Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax BXR-HD

2479 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD (Digitalboxar) 3 6,85 (12) Inga priser
Humax BXR-HD+ 500GB (Digitalboxar) 2 7 (37) Inga priser
Humax BXR-HD2 (Digitalboxar) 2 2,83 (11) Inga priser
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 1 6,7 (9) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 23 september 2011 - 07:18

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Skum grej med boxen igår. Hade spelat in "Bonde söker fru" på TV4 HD och kollade på det igår. Det luriga var att det inte gick att snabbspola i programmet eller framförallt i reklamen som man ju vill spola över. Kom upp en förbudsskylt i övre högra hörnet när jag förskte spola. Vad är detta? Någon ny lurig funktion som skall förhindra att spola förbi reklam, eller vad?

Postad 23 september 2011 - 09:13

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hej!
Min box har tappat HD kanalerna. Kanalerna funkade bra i ca tre veckor men är nu borta. Har gjort ett flertal ominstallationer men ingen bild. Jag har tv2hd samt tvåkanaler till i kanallistan, men kan inte titta på dom. Har varit i kontakt med boxer och vad dom kan se så ser allt bra ut från deras sida. Blev rådd att dämpa signalen till ca 80% från nuvarande 100%, men det blev ingen skilnad. Är det någon som har råkat ut för samma sak och har någon lösning?
/Niklas

Postad 23 september 2011 - 09:55

vonboll
  • vonboll
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej !

En Ny fråga angående inspelat material

Skulle vilja spela upp det inspelade materialet på min andra TV/Dator

Man har ju gjort mycket för att detta inte skall gå

men om man har lyckats med att få över filmen till datorn så går den inte att spela upp
för att den är krypterad

Detta är väl gjort för att hindra spridning

Är det nån som vet om det går att komma runt detta ?

Filmerna på hårddisken är krypterade och bundna till hårddisken
så även om man skulle ha två lika dana boxar så hjälper det inte (tror jag)

Postad 23 september 2011 - 10:10

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

Hej!
Min box har tappat HD kanalerna. ......
/Niklas

De gånger som mux 6 har försvunnit för mig, så har det varit fel på Teracoms sändningar.
OBS Teracoms kundtjänst har ofta ingen aning om vad som pågår ute på fältet.

Postad 24 september 2011 - 09:24

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0
(Suck, ingen Sök Inom Tråden-knapp längre, så nu kan man inte leta här ...)

Klart bra bild på BXR-HD iaf, men var är Favoritknappen?

Men har ju inte mycket användning av att lägga upp Favoriter om man sen ändå inte kan nå dem annat än via krångliga Menyer.

Och kan man inte Radera kanaler man ändå inte har, dvs ta bort de man inte abonnerar på, ur Hela Kanalistan?

Och vad är den senaste Uppdateringen för BXR-HD, verkar inte finnas nån ute i luften när man söker från inställningsmenyn, och den som finns i maskinen är ju från oktober 2010, vilket verkar gammalt?
Och när man väljer Manuell Sökning, så kan man även välja Sök Nätverk, vad är det?

i manualen sid. 47-49 står det bl a:

För att få optimal prestanda är det viktigt att alltid ha senaste programversionen. På HUMAX hemsida finns
senaste nytt och senast släppta programversioner. (http://www.humaxdigital.com)) Vi rekommenderar
att du med jämna mellanrum kontrollerar om det finns tillgängliga uppdateringar.

Men på deras hemsida hittar jag inga uppdateringar, så var har de isf gömt dem?

Och det verkar som om mottagaren är väldans känslig för störningar, för när jag kollar signalen med min Pioneer dvd/hårddisk-inspelare, så är den ju hur bra som helst, men Humaxens signal verkar flukturera en hel del, inte speciellt stabil alltså.

Postad 25 september 2011 - 06:49

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
Nån mer än jag som märkt att i SVT1HD och SVT2HD även hörs ljudet från SVT Tal? Nån slags talsyntes i bakgrunden, förbaskat störande. Märkte detta på Skavlan häromdagen och alldeles nyss på en Uppdrag Granskning-repris. Vet inte om detta är en Humax- eller en SVT-bugg.

Postad 25 september 2011 - 07:26

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1 167 inlägg
  • 0

Nån mer än jag som märkt att i SVT1HD och SVT2HD även hörs ljudet från SVT Tal? Nån slags talsyntes i bakgrunden, förbaskat störande...alldeles nyss på en Uppdrag Granskning-repris.

Såg också Uppdrag granskning reprisen, men jag märkte inte något störande ljud.
BXR-HD och egen antenn för det fria marknätet.

Postad 25 september 2011 - 08:05

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0
Suck...

BXR-HD har ju inte ens snabbspolning med bild.

Och när man använder pilarna < > för att hoppa några sekunder framåt/bakåt, så stannar menyn sen kvar tills man trycker Back.

