Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köptips och Råd!

896 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 May 2012 - 20:06

Unregistered03bc5298
  • Unregistered03bc5298
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tja!

Jag är hur dålig som helst på TV och ljud. Hemmabiopaket vågar jag inte fråga om här för då lär jag bli uthängd när jag vill köpa ett färdigt paket för 4k...Men TV iaf...

Pris: Upp till 8000 (gör inget om det trillar över till typ 8500).
Storlek: 40" +
Användningsområden: 1. Spela upp filmer på datorn med TVn som extern bildskärm. 2. Spela PS3. 3. Agera stort Spotifyskärm vid förfester. 4. Ja någon bluray-film går man väl ock köper och vill spela upp. 5. Kanske kollar lite på TV...

Så viktigt att bilden från datorn inte bränner fast lätt i TVn.

Postad 01 June 2012 - 18:04

TheLarsson
  • TheLarsson
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Ska köpa en billig TV, kommer inte användas mycket så helst så billig som möjligt. Nu i sommar ska den användas för Fotbolls-EM på altanen, så endast sporadiskt användande.

Har kollat på LG 42PW450- En 42" Plasma med 1024x768, Plasma fördel men upplösningen en nackdel?
Den andra modellen jag kollat på är LG 37LK430- En 37" LCD med 1080

Vilken modell ska man köpa? Finns det andra alternativ?

Postad 07 June 2012 - 22:07

Unregistered2ce256ac
  • Unregistered2ce256ac
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Skulle verkligen vilja ha snabb hjälp med att välja vilken tv jag skall åka och köpa i morgon. Vad tycker ni:

Samsung ps51D8005 eller Panasonic TX-P50ST50Y. Kanske något annat alternativ? Det jag söker är en 46-52" och som kostar mindre än 15.000kr (helst närmare 10.000kr).

Postad 09 June 2012 - 07:25

tnkn
  • tnkn
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Nytt TV köp på gång, men jag har noll koll på vad som är bra eller dåligt, spelar mest tv-spel och kollar på film.
Vad rekommenderar ni?
LED, Plasma?
Vilka specifikationer är viktiga?

Min budget är 6000-7000kr.

Postad 10 June 2012 - 15:54

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0

Nytt TV köp på gång, men jag har noll koll på vad som är bra eller dåligt, spelar mest tv-spel och kollar på film.
Vad rekommenderar ni?
LED, Plasma?
Vilka specifikationer är viktiga?

Min budget är 6000-7000kr.

Storlek?

Postad 10 June 2012 - 20:31

tnkn
  • tnkn
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Storlek?

Haha, det glömde jag skriva, kan ju vara bra att säga det också när man frågar efter hjälp =)
40-42, kan tänka mig någon nivå större och lägga till några kronor för det. Sitter ca 3m från skärmen.
Tycker det är svårt att vila ögonen på dom större skärmarna, är väl kanske en vanesak, har just nu en tv på 32.

Postad 18 June 2012 - 10:49

phplumpen
  • phplumpen
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tv sökes, så stor som möjligt. 10000 kr är min budget då ska väggfäste vara inräknat.

Plasma osv spelar ingen roll!
Ska användas till film och sport.

Postad 04 July 2012 - 18:57

Unregisteredc580998c
  • Unregisteredc580998c
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Stort behov av expert hjälp!

Söker en tv som ska vara/ha:
*Smart tv
*Inbyggd internet anslutning(gärna trådlös)
*3D
*Plasma/Lcd spelar ingen roll
*Över 46tum
Budget 10 000k

Ska kolla film men även vanlig tv!

Redigerat av Unregisteredc580998c, 04 July 2012 - 18:58.

Postad 20 July 2012 - 04:55

Sommarlov1976
  • Sommarlov1976
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
God morgon,

har bestämt mig för att köpa en tv sen jag upptäckt att jag har börja ruttna inifrån av att se film på datorn och fram till i går var det hela mycket enkelt. Har på flera håll hört att led-apparaterna har bättre bild och 60" verkar vara lagom stort så alltså köper jag den dyraste tvn jag har råd med och kanske inte får den absolut bästa tvn men definitivt en av dom bästa. Igår surfade jag runt lite och letade efter något kul forum för filmanalyser och diskutioner och gjorde misstaget att börja kolla lite om det var något jag borde tänka på vid inköpet och det var det ju...

