Comhem Samsung SMT-C7160 HD PVR
1276 svar till detta ämne
Postad 16 februari 2012 - 07:02
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Nej, men tillverkarna verkar tro att folk inte kommer att köpa deras box om fläkten kostar över 2 cent. Håller med om att det är ofattbart. På Humax HDPVR (som jag inte tycker låter så det stör, inte mitt ex iaf) kan du öppna lådan och byta till en tyst fläkt. På Samsungs HDPVR verkar det mer vara fläktstyrningen än själva fläkten som låter (för högt varvtal alltså) så där kanske det inte hjälper att byta fläkt. Mitt råd är alltså att köpa Humax HDPVR och byta fläkt själv.
Min Humax HDPVR-1000C har aldrig haft ett högt fläktljud. Man måste lägga örat intill för att höra något och då hör man ändå mest ljudet av hårddisken som surrar. Kanske fläkten är trasig? Nej, det verkar vara väldigt olika från box till box av någon anledning. Samsung-boxen är nog ett fall för sig. Men som sagt, Humax-boxen är ett alternativ fast den kostar mer. Den är i stort sett buggfri nu efter att ha varit med några år.
Postad 16 februari 2012 - 07:22
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
jag köpte ovan box iof utan att läsa på, gick in på expert i Barkarby som var dom som var dom som hade boxar hemma killen jag pratade med sa 2 saker som jag ansåg vara bra och det var att du kunde ansluta usb sticka el usb hdd och föra över inspelat material och 2 att man kunde spela in 4 olika kanaler samtidigt som du såg på en 5:e
inget av ovan funkar, enligt dokumenten som följde med är usb överföring disabled från comhem av någon konstig anledning, någon som vet varför dom gjort detta?
Då blandade han nog ihop specarna med den gamla comhem boxen. Du kan spela in en kanal och titta på en annan. Tack, tråkigt att höra. Vill verkligen ha en HD-box.
Jag tycker det här med fläktarna är så j-a konstigt. Ser att både comhems icke-HD box, Samsung DCB-P770ZS, och Humax HDPVR-1000C boxen har klagomål angående fläktljudet. Är folk så j-a priskänsliga att de sitter i surret och njuter av att ha sparat några tior per månad utslaget på boxens livstid?
Ofattbart.
Mycket märkligt min box låter absolut ingenting.
Redigerat av Unregistereddc471864, 16 februari 2012 - 07:21.
Postad 16 februari 2012 - 08:04
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
... killen jag pratade med sa 2 saker som jag ansåg vara bra och det var att du kunde ansluta usb sticka el usb hdd och föra över inspelat material och 2 att man kunde spela in 4 olika kanaler samtidigt som du såg på en 5:e inget av ovan funkar, enligt dokumenten som följde med är usb överföring disabled från comhem av någon konstig anledning, någon som vet varför dom gjort detta?
Vad menar du att man ska kunna göra med en usb-sticka eller en usb-hdd ansluten till en DVB-C box? De kodade kanalerna krypteras och måste spelas upp på samma box som ursprungligen krypterat dem. Det går inte att flytta inspelningar från en box och spela upp dem på en PC t ex. Det borde dock gå att kopiera över till usb-minne och sen tillbaka till boxen - fungerar på Humax HDVR t ex. När det gäller parallella inspelningar så hänger det samman med vilka frekvenser som kanalerna ligger på. Fyra kanaler fördelade på två muxar innebär möjlighet till inspelning av fyra kanaler samtidigt om boxen har två tuners. En femte kanal kan man titta på samtidigt om det är en okodad kanal (t ex SVT SD) som befinner sig på någon av dessa två muxar. Fungerar inte detta på Samsung-boxen?
Postad 16 februari 2012 - 10:34
Idealman
-
Idealman
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hej Jag har en Fan-mate-2 liggande hemma. http://www.webhallen...tiometer_5v-11vVet någon om det funkar att peta in en sån?? /tacksam för svar
Postad 16 februari 2012 - 10:45
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2 318 inlägg
Fick bli en beställning idag.
