Man kan köra följande utan extra slutsteg:
5.1
7.1
5.1.2
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
10 relaterade trådar
Postad 10 April 2018 - 22:48
Hej
Hur långt i mellan tar ni era 9 kalibrerings punkter i soffan läget..? 30cm - 40cm - 50cm eller något annat..? Har ni märkt någon skillnad om ni mäter närmare varandra eller längre från varandra och vilken skillnad då tycker ni..? Jag kör 5.2.4 Arcam avr550 + stereo slutsteg Mvh Redigerat av jaxon1, 10 April 2018 - 23:04. Postad 12 April 2018 - 04:06
Det kvittar vilken man väljer av dom 3 för det är bara en grafisk hjälp. Bak/fram ungefär 30cm där med.
Ju mindre inmätt yta ju bättre ljud får man vid ytterpunkterna, teoretiskt men jag har inte kollat det så ingående själv. Postad 12 April 2018 - 05:40
Ok Har du samma höjd eller följer du höjd skillnaderna som på bilderna..? Postad 12 April 2018 - 07:31 Dirac varnar dock för ha det för tätt mellan punkterna. Minns inte exakt vad som rekommenderas men det finns på deras hemsida eller någonstans i DDRC-88A tråden på AVS-Forum. Postad 12 April 2018 - 07:57
Har skickat mail till både Arcam och Dirac, så får se vad dom svarar.
Återkommer med svaret. Mvh Postad 12 April 2018 - 13:01
Fick svar från Arcam nu.
It's best to make sure that they are evenly spaced to the size of the sofa. So if the sofa is 1 meter wide, then they should be 25cm apart. if the sofa was 2m, then 50cm. This localises the frequency response to the listening positions. The height variations don't seem to make too much difference, as long as you keep them to ear level. Postad 13 April 2018 - 05:56
Jag varierar där med o så måste micken se alla högtalare i alla lägen! Höjd är lika viktigt som bredd och djup Postad 13 April 2018 - 07:52
Såg du vad Arcam svarade mig..? Nu har även dirac svarat. Tjena, Japp dina punkter är bra och det blir liten skillnad om du höjer eller sänker, men i programmet föreslår vi att alla mätningar är i öronhöjd. Det som generellt skulle kunna göra skillnad är om du mäter lite utanför soffan både till höger och vänster, det vore förmodligen bättre om det brukar sitta någon ute på kanten, då täcks bägge öronen in även det yttre. Jag skickade en bild till dom på mitt rum. Vad tycker du om dom svaren..? Har du en annan erfarenhet..? Mvh Postad 14 April 2018 - 07:36
Yeps jag såg Nu förutsätter jag att Dirac vet vad dom pratar om men det låter väldigt konstigt att höjden inte skulle vara så viktig. Kan vara att dom menar att sittande så skiljer det sig inte så mycket om man är 1,6 eller 1,9 lång?
Det är bara att testa sig fram, minsta ytan jag har mätt in var en kub på 1 meter o det fungerade ypperligt Postad 15 April 2018 - 21:02
Ska pröva lite olika varianter. Tack för svar.. Mvh Postad 27 April 2018 - 12:31 Har nu efter 7 svåra år äntligen fått min defekta AVR 550 utbytt mot en ny. Har däremot upptäckt ett litet problem. Kunde inte på vis i världen få 4k att funka från Nvidia Shield genom Arcam till LG Oled. Hör till saken att jag har en gammal icke 4k projektor på HDMI out 2. Grejen är att det räcker att HDMI-sladden sitter i uttag 2, för att 4k ska sluta funka på uttag 1.Så fort jag rycker den, voila... Projektorn har inte ens ström.... Spelar ingen roll om jag skiftar utgång via fjärren heller. Har uppgraderat och återställt.
Nån annan med samma fel? Redigerat av mongo, 27 April 2018 - 12:32. Postad 27 April 2018 - 12:34 Har du provat Zone2 för projektorn? Postad 27 April 2018 - 13:43
Det är inget direkt fel, det är så det oftast fungerar med HDMI. Om du håller inne AMP-knappen på fjärren så kan du toggla med pil höger mellan att använda HDMI ut 1, 2 eller båda. Med den funktionen bör du lösa ditt problem.
Edit. Stephan(min bror) sa precis att du redan hade ringt och pratat med honom igår och han hade gett dig en del tips. Hur gick det när du provade att byta plats på produkterna på HDMI-utgångarna?
