Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung PS50C685 3D-TV

1078 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS50C685 (TV) 6 8.9375 (15) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 17 December 2010 - 07:04

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0

Tänkt på det förut men inte sagt det, och det stämmer troligen inte.. MEN..
Det är inte så att ni som inte hör NÅNTING ifrån era tv apparater har hörsleproblem ? :)
Verkar ju som sagt helt galet att min tex är fullt hörbar ifrån soffan och andras är knäpptysta

Tanken från dig är god, men vad gäller mig själv så hade jag inga anmärkningar alls på min hörslelförmåga när jag testade för ett halvår sedan.
Det mest sannolika är ju att en del har buzzet och en del har det inte, och jag hade lyckan att slippa det.

Postad 17 December 2010 - 12:00

Unregistered5756fde3
  • Unregistered5756fde3
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Jag hör ingen buzz heller.

Har jag örat typ 3 dm från tvn så hör jag lite.

Postad 17 December 2010 - 12:08

zipzipzipzip
  • zipzipzipzip
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Haft tv i en vecka nu och tycker att bilden har växt till det bättre:)-inser nu varför man väljer en plasma framför lcd/led:)
angånde buzzet så tycker jag att det känns som ibland får den sig ett ryck och ska "buzza" lite extra mycket och det inte har någon koppling till att det är ljusare bild eller något.
Synd att de inte valde en högre kvalite på komponenten som orsaker buzzandet ...om det nu är en enskild komponent? :)
Hade varit "bra" om de som inte hade någon buzz att orsaken hade varit att de hade dålig hörsel eller något ...men nu får man istället kanske bara vara lite avis på dem att de hade turen och få ett bra exemplar...men då känns det ju som samsung verkstad borde ta in de "buzzande" exemplen då inte alla har det "felet".
Är ju som och köpa en ny bil av samma modell där ljuddämparen är defekt på vissa och andra är den inte det.
Kanske var ett dåligt ex.B) Men samsung borde ta sitt ansvar , men då måste man väl princip få tag i ett ex som inte buzzar och en som buzzar o ställa bredvid varandra och vissa att det är skillnad.
AJa, jag släpper det nu , men ska kolla i tråden om nu någon får sitt buzzproblem löst...tv är iaf för bra för jag ska lämna tillbaka den:)

Edit. pazu- intressant , ska undersökas.

Redigerat av zipzipzipzip, 17 December 2010 - 14:58.

Postad 17 December 2010 - 13:24

Unregistereddcda8fb0
  • Unregistereddcda8fb0
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Har denna TV oxå och den buzzar men inte nämnvärd högt. Värre var det med min Panasonic Viera 50G10. Den hade för vana att surra igång när den blivit varm och då LÄT DET! Slog man till TVn så fick man en "dipp" i surret och sen kom den tillbaka igen. Detta gjorde att jag tog mig tid att ta bort bakre höljet på min TV för att hitta källan till surret. Till min förvåning så slutade den SURRA när jag tog bort höljet. Vist hörde man lite surr fortfarande men det var knappt hörbart och med öronen mot komponenterna.

Efter att ha undersökt TVns konstruktion bättre såg jag att när kylflänsarna blivit varma så expanderar de (dooh) och kommer i kontakt med höljet(!?!) och får den att vibrera! Detta resonansfenomen orsakade surret på min TV. Genom att lägga lite isoleringsmaterial mellan flänsarna och höljet försvann problemet.

Om ni upplever att TVn surrar och att slag mot höljet förändrar karaktären så kand et vara värt att ge sig på och öppna den.

Postad 17 December 2010 - 13:25

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Min förra Samsung Q97 plasma buzzade också, men enbart vid ljusa bilder. Har inte tänkt på om det är fallet med denna men det verkar som den låter mer ibland. Dock störs jag som sagt inte av det utan har man ljud på så hörs det ändå inte. Men om alla vi som har buzz klagar till Samsung kanske dom blir tvungen att göra något, dock vet jag inte om jag är beredd att vara utan TV.

MVH Martin

Postad 18 December 2010 - 01:40

pcch7
  • pcch7
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0
Har precis fått min idag och ska börja köra in den.. Har dragit ner kontrasten och ljusstyrkan till 40 (mer?) och jag undrar lite över vad som är bäst att köra in med, filmer på full screen utan text eller tv eller är det nån speciell dvd som är bra att köra?

Tack på förhand.

Postad 18 December 2010 - 11:15

godsgift
  • godsgift
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Nu när det är så många som köpt den här tvn, är det någon som har något att säga utöver det om buzzing i problemväg? Håller någon haft problem med IR eller något annat otrevligt? Tycker alla att svärtan är okej?
Tänkte köpa den här tvn snart ifall den håller, hellre det är panasonics floating blacks och lg:s blanka skärmar och problem med IR..

Postad 18 December 2010 - 11:27

Unregistereddcda8fb0
  • Unregistereddcda8fb0
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Svärtan är dålig, som referens har jag min 2 år gammla Panasonic G10 som står bredvid.

Postad 18 December 2010 - 12:10

gelinotte
  • gelinotte
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har äntligen fått hem min TV också efter mycket strul med leveransen (Posten "morr") och är riktigt nöjd överlag hittills.
Svärtan kunde ha varit bättre men det är inget jag stör mig på. Nu har jag inte så mycket till tv att jämföra med då jag bytte ut min gamla tjocka Philips 28-tummare mot denna. Bilden är hygglig utan att hålla toppklass men klart bättre än de flesta platt-tv jag tittat på i butiker innan. Jag har bara analog signal via antenn, jag vet inte hur mycket det kan påverka? Jag har inte hunnit testa så många funktioner ännu men har ställt in bilden utifrån HIFI-klubbens kalibreringsskiva. Inkörning? Näe, jag inbillar mig att tv:n ska klara att användas fullt ut direkt.