Jag kommer med några påståenden och ett par frågor och så får vi se om jag har lärt mig något av nattens planlösa surfande då jag inte riktigt kommer överrens med sökfunktionen.

Jag kommer i det närmaste enbart att kolla på film, både dvd och blu-ray, och då ska jag satsa på en plasma då den ger mer " filmkänsla " och inte är så " klinisk " som Led ?
Plasma är mer ljuskänslig och jag har fönstrena fulla med stora växter och därför svårt att mörklägga så funderationen är : går det att se i dagsljus eller måste jag vänta tills mörkret fallit eller hålla till godo med en Led ?
Har en förstärkare som enbart har rca-honor, tror jag det heter, går den att använda till tv och blu-rayspelare eller måste jag införskaffa en ny ?
Kan man se på film som vanligt när man kör in tvn eller bör man ha någon speciell dvd-skiva lämpad för detta ?
Om man är mindre teknisk än genomsnittssvensken kan man ändå justera in bilden eller är det bara att överlämna det till yrkesmän för att inte ställa till det alldeles oåterkalligt ?
Är en matt bildskärm mindre ljuskänslig och finns det plasma med det ?
Finns det någon som på ett ungefär kan uttala sig om livslängd på en modern tv ? Känns ju lite surt att lägga för mycket pengar om den bara håller i fyra, fem år.
Har väl tänkt mig att lägga runt femton tusen men kan gå upp något om det är en väsentlig kvalitetsförbättring eller om jag kan hitta en 65 - 70" för under tjugo, förutsatt att den håller i mer än fem år annars köper jag nog en mindre och billigare. Är ointresserad av 3D och har väl inte riktigt förstått vad nu en smarttv kan men har svårt att tänka mig att det är något jag behöver.

Edit :
Har letat runt efter plasmor större än 60" på bla Pricerunner som inte är 3D eller smart men hittar just inga alls, har ingen lust att betala extra för något jag inte vill ha men det kanske man måste ?

Nu måste jag sticka i väg till jobbet men det här var väl kanske dom mest relevanta funderingarna men jag kommer nog på fler ju mer jag fördjupar mig i ämnet = )

Peace

Redigerat av Sommarlov1976, 20 July 2012 - 10:22.

Postad 21 July 2012 - 18:10

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0

God morgon,

har bestämt mig för att köpa en tv sen jag upptäckt att jag har börja ruttna inifrån av att se film på datorn och fram till i går var det hela mycket enkelt. Har på flera håll hört att led-apparaterna har bättre bild och 60" verkar vara lagom stort så alltså köper jag den dyraste tvn jag har råd med och kanske inte får den absolut bästa tvn men definitivt en av dom bästa. Igår surfade jag runt lite och letade efter något kul forum för filmanalyser och diskutioner och gjorde misstaget att börja kolla lite om det var något jag borde tänka på vid inköpet och det var det ju...

Jag kommer med några påståenden och ett par frågor och så får vi se om jag har lärt mig något av nattens planlösa surfande då jag inte riktigt kommer överrens med sökfunktionen.

Jag kommer i det närmaste enbart att kolla på film, både dvd och blu-ray, och då ska jag satsa på en plasma då den ger mer " filmkänsla " och inte är så " klinisk " som Led ?
Plasma är mer ljuskänslig och jag har fönstrena fulla med stora växter och därför svårt att mörklägga så funderationen är : går det att se i dagsljus eller måste jag vänta tills mörkret fallit eller hålla till godo med en Led ?
Har en förstärkare som enbart har rca-honor, tror jag det heter, går den att använda till tv och blu-rayspelare eller måste jag införskaffa en ny ?
Kan man se på film som vanligt när man kör in tvn eller bör man ha någon speciell dvd-skiva lämpad för detta ?
Om man är mindre teknisk än genomsnittssvensken kan man ändå justera in bilden eller är det bara att överlämna det till yrkesmän för att inte ställa till det alldeles oåterkalligt ?
Är en matt bildskärm mindre ljuskänslig och finns det plasma med det ?
Finns det någon som på ett ungefär kan uttala sig om livslängd på en modern tv ? Känns ju lite surt att lägga för mycket pengar om den bara håller i fyra, fem år.
Har väl tänkt mig att lägga runt femton tusen men kan gå upp något om det är en väsentlig kvalitetsförbättring eller om jag kan hitta en 65 - 70" för under tjugo, förutsatt att den håller i mer än fem år annars köper jag nog en mindre och billigare. Är ointresserad av 3D och har väl inte riktigt förstått vad nu en smarttv kan men har svårt att tänka mig att det är något jag behöver.