Kommer nog bara använda boxen de gångerna jag behöver spela in någon TV-serie när man jobbar så kommer nog inte märka av nackdelarna så mycket.
Postad 19 februari 2012 - 17:22
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Detta är en riktig skitbox om jag ska vara ärlig, HDMI funktionaliteten fungerar inte som den ska, jag kör allt genom en Onkyo receiver och till och från så tappar den handskakningen så bilden försvinner och enda sättet är att starta om receivern och TVn igen.
Sen är EPG något enormt seg att browsa genom som det inte finns tillräckligt minne eller CPU kraft.
Se till att leverera boxar som fungerar med dom mest grundläggande funktionerna, detta är inte acceptabelt.
Av alla andra boxar med HDMI jag har så är Comhem boxen den som strular med HDMI.
Redigerat av BGPv4, 19 februari 2012 - 17:23.
Postad 20 februari 2012 - 10:21
observer62
-
observer62
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hej BGPv4 Tråkigt att just Din kombination av delkomponenter inte fungerar. Själv kör jag med förstärkare SONY STR-DG720, TV Samsung LE32R76B samt aktiv HDMI-split för "kopiering" till dator och därmed hårddisk. Kan det vara inställningsfel eller att Dina komponenter inte är riktigt kompatibla? Har Du försökt att låna/prova i hop med andra komponenter? Eller köra direkt mellan ComHem-boxen och TV? Eller så har Du haft otur och fått ett måndagsex. - Skall ju inte hända men that's life.
Postad 21 februari 2012 - 14:30
Unregisteredb0c444f4
-
Unregisteredb0c444f4
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
MIn box verkar blanda ihop 4:3 och 16:9 ibland. På vissa kanaler måste jag ställa in 4:3 för att få 16:9-upplösning.
Ibland funkar samma kanal direkt men andra gånger måste jag byta..
Postad 21 februari 2012 - 14:32
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Det är nog utsändingen det är fel på. Vissa kanaler är hopplösa med att skicka rätt information med sin bildström.
Postad 21 februari 2012 - 15:35
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
MIn box verkar blanda ihop 4:3 och 16:9 ibland. På vissa kanaler måste jag ställa in 4:3 för att få 16:9-upplösning. Ibland funkar samma kanal direkt men andra gånger måste jag byta..
Låter ju helgalet om du får 16:9 när du ställer in 4:3?! Det räcker alltså inte med att säga åt boxen att alltid skicka ut 16:9?
Redigerat av distortion2, 21 februari 2012 - 15:36.
Postad 21 februari 2012 - 16:15
Unregisteredb0c444f4
-
Unregisteredb0c444f4
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Låter ju helgalet om du får 16:9 när du ställer in 4:3?! Det räcker alltså inte med att säga åt boxen att alltid skicka ut 16:9?
Precis. Om boxen är inställd på 16:9 är bilden ofta 4:3 (framförallt på Disney Junior). Måste då ändra till 4:3-format för att få 16:9. Mycket underligt är det.
Postad 22 februari 2012 - 10:29
Unregisteredec181728
-
Unregisteredec181728
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Precis. Om boxen är inställd på 16:9 är bilden ofta 4:3 (framförallt på Disney Junior). Måste då ändra till 4:3-format för att få 16:9. Mycket underligt är det.
Testa att välja "Använd TVns funktion" (nåt sånt heter det) i boxen, det löste liknande fenomen för mig
Postad 22 februari 2012 - 10:39
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Testa att välja "Använd TVns funktion" (nåt sånt heter det) i boxen, det löste liknande fenomen för mig 
Brukar ju finnas inställningar i tv-bildmenyn för skärmens format som kan heta Smart eller Automatiskt t ex. Skulle det ändå bli fel när man tittar är det bara att justera skärmformatet med tv-fjärrkontrollen tills man tycker det är ok. I min Humax HDPVR står skärmformatet på 16:9 men jag får ofta justera med fjärrkontrollen så att det ser vettigt ut.
