Att bygga dom hör lådorna själv....nja....
Ska rolla dom svart lite snabbt, de ska ändå stå bakom duken så.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Umeå, Västerbotten, Norrland, Sverige!
Startad av
Unregistered1254
, Sep 09 2010 10:58
1272 svar till detta ämne
Postad 15 March 2014 - 13:36
Han har sjukt mycket att göra, en liten bäbis hemma samt att de kan ju inte sitta med hobbyprojekten på arbetstid
Att bygga dom hör lådorna själv....nja.... Ska rolla dom svart lite snabbt, de ska ändå stå bakom duken så. Postad 15 March 2014 - 15:43
Bah, klartndu skulle klarat av. En passande kammare för diskanten och en stor en till "mellanregistret"
Postad 15 March 2014 - 22:16
Ehm... eh... tyyyp
Postad 16 March 2014 - 12:09
Nu händer det saker på min högtalarfront vill jag lova. Min konstruktör har kommit fram till vilka biwire-kontakter som ska användas på högtalarfoten! Smaka på den jonas, och känn flåset i nacken. Jag som kände att det stod lite still för närvarande *asg*
Postad 16 March 2014 - 12:57
Det är luuugnt. det är biwire med jumpers så det lär inte märkas någon skillnad iaf. jag tycker bara det är snyggt. sen har ju ex roteln dubbla uttag bak
eller? Redigerat av Zartok, 16 March 2014 - 12:57. Postad 16 March 2014 - 12:58
2.5-väg, basreflex och biwire, det här blir bara mer och mer märkligt...
Postad 16 March 2014 - 13:45
Om du tycker det är snyggt så OK. Onödigt att köpa mer kabel bara anser jag. Ljudet blir ju inte bättre av biwire i alla fall.
Postad 16 March 2014 - 14:24
Så länge det inte blir sämre så är jag nöjd. kablar är till för estetik och jag tycker att biwire är riktigt snyggt!
Postad 16 March 2014 - 14:41
Tvett: min konstruktör skulle undersöka 2.5-vägs, det är allt som sagts. basreflex förstår jag absolut då lådan då kan stämmas av mot delningsfrekvensen på subbarna och således få en bättre linjäritet fram till delningen, snarare än att avrullningen påbörjas för tidigt och topparna spelar djupare än nödvändigt.
Nejni, dags att fronta Jag har varit i kontakt med ett företag som heter tq audio. Det började med att jag fick ett mail efter min inoannons där han skrev att han bygger customhögtalare helt efter individuella behov. man önskar sig helt enkelt något och han säger om det går att göra. Jag ställde upp krav på att spela bra nära bakvägg, hög känslighet och att diskanten skulle vara beymas tpl utan horn. Nicklas gav mig ett förslag på mellanregister som jag sen bytte ut mot faital pros 8pr200, om det nu hette så Därefter så började nicklas arbeta med simuleringar och rekommenderade även han en tmm-lösning. jag backade då från min tanke om mtm. min totala roll i bygget är med andra ord ytterst begränsad. jag fick ett mycket förmånligt pris på att nicklas skulle bygga testlådor, testa, bygga slutlådor, göra delningsfilter och ta hand om mätningar, finish, precis allt. Det enda jag kan säga att jag bidragit till i det här bygget blir mao vilka element som ska köras samt yttermått på högtalarna, på ett ungefär. målet var att ha tweetern i öronhöjd då den sprider sämst. nicklas sköter låddesign invändigt (jag har önskat mig utvändiga finishar), han jobbar just nu med att ta fram en fot med 4"port, därefter ska han grejja på med delningsfilter, och slutligen mäta högtalarna så att dom mäter bra. Just nu är han i slutet av låddesignen, bara fot och terminaler kvar. när designen är klar ska han börja ta fram filtret. jag vet inte hur långt bort mina frontar är, men innan sommaren är dom hemma. Så vare! Jag tänkte mörka för att överraska när jag fått hem dom, men det höll inte. kan inte ta åt mig andras arbete även om avslöjamdet skulle komma senare *asg* Redigerat av Zartok, 16 March 2014 - 15:13. Postad 16 March 2014 - 16:44
Blir spännande att se slutresultatet
Men det låter som att det blir rätt dyrt om han ska fixa alla dessa saker? Postad 16 March 2014 - 16:48
Jag ska säga att det är ett väldigt VÄLDIGT billigt pris jag fått. jag kan skriva över pm totalkostnad så får vi se din reaktion
Postad 19 March 2014 - 07:13
Senaste uppdateringen är att han ska bygga in diskanten i en egen liten låda även om han sa att den var isolerad. Efter det skulle lådorna limmas ihop tydligen, så foten bör vara färdigkonstruerad.