Buzzar gör den men det är bara hörbart med örat alldeles intill Tv:n och med ljudet av. Med ljud på hörs ingenting. Så det är absolut inget som stör.

Ljudet. Jag är faktiskt lite förvånad, trodde inte en platt-tv kunde prestera så bra ljud som den faktiskt gör. Nu ska det ändå kopplas in externa högtalare men för vanligt tv-tittande så duger det gott och väl.

3D. För egen del har jag ingen nytta av 3D funktionen då mina ögon inte kan hantera det. Men fick besök av en bekant som knappt ens visste vad 3d-tv var för något. Fick testa givetvis och av reaktionen att döma så kan jag bara konstatera att OJ vad jag önskar jag kunde klara av att se det... WOW! var slutbetyget från en tv-tittare som 3 meter från skärmen satt och viftade med händerna i luften för att fånga fiskar och grenar från Into the deep.. :)

Tvn står placerad intill ett fönster men finns inte tillstymmelse till reflektioner. Visst, nu har vi haft snöoväder och mulet men trots allt fullt dagsljus och belysning i rummet.

Däremot har jag inte lyckats komma in på länken till sidan där man kan beställa hem film-paketet. Att beställa Shrek-filmerna var dock inget bekymmer. Nån som vet?

Postad 18 December 2010 - 20:50

boulejohan
  • boulejohan
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tjenare på Er!

Nu har jag oxå beställt paketet och fått hem spelaren inkl koden för blu-ray filmerna men i paketet med de två extra glasögonen fanns ingen lapp med kod som det stod på paketet! Är det samsung man skall kontakta för en ny kod eller är det komplett! Är koden samma för alla förutom s/n på glasögonen? Någon som vill PM mig sin kod?

MVH

JIKen

Postad 19 December 2010 - 08:16

Unregistered9d8d5784
  • Unregistered9d8d5784
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Tänkt på det förut men inte sagt det, och det stämmer troligen inte.. MEN..
Det är inte så att ni som inte hör NÅNTING ifrån era tv apparater har hörsleproblem ? :D
Verkar ju som sagt helt galet att min tex är fullt hörbar ifrån soffan och andras är knäpptysta

Ja, då ska övriga familjen och de vänner som hittills varit här vara hörselskadade då ... så antingen det, eller så är teven i det närmaste helt knäpptyst. :D

Postad 19 December 2010 - 19:44

mattematico
  • mattematico
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
jag har ett till buzzproblem som jag inte tror är tvns fel, det är att den låter i takt när man höjer ljudet, om man mutar tvn så försvinner buzzet, någon som vet vad det kan bero på? är det nåt slags problem med jordad kontakt eller annat kabelproblem?

Postad 20 December 2010 - 09:43

Håkan i Årsta
  • Håkan i Årsta
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Tv'n ska stå rakt i foten, be någon hålla tv'n precis upprätt när du skruvar i skruvarna så kanske det blir bättre.

Hade brorsan över i helgen och vi skruvade loss tv:n från foten. Sedan la vi tv:n i soffan och skruvade på foten. Detta blev klart bättre än när vi skruvade på Tv:n när den stod i foten. Jag tycker nog att den buzzar lite mindre nu också. Det är nog bra att se till att alla skruvar är åtdragna ordentligt.

Postad 20 December 2010 - 09:51

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Buzzing får man när tvn är dåligt monterad. Det är ju vibrationer i tvn som låter. Samma fenomen som på datorchassin. En del skramlar som fan.

Redigerat av Unregistereddc471864, 20 December 2010 - 09:52.

Postad 20 December 2010 - 10:29

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
3d filmerna som följde med. Är 3d effekten på dessa kass? Jag o polaren trodde bara att vi rökt på eller så såg vi inget. Gör vi något fel eller skall det vara så? Skall man ställa in tv, spelare och glasögon eller är filmerna man fick med så kassa?

Postad 20 December 2010 - 10:39

Peglund
  • Peglund
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

3d filmerna som följde med. Är 3d effekten på dessa kass? Jag o polaren trodde bara att vi rökt på eller så såg vi inget. Gör vi något fel eller skall det vara så? Skall man ställa in tv, spelare och glasögon eller är filmerna man fick med så kassa?

Jag tyckte att man såg 3D effekterna utmärkt. Däremot köpte jag: Det regnar köttbullar, vilken jag tyckte var mycket, mycket sämre...

Var glasögonen påslagna? Valde du att spela upp filmerna i 3D i menyn då du satte i skivan?

Redigerat av Peglund, 20 December 2010 - 10:39.

Postad 20 December 2010 - 10:47

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0

Jag tyckte att man såg 3D effekterna utmärkt. Däremot köpte jag: Det regnar köttbullar, vilken jag tyckte var mycket, mycket sämre...

Var glasögonen påslagna? Valde du att spela upp filmerna i 3D i menyn då du satte i skivan?

Testade att slå på glasögonen och då blev det olika. Valde 3d på skivan, valde i tv 3d men var tvungen välja 3d vid sidan eller ovanpå, skall det finnas andra alternativ i tv:n?

Postad 20 December 2010 - 11:09

Ankan_G
  • Ankan_G
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jag tillhör dom som tycker att svärtan är kass. Då det finns ett stort antal som tycker att svärtan är mycket bra, så är frågan om jag kräsen eller är det fel på min TV. Så jag skulle vilja veta vad man haft för TV tidigare.
Sen vore det intressant ifall nån som tycker svärtan är bra och nån som är missnöjd kunde kolla på varandras TV för att reda ut om det är användaren eller TV:n.