Postad 22 februari 2012 - 10:52
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2 318 inlägg
Hur lång tid brukar det ta innan boxen anländer från Comhem?
Mellan tummen och pekfingret alltså...
Postad 22 februari 2012 - 11:16
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Hur lång tid brukar det ta innan boxen anländer från Comhem? Mellan tummen och pekfingret alltså...
De brukar säga 5 arbetsdagar men det kan gå snabbare. Lagerhållningen är outsourcad och man använder väl Schenker Privpak vilket gör att det kan bli en dag hit eller dit beroende på var i landet mottagaren bor.
Postad 22 februari 2012 - 13:01
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2 318 inlägg
Okok... Borde bli runt Fredag då.
Glad över att det är Schenker och inte Posten som sköter leveransen iaf..
Postad 23 februari 2012 - 21:34
Unregistered4bb67943
-
Unregistered4bb67943
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Hej tänkte höra om det inte är sämre kvalite på denna box en den inbyggda modulen i min Samsung UE46D7005
Redigerat av Unregistered4bb67943, 23 februari 2012 - 21:34.
Postad 24 februari 2012 - 15:51
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2 318 inlägg
Läste om folk som störde sig på att den lyste rött.
Min gjorde det i början men efter uppdatering så lyser den inte längre rött... någon funktion som går att ändra numera eller?
Postad 24 februari 2012 - 19:48
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1 570 inlägg
Läste om folk som störde sig på att den lyste rött. Min gjorde det i början men efter uppdatering så lyser den inte längre rött... någon funktion som går att ändra numera eller?
Boxen lyser rött när den är (helt) avstängd.
Postad 24 februari 2012 - 23:38
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2 318 inlägg
Boxen lyser rött när den är (helt) avstängd.
Hmmm, förkalrar lite... men jag kunde svurit på att den lös när jag började kolla första gången
Postad 25 februari 2012 - 08:34
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1 570 inlägg
Hmmm, förkalrar lite... men jag kunde svurit på att den lös när jag började kolla första gången
Det är ju inte så bra i så fall. Kan vara irriterande vid tittande om prylarna lyser. Nu visar ju boxen vilken kanal man tittar på när den är i gång (vilket är lite onödigt - man vet väl vilken kanal man tittar på ändå?) och det kan vara lika irriterand det också. Har satt min box lågt så jag ser den inte från sweetspot.
Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 25 februari 2012 - 08:35.
Postad 25 februari 2012 - 08:38
haggan
-
haggan
-
Rookie
-
1 inlägg
För er som är intresserade kan jag berätta att jag bytt ut hårddisken i min box mot en 2 GB WD disk i samma serie som den som satt i. Fungerar perfekt förutom att den "avrundar" allt som är mer än 1000 GB till 1 TB, så om man har 1800 GB ledigt så står det att man har 1 TB ledigt men allt utrymme går att utnyttja. Behövde inte göra någonting med hårddisken innan jag satte in den, bara att tuta och köra.
Är det "bara" att byta eller behöver man formatera disken på något sätt. Frågar pga att i Humaxen var formateringen och partitioneringen mycket speciell.
Postad 25 februari 2012 - 08:57
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Är det "bara" att byta eller behöver man formatera disken på något sätt. Frågar pga att i Humaxen var formateringen och partitioneringen mycket speciell.
Det vore bra att få bekräftat. Men om man läser så verkar det som att boxen själv formaterar även stora hårddiskar korrekt. Jag har bara bytt i en Humax och där är det också lite snurrigt med kapacitetsangivelsen. Har en 1.5TB hårddisk i min Humax HDPVR 1000c.. Vilket operativsystem/filsystem finns i Samsung HDPVR?
Postad 25 februari 2012 - 10:40
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2 318 inlägg
Det är ju inte så bra i så fall. Kan vara irriterande vid tittande om prylarna lyser. Nu visar ju boxen vilken kanal man tittar på när den är i gång (vilket är lite onödigt - man vet väl vilken kanal man tittar på ändå?) och det kan vara lika irriterand det också. Har satt min box lågt så jag ser den inte från sweetspot.
Det med kanalen kan vara småcheckt ibland men inget som jag skulle sakna så mycket... ser bättre ut än stora blaffiga siffror iaf  Gällande placeringen så står min just nu brevid TVn eftersom det fick bli en snabb installation innan jobbet igår... När TV-bänk fått fungerande luftcirkulation så åker den in där med en IR-förlängare istället, men först en Multifjärr
Postad 25 februari 2012 - 17:06
ulwur
-
ulwur
-
Rookie
-
1 inlägg
Halloj
Har problem med min Sony TV och denna box.
Får inte bild på min Sony KDL-40EX402. (För det mesta helt dött, men får ibland meddeladen från TV'n om "Fel Sign Frekvens" )
Har provat alla kombinationer av HDMI-ingångar, HDMI-Kablar mm. TV'n funkar fint med XBOX360 och Blurayspelaren på alla HDMI-Ingångar.
Trodde boxen var Dead On Arrival, men provade med en lånad TV (en LG) som hoppade igång direkt ...
Har provat med alla upplösningarna boxen klarar, men ingen skillnad.
Några idéer? Surt om jag måste byta en TV som inte är gammal för detta.
Postad 28 februari 2012 - 20:19
Nicotin
-
Nicotin
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej BGPv4
Tråkigt att just Din kombination av delkomponenter inte fungerar. Själv kör jag med förstärkare SONY STR-DG720, TV Samsung LE32R76B samt aktiv HDMI-split för "kopiering" till dator och därmed hårddisk.
Snabb fråga, du använder en splitt för att kopiera inspelat material från boxen el ?
Postad 29 februari 2012 - 14:37
Idealman
-
Idealman
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hej!
Är det bara jag som tycker att vi som har denna box borde bli kompenserade på något sätt av COMHEM?
Jag har inte kunnat använda text-tv textningen sedan den här förbenade fimware-updaten för ett halvår sedan, En bagatell kanske, men för mej är det inte det.
Ringer man kundtjänst så säger dom att problemet är "Känt" och prioriterat....
Tycker man kunde få rabatt eller varför inte XL-paketet gratis tills nästa firmware?
Har varit kund hos Comhem i över 15 år, men nu funderar jag på att kasta in handuken.......
Postad 29 februari 2012 - 15:45
NickoM
-
NickoM
-
Användare
-
-
158 inlägg
Hej!
Är det bara jag som tycker att vi som har denna box borde bli kompenserade på något sätt av COMHEM? Jag har inte kunnat använda text-tv textningen sedan den här förbenade fimware-updaten för ett halvår sedan, En bagatell kanske, men för mej är det inte det.
Ringer man kundtjänst så säger dom att problemet är "Känt" och prioriterat.... Tycker man kunde få rabatt eller varför inte XL-paketet gratis tills nästa firmware?
Har varit kund hos Comhem i över 15 år, men nu funderar jag på att kasta in handuken.......
Jag lackade ur när de skickade ut info om prishöjningen. B.la. Kortavgift 59 kr/månad, vad får jag för att jag betalar kortavgift? Men de andra leverantörerna är väl inte mycket bättre. Själv går jag och väntar på en bättre fläktstyrning (har väntat i snart ett år!) Blev lite OT, men ja tack till kompensation!
Postad 29 februari 2012 - 20:56
Unregistered4bb67943
-
Unregistered4bb67943
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Detta är garanterat sämsta box jag haft, fläkten varvar upp stup i kvarten och så låser sig hela boxen ibland så man får bryta elen för att få igång den igen.
Det borde vara straffbart att sälja sån här skit till kunderna. Min första gamla sagem box från 1999 är bättre!!!
Samsung skall hålla sig till TV apparater och Mobiler och inget annat.
Redigerat av Unregistered4bb67943, 29 februari 2012 - 20:59.
Postad 01 mars 2012 - 07:34
NickoM
-
NickoM
-
Användare
-
-
158 inlägg
Jag lackade ur när de skickade ut info om prishöjningen. B.la. Kortavgift 59 kr/månad, vad får jag för att jag betalar kortavgift? Men de andra leverantörerna är väl inte mycket bättre.
Själv går jag och väntar på en bättre fläktstyrning (har väntat i snart ett år!) Blev lite OT, men ja tack till kompensation!
Allt fungerade fint igår kväll men idag på morgonen fick jag felmeddelandet "Felaktigt kort". Undrar om det är ödets ironi eller om ComHem blev sur på mig? Ska felanmäla så fort de öppnar kundtjänst.
Postad 01 mars 2012 - 08:28
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Allt fungerade fint igår kväll men idag på morgonen fick jag felmeddelandet "Felaktigt kort". Undrar om det är ödets ironi eller om ComHem blev sur på mig?
Ska felanmäla så fort de öppnar kundtjänst.
Du undrade ju vad du får för att du betalar kortavgift. Nu vet du vad som händer om du inte betalar. ComHem ville nog bara visa dig det. Hoppas allt ordnar till sig när du felanmäler. Säkert något som de kan fixa till i systemet hos ComHem. Förmodar att du tagit ut och och satt tillbaka kortet? Chippet kan glappa i läsaren så det är det första man ska göra. Fast då brukar det nog stå inget kort eller kort ej isatt... Kortet kanske inte är kopplat på rätt sätt till de tjänster du har. Hände mig en gång att de behövde "starta om mig" i systemet.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 01 mars 2012 - 08:46.
Postad 01 mars 2012 - 08:31
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Detta är garanterat sämsta box jag haft, fläkten varvar upp stup i kvarten och så låser sig hela boxen ibland så man får bryta elen för att få igång den igen.
Det borde vara straffbart att sälja sån här skit till kunderna. Min första gamla sagem box från 1999 är bättre!!! 
Samsung skall hålla sig till TV apparater och Mobiler och inget annat.
Ring dem. Så ska den såklart inte bete sig. Min hänger sig ibland på nätterna men det är nog när de kör uppdateringar el liknande. Väldigt sällan det händer så det är inget som stör. Hur har du din box placerad? Jag kan inte höra att min låter nånting men sen står den förvisso i en möbel så ljudet dämpas kanske av den.
Postad 01 mars 2012 - 10:10
Idealman
-
Idealman
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag lackade ur när de skickade ut info om prishöjningen. B.la. Kortavgift 59 kr/månad, vad får jag för att jag betalar kortavgift? Men de andra leverantörerna är väl inte mycket bättre.
Själv går jag och väntar på en bättre fläktstyrning (har väntat i snart ett år!) Blev lite OT, men ja tack till kompensation!
Tyvärr, är comhem ändå det bästa - eller minst dåliga . alternativet för oss som inte kan smacka upp en parabol..... Jag kör med deras 8 favoriter, tycker det är svårt nog att plocka ihop dom, det är ju så mycket kassa-kanaler i urvalet.... Man trodde ju att det skulle bli bättring i och med ägarbytet ...
Postad 01 mars 2012 - 10:21
NickoM
-
NickoM
-
Användare
-
-
158 inlägg
Du undrade ju vad du får för att du betalar kortavgift. Nu vet du vad som händer om du inte betalar. ComHem ville nog bara visa dig det. Hoppas allt ordnar till sig när du felanmäler. Säkert något som de kan fixa till i systemet hos ComHem. Förmodar att du tagit ut och och satt tillbaka kortet? Chippet kan glappa i läsaren så det är det första man ska göra. Fast då brukar det nog stå inget kort eller kort ej isatt... Kortet kanske inte är kopplat på rätt sätt till de tjänster du har. Hände mig en gång att de behövde "starta om mig" i systemet. 
Ja, jag har tagit ur kortet gjort rent det med samma resultat. Kundtjänst sa att jag skulle "blåsa ur" kortläsaren för att ta bort damm. Ska testa det när jag kommer hem, får hoppas att det löser problemet man vill ju gärna kolla lite TV i helgen. De skulle även skicka ett nytt kort.
Postad 01 mars 2012 - 14:07
Unregistered4bb67943
-
Unregistered4bb67943
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Ring dem. Så ska den såklart inte bete sig. Min hänger sig ibland på nätterna men det är nog när de kör uppdateringar el liknande. Väldigt sällan det händer så det är inget som stör. Hur har du din box placerad? Jag kan inte höra att min låter nånting men sen står den förvisso i en möbel så ljudet dämpas kanske av den.
Jag har ringt dom och skall skicka tillbaks skiten och ta en HD modul istället och jag hade glömt att man kan spela in på en HDD med tvn ändå, så bort med skräpet, använder den andra modulen vi har på andra tvn och tycker att bilden blir bättre också med modulen. Fattar inte varför jag tog en box överhuvdudtaget, fick väl hjärnsläpp eller nåt. Jag har aldrig hatat en teknik pryl som denna skit. Ursäkta ordspråket men måste avreagera mig lite då.
Redigerat av Unregistered4bb67943, 01 mars 2012 - 14:09.
Postad 01 mars 2012 - 14:26
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Jag har ringt dom och skall skicka tillbaks skiten och ta en HD modul istället och jag hade glömt att man kan spela in på en HDD med tvn ändå, så bort med skräpet, använder den andra modulen vi har på andra tvn och tycker att bilden blir bättre också med modulen. ...
Du menar att spela in på en USB-hdd direkt från tv-tunern? Förmodar att din tv har stöd för hdd via usb-utgång. Men naturligtvis får du inte samma möjligheter som en PVR ger med tidsinställda inspelningar, time shift osv.
Postad 01 mars 2012 - 17:14
Unregistered4bb67943
-
Unregistered4bb67943
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Du menar att spela in på en USB-hdd direkt från tv-tunern? Förmodar att din tv har stöd för hdd via usb-utgång. Men naturligtvis får du inte samma möjligheter som en PVR ger med tidsinställda inspelningar, time shift osv.
Jo det funkar men hade glömt av den funtionen bara, Jag har en Samsung UE46D7005.
Redigerat av Unregistered4bb67943, 01 mars 2012 - 17:17.
Postad 04 mars 2012 - 14:31
xp2002
-
xp2002
-
Användare
-
-
106 inlägg
Nej, men tillverkarna verkar tro att folk inte kommer att köpa deras box om fläkten kostar över 2 cent. Håller med om att det är ofattbart. På Humax HDPVR (som jag inte tycker låter så det stör, inte mitt ex iaf) kan du öppna lådan och byta till en tyst fläkt. På Samsungs HDPVR verkar det mer vara fläktstyrningen än själva fläkten som låter (för högt varvtal alltså) så där kanske det inte hjälper att byta fläkt. Mitt råd är alltså att köpa Humax HDPVR och byta fläkt själv.
Blir stor skillnad om man byter till en tyst fläkt på Samsungboxen. Dock håller jag med om att fläktstyrningen är katastrof.
Postad 05 mars 2012 - 15:35
Idealman
-
Idealman
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hej alla!
Slängde iväg ett mejl till comhem med en önskan om någon sorts kompensation för att inte boxen funkar 100% , har ingen tex-tv-textning av programmen längre, stoort problem för mej iaf, man ska ju få svar inom 24 timmar, men nu nästan 10 dagar senare är det tyst som i graven.
Tycker faktiskt det är lite dåligt hur CH behandlar oss "gamla trogna" kunder, de borde ju förstå att lite Good-will betalar sig i längden...
Har alltid gillat Comhem... tills nu...SUCK...
