AMD vs Nvidia: Fight!
1049 svar till detta ämne
Postad 01 October 2024 - 18:25
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3407 inlägg
Blir det inte kondens på vintern?
Är fortfarande lite skeptisk till vattenkylning efter att ha sett datorer där det har läckt (Corsair CPU-block t ex).
Är inne på mitt tionde år med vattenkylning, har aldrig haft läckage
*peppar peppar*
Kondens kräver hög luftfuktighet och kallt media.
Teoretiskt så är där ett lite fönster på vår/höst så jag satte en buffer mellan och en tempstyrd shunt.
Satte shunten på 20° och allt fungerade finfint.
Sen ville jag testa o klocka järnet, var minus 20 ute så jag öppnade shunten helt.
Och jag glömde sätta på den igen men har aldrig haft probs med kondens.
Dock så sätter jag på den om det är riktigt kallt, mest för risken att kyla ner saker för mycket.
Proof of koncept alá Ghettot.

Postad 01 October 2024 - 18:44
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Kondens kräver hög luftfuktighet och kallt media.
Teoretiskt så är där ett lite fönster på vår/höst så jag satte en buffer mellan och en tempstyrd shunt.
Satte shunten på 20° och allt fungerade finfint.
Sen ville jag testa o klocka järnet, var minus 20 ute så jag öppnade shunten helt.
Och jag glömde sätta på den igen men har aldrig haft probs med kondens.
Tänkte mer på snabba temperaturväxlingar (risken för kondens då).
Med -20 ute borde det bli hyfsade resultat.
På tal om ghetto. En kompis byggde vattenkylning på gymnasietiden (25 år sen...), fast han hade inte lika bra koll. Han hängde en bilkylare ut genom fönstret i sin lägenhet, fick alger i systemet och sen läckte det så att hela datorn pajade. 
Fast så långsynt är jag inte så att det avskräcker. Tänkte mer på CPU-block som läcker. Säkert inte vanligt numera, men det finns alltid en risk, om än liten.
Redigerat av Ageve, 01 October 2024 - 18:51.
Postad 01 October 2024 - 18:57
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3407 inlägg
Jag är tvungen att köra med 30% glykol vilken inte är det bästa när det kommer till kylning.
Men temps är så låga ändå, brukar ligga på 20-25° över utomhus temp.
Postad 01 October 2024 - 19:37
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5015 inlägg
Brutalt coolt och nördigt!!
Postad 01 October 2024 - 21:04
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
Kör fractal celsius vattenkylning för cpu. Var för lat för att köra custom igen. Har en gammal burk på vinden den hade trippelradiator monterat utanpå lådan för att få kallare luft att jobba med.
Gpun är luftkyld.
Ingen större risk med läckage. Har du bara destillerat vatten så gör det inte direkt någon skada om det skulle läcka.
Postad 02 October 2024 - 09:38
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5015 inlägg
Jag har inte heller kört vattenkylning, en av de få sakerna jag inte testat. För mig har det alltid handlat om att få ned ljudnivån (startade väl på P2 tiden med överklockning) och när jag läste att radiatorn och tillhörande fläktar + pump kunde låta MER än luft så tappade jag intresset innan jag ens börjat. Har sneglat på corsairs färdiga slutna system men dom har inte heller direkt presterat bättre än luft pris/prestanda. Sen har överklockning blitt mindre och mindre givande känner jag. Har istället nördat inn på dämpade lådor, packningar för att minska vibrationer, tysta nätdelar, specialfläktar till grafikkortet, Noctua, bättre kylpasta, tysta diskar osv. Har fortfarande snurr-diskar i servern och där har dom sin egen ljuddämpade låda.
Men det ser ju sjukt kul ut!
Postad 02 October 2024 - 11:01
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Kör fractal celsius vattenkylning för cpu. Var för lat för att köra custom igen. Har en gammal burk på vinden den hade trippelradiator monterat utanpå lådan för att få kallare luft att jobba med.
Gpun är luftkyld.
Ingen större risk med läckage. Har du bara destillerat vatten så gör det inte direkt någon skada om det skulle läcka.