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Redigerat av Marcus_TheRock, 27 April 2018 - 14:49. Postad 27 April 2018 - 15:46
Det är ju det som INTE fungerar.... Oavsett hur jag väljer ingång, så länge det sitter en kabel instoppad i HDMI utgång 2 får jag inte 4k på Shielden, projektorn har inte ens ström. Postad 27 April 2018 - 15:50
På min gamla Marantz reciever fungerade det klockrent alltid oavsett inställningar. Ni kan ju inte mena att man ska behöva dra ut ena sladden bara för att man ska kolla 4k upplösning.......
Ska prova tipset att köra projjen på zon2 istället. Postad 27 April 2018 - 16:10
Nä, men alla produkter som är inkopplade påverkar hela kedjan. Vi kör projektorer med olika upplösningar på de båda utgångarna, inkopplade samtidigt, här i butiken och det fungerar men vi måste välja utgång manuellt med fjärren.
/Marcus Postad 28 April 2018 - 08:24 Hej Jag har en fråga hur ni gillar erat ljud för atmos på era arcam recivers ..? Jag har en Arcam avr550 5.2.4 setup och tycker ljudet från atmoshögtalarna inte riktigt kommer fram. :-( Ok jag hör det och det är ok. Men jag lånade en hem yamaha rx-a3070 reciver och jag tycker att atmoshögtalarna var mera märkbart på den. Någon som vet hur man kan fixa detta i Arcamen ..? Tycker Arcam låter bättre för alla andra saker men tyvär inte atmos . :-( Mvh Bifogad fil(er)Redigerat av jaxon1, 28 April 2018 - 08:28. Postad 28 April 2018 - 08:38
Du har ju försökt göra massa ändringar innan 80hz vilket inte kommer göra något alls eftersom du redan delat dem vid 80hz eller 120hz så allt du har gjort där kommer ju inte ens spela....
Sen kan det ju vara att dirac tar bort lite av karaktären ur högtalarna för dem inte är raka. Hur tycker du det låter när du kör utan kalibrering aktiverat? Samt vad har du för slutsteg till atmos? Postad 28 April 2018 - 09:01 Allt handlar om var svepet produceras o var Dirac ligger, det har snackats spaltmeter om det o jag tycker fortfarande att svep/dirac ska ligga före BM för det underlättar en massa!
Om Arcam har som Nad, svep/dirac efter BM så är där en massa saker att tänka på!
1# All bas under delningen kommer att produceras av Subs, så det du ser på tex LCR under delningen kommer inte att gälla! Så kurvan du har på subsen är den som används av BM, LFE kommer ligga 10db över som det ska. Alltså blir det viktigt att Subkurvan o alla andra ligger ungefär jämt vid den tilltänkta delningen.
2# För att hitta rätt delning så är du nästan piskad till att kontrollmäta med REW. Du ska helst dela 1 oktav över -3db, men som sagt det finns INGET som säger att det kommer bli bra så kontrollmät!
Har man svep/dirac FÖRE Bm så slipper man allt det där, det man ser på skärmen är exakt det man kommer spela på! Plus att man kan låta LFE ha en kurva och Bm en annan om så önskas.
*edit* Det här är vad Dirac kan trolla fram ur mina LCR och eftersom svepet ligger efter Bm så är där ingen sub med. Och allt under delningen kommer inte att vara med.
Subs såg ut så här med en fallande kurva relativt tidigt för att möta upp dom andra högtalarna
Efter lite fipplande med delningarna så ser min musikkurva ut så här (före/efter)
Man kan se på frekvensgång, fas eller Group delay om delningen ligger korrekt. Här är GD
Redigerat av johan b-lund, 28 April 2018 - 09:14. Postad 28 April 2018 - 14:11
Kanske försöka få någon som kan kalibrera att komma hem till mig.
Tror tyvär inte att det finns någon i Uppsala som kalibrerar hemma hos en bara..:-( Redigerat av jaxon1, 28 April 2018 - 14:15. Postad 28 April 2018 - 15:39
Mera bas i ljudet men lite för ljust i toppen men det är nog för det är klipsch karaktär därför drar jag ner lite där. Ska jag dra gardinen upp till ca ca 70hz där jag delar 80hz och ca 110hz där jag delar 120hz..? Postad 28 April 2018 - 19:05 Mätningarna man gör är helt klart viktiga, har hört att basen blir bättre med Umik än med medföljande mick. Viktiga är att micken alltid "ser" alla högtalare och att djup/höjd skillnaderna inte är förstora. Jag höjer/sänker/djupleds justerar med 20cm och bredd beror på den inmätta ytan, yttersta punkterna är ca 15cm från yttersta punkten (sidan av huvudet). Sen delar jag upp resterande jämt över hela bredden.