Postad 06 mars 2012 - 20:45
ainatar
-
ainatar
-
Lärjunge
-
-
367 inlägg
Nån som vet hur man får boxen att sända i rätt format vid vissa 4:3-sändningar? Nu är det svarta kanter både nere och uppe så bilden fyller liksom inte ut tvrutan och väljer man zoom så zoomar den in alldeles för mycket.
Postad 07 mars 2012 - 17:53
Unregistered0b419999
-
Unregistered0b419999
-
Användare
-
-
145 inlägg
Kanter upp- och nedtill vid 4:3 (på en 16:9-apparat) tyder på en "letterbox"-sändning. Alltså en bredbild där 16:9-signalen inte finns med. På en bredbilds-TV får man svarta kanter runt om då...
//Stefan ☕
Redigerat av Unregistered0b419999, 07 mars 2012 - 17:54.
Postad 13 mars 2012 - 08:45
Unregistered1fbed4ce
-
Unregistered1fbed4ce
-
Användare
-
-
131 inlägg
Pratade precis med Kundrelationer på Comhem och fick bekräftat att man byter ut fläktar till mer tystgående samt att ny mjukvara är på gång till den samma. Sedan är det även ny mjukvara på gång till deras modem Netgear CG3100 som ska råda bot på lägre hastigheter ju fler IP adresser modemet delar ut. Hej Jag noterar för historikens skull vad vi kom överens om på telefon idag.Ni kommer att skicka in boxen till Anovo för Fläktbyte (viktigt är att ni skriver detta på garantifraktsedeln)Jag har justerat bort en Digital Tv Extra Large avgift från faktura Summa 349:-Återstående fordran är 522:-Info om att ny mjukvara är på gång både för boxen och Netgear modemet.
Postad 14 mars 2012 - 07:31
Idealman
-
Idealman
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hej alla! Slängde iväg ett mejl till comhem med en önskan om någon sorts kompensation för att inte boxen funkar 100% , har ingen tex-tv-textning av programmen längre, stoort problem för mej iaf, man ska ju få svar inom 24 timmar, men nu nästan 10 dagar senare är det tyst som i graven. Tycker faktiskt det är lite dåligt hur CH behandlar oss "gamla trogna" kunder, de borde ju förstå att lite Good-will betalar sig i längden... Har alltid gillat Comhem... tills nu...SUCK...
Hej alla! Fick äntligen svar från comhem: "Våran förhoppning är att under nästa vecka kunna börja lansera den nya mjukvaru uppdateringen. Gällande kompensation är detta någonting du tar med våran tekniska support när ärendet är löst. Med vänlig hälsning Com Hem AB Kundservice Michael Björndal" Det var väl på tiden, hoppas verkligen, för egen del, att textningen fixas, de har ju varit ett "känt" problem och "prioriterat" enlig comhems tekniska support, upp till bevis... Hoppas man kan få lite support, det var ju i september som problemen började, så minst exv 6månader fritt kabeltv? /Ha det gott
Postad 14 mars 2012 - 13:55
Unregisteredfe239b4c
-
Unregisteredfe239b4c
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Håller på att få ett psykbryt på denna box.
Någon vecka innan julafton så började min bild och mitt ljud att hacka. Det som händer är att på alla kanaler utom 1,2 och 4an så innfinner sig detta strul, bilden fryser och ljudet hackar till och låter som man skrapar naglar på en blackboard. När det uppstår varar det inte ens i en sekund men man reagerar varje gång, och när det händer 20 gånger per minut är det helt ohållbart att försöka se på något. Som tur är håller det inte i sig konstant utan det kan i vissa fall vara en halvtimme mellan problemen.
Tittar själv inte så mycket på tv förutom sport och barnprogram med barnen, till det använder jag tyvärr viaplay nu då det helt enkelt inte går att titta på boxen längre. Men man vill ju faktiskt ha en box som fungerar som den skall.
Felanmälde det här till comhem och de skickade äntiligen ut en tekniker till mig idag.
Han var här i ca 40 minuter och inte f.. ville problemet visa sig (det uppstod 25 minuter efter att han gick). Men hans geniala lösning var att klanka ner på varenda antennkabel på marknaden och sa att de var helt värdelösa och gjorde en diy på plats till mig som skulle lösa vad han sa var ett signalkvalitetsfel. När problemet uppstod igen kopplade jag in hans kabel och vipps! så fortsatte problemen precis som vanligt. Tack teknikern för din insats.
Det som jag har märkt är att när man trycker upp info rutan och kan se singnalstatus/signalkvalitet så ligger de konstant på 70%/100%. När mina hack och ljudfel visar sig åker båda ner på 0% och sedan snabbt upp till 70/100.
Är det någon annan som har upplevt detta? Det händer alltså inte bara när man spelar in på hårddisken utan HELA TIDEN på alla kanaler utan 1,2 och 4.
Mvh dk
Postad 14 mars 2012 - 14:39
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Nope inga sånna problem hos mig *ta i trä*
Redigerat av Unregistereddc471864, 14 mars 2012 - 14:39.
Postad 14 mars 2012 - 14:47
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
... Det som jag har märkt är att när man trycker upp info rutan och kan se singnalstatus/signalkvalitet så ligger de konstant på 70%/100%. När mina hack och ljudfel visar sig åker båda ner på 0% och sedan snabbt upp till 70/100. ...
Det är kanske inte alls boxens fel om signalen uppför sig på det sättet. Signalen dyker ju och det uppfattar du som störningar i bild och ljud. Det var väl därför teknikern trodde att det var antennkabelns fel men signalen kanske är dålig redan i vägguttaget?
Redigerat av Unregistered558ade6e, 14 mars 2012 - 14:48.
Postad 14 mars 2012 - 15:03
Unregisteredfe239b4c
-
Unregisteredfe239b4c
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Nu bor jag i ett bostadsrättshus med 2 våningar, om felet sitter i väggen borde inte mina grannar känna av dessa störningar? Eller kan det vara så lokalt att bara jag upplever dem?
Teknikern lade fram det som att signalen in i boxen var det inget fel på (utan att ha mätt den när problemen visade sig) utan att det var boxen som inte kunda koda av signalen korrekt därav problemen som jag hade förklarat för han.
Har pratat med comhem och de ska skicka en ny box men vad surt det kommer vara om det inte är i boxen felet sitter
Mvh dk
Postad 14 mars 2012 - 15:29
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Aldrig fel med en ny box. Då kommer du iaf felkällan närmare om det inte blir bra
med den nya boxen.
Kvarstår felet får du ta dit ComHem igen så de fixar en korrekt signal in i din box.
Som kund har du rätt att kräva att ComHem ordnar bra bild och ljud in i din tv-apparat!
Postad 14 mars 2012 - 17:51
Unregisteredfe239b4c
-
Unregisteredfe239b4c
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Helt från ingenstans dök det upp en antennsladd i min brevlåda nyss från Anovo Nordic AB, har själv aldrig hört talas om dem. Är det comhem som driver med mig som har beställt denna i och med min felanmälan?
Testade den på skoj och den gav inget hopp om förbättring.
Mvh dk
Postad 21 mars 2012 - 15:24
Unregistered9c62f4d9
-
Unregistered9c62f4d9
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Har problem på princip alla kanaler. Dessa kommer då o då. kan vara nån timme emellan ibland. Mailade supporten o förklarde felet. En tjej ringde upp mig, o till slut sa hon att det måste vara antennkabeln. Hon skulle återkomma i söndags (hon ringde i fredags). Har en kompis som är elektriker o han fixade samma typ av antennsladd som comhem använder. MEN jag får samma störningar iaf. Har 61% i signalstatus o 100% i kvalité. Hade Canal Digital med parabol förrut. Hade inte i närheten av samma problem. Kan de inte fixa detta så kommer jag att säga upp comhem o gå tillbaka till CD.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|