Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris?

1144 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 99.22 (Surroundhögtalare) 1 8.833332 (5) Inga priser
Quad 12L Classic (Surroundhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
System Audio Mantra 60 (Golvhögtalare) 9 9.375 (7) Inga priser
System Audio Ranger Master (Golvhögtalare) 1 9.214284 (13) Inga priser
Klipsch Reference RF-82 II (Golvhögtalare) 8 9.296296 (26) Inga priser
Klipsch Reference RF-62 II (Golvhögtalare) 4 9.363636 (10) Inga priser
Trust Mica 2.1 (Datorhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
System Audio Saxo 30 (Golvhögtalare) 4 8.333332 (2) Inga priser
System Audio Aura 1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
System Audio Aura 50 (Golvhögtalare) 2 8.5 (5) Inga priser
Swans F1.1A (Golvhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
41 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2368 inlägg) 14 dagar sedan
* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 * (1922 inlägg) 3 år sedan
SA-klubben! (System Audio). (653 inlägg) 3 år sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Köpa Swans högtalare? (83 inlägg) 5 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 6 år sedan
System Audio Aura 50 limited edition (68 inlägg) 8 år sedan
Uppgradering utav mina RF-82 II (14 inlägg) 9 år sedan
* Officiell Tråd - SwanSpeakers * (978 inlägg) 9 år sedan
Vilken receiver driver ni era klipsch med? (11 inlägg) 10 år sedan
B&W 683 S2 vs Klipsch RF-82 II (32 inlägg) 10 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 10 år sedan
dls r66 vs klipsch rf 82 (12 inlägg) 10 år sedan
Stativare till sovrummet (13 inlägg) 10 år sedan
Ska jag byta ner till mindre högtalare? (5 inlägg) 10 år sedan
Nya monitor Audio silver 10 vs Wharfedale Jade 7 mfl (19 inlägg) 11 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 11 år sedan
Externa förstärkare (10 inlägg) 11 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 12 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 12 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 12 år sedan
System audio Mantra 60 (207 inlägg) 12 år sedan
Högtalare för lägenhet, behövs det ta speciell hänsyn? (18 inlägg) 12 år sedan
Denon X4000 + DM683 VS Marantz Sr7008 + Klipsch RF82-II (10 inlägg) 12 år sedan
Saxo 30 eller Dali Zensor 5. Vilka av dessa högtalare skulle ni köpt och va (6 inlägg) 12 år sedan
System Audio - Ljudkaraktär (168 inlägg) 13 år sedan
Sub för musiklyssning till Quad12L? (13 inlägg) 13 år sedan
Klipsch vs Heco (24 inlägg) 13 år sedan
Klipsch RF-62 II (15 inlägg) 13 år sedan
Fötter/Spikes till System Audio Ranger Master? (10 inlägg) 13 år sedan
Uppgradering från Dynavoice M-65 (19 inlägg) 13 år sedan
Bas och dynamik mellan XTZ 99.36 och Canton Chrono 509.2 (17 inlägg) 13 år sedan
Saxo 30 (13 inlägg) 13 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 14 år sedan
Orkar den driva? (17 inlägg) 14 år sedan
* Officiell tråd - Klipsch RF serien * (642 inlägg) 14 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 14 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 14 år sedan
Tips på Pianolackade stativare, Ca 5k (23 inlägg) 16 år sedan
XTZ 99 W8.16 VS XTZ 99 W10.16 (6 inlägg) 17 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 12 July 2012 - 13:56

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Hua vad jag blev sugen på ett dedikerat ljudrum...
Man får väl försöka att testa när man får ett rum över.
Lät nästan för bra för att tro att det är sant.

Nu var det ju mitt vardagsrum jag jämförde med. ;) Det är dock 40 kvm stort med träskivor i väggarna (inte betong eller liknande alltså), och inte katastrofalt på något vis, utan rätt normalt. Däremot var inte högtalarna symmetriskt placerade i rummet, även om sweet spot var korrekt i förhållande till dem förstås. Rummet behöver ju inte vara dedicerat för hifi men att skapa symmetri, ha rätt material i väggarna och dämpa och diffusera på rätt ställen gör enorm skillnad. Just reflexer och lång efterklang är några av problemen som ett vanligt rum dras med, och beroende på måtten så kan förstås rumsmoder ställa till det. Sen behöver många högtalare mycket utrymme till närmaste vägg vilket också var något jag fick kompromissa med tidigare.