Är det bökigt när man behöver byta ut vattnet, i såna där custom byggen?
Enda vattenkylning jag haft, var till CPU:n för drygt 10 år sen. Tyckte inte det gjorde så stor skillnad då, så därför har det bara blivit luftkylning sen dess.
Postad 02 October 2024 - 11:05
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Lägg gärna upp bilder, om ni har fräna specialbyggen.
Själv har jag bara en vanlig svart låda. Inget fönster som visar upp RGB bling 
Postad 02 October 2024 - 11:16
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5015 inlägg
Skulle inte direkt kalla denna frän, men den är special.
Var trött på vibrationer från alla chassin jag testat (har många snurr-diskar i servern).
Hittade en låda i buren på jobbet.
Från detta:
2.jpg 85.56K
0 Antal nerladdningar
via:
4.jpg 107.26K
0 Antal nerladdningar
5.jpg 78.37K
0 Antal nerladdningar
6.jpg 58.25K
0 Antal nerladdningar
9.jpg 153.79K
0 Antal nerladdningar
Så lakka lite stripes för att det ska vara sjukt snabba diskar inne i den:
7.jpg 214.13K
0 Antal nerladdningar
Server til höger med extra långa sata-sladdar och så alla diskar i lådan til vänster.
Får fint plats under soffan. Enbart nätdel i pc-lådan och extensionkablar till diskar och fläktar, 2stk saktagående som blåser ut. Jag har faktiskt lagt till 2stk i front som går ännu saktare och blåser över diskar efter att det var så varmt en sommar men har inga bilder på det. Finmaskade galler på dom 2 front-fläktarna, dammsuges ca 1gång i veckan.
14.jpg 218.27K
0 Antal nerladdningar
Postad 02 October 2024 - 12:21
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3407 inlägg
Underbart 
Postad 02 October 2024 - 13:05
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
Är det bökigt när man behöver byta ut vattnet, i såna där custom byggen?
Enda vattenkylning jag haft, var till CPU:n för drygt 10 år sen. Tyckte inte det gjorde så stor skillnad då, så därför har det bara blivit luftkylning sen dess.
Jag hade reservoar som placeras högst upp så det var enkelt.
Betalade inte så mycket mer än fractal c28 och den lösningen har betydligt mer prestanda. Fast inflationen gör väl man säkert betalade det dubbla men jag kylde gpu också. Största fördelen är ju att du flyttar kylflänsarna där du får tillgång till svalare luft förhoppningsvis samt får större yta att bort värmen ifrån.
Fractal är ju slit Och släng går inte fylla på så vem vet jag kanske kör på ångor. De döljer slangarna så går inte hålla koll
Postad 02 October 2024 - 16:06
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Fractal är ju slit Och släng går inte fylla på så vem vet jag kanske kör på ångor. De döljer slangarna så går inte hålla koll
Okej kanske testar igen frampå 😁👍
Server til höger med extra långa sata-sladdar och så alla diskar i lådan til vänster.
Får fint plats under soffan.
Fan det är ju nice 😃
Postad 02 October 2024 - 20:06
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Har inte så mycket att tillföra när det gäller kylning, men här är ett av mina byggen (ca 20 år sen).
Luxor satellitmottagare ombyggd till dator. 
budget-krom.jpg 110.54K
1 Antal nerladdningar
helbild2.jpg 172.66K
0 Antal nerladdningar
klar1.jpg 173.5K
1 Antal nerladdningar
natdel_passform.jpg 151.08K
0 Antal nerladdningar
knappar_framsida.jpg 144.02K
0 Antal nerladdningar
leds.jpg 86.93K
0 Antal nerladdningar
Minns inte specen på resten av datorn, men CPUn var iaf en AMD Sempron. Funkade bra men blev rätt varm i den lådan. 
Redigerat av Ageve, 02 October 2024 - 20:54.
Postad 02 October 2024 - 20:55
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Schysst slimmad lösning iaf 
Postad 02 October 2024 - 23:12
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Schysst slimmad lösning iaf 
Japp, hade den kopplad till TVn (LCD-TV med VGA-ingång, hitech...).