Inte heller kan man senare se nåt man spelat in från en kodad kanal om man tar ut sitt Programkort innan man börjar titta.

Och snacka om att t ex Animal Planets undertexter är totalt ur synk, men inte finns det ju nån
funktion typ Läppsync ( <<< som ju faktiskt finns! ) för textremsorna inte...

Har BXR-HD+ snabbspolning med bild, och kan man där hoppa framåt med Pilen > utan att den menyn sen blir kvar på skärmen?

Vad är senaste firmware-versionen, och uppdaterar HD+ sig själv från nätet?

Tur man köpte smörjan på ElGiganten, så man har 30-dagars Returrätt.
Så när jag nu testar nästa burk, sannolikt nån av Samsungs BluRay-spelare BD-Dxxxx ( https://www.minhembi...=3380527&st=100 ) - antingen med inbyggd eller lös hårddisk - så köper man den först på ElGiganten, testar, och även om man är nöjd, så lämnar man tillbaks den igen, och köper sen samma från NetOnNet istället, för de har ju Två års Garanti (och Fri Frakt!), vilket inte EG har ...

Redigerat av anderswillhelmsson, 25 september 2011 - 10:39.

Postad 25 september 2011 - 11:09

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

Nån mer än jag som märkt att i SVT1HD och SVT2HD även hörs ljudet från SVT Tal? Nån slags talsyntes i bakgrunden, förbaskat störande. Märkte detta på Skavlan häromdagen och alldeles nyss på en Uppdrag Granskning-repris. Vet inte om detta är en Humax- eller en SVT-bugg.

Jag har aldrig märkt det. Har du testat ljudbeskrivning på sidan 45 till av? Hur har du ställt in primärspråk och sekundärspråk på sidan 43?

Postad 25 september 2011 - 15:38

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

en fråga när du installerade humaxen, lät du auto sökningen sköta det. kan vara så att du får in helt fel mast på vissa muxar.
Lösning gör en fabriksomställning. sök in alla muxar manuellt.
här kan du kolla. http://www.teracom.se/?page=200 leta upp sändaren som din antenn är riktad i mot.

Provade nu men jag blir inte klok på det här. Boxen säger oftast: "Inga kanaler hittades" när jag kör manuellt. Provat två olika sändare med samma resutlat. Slutar med att jag får köra auto-sökning igen.

Redigerat av Chrester, 25 september 2011 - 15:38.

Postad 25 september 2011 - 21:00

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Hej!
Min box har tappat HD kanalerna. Kanalerna funkade bra i ca tre veckor men är nu borta. Har gjort ett flertal ominstallationer men ingen bild. Jag har tv2hd samt tvåkanaler till i kanallistan, men kan inte titta på dom. Har varit i kontakt med boxer och vad dom kan se så ser allt bra ut från deras sida. Blev rådd att dämpa signalen till ca 80% från nuvarande 100%, men det blev ingen skilnad. Är det någon som har råkat ut för samma sak och har någon lösning?
/Niklas

Jag tappar singnalen på mux 7 kör mot finnvedens sändare., när jag satte upp min antenn för vhf så hade jag bild i ca 3 veckor.
sen utan i 5 dagar i torsdags hade jag bild i en dag:( om det är boxen eller treacom som strular vete tusan.

det är helt i sin ordning, det är talande text remsa du hör, om man valt multi ljud. tryck på ljudknappen tills talet tystnar i bakre högtalare.

Redigerat av Unregistereddceea937, 25 september 2011 - 21:03.

Postad 27 september 2011 - 14:12

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

det är helt i sin ordning, det är talande text remsa du hör, om man valt multi ljud. tryck på ljudknappen tills talet tystnar i bakre högtalare.

Multikanal eller stereo, det kan väl inte ha med det att göra? Eller? Trodde det var så man skulle kunna slå av/på 5.1- ljud. Sen har jag inte talande textremsa i bakre högtalarna, utan främre.
Vilken ljudknapp menar du?

Postad 28 september 2011 - 14:11

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Multikanal eller stereo, det kan väl inte ha med det att göra? Eller? Trodde det var så man skulle kunna slå av/på 5.1- ljud. Sen har jag inte talande textremsa i bakre högtalarna, utan främre.
Vilken ljudknapp menar du?

Den knapp som har en högtalare med ett ? efter, är jag på svt1 så kan jag välja tre olika ljudalternativ.
väljer du det ljudalternativ med en pratbubbla som det står AD i så får du talande text.

Postad 28 september 2011 - 14:34

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Suck...

Och när man använder pilarna < > för att hoppa några sekunder framåt/bakåt, så stannar menyn sen kvar tills man trycker Back.

Inte heller kan man senare se nåt man spelat in från en kodad kanal om man tar ut sitt Programkort innan man börjar titta.