Postad 12 July 2012 - 13:59

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Nu var det ju mitt vardagsrum jag jämförde med. ;) Det är dock 40 kvm stort med träskivor i väggarna (inte betong eller liknande alltså), och inte katastrofalt på något vis, utan rätt normalt. Däremot var inte högtalarna symmetriskt placerade i rummet, även om sweet spot var korrekt i förhållande till dem förstås. Rummet behöver ju inte vara dedicerat för hifi men att skapa symmetri, ha rätt material i väggarna och dämpa och diffusera på rätt ställen gör enorm skillnad. Just reflexer och lång efterklang är några av problemen som ett vanligt rum dras med, och beroende på måtten så kan förstås rumsmoder ställa till det. Sen behöver många högtalare mycket utrymme till närmaste vägg vilket också var något jag fick kompromissa med tidigare.

Jo det är ju sant iofs. du hade det inte helt perfekt innan men rätt ok.
Kanske din avatar, bild föreställer ditt ljud, biorum?

Min bild är en vanlig fredag ! :P

Redigerat av Leif B, 12 July 2012 - 14:00.

Postad 12 July 2012 - 14:02

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Sorry, men nu måste jag smälla dig på fingrarna.

Vi har redan avhandlat att "i konsumentvärlden" låser mottagaren på den inkommande strömmens klocka, vilket INTE ger några problem alls så länge mottagarens "fönster" är större än insignalens jitter.

"I studiovärlden" kör man ofta med all utrustning genlockad (GENerator LOCK), dvs styrd av en central och separat synkgenerator, inte för att respektive källa har så eländigt mycket jitter (vilket du uppenbart tror), utan helt enkelt för att man har FLERA källor som samtidigt måste vara synkade, till mixer, I/O-enheter osv.

Genlock ger INTE bätte ljudkvalitet eller mindre jitter, men det är möjligtvis lätt att tro så för en oinvigd.

Jag ska formulera om mig. Syftet har naturligtvis ursprungligen varit ett annat i studiovärlden, Sant. Men resultatet, att jittret blir lägre, är oemotsägligt. Och jag menar inte den bitperfekta överföringen. Jag talar om fel i tid-domänen vilket också räknas som "jitter". Även om varje bit-paket skulle omvandlas 100% korrekt så kan ett tidsfel smyga sig in. Tidsfelet kan inte korrigeras om inte DACens klocka är synkad med källans. Du säger att det inte är ett problem. Jag hävdar motsatsen och det är inte för inte som t.ex dCs dyra spelare låter bättre än många då de har just masterklockan separat styrande de andra delarna. (Det är förmodligen inte hela sanningen men svårt att motbevisa).
http://www.dcsltd.co...-cd-sacd-player En liknande modell lyssnade jag på på Hi-End mässan i Stockholm. Det var den mest analogt låtande digitala spelaren jag hörde där. ( I positiv bemärkelse).

Men allt jitter slipper man om man köper en begagnad Thorens för 2000 kr, en ny pick-up. T.ex en Denon (på Ebay, Inte HiFi-klubben), Ett RIAA (t.ex NADs PP2) och då slår man de flesta digitala källorna upp till 10000 kr. (Garanterat Jitter-fri återgivning.).
Men snart JItter jag inte argumentera mera. Gå och lyssna själva.
.

Postad 12 July 2012 - 14:07

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Jo det är ju sant iofs. du hade det inte helt perfekt innan men rätt ok.
Kanske din avatar, bild föreställer ditt ljud, biorum?

Min bild är en vanlig fredag ! :P

Jepp, det är mitt hifirum, det finns bilder i mitt galleri.

Postad 12 July 2012 - 14:17

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Oj det var det vackraste bygget jag skådat, hatten av !

Postad 12 July 2012 - 14:23

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Kan du utveckla och definiera "bra nog".? Vilka är de "lärde"? Öronen? Jo, då tvista de!

Att definiera mha monetära begrepp är fullständigt meninglöst, men du instämmer säkert i att ljudkvalitet / pris "planar ut" betydligt tidigare och tvärare när det gäller elektronik än när det gäller högtalare.

Det är helt enkelt mycket enklare att konstruera elektronik med ljudmässigt försumbara brister än att konstruera högtalare som fungerar ens hyfsat.

Öronen tvistar givetvis inte om de ganska självklara faktum som jag redovisade, och nu t o m förtydligar enkom för din skull... :)

Agreed! Högtalare förändrar karaktären mest på ljudet men, enligt mig, bidrar minst per krona till att höja kvaliteten.

Högtalare kan mycket riktigt ofta förändra karaktären oerhört mycket, men att de skulle bidra MINST per krona vad gäller kvalitet är inget annat än trams och trots.

Ungefär ALLA egenskaper skiljer sig rent faktiskt MEST åt mellan just högtalare, och det är verkligen ingen nyhet för de mer sansade debattörerna. Argumentera gärna för din tes om du vill, men ta hellre omaket att medge att du uttryckte dig klumpigt åtminstone.

...om man kan, så är äkta balanserat att föredra. Så långt som möjligt genom kedjan. Har testat med billiga Kjell&Co XLR som faktiskt ligger i nivå med några silver-RCA-kablar jag köpte begagnade. (50 ggr så dyra). Koppar RCA -kablarna jag har låter helt klart annorlunda (vill inte säga "sämre"). Det är inte så mycket ljudet i sig som det som guldöronen brukar benämna "svärtan" som infinner sig lättare...

Balanserad överföring ger inga som helst vinster såvida man inte är drabbad av ganska kraftiga störningar.

De som har ett hum om elektronik kan berätta för dig att ett balanserat utgångssteg normalt sett (och något förenklat) alltid består av två förstärkare, en för varje fas, vilket givetvis ökar graden av distorsion en smula, men sällan hörbart.

Skillnaden i "svärta" som du säger dig uppleva existerar bara om du fått in störningar i din obalanserade kabel.

"Äkta balanserat" är också ett märkligt begrepp. Kan du förklara eller ge exempel på "oäkta balanserat" ?

Postad 12 July 2012 - 14:34

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Kan du utveckla och definiera "bra nog".? Vilka är de "lärde"? Öronen? Jo, då tvista de!

Agreed! Högtalare förändrar karaktären mest på ljudet men, enligt mig, bidrar minst per krona till att höja kvaliteten.
Kablar vågar jag inte ens diskutera i detta forum. Ledsen om jag skapar frustration, men de har betydelse. Kan också säga att om man kan, så är äkta balanserat att föredra. Så långt som möjligt genom kedjan. Har testat med billiga Kjell&Co XLR som faktiskt ligger i nivå med några silver-RCA-kablar jag köpte begagnade. (50 ggr så dyra). Koppar RCA -kablarna jag har låter helt klart annorlunda (vill inte säga "sämre"). Det är inte så mycket ljudet i sig som det som guldöronen brukar benämna "svärtan" som infinner sig lättare. Absolut knäpptyst bakgrund trots att volymen står mycket högt upp. (Här har vi ytterligare en kvalitetsparameter som kostar. Billig elektronik brusar och brummar i högre grad.)

Brus och brum är enkelt att sortera bort. Det verkar som om du inte ännu förstått vad rum och högtalare egentligen gör för en lyssningsupplevelse. Jag föreslår att du åker till ett riktigt akustikreglerat lyssningsrum, exempelvis det som Audio Concept har på Kungsholmen.

Postad 12 July 2012 - 14:40

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Jag ska formulera om mig. Syftet har naturligtvis ursprungligen varit ett annat i studiovärlden, Sant. Men resultatet, att jittret blir lägre, är oemotsägligt. Och jag menar inte den bitperfekta överföringen. Jag talar om fel i tid-domänen vilket också räknas som "jitter". Även om varje bit-paket skulle omvandlas 100% korrekt så kan ett tidsfel smyga sig in. Tidsfelet kan inte korrigeras om inte DACens klocka är synkad med källans...

Det hjälper inte att du omformulerar. Det du påstår är nämligen helt enkelt FEL.

Jittret blir INTE lägre med genlock/wordclock, helt enkelt eftersom det elimineras till 100% i varje "mottagare".

"Fel i tidsdomänen" ÄR precis vad jitter innebär, och då varje bit-paket tas emot utan bitfel finns det INGEN MÖJLIGHET att tidsfel kan "smyga sig in" som du påstår.

DAC:ens klocka är ALLTID synkad med källans, dvs LÅST på den inkommande strömmens klocka.

...det är inte för inte som t.ex dCs dyra spelare låter bättre än många då de har just masterklockan separat styrande de andra delarna. (Det är förmodligen inte hela sanningen men svårt att motbevisa).

Nej, så är det inte.

Att dyrare spelare ibland låter bättre beror helt enkelt på bättre dac och utgångssteg, och det finns ingen som helst anledning att INTE ha "masterklockan seprat styrande de andra delarna". Det blir t o m billigare så...

Men allt jitter slipper man om man köper en begagnad Thorens för 2000 kr, en ny pick-up. T.ex en Denon (på Ebay, Inte HiFi-klubben), Ett RIAA (t.ex NADs PP2) och då slår man de flesta digitala källorna upp till 10000 kr. (Garanterat Jitter-fri återgivning.).

Vinylsvarvar har istället svaj, dvs både låg- och högfrekventa tidsfel som är bra mycket större än jittret du dillar om.

Påståendet att vinyl låter bättre än "digitala källor upp till 10000 kr" är bara trams, och har heller ingenting med saken att göra.

Ja, gå gärna och lyssna själv, men jiddra inte mer om jitter eftersom det bara blir fel hela tiden.