Svarta dålig - Tidigare TV Panasonic Plasma (07)

Postad 20 December 2010 - 12:39

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Enligt min mening är svärtan definitivt inte kass men heller inte i KURO-nivå. Godkänd, kunde gärna varit lite bättre. Buzzningen är inte så rolig men hörs inte när man drar på hemmabioanläggningen. Det är elektroniken som låter.

Postad 20 December 2010 - 13:16

TheJesper
  • TheJesper
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Fördröjningar i TV-bilden.

Hejsan, jag upplever lite fördröjningar i TV-bilden i bland. Vissa områden eller fält stannar liksom kvar, blir fördröjda när objektet eller omgivningen rör sig... Vet inte hur jag skall förklara men tänk er att exempelvis ansiktet på en person fördröjs kvar lite när huvudet flyttar sig...

Jag vet inte om det är en form av inbränningsproblem som blir bättre med tiden eller om det är något annat fenomen. Det uppstår när jag kollar ex. på helt vanlig TV. Men, får väl försöka komma loss och ställa in TV'n så kanske det bättrar sig...

Nån annan som har samma problem?

/TheJesper

Buzzing får man när tvn är dåligt monterad. Det är ju vibrationer i tvn som låter. Samma fenomen som på datorchassin. En del skramlar som fan.

Jag upplever inte min buzzning som om den skulle bero på "skrammel"... Känns mer som en elektrisk buzzning. Och varför säger man då att buzzning är vanligare på plasmor? Does not compute...

Buzzning KAN säkert bero på dåligt åtdragna skruvar eller liknande men jag tror vi i det här forumet främst pratar om nån form av elektriskt genererad buzzning? Eller?

/Jesper

Postad 20 December 2010 - 13:38

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Tja min LG plasma låter inte ett dugg iaf så att säga att alla plasmor buzzar är felaktigt. Möjligtvis man kan höra ett svagt surrande om man lägger örat emot baksidan på tvn.

Postad 20 December 2010 - 13:40

TheJesper
  • TheJesper
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Tja min LG plasma låter inte ett dugg iaf så att säga att alla plasmor buzzar är felaktigt. Möjligtvis man kan höra ett svagt surrande om man lägger örat emot baksidan på tvn.

Hej,
Säger bara vad jag läst på dessa forum, har själv enbart erfarenhet av tjockisar... Dessutom så skrev jag att "buzzning är vanligare på plasmor" :) Det är vad man hört iaf...

/TheJesper

Postad 20 December 2010 - 13:47

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Hejsan, jag upplever lite fördröjningar i TV-bilden i bland. Vissa områden eller fält stannar liksom kvar, blir fördröjda när objektet eller omgivningen rör sig... Vet inte hur jag skall förklara men tänk er att exempelvis ansiktet på en person fördröjs kvar lite när huvudet flyttar sig...

Jag vet inte om det är en form av inbränningsproblem som blir bättre med tiden eller om det är något annat fenomen. Det uppstår när jag kollar ex. på helt vanlig TV. Men, får väl försöka komma loss och ställa in TV'n så kanske det bättrar sig...

/TheJesper

Jag upplever inte min buzzning som om den skulle bero på "skrammel"... Känns mer som en elektrisk buzzning. Och varför säger man då att buzzning är vanligare på plasmor? Does not compute...

Buzzning KAN säkert bero på dåligt åtdragna skruvar eller liknande men jag tror vi i det här forumet främst pratar om nån form av elektriskt genererad buzzning? Eller?

/Jesper

kallas clayfaces och kan bero på lite olika saker, antingen dålig deinterlacing/bildbehandling, som på en gammal dator proj som inte klarar interlaced signal. har detta problem på min pana px8 just för att dom snålat in på mjukvaran ( nåt måste ju px80 vara bättre på ).
eller på att brusreducering eller någon annan bildbehandlingsfunktion är igång.
att det syns när du kollar vanlig tv lutar ju dock åt det första.

Postad 20 December 2010 - 14:46

TheJesper
  • TheJesper
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

kallas clayfaces och kan bero på lite olika saker, antingen dålig deinterlacing/bildbehandling, som på en gammal dator proj som inte klarar interlaced signal. har detta problem på min pana px8 just för att dom snålat in på mjukvaran ( nåt måste ju px80 vara bättre på ).
eller på att brusreducering eller någon annan bildbehandlingsfunktion är igång.
att det syns när du kollar vanlig tv lutar ju dock åt det första.

Okej då vet jag, tack för det...

Postad 20 December 2010 - 15:12

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Jag tillhör dom som tycker att svärtan är kass. Då det finns ett stort antal som tycker att svärtan är mycket bra, så är frågan om jag kräsen eller är det fel på min TV.

inge fel på tvn
du är helt enkelt för kräsen :)
har du gått från en LED till den här så kommer du skicka den omgående.
dassig svärta står man inte ut med om man är van med bättre det är en sak som är säker :P

det här är en svensson plasma
3d och stor bild till ett rimligt pris.
dom tror att dom är med i matchen om dom äger en tv som har båda av ovanstånde.

bildkvalitet diskuterar inte en svensson :)
det som gäller är storlek på bilden/tunnhet och extra lull lull och sist PRISET!
wow!

är du ute efter 3D och bra bild så får du hosta upp 10 balobas till
för dom extra pengarna så får du fredagsmys med den här plasman i ett halvår till.
+ att du har råd att lämna in V70n för service
några flak import bärs från tyskland räcker det också till
så det är bara att välja hoho

Redigerat av Unregistered1008, 20 December 2010 - 15:30.

Postad 20 December 2010 - 17:41

anderchick
  • anderchick
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Fick hem min TV idag, fanns imponerande nog tillgänglig på pick-up point redan 40 timmar efter beställning men har ej haft möjlighet att plocka upp förrän nu.

Först och främst: Jag har ingen buzzning, oavsett material och tid den haft på sig för upphettning. Lägger man örat mot TV:n kan man absolut höra att det är en elektrisk apparat som är påslagen men ärligt talat, min datormus låter mer. På avstånd över 30 cm är det inte hörbart. För hörselskadedebatten kan jag tillägga att jag är 21 och har klarat hörseltestet för flygledare som kör rätt höga frekvenser, jag har svårt att tro att någon skulle uppleva TV:n som högljudd.

Bildmässigt är svärtan definitivt den svaga punkten, vilket dock mer är beröm för bilden generellt än kritik. Svärtan är godkänd utan att imponera, för priset motsvarar den absolut vad man förväntar sig. Mot min tidigare Mirai DTL642E500 är den ett lyft. Bilden i övrigt är riktigt bra, detaljrikedomen är enorm i både HD-material och DVD, färgerna är väldigt livfulla och bilden känns kraftfull och harmonisk på samma gång. Efter att tidigare bara haft LCD förstår jag nu vad plasmaentusiaster menat. Framför allt imponerad av DVD som ser bättre ut än det borde. Har förstås inte kalibrerat bilden helt än, kör in på låg kontrast nu men kunde inte motstå frestelsen att prova lite på bra inställningar i början. Inbränningar märks när man går från menyer till svart men jag trodde faktiskt det skulle vara värre. Upplever det inte som störande.

3D fungerar som det ska, själv är jag inte helt förtjust i formatet som sådant men det är nog en vanesak, övriga testkaniner har varit lyriska så här långt. 2D-3D var bättre än jag väntat mig och kan vara en kul gimmick i vissa genrer.

Högtalarna är inte mycket att hurra för, men köper man en 50-tummare med avsikt att köra inbyggda högtalare får man skylla sig själv om ljudet inte lever upp till bilden.

Designen är behaglig och stilren, gillar foten skarpt även om min kommer monteras på vägg. Tyvärr är själva skärmen som tidigare påpekats några nyanser gråare än ramen, det är enda missen.

Den medföljande blu-rayspelaren fungerar som den ska, men jag har endast en integrerad datorläsare att jämföra med så jag kan inte uttala mig mycket om kvaliteten. Har ej kunnat testa 3D-ljud än då jag fortfarande väntar på ny förstärkare.

Generellt sett är jag riktigt nöjd med köpet! Ordet "prisvärd" är slitet men det har aldrig känts mer aktuellt än här. Bara TV:n hade varit en seriös utmanare till det priset även utan övriga tillbehör. Om någon vill ha fler åsikter är det bara att fråga.

Redigerat av anderchick, 20 December 2010 - 17:45.

Postad 20 December 2010 - 18:23

Ankan_G
  • Ankan_G
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

inge fel på tvn
du är helt enkelt för kräsen :)
har du gått från en LED till den här så kommer du skicka den omgående.
dassig svärta står man inte ut med om man är van med bättre det är en sak som är säker :)

Det är synd att en budget plasma från 2007 (42" för 10') spöar den i svärta

Postad 20 December 2010 - 19:12

LinaR
  • LinaR
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
[quote name='TheJesper' date='Dec 20 2010, 13:16 ' post='3129240']

/TheJesper

Exakt så har jag på min TV, (denna modell). Någon skrev "kallas clayfaces och kan bero på lite olika saker, antingen dålig deinterlacing/bildbehandling, som på en gammal dator proj som inte klarar interlaced signal."
Kan man göra nåt åt det? inställningar?

Postad 20 December 2010 - 20:06

Gunnar530
  • Gunnar530
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har haft en PS50C687 sedan några veckor så här är lite tankar från mig:

Hemleverans: Posten ville först inte leverera hemtill mig(lägenhet) för att paketet inte uppfylde deras krav för hemleverans (för stort/tungt??). Jag mailade komplett om att jag faktiskt betalat för detta och dagen efter kom posten med paketet!

Buzzning: Jag upplever min TV alldeles tyst på 3,5m tittavstånd. Om man lägger örat på tv´n så låter det lite.

3D: Tycker att det fungerar bra, både med "varannan linje" och "sida vid sida". Jag har en 3D bluerayspelare men har inte hunnit prova någon 3d-skiva därifrån utan använder min Tvix HD N1 för att spela upp film från USB-disk. Om man spelar upp en "sida vid sida" film måste man ha 60Hz output för att det skall fungera.

2D till 3D: Man kan justera "djup" i menyn för 3D i TV´n. Jag har ställt den på 9 av 10 och detta ger en riktigt bra 3D bild.

Kuriosa: Min Tvix har HDMI 1.3 ut, 1.3-sladd till en crossover-switch som klarar ver1.3b. Sen en ver 1.4 sladd till tv´n och jag ser 3D ok.

/Gunnar
PS min första platt-TV så jag är väldigt nöjd!

Postad 21 December 2010 - 14:21

mattematico
  • mattematico
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
öppnade precis paketet med blu-ray filmer som kom idag, alla filmer låg i ett tjockt fodral, alltså som en samlingsbox med 8 filmer, lite synd men men, det är väl innehållet som är viktigast =)

Postad 21 December 2010 - 14:56

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Grattis mattematico! Du kan ha varit the 1st.

Det var trist att höra att det var ett stort samlingsfordral. Då jag redan sett i stort sett alla filmerna hade jag planerat att sälja dem som nya. :-(

Redigerat av Kung67, 21 December 2010 - 14:57.