Edit :
Har letat runt efter plasmor större än 60" på bla Pricerunner som inte är 3D eller smart men hittar just inga alls, har ingen lust att betala extra för något jag inte vill ha men det kanske man måste ?

Nu måste jag sticka i väg till jobbet men det här var väl kanske dom mest relevanta funderingarna men jag kommer nog på fler ju mer jag fördjupar mig i ämnet = )

Peace

en TV i den storleken 60" så kan jag rek. LG:s plasmor som är billiga. Vill du har bättre kvalité rek jag panasonic plasmor. Det finns i 55" och 65" ST50/VT50 men kostar mer. Plasma är att föredra om du är ute efter filmtittande. Ledbelysta lcd kan ha sina fördelar också men förlorar mkt i clouding och dålig betrakningsvinkel. Dock behöver du tänka på hur du placerar lampor och att du kan dra för en gardin när du tittar i dagsljus på en plasma.

Angående 3D så är det numera svårt att undvika detta så det är nog något du får på köpet oavsett om du vill det eller inte.

Det går bra att koppla stereo från BD-spelare. Inga problem.

Du måste oftast ställa in bilden på en TV även om Bio/true cinema/THX eller liknande oftast är rätt nära vad som är bra på en TV. Sen finns det alltid andra funktioner på apparaterna som egentligen är bäst att stänga av.

Redigerat av Unregistered6df60672, 21 July 2012 - 18:17.

Postad 23 July 2012 - 06:42

Sommarlov1976
  • Sommarlov1976
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tack Lemonguy för svar.

Jo jag kikade lite på LGs plasmor för att elgiganten mest tyckdes sälja såna av dom billiga, för 12000 för en 60 " tycker jag är billigt, dom har ju rasat i pris senaste åren.
Hur var det med inkörning, är det bara att titta som vanligt så länge det inte är en " statisk " bild typ testbilden ?

Peace

Postad 01 August 2012 - 17:12

petree
  • petree
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Halloj halloj.

Har tidigare skrivit i panasonic plasma-tråden pga min Panasonic ST50 50', då den lider av line bleeding, samt banding. Jag klarar inte av att se skiten längre, och hoppas kunna få den utbytt. Om jag förstått saken rätt så är LCD enda utvägen för att få bort line bleeding totalt, vilket är grymt tråkigt då jag älskar plasma i övrigt. Så motvilligt frågar jag i denna tråd då jag totalt saknar kunskap när det gäller LCD-tv-apparater; vilken modell gäller? Jag kan tänka mig att lägga max 16-17 tusen, men då ska det fan vara en grym tv. Vet ni någon modell som klarat sig från clouding så vore det ett extra plus.

Tack på förhand.

Postad 03 August 2012 - 20:13

Doxster
  • Doxster
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hejsan!

Goda råd är dyra, och jag är i behov av dom! :)

Jag behöver en ny TV då min före detta tog den gamla vid separation, perfekt läge att byta upp sig med andra ord.

Användningsområde:
Det vanliga, TV/PS3/Spela upp film från datorn via hdmi.

Krav:
Minst 50", gärna större.
Bra bildkvalitet! Det är A och O för mig!
Ingen märkbar buzzning.
Pris mellan 8000-10000:- (gärna så nära 8000:- det går).

Plasma/LCD/LED-LCD spelar mig kvitta, 3D likaså.

Jag tänkte köpa Panasonic 50" Plasma-TV TX-P50G30Y men den har nu utgått..

Hoppas någon har några bra tips på lager! :)

Mvh
Edit: Den här är egentligen över min budget, men vad tycker ni om den här: https://www.prisjakt...t.php?p=1177817 ?

Redigerat av Doxster, 03 August 2012 - 21:25.

Postad 06 August 2012 - 10:07

Unregistered41a4698d
  • Unregistered41a4698d
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
God morgon. Skulle behöva lite hjälp angående val av ny vardagsrums-TV.

Användningsområde:
Spela upp film från datorn via HDMI, lite TV från Comhem. Har även en Xbox360 som är typ oanvänd. Kanske börjar att spela på den :)

Krav:
Minst 47", gärna större.
Viktigast är bildkvalitet!
Ingen märkbar buzzning.
Pris mellan 6000-8000

Plasma/LCD/LED-LCD spelar mig kvitta, 3D likaså.

Funderar på LG 47LM615T https://www.prisjakt...t.php?p=1195567
6990 kr hos elgiganten just nu

eller

Samsung PS51D555
https://www.prisjakt...kt.php?e=868199
6399:- hos Dustin.

Postad 06 August 2012 - 12:52

kahn
  • kahn
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Om jag hade haft plats för en PS51D555 hade jag köpt den, nu råkade det förhålla sig så att min tv möbel var lite för liten så jag köpte mig en UE46es5505 istället. Har inte hunnit göra så mycket med den ännu men det känns lovande. Den ska också enligt denna review vara bra för spelande. http://www.avforums....342/Review.html

EDIT: Den är nu sänkt 2000kr på Elgiganten

Redigerat av kahn, 07 August 2012 - 10:40.

Postad 08 August 2012 - 07:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Den ska också enligt denna review vara bra för spelande. http://www.avforums....342/Review.html

Möjligen med undantag för...

Cons
Postad bildSmeared motion with fast paced action

...då. :)

Redigerat av pacman, 08 August 2012 - 07:20.

Postad 08 August 2012 - 12:03

kahn
  • kahn
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Möjligen med undantag för...

...då. :)

true, men verkar ändå inte vara mycket, kolla in sidan test results för ytterligare info kring spelande. Jag kan inte kolla själv för jag spelar inte tvspel :) Får avvakta med att uttala mig om den är bra eller inte då jag inte hunnit testa allt ännu. Men för 6000kr känns det som ett bra köp :)

Fick tillbaka 1200kr från Media Markt sedan jag påvisade att elgiganten sålde den för 5990 :P

Postad 21 August 2012 - 20:13

stensaxpåse
  • stensaxpåse
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Söker en 46-50" tv full hd

Användning: Surf, spela, film

Så bra bild som möjligt!

Prisklass ~6000 kr femhundrig mindre eller mer spelar ingen roll

Tacksam för hjälp!

Postad 22 August 2012 - 16:06

stensaxpåse
  • stensaxpåse
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Vad hade ni valt:

Samsung PS51E455A1WXXE

Eller

Samsung 51" Plasma TV PS51E535

Mvh stensaxpåse

Postad 22 August 2012 - 21:57

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
E535 är full-HD (1920*1080). E455 har upplösningen 1024*768.

Bara av den anledningen skulle jag ta E535, om det bara var mellan de här två jag valde.

Postad 25 August 2012 - 13:07

PavelNedved
  • PavelNedved
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Hej. Vilken hemelektronik-kedja vill man ha o göra med när det kommer till fel på tv:n man köpt av dem?`Hörde, här på forumet, att nån varnade för net on net (som jag hade velat köra med; p g a nice avbetalningsmöjlighet). All info är guld värd här.

Postad 25 August 2012 - 20:51

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Hej. Vilken hemelektronik-kedja vill man ha o göra med när det kommer till fel på tv:n man köpt av dem?`Hörde, här på forumet, att nån varnade för net on net (som jag hade velat köra med; p g a nice avbetalningsmöjlighet). All info är guld värd här.

Jag har handlat hos ElGiganten.se som haft fantastisk service och utan några som helst protester bytt en felaktig TV rakt av (inkl alla frakter osv). Måste erkänna att jag faktiskt tidigare var rätt tveksam till dom, men iaf de som jobbar med nätshoppen har bevisat hur fel jag hade.

Postad 28 August 2012 - 12:14

PavelNedved
  • PavelNedved
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Oj. Fyf*an va skönt det låter. Det suger ju, då, att de inte har tvn jag är ute efter.. ens i sortimentet.

Postad 01 September 2012 - 10:34

fizzyflaskan
  • fizzyflaskan
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Söker ny tv storlek 46-55 " . inte säker på om jag vill ha LED eller Plasma dock. Kommer att användas till Hockey tittande, film ( htpc) och spelande.
prisklass någonstns 8-10k och vill gärna ha 3d då de skulle vara kul att testa någon gång!