Gällande gardinen så hade jag lämnat den orörd för det är Bm som delar inte dirac! Du vill inte att massa ojusterat ska komma mitt i delningen, viktigt är dock att subkurvan är lik den tilltänkta kurvan LCR har (resten med förövrigt) Jag har samma kurva på alla högtalarna just av den anledningen sen sätter jag delningen där den passar. Dock så dör mina frontar ganska omgående om jag låter dom gå så långt så dom delas vid 80hz.
Här är en bra länk som ger en massa tips https://mehlau.net/a...-avr-crossover/ Jag har den själv som grund.
Gällande korrigeringskurva uppåt i frekvens så får du testa dig fram. Som du ser så har jag en svagt fallande kurva med en liiiten BBC dip
Du bor lite långt ifrån annars hade jag kunnat hjälpa dig Redigerat av johan b-lund, 28 April 2018 - 19:06. Postad 28 April 2018 - 21:04
Hej!
Problemet är ju att han har köpt en Arcam tyvärr och inte en NAD son är klart bättre konstruerad. Han kommer aldrig få en fin delning med ett butterworth filter!! Postad 28 April 2018 - 21:04 Tack för tipsen, du får höra av dig om du semestrar runt Uppsala något..;-) Mvh Redigerat av jaxon1, 29 April 2018 - 07:36. Postad 29 April 2018 - 08:16
Ska gå att få till det ändå Postad 29 April 2018 - 12:22
Du får gärna berätta hur? Sen att han bara har 1 crossover för alla högtalare är också jävligt dåligt. Nej fy dessa Arcam och Lexicon maskinerna är verkligen ett dumt köp. Postad 29 April 2018 - 14:39
Har du själv använt Dirac på en Arcam? Har du överhuvudtaget lyssnat på en Arcam? Samtliga dina inlägg om Arcam går bara ut på att berätta för alla hur dåliga dom är. Nu är det ju så att alla delar inte riktigt den uppfattningen. Och ja, det går att få ett alldeles utmärkt resultat. OM man vet vad man gör. Postad 29 April 2018 - 14:46
Går att göra bort sig mer än att köpa en Arcam..De flesta receivers är helt kassa med delningen eller har totalt värdelöst rumskorrigering som inte går att använda ens. Utöver NAD och Arcam vad finns det för alternativ för rimliga pengar egentligen? Och NAD:en har ganska snålt med HDMI och lite sådant. Tror det finns en marknad för båda. Vad som helst Yamaha, Marantz, Pioneer, Denon, Anthem, Emotiva, Cambridge, Onkyo, H/K, Rotel mm. är alla sämre köp.
Btw så har väl NAD:en fortfarande inte DTS:X och har lite andra problem här och där(t.ex. hårdvaruproblem med deras instickskort för atmos, AM230). Inga konstigheter på Arcam:en.
Och till sist NAD:en går väl inte ens att köpa i sverige än? Gött att köpa utomlands och få problem..som man typ alltid brukar få med receivers. Redigerat av philipbtz, 29 April 2018 - 15:06. Postad 29 April 2018 - 17:31 NAD:en går att köpa i sverige sedan en tid tillbaka och är i särklass det bästa köpet idag om HDMI ingångarna räcker till. Annars får man vänta till T777 V3 som. Anthem är också ett bra köp men lite för dyra. Hela Arcam historien som alla vet om där dom själva nekade till fel på deras enheter går till historien. Tyvärr för mycket okunnigt folk här som inte ser saker objektivt och faktabaserat. Ja Nad har lite problem med sitt kort för Atmos kanalerna men dom löser detta omgående och det är det som är viktigt. Skriver detta en gång till hur kan man vilja betsla 34.000kr för en enhet där du bara kan spara en Dirac preset,ha en crossover,och ett felaktigt butterworthfiltet?! Och NEJ den låter inte bättre än NAD:en eller Anthem.....skillnaden är Dirac implementeringen och där har NAD gjort rätt. Ja jag har lyssnat ingående på alla. //Micke Redigerat av MIIKE888, 29 April 2018 - 17:33. Postad 29 April 2018 - 17:37
Ja självklsrt har jag det! Annars skulle jag väl inte skriva det jag gör eller? Bara för att folk inte förstår bättre gör väl inte Arcamen till en bättre enhet? //Micke Postad 29 April 2018 - 18:05
Ok vart kan man köpa den? Preliminära datum för leverans till huvudlagret är i mitten på juni så kanske finns i butik i Juli? Ser den inte i lager någonstans iaf. Så ganska många i tråden som då redan njutit av Dirac i flera år innan denna ens finns i lager. Det är kul att det går framåt och när NAD löst alla sina små problem så kommer det antagligen vara ett självklart köp för många.
Vet inte riktigt vem det där är riktat mot egentligen. NAD:en gör rätt och Arcamen gör inte det men det är också en flera år nyare produkt där de kunnat lära sig av andras misstag. Både Emotiva och Arcam t.ex. har gjort sina misstag de kunnat lära sig utav. Du pratar om en produkt som, vad jag kan se, inte ens finns i landet precis nu. Dessa Arcams har funnits i flera år. Det är klart att om t.ex. både Arcam AVR390 och NAD T758 V3 finns i lager och man inte äger någon receiver så ser NAD:en väldigt bra ut på pappret Postad 29 April 2018 - 18:12 Dock otroligt märkligt att Arcam inte bara ändrar sina filter..vad är problemet liksom. Postad 29 April 2018 - 18:42
Hej!
Funnits i lager och jag har själv haft en hemma och utvärderat.(Dock butiksex men då fanns det på lager)
Johan här på forumet har en som är köpt på hifi klubben då såklart.
//Micke Postad 29 April 2018 - 18:49
Det är inget du kan ändra på mjukvaruväg utan det är fel filter implementerat.
//Micke Postad 30 April 2018 - 07:35
Om nu den var så j*vla bra varför behöll du inte den..... Redigerat av Audiostar, 30 April 2018 - 07:36. Postad 30 April 2018 - 08:23
Det är klart att filtren ligger i den digitala domänen och kan ändras med mjukvara. Postad 30 April 2018 - 08:44
Precis, lol. Postad 30 April 2018 - 09:43 Som Mike skriver så finns Nad ute sedan ett tag, har haft min 758 v3 i nån månad eller så. Dock får man be butiken ta hem en från central lagret o man kan inte förvänta sig någon direkt support om hur Dirac fungerar, än iaf. Det syns ganska tydligt att det är en Nad jag har på bilderna ovan Använder den bara som försteg så jag kan inte sia om hur kraftfull den är.
Och att den bara har 1 hdmi ut löste jag med en switch o det fungerar helt utan problem. Kanske lite overkill att köpa en sådan här men jag ville ha möjlighet att nå alla kända format och möjligheten att ha 2 skärmar igång samtidigt. https://www.kjell.co...r-4-vags-p69272 1000:- är peanuts....
Vänta nu lite, en crossover? Som att man måste dela alla högtalare vid samma frekvens??
Annars fungerar Butterworth att använda även om Linkwitz är att föredra, lekte runt ganska mycket med dom när jag hade NanoAvr i systemet. Postad 30 April 2018 - 09:58 Man har möjligheten att sätta en delning för baslagret och en annan delning för atmos-lagret. Postad 30 April 2018 - 10:05
Ska såklart köpa den men måste sälja min först. Nått mer du undrar?
Tror inte alls det är så lätt....allt går inte att rädda med mjukvara. Varför har man då inte fixat det? Postad 30 April 2018 - 10:09 Hej! Ja helt sjukt att det bara går att ha en crossover för alla högtalare förutom atmos kanalerna!! Du får en 3db bump vid delning med butterworth.....inte det man vill precis! Redigerat av MIIKE888, 30 April 2018 - 10:10. Postad 30 April 2018 - 13:03
Det visste jag inte, hur tusan tänkte dom där!? Butterworth i sig kan man fixa men inte med en delningsfrekvens på 5.0 kanalerna Postad 30 April 2018 - 13:42 Snacka om att göra en höna av en fjäder! 3db är i sammanhanget ingenting. vad gäller högpass/ lågpass i Dirac är det fullt möjligt att ratta kurvorna individuellt..... Det som jag nog tycker är viktigast är att sammanlänka alla högtalare så dom beräknas lika först, SEN ratta avrullning, beroende på baskapacitet. Att sen Dirac slätar över "personligheten" och karaktären på högtalarna är inte alltid bara av godo. Att det gör underverk i dåliga rum, med dåliga högtalare är solklart, likaså kan ett dåligt mätsystem göra mer skada än nytta med bra kringutrustning. Postad 30 April 2018 - 18:49
Du vill inte låta dirac agera bm..... Dock vet jag inte hur Bm i Arcamen fungerar, en delningsfrekvens eller fler? Postad 01 May 2018 - 19:46 @Audiostar: Är det Crossover (dvs delningsfrekvens mellan sub och högtalare) du menar, eller något annat?
Arcam kör bara två inställningar för Crossover. En för "baslagret" och en för heights. Det innebär att du måste köra samma crossover för front, center och surround exempelvis. Sen kan man ju så klart jobba med kurvorna för högtalarna individuellt i Dirac (ex med individuell roll-off), men det är ju en annan sak och bör inte blandas ihop med crossover. Redigerat av masaba, 01 May 2018 - 19:48. Även taggad med Dirac
3 användare läser detta ämne0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |