Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT AE-700 *

1881 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 October 2004 - 19:40

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Är själv en helnöjd ägare till 700:an. Har provat köra DVD filmer och WMVHD videoklipp via datorn och VGA kabel. Man blev så paff så att man nästan ramlade bak när upplösningen kom fram (720p)! Jag ställde in min laptop så att Windows skalas automatiskt till 16:9 i full upplösning (1280 x 720) vid uppspelning av video. All signal som kommer ifrån datorn är alltid progressivt.  :)

Låter fint det där! Vad har du för grafikkort?

Postad 26 October 2004 - 19:43

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Är själv en helnöjd ägare till 700:an. Har provat köra DVD filmer och WMVHD videoklipp via datorn och VGA kabel. Man blev så paff så att man nästan ramlade bak när upplösningen kom fram (720p)! Jag ställde in min laptop så att Windows skalas automatiskt till 16:9 i full upplösning (1280 x 720) vid uppspelning av video. All signal som kommer ifrån datorn är alltid progressivt.  :)

hehe jag har gjort samma sak själv, det ser helt totalt underbart ut med HDTV-saker ifrån datorn (med vanlig vga-kabel..). g4mx440 var det som stod för utmatningen

Postad 26 October 2004 - 20:34

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Angående lampgaranti från leverantör.

Jag har förstått att det finns minst 2 st leverantörer i Sverige av Panasonic 700.
En av dom heter "AVD", och de ger 1år / 750h lampgaranti.

Min fråga är om alla svenska leverantörer gör detta?
Har Panasonic själva någon lampgaranti?

Postad 26 October 2004 - 22:46

Unregistered257afda9
  • Unregistered257afda9
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hockey på 700

Någon som kört hockey på sin 700, via Comhems Canal+ sändingar eller ppv-sändningarna? Får ni någon bra bild, för mig blir isen väldigt överexponerad, oavsett hur jag ställer in så blir bilden kass.

Är det kassa sändingar på dessa kanaler, ev är ishockey svårt material att hantera? Det är liksom inte så att man tappar detaljer utan det blir verkligen helt utfrätt !!!

Jag kikar på hockey via canal + men då har jag egen parabol och går med scart från mottagaren och det är klart godkänd bild. Kan tilläga det att jag kör med en clas-ohlson scart 10 meter och jag fick med en som skulle vara bättre när jag köpte projektorn med gulplätering och den är hur kass som helst så en eloge för Clas Ohlsons kablar i detta sammanhang.

Intressant, Vad kör du för inställningar när du ser Hockey? Kan det vara sån skillnad på Canal plus sänding via parabol och via comhem kabel tv?

Själv kör jag med en 5m Clicktronic från Kjell & Co vilket borde vara nåt liknande i kvalite med din Claes O.

Viktig match på Torsdag förstår du.. Röd och vit Hockeydynamit så att säga! Hoppas jag hinner få ordning på bilden tills dess.

Väldigt intressant för den kabel som följde med är just en clicktronic 10 meter och när jag kör med den blir bilden utan skärpa och den är inte lika lugn på något sätt.
Jag skulle nog offra de 89 kr som en kabel kostar hos clas-ohlson för att testa artnr 32-8588. Kan naturligtvis inte lämna några garantier men du får iaf samma typ av kabel som jag använder. Hade tänkt jag skulle öppna clicktronicen och även mäta upp den men det har ej blivit av. Kanske är den lödd och inte clas-ohlsons, vet ej alltså. Ynkligt om det är så iaf.

Alltså detta är ju onekligen väldigt konstigt! Skulle nu clas ohlsson komponentkabel slå clicktronics som är i klass med supras komponent?
Läs testet om kablarna här.

Tråkigt i sådana fall! Hämtade precis ut min låda från Kjelloco med endast clicktronic-produkter. :)

Edit: Ursäkta! Såg i efterhand att diskussionen handlade om scart!

Redigerat av Unregistered257afda9, 26 October 2004 - 22:50.

Postad 26 October 2004 - 22:49

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Alltså detta är ju onekligen väldigt konstigt! Skulle nu clas ohlsson komponentkabel slå clicktronics som är i klass med supras komponent?
Läs testet om kablarna här.