Har kollat på:
https://www.prisjakt...t.php?p=1184840 (p50ut)
https://www.prisjakt...t.php?p=1177817 (p50st)
och några sasungs LED belysta..

Vad är största skillnaden mellan de två plasmorna och vad bör man satsa på?! Fler förslag tas gärna emot!

Postad 19 September 2012 - 10:45

SirClayman
  • SirClayman
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej, är på g att tillslut hoppa på platt-tv tåget och byta ut min 32 tums koloss från Philips har påbörjat min inläsning och än så länge kommit fram till;
- Jag tror att 42 tum skulle kännas lagom (sitter på knappt 3 meters avstånd), skulle helst vilja hålla mig under 10 000 kr (om "nödvändigt" någon tusenlapp till). Däremot ska det vara bra bild!

Har efter allt läsande mest fastnat för Panasonic's Viera plasmor(ST50Y / GT50Y). Om än jag tycker Philips's LED-tv's (serierna 6007, 7007) med Ambilight verkar trevliga likväll (polaren har en ambilight och kommer inte köpa en ny utan), utanför budget finns ju annars Samsungs ES8005 men då blir det "bara" 40 tum (med lite vilja skulle jag kunna räkna bort ~2500kr från priset då en Androidplatta även står på inköpslistan, Galaxy Tab 2 7.0 ingår vid köp).

Tittar på en del SD-tv men kommer nog lägga till ComHem's Hd kanaler, kör annars TV-serier och film via min mediaspelare som stödjer HD (spelar inte TV spel).

De modeller jag kikat på är;
- Panasonic Viera TX-P42GT50Y (prisjakt)
- Panasonic Viera TX-P42ST50Y (prisjakt)
- Philips 42PFL6007T (prisjakt)
- Philips 40PFL7007T (prisjakt)
(Samsung UE40ES8005) (prisjakt)
(Philips 40PFL8007T) (prisjakt)

Är det någon modell som har mindre måndagsexemplar då det blir lite jobbigt med returer?
Eller finns det andra modeller som borde ligga på min kanske köp lista, om jag kan nu kan fynda en TV för kanske halva priset?

Tack på förhand!
/Anders

EDIT; Det blev tillslut en Philips 46PFL8007T som jag fyndade som medlem på Webhallen för 14 papp! (Tyckte faktiskt 42 tum kändes lite litet)

Redigerat av SirClayman, 20 September 2012 - 21:26.

Postad 15 December 2012 - 19:39

Saddl3r
  • Saddl3r
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej! Funderar på att köpa en begagnad tv men kan inte bestämma mig för vilken, vilken tycker ni!?

Samsung LE40M86BD som är en lite äldre men dyrare modell eller,
Samsung LE40D504 som är en lite nyare men billigare modell!

Tacksam för svar! :)

Postad 26 December 2012 - 13:27

Krokodilen31
  • Krokodilen31
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Välbesökt ställe det här, bättre att fråga nån annanstans gissar jag.

Postad 06 January 2013 - 10:27

tnkn
  • tnkn
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
SAMSUNG UE-46ES6575

http://www.mediamark...528,490063.html

Så, vad säger ni kunniga? Kommer till 98% användas till film och tv-spel. Reas just nu 7990kr.

Redigerat av tnkn, 06 January 2013 - 10:28.

Postad 06 January 2013 - 16:11

Krokodilen31
  • Krokodilen31
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Vart? bara i butik eller?

Postad 07 January 2013 - 10:53

tnkn
  • tnkn
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Japp i butik. Pågår fram till 8e, fanns igår 5st kvar i GBG 421.
Men för min del blev det en helomvändning.
Slog till på denna istället:
www.hifiklubben.se/produkter/platt-tv/plasma-tv/panasonic_tx-p50st50y_plasma-tv.htm

Postad 07 January 2013 - 18:15

Krokodilen31
  • Krokodilen31
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
ok jag kollade prisjakt..... 12000 eller nåt så det var en ordentlig sänkning.