Postad 12 July 2012 - 14:54

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Ja, gå gärna och lyssna själv, men jiddra inte mer om jitter eftersom det bara blir fel hela tiden.

Då är vi alltså äntligen överens om att jitter ger fel hela tiden :) ! Utmärkt..

Postad 12 July 2012 - 15:00

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Oj det var det vackraste bygget jag skådat, hatten av !

Tackar. :)

Postad 12 July 2012 - 15:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Tackar. :)

Men golvarna på bilden är väl knappast ett par Energy Veritas, som det står i ditt galleri, eller?
Har väl aldrig sett maken till anläggning tror jag. Undras just vad du mutat hustrun med? :D

Din anläggning ser typ ut som svaret på frågan "Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris"
:)

Redigerat av laddie15, 12 July 2012 - 16:11.

Postad 12 July 2012 - 16:12

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 4

Då är vi alltså äntligen överens om att jitter ger fel hela tiden :) ! Utmärkt..

Ja, absolut! Och precis som dina felaktigheter korrigeras de i följande led och försvinner spårlöst... :)

Postad 12 July 2012 - 16:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

.

Ja, då får man fel som är enormt mycket större med svaj, brus, knaster, sunkig frekvensomfång, dålig basåtergivning, massa dist mm. :)

Postad 12 July 2012 - 17:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ja, då får man fel som är enormt mycket större med svaj, brus, knaster, sunkig frekvensomfång, dålig basåtergivning, massa dist mm. :)

Men om man inte kommer och påstår att vinyl skulle vara objektivt bättre, så visst är det väl trevligt i alla fall? Och lite nostalgi skall man inte underskatta. :)

Postad 12 July 2012 - 18:10

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Men om man inte kommer och påstår att vinyl skulle vara objektivt bättre, så visst är det väl trevligt i alla fall? Och lite nostalgi skall man inte underskatta. :)

Har hört från dom som är trogna vinylfreaks att. musiken skulle vara mer "levande". Men vad vet jag.

Redigerat av Leif B, 12 July 2012 - 18:16.

Postad 12 July 2012 - 18:11

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Hoppar in i rötmånaden här på forumet och ger tummen upp till ett snyggt rum! :)

Redigerat av Bongo_Mongo, 12 July 2012 - 18:12.

Postad 12 July 2012 - 18:48

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Leif, gästa gärna subwooferdelen av forumet och slå ihjäl myten att allt som inte har noll dist, 150 dB ned till DC är skit (dessutom +/- 0.000001 dB) ;)

Nu förstår jag inte riktigt varför du satte dit " ;)" det stämmer ju...

;) :D

Postad 12 July 2012 - 19:04

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0

Har hört från dom som är trogna vinylfreaks att. musiken skulle vara mer "levande". Men vad vet jag.

Problemet med vinyl är att det mesta är 33⅓ rpm. 45 rpm låter klart bättre som på EP och singlar men maxisinglar var väl det allra bästa. En upptäckt som störde mig mycket under de tidiga tonåren. :D Men det tog ändå några år innan jag tyckte det digitala ljudet blivit tillräckligt bra för att jag skulle köpa en CD-spelare. Var det skivorna eller spelarna i början som inte höll måttet, eller båda?

Postad 12 July 2012 - 19:07

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Nu förstår jag inte riktigt varför du satte dit " ;)" det stämmer ju...

Oj det var en gammalt inlägg. Har jag missat.

Postad 12 July 2012 - 19:10

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Kom inte vinylen tillbaka p.g.a. nostalgi? Folk ville inte göra sig av med sina gamla LP-skivor och företagen såg en marknad där? Jag har inte lyssnat på en modern skivspelare med modern kringutrustning och vet inte hur det låter men som jag har fattat så kom väl inte den tillbaka p.g.a. den höga ljudkvaliteten? Kan ha fel i.o.f. :)

Postad 12 July 2012 - 19:13

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Men när det gäller vinylspelare så är det nog som så att man behöver hosta upp en slant för att få ett njutbart ljud.

Postad 12 July 2012 - 19:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag har själv en skivspelare och köper bara vinyl (typ). Men jag anser inte det är mer troget källan än CD eller spotify/datorn.

Postad 12 July 2012 - 21:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Leif, gästa gärna subwooferdelen av forumet och slå ihjäl myten att allt som inte har noll dist, 150 dB ned till DC är skit (dessutom +/- 0.000001 dB) ;)

Du är välkommen hem till mej och lyssna om du vill. :D

Postad 12 July 2012 - 21:55

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Men när det gäller vinylspelare så är det nog som så att man behöver hosta upp en slant för att få ett njutbart ljud.