Och snacka om att t ex Animal Planets undertexter är totalt ur synk, men inte finns det ju nån
funktion typ Läppsync ( <<< som ju faktiskt finns! ) för textremsorna inte...

Har BXR-HD+ snabbspolning med bild, och kan man där hoppa framåt med Pilen > utan att den menyn sen blir kvar på skärmen?

Vad är senaste firmware-versionen, och uppdaterar HD+ sig själv från nätet?

Tur man köpte smörjan på ElGiganten, så man har 30-dagars Returrätt.
Så när jag nu testar nästa burk, sannolikt nån av Samsungs BluRay-spelare BD-Dxxxx ( https://www.minhembi...=3380527&st=100 ) - antingen med inbyggd eller lös hårddisk - så köper man den först på ElGiganten, testar, och även om man är nöjd, så lämnar man tillbaks den igen, och köper sen samma från NetOnNet istället, för de har ju Två års Garanti (och Fri Frakt!), vilket inte EG har ...

1 Snabbspolning med bild fungerar på min BXR-HD+
2 är en bugg som fixas vid nästa mjukvara, när den kommer visste inte han på humax support.
3 är boxer som bestämt att all inspelning skall vara kodad, så kortet måste vara i vid uppspelning.
4 kan inte uttala mig om text osynk på den kanalen.
5 ja BXR-HD+ uppdatera sig via antennen, alla mottagare hos boxer gå bara uppdatera via antennen, får inte gå att uppdatera via dator eller annat sätt.

Programversion är 1,00,03 laddningsversion a7,42 senaste uppdateringsdatum 14 april 2011

Postad 28 september 2011 - 20:14

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Va, klart skumt då ju Boxer själva säljer åtminstone en av dem, och då betyder ju det att Boxer aldrig nånsin kan slå på CI+ kodningen då?
För då är ju inte ens deras egna boxar kompatibla och kan ta emot sändningarna.

http://www.boxer.se/...searchquery=ci+
Klart skumt av Boxer ...

De har inte CI+. CI+ är Common Interface+. Det är en sån port som man sätter en CA-modul i. Det går inte att stoppa in en CA-modul i BXR-HD eller BXR-HD+. Däremot går det att stoppa in ett programkort i den inbyggda kortläsaren.
Nu har jag inte öppnat min box ännu men jag gissar på att den inbyggda kortläsaren är kopplad mot cpu:n i boxen. På den cpu:n kör sen en viaccess-process som pratar med kortet och som ger rätt nycklar till hårdvarudekrypteringen i cpu:n.
Lite förenklat (det är fler steg inblandade för nyckelhanteringen innan dekrypteringen sker) men i stora drag så är det så.
Kan du inte lära dig det här snart så jag slipper säga emot dig hela tiden... ;)

Postad 28 september 2011 - 20:18

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Hej !

En Ny fråga angående inspelat material

Skulle vilja spela upp det inspelade materialet på min andra TV/Dator

Man har ju gjort mycket för att detta inte skall gå

men om man har lyckats med att få över filmen till datorn så går den inte att spela upp
för att den är krypterad

Detta är väl gjort för att hindra spridning

Är det nån som vet om det går att komma runt detta ?

Filmerna på hårddisken är krypterade och bundna till hårddisken
så även om man skulle ha två lika dana boxar så hjälper det inte (tror jag)

Det är nog lika bra att glömma. Det kommer aldrig att gå.

Postad 29 september 2011 - 06:47

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

1 Snabbspolning med bild fungerar på min BXR-HD+
2 är en bugg som fixas vid nästa mjukvara, när den kommer visste inte han på humax support.
3 är boxer som bestämt att all inspelning skall vara kodad, så kortet måste vara i vid uppspelning.
4 kan inte uttala mig om text osynk på den kanalen.
5 ja BXR-HD+ uppdatera sig via antennen, alla mottagare hos boxer gå bara uppdatera via antennen, får inte gå att uppdatera via dator eller annat sätt.

1: Inte på HD ...
2: Sorgligt ... vem vill ha en meny hängandes där ...
3: Ja ja, vet jag väl, men det är bara för dåligt ändå - jag HAR ju betalt för att se/spela in det redan, NÄR jag sen tittar på det ska ju Boxer skita i!

ALLA dessa 'boxar' är BARA skit i jämförelse med de Pioneer/Sony dvd/hårddisk-inspelare som såldes för några år sen, där man kunde kopiera ut vad man ville till en DVD, och sen redigera bäst man ville.

Att användare-vänligheten/interface't på de inspelarna dessutom var totalt överlägset allt annat, är ju bara en extra bonus!

Man fattar inte att inte Pioneer/Sony/Panasonic kommer ut med nåt liknande Samsungs (f.n. smörja...) BluRay-spelare/hårddisk-inspelare, som är likadana som de modeller de hade, men som tyvärr bara hade DVB-T, och inte T2 eller DVB-C.