På tal om kylning... "Dawid Does Tech Stuff" kyler datorn med AC: 
https://www.youtube....h?v=YG2s88FLVyg
Redigerat av Ageve, 02 October 2024 - 23:14.
Postad 03 October 2024 - 01:38
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Haha, ja jag såg det där förut 😁
Postad 03 October 2024 - 03:57
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
Det var bättre förr https://www.asetek.c...logy/vapochill/
Är väl asetek som lyckats patentera AIO vattenkylning som alla måste licensiera numer?
Postad 03 October 2024 - 12:04
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3407 inlägg
Vilka byggen, Keep em coming !
Postad 03 October 2024 - 12:12
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3407 inlägg
Korrekt, vattenblock med inbyggd pump.
Från Wiki
The company is well known for its patents and for its practice of pursuing ongoing litigation. It holds patents to many OEM liquid cooling systems and many liquid cooling pumps. The company also holds the patent for having the pump within the water block (the part that goes over the CPU or GPU). Many companies have also released models of liquid cooling AIO (all-in-ones) with this design. As such, Asetek has taken many companies to court on such charges.[17] Asetek has successfully sued Cooler Master, Corsair and CoolIT Systems over these charges.[17][18][10][19]
On October 12, 2020 the U.S. Patent and Trademark Office (PTAB) issued a Final Written Decision rejecting Asetek’s challenge all 21 claims of the CoolIT Systems ‘200 patent were invalid in light of certain combinations of prior art.[20] As a result, all 21 claims of the CoolIT Systems ‘200 patent survived without amendment.[21] [22][23]
Redigerat av johan b-lund, 03 October 2024 - 12:13.
Postad 07 January 2025 - 21:11
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Jahapp, då var det dags för DLSS 4, där 50XX serien får 4x framegeneration. Vad blir det nästa generation? 95% fake frames? 😂
Nice ändå att DLSS 4 (förutom 4x FG) även släpps till alla äldre RTX generationer. https://youtu.be/xpz...ELRvEmvH1Z_iQtX
Redigerat av Svante Skoog, 07 January 2025 - 21:14.
Postad 08 January 2025 - 00:37
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Japp, DLSS 4 ser bra ut.
DF-video med 5080 i Cyberpunk:
https://www.youtube....h?v=xpzufsxtZpA
RTX 5000-serien blir säkert bra, men Nvidias påstående om att 5070 är lika snabbt som 4090 är ju en direkt lögn.
Det är med 4x frame generation...
Det är ungefär som att påstå att bilen blir snabbare om man modifierar hastighetsmätaren.
Ja, jag vet att jämförelsen haltar, men har testat DLSS 3 FG en del, och input lag gör att den ökade frameraten inte spelar någon större roll för det mesta. Hela poängen med hög fps är ju lägre input lag...
Fördelen är ju att t ex Cyberpunk blir spelbart med Path Tracing, utan att det blir diabilder, och det är väl det verkliga användningsområdet...
DF-videon visar att 4x ger lite mer input lag jämfört med 2x. Inte stor skillnad men 60 ms är ju faktiskt kass, och börjar närma sig Google Stadia-nivå. 
Det hela påminner om denna videon, från zWORMz Gaming:
FSR 3 FG och AMDs driver-level FG igång samtidigt:
https://www.youtube....h?v=FoHXgB8cQ8s
Tänk det, fast med RTX 5090, och FG 4x som utgångspunkt. 1000 fps i alla spel? 
Vad blir det nästa generation? 95% fake frames?
Haha, ja...
250% snabbare än 5000-serien, med DLSS Ultra Performance och 8x FG.
Redigerat av Ageve, 08 January 2025 - 01:26.
Postad 08 January 2025 - 04:16
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
Dlss degraderar bildkvalitén så bättre köra utan pathtracing. Finns inget som ger så mycket input lag oavsett fps.
Finns nog risk man känner sig nödd pinna på med 3080. Men den är fortfarande fullt tillräcklig för 4k gaming med pannkakeskärm. Med modifikation då vissa titlar kräver dlss fusk 
Men vad 18000 där det mesta man betalar för är sektioner avsedda för pathtracing och dlss njaae.
Postad 08 January 2025 - 13:06
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Med ett riktpris på 1 999 USD, eller cirka 28 000 kronor inklusive moms, är RTX 5090 en riktig dyrgrip.
inklusive moms och "lite annat". Please god, ta mig tillbaka till förr i tiden där en direktöversättning var x 10.
Postad 08 January 2025 - 14:13
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Folk är så naiva också, speciellt Nvidia fanboys, som borde veta bättre nu, efter alla år med PR bullshit. Även om det blir 4x mer frames på skärmen, och det är från native 60, till fejkat 240fps, så blir det ändå ungefär typ samma känsla att styra det hela, som om det fortfarande är 60fps, fast med mer lagg. Ska bli kul att se när alla som spelar fps online, får smaka på dessa fejkade frames, och missar fienden, jämfört mot riktiga 240fps.
Dom har verkligen kört fast nu, när dom måste fejka prestandan, med AI, istället för riktig uppgradering i raw power.
Jag saknar när man skaffade ett nytt grafikkort på 90-00 talet, och det blev en massiv uppgradering. Fick redigt haksläpp, när jag uppgraderade till ett 8800 GTX, och körde igång Crysis på med nya kortet. DET var fan en skillnad som man inte behövde zooma in för att se.
Visst är väl ray och pathtracing nice i vissa spel. Men jag vette fan om jag skulle märka, om tjejen trollade med mig och stängde av RT, medans jag inte var vid datorn. Det är ju inte så att jag stannar och kollar på reflektioner och skuggor, när jag spelar. Man har ju fullt upp med annat i spelen.
Jag kanske är dum i huvudet, men efter att ha testat pathtracing i Cyberpunk, så blir jag ändå inte lika imponerad, som när jag såg första Far Cry eller Crysis, för första gången.
Man har väl blivit avtrubbad 
Kan man leva utan allt detta "bling" så klarar man sig några år till med sitt gamla kort.
Vad är jämförbart med en PS5 Pro? RTX 3070 kanske?
Redigerat av Svante Skoog, 08 January 2025 - 14:55.
Postad 08 January 2025 - 14:56
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Jag kanske är dum i huvudet, men efter att ha testat pathtracing i Cyberpunk, så blir jag ändå inte lika imponerad, som när jag såg första Far Cry eller Crysis, för första gången.
Det är ju omöjligt att bli lika imponerad nu som man var då när utvecklingen gick mycket snabbare. Att gå från att se blockiga händer med fastlimmade fingrar till riktiga fingrar kommer alltid vara mer imponerande än en mer verklig ljussättning.
Den verkliga prestandan enligt nvidias grafer är väl runt 30 % plus. Jag gillar inte uppskalningstekniker så jag kör hellre med lägre upplösning men nativt.
Postad 08 January 2025 - 18:04
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Första gången man gick ut genom dörren/porten och såg alla växter osv i Far Cry. Det var tider det.
Och sen Crysis... och HD-texture pack till Crysis 2.
Blev minst lika impad av intron till Turok iofs, med Voodoo 1. Ser ut som ett stort skämt idag såklart, men ändå.
Angående Path Tracing, så fick Indiana Jones utmärkelsen "bästa grafik 2024" av DF.
Har testat med och utan Full RT, och på många ställen ser man knappt någon skillnad (spelet har ju redan RT-ljussättning i grunden). På enstaka platser inomhus är det rejäl skillnad dock.
Men årets grafik? Haha, gillade spelet, men grafiken är verkligen inget speciellt. Ibland faktiskt direkt fult jämfört med t ex Forbidden West (som inte har RT).
Vad är jämförbart med en PS5 Pro? RTX 3070 kanske?
Japp, 3070 eller 7700XT typ.
edit: Med ett frågetecken på RT då. 3070 har 8GB dvs slut på VRAM...
Skärmavbild 2025-01-08 kl. 18.20.37.png 199.96K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 08 January 2025 - 18:42.
Postad 08 January 2025 - 19:38
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Första gången man gick ut genom dörren/porten och såg alla växter osv i Far Cry. Det var tider det.
Jag hade bara demot förr i tiden, spelade det en hel del. Vattnet var galet på den tiden. Men körde hela spelet förra året, det håller än idag. Lite svårt bara 
Rätt roligt att komma till demobanan och minnas allt.
Crysis-demot såg såklart ännu bättre ut. Får spela fullversionen nån gång, har kört 2 och 3 trots allt ^^
Nästa stora hopp blir väl när kvantdatorerna börjar komma igång på allvar.
Postad 08 January 2025 - 20:49
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
Far Cry gick ju debattera lite med doom etc. Men Crysis var verkligen i en egen liga visuellt. Finns det någon lir som sålt fler grafikkort tro? Fick mest ut av Riddick: EFBB dock
Postad 08 January 2025 - 21:03
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag hade bara demot förr i tiden, spelade det en hel del. Vattnet var galet på den tiden. Men körde hela spelet förra året, det håller än idag. Lite svårt bara 
Testade det med för ett tag sen igen, och ja det var svårare än jag kom ihåg.
Vattnet fick de till genom att "måla" havsbottnen. Ser lite B ut idag såklart men rätt smart trick.
edit: DF spelar det med 6800GT här:
https://www.youtube....h?v=y7qcQpzSnng
Hade ett likadant kort (Leadtek) som jag köpte bara för Far Cry egentligen...
edit: Haha, de beskrev det likadant, dvs målad havsbotten.
edit igen: Aha, det förklarar varför det var svårare än vid release (eller snarare omöjligt):
Skärmavbild 2025-01-08 kl. 22.46.20.png 62.71K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 08 January 2025 - 22:48.
Postad 08 January 2025 - 23:23
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Jag körde också igenom Far Cry för inte så länge sen. Miljöerna har åldrats riktigt väl. Jämför t.ex. med Far Cry 2, som har riktig tråkiga miljöer.
Önskar att Far Cry hade fått en reboot, i samma stil som första spelet, utan allt open-world trams, bara redig old-school djungel action 😁
Redigerat av Svante Skoog, 08 January 2025 - 23:23.
Postad 08 January 2025 - 23:26
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Nåt jag aldrig kommer att glömma, var när jag körde Unreal för första gången. Brutalt snyggt intro, som också levererade ett redigt haksläpp.
Ser fortfarande snyggt ut 😁
Postad 09 January 2025 - 14:44
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6891 inlägg
Postad 09 January 2025 - 15:34
Freezard
-
Freezard
-
Beroende
-
-
1305 inlägg
Jag körde också igenom Far Cry för inte så länge sen. Miljöerna har åldrats riktigt väl. Jämför t.ex. med Far Cry 2, som har riktig tråkiga miljöer.
Önskar att Far Cry hade fått en reboot, i samma stil som första spelet, utan allt open-world trams, bara redig old-school djungel action
Samma här körde ettan o tvåan och de ser fortfarande bra ut men tvåans miljö är ju så öppen och kal i jämförelse. Kan rekommendera Far Cry Instincts om man vill ha mer FC1 
Det går bra för AMD nu, kommer ha det starkaste 16 GB kortet någonsin fastän de inte ens försöker ge sig på high end längre AMD:s RDNA 4-flaggskepp imponerar i speltest
Postad 09 January 2025 - 16:01
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
edit igen: Aha, det förklarar varför det var svårare än vid release (eller snarare omöjligt):
Hade inga större problem med just det, kunde smyga i buskar och så. Well, de med raketgevär hade gärna fått behöva ladda om nån gång, det är ju ingen kulspruta.
Däremot jeepsektionen... fick levelskippa där och sistabanan som var ren BS.
Nåt jag aldrig kommer att glömma, var när jag körde Unreal för första gången. Brutalt snyggt intro, som också levererade ett redigt haksläpp.

^^
Postad 11 January 2025 - 10:36
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Det går bra för AMD nu, kommer ha det starkaste 16 GB kortet någonsin fastän de inte ens försöker ge sig på high end längre AMD:s RDNA 4-flaggskepp imponerar i speltest
Den titeln lär ju gå till 5080 iofs.
Postad 11 January 2025 - 14:48
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
Lär va chanslös mot 5080 då det nu är helt legitimt att se dlss som gratis prestanda och använda i jämförelser.
Postad 11 January 2025 - 15:07
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5772 inlägg
Ser klart intressant ut med AMD, många spel är ju utvecklade/optimerade för AMD numera, Nvidia har ju tappat på den fronten tycker jag.
Det känns trist att man måste spela på lägre inställningar redan med ett 4070 TI 12GB bara efter knappt ett år, men nya spel äter minne till lunch.
Så det kommer nog snart krävas 16GB för högre upplösningar än 1440p.
Postad 11 January 2025 - 15:17
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
Ser klart intressant ut med AMD, många spel är ju utvecklade/optimerade för AMD numera, Nvidia har ju tappat på den fronten tycker jag.
Det känns trist att man måste spela på lägre inställningar redan med ett 4070 TI 12GB bara efter knappt ett år, men nya spel äter minne till lunch.
har bara 10 på mitt 3080 och det räcker finfint för 4K? Finns väl säkert undantag förvisso 
Postad 11 January 2025 - 23:36
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
I vilket spel behöver du sänka inställningarna? 12GB ligger oftast på rätt sida om gränsen trots maxinställningar, med några få undantag i 4K.
Om man ska spela i 4K native på ultra, så är det ju ärligt talat bara 4090 som räcker till för 60 fps eller mer, t ex i alla spel som använder UE5.
har bara 10 på mitt 3080 och det räcker finfint för 4K? Finns väl säkert undantag förvisso 
3080 ligger ju under 60fps i 1440p i många spel från 2023-2024. 4K är dessvärre utom räckhåll utan DLSS.
10GB är precis på gränsen med, men ofta på rätt sida än så länge iaf.
8GB är däremot för lite numera, och där går inte prestandan att "rädda" med frame generation heller, för det använder mer grafikminne. 4060 är med andra ord knappast ett bra köp. 
Redigerat av Ageve, 12 January 2025 - 00:02.
Postad 12 January 2025 - 00:01
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
I vilket spel behöver du sänka inställningarna? 12GB ligger oftast på rätt sida om gränsen trots maxinställningar, med några få undantag.
Om man ska spela i 4K native med maxinställningar, så är det ju ärligt talat bara 4090 som räcker till för 60 fps eller mer, t ex i alla spel som använder UE5.
3080 ligger ju under 60fps i 1440p i många spel från 2023-2024. 4K är dessvärre utom räckhåll utan DLSS.
10GB är precis på gränsen med, men ofta på rätt sida än så länge iaf.
8GB är däremot för lite numera, och där går inte prestandan att "rädda" med frame generation heller, för det använder mer grafikminne.
Man måste inte aktivera RT där fallerar jag nära 100 % men det gäller egentligen i 1080p också oftast.
Landar oftast nära 60 fps men ja sällan låsta 60 fps. Lite lätt nedskalning har man ofta råd med i 4K också. Flight simulator och DCS eller ACC i VR är de största prestandadödare jag testat utan att döda prestanda med RT.
Kingdom Come Deliverance 2 lär bli intressant KCD optimerades för framtida hårdvara får se om de kör Crysis approachen igen eller om de frestas att mata flera egon med att låta folk maximera liret direkt. Det är verkligen sjukt galet snyggt 2025 i 4K. Även där stabila fps oftast runt 60.
Postad 19 January 2025 - 11:32
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
Postad 24 January 2025 - 05:11
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
Fascinerande att de väljer använda fsr och dlss när de benchar korten. Verkar blivit någon ny standard
Vad är logiken tro?
Postad 24 January 2025 - 06:49
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
Finns många tester ett utan dlss vad det verkar? Man blir banne mig paranoid lol https://www.techpowe...unders-edition/
drar upp till 250W mer än mitt 3080 så vete gudarna om psu räcker. Nu lär det väl bli 5080 om något dock förhoppningsvis drar det några watt mindre iaf och går lite svalare.
Postad 24 January 2025 - 08:08
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Inga seriösa testare använder DLSS utan att ange det.
Kolla Hardware Unboxed, Gamers Nexus osv.
Postad 24 January 2025 - 08:16
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
Kollade på Sweclockers. Där står det dlss native då är det tydligen bara aa och det ska va någon duglig form av aa i alla fall?
men de jämför sen med fsr och har amd motsvarande läge för fsr där de bara applicerar aa utan att skala ner bilden?
Postad 24 January 2025 - 09:28
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Kollade på Sweclockers. Där står det dlss native då är det tydligen bara aa och det ska va någon duglig form av aa i alla fall?
Ja den är mer än duglig. Bland det bästa man kan använda bortsett från MSAA. Man tappar ofta 2-3 fps jämfört med TAA men det är det värt.
Screenshots i PNG-format finns här (Forbidden West, maxinställningar, DLAA, 3440x1440): https://www.minhembi...c=341371&page=3
Edit: Japp det finns FSR native AA med.
Redigerat av Ageve, 24 January 2025 - 09:38.
Postad 24 January 2025 - 09:45
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5772 inlägg
Så 5090 är ca 25-30% starkare än 4090 i rå styrka utan mjukvarufusk?
Men dlss4 ser ändå intressant ut beror nog på vilken typ av spel också.
Postad 24 January 2025 - 10:08
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Japp, prestandan var som väntat, dvs ingen positiv överraskning, bara en ok förbättring. Grym design med tanke på effekten. Bara lite varmare och fortfarande låg ljudnivå, men priset… Haha…
Blir också tveksam till 5080. På pappret är det ju bara marginellt bättre än 4080, och spec vs verklig prestanda stämde ju bra med 5090.
Edit: om man inte räknar in 38x frame generation då.
Redigerat av Ageve, 24 January 2025 - 10:09.
Postad 24 January 2025 - 10:34
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
Kanske kan drömma om att fynda 4080 då men fan trot kanske harvar runt med 3080 en generation till.
Postad 25 January 2025 - 16:20
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Hardware Unboxed testar DLSS 4 Multi Frame Generation.
Ser som väntat inte alls bra ut när det finns mycket detaljer i bilden:
https://www.youtube....h?v=B_fGlVqKs1k
Det nya DLSS med "Transformer Model" ser lovande ut däremot. Testade lite i Cyberpunk.
Max inställningar i 3440x1440, med Path Tracing och Ray Reconstruction (inzoomat 5x):
DLAA_T_1.png 31.9K
0 Antal nerladdningar
DLSS_Q_T_1.png 33.06K
0 Antal nerladdningar
DLSS_Q_CNN_1.png 33.27K
0 Antal nerladdningar
Kolla t ex på räcket till höger, och "gallret" under skylten. Klar skillnad till fördel för TM.
Ignorera strecket i sista bilden. Råkade ta fram vapen...
En jämförelse till. Samma inställningar, inzoomat 2x:
DLAA_T_2.png 197.74K
0 Antal nerladdningar
DLSS_Q_T_2.png 193.15K
0 Antal nerladdningar
DLSS_Q_CNN_2.png 197.01K
0 Antal nerladdningar
Native ser skarpare ut såklart, men TM ger inte felen på de röda linjerna som gamla varianten gjorde.
Alla bilderna sparades i PNG-format.
edit: En till:
DLAA_T_3.png 39.54K
0 Antal nerladdningar
DLSS_Q_T_3.png 39.4K
0 Antal nerladdningar
DLSS_Q_CNN_3.png 41.45K
0 Antal nerladdningar
I rörelse är det mycket svårare att fånga skillnaderna med stillbilder såklart, men varken nya eller gamla varianten är felfri. Det blir fortfarande eftersläpningar och småglitchar med mark som viker sig osv, t ex när NPCs går på övergångsställen. Det ser ut att vara mindre med nya DLSS iaf, och bilden ser överlag lite stabilare ut.
Här är hela bilden, från sista jämförelsen, med DLAA TM:

edit igen:
Ny DF video, jämförelse av TM och CNN för Ray Reconstruction:
https://www.youtube....h?v=rlePeTM-tv0
Klart bättre bildkvalitet, med liten påverkan på prestandan med RTX 5000 och 4000.
Redigerat av Ageve, 25 January 2025 - 18:38.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
PC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|