer, 16 January 2011 - 01:12.
Postad 15 January 2011 - 22:11
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Är du seriös? Jag kan utan källa nästan påstå att 90% inte ens vet vad homebrew är. Mkv är nog en del som känner till men fakta är ändå att majoriteten är vanliga användare som köper sina spel/filmer här i sverige/europa och stoppar in den i konsolen för att spela/spela upp. Om det skulle vara på något annat sätt skulle flera butiker här i Sverige som säljer skivor gå i konkurs.
Redigerat av Unregistered1232, 15 January 2011 - 22:19.
Postad 16 January 2011 - 02:47
ROCA
-
ROCA
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
Skojar du eller? Tror du helt ärligt att närmare 100% av alla som äger ett PS3 vill ha homebrew, mkv-stöd och en regionsfri spelare? Dom kan inte bara slänga in en massa funktioner i PS3 bara sådär, det måste du väl fatta. Speciellt regionfri spelare. Det finns inte många spelare på marknaden som är regionsfri out-of-box. Det har med filmrättigheter att göra, filmbolagen vill sätta regioner på sina filmer, thats it! Har man många filmer från andra regioner så ska man nog satsa på en regfri spelare eller börja köpa sina filmer i rätt region. Sen fattar jag inte varför folk vill ha mkv-stöd egentligen. Jag menar, rippa era BD-filmer i vob eller divxHD istället. Hade "trycket" varit tillräckligt stort på Sony gällande mkv så hade dom nog fixat stödet. Det e ju knappast att dom skiter i mkv-stöd bara för att ######s med sina kunder. Med tanke på så mycket fler funktioner som har tillkommit sedan FW1.0. Damned if you, damned if you don't
Redigerat av ROCA, 16 January 2011 - 02:50.
Postad 16 January 2011 - 03:07
Unregisteredb92a947c
-
Unregisteredb92a947c
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Är du seriös?
Jag kan utan källa nästan påstå att 90% inte ens vet vad homebrew är. Mkv är nog en del som känner till men fakta är ändå att majoriteten är vanliga användare som köper sina spel/filmer här i sverige/europa och stoppar in den i konsolen för att spela/spela upp. Om det skulle vara på något annat sätt skulle flera butiker här i Sverige som säljer skivor gå i konkurs.
Mycket procent och "fakta". Du menar alltså att 90% av PS3 ägarna är analfabeter, idioter eller aldrig spelar utan bara ser på film? Vid det här laget borde varenda PS3 ägare via spelsajter, forum eller vänner veta vad homebrew är och att konsolen är crackad och hackad. Hur många procent utnyttjar då "jailbreak" för PS3 tror du. På dig och andra låter det som om det vore 50% och att slutet är nära. Jag skulle tro att det bara är några procent och att det så förblir. Stämmer det sista du skriver så är det väl, och blir inga problem - dom flesta kommer att köpa spelen för att framförallt vara laglig men dessutom slippa krångel. Och för att bemöta annat så gör åtminstone jag vad fan jag vill med mitt lösöre och INGEN, speciellt inte SONY, ska tala om vad jag får och inte får göra så länge jag inte bryter mot några svenska lagar. Målar jag om den, ändrar programvaran eller slår en slägga igenom den ska dom och andra skita i. Hade jag hyrt den av SONY så hade det varit annorlunda. Problem med spel, fusk och tjänster bör ni ta upp med SONY. Dom får helt enkelt banna dom som är dum nog att använda PSN då dom bryter mot användarreglerna. Piratkopiering är ett brott så det är väl bara att anmäla grannen eller kompisen så sover ni och SONY lugnare sen. Visst är det lite trist att konsolen inte kunde förbli säker men samtidigt får SONY skylla sig själva med lättsamt USB-serviceläge och bristfällig kryptering. Det är otrolig vad djup vissa bugar sig inför storbolagen och det är väl fint att visa sån vördnad men lite måtta kan det kanske vara. Du bara spelar på PS3 ROCA? man fattar då kanske inte att andra kan ha fler intressen och möjligheter? Vill man ha en enda burk i vardagsrummet som gör mycket men som SONY inte vill lägga in så får väl folk nu lägga in det själva. Vad spelar det för roll vad andra gör med sin maskin?