4: När man såg på Animal direkt så var det inte osynkat, utan bara det man spelade in hade osynkad text.

5: Ja, uppdatera sig automatiskt ska den ju, men det gjorde alltså inte den HD jag hade hemma..

Programversion är 1,00,03 laddningsversion a7,42 senaste uppdateringsdatum 14 april 2011

Men min förblev oktober 2010 ...

Lite förenklat (det är fler steg inblandade för nyckelhanteringen innan dekrypteringen sker) men i stora drag så är det så.
Kan du inte lära dig det här snart så jag slipper säga emot dig hela tiden... ;)

Ska försöka :P , men jag tyckte det var 'skumt' att inte CI+ nämndes i Specarna nånstans.

Det är nog lika bra att glömma. Det kommer aldrig att gå.

Njaaa... enl. manualen till den Samsung BD-D6900 jag har hemma på prov nu, så sker dess kryptering medelst DRM, dvs Digital Rights Management, och det går ju att cracka (enl. Google ...), så det kommer nog... får vi välan hoppas! B)

Redigerat av anderswillhelmsson, 03 oktober 2011 - 19:16.

Postad 29 september 2011 - 10:28

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

1: Inte på HD ...
2: Sorgligt ... vem vill ha en meny hängandes där ...
3: Ja ja, vet jag väl, men det är bara för dåligt ändå - jag HAR ju betalt för att se/spela in det redan, NÄR jag sen tittar på det ska ju Boxer skita i.

4: När man såg på Animal direkt så var det inte osynkat, utanb bara det man spelade in hade osynkad text.

5: Ja, uppdatera sig automatiskt ska den ju, men det gjorde alltså inte den HD jag hade hemma..

Men min förblev oktober 2010 ...

1 min snabbspolar med bild även på HD inspelning. BXR-HD+
2 håller med dig, men ett tryck på exit/ok/back går rätt bra.
3 är nog inte boxer som satt dom kraven utan film makarna. dom vill inte få ut filmer/serier på öppna marknaden.
4 har inte spelat in, men skall kollas. kollat nu stämmer fel synk på texten.
5 Var det BXR-HD+ med inbyggd HD du hade på prov? du skrev inte det i första inlägget.
Den senaste uppdateringen på BXR-HD+ var för att boxer slog på CI+ och då kunde inte BXR-HD+ läsa kortet för HD kanlerna, dagen efter fans det en ny mjukvara för att lösa det problemet.

Redigerat av Unregistereddceea937, 01 oktober 2011 - 20:02.

Postad 03 oktober 2011 - 12:17

Unregisterede99262ea
  • Unregisterede99262ea
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som upplever att kanal 5 HD har vädigt märkliga färger på sina HD-sändningar? Jag får på t.ex. CSI känslan av att det är i 3D-format med rödblå bild ungefär som när man hade sånna där rödblå glasögon när man var liten och tittade på tv-piraterna. Det uppträder bra när det är rörelse i bilden och bara på kanal 5 HD. Tänkte bara kolla om det är min box som är lite skum eller om det är sändningarna på kanal 5 HD.

Postad 03 oktober 2011 - 13:44

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som upplever att kanal 5 HD har vädigt märkliga färger på sina HD-sändningar? Jag får på t.ex. CSI känslan av att det är i 3D-format med rödblå bild ungefär som när man hade sånna där rödblå glasögon när man var liten och tittade på tv-piraterna. Det uppträder bra när det är rörelse i bilden och bara på kanal 5 HD. Tänkte bara kolla om det är min box som är lite skum eller om det är sändningarna på kanal 5 HD.

Jag har också upplevt det. Vet inte om det är boxen eller utsändningen..
//Mackan

Postad 03 oktober 2011 - 16:59

Frestar
  • Frestar
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag har samma problem med 5an. Har haft det i ett par veckor.

Postad 03 oktober 2011 - 19:23

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

1 min snabbspolar med bild även på HD inspelning. BXR-HD+

Jag pratar inte om HD-INSPELNING, utan om Humax HD = Modellbeteckning = den utan hdd!

5 Var det BXR-HD+ med inbyggd HD du hade på prov? du skrev inte det i första inlägget.

Jo du, det gjorde jag visst det! ;)

Skickat 25 September 2011 - 09:05

Suck...

Men den är tillbakalämnad nu, det var ju bara smörja.

Istället testar jag en Samsung BD-D6900, den utan hdd inbyggd, och den är ju mycket bättre, men lämnar även den en hel del i övrigt att önska, speciellt när man jämför med de finesser och extrema lätthanterligheten som både Sonys och Pioneers DVD/Hårddisk-inspelare hade när de såldes för några år sen.

TÄNK om både Humax och Samsung kunde ta och lära sig av Sony och Pioneer hur funktioner och menyer ska vara!
Att sen både Sony och Pioneer också har otroligt bra skrivna manualer, gör ju heller inte deras apparater sämre precis, även där borde andra tillverkare ta efter!

Postad 03 oktober 2011 - 22:02

hatorpet
  • hatorpet
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Varför blir texten i osynk när man spelar in från canal+ med Humax HD ? Andra kanaler finns inte detta problem. Finns det något att göra åt detta problem ?

Postad 04 oktober 2011 - 11:09

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Varför blir texten i osynk när man spelar in från canal+ med Humax HD ? Andra kanaler finns inte detta problem. Finns det något att göra åt detta problem ?

Tydligen ett känt problem på andra boxar med. här kan du/ni läsa mer.http://lmgtfy.com/?q...+vid+inspelning
canaldigital sänder ju bild och ljud till flera länder, men texten är för vart land, tror nog att dom som har parabol kan välja text typ danska om dom skulle vilja det.

Redigerat av Unregistereddceea937, 04 oktober 2011 - 13:24.

Postad 05 oktober 2011 - 19:29

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Samma här.
Har du BXR-HD eller BXR-HD+ ? Jag har +.
Någon utan + som sett samma sak?
Någon som vet om det är samma på andra boxmärken?

Postad 05 oktober 2011 - 19:50

NikUea
  • NikUea
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Samma här.
Har du BXR-HD eller BXR-HD+ ? Jag har +.
Någon utan + som sett samma sak?
Någon som vet om det är samma på andra boxmärken?

Jag har en BXR-HD och samma problem med kanal 5 HD.

Postad 06 oktober 2011 - 08:02

frk gas
  • frk gas
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Hade samma problem på Grace anatomy igår. Riktigt störande.
Dom kanske har börjat producera för 3D och det inte blir så lyckat ??

Postad 06 oktober 2011 - 08:19

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Hade samma problem på Grace anatomy igår. Riktigt störande.

Va, kan verkligen Behagfull Anatomi vara störande? :P

Dom kanske har börjat producera för 3D och det inte blir så lyckat ??

Kanske Grey's egen Anatomi inte passar för det formatet? B)

Redigerat av anderswillhelmsson, 06 oktober 2011 - 08:20.

Postad 06 oktober 2011 - 09:28

Besa72
  • Besa72
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag fick en BXR-HD igår som jag kopplade in en 60 gigs 2.5" extern disk. Jag kan spela in program på den externa hårdisken, men time-shift fungerar inte. Skall det inte göra det på denna modellen eller har jag missat att göra någon inställning för att det skall fungera?

Det är INTE en HD+ modell med inbyggd hårddisk.

Postad 06 oktober 2011 - 16:50

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Jag fick en BXR-HD igår

Det var snällt! Vem fick du den av, och varför, kan man få fler? :rolleyes:

som jag kopplade in en 60 gigs 2.5" extern disk. Jag kan spela in program på den externa hårdisken, men time-shift fungerar inte. Skall det inte göra det på denna modellen eller har jag missat att göra någon inställning för att det skall fungera?

Men se här: http://www.humaxdigi...tml/bxr-hd.html Jovisst ska det funka, LÄS manualen!

Men har du kört nån slags inbyggd Test av disken från Boxen (bör iofs ske när du låter Boxen formatera disken), den kanske helt enkelt inte har rätt egenskaper, nyare USB-hdd's klarar en hel del mer än vad de som bara är nåt år gamla klarar av?

Disken kanske borde ha egen extern strömförsörjning, annars kanske den lilla ström som USB max kan ge (500mA) inte räcker till.

Redigerat av anderswillhelmsson, 07 oktober 2011 - 06:03.

Postad 07 oktober 2011 - 09:28

Unregistered728f4f3b
  • Unregistered728f4f3b
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Förvånad över att detta med att serieinspelning inte fungerar inte upprör fler. Med dualtuner och inspelning kör vi förstås så att allt som verkar intressant sätts på serieinspelning. Sen när man vill kolla på TV så räknar man med att det är inspelat. Ser man alltid på inspelat material slipper man reklam. Problemet med BXR HD+ är ju att det dels finns så lite som är seriemarkerat och går att serieinspela och att det trots att det är satt på serieinspelning ändå ofta inte spelas in något. Detta trots att jag extrakollat att det är markerat för inspelning. Nästa steg är att stänga av autoavstängningen och alltid ha den på, men det begränsar hårddiskens livslängd då jag via support förstod att HDn inte har någon spin-down då boxen är blå och på. För en modern box är det basic att fixa sina inspelningar även från stand-by läge. Som tur är har vi våra datorkort kvar så vi kan titta på tex Robinsson ändå, fast i SD. Windows MC missar inga inspelningar. Enligt support är en ny programvaruversion nära förestående, jag förutsätter att detta fixas. Vi använder väldigt sällan boxen, det finns ju inget inspelat där att se.

Postad 07 oktober 2011 - 10:08

Evoleus
  • Evoleus
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Jag har haft detta fenomen i ca två veckors tid och undersökt det lite.
Jag är ganska säker på att det ligger i sändningen då även två vänner har dessa "färg släpningar" varav en har Sagemcom boxen.
Du kan även pausa fenomenet, om du pausar bilden då det är mycket rörelser så ser du att det ser ut som att färgen släpar efter en svartvitbild typ.

Jag har ringt till Boxer och rapporterat saken och de skulle undersöka det, detta var ca en och en halv vecka sedan och då sa han att han inte hört talas om problemet innan.
Han sa att desto fler som ringer in och rapporterar om problemet desto snabbare skulle det bli fixat.
Jag har bett mina vänner ringa in till boxer men det vore ju skitbra om alla här som har problemet ringer in och nämner det med.

//Peter

Postad 09 oktober 2011 - 10:24

Unregistered728f4f3b
  • Unregistered728f4f3b
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Men hörni, inspelningarna då, fungerar de alltså hos er? Satte en engelsk serie på serieinspelning, kollande att serie markeringen dök upp. del 1 spelades in, sen inget. Ser att del 4-6 ligger i schemat för framtida inspelning, men del 2 och 3 sitter inte på hårddisken. optimalt? Nej, får sudda hela skiten. Vet att man möjligen kan timerinspela, men på "Boxers flaggskepp" är ju detta skandal. Boxer: "spela in din favoritserie med bara en knapptryckning" Tycker denna produkt är skräp, hur är det möjligt att något tydligt markerat för inspelning ändå inte spelas in? HD är inte full, inga felmedellanden. Support vet inget, Boxer hänvisar till Humax support. Vad det inte just sånt här som skulle garanteras fungera iom Boxergodkännande som det är så petigt med, "annars kan vi inte garantera att det fungerar"? En box för inspelning som inte spelar in något?, snyggt "flaggskepp"! Kan det ha att göra med att EPG data inte sparas då den är i standby, eller om auto-av är på?, en bugg i såna fall om inspelningar inte utförs utan varning. Varför auto-av och inte bara stand by? Stängt av auto-av på senare tid, skum funktion.

Postad 09 oktober 2011 - 13:53

Unregisterede8729a39
  • Unregisterede8729a39
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Jaha, då har min box blivit ännu sämre och nästintill oanvändbar. Boxen tappar ständigt bild på betalkanalerna (endast SD-kanalerna, kodade HD-kanaler funkar dock). Detta kan hända när man byter kanal, har tittat klart på ett inspelat program eller bara om boxen varit på under en tid. Genom att sätta boxen i standby och sen sätta på den igen brukar man kunna få tillbaka bilden tillfälligt, men ofta får man göra det några gånger eftersom bilden snabbt försvinner igen. Felkoden som boxen visar är oftast 007, men även 001 och 004 kan dyka upp. Såg att någon annan postat en tråd om detta tidigare utan att ha fått hjälp och jag har samma problem (https://www.minhembi...howtopic=284329).

Vet att boxen haft problem med detta tidigare, men att det kom ny mjukvara som skulle lösa det (jag har senaste). Har testat fabriksåterställning, hjälper inte. Har 2 kort (original och extrakort), samma problem med båda. Korten funkar perfekt i Sagem och Topfield boxen, så dem verkar det inte vara något fel på. Boxer support har ingen aning och ger ingen hjälp.

Börjar misstänka att min box är trasig, en box som inte kan visa tv-kanaler är ju helt oduglig. Ingen annan som har detta problem? Ska kontakta Humax nästa vecka och se vad dem har att säga...

Postad 09 oktober 2011 - 19:02

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1 482 inlägg
  • 0
Jag beställde nyss en Humax med 500GB för 1295kr från Boxer.
Priset fick jag när jag band mig i 24 månader med Boxer max.
Jag hade ingen bindningstid på mitt abonnemang förut och jag slapp startavgift på 595kr.
Däremot får jag ingen rabatt på 145kr de 12 första månaderna som ny-kunderna får, men det blev ändå billigare så här jämfört med att säga upp i tre månader och få startavgift.
Kunde ju förstås ha väntat i tre månader, uppsägningstiden, och på så sätt fått lägre totalpris som ny-kund.

Hoppas nu boxen är bra :)

Postad 09 oktober 2011 - 21:12

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Förvånad över att detta med att serieinspelning inte fungerar inte upprör fler. .

Att inte serieinpelningar funkar bättre är otroligt störande. Trött på att tvingas vänta på ny firmware, som ingen vet ifall det kommer lösa problemen eller vilka nya problem som skapas. Detta skulle självklart ha fungerat i nuvarande firmware. Ska ringa supporten och ställa krav imorgon. Att en inspelningsbar box inte fungerar att spela in på är absolut inget man ska behöva acceptera. Uppmanar alla att göra detsamma.