Det behöver inte kosta, om man har tålamod och letar begagnat. Långt ifrån det bästa formatet (naturtrogen återgivning) med alla dess brister och begränsningar, men akk så kul en kväll med lite god dricka. :)

Postad 12 July 2012 - 23:44

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Men golvarna på bilden är väl knappast ett par Energy Veritas, som det står i ditt galleri, eller?
Har väl aldrig sett maken till anläggning tror jag. Undras just vad du mutat hustrun med? :D

Din anläggning ser typ ut som svaret på frågan "Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris"
:)

Golvarna på bilden är Swans F1.1A, Veritasfrontarna + centern står i vardagsrummet och väntar på försäljning. ;) Jag hade dem i rummet tidigare.

Hustrun är inte mutad, hon gillar också musik, gärna högt. ;)

Hoppar in i rötmånaden här på forumet och ger tummen upp till ett snyggt rum! :)

Tackar ödmjukast. :)

Postad 12 July 2012 - 23:51

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Det behöver inte kosta, om man har tålamod och letar begagnat. Långt ifrån det bästa formatet (naturtrogen återgivning) med alla dess brister och begränsningar, men akk så kul en kväll med lite god dricka. :)

En polare köpte den gammal Dual för 500 kr för några år sedan, den lät riktigt bra. Klart trevligt ljud! Jag testade den som hastigast hemma hos mig och gillade verkligen ljudet men då min LP-samling är ganska liten och jag aldrig blev riktigt biten på den tiden så har jag inte gett mig in på den stigen senare i livet.

En liten kul anekdot är att gubben som sålde den hade varit audiofil en gång i tiden men till slut tröttnat då det blev extremt jobbigt för honom (det var hans ord, jag ser inte det jobbiga med bra ljud ;)) så hade han sålt allt utom skivspelaren som hamnade i källaren. I stället köpte han någon rutten skivspelare med inbyggd högtalare och spelade på den i stället när han drack whiskey med sina vänner. Han sålde Dualen långt senare enbart p.g.a. att polaren var audiofil och skulle förvalta arvet väl eller något i den stilen. :)

Postad 13 July 2012 - 00:41

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Något som blir bättre på påkostade högtalare där tillverkarna har använt tid och pengar för att tillverka en riktigt bra högtalare är transienthanteringen. Och gissa vilket instrument som tjänar på det? Jo slagverk, trummor, cymbaler mm allt som har väldigt markerade transienta grundtoner och övertoner. De ska smälla till ordentligt och sedan tystna snabbt.
Om ett trummset låter mycket närvarande vid återgivningen kommer resten av sig självt. Trummorna är ofta kärnan till levande ljud. Låter trummorna instängda (dåligt dynamik eller kompression), eller felåtergivna (fel tonhöjd på tillslag och övertoner) kommer det bli så störande att det inte blir trovärdigt. Hela musiken blir lidande på det.
Dyra högtalare med bättre element som klarar att återge trummor utan grumlighet (hela trumsetet från bas till diskant) på ett trovärdigt naturligt sätt kommer att låta levande. Om inspelningen tillåter förstås.

Redigerat av Ljudligt, 13 July 2012 - 01:08.

Postad 13 July 2012 - 08:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Något som blir bättre på påkostade högtalare där tillverkarna har använt tid och pengar för att tillverka en riktigt bra högtalare är transienthanteringen. Och gissa vilket instrument som tjänar på det? Jo slagverk, trummor, cymbaler mm allt som har väldigt markerade transienta grundtoner och övertoner. De ska smälla till ordentligt och sedan tystna snabbt.
Om ett trummset låter mycket närvarande vid återgivningen kommer resten av sig självt. Trummorna är ofta kärnan till levande ljud. Låter trummorna instängda (dåligt dynamik eller kompression), eller felåtergivna (fel tonhöjd på tillslag och övertoner) kommer det bli så störande att det inte blir trovärdigt. Hela musiken blir lidande på det.
Dyra högtalare med bättre element som klarar att återge trummor utan grumlighet (hela trumsetet från bas till diskant) på ett trovärdigt naturligt sätt kommer att låta levande. Om inspelningen tillåter förstås.

Håller helt med om att definitionen i trumljud är mycket viktig. Förvånad dock att din avatar inte är ett par System audio. Vågar påstå att inget jag hört återger just trumljud bättre. :)

Postad 13 July 2012 - 08:57

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Min fetning, utveckla gärna. :)

Postad 13 July 2012 - 09:23

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Min fetning, utveckla gärna. :)

Om vi har en inte linjär dynamik (kompression när mycket händer i musiken) eller icke linjärt frekvensspektra kommer det att bli fel tonkurva (timbre) för trummorna och de låter inte lika trovärdiga (mot verkligheten). De låter ibland bra men de komprimerar när det händer mycket i musiken. Vi hör detta som att det inte låter lika trovärdigt. Detta är mycket bättre på dyrare högtalare. Trummorna har samma slagkraft oavsett övriga musiken.
Rummet lämnar jag därhän eftersom vi förutsätter perfekt placering och akustik.