Postad 12 January 2013 - 13:13

Awen
  • Awen
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Någon kunnig som kan tipsa om en led-tv á 47-55" för 10.000-14-000 som har ett input lag på 33 ms istället för 66-67ms i "spelläge" och har i övrigt väldigt bra bild&svärta i 2D. Vore tacksam för förslag på modeller, annars lutar det åt ännu en projektor för min del.

Postad 13 January 2013 - 10:44

Raffe_L
  • Raffe_L
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Panasonic Viera TX-P50UT50Y eller Samsung PS51E535? Vad säger folket. Ligger på samma pris just nu.

Har just nu en Samsung LCD från 2006. Står i ett mörkt rum. 90% av tiden tittas det på Netflix (via Apple TV).
3D och Smart-Tv är inte intressant, vill ha den mest problemfria tvn.

Tror inte någon av dessa är sämre än den jag har nu (LE40R51B) och den tycker jag har helt OK bild fortfarande.

Men vilken är bättre? Har minst problem?

Postad 04 April 2013 - 04:10

Josefsson87
  • Josefsson87
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Sälja en 50" Panasonic VT30, vilket pris kan jag förvänta mig?

Jag köpte grisen i säcken när jag valde en 50", alldeles för liten, så undrar jag hur mycket jag skulle kunna tänkas få, runt 9000? Tacksam för lite åsikter så har jag något att gå på framöver.

Köptes 2011-11-05

Postad 11 April 2013 - 14:14

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Har någon av er provat att beställa en platt-TV direkt från USA? Några goda råd?

Postad 11 April 2013 - 14:34

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Har fel bildsystem NTSC, här i Sverige har vi PAL.

Redigerat av Unregistered1605, 11 April 2013 - 14:35.

Postad 11 April 2013 - 14:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Har någon av er provat att beställa en platt-TV direkt från USA? Några goda råd?

I USA sitter det oftast annan nätdel i TV´n pga de kör på 120V 60HZ. I de europeiska apparaterna brukar det sitta en nätdel som klarar 220V-240V 50/60Hz. Så ett väldigt gott råd är att kontrollera de tekniska specifikationerna noga innan.!

Postad 11 April 2013 - 14:54

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jaså, uppdelningen i NTSC och PAL är kvar i den nya HD-tekniken! Jag brukar spela amerikanska NTSC DVDs i min svensk-köpta DVD-spelare, och det går bra.

Jag beställde en dator från USA. Strömtillförseln fungerar bra, med en adapter mellan datorn och eluttaget..

Redigerat av Tellytube, 11 April 2013 - 14:59.

Postad 11 April 2013 - 14:58

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
För övrigt, jag har inte tänkt använda TV-n till lokala sändningar, såsom från SVT. Utan bara ha den kopplad till datorn och till DVD- och BluRay-spelare. Så då kanske det inte spelar nån roll att det är NTSC?

Postad 11 April 2013 - 14:59

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Marksänd och Kabel TV sänds i PAL.
För DVD och BluRay är det väl spelarna som skall stödja det formatet(NTSC).

Redigerat av Unregistered1605, 11 April 2013 - 15:01.

Postad 11 April 2013 - 20:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Dagens DVD-spelare omvandlar NTSC till PAL. De TV-apparater som säljs i Europa är oftast multi-system och kan ta emot PAL, SECAM, NTSC etc till skillnad mot USA där de oftast har annan hårdvara som endast klarar NTSC.

Så länge TV´n inte drar mer effekt än 300W är det inget större bekymmer med en 230V->110V konverter, de finns för runt 400-500kr lite här och var (dock ganska stora och fula klumpar).

Postad 13 April 2013 - 10:35

Unregistered87c9dd23
  • Unregistered87c9dd23
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej
Jag ska köpa en ny tv o har ingen kunskap inom området därför skulle jag vilja ha lite förslag av er.
Vilken tv ska man välja? Mest tv för pengarna
Budget ca 15000kr
Storlek 50-60"
Kommer användas mest till film/serie tittande.
Tack på förhand

Postad 02 June 2013 - 11:12

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
En TV från UK för engelska marknaden, med specifikationer: ~ 220V - 240V 50Hz 132W

Betyder det att jag kan använda den utan bekymmer i Sverige? Eller behövs någon form av ström-omvandlare och annorlunda väggkontakt?

P.S. (Skall inte ha den till svensk kanalsändning, utan endast till Internet och DVD/BluRay).