Postad 10 oktober 2011 - 19:54

jswahn
  • jswahn
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Har köpt en BXR-HD (utan inbyggd hårddisk) och kopplat in en 1 TB extern hårddisk. Den är formaterad som den ska (ext3) och boxen ser hårddisken med rätt namn och anger att 917 GB är ledigt.

Trots det det går inta att spela in eller använda time-shift. Time-shift är påsatt i inställningar. Trycker jag på pausknappen anger boxen bara en förbudsymbol uppe till höger.

Jag kan lägga in en inspelning och maskinen anger att inspelningen ska börja, men den spelar inte in. Det lagras ingen fil på hårddisken, eller så lagras det eventuellt en fil, men den syns inte som en uppspelningsbar video.

Någon som upplevt något liknande eller ännu bättre förstått vad som är fel.

Johan

Postad 11 oktober 2011 - 12:09

Liverpoolarn
  • Liverpoolarn
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Hej!

Har köpt en BXR-HD (utan inbyggd hårddisk) och kopplat in en 1 TB extern hårddisk. Den är formaterad som den ska (ext3) och boxen ser hårddisken med rätt namn och anger att 917 GB är ledigt.

Trots det det går inta att spela in eller använda time-shift. Time-shift är påsatt i inställningar. Trycker jag på pausknappen anger boxen bara en förbudsymbol uppe till höger.

Jag kan lägga in en inspelning och maskinen anger att inspelningen ska börja, men den spelar inte in. Det lagras ingen fil på hårddisken, eller så lagras det eventuellt en fil, men den syns inte som en uppspelningsbar video.

Någon som upplevt något liknande eller ännu bättre förstått vad som är fel.

Johan

Du behöver nog gå in i inställningarna och klicka på "ändra hårddisk-källa" eller nåt sånt där man formaterar hårddisken i digitalboxen. Jag satt oxå fly förbannad på att jag inte kunde spela in på min hårddisk, tills jag klickade på det där alternativet. Tror det är längst ner eller näst längst ner när du har möjligheten att formatera hårddisken.

Postad 11 oktober 2011 - 12:12

Erik_the_Dragon
  • Erik_the_Dragon
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Ang. färgsläpningarna på Kanal 5 HD, så ser jag dem inte längre, sen typ igår kväll. Kan de ha fixat detta måntro? Vad säger ni andra som sett samma fenomen?

Postad 11 oktober 2011 - 21:21

Evoleus
  • Evoleus
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Ang. färgsläpningarna på Kanal 5 HD, så ser jag dem inte längre, sen typ igår kväll. Kan de ha fixat detta måntro? Vad säger ni andra som sett samma fenomen?

Jag ser dem inte heller just nu iaf, hoppas de löst det.

//Peter

Postad 12 oktober 2011 - 12:59

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Men hörni, inspelningarna då, fungerar de alltså hos er? Satte en engelsk serie på serieinspelning, kollande att serie markeringen dök upp. del 1 spelades in, sen inget. Ser att del 4-6 ligger i schemat för framtida inspelning, men del 2 och 3 sitter inte på hårddisken. optimalt? Nej, får sudda hela skiten. Vet att man möjligen kan timerinspela, men på "Boxers flaggskepp" är ju detta skandal. Boxer: "spela in din favoritserie med bara en knapptryckning" Tycker denna produkt är skräp, hur är det möjligt att något tydligt markerat för inspelning ändå inte spelas in? HD är inte full, inga felmedellanden. Support vet inget, Boxer hänvisar till Humax support. Vad det inte just sånt här som skulle garanteras fungera iom Boxergodkännande som det är så petigt med, "annars kan vi inte garantera att det fungerar"? En box för inspelning som inte spelar in något?, snyggt "flaggskepp"! Kan det ha att göra med att EPG data inte sparas då den är i standby, eller om auto-av är på?, en bugg i såna fall om inspelningar inte utförs utan varning. Varför auto-av och inte bara stand by? Stängt av auto-av på senare tid, skum funktion.

Jag stör mig också på att serieinspelningarna inte funkar.Det går inte att förklara med att Boxen inte är på, nu sist satt jag tom och kollade på Guiden när en serieinspelning skulle gå igång. Allt såg så fint ut, serieinspelningssymbolen syntes i Guiden (EPG:en), men när serien startade så försvann symbolen från EPG:en och inget hände! Nu går jag in och reggar inspelningarna manuellt program för program, vecka efter vecka via EPG:en, men det kommer ju garanterat hända att man missar nån vecka. Otroligt uselt att det inte funkar!