Postad 13 July 2012 - 09:26

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Håller helt med om att definitionen i trumljud är mycket viktig. Förvånad dock att din avatar inte är ett par System audio. Vågar påstå att inget jag hört återger just trumljud bättre. :)

Här går det lite över åt andra hållet och man sitter gärna och focuserar på trummorna. Jag tycker de är lite för markerade på SA. I allafall de högtalare jag har hört på mässor. Samt att den djupaste basen inte riktigt hänger med i trumslaget. De focuserar lite högre upp i basen.

Postad 13 July 2012 - 09:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Om vi har en inte linjär dynamik (kompression när mycket händer i musiken) eller icke linjärt frekvensspektra kommer det att bli fel tonkurva (timbre) för trummorna och de låter inte lika trovärdiga (mot verkligheten). De låter ibland bra men de komprimerar när det händer mycket i musiken. Vi hör detta som att det inte låter lika trovärdigt. Detta är mycket bättre på dyrare högtalare. Trummorna har samma slagkraft oavsett övriga musiken.
Rummet lämnar jag därhän eftersom vi förutsätter perfekt placering och akustik.

"Detta är mycket bättre på dyrare högtalare"

Nja, det där är en grov generalisering. Tycker överhuvud taget detta är ett område ytterst få klarar tilfredsställande. Man kunde möjligen önska att detta per automatik var en av de saker man fick med dyrare högtalare, men så är tyvärr alls inte fallet. :)

Postad 13 July 2012 - 09:35

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Trummor? Här är en naturlig systemtestare i så fall. (Det behövs headroom milt sagt):

http://www.sheffield...?detail=SL10081

Postad 13 July 2012 - 09:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Här går det lite över åt andra hållet och man sitter gärna och focuserar på trummorna. Jag tycker de är lite för markerade på SA. I allafall de högtalare jag har hört på mässor. Samt att den djupaste basen inte riktigt hänger med i trumslaget. De focuserar lite högre upp i basen.

Det har du kanske rätt i. Det är kanske inte ett korrekt trumljud, men roligt att lyssna på. I min anläggning går de dock definitivt djupt också förstås. Är det möjligen så att du lyssnat på Ranger Master? De markrar trumljud högre upp och går inte lika djupt i mitt tycke. Kan faktiskt bli lite för mycket av det goda i dessa ibland. Upplever inte mina som annat än väldigt realistiska faktiskt. Men det är ju väldigt olika vilken typ av återgivning vi uppskattar såklart. :)

Postad 13 July 2012 - 09:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 3
För att återge trummor bra så behövs det mer än små högtalare. Fler borde uppleva lite större och bättre system.

Postad 13 July 2012 - 10:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

För att återge trummor bra så behövs det mer än små högtalare. Fler borde uppleva lite större och bättre system.

Att uppleva bättre ljud är alltid önskvärt. :)

Postad 13 July 2012 - 10:46

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

"Detta är mycket bättre på dyrare högtalare"

Nja, det där är en grov generalisering. Tycker överhuvud taget detta är ett område ytterst få klarar tilfredsställande. Man kunde möjligen önska att detta per automatik var en av de saker man fick med dyrare högtalare, men så är tyvärr alls inte fallet. :)

Nej, det är tyvärr inte fallet, jag har hört många fina högtalare som inte fixat det fullt tillfredställande. Men jag håller med om att det är en viktig detalj och det låter fint med mina Swans i alla fall. :) Men alla prioriterar vi olika saker och jag och mina "ljudpolare" är inte alltid ense om vilka parametrar som är viktigast. Huvudsaken är att man själv hittar rätt i alla fall och känner sig nöjd. :)

Postad 13 July 2012 - 11:29

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Nej, det är tyvärr inte fallet, jag har hört många fina högtalare som inte fixat det fullt tillfredställande. Men jag håller med om att det är en viktig detalj och det låter fint med mina Swans i alla fall. :) Men alla prioriterar vi olika saker och jag och mina "ljudpolare" är inte alltid ense om vilka parametrar som är viktigast. Huvudsaken är att man själv hittar rätt i alla fall och känner sig nöjd. :)

Där slog du huvudet på spiken.
Vi tycker helt enkelt om olika typ av ljud.
Jag gillar en stor fin djup ljudbild.
Andra gillar klangen mer och vissa gillar att det låter bra vid hög volym.
Det hade verkligen varit lättare att förstå andra om man kunde delas in i olika kategorier.
Det finns säkert fler än dom jag nämde.

Postad 13 July 2012 - 14:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Aha, Swans var det. Har jag aldrig sett i denna storleken. Fina var de hursomhelst.

Några fina högtalare i den högre prisklassen som jag tyckte klarade basåtergivningen fantastiskt är JBL K1, tror jag de hette. Hörde dessa på en mässa tilllsammans med Mark Levinson för ett par år sedan. Gåshud i hela registret var det. men jag tror kalaset gick loss på 750000kr. :(

Jo, att man själv hittar rätt är definitivt huvudsaken.

Postad 13 July 2012 - 15:05

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Aha, Swans var det. Har jag aldrig sett i denna storleken. Fina var de hursomhelst.

Några fina högtalare i den högre prisklassen som jag tyckte klarade basåtergivningen fantastiskt är JBL K1, tror jag de hette. Hörde dessa på en mässa tilllsammans med Mark Levinson för ett par år sedan. Gåshud i hela registret var det. men jag tror kalaset gick loss på 750000kr. :(

K1:orna ska låta himla bra har jag läst, skulle vara kul att lyssna på dem någon gång. 750'000 är ju en smula dyrt tyvärr... ;)

Edit: Det var JBL K2 jag tänkte på. Och de ligger någonstans strax under 400'000 tror jag.

Redigerat av d00m, 13 July 2012 - 15:07.

Postad 13 July 2012 - 15:29

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
K2 är inte kattskit. Tyvärr har jag aldrig haft förmånen att lyssna på dom. Det är väl
mina drömhögtalare om jag skulle kamma hem storvinsten. ^_^ Eller JBL Everest
för den delen (ca 600-750 Tkr)

Postad 13 July 2012 - 15:32

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

K2 är inte kattskit. Tyvärr har jag aldrig haft förmånen att lyssna på dom. Det är väl
mina drömhögtalare om jag skulle kamma hem storvinsten. ^_^ Eller JBL Everest
för den delen (ca 600-750 Tkr)

Det skulle vara ruggigt kul. :) Tyvärr är det ofta rätt kasst ljud i rummen på hifimässor så högtalarna får inte chansen att prestera det som de förmår. Det är inte sällan jag kommer hem efter en mässa och tycker att jag har bättre ljud oavsett hur dyra grejer jag lyssnat på. Men jag inser förstås att det är akustiken som är boven, kanske i kombination med att man fått fel sittplats och att musiken inte riktigt är vad man är van med. Tyvärr känner jag inte speciellt många som tar det här med ljud på allvar vilket är synd, för det är ju hemma hos folk man får de bästa upplevelserna. :)

Postad 13 July 2012 - 15:49

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Nu är vi uppe på riktigt dyra högtalare och då blir dessa skillnader mer markant mot billigare högtalare. Det är alltid en relativ ordning av skillnaderna. Eftersom skillnaderna i antal kan vara många kan det vara svårt att sätta fingret på det.
Här snackar vi inte bara tydliga trummor som ger stampa takten känslan utan här läggs focus på hela musiken.
Förutsättningarna finns där i högtalaren men det förutsätter en anpassad anläggning och rum. Samt att man är i god lyssningsform (Pigg och Alert).
Jag tror att många vill att deras billiga högtalare ska ge ljud i denna klassen (den perfekta återgivningen) men det är helt enkelt inte möjligt. Det vore fantastiskt om så var men man får det man betalar för är min erfarenhet.
Om det är bra konstruktörer av erkända märken vill säga. Är man intresserad av musik ska man nog åka runt och lyssna på olika anläggningar och högtalare själv tills man hittar det man söker. Smaken är som sagt olika och det går inte att läsa sig till hur det låter i verkligheten. Samtidigt är det roligt att lyssna på en massa olika anläggningar och högtalare. Även om du inte ska köpa någonting för tillfället kan man ju unna sig nöjet med en provlyssning. Det är iallafall billigt tills man faller pladask för en anläggning.

Postad 13 July 2012 - 15:53

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Är man intresserad av musik ska man nog åka runt och lyssna på olika anläggningar och högtalare själv tills man hittar det man söker. Smaken är som sagt olika och det går inte att läsa sig till hur det låter i verkligheten. Samtidigt är det roligt att lyssna på en massa olika anläggningar och högtalare. Även om du inte ska köpa någonting för tillfället kan man ju unna sig nöjet med en provlyssning. Det är iallafall billigt tills man faller pladask för en anläggning.

Jag åker runt på mässor och till butiker bara för att det är roligt, det är sällan för att jag ska köpa något. Är man i Stockholm är det t.ex. inte helt fel att glida ner på Audio Concept, slå sig ner och lyssna på riktigt bra ljud tillsammans med en kopp espresso som de brukar vara vänliga att bjuda på.