Postad 16 January 2011 - 03:20
ROCA
-
ROCA
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
Du bara spelar på PS3 ROCA? man fattar då kanske inte att andra kan ha fler intressen och möjligheter? Vill man ha en enda burk i vardagsrummet som gör mycket men som SONY inte vill lägga in så får väl folk nu lägga in det själva. Vad spelar det för roll vad andra gör med sin maskin?
Jag spelar först och främst på mitt PS3. Vill du ha en enda burk i vardagsrummet så skaffar du en HTPC. Själv klarar jag mig alldeles utmärkt med mitt PS3 och PMS. Har man ett stort problem med att ha flera burkar i sitt v-rum så ska man kanske inte ha hembio som intresse. Folk får lägga in vad dom vill i sina maskiner! Jag skiter fullständigt i det! Det jag menar är att folk pushar så ###### hårt för homebrew som om det vore botemedlet till cancer! Folk tänker inte att det är vi som SPELAR online som blir drabbade i slutändan, med hackade servrar osv. Ni som inte använder era konsoler till spel skiter ju fullständigt i det, bara ni får göra vad ni vill med era maskiner.
Redigerat av ROCA, 16 January 2011 - 03:31.
Postad 16 January 2011 - 03:41
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
skulle vilja påstå att 50% av alla ps3 ägare inte ens vet vad mkv-stöd är för något
Förmodligen. Och 25% har ingen aning om vad onlinespelande är.
Postad 16 January 2011 - 03:48
Unregisteredb92a947c
-
Unregisteredb92a947c
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Alternativ är kul ROCA. För egen del så har jag för mycket prylar men många vill ha det snyggt. Dessutom har jag vardagsrum, hemmabio och fyra PS3 bland mycket annat skit, andra konsoler, htpc, servrar etc. - plus ett intresse för både spel, film, teknik och programmering. Jag försöker se positiva möjligheter även i detta.
När SONY får ordning på detta och börja banna så tror jag inte det blir så stort problem online för hur svårt ska det vara att hitta fuskarna. Efter det så går nog många tillbaka till OFW om man vill spela online. Dessutom brickar ju folk sina konsoler på löpande band då dom installerar vad som helst hej vilt så där försvinner en omgång till.
Postad 16 January 2011 - 04:10
Unregisteredddb310e6
-
Unregisteredddb310e6
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Mycket procent och "fakta". Du menar alltså att 90% av PS3 ägarna är analfabeter, idioter eller aldrig spelar utan bara ser på film? Vid det här laget borde varenda PS3 ägare via spelsajter, forum eller vänner veta vad homebrew är och att konsolen är crackad och hackad. Hur många procent utnyttjar då "jailbreak" för PS3 tror du. På dig och andra låter det som om det vore 50% och att slutet är nära. Jag skulle tro att det bara är några procent och att det så förblir. Stämmer det sista du skriver så är det väl, och blir inga problem - dom flesta kommer att köpa spelen för att framförallt vara laglig men dessutom slippa krångel.
Blir ju lite lätt meningslöst att slänga sig med siffror när ingen har någon aning om vad som är korrekta fakta, men att varenda PS3 ägare skulle veta att konsolen är hackad, tillåt mig tvivla. I MIN närmsta bekantskapskrets kan jag snabbt komma på 7 stycken som äger en PS3, av dem är jag den ENDE som håller sig uppdaterad genom spelsiter, tidningar och podcasts. Resten har i stort sett bara koll på när nästa FIFA, CoD eller annat valfritt storspel kommer. Jag tror inte att någon av dessa vet att konsolen är hackad, men jag lovar att ingen av dom är analfabeter. Kan förövrigt säga att jag knappt har en aning om vad MKV är för något, trots att jag hänger här så gott som dagligen. Och hade någon frågat mig vad homebrew var för några veckor sedan så hade jag nog inte kunnat ge någon bra förklaring på det heller. Du bara spelar på PS3 ROCA? man fattar då kanske inte att andra kan ha fler intressen och möjligheter? Vill man ha en enda burk i vardagsrummet som gör mycket men som SONY inte vill lägga in så får väl folk nu lägga in det själva. Vad spelar det för roll vad andra gör med sin maskin?
Som jag skrev tidigare, en själv är tydligen alltid viktigast. Så länge det inte drabbar andra spelar det inte mig någon roll vad du gör med din maskin, då hade jag bara varit glad för din skull om din PS3a blir reg-fri. Men det här har ju uppenbarligen redan börjat drabba oskyldiga spelare.
Postad 16 January 2011 - 05:11
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Är du seriös?