Men mest stör jag mig på att boxeländet inte sparar info om vilket avsnitt man spelat in när man spelat in en serie, jotack jag vet vad 2 1/2 män handlar om, jag vill veta vilket j*vla avsnitt du spelat in din puckade box, inte nåt allmänt blaha om serien. Hur kan man släppa en så här dålig pryl?

Postad 12 oktober 2011 - 13:14

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Att inte serieinpelningar funkar bättre är otroligt störande. Trött på att tvingas vänta på ny firmware, som ingen vet ifall det kommer lösa problemen eller vilka nya problem som skapas. Detta skulle självklart ha fungerat i nuvarande firmware. Ska ringa supporten och ställa krav imorgon. Att en inspelningsbar box inte fungerar att spela in på är absolut inget man ska behöva acceptera. Uppmanar alla att göra detsamma.

Bra idé! Väntar nu i luren på Boxers kundtänst, killen jag pratade med först var en rookie, han skulle fråga nån mer rutinerad kollega. Egentligen skall man väl inte behöva ringa Humax, det är ju av Boxer jag köpt boxen.
Jaha, Boxer ville inte ta i ärendet med tång ens, han kopplade mig till Humax. WTF? Telia meddelar att numret upphört. Thank you Boxer, de kopplade mig till ett nummer som inte används!

Postad 12 oktober 2011 - 13:15

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

Men mest stör jag mig på att boxeländet inte sparar info om vilket avsnitt man spelat in när man spelat in en serie, jotack jag vet vad 2 1/2 män handlar om, jag vill veta vilket j*vla avsnitt du spelat in din puckade box, inte nåt allmänt blaha om serien. Hur kan man släppa en så här dålig pryl?

Jag brukar använda knappen "i" på fjärrkotrollen för att läsa om avsnittets innehåll och avsnittsnummer på det inspelade.

Postad 12 oktober 2011 - 13:20

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Ringde Boxer igen, fick direktnumret Humax istället, 0550-855 27. Kom fram till Humax, en svarare av något slag som sa "Just nu" och så bröts samtalet.

Nytt försök, nu fick jag i varje fall plats i kön.

Jag brukar använda knappen "i" på fjärrkotrollen för att läsa om avsnittets innehåll och avsnittsnummer på det inspelade.

Grattis, det funkar inte på min box, eller jo, allt utom avsnittsnumret.

Redigerat av tamias, 12 oktober 2011 - 13:22.

Postad 12 oktober 2011 - 13:32

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
12 min väntan and counting.....

Skönt med headset till mobilen så man kan pyssla med annat under tiden.....

Redigerat av tamias, 12 oktober 2011 - 13:34.

Postad 12 oktober 2011 - 13:48

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Kom till slut fram. Serieinspelingsproblemet är känt av dem, enligt killen på Humax pågår test av programvaran. Men han hunde inte säga nåt om releasedatum. Hittills har det tydligen gått rätt snabbt med lansering när de kommit så längt att tester pågår. Den som lever får se :)

Han kände inte till strul med avsnittsnumreringen så att säga, är det bara jag som inte ser den infon?

Redigerat av tamias, 12 oktober 2011 - 13:54.

Postad 12 oktober 2011 - 14:35

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Kom till slut fram. Serieinspelingsproblemet är känt av dem, enligt killen på Humax pågår test av programvaran. Men han hunde inte säga nåt om releasedatum. Hittills har det tydligen gått rätt snabbt med lansering när de kommit så längt att tester pågår. Den som lever får se :) Han kände inte till strul med avsnittsnumreringen så att säga, är det bara jag som inte ser den infon?

Tur att man kan följa denna tråd, utan att den här funktionen fungerar så byter inte jag box.
På min Sagem som jag har idag så funkar det och jag kan inte tänka mig att vara utan funktionen...

Postad 12 oktober 2011 - 15:20

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Kom till slut fram. Serieinspelingsproblemet är känt av dem, enligt killen på Humax pågår test av programvaran. Men han hunde inte säga nåt om releasedatum. Hittills har det tydligen gått rätt snabbt med lansering när de kommit så längt att tester pågår. Den som lever får se :)

Han kände inte till strul med avsnittsnumreringen så att säga, är det bara jag som inte ser den infon?

Jag ser inte heller den infon.

//Mackan

Postad 12 oktober 2011 - 15:59

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

ser inte heller avsnitt info på en del i EPG.
Sen är väl programbolagen som bestämmer vilken info som skall skickas ut via EPG´n.

Postad 12 oktober 2011 - 17:23

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

ser inte heller avsnitt info på en del i EPG.
Sen är väl programbolagen som bestämmer vilken info som skall skickas ut via EPG´n.

Problemet är att infon finns i EPG när jag ställer in inspelningen, men det kommer inte med i den sparade infon.

Jag ser inte heller den infon.

//Mackan

DÅ är jag i varje fall inte ensam!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.