Tråkigt i sådana fall! Hämtade precis ut min låda från Kjelloco med endast clicktronic-produkter.  :)

Det är clicktronics scartkabel de diskuterar, inte komponentkabeln som däremot har testats av Pacman här på forumet, se testet på components forum och fått ganska bra omdömen.

Edit: Ursäkta! Såg i efterhand att diskussionen handlade om scart!

:)

Redigerat av KJE, 26 October 2004 - 22:56.

Postad 26 October 2004 - 23:09

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Är det nån som har försökt maila pipro nyligen, jag får nämligen inget svar från dem. Har mailat 2 gånger, en gång förra veckan och även tidigare idag. Verkar konstigt?

Jag har inte heller fått svar på min fråga om leveransläget som jag mailade i fredags. (22:a okt.)
Har dock mailat Patrik på Pipro.se 5-6 gånger tidigare (omkring två veckor sedan) och fått mycket snabba och trevliga svar.

Postad 26 October 2004 - 23:16

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Är det nån som har försökt maila pipro nyligen, jag får nämligen inget svar från dem. Har mailat 2 gånger, en gång förra veckan och även tidigare idag. Verkar konstigt?

Jag har inte heller fått svar på min fråga om leveransläget som jag mailade i fredags. (22:a okt.)
Har dock mailat Patrik på Pipro.se 5-6 gånger tidigare (omkring två veckor sedan) och fått mycket snabba och trevliga svar.

Flippermatt skrev tidigare här i tråden så här angående kontakt med Pipro:

Här är icq´n till (293-460-438) Oliver på Pipro.de. Han är jämt on-line och det är bara att snacka med han.

Det kanske kan vara värt att testa?

Redigerat av KJE, 26 October 2004 - 23:17.

Postad 27 October 2004 - 09:43

Fin1
  • Fin1
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Finns det någon som beställt PTAE700 via www.pipro.se, fungerade det bra? Stämmer det att man får lampgaranti på 700 timmar om man är med i prisjakts forum?

Postad 27 October 2004 - 09:45

HariSeldon
  • HariSeldon
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

HariSeldon:
visst ger fullstifts-scart en minst 50-procentig förbättring av bilden gentemot s-video på en AE700. Ändå vill jag hävda att komponent lyfter bilden ett klart snäpp till, och är lika mkt bättre än scart, som 720p/HDMI är bättre än komponent. Det har snackats om den överraskande fina deinterlacingen i 700:an, men jag ser inget som skiljer denna från den i AE500. Tror snarare att denna diskussionen uppstått pga att folk haft dvd-spelare med mindre bra komponent-bild.
Även jag ser fram emot att pröva framför allt S97, men jag sitter egentligen helnöjd med komponent från Philips 963.

Tjena igen!

Nu har min polare testat Scart-RGB med en 5m Scartkabel från Clas Ohlson till sin AE700. Han hävdar att bilden blir mycket mörk med RGB-signalen, medan om man kör komposit alt. video (är det samma signal som S-video tro?) via Scart så får han en lika ljus bild som från sin S-video kabel. Han testade inte att ställa om kontrast och gamma utan retirerade till videoläget... Jag har rekommenderat vidare tweakning. :)

Frågan är: Hur kan det bli så här? Är det vanligt att det är så stor skillnad i ljusstyrka mellan dessa olika signaler? Jag antar att man avhjälpa detta mha tweakning. Som det är nu kan han knappt se bilden så det håller ju inte.

Postad 27 October 2004 - 09:48

HariSeldon
  • HariSeldon
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Finns det någon som beställt PTAE700 via www.pipro.se, fungerade det bra? Stämmer det att man får lampgaranti på 700 timmar om man är med i prisjakts forum?

Jag har inte fått min ännu, men har en på beställning från Pipro. De lämnar lampgaranti på 1000h alt. 1 år (det som kommer först) om man är med i Prisjakts forum. Dessutom utför de en "död pixel kontroll" på projektorn innan den skickas. Tror de är ganska ensamma om det faktiskt...