Jag kan utan källa nästan påstå att 90% inte ens vet vad homebrew är. Mkv är nog en del som känner till men fakta är ändå att majoriteten är vanliga användare som köper sina spel/filmer här i sverige/europa och stoppar in den i konsolen för att spela/spela upp. Om det skulle vara på något annat sätt skulle flera butiker här i Sverige som säljer skivor gå i konkurs.
Skojar du eller? Tror du helt ärligt att närmare 100% av alla som äger ett PS3 vill ha homebrew, mkv-stöd och en regionsfri spelare?
Dom kan inte bara slänga in en massa funktioner i PS3 bara sådär, det måste du väl fatta. Speciellt regionfri spelare. Det finns inte många spelare på marknaden som är regionsfri out-of-box. Det har med filmrättigheter att göra, filmbolagen vill sätta regioner på sina filmer, thats it! Har man många filmer från andra regioner så ska man nog satsa på en regfri spelare eller börja köpa sina filmer i rätt region.
Sen fattar jag inte varför folk vill ha mkv-stöd egentligen. Jag menar, rippa era BD-filmer i vob eller divxHD istället.
Hade "trycket" varit tillräckligt stort på Sony gällande mkv så hade dom nog fixat stödet. Det e ju knappast att dom skiter i mkv-stöd bara för att ######s med sina kunder. Med tanke på så mycket fler funktioner som har tillkommit sedan FW1.0.
Damned if you, damned if you don't
Jag kan också påstå en massa saker utan källa - t.ex. att knappast någon skulle bli ledsen att om de funktioner vi diskuterar skulle finnas på PS3. Då är vi där igen, hade maskinen inte varit låst för dessa funktioner skulle detta scenario aldrig upstått och vi skulle antagligen inte haft denna diskussion. Det säger ju Geohot själv, det var när de plockade bort funktionen OtherOS de satte igång med att försöka låsa upp den...
Postad 16 January 2011 - 09:59
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Att Geohot säger att de bara var för att Sony tog bort other os är väl rätt självklart?
Tror inte en sekund på det.
Varför skulle nån lägga ner sån kraft på att cracka ps3 för att de tagit bort en värdelös funktion som inte duger till nå ?
De hade väl varit enklare att köpa en laptop å installera linux..
Hur som helst borde han ju vetat att tack vare hans handlinar skadas Sony..
Postad 16 January 2011 - 10:18
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Att Geohot säger att de bara var för att Sony tog bort other os är väl rätt självklart?
Tror inte en sekund på det.
Varför skulle nån lägga ner sån kraft på att cracka ps3 för att de tagit bort en värdelös funktion som inte duger till nå ?
De hade väl varit enklare att köpa en laptop å installera linux..
Hur som helst borde han ju vetat att tack vare hans handlinar skadas Sony..
Det skulle alltså innebära att det av en ren händelse blev knäckt strax efter att funktionen togs bort. Tror du att de hållt på sedan dag ett och lyckades nu precis? Jag tycker att det låter mer sannolikt att de satte igång så fort funktionen försvann.
Postad 16 January 2011 - 10:28
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Strax efter?...De är väl ändå ett bra tag sen den försvann?
Mm..men hur som helst tycker jag att de är dålig stil av han
Postad 16 January 2011 - 10:28
Evil Nicke
-
Evil Nicke
-
Användare
-
-
138 inlägg
Nu var det väll inte Geohot som knäckte maskinen från början. Men anledningen har väll alltid varit på alla tv-spel för att få in linux. När sony tog bort möjligheten att lägga in linux så blev ju ps3an en utmaning helt enkelt. Det är ju inte dom som knäcker maskinen som vill att man ska kunna köra "backups" utan bara kunna köra egen kod.
Postad 16 January 2011 - 10:35
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Strax efter?...De är väl ändå ett bra tag sen den försvann?
Mm..men hur som helst tycker jag att de är dålig stil av han
Lite osäker, men i mars-april förra året försvann väl möjligheten..? Mer sannolikt att det var då de satte igång, och inte (som jag uppfattar att du menar) dag ett för ca fyra år sedan.
Postad 16 January 2011 - 10:59
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Lite osäker, men i mars-april förra året försvann väl möjligheten..? Mer sannolikt att det var då de satte igång, och inte (som jag uppfattar att du menar) dag ett för ca fyra år sedan.
Försöken att hacka PS3 började på dag ett. OtherOS försvann på Fat-PS3 efter att Geohot hade publiserat sitt hack av PS3. Nu var det väll inte Geohot som knäckte maskinen från början. Men anledningen har väll alltid varit på alla tv-spel för att få in linux. När sony tog bort möjligheten att lägga in linux så blev ju ps3an en utmaning helt enkelt. Det är ju inte dom som knäcker maskinen som vill att man ska kunna köra "backups" utan bara kunna köra egen kod.
Att göra något som man är medveten om att det leder till ett brott är (eller snarare, kan vara) brottsligt i sig.
Postad 16 January 2011 - 11:17
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Försöken att hacka PS3 började på dag ett. OtherOS försvann på Fat-PS3 efter att Geohot hade publiserat sitt hack av PS3.
Då är jag helt missinformerad... Jag är tämligen säker på att OtherOS försvann för ca ett år sedan, men då säger du att Geohot redan hade publicerat hacken? Hacken har alltså funnits ute i ett år och det är inte förrän nu den blivit uppmärksammad?
Postad 16 January 2011 - 11:48
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Då är jag helt missinformerad... Jag är tämligen säker på att OtherOS försvann för ca ett år sedan, men då säger du att Geohot redan hade publicerat hacken? Hacken har alltså funnits ute i ett år och det är inte förrän nu den blivit uppmärksammad?
Jag var kanske lite otydlig. Geohot gjorde en HW attack mot PS3 och lyckades få ut (delar av?) okrypterad original FW för ett år sedan ungefär. På grund av det togs OtherOS bort från Fat-PS3. Så om Geohot säger att han hackar PS3 för att köra linux, så stämmer inte det, eftersom han hackade PS3 redan då OtherOS fanns.
Redigerat av random111, 16 January 2011 - 11:49.
Postad 16 January 2011 - 11:51
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Mycket procent och "fakta". Du menar alltså att 90% av PS3 ägarna är analfabeter, idioter eller aldrig spelar utan bara ser på film? Vid det här laget borde varenda PS3 ägare via spelsajter, forum eller vänner veta vad homebrew är och att konsolen är crackad och hackad. Hur många procent utnyttjar då "jailbreak" för PS3 tror du. På dig och andra låter det som om det vore 50% och att slutet är nära. Jag skulle tro att det bara är några procent och att det så förblir. Stämmer det sista du skriver så är det väl, och blir inga problem - dom flesta kommer att köpa spelen för att framförallt vara laglig men dessutom slippa krångel.
Och för att bemöta annat så gör åtminstone jag vad fan jag vill med mitt lösöre och INGEN, speciellt inte SONY, ska tala om vad jag får och inte får göra så länge jag inte bryter mot några svenska lagar. Målar jag om den, ändrar programvaran eller slår en slägga igenom den ska dom och andra skita i. Hade jag hyrt den av SONY så hade det varit annorlunda. Problem med spel, fusk och tjänster bör ni ta upp med SONY. Dom får helt enkelt banna dom som är dum nog att använda PSN då dom bryter mot användarreglerna. Piratkopiering är ett brott så det är väl bara att anmäla grannen eller kompisen så sover ni och SONY lugnare sen. Visst är det lite trist att konsolen inte kunde förbli säker men samtidigt får SONY skylla sig själva med lättsamt USB-serviceläge och bristfällig kryptering.
Det är otrolig vad djup vissa bugar sig inför storbolagen och det är väl fint att visa sån vördnad men lite måtta kan det kanske vara.
Du bara spelar på PS3 ROCA? man fattar då kanske inte att andra kan ha fler intressen och möjligheter? Vill man ha en enda burk i vardagsrummet som gör mycket men som SONY inte vill lägga in så får väl folk nu lägga in det själva. Vad spelar det för roll vad andra gör med sin maskin?
Kanske var lite dumt av mig att ta med siffror. Men du menar att homebrew är ett sådant vanligt ord att de flesta som har en spel konsol känner till? Är det därför nästan varenda nyhetsartikel som har behandlat den här storyin, förklarar lite kort vad homebrew är lik de gör med vetenskapliga nyheter? Tror inte man behöver vara analfabet om man inte vet vad homebrew är. Tyvärr så tror jag att alla dina kompisar är teknik insatta... så du vet inte hur resten av världen ser ut. De flesta köper sin konsol och spelar på den... tror inte ALLA hänger på sådana här forum/spel sajter för att läsa om det senaste. Dom har väl andra intressen som dom hellre prioriterar. Som någon nämnde.. jag känner många som enbart köper 1 spel varje år.. och det är FIFA.
Redigerat av Unregistered1232, 16 January 2011 - 11:54.
Postad 16 January 2011 - 11:55
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Jag var kanske lite otydlig. Geohot gjorde en HW attack mot PS3 och lyckades få ut (delar av?) okrypterad original FW för ett år sedan ungefär. På grund av det togs OtherOS bort från Fat-PS3. Så om Geohot säger att han hackar PS3 för att köra linux, så stämmer inte det, eftersom han hackade PS3 redan då OtherOS fanns.
Är det alltså Geohots "fel" att OtherOS togs bort? Spekulation eller är det uttalat från Sony?
Postad 16 January 2011 - 12:13
Raised Fist
-
Raised Fist
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag kan också påstå en massa saker utan källa - t.ex. att knappast någon skulle bli ledsen att om de funktioner vi diskuterar skulle finnas på PS3. Då är vi där igen, hade maskinen inte varit låst för dessa funktioner skulle detta scenario aldrig upstått och vi skulle antagligen inte haft denna diskussion. Det säger ju Geohot själv, det var när de plockade bort funktionen OtherOS de satte igång med att försöka låsa upp den...
Kan inte mer än att hålla med! Känns som dem gjorde det för utmaningen när otherOS försvann, ligger ju troligen en del prestige i att hacka vissa saker. Det skulle alltså innebära att det av en ren händelse blev knäckt strax efter att funktionen togs bort. Tror du att de hållt på sedan dag ett och lyckades nu precis? Jag tycker att det låter mer sannolikt att de satte igång så fort funktionen försvann.
Ja dem fick ju en anledning att börja när funktionen försvann...kan ju ses som en protest mot att sony tog bort OtherOs.
Postad 16 January 2011 - 12:17
ROCA
-
ROCA
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
Är det alltså Geohots "fel" att OtherOS togs bort? Spekulation eller är det uttalat från Sony?
Ja det var Geohots fel.
Postad 16 January 2011 - 12:28
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Ja det var Geohots fel.
Spekulation, eller är det officiellt? Oavsett så var det uppenbarligen inget vidare smart drag av Sony att dumpa OtherOS  Den hacken som då kom för ett år sedan kan ju inte varit mycket att hänga i granen, eller? Vad möjliggjorde den egentligen?
Redigerat av Unregistered4a9b099f, 16 January 2011 - 12:28.
Postad 16 January 2011 - 12:30
ROCA
-
ROCA
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
Spekulation, eller är det officiellt? Oavsett så var det uppenbarligen inget vidare smart drag av Sony att dumpa OtherOS  Den hacken som då kom för ett år sedan kan ju inte varit mycket att hänga i granen, eller? Vad möjliggjorde den egentligen?
Det är officiellt. Geohot hittade ett säkertshål i OtherOS och Sony täppte igen det genom att ta bort OtherOS helt.
Redigerat av ROCA, 16 January 2011 - 12:30.
Postad 16 January 2011 - 12:32
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Tror Other Os bara var en undanflykt för Geohot.
Seriöst...Vem skulle bry sig om Other Os försvann ?
Fanns det en enda vettig grej man kunde använda linux på Ps3 till ?
Hoppas han å de som hjälpt till åker dit..
Postad 16 January 2011 - 13:03
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
Vill ni spela MKV, köp en TViX el WD TV Live. Vill ni spela reg fri Bluray, köp då en reg fri Bluray. Vill ni spela emulatorer, köp ett PSP Vill ni köra linux, gör det på datorn.
Du inser att istället för att köpa alla dessa maskiner som dun föreslår så räcker det med att köpa en PS3a va? Det är ju det som är hela poängen, du behöver inte alla de där maskinerna..
Postad 16 January 2011 - 13:11
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Seriöst...Vem skulle bry sig om Other Os försvann ? Fanns det en enda vettig grej man kunde använda linux på Ps3 till ?
Att hacka något är väl alltid utmaning, och om borttagningan av OtherOS var anledningen till den nuvarande hacken lär vi nog dock aldrig få veta till 100%. Jag tror nog att så är fallet. Dessutom är det ju så att man faktiskt inte kan spela pirat-spel med hacken. Sedan kan jag faktiskt förstå dem som blir irriterade just av anledningen att det möjliggör fusk. Man får ju ta det goda med det onda, eller hur man säger, och i mitt fall ser jag fördelarna (iaf de kanske kommande fördelarna) som övervägande bättre än de eventuella nackdelarna. Min åsikt huruvida de åker fast vet jag inte. Jag tycker att man ska följa lagen, punkt. Nu vet jag ju att det inte alltid är så svart och vitt, men spontatnt känner jag att det vore jäkligt konstigt om de skulle åka dit. Du inser att istället för att köpa alla dessa maskiner som dun föreslår så räcker det med att köpa en PS3a va? Det är ju det som är hela poängen, du behöver inte alla de där maskinerna..
Precis!! Man har ju maskin som kan klara allt detta och nu verkar snart möjligheten finnas och det är ju wunderbar!!
Postad 16 January 2011 - 13:20
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Njoo..
Men nog var de väl ändå sjukt onödigt att hacka den.
Han viste ju mycket väl vad som skulle komma efter.
Men vi får väl helt enkelt se hur det blir.
Vist blir jag glad om jag kommer att kunna köra Blu-Ray regionsfri och om de kommer nån riktigt bra mediaspelare men det tycker inte jag uppväger nackdelarna.
Postad 16 January 2011 - 13:35
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Mycket snack och lite fakta i tråden. Jag vill ha reda på:
1. Hur går man till väga?
2. Vad är det farliga?
3. Vad kan man göra när man väl hackat sin PS3a?
Postad 16 January 2011 - 14:28
swebarb
-
swebarb
-
Forumräv
-
-
585 inlägg
Detta är not fel forum för sånt, ta såna saker nån annanstans men det farliga är väl att du lär bli bannad från PSN och kunna spela onlin antagligen precis som microsoft gör med hackade konsoller.
Postad 16 January 2011 - 14:29
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Om man nu satt hemma och knäckte sin egen maskin för att få ytterligare funktionalitet så ....men man lägger ju ut det så alla kan ta del av det och därmed uppstår problemen.....
Hoppas verkligen Sony hittar ett sätt att banna alla hackade maskiner från att kunna användas online och ett sätt att motverka piratkopiering även på offlinespel .....vad folk sen i övrigt gör gör med sin maskin hemma skiter jag dock i......
Postad 16 January 2011 - 16:23
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Mycket snack och lite fakta i tråden. Jag vill ha reda på: 1. Hur går man till väga? 2. Vad är det farliga? 3. Vad kan man göra när man väl hackat sin PS3a?
Du uppdaterar till 3.55 Sen drar du ner geohots jailbreak på hans hemsida. Lägger det på en usb sticka, i samma katalog som om den var från sony (ps3/update tror jag). Sen uppdaterar du ps3an, från media storage. Den är helt ofarlig, går ej att bricka. Sen är PSN o online en annan fråga. Du kan installera .pkg som är signerade. Det vill säga homebrew.
Postad 16 January 2011 - 16:33
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Seriöst...Vem skulle bry sig om Other Os försvann ? Fanns det en enda vettig grej man kunde använda linux på Ps3 till ?
Om han brydde sig om piratkopiering så hade han släppt ett helt annat jailbreak. Hans jailbreak är värdelöst ur piratkopieringssynpunkt. De gamla usb PS3jailbreak fungerar bättre. Du inser att rätt många institutioner med mera kör PS3 i stora kluster via OtherOS. Du inser också att folk har skrivit ett helt eget SDK till PS3 för att komma runt att använda det offentliga från Sony och därmed bryta mot lagen. Lika så har varken GeoHot eller Fail0verflow släppt ett enda vettigt verktyg för piratkopiering. Fail0verflow lägger istället all sin tid på utveckling av ett dualboot system för linux och gameOS något som knappast hjälper piratkopiering. All piratkopiering som kommit i spåren av detta har kommit från andra som lekt med möjlighterena. Något som alla har varnat att det bli följderna. Men som sagt, hade personerna bakom velat ha piratkopiering hade vi sett verktyg från dem som gör detta möjligt.
Postad 16 January 2011 - 16:58
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Lika så har varken GeoHot eller Fail0verflow släppt ett enda vettigt verktyg för piratkopiering. Fail0verflow lägger istället all sin tid på utveckling av ett dualboot system för linux och gameOS något som knappast hjälper piratkopiering.
All piratkopiering som kommit i spåren av detta har kommit från andra som lekt med möjlighterena. Något som alla har varnat att det bli följderna. Men som sagt, hade personerna bakom velat ha piratkopiering hade vi sett verktyg från dem som gör detta möjligt.
Lura inte dig själv. Att göra saker som möjliggör för andra att begå brott kallas i Sverige för "medhjälp" och är straffbart. Om man dessutom uppmanar andra att begå brott kallas det för "anstiftan" och har samma straffvärde som om man utförde brottet själv. Så det är inte alls självklart att GeoHot och Fail0verflow kommer att bli friade.
Postad 16 January 2011 - 19:20
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
hur som helst ruggigt dåligt av honom tycker jag..
Förmodligenär han inte korkad...Han borde väl mcket väl veta vad som skulle hända?
Men jag är väldigt dåligt påläst i de här fallet så vad vet jag
Postad 16 January 2011 - 19:47
Unregistered55e17f65
-
Unregistered55e17f65
-
Användare
-
-
184 inlägg
Jag förstår båda lägren i diskussionen men är det så att ni som inte kan tänka er att hacka/jailbreaka er ps3 och tycker att bla. geohot är ondskan själv, ni har självklart inga nerladdade filmer/mp3 or eller knäckta program på datorerna ni surfar in här med?
Vad jag försöker säga är att oavsett om det är en digitalbox till tv:n ,commodore 64 , ps3 eller vilken annan pryl som helst som man kan manipulera eller knäcka så kommer folk att göra det.
Anledning? Spänningen, nya funktioner eller bara visa " jag var först och kan" räcker gott som morot till de kunniga.
Jag förstår att man knäcker ps3 an och välkomnar vissa funktioner men kommer svära som en galning när folk kommer in med wallhacks o annat tjafs i spel och hoppas på ett fungerande ban system av något slag.
En gissning är att det Sony missar i spelförsäljning kommer de ta igen i alla tillbehör som tex. buzzkontroller, movepaket singstarmickar mm som folk kommer köpa till sina konsoler.
Sammanfattningsvis tror jag att folk kommer alltid försöka knäcka el. göra intrång i prylar som dessa av många olika anledningar detta vare sig vi vill eller inte, jag använder gärna min konsol som en variant på htpc men får så klart räkna med fuskande idioter i spel.
"Inget gott som inte har något ont med sig" eller hur var det nu?
/daniel
Postad 16 January 2011 - 19:54
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
hur som helst ruggigt dåligt av honom tycker jag..
Förmodligenär han inte korkad...Han borde väl mcket väl veta vad som skulle hända?
Men jag är väldigt dåligt påläst i de här fallet så vad vet jag
Jag säger fortfarande att han skiter i konskekvenserna... han vill som vilken annan hackare som helst.. bli känd på kuppen som en höjdare på att hacka. Han är väl redan känd... genom iPhone jailbreak.. det här är bara ett sätt för honom att visa att han fortfarande "äger". Ett exempel är när det nyligen eller för ett tag sedan släpptes en jailbreak för iphone, tydligen fanns det 2 olika metoder.. 1 team hade släppt sin, han släppte sin dagen efter eller direkt efter. Vilket resulterade att "team 1" som släppte sin tog tillbaka sitt hack för att de ansåg att det inte var så smart att låta 2 olika metoder ligga ute.. det var nog bättre att spara på 1 metod så att "Apple" inte låser dom båda samtidigt. Det är kanske ett exempel på att han hackar för sin egen publicitet och inte för någon generell framgång. Med det sagt den enda aneldningen till varför Geohot ansträngt sig lite för att man inte ska kunna köra pirat på hans hack från början var nog för att undvika en eventuell stämning. Att han bryr sig om konskevenserna, other os eller hur det drabbar alla som har ps3 idag tror jag inte ett dugg på... sålänge han får sin fame så är han väl nöjd.
Postad 16 January 2011 - 20:33
ROCA
-
ROCA
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
Jag förstår båda lägren i diskussionen men är det så att ni som inte kan tänka er att hacka/jailbreaka er ps3 och tycker att bla. geohot är ondskan själv, ni har självklart inga nerladdade filmer/mp3 or eller knäckta program på datorerna ni surfar in här med? /daniel
För min del har detta inget med piratkopiering att göra. Eftersom detta hack är ganska unik så öppnar det dörren för t.ex. hack på officiella servrar osv. Hade det kommit ett chip eller hack som ENDAST skulle öppna för homebrew, regfri bd-spelare osv hade det varit guld!! Men så är inte fallet.. Just nu så vill jag hellre att jag kan spela online utan diverse hacks än att få en ultimat mediespelare. Sony kommer nog att fixa så att hackade konsoller inte kommer komma ut online, när dom fixar det så får både lägren som dom vill.
Postad 16 January 2011 - 20:38
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Förmodligen. Och 25% har ingen aning om vad onlinespelande är.
Tror det är ännu högre % än det ni skriver. Skulle gissa på att 50% inte är uppkopplade överhuvudtaget
Redigerat av Unregistereddc471864, 16 January 2011 - 20:38.
Postad 16 January 2011 - 23:44
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
LIte OT, men eftersom alla uppkopplade PS3 skickar data till Sony vid start borde man enkelt kunna matcha sålda enheter mot uppkopplade. Dock tror jag inte Sony vill publicera detta då de flesta inte har någon aning om att deras maskin går ut på nätet "på egen hand".
Postad 16 January 2011 - 23:52
Goyt
-
Goyt
-
Användare
-
-
237 inlägg
Tror det är ännu högre % än det ni skriver. Skulle gissa på att 50% inte är uppkopplade överhuvudtaget
Då 70 % av hushållen i Europa är uppkopplade mot internet så borde siffran bli den samma ungefär för en PS3. Sen hur det ser ut i USA o Asien har jag ingen aning om men det går säkert att googla fram det med
Postad 17 January 2011 - 11:59
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Då 70 % av hushållen i Europa är uppkopplade mot internet så borde siffran bli den samma ungefär för en PS3. Sen hur det ser ut i USA o Asien har jag ingen aning om men det går säkert att googla fram det med 
Jag tror verkligen inte att majoriteten av de som "är uppkopplade mot Internet" också har anslutit sin PS3:a. Vore kul att få officiella siffror från Sony, men det skulle förvåna mig om det fanns 1 miljon uppkopplade PS3:or i Europa.
Postad 17 January 2011 - 13:11
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
tycker inte att de borde finnas nån med internetuppkoppling som inte är online med Ps3 :-)
Postad 17 January 2011 - 13:31
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Kan man göra BD-läsaren regfri ännu? Det är det enda jag bryr mig om...
Postad 17 January 2011 - 15:24
Wixner
-
Wixner
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Redigerad.
Då jag inte tänker ta någon part i piratsnacket så har jag redigerat min post
Redigerat av Wixner, 17 January 2011 - 15:39.
Postad 17 January 2011 - 16:00
Goyt
-
Goyt
-
Användare
-
-
237 inlägg
Jag tror verkligen inte att majoriteten av de som "är uppkopplade mot Internet" också har anslutit sin PS3:a. Vore kul att få officiella siffror från Sony, men det skulle förvåna mig om det fanns 1 miljon uppkopplade PS3:or i Europa.
Enligt denna studien så är 78% uppkopplade i USA med sina PS3. Sen så har det sålts över 16 miljoner maskiner i enbart Europa, och att inte mer 1 miljon skulle vara uppkopplade är nog rent omöjligt. Lägg på en nolla så närmar vi nog oss. 10 miljoner tror jag minst.
Postad 17 January 2011 - 16:57
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Enligt denna studien så är 78% uppkopplade i USA med sina PS3.
Sen så har det sålts över 16 miljoner maskiner i enbart Europa, och att inte mer 1 miljon skulle vara uppkopplade är nog rent omöjligt. Lägg på en nolla så närmar vi nog oss. 10 miljoner tror jag minst. 
78% i USA var en överraskande hög siffra. Nu har vi ju mycket taskigare VoD-tjänster i EU, men ändå. Siffran är nog betydligt närmare 78% än min gissning iaf.  EDIT: Jag har kollat länken och googlade mig fram till TDG:s sammanfattning av studien. TDGDär såg jag följande: This data is from TDG’s latest quantitative primary consumer research which surveyed more than 2,000 U.S. adult broadband users regarding a variety of digital video-related topics and hypothesis testing the notion of ‘TV Everywhere’ or ‘three-screen’ video services.
Två kommentarer. 1. 2,000 är inte en speciellt stor urvalsgrupp... 2. ...men framförallt så har de enbart frågat adult broadband users. Det vill säga sådana som överhuvudtaget har bredband. Hur många har PS3, men saknar bredband överhuvudtaget?
Redigerat av Kimpost, 17 January 2011 - 17:07.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|