Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Yamaha 1400/2400 *

805 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 May 2005 - 07:08

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Mina erfarenheter från 2400 och YPAO är:

* YPAO Eq fungerar utmärkt för att justera in Center och Surround så att klangmatchningen mot frontarna blir bättre. Detta görs i läge FRONT.
Övriga lägen orsakar en trängre ljudbild med mindre ljud och sämre dynamik.
Märk väl att i FRONT så påverkas inte frontarna alls utan de spelar helt rent från förstärkaren.

* YPAO Size funkar bara ibland, ställ in detta själv istället och kör skip på Size.

* YPAO Distance funkar klockrent

* YPAO Level funkar också bra, men du kan åstadkomma lika bra eller bättre resultat med en testskiva och en ljudmätare. Utan dessa tillbehör så är Level en given hit.

Med hjälp av Receiver Editor kan du på ett mycket överskådligt sätt göra en utmärkt grundinställning, ex.vis vilka surroundlägen som ska gälla vid vilka ljudkällor. Enkelt justera Lipsync m.m.

Här kan du också skapa 6 olika förinställningar "Home Preset" som du senare kan ta fram. Med "Home Preset" så kan du faktiskt lagra 6 st olika YPAO inställningar som du sedan kan växla imellan.
Tänk bara på att allt som visas på skärmen när du spara en "Preset" kommer att lagras, så gör grundinställningen först.

Postad 14 August 2005 - 13:29

Jojken
  • Jojken
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Tack så mycket för svaret Patrik. Själv svarar jag lite sent. Fick problem med min 10-meterssladd. Den råkade vara en rak serialkabel, men har nu lött om den till en nollmodemkabel. Fick kontakt med förstärkaren direkt via editor-programmet. Dock så klantade jag nog till det o laddade upp inställningar till min förstärkare som inte var så bra. Det klickade o hade sig rejält bland reläerna kan jag lova! Var lite orolig där. Men, så låter det ju när man byter från ett program till ett annat. Verkade dock som den försökte minst tre gånger med samma sak och det tog någon minut (både att upload och download tog massa tid).

Fick sen göra en ny grundinställning. Jag märkte iaf inget då, men det som har hänt sedan är att mina två frontar är helt släckta och de funkar när jag kopplar centersladden till dem. Det har alltså hänt något i förstärkaren med L och R. Vet nu inte riktigt vad jag skall ta mig till. Vill veta hur man gör en fabriksgrundinställning, vilket är det sista jag kan göra innan jag skickar in förstärkaren till lagning. Mycket tråkigt detta ;)

Några tips?

Postad 09 February 2006 - 10:22

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
För att inte starta en ny tråd ställer jag min fråga här.

Har en 2400 och nyligen köpt en proj (Epson 600). Använder stärkaren som videoväxlare över komponent (Supra) till projjen.

Igår kväll upptäckte jag att ett litet problem med uppspelning från videon (gammal Sony) dvs kompositsignal som ska uppkonverteras till komponent, det bara blinkar till med bild från videomaterialet (i ca 2 sek) för att sedan bli blankt (ca 2 sek) och sen ytterligare bild (ca 2 sek) sen blir det bara "blåbild" från projjen och "no signal"

Videon fungerar utmärkt som tuner dvs alla kanaler uppkonverteras fint till komponent och då är det ju fortfarande komposit.

Har läst stärkarmanualen men hittar inget som passar in med mitt problem. Fick det till slut att funka genom s-video monitor out direkt till projjens s-video, vill dock slippa koppla in en kabel varje gång jag ska titta på videon...

Förstår inte vart felet ligger om det är i stärkaren eller i projjen, vad tror ni är det som händer?

Postad 09 February 2007 - 19:00

Spitkicker
  • Spitkicker
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Vet inte vart jag ska fråga detta..

Men vad kan vara ett bra pris att ge för en Yamaha RX-V1400 idag? Den har några år på nacken..
Hittade en beggad som jag är lite sugen på. Men har ingen aning om vad man ska ge för den hehe.

All hjälp uppskattas!

Postad 09 February 2007 - 19:52

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2153 inlägg
  • 0
Hej och välkommen till forumet.

Ett rimligt pris för den idag är kanske mellan 3000 - 4000:-.
Det är en riktigt bra maskin! Har en själv. :)

Postad 09 February 2007 - 21:09

Spitkicker
  • Spitkicker
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Tackar! Och tack för det snabba svaret :)
Gör ett försök med 3 loppor o hoppas på det bästa!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.