Sen är det också något fascinerande över riktigt prisvärda (eller ska man kanske säga relativt billiga, en vara är ju bara prisvärd om man får mer än man betalar för) anläggningar som presterar ett njutbart ljud i sin klass. Det behöver inte vara äckligt dyrt för att låta bra, och för många, tillräckligt bra. :)

Postad 13 July 2012 - 16:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag åker runt på mässor och till butiker bara för att det är roligt, det är sällan för att jag ska köpa något. Är man i Stockholm är det t.ex. inte helt fel att glida ner på Audio Concept, slå sig ner och lyssna på riktigt bra ljud tillsammans med en kopp espresso som de brukar vara vänliga att bjuda på.

Sen är det också något fascinerande över riktigt prisvärda (eller ska man kanske säga relativt billiga, en vara är ju bara prisvärd om man får mer än man betalar för) anläggningar som presterar ett njutbart ljud i sin klass. Det behöver inte vara äckligt dyrt för att låta bra, och för många, tillräckligt bra. :)

Få saker är så kul som när man just får höra någon relativt billigt prestera riktigt bra. Just efter att ha hört nämnda JBL K1 så gick jag vidare till Amphions rum. Där spelade man på sin 510(?) modell, en stativare för typ 7-8000. Dessa kördes med de mycket trevliga Audio Analogues billigaste Cd och förstärkare. Jäklar vad bra det lät. Stod och log för mig själv när jag tänkte på vad jag nyss lyssnat på, och hur bra det trots allt lät här. Rätt rejäl prisskillnad får man ju säga. :)

Postad 13 July 2012 - 16:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 2
Någon man bör testa är att lyssna på bra högtalarsystem med separata basar i ett bra rum med relativt billig elektronik. Då blir nog många väldigt förvånade.

Postad 13 July 2012 - 16:36

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Någon man bör testa är att lyssna på bra högtalarsystem med separata basar i ett bra rum med relativt billig elektronik. Då blir nog många väldigt förvånade.

Det kan säkert låta mycket bra . Men de gånger jag hört en sådan uppsättning har jag föredragit ljudet utan subbarna. Förmodligen har då rummet varit mindre bra, och basen säkert varit för högt ställd.
Men det skulle vara väldigt intressant att höra under bättre förutsättningar.

Postad 13 July 2012 - 16:41

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

K1:orna ska låta himla bra har jag läst, skulle vara kul att lyssna på dem någon gång. 750'000 är ju en smula dyrt tyvärr... ;)

Edit: Det var JBL K2 jag tänkte på. Och de ligger någonstans strax under 400'000 tror jag.

Ja, tror jag hade fel där. K2 borde det väl vara , borde väl syfta till den där bergstoppen kan man ju tänka sig. Kollade bilder och det finns några olika utseenden, men det var den med en enda jättebas, ett horn och en liten diskant längst upp,.

Postad 13 July 2012 - 16:58

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Ja, tror jag hade fel där. K2 borde det väl vara , borde väl syfta till den där bergstoppen kan man ju tänka sig. Kollade bilder och det finns några olika utseenden, men det var den med en enda jättebas, ett horn och en liten diskant längst upp,.

Jepp, det är högst troligen K2 du tänker på. :)

Postad 13 July 2012 - 17:03

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Få saker är så kul som när man just får höra någon relativt billigt prestera riktigt bra. Just efter att ha hört nämnda JBL K1 så gick jag vidare till Amphions rum. Där spelade man på sin 510(?) modell, en stativare för typ 7-8000. Dessa kördes med de mycket trevliga Audio Analogues billigaste Cd och förstärkare. Jäklar vad bra det lät. Stod och log för mig själv när jag tänkte på vad jag nyss lyssnat på, och hur bra det trots allt lät här. Rätt rejäl prisskillnad får man ju säga. :)

:) XTZ MH-800 DSP var rätt imponerande med sina 4500 kr tyckte jag sist på Sheratonmässan, medan Divine inte alls lät speciellt imponerande i samma rum. Där snackar vi ju en tiofaldig prisskillnad. Divine gjorde mig faktiskt grymt besviken och är ett bevis på att det inte räcker att köra förhållandevis fina element i en viss prisklass för att tillverka en dräpare. Då lät Kef's nya R-serie klart bättre för mindre pengar (30-35'?), tror det var KEF R900. Riktigt trevligt ljud tyckte jag och polaren.

Edit: Det kan ju ha varit rummet, elektroniken eller något annat också som gjorde att Divine inte föll mig på läppen, men rummet borde ha varit hyffsat, de stod långt från väggarna o.s.v. Och DSP-högtalarna lät verkligen bra.

Redigerat av d00m, 13 July 2012 - 17:15.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.