Postad 27 October 2004 - 10:14

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Dessutom utför de en "död pixel kontroll" på projektorn innan den skickas. Tror de är ganska ensamma om det faktiskt...

Inte nu längre, det verkar vara en del svenska butiker som också börjat med pixelkontroll, b la pixelgaranti.

Postad 27 October 2004 - 11:02

Fin1
  • Fin1
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Näsr beställde du från pipro?

Postad 27 October 2004 - 11:42

HariSeldon
  • HariSeldon
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Fick kvitto på betalningen den 11:e oktober. Hoppas att den kommer snart, men jag har inte fått nåt mail från fraktbolaget ännu.

Postad 27 October 2004 - 13:11

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Flippermatt skrev tidigare här i tråden så här angående kontakt med Pipro:

Här är icq´n till (293-460-438) Oliver på Pipro.de. Han är jämt on-line och det är bara att snacka med han.

Det kanske kan vara värt att testa?

Jo, visst kan det vara värt att testa. Problemet är att han inte verkar vara online så väldigt "jämt". ICQ# verkar stämma dock.

Postad 27 October 2004 - 13:21

Unregistered88042daf
  • Unregistered88042daf
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
tydligen så är 700:an eftertraktad.... leveransen till mig...vart stulen :) *suck*...ännu mer väntan..... :)

Postad 27 October 2004 - 13:29

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

tydligen så är 700:an eftertraktad.... leveransen till mig...vart stulen  :)  *suck*...ännu mer väntan.....  :)

Vad hände?

Postad 27 October 2004 - 13:54

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
ICQ? Har ni ingen telefon???

Postad 27 October 2004 - 14:55

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Hej....

Det har ju vart mycke snack om lensshift så varför inte lite till :)

Om jag har förstått detta rätt så om man inte använder lensshift så får man montera projjen så all linsen befinner sig mitt i duken.
Då kommer jag utsökt till frågan..... :)
Hur högt kan jag sedan montera den i CM ifrån dukens mitt?
Den skall väggmonteras på ca 3 till 3.5 meters avstånd till en 103" duk.

MVH NBorve

Postad 27 October 2004 - 15:45

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Man borde ju egentligen reklammera kabeln och ange det som skäl, ska fundera på det för nu kan jag ju inte använda den.

Har du beställt på postorder behöver du inte reklammera om det var max 14 dagar sen du fick kabeln. Då gäller ångerrätten och du kan byta (eller få pengarna tillbaka) utan att uppge orsak.

Joo precis men vem betalar frakten tillbaks till pipro.de i så fall?
Undrar just hur många som har den kabeln i sin ägo och inte vet vilken bild dom går miste om.

Skinman:
Vi säljer bara kablar av riktigt bra kvalité, så skulle du köpt en kabel av oss som är dålig så måste det vara något fel på den och då får du självklart byta den mot en ny. Hör av dig till oss i så fall.

När det gäller de kablar som tillverkarna skickar med sina projektorer kan de dock vara av skiftande kvalite, från halvbra till rent usla, men det är tyvärr inget vi kan göra så mycket åt eftersom det inte är våra kablar utan de ligger med i paketet redan från fabrik.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO

Postad 27 October 2004 - 16:57

Unregistered88042daf
  • Unregistered88042daf
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

tydligen så är 700:an eftertraktad.... leveransen till mig...vart stulen  :)  *suck*...ännu mer väntan.....  :)

Vad hände?

projjan+kabel vart stulen hos fraktfirman (inbrott)...
får trösta mig med o stirra på duken som tydl. inte dög åt dom ....

Postad 27 October 2004 - 17:40

SasMan
  • SasMan
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
ska man inte få nå sorts ersättning för sånt?

Postad 27 October 2004 - 18:20

Spanjoren
  • Spanjoren
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Hejsa! jag har idag blivit ägare av den nya projjen och jag är verkligen besviken. jag kör med s-video kabel.
hur mycket bättre bild får jag om jag byter till någon annan kabel.
tacksam för svar.

Postad 27 October 2004 - 18:28

casv
  • casv
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Hejsa! jag har idag blivit ägare av den nya projjen och jag är verkligen besviken. jag kör med s-video kabel.
tacksam för svar.