Postad 21 December 2010 - 15:00

TheJesper
  • TheJesper
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

öppnade precis paketet med blu-ray filmer som kom idag, alla filmer låg i ett tjockt fodral, alltså som en samlingsbox med 8 filmer, lite synd men men, det är väl innehållet som är viktigast =)

Där rök 8 potentiella julklappar... ;)

Postad 21 December 2010 - 19:33

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Är det ingen annan som har "banding" på sin TV?
Tror inte det är banding i vanlig bemärkelse, men det är "band" som går framförallt horisontellt över bilden på mitt exemplar?
Nämnde det tidigare i tråden, och det är som sagt inte störande överlag, men då det syns kan det reta en lite.
Undrar mest bara vad det kan bero på.
Om det är nån slags inbränning från att man haft menyn framme mycket, eller om det kanske är AR filtret (vet att många Pioneer hade det problemet, samt LG på de senare modellerna.)
Vore intressant å höra om nån mer ser/har det på sin TV.

För övrigt när det gäller bildkvaliteten blir det bara bättre å bättre tycker jag.
Anser att det är helt otroligt att man får så enormt bra bild för de pengarna.
Vet inte hur mycket man kan jämföra denna med c7000 serien egentligen, är ju många delade meningar där när man läser om det, men den delar exakt samma problem i mjukvara som c7000 har/hade, så man kan väl få anta att den delar många av fördelarna oxå ;)
c7000 anses av många som bättre än tex Pana G20 (tom V20 lol), då den visar färger mer korrekt utan översaturering och med en jämnare vitbalans.
Om nu även c680 serien är begåvad med dessa fördelar skulle jag ta den över Panasonics modeller vilken dag som helst ^^
Panasonic har sin svärta som de skryter med (som hittills tyvärr försämrats med tiden), utöver det känns det nog inte som att det är mycket de triumferar i (robust byggkvalitet skulle det vara isf).

Måste ändå säga att jag är enormt nöjd med svärtan på TVn, nu efter ganska flitigt användande.
Så länge man undviker 50hz källor, samt Standard bildläget utan spelläge aktiverat, så kan jag inte ens irritera mig på svartnivån även fast jag försöker.
Är bara om man visar en helsvart bild som man kan se den som i närheten av "grådassig".
Jag sitter dock aldrig i ett helsvart rum, utan har två lågwatt lampor riktade utmed väggen bakom TVn, mest för att det är behagligare för ögonen.
Tror anledningen till att jag var tveksam till svärtan när TVn var ny var att jag många gånger satt å tittade på en 50hz källa utan att inse hur stor betydelse det hade.
Så det är kanske en dealbreaker för en del, då den helt enkelt inte kan visa Pal signaler (vanlig TV/DVD främst) utan att ge en relativt urvattnad bild.
Men då jag bara bryr mig om Bluray/högupplöst från PCn och PS3/360 så har jag absolut inget att klaga på gällande svärtan.

De inställningar jag använder nu är
Cell:15
Kontrast:75
Ljus: 52
Skärpa:0-25 beroende på källa
Färg: 48
Warm 2

Vitbalans:
R-Offset: 28
G-Offset: 25
B-Offset 26
R-Gain: 10
G-Gain: 25
B-Gain: 26

Gamma +1/+2 lite beroende på källa

resten av allt på off :D

När det gäller gamman, så hade jag den neutralt från början.
Tyckte dock att färger och bilden överlag kunde kännas mörk och "tung" ibland ;)
Sen läste jag nån blogg där personen i fråga hade kalibrering av TV apparater som hobby, och han var väldigt bestämd med att c7000, i det fallet, skulle ha gamma på +2 för att ha en "korrekt" gamma på 2.2.
Lät som en hög inställning, samt att det gällde c7000, så vet inte hur korrekt det verkligen är på c685.
Men jag provade att höja gamman, och jag tycker det gör enorm skillnad.
Färger blir så mycket mer naturliga.

Jag tycker för tillfället, med dessa inställningar, i högupplöst material, att bilden kan kännas helt magisk vid vissa tillfällen :lol:
T.o.m. min sambo (som inte är så intresserad av naturliga bildinställningar och allt sånt tjafs ^^) stannade upp en kväll, och kommenterade hur enormt fin bild det va!

Vill absolut inte kalla detta en Svensson TV, då den kan framkalla en så otroligt fin bild.
Det som skiljer denna och dyrare modeller är nog mest inställningsmöjligheter/finesser, och då främst gällande saker som inte har med kvalitet på bilden att göra.
Det den saknar är fullständiga inställningsmöjligheter för vitbalans (cyan, magenta, yellow) om jag förstått det rätt.

Får be om ursäkt för mina enorma inlägg, och om jag kanske upprepar mig lite från tidigare inlägg, men vill bara försöka vara så informativ som möjligt :lol:

Postad 21 December 2010 - 19:34

Unregistered3c17175a
  • Unregistered3c17175a
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Fick också mina filmer idag! ;) Tycker också att det är lite synd att alla är i en och samma box... Skulle sett mycket snyggare ut i bokhyllan med 8 separata fodral, men skit samma. Det är trots allt 8 filmer!

Postad 22 December 2010 - 08:49

Peglund
  • Peglund
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Är det ingen annan som har "banding" på sin TV?
Tror inte det är banding i vanlig bemärkelse, men det är "band" som går framförallt horisontellt över bilden på mitt exemplar?
Nämnde det tidigare i tråden, och det är som sagt inte störande överlag, men då det syns kan det reta en lite.
Undrar mest bara vad det kan bero på.
Om det är nån slags inbränning från att man haft menyn framme mycket, eller om det kanske är AR filtret (vet att många Pioneer hade det problemet, samt LG på de senare modellerna.)
Vore intressant å höra om nån mer ser/har det på sin TV.

För övrigt när det gäller bildkvaliteten blir det bara bättre å bättre tycker jag.
Anser att det är helt otroligt att man får så enormt bra bild för de pengarna.
Vet inte hur mycket man kan jämföra denna med c7000 serien egentligen, är ju många delade meningar där när man läser om det, men den delar exakt samma problem i mjukvara som c7000 har/hade, så man kan väl få anta att den delar många av fördelarna oxå :)
c7000 anses av många som bättre än tex Pana G20 (tom V20 lol), då den visar färger mer korrekt utan översaturering och med en jämnare vitbalans.
Om nu även c680 serien är begåvad med dessa fördelar skulle jag ta den över Panasonics modeller vilken dag som helst ^^
Panasonic har sin svärta som de skryter med (som hittills tyvärr försämrats med tiden), utöver det känns det nog inte som att det är mycket de triumferar i (robust byggkvalitet skulle det vara isf).