Sen påbörjas arbetet med att ta fram delningsfilter. Någon sommvet hur länge sånt kan ta? Postad 19 March 2014 - 08:40
Låter som den kan bli riktigt trevlig faktiskt. Vilken prislapp skulle det hela sluta på? // Sat Postad 19 March 2014 - 08:54
Det kostade faktiskt inte så mycket elementen skulle ha gått på 18 att köpa själv, jag får betala 12 för utveckling av låda, filter, ihopsättning av låda samt fanering i valfri faner. Efter det här så förstår jag inte hur det kommer sig att vanliga massproducerande företag kan ha så höga priser på sina högtalare faktiskt
Postad 19 March 2014 - 10:02
Låter ju faktiskst som ett helt ok slutpris. En nästan DIY för 30kkr. Den kommer nog att rocka! Hur kommer karaktären vara? Neutral, mycket diskant, mörk? // Sat Postad 19 March 2014 - 10:58
Grunden kommer vara extremt neutralt och distfritt. Efter det så ska jag börja fippla lite med yamahans frekvensinställningar. Jag gillar inte neutralt ljud så mycket, men det går ju att börja ställa in så att säga, och det ska jag göra massor av. Utan att mäta, bara lyssna
Postad 19 March 2014 - 12:06
Låter som jag måste bjuda in mig efter de är klara! // Sat Postad 19 March 2014 - 12:09
Meh, jag tror inte det blir så spännande. Ska du förbi här så ska du förbi för att höra på basarna
Korrektion, du borde komma förbi nu och höra världens bästa stativare innan dom åker ut på blocket! Volentarna är banne mig episka! Och jag har tom skruvat ner basen här hemma Redigerat av Zartok, 19 March 2014 - 12:12. Postad 19 March 2014 - 13:20
Det måste ju styras upp och fixas, 4 barn varar en har haft match de senaste helgerna samt en fru som jobbar inom vården dvs, morgon, dag, kväll, natt, helg och allt därimellan... Får väl göra någon ompriotering och komma på en lyssning, kan bli intressant särskilt när jag vet att du precis som jag blev väldigt imponerad av Kef Blade!
// Sat Postad 19 March 2014 - 13:38
Blade var episk! Det enda som imo slagit blade är gamla maggisar, 3.5
maggisarna hade dock andra nackdelar. utseende. storlek. utseende. visuellta dörrar. rumsavskiljare! Dyra såna! Postad 19 March 2014 - 21:55
Lådan till mina frontar verkar nu vara helt klar. Han valde tillslut att göra en liten låda till diskanten för att försäkra sig om att inget tryck kommer in till den. Vidare så är innermåtten drygt 20 liter, ungefär, då han menade att det skulle ge möjligheten till tightare ljud och lite mer bas. Porten är spikad på 4 tum, men han ska testa sig fram till portlängden, vilket är nästa grej att göra. Foten bör med andra ord vara klar eller bara att limma på.
Efter det ska han mäta sig fram till rätt stoppning i högtalarna och slutligen så är det nog bara delningsfiltret kvar. Ni har ingen aning om hur vansinnigt bra service man får på tq-audio. Jag frågade om han kanske kunde hålla mig lite uppdaterad i bygget, han har skrivit direkt han gjort något, bollat med mina önskemål även under bygget och skickat mig över ett dussin fotografier, inkl bara på elementen när han fick dom. Kortfattat, vi vet ju hur bra service man brukar få på hifi-ställen. Finns inget bättre ställe att gå till om man vill känna sig uppskattad som kund. Servicen jag får är bortom även denna servicenivå Postad 20 March 2014 - 09:59
Det som låter sjukast i min värld är att han verkar verkligen pröva fram till bästa resultat. Inte bara slänga ihop ett färdigt hifikit. Verkligen imponernade. Får nog kolla med han om/när det blir byta här hemma.