Det brukar vara bättre om man kör RGBs, komponent kabel. Kör RGBs från min gamla DVD spelare, helt utmärkt bild. Komponent från digitalboxen - mycket bra bild. VGA från datorn - kanonbra bild.

Postad 27 October 2004 - 18:32

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Nu har jag varit och tittat på 700:an på Cinema Concept i Stockholm. Förväntningarna var väl ganska låga med tanke på mina tidigare erfarenheter från Loudness i Linköping.

Efter besöket kan jag bara säga: Jag har tappat min tro, hjälp mig!

Panasonicens bild var grynig utav bara **** medans Z3, som tidigare visade perfekt bild med undantaget av att jag fortfarande tycker den är lite färglös.

Har jag bara haft en jäkla otur när jag tittat på projektorerna eller ÄR Z3 bättre på bild?

Snälla omvänd mig till den rätta sidan igen... :)

Postad 27 October 2004 - 18:45

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Nu har jag varit och tittat på 700:an på Cinema Concept i Stockholm. Förväntningarna var väl ganska låga med tanke på mina tidigare erfarenheter från Loudness i Linköping.

Efter besöket kan jag bara säga: Jag har tappat min tro, hjälp mig!

Panasonicens bild var grynig utav bara **** medans Z3, som tidigare visade perfekt bild med undantaget av att jag fortfarande tycker den är lite färglös.

Har jag bara haft en jäkla otur när jag tittat på projektorerna eller ÄR Z3 bättre på bild?

Snälla omvänd mig till den rätta sidan igen...  :)

Nej Packe, sträva inte emot... Z3 är ett bättre val... Säg det...AE700 har gladpak framför sig... visst...

Postad 27 October 2004 - 19:00

Spanjoren
  • Spanjoren
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
tack för svaret "casv"

Postad 27 October 2004 - 19:02

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
packe -
du har haft otur med demosarna.
Och Vanderluck har köpt fel projektor. Det är ett typiskt fenomen att de som valt AE700 skriver i denna tråd - och de som valt Z3 och vill intala sig själva att de valt rätt OCKSÅ skriver i denna tråd... Det är bara att räkna hur många inlägg från Sanyo-ägare som finns här, kontra motsatsen, för att inse att det finns fler osäkra Z3-ägare än dito 700-ägare.
Häpp!

Postad 27 October 2004 - 19:06

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Om jag nu skulle ha haft otur med demosarna, finns det NÅGOT ställe man kan kolla på en som är i bra skick? Jag var på både Reference audio och Cinema Concept idag och vill nu verkligen se en som ÄR bra.

Känns ganska lönlöst att åka fram och tillbaka från Södertälje. Har ju till och med varit i hemstaden Linköping och kollat...

Postad 27 October 2004 - 19:44

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

packe -
du har haft otur med demosarna.
Och Vanderluck har köpt fel projektor. Det är ett typiskt fenomen att de som valt AE700 skriver i denna tråd - och de som valt Z3 och vill intala sig själva att de valt rätt OCKSÅ skriver i denna tråd... Det är bara att räkna hur många inlägg från Sanyo-ägare som finns här, kontra motsatsen, för att inse att det finns fler osäkra Z3-ägare än dito 700-ägare.
Häpp!

:)

Postad 27 October 2004 - 21:14

Spanjoren
  • Spanjoren
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
jaha nu har man sett sin första film på den nya projjen. måste säga att jag är väldigt imponerad av både bild och fläktljud. tack panasonic! :)

Postad 27 October 2004 - 21:26

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Jag är ingen Sanyo-dyrkare sedan tidigare utan jag har själv för närvarande en Panasonic PT-AE300 och är rätt så nöjd med den. Lite blasikg svärta, lite VB och lite FPN, men den är rätt okej tycker jag. När jag skaffade den tyckte jag den var riktigt jäkla bra, men entusiasmen har mattats något sedan jag sett några nya modeller komma och gå.

Jag har varit på gång att investera i ny projektor och då har jag så klart varit mest sugen på 700:an. Även Z3 var intressant men fanns betydligt längre ner på skalan. Jag var på Reference Audios premiärvisning av 700:an och såg självklart en förbättring från min 300, men jag gick därifrån lite besviken ändå, jag tror jag hade hoppats på mer. Sen gick jag på projektormässan och måste säga att jag tycker Z3 hade bättre bild än 700. Första dagen var 700 helt klart felaktigt inställd, men både på lördagen och söndagen så var det bättre bild, men trots det tycker jag Z3 hade bättre bild. Nu skulle Z3 ha blivit mitt nästa val - dels för bildkvaliten men också för funktionen lens-shift som skulle funka suveränt hemma hos mig - men så såg jag Sonys HS50 och föll för den istället.

Packe: hur många demos av 700:an har du sett och hur många gånger har du blivit besviken? Otur eller för höga förväntningar? Tja, jag skulle nog luta åt det tidigare ändå...

Dock håller jag både 700 och Z3 som riktigt bra projektorer till bra priser, och eftersom 700 är några tusenlappar billigare än Z3 så skulle nog 700 få mitt "Bästa köp"-pris medan Z3 skulle få "Bästa produkt"-pris om man bara jämför dem två.

Postad 27 October 2004 - 21:47

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Packe: hur många demos av 700:an har du sett och hur många gånger har du blivit besviken? Otur eller för höga förväntningar? Tja, jag skulle nog luta åt det tidigare ändå...

Först av allt, tack för ditt svar. Det är det som är så skönt med detta forumet. Man kan få input från folk som har varit med en längre tid än en själv.

Jag har sett totalt tre stycken exemplar av 700:an. Jag är nybörjare på marknaden så mina förväntningar kanske är en aning skruvade för högt. Dock så tycker jag att efter de "review" jag läst så borde inte skillnaden mellan de båda vara så markant som den ändå var.

Läste någonstans att Panasonic hade ett Noice Reduction Filter (eller nåt liknande) som var "off by default" som när deaktiverat gjorde att bilden blev grynig och jävlig. Kanske är det detta som har saknats på de exemplar jag har sett. Jag ska kontakta butikerna i morgon.

Postad 27 October 2004 - 21:58

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Jag ser ingen skillnad med NR av eller på, så hoppas inte för mycket. Jag misstänker att smoothscreen inte är kompatibel med vissa ögon helt enkelt.

Postad 28 October 2004 - 07:10

Unregistered2dee4cfc
  • Unregistered2dee4cfc
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tydligen får jag skriva igen..

Du som bor i Linköping, ta och åk ner till Vimmerby.
10 mil.
Ultimate sound heter butiken.
Finns på webben också.
www.ultimate.se

När jag kollade pannan där var den grymt bra direkt från kartongen.
Spöade skiten ur infocus 4805.

Postad 28 October 2004 - 07:48

Unregistered38200
  • Unregistered38200
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Hej....

Det har ju vart mycke snack om lensshift så varför inte lite till :P

Om jag har förstått detta rätt så om man inte använder lensshift så får man montera projjen så all linsen befinner sig mitt i duken.
Då kommer jag utsökt till frågan..... :)
Hur högt kan jag sedan montera den i CM ifrån dukens mitt?
Den skall väggmonteras på ca 3 till 3.5 meters avstånd till en 103" duk.

MVH NBorve

Du kan montera projjen 63% (av dukens höjd) under eller över mittlinjen på duken om du inte monterar den snett år sidorna.

Fredrik

Som blev med 700 i tisdags på Cinema Concept.

Postad 28 October 2004 - 08:36

Spanjoren
  • Spanjoren
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
hejsan! vad är Noice Reduction (NR)?
och vad ska den stå på, on eller off?
sen udrar jag vad lamp power ska stå på?
Tacksam för svar

Postad 28 October 2004 - 08:54

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

tacksam för svar.

Om du har en dålig S-video kabel, gärna då lång också, så är skillnaden som natt och dag jämfört med någon kvalitativ signalkälla och bra kabel. Beror så klart även på hur pass bra signalen är när den lämnar DVD, digitalbox etc.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO

Postad 28 October 2004 - 08:55

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Tydligen får jag skriva igen..

Du som bor i Linköping, ta och åk ner till Vimmerby.
10 mil.
Ultimate sound heter butiken.
Finns på webben också.
www.ultimate.se

När jag kollade pannan där var den grymt bra direkt från kartongen.
Spöade skiten ur infocus 4805.

Jag bor inte i Linköping, jag är född där. Just nu pluggar jag på KTH och bor i Södertälje. Tipset uppskattas dock (båda gångerna!). Ska åka dit nästa gång jag är hemma och hälsar på.

Postad 28 October 2004 - 08:58

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

hejsan! vad är Noice Reduction (NR)?
och vad ska den stå på, on eller off?
sen udrar jag vad lamp power ska stå på?
Tacksam för svar

Nu har ju inte jag en projektor själv så jag kan bara referera till vad jag har läst.
I projectorcentrals jämförelse mellan 700 och Z3 så menar de att den ska vara på.
Skriv gärna om du ser någon skillnad! :)

Postad 28 October 2004 - 10:23

Spanjoren
  • Spanjoren
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
hallå! tack för alla svar. :)
jag ser inte någon skillnad när NR är on eller off. :P
skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med en till fråga.
"Fan Level" High eller Low???

Postad 28 October 2004 - 11:34

Grubbe666
  • Grubbe666
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

hallå! tack för alla svar. :)
jag ser inte någon skillnad när NR är on eller off.  :P
skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med en till fråga.
"Fan Level" High eller Low???

Högt eller lågt surr ifrån fläkten.

Postad 28 October 2004 - 11:47

Spanjoren
  • Spanjoren
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
tack för svaret men det var inte riktigt så jag menade.
jag förstår engelska, men varför skulle man vilja ha högt fläktljud?
det måste finnas en förklaring. :)

Postad 28 October 2004 - 12:09

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Högre fläktläge=högre ljusflöde, lägre fläktläge=lägre ljusflöde.

Postad 28 October 2004 - 12:24

Spanjoren
  • Spanjoren
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Högre fläktläge=högre ljusflöde, lägre fläktläge=lägre ljusflöde.

ok tack för hjälpen!
så Lamp Power och Fan Level är nästan samma sak.
du sparar på lampan genom att ha LOW på båda. :P

Postad 28 October 2004 - 12:25

Unregistered8fc1f5e5
  • Unregistered8fc1f5e5
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Kör du fläkten i High mode så kyler den lampan bättre men låter såklart också mer. Om du skall köra high/low mode på fläkten är helt upp till dig. Kör du i Low och lampan blir för varm så kommer ändå fläkten öka för att skydda den så det är ingen fara.

När jag kör i Low mode så ligger Temp1 på ca 180 och Temp2 på 180. Efter ca 1h tittande ligger Temp1 på 125 och Temp2 på 160-170. När Temp1 går ner till ca 120 så ökar fläkten i varv för mig och den stabiliserar sig på ca 140.

Kör jag i High mode på fläkten är det samma starttemperaturer men då går den aldrig ner till lägre än 140.

Vet inte exakt vad dessa siffror visar eftersom det blir lägre siffror ju varmare projektorn blir.

Skall tillägga att jag har ca 23 grader i rummet. Vet inte om det är lite för varmt för att projektorn skall klara sig i Low mode hela tiden för den varvar alltid upp för mig efter ca 1h tittande. När den väl ökat i varv så går den aldrig ner igen heller, antar att det är någon säkerhetsgrej för att skydda lampan. Samtidigt är det mer störande med en fläkt som ändrar i varv ofta än ett konstant ljud tycker jag.

Jag kör min i High mode eftersom jag inbillat mig att fläkten låter mindre i High mode än vad den gör efter ökningen om ja börjar i Low.

/E-man

Postad 28 October 2004 - 12:52

Unregistered25737341
  • Unregistered25737341
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Var och kikade på Panasonic 700 och Sanyo Z3 på lunchen och hade nästan bestämt mig för att det får bli en Panasonic..

..Bilden var fin, ljusstark och skarp på Panasonicen...visst fanns det VB men jag kommer ändå köra mot en vit strukturtapet så VB/FPN får jag hursomhelst :D

MEN..så skulle jag bara testa att koppla in min laptop via VGA för att se hur VSCROLL läget fungerar. Det blev INTE bra kan jag säga :) ..det gick nte att få det riktigt skarpt. Jag körde i huvudsak 1280x1024 När man inte kör VSCROLL så trycks bilden ihop på höjdled. Gissar att detta hade gått att få till med 4:3 läget. Naturligtvis blir bilden inte pixelmappad i dessa lägen.

Men när jag väljer VSCROLL på en 1280x1024 bild borde det ju bli det? Det blir hursomhelst inte skarpt, vet inte varför.. Jag har använt Windows XP:s skrivbord som referensbild.

Stor besvikelse...och jag som var så nära att ta ett beslut :P

DVI skall inte behövas med tanke på att de flesta befintliga 4:3 XGA dataprojektorer använder VGA-porten och bilden har på alla projektorer jag sett varit fantastiskt mycket bättre än det jag såg på 700:an. Varför???

Hoppas att jag får några vettiga kommentarer kring detta..

Postad 28 October 2004 - 13:00

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Var och kikade på Panasonic 700 och Sanyo Z3 på lunchen och hade nästan bestämt mig för att det får bli en Panasonic..

..Bilden var fin, ljusstark och skarp på Panasonicen...visst fanns det VB men jag kommer ändå köra mot en vit strukturtapet så VB/FPN får jag hursomhelst :P

Vart demade de den 700 du såg? Jag har letat efter ett sjysst ex hur länge som helst! :)

Postad 28 October 2004 - 13:06

Unregisteredf15f2547
  • Unregisteredf15f2547
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Funderar själv på att koppla in datan till projektorn. Blir det alltså bättre om man kopplar från dvi till hdmi på projektorn? Jag trodde att vga porten var just för datoranslutningen. Finns det några speciella grafikkort som funkar extra bra med 700'an?

Postad 28 October 2004 - 13:15

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Funderar själv på att koppla in datan till projektorn. Blir det alltså bättre om man kopplar från dvi till hdmi på projektorn? Jag trodde att vga porten var just för datoranslutningen. Finns det några speciella grafikkort som funkar extra bra med 700'an?

Efter att ha hört en kille med ett GF440MX säga att han var supernöjd med bilden så lär väl kort från GF-serien över det prestera bra också, men det är bara min tanke.

DVI-HDMI ger ju digital bild vilket inte VGA gör. Dessutom brukar, om jag inte minns helt fel VGA-sladdar generellt sett vara rätt otympliga. :)

Postad 28 October 2004 - 13:40

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

MEN..så skulle jag bara testa att koppla in min laptop via VGA för att se hur VSCROLL läget fungerar. Det blev INTE bra kan jag säga :) ..det gick nte att få det riktigt skarpt. Jag körde i huvudsak 1280x1024 När man inte kör VSCROLL så trycks bilden ihop på höjdled. Gissar att detta hade gått att få till med 4:3 läget. Naturligtvis blir bilden inte pixelmappad i dessa lägen. 

Men när jag väljer VSCROLL på en 1280x1024 bild borde det ju bli det? Det blir hursomhelst inte skarpt, vet inte varför.. Jag har använt Windows XP:s skrivbord som referensbild.

Oavsett hur du bär dig åt kan väl inte en bild som är 1024 pixlar hög bli rätt mappad när den ska visas på 720 pixlar? 30% av bilden måste ju på ett eller annat sätt bort för att rymmas på projektorns panel...

Förmodligen borde ändå film se skaplig ut men om text ska bli skarp och fin är nog pixelmappat ett måste. Du får lära dig att ställa in 1280x720 på datorn helt enkelt. TV Tools eller Powerstrip är väl vad folk brukar använda för att få till det.

Jag kör rätt smidigt med andra vga-utgången på mitt Ati-kort. Kör jag för hög upplösning så blir bilden på projektorn "rullbar" automatiskt. Av någon anledning kan jag inte välja olika upplösningar på de två ingångarna. Så ska jag köra pixelmappat på projjen blir det fel på skärmen, men det är ju ok.

Redigerat av Eskapisten, 28 October 2004 - 13:45.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.