Redigerat av Tellytube, 02 June 2013 - 11:17.

Postad 16 June 2013 - 18:31

Dunkaa
  • Dunkaa
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag går i köptankar på en ny Samsung full-HD 32 tum och tänkte höra med er om råd med de olika varianter som finns.

- först så undrar jag vilken betydelse det har om tv:n stödjer bildformatet 576i (SD-kvalitet) eller inte? Om den inte stödjer, blir bilden isf väldigt dålig när man tittar på "vanlig" digital-tv (Comhem)? Enligt specifikationer för denna https://www.prisjakt...t.php?p=1735334 så stödjer den inte 576i. Bör man istället välja en som har stödet eller är det av mindre betydelse?

- sedan, bör man ens köpa en full-hd tv i denna storleksklass 32 tum, med tanke på bildkvalitet? Är det först vid större storlekar som full-HD lönar sig?

Tack på förhand!

Mvh/Dunkaa

Postad 17 June 2013 - 07:45

Unregisteredaeb007d9
  • Unregisteredaeb007d9
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Maxbudget är 7500kr

Står och väljer mellan tre stycken:

* https://www.prisjakt...t.php?p=1664232
* https://www.prisjakt...t.php?p=1183002
* https://www.prisjakt...t.php?p=1801764

Vad tycker ni? Vad är det för skillnad på dem?

Användningsområde:
- PRIMÄR användning är filmtittande via en dator. Om det sker trådlöst eller trådbundet spelar ingen roll. Naturligtvis positivt om det sker trådlöst! Även en hel del streaming av sport!
- Sekundära användningen är normalt TV-tittande på basutbudet.
- Tredje, och den ej så viktiga parten, är konsolspel i form av Wii och Xbox. Inga FPS spel dock!

Postad 14 July 2013 - 10:55

ygd3n
  • ygd3n
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej, hittade ingenstans här på forumet där man kan få lite köpråd om laptops..

Hittat 3 st jag tänkte välja mellan. Det måste vara full-HD, hyffsad processor och hyffsat grafikkort. Ska klara en del spel, och behöver inte vara höga inställningar.

http://www.mediamark....-16#infoTabNav

http://www.webhallen....s-gt640m-win_8

http://www.mediamark....tml?langId=-16

Vilken tror ni blir bäst? Jag själv hade nog kört på den översta.. Mest prestanda, upplysta tangenter, full-HD osv..

Men jag vill vara 100% säker..

Postad 23 July 2013 - 08:59

Unregisteredb0eb67af
  • Unregisteredb0eb67af
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Finns det någon guide till hur man tolkar produktnamn på tv-apparater? Vad skiljer t.ex LG:s tre apparater med namnen 50PN6500 50PN650T 50PA550T?

Postad 23 July 2013 - 09:01

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Finns det någon guide till hur man tolkar produktnamn på tv-apparater? Vad skiljer t.ex LG:s tre apparater med namnen 50PN6500 50PN650T 50PA550T?

Testa att Googla eller skriva in produktnamnen på prisjakt, klicka jämför ;)

Postad 23 July 2013 - 09:22

Unregisteredb0eb67af
  • Unregisteredb0eb67af
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Det är klart jag kan jämföra modellerna, absolut. Men jag vet inte vad den jämförelsen säger mig om skillnaden i bildkvalitet. Jag vill mer generellt förstå vad siffror och bokstäver står för.

Postad 31 July 2013 - 18:14

Maltese
  • Maltese
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej, blev precis medlem här, hoppas jag inte bryter mot några regler nu. Jag ska köpa en ny TV och behöver hjälp. Det jag är ute efter är en full-Array med local dimming TV, 55-60". Jag har pratat med Samsung och LG, ingen av dem vet vad full-Array är i princip. Jag behöver förslag på apparater som säkerligen har dessa båda egenskaper. Jag har hittat: LG 55LM649S, som ska vara bakbelyst med LD, men när jag frågar LG om det är full-Array, så undviker de frågan (vill ju vara 100% säker). Jag tyckte även Samsung UE60F6375 var intressant då den är bakbelyst, men saknar full-Array. TV behöver absolut inte vara 3D. Budget, max 15 000 kr. Vad tror ni? Hälsningar Peter

Redigerat av Maltese, 31 July 2013 - 20:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.