// Sat Postad 20 March 2014 - 10:30
ja, alltså, jag fick bestämma element och placering på högtalarna hemma helt själv, det enda han gjorde var att rekommendera att inte köra mtm då det skulle passa lite sämre med mina önskemål. han ska pröva sig fram till något som låter bra och sen ska han börja mäta och ha sig. dessutom har han sagt att han ska konstruera den så att den är snäll i impedansen. inte för att det behövs med tanke på känsligheten. jag funderar faktiskt tom på att låta yamahan driva frontarna eftersom den ändå levererar en 165wx2 20-20000 och med tanke på hur känsliga högtalarna blir (kanske 97 eller så) så behövs det inte mycket kraft.
nu över till ett annat umeåbygge... jonas! fixa! sats, du får väldigt gärna haka på och försöka stressa på jonas projekt. han har 12" som mellanregister *asg* Postad 20 March 2014 - 10:54
12" mellan? Tack för att ni förstör mig, kommer ju aldrig att kunna kolla på en tradionell högtalartillverkare igen!
// Sat Postad 20 March 2014 - 11:36
jag funderade ju ett kort tag på att göra mtm med två tolvor eller två 15", men ju större element, desto knixigare verkade det vara att få elementet att sprida ljudbilden åt sidorna. jag vill ha en högtalare som inte är så riktningskänslig, det var därför jag valde att köra diskanten utan horn (jonas kör samma diskant men med horn) samt två "små" åttor istället för ett par stora tolvor.
gillar du mitt koncept så känner jag någon som kan bygga det åt dig för en billig penning (då det redan är färdigutvecklat och tar mindre tid) Postad 20 March 2014 - 11:52
Blir ju mer och mer sugen. Du sa de magiska orden som trigga mig ordentligt. Låg dist, neutral och ickehorndiskant. Hur kommer du att dela mot dina subbar? Hur lågt går dina nya högtalare själv tror du/han/ni?
// Sat Postad 20 March 2014 - 14:53
vi har samma diskant, bara det att jonas har ett horn framför för att få en mer fokuserad ljudstråle. dessutom får han runt 3db extra känslighet, vilket är en del ^^
jag har sagt att jag ska dela mot 100, och den lådan jag räknade på skulle få elementen att spela ner till 100 för att sen rulla av. det låter på min konstruktör att han kommer arbeta med porten endel för att få högtalarna att spela ner mot... ja, jag vågar inte säga, men kanske 60? han ville tydligen göra så att dom ska klara sig utan subbar också, iaf någorlunda, men jag vet inte hur mycket bas han kan trycka ur dom där elementen med tanke på att dom vill rulla av strax innan 100 om jag minns rätt. dock så har jag inte frågat om just det. det han skrivit är följande: "det hamnar på strax över 20ltr/st om jag inte minns fel. Portens längd är inte satt ännu. Volymen sattes för tight ljud och utsträckning så att den kan komma ner en bit även utan sub med dylik port." Postad 20 March 2014 - 21:09
Fick just mail om att båda högtalarna ska vara färdiglimmade. Däremot så har jag inte sett en fot eller en port på dom, så jag gissar att dom kommer så småningom
Postad 20 March 2014 - 21:13
Har din konstruktör berättat något om hur filtret hanterar basportens adderade fasvridning?
Postad 20 March 2014 - 21:25
Nope, han skriver inte såna detaljer åt mig såvoda jag inte frågat om dom. Faskorrekthet har han däremot talat om tidigare ^^
Postad 21 March 2014 - 14:03
Känns bara som att det byggs lite väl omständigt? Slutresultatet kan säkert bli toppen, säger inget annat.