Måste ändå säga att jag är enormt nöjd med svärtan på TVn, nu efter ganska flitigt användande.
Så länge man undviker 50hz källor, samt Standard bildläget utan spelläge aktiverat, så kan jag inte ens irritera mig på svartnivån även fast jag försöker.
Är bara om man visar en helsvart bild som man kan se den som i närheten av "grådassig".
Jag sitter dock aldrig i ett helsvart rum, utan har två lågwatt lampor riktade utmed väggen bakom TVn, mest för att det är behagligare för ögonen.
Tror anledningen till att jag var tveksam till svärtan när TVn var ny var att jag många gånger satt å tittade på en 50hz källa utan att inse hur stor betydelse det hade.
Så det är kanske en dealbreaker för en del, då den helt enkelt inte kan visa Pal signaler (vanlig TV/DVD främst) utan att ge en relativt urvattnad bild.
Men då jag bara bryr mig om Bluray/högupplöst från PCn och PS3/360 så har jag absolut inget att klaga på gällande svärtan.

De inställningar jag använder nu är
Cell:15
Kontrast:75
Ljus: 52
Skärpa:0-25 beroende på källa
Färg: 48
Warm 2

Vitbalans:
R-Offset: 28
G-Offset: 25
B-Offset 26
R-Gain: 10
G-Gain: 25
B-Gain: 26

Gamma +1/+2 lite beroende på källa

resten av allt på off ;)

När det gäller gamman, så hade jag den neutralt från början.
Tyckte dock att färger och bilden överlag kunde kännas mörk och "tung" ibland :P
Sen läste jag nån blogg där personen i fråga hade kalibrering av TV apparater som hobby, och han var väldigt bestämd med att c7000, i det fallet, skulle ha gamma på +2 för att ha en "korrekt" gamma på 2.2.
Lät som en hög inställning, samt att det gällde c7000, så vet inte hur korrekt det verkligen är på c685.
Men jag provade att höja gamman, och jag tycker det gör enorm skillnad.
Färger blir så mycket mer naturliga.

Jag tycker för tillfället, med dessa inställningar, i högupplöst material, att bilden kan kännas helt magisk vid vissa tillfällen :)
T.o.m. min sambo (som inte är så intresserad av naturliga bildinställningar och allt sånt tjafs ^^) stannade upp en kväll, och kommenterade hur enormt fin bild det va!

Vill absolut inte kalla detta en Svensson TV, då den kan framkalla en så otroligt fin bild.
Det som skiljer denna och dyrare modeller är nog mest inställningsmöjligheter/finesser, och då främst gällande saker som inte har med kvalitet på bilden att göra.
Det den saknar är fullständiga inställningsmöjligheter för vitbalans (cyan, magenta, yellow) om jag förstått det rätt.

Får be om ursäkt för mina enorma inlägg, och om jag kanske upprepar mig lite från tidigare inlägg, men vill bara försöka vara så informativ som möjligt :)

Mycket bra inlägg. Skall testa dina inställningar ikväll. Är det i läge film som du har dessa inställningar?

Ang 50 Hz källor, hur undviker man det om man har en digitalbox??? Har själv en digitalbox från Telia och jag är ganska säker på att den skickar ut 50 Hz signaler...
På Blu-ray spelaren har jag ställt in på 24 Hz och jäklar vad bilden blir bra!

Är det ingen annan som spelar GT 5 på den? I så fall undrar jag vad ni kör med för 3D inställningar i spelet? Har pillat lite och har satt djupet på 4 och den andra, kommer inte ihåg namnet, på 0,50.

Och angående GT 5, hur upplever ni inbränningarna? Jag postade mina inställningar tidigare, använder mest läget film, för i standard får jag inbränningar direkt vid spelande. Dessa försvinner förvisso efter bara några minuter.

Även jag fick mina filmer igår. Riktigt trevlig julklapp från Samsung. Kollade lite på Kick-ass och jag kan inte säga annat än att bilden är grym! Saknar dock att man inte kan se bilden helt, i helskärm, utan svart över och under.

Redigerat av Peglund, 22 December 2010 - 13:51.

Postad 22 December 2010 - 12:16

LinaR
  • LinaR
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Mycket bra inlägg. Skall testa dina inställningar ikväll. Är det i läge film som du har dessa inställningar?

Ang 50 Hz källor, hur undviker man det om man har en digitalbox? Har själv en digitalbox från Telia och jag är ganska säker på att den skickar ut 50 Hz signaler...
På Blu-ray spelaren har jag ställt in på 24 Hz och jäklar vad bilden blir bra!

Är det ingen annan som spelar GT 5 på den? I så fall undrar jag vad ni kör med för 3D inställningar i spelet? Har pillat lite och har satt djupet på 4 och den andra, kommer inte ihåg namnet, på 0,50.

Även jag fick mina filmer igår. Riktigt trevlig julklapp från Samsung. Kollade lite på Kick-ass och jag kan inte säga annat än att bilden är grym! Saknar dock att man inte kan se bilden helt, i helskärm, utan svart över och under.

Hur gör jag inställningar på Blu-ray spelaren till 24 hz?

Postad 22 December 2010 - 12:38

Nima_gbg
  • Nima_gbg
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har precis packat in tv:n i bilen och skall köra tillbaka den till komplett. Stör mig så pass mycket på buzzingen den dåliga svärtan att jag inte kan leva med den :)
Synd på en annars bra tv!

Får väl hoppas att G20:an reas ut till mellandagarna så man kan slå till på en sådan istället ;)

Postad 22 December 2010 - 12:58

Peglund
  • Peglund
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Hur gör jag inställningar på Blu-ray spelaren till 24 hz?

Om du går in i inställningar, menyn på Blu-ray spelaren, så hittar du det där. Man kan välja på eller av.

Postad 22 December 2010 - 13:23

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Idag fick jag mina BD-filmer. Förbannat synd att det var en samlingsbox för alla...

Postad 22 December 2010 - 15:15

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

...Ang 50 Hz källor, hur undviker man det om man har en digitalbox??? Har själv en digitalbox från Telia och jag är ganska säker på att den skickar ut 50 Hz signaler...

...Och angående GT 5, hur upplever ni inbränningarna? Jag postade mina inställningar tidigare, använder mest läget film, för i standard får jag inbränningar direkt vid spelande. Dessa försvinner förvisso efter bara några minuter.

Samma här, har box från Telia och den skickar bara 50hz, så där är det kört när det gäller svärtan :)
Är som sagt lika när det gäller DVD uppspelning, är fast med rutten svärta där med pga 50hz.
Många DVD spelare hanterar NTSC tror jag, men de filmer vi tittar på här i europa är ju oftast PAL.

När det gäller GT5, så upplever jag att det blir inbränningar ganska snabbt.
Fast är kanske bättre att kalla det ghosting, då det inte verkar handla om att cellerna blivit brända, snarare att de celler som blivit belysta under en längre tid är mer laddade och därmed kan visa en spökbild en tid efter.
Så det är absolut inget att noja över (om jag har förstått rätt när jag läst om det xD), men kan förstå de som tycker det är irriterande.
För mig försvinner det hur som helst på ca minuten när man tittar på något annat.
Kan väl hoppas på att det blir aningen bättre med tiden, vilket det brukar bli.

Angående inställningar använder jag de jag angivit i Filmläget samt Spelläget.
Standardläget(med spelläge avaktiverat) och Dynamiska läget är oanvändbara imao, man förstör bilden på så många plan, upplever jag det som.
Disclaimer när det gäller inställningarna, vill inte hävda att de är THE inställningar för denna TV :)
Hittade vitbalansen på AVforums, där personen i fråga menade att de var det närmaste han kom en korrekt vitbalans.
Han angav även en kontrast på ca 90, men menade senare att den borde sänkas då han hittade att vissa höga toner krossades i 90+, så jag drog ner den till 75 för säkerhetens skull.
Cell styrkan bör nog vara minst 15, då det iaf på många andra Samsung modeller tydligen har påverkat gammakurvan negativt om den varit inställd för lågt.

Så jag är personligen nöjd bara :)
Tycker mig inte se att varken röd grön eller blå över/under representeras i bilden, och känns oxå som att den hanterar skuggdetaljer väldigt bra, till skillnad mot de andra TV apparater jag ägt som ganska uppenbart brustit i de aspekterna .
Men antar att man måste vänta på ett riktigt test för att veta mer säkert vilka brister och fördelar bilden har, och vad som behöver göras för att optimera TV tittandet ^^
FlatpanelsHD har pratat om ett test länge, och nu verkar det inte vara långt kvar ;)

http://www.flatpanel...p;id=1293006241

edit: vill bara tillägga, är tveksam till att denna TV hanterar 24hz korrekt.
Känns som att bilden kan rycka lite ojämnt, ungefär som när man tittar på DVD eller TV.
Det är synd, och konstigt, då denna TV marknadsförs med Cinema Smooth på komplett, men verkar inte ha nån av de funktionerna över huvudtaget i verkligheten.

Redigerat av Jacon, 22 December 2010 - 15:31.

Postad 22 December 2010 - 22:37

Unregisteredb7d789c0
  • Unregisteredb7d789c0
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Fick hem denna TV 6december!
Slängde upp den på väggen för att sedan några timmar senare åka iväg och jobba 2veckor...

Men min sambo har suttit o kolla på den sen dess, out-of-the box så att säga. Hon är mycket nöjd.
Nåväl, kom hem den 20 december!

Åkte iväg köpte några 1.4 kablar osv.. 3D-TV here I come. Slog på en av naturfilmerna, satt mest o skratta! Vilken succé.
Okej, det är inte överdrivna 3D effekter, men allt blev som naturligare. Och ja, det märks att den "lyfter fram" det som är i fokus.

Bilden är helt otrolig i 3D. Allt är bara bättre än 2D, svärtan, färgerna upplevelsen.

Hade en PK-350 som jag övergav för denna TV. Den gav sjukt dåliga SD sändningar (analoga) vilket denna klarar av utan problem.
Visst, inge HD kvalla, men helt klart tittbart.

Ang buzz, vi må vara döv eller något? Hör ingen ting.
Svärtan, fine, den är lite "gråig" men va fan. Jag är ingen "nörd".

I GT5 får man "överdriva" med inställningarna för att få bättre effekt. Men jäklar va kul det blev att spela 3D, sambon som satt brevid o kollade tyckte det var häftigt tom... :)

NEGATIVT!!!!

Inbränningar, instalerade en uppdatering på GT5, vilket resulterade i att bilden blev kvar i över 30min (inbränning) när det blev svart.
Något som jag reagerade på är att, vid inbränningar och du slår över till 3D och sedan tar av dig glasögonen (vid svarta bilder) syns inbränningar JÄTTE tydligt, känns lite skrämmande.

Nåväl, ett TV paket för 10lax, detta kommer stanna ett antal år ;)

Betyg : 9/10

Postad 23 December 2010 - 09:42

Peglund
  • Peglund
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

http://www.flatpanel...p;id=1293006241

edit: vill bara tillägga, är tveksam till att denna TV hanterar 24hz korrekt.
Känns som att bilden kan rycka lite ojämnt, ungefär som när man tittar på DVD eller TV.
Det är synd, och konstigt, då denna TV marknadsförs med Cinema Smooth på komplett, men verkar inte ha nån av de funktionerna över huvudtaget i verkligheten.

Har märkt samma sak i 24 hz läget. Kollade som sagt lite på Kick-ass och det ryckte ganska bra i bilden i bland. Och det här med Cinema-smooth... Efter vad jag har läst i manualen skall denna funktion gå att slå på/av, men jag kan verkligen inte hitta den funktionen, har letat en del.

Har hittat ganska bra inställningar nu i GT 5. Satt och pillade med det igår. I spelet ställde jag effekterna på 4 och den andra på 0,50. Kommer tyvärr inte ihåg vad dom olika heter ;)

Postad 23 December 2010 - 15:43

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur man ställer PS3:an så den endast skickar ut 1080i/720p vid 3D-filmvisning?

Väljer jag automatiska inställningar så hittar den ju alla upplösningar samt 3D och knäpper jag igång en 3D-film då så blir det automatiskt 1080p 3D vilket inte HDMI växeln i min Denon pallar. Enligt vad jag förstått så ska den klara 3D i 1080i/720p.
Gör jag manuella inställningar så blir inte 3D med så det funkar inte.
Till vanliga blurays vill jag naturligtvis att den skickar 1080p.

Frågan är om det går?

Sista utvägen blir att koppla bluray-spelaren som följde med direkt till TVn och köra optiskt för ljudet till receivern men vill helst inte ha 2 olika spelare. Dessutom får jag ju in en slant om jag kan sälja bluray-spelaren.

MVH Martin

Postad 23 December 2010 - 18:47

Henrik Norberg
  • Henrik Norberg
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Det här med Cinema Smooth, det går tydligen att slå på i Service Mode. Se:

http://forum.recorde...asmatv-ps50c685

Har dock inte prövat själv. Hoppas att det kommer i en ny firmware.

Postad 23 December 2010 - 23:03

Ankan_G
  • Ankan_G
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Det här med Cinema Smooth, det går tydligen att slå på i Service Mode. Se:

http://forum.recorde...asmatv-ps50c685

Har dock inte prövat själv. Hoppas att det kommer i en ny firmware.

Det fungerar utmärkt att aktivera Cinema Smooth.

Ett litet tips, om ni har möjlighet att aktivera 60HZ ut på externa enheter, så gör det.
Lekte lite med min Xtreamer och växlade mellan 50 och 60HZ och skillnaden är enorm.
Det är synd att Samsung inte kan fixa till detta gammla och kända problem som berör många modeller-

Postad 25 December 2010 - 00:52

boulejohan
  • boulejohan
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jaha, nu har TVn anlänt och jag är nöjd så långt!

Någon sim kör med CA-modul för Canal Digital HD? Vilken, funkar bara Strong?
Någon som provat USB-dongel, annan än Samsungs egna?

MVH

JIKen

Postad 25 December 2010 - 12:42

Peglund
  • Peglund
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Det fungerar utmärkt att aktivera Cinema Smooth.

Ett litet tips, om ni har möjlighet att aktivera 60HZ ut på externa enheter, så gör det.
Lekte lite med min Xtreamer och växlade mellan 50 och 60HZ och skillnaden är enorm.
Det är synd att Samsung inte kan fixa till detta gammla och kända problem som berör många modeller-

Hur aktiverar du det i så fall?

Har PS 3, Telia digital och blu-ray spelaren kopplade via onkyo 608 till tv:n.

Redigerat av Peglund, 25 December 2010 - 12:45.

Postad 25 December 2010 - 20:48

Ankan_G
  • Ankan_G
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Hur aktiverar du det i så fall?

Har PS 3, Telia digital och blu-ray spelaren kopplade via onkyo 608 till tv:n.

http://www.avforums....521-post34.html

1) How to enable Hotel mode - Pressing key combination (MUTE + 1 + 1 + 9 + ENTER) when TV is powered ON
All you do in this menu is enable hotel mode (ON) then switch off TV with remote button

2) Enter service menu by pressing combination info, menu, mute power

TV will start in service mode (warning be careful)

Select Control and enter
Select Hotel option
Select clone usb to tv – a pop up will appear, just select cancel
Press return on remote
Select sub option
Look for 24px4 support and change to on

Switch off TV with remote and back on again

Cinema smooth option can be enabled when playing a blu ray at 24p under film mode under picture settings menu

OBS bild inställningar återgår till default och ta gärna ett foto på inställninarna ifall man råkar ställa om fel parameter.

Postad 26 December 2010 - 22:40

Ankan_G
  • Ankan_G
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
En av många trådar angående svärtan på Samsung plasma.

Citerat ifrån följande inlägg

"60hz ger bra svärta
50hz ger betydligt sämre svärta
24hz eller 24 fps-film sätter igång cinema smooth vilket ger lika dålig svärta som vid 50hz. Lösningen är att stänga av cinema smooth för filmer i 24 fps.
"

Enligt den info jag hittat på nätet finns det ett problem med B (2009, ev undantaget dom billigaste modellerna) och C (2010) modellerna med svärtan och Samsung verkar inte göra något åt det (kanske pga hårdvaru fel).

Postad 27 December 2010 - 15:51

ebonite
  • ebonite
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Är det någon som lyckats få igång DLNA på denna tv? Jag har försökt med en rad olika DLNA servrar t.ex. Xtreamer, PS3 Media server, Windows Home Server m.fl. Jag ser alla mappar och filmer men de går inte att spela upp. Om jag istället för över filmen till ett USB minne så spelas denna upp utan problem.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.