Men 2st potenta 8" i sluten låda skulle ju lätt räcka för dina behov tillsammans med diskanten i fråga. Du behöver ju inte kunna spela så lågt som 60Hz när du ändå ska köra dom som toppar. 80-100Hz räcker ju långt. Slaglängden var om jag inte minns fel, lång på 8" elementen och med den höga känsligheten på alla element så ska du ju kunna spela så det räcker utan en portad konstruktion och rimlig effekt. Postad 21 March 2014 - 15:04
det kanske det blir, jag är för lite insatt i portade lådor ^^ det jag vill tänka mig är att det är lättare att få portade lådor att spela åt ett håll snarare än att dom spelar åt sidorna och bakåt. eller, spela mindre åt sidorna och bakåt, ungefär som inos pi60 som också har port framåt.
jag vet inte hur djupt dom kommer att spela, faktiskt. däremot tackar jag inte nej till om dom spelar ner till säg runt 70 då det skulle innebära att dom klarar 80 galant. jag delar helst på 80, har testat lite olika och det är den frekvensen som jag trivs bäst med. 90 kommer därefter, men det är enormt liten skillnad. huvusaken för mig är att jag inte vill dela så högt eftersom basen blir så riktningskänslig. mjaa, dom slog väl... 8mm tror jag. ja, och 13 är xmechet. låter inte sådär hemskt mycket med tanke på att basarna drar på i nästan 4 cm, men jag misstänker att det kommer låta nog högt en bit in på xmaxen också. som du påpekar så lyssnar jag sällan väldigt högt. det jag kan tänka mig är att han vill ha upp känsligheten lite granna med en portad låda, en sluten börjar ju att rulla och grejjer så det kanske är jobbigare att få den att spela rakt frekvensmässigt. ytterst osäker kring hans tankegångar där. Postad 22 March 2014 - 06:37
Snickaren ringde igår och trodde sig bli klar med lådorna innan nästa helg, nu rör det på sig
Postad 23 March 2014 - 03:19
Ok. Avundsjuk kanske är rätta ordet *asg*
Vi håller alla tummar och förväntar oss en inbjudan om två veckor Postad 23 March 2014 - 12:07
Hej!
Jag såg denna tråden först nu. Tidigare har jag inte varit speciellt aktiv på forumet, men mitt intresse har ökat. Jag sitter inte på lika fina produkter som er, men det är kul att lära sig mer om väljud och bild. Postad 23 March 2014 - 17:51
du är då välkommen hit om du vill lyssna på en kubikmeter bas
(ja, jag har varit på honom i ett kvartal ungefär =)) Postad 24 March 2014 - 14:42
Tack! Det verkar helt klart kul och intressant
Postad 24 March 2014 - 23:17
Misslyckades tydigen med att skriva senast ^^
Jag är rätt säker på att ditt bygge hinner klart före jonas, medans din snickare flaggat för denna vecka så är min tillverkare uppe i fjällen. Håller tummarna för att han inte slår ihjäl sig, DÅ blir det verkligen att vänta *asg* Jag hoppas att ditt bygge kommer låta super! Ja, ty vi kör samma diskant, om än att... du skulle dela din strax över 1khz om jag minns domnplanering korrekt? Postad 24 March 2014 - 23:46
hallå hallå, har smygkikat på forumet ett tag nu och tanken på hemmabio har fastnat i hjärnan på mig
Så som det ser ut nu så kommer det nog bli en till norrlänning som satsar lite på hemma bio Trevligt forum iaf och väldigt spännande att sätta sig in i något nytt! Ps. Hoppas på en hel del hjälp då det kommer till att bygga bas system, även om det nog tar ett tag tills dess. Men bra med bas ska det bli Postad 25 March 2014 - 01:11
Bas är, i sluten variant, vansinnigt lätt att bygga. Du kan inte fallera
Postad 25 March 2014 - 08:00
Kommer troligen att dela den vid 1250Hz +- 50 kanske. När man läser runt lite om Beyman så verkar de flesta vara överrens om detta. Så jag ska i allafall ha det som utgångspunkt. Postad 25 March 2014 - 13:02
Bra tänkt. Kom ihåg attt dra ner beyman... vadå, 8db eller något sånt när du ska ställa in högtalarna
Fäääön, vill höra den där ******** diskanten nu Postad 25 March 2014 - 13:06
Stämmer specarna så måste jag dra ned Beymans volym 5-6dB för att matcha midbasens känslighet.
Känsligheten bibehålls ju dock på 103dB, men man drar bara ned gainen på just det elementet. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |