Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - LG RD-JT92 *

1220 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 November 2005 - 15:02

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
Hej!

Nån mer som har problem med ljustrycket? att det är lite slött liksom. (på normal)
Har även ställt White Gain på 10. Men får man inte riktigt rätta känslan av dagsljus.
Kör på Vit duk (på 3m avstånd)

Postad 15 November 2005 - 19:20

Micke B
  • Micke B
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Har mycket bra tryck, kan nästan bli bländad om det är en riktigt vit scen! Däremot har jag motsatt "problem". Upptäckte när jag jämförde projjen med datorn att många (eller alla) detaljer i mörka partier helt försvann. Hade ditintills bara kört med bigscreens inställningar, fick dra upp ljusstyrkan rejält (och kompensera ner kontrasten) för att få fram t ex träd och grejer som syntes tydligt på datorskärmen men som bara visades som helsvart tidigare (märks tydligt i många lostavsnitt).

det kan nog vara värt att fippla en del med dessa inställningar

Postad 15 November 2005 - 21:32

tomras
  • tomras
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Har försökt sammanfatta tråden, det lutar åt en lg, dock är jag lite orolig över DVI grejen alla pratar om.... skulle lg'n fungera bra ihop med detta dvd/ljudpaketet?

Paketet från OnOff

Postad 15 November 2005 - 23:02

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Har försökt sammanfatta tråden, det lutar åt en lg, dock är jag lite orolig över DVI grejen alla pratar om.... skulle lg'n fungera bra ihop med detta dvd/ljudpaketet?

Paketet från OnOff

<{POST_SNAPBACK}>

Det paketet klarar porgressiv signal och skikckar komponent så det borde fungera utmärkt!

Kanske har missat det men vad är det med DVI som alla pratar om? Komponent ger mycket bra bild även det, så dvi är inget krav om det är det du undrar över... dock måste det vara progressiv komponent.

Postad 16 November 2005 - 22:29

S8N
  • S8N
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Vart i service menyn är det man ska ändra R och B? fattar inte riktigt.

Postad 19 November 2005 - 14:43

tomras
  • tomras
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Blev ett köp! Och jag är mycket nöjd efter de 4 timmars film via rgb från DVDn har dock lite funderingar på att köra från min bärbara, jag vill helst ställa den där jag har dvdn då slipper jag den långa monitor kabeln, hur har ni gjort? finns det en övergång från de 3 rgb kablarna tillbaka till monitorkabel? det skulle vara perfekt! samtidigt blir audiokabeln lätt att lösa och man slipper byta kabel i projektorn....

En annan fråga, om jag ställer DVDn på progresive scan (hette det så?) blir bilden helt kass!? kanske jag har missuppfattat det hela :rolleyes:

Postad 19 November 2005 - 15:47

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Blev ett köp! Och jag är mycket nöjd efter de 4 timmars film via rgb från DVDn har dock lite funderingar på att köra från min bärbara, jag vill helst ställa den där jag har dvdn då slipper jag den långa monitor kabeln, hur har ni gjort? finns det en övergång från de 3 rgb kablarna tillbaka till monitorkabel? det skulle vara perfekt! samtidigt blir audiokabeln lätt att lösa och man slipper byta kabel i projektorn....

En annan fråga, om jag ställer DVDn på progresive scan (hette det så?) blir bilden helt kass!? kanske jag har missuppfattat det hela :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Trevligt...

Uppenbarligen så finns det ju adapter från komponent---> vga... det du skulle behöva är en likadan kabel och en känsbytare till komponentkablarna... blir nog dyrare än förslaget under!

Ett bättre alternativ är att koppla in vga--> dvi på projektorn. Är ganska säker på att det finns adapter för det också.
Jag kör med alternativ 2, enda skillnaden är att jag kör DVI-->DVI så adapter behöver jag inte.

Postad 21 November 2005 - 20:20

Giron
  • Giron
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ni som har takfäste till er LG, vad för dimension och typ av skruv har ni på skruvarna som fästs mot projektorn. Alltså mellan projektorn och takfästet?

Är det någon som har detta takfäste och kan skriva något om det, positivt eller negativt?

Postad 24 November 2005 - 17:55

Aceman67
  • Aceman67
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Det är M3 skruv till Projektorn, Riktigt grova grejor :P

Postad 24 November 2005 - 20:03

S8N
  • S8N
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Skulle nån kunna skriva ner inställningarna som bigscreen föreslår?
Mitt medlemskap har gått ut lagomt till jag fått alla prylarna på plats.

Testade en snabbis förut men fick det inte att stämma, hittade inte vart man skulle ställa in och efter att projektorn hängde sig och jag var tvungen att dra ut strömmen så jag jag upp.

Postad 04 December 2005 - 16:18

daxxar
  • daxxar
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Jag har nu införskaffat mig en denna projktor. Alltid verkar fungera fint. Jag kan se filmer bra över datorn oh så. Men s###### texten i windows ser inte bra ut. Den ser liksom småsuddig (ser exakt likadant ut som det gör på min lcd skärm när jag inte har den rekommenderade upplösningen på). Jag har tom gjort en egen upplösning i powerstrip för att få det att passa till projektornsupplösning med det blev bara värre. Det som verkar fungera bäst just nu är 800x600. Vilken upplösning fungerar bäst för er? Går det på något sätt att få det perfekt?

Tack!

Postad 04 December 2005 - 17:24

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Jag har nu införskaffat mig en denna projktor. Alltid verkar fungera fint. Jag kan se filmer bra över datorn oh så. Men s###### texten i windows ser inte bra ut. Den ser liksom småsuddig (ser exakt likadant ut som det gör på min lcd skärm när jag inte har den rekommenderade upplösningen på). Jag har tom gjort en egen upplösning i powerstrip för att få det att passa till projektornsupplösning med det blev bara värre. Det som verkar fungera bäst just nu är 800x600. Vilken upplösning fungerar bäst för er? Går det på något sätt att få det perfekt?

Tack!

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle inte tro att det går få det perfekt på en DLP-projje. Är det så viktigt skulle du valt en LCD-projje istället. DLP är inget man använder för företagspresentationer direkt :angry:
Däremot slipper man ju screendors :(

Postad 04 December 2005 - 19:49

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Tack!

<{POST_SNAPBACK}>

För det första så är en widescreen-uplösning absolut bäst... det kan ju aldrig bli optimalt att köra 4:3 på 16:9

Skulle föreslå att du testar 1024x576 och 856x480.... jag kör med det förstnämda och det funkar finfint. För mig räcker det att jag kan läsa texten i windows så jag kan hitta spelet/filmen jag vill.

Postad 04 December 2005 - 22:31

daxxar
  • daxxar
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Jaha okej, då får jag kör på den upplösningen då.

Angående dvi så undrar jag om det är den uttaget som är vitt på datorn och projektorn? Och så undrar jag även hur man ska koppla in tvn i denna projektor? Hittade inget om det i guiden som medföljde.

Tack!

Postad 05 December 2005 - 00:34

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle inte tro att det går få det perfekt på en DLP-projje. Är det så viktigt skulle du valt en LCD-projje istället. DLP är inget man använder för företagspresentationer direkt  :D
Däremot slipper man ju screendors  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Med tanke på att samtliga vettiga presentationsprojjar (vi har säkert 10st på företaget) är DLP så är din kommentar rent skitsnack. Det handlar bara om upplösning. För att komma åt vanlig text typ Explorer (surfa) måsta man upp till en XGA proj eller ännu bättre.

JT92:an har helt enkelt inte tillräcklig hög upplösning. 480 linjer vertikalt i 100 tum för att läsa brödtext på Aftonbladet typ.... glöm det, oavsett DLP eller LCD. Njut av en bra film på denna proj. Det är det den är bra till.

Postad 05 December 2005 - 13:44

daxxar
  • daxxar
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Tack!

<{POST_SNAPBACK}>

För det första så är en widescreen-uplösning absolut bäst... det kan ju aldrig bli optimalt att köra 4:3 på 16:9

Skulle föreslå att du testar 1024x576 och 856x480.... jag kör med det förstnämda och det funkar finfint. För mig räcker det att jag kan läsa texten i windows så jag kan hitta spelet/filmen jag vill.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm jag har inte 1024x576 på powerstrip. Finns det något mer program man använda sig av? Förresten så ser 856x480 riktigt ful ut i windows. Har inte testat kolla på film med de än dock. En sak till, även fast jag har 16:9 så får jag ändå "svarta" kanter uppe och nere. Kan det bero på min upplösning? :P

Postad 05 December 2005 - 14:15

JOKER021
  • JOKER021
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
nån som har tips på tv tuner till projjen...

ja ligger sjuk hemma.. o saknar tv sen ja sålde min gammla rör tv...

hittade 2000 i en dvd ask s¨ja kom på ja ska nog införskaffa en tv tuner...

nån dom hat nåt o rekomendera.. ?

Mvh T

Postad 09 December 2005 - 12:58

Agni
  • Agni
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har en LG RD JT 92. Det ser ut som det kommit som en fett fläck på linsen. I Mmanualen står det att man ska använda luftborste och luftsprey, vad är det? Har någon nåot tips ? Kan man ta fönsterputs och torka av linsen?

Postad 09 December 2005 - 14:20

Farzan
  • Farzan
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

lite erfarenheter efter en hel del labbande.
Mycket nöjd med bilden. många bra saker kan staplas.
Ser inga regnbågar alls , mycket klara och fina färger, fina hudtoner , skarp bra optik och lugn fin flimmerfri och brusfri bild, mycket bra svärta, Sitter och njuter om alla DVD jag äger..... :D
Kör mycket DVD via DVI från datorn på 5 m dvi kabel. kör 1024x 768 . har inte sett någon skillnad mot pixelperfekt.
Kör på en IKEA tupplur på 3 m avstånd med projektorn ca 1 m ovanför huvudet. rummet är mycket vitt men väl mörklagt. blev riktigt bra....
Kom till sist på hur jag skulle möblera, drar ner tuppluren framför TV-n och bokhyllorna. blev optimalt.
Enda huvudvärken nu är sladd****t med 5.1 ljudet . damen får spader på kablarna..
ca 1, 5 m bred bild vid minsta zoom lagom. Drar inte gärna upp den mer. dels börjar man se pixlar etc , dels blir ljuset svagare vilket jag inte gillar, kör låg ljus b l a pga det låga ljudet.
Har som de flesta testat SVHS sladd till projen, såg skarp och hyfsad ut först men... Vidrigt släpig och grov bild med grovhugna färger. helt omöjlig. composit lär vara ännu värre.
Däremot funkade SVHS från COMHEM dekodern till ett bra TV-kort i datorn riktigt hyfsat.
Klart OK. ganska impad faktiskt. Ett leadtek xp 2000 expert för ca 500.
Analogt in på kortet blev åxå riktigt bra. CSI på femman crisp och fin. kortet har camfilter och 10 bitars färg.
Kör shareware zoomdvd för dvd, nagscreen men mycket bra program med varje kontroll du kan tänka dig.Klart bättre bild än mediaspelaren och WINDVD. kör DSCAler för TV .gratis och mycket bra bild, massor med koola flimmerfilter etc. blev bättre än medskicket med kortet. Och har varje tänkbar justerbar knapp. Kan hänga burken så att man måste starta om om man labbar mycket vilt.

jag tror jag lägger dvb-c kortet till datorn på is ett tag.....

Mikael

<{POST_SNAPBACK}>

Har varit inne på samma funderingar. Kör just nu mest med DVI-utgången från datorn, men vill även ha sjysst Tv-bild. :D
Är det nå´n som testat att köra med scart från digitalboxen till RGB-ingången på LG:n?? Jag har annars bara testat att köra med antenningången på tv-kortet och det var ingen höjdare................. :D

Postad 09 December 2005 - 14:37

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0

Jag har en LG RD JT 92. Det ser ut som det kommit som en fett fläck på linsen. I Mmanualen står det att man ska använda luftborste och luftsprey, vad är det? Har någon nåot tips ? Kan man ta fönsterputs och torka av linsen?

<{POST_SNAPBACK}>

Luftspray finns att köpa på Biltema för nästan igenting...artikelnummer: 36-520

Postad 14 December 2005 - 14:13

Unregistered9c603b2b
  • Unregistered9c603b2b
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Har varit inne på samma funderingar. Kör just nu mest med DVI-utgången från datorn, men vill även ha sjysst Tv-bild. :)
Är det nå´n som testat att köra med scart från digitalboxen till RGB-ingången på LG:n?? Jag har annars bara testat att köra med antenningången på tv-kortet och det var ingen höjdare................. :)

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Det bästa man kan göra för att se på TV genom sin RD-JT92:a är helt klart så här:

Digitalbox ----> Cypress omvandlare ( gör om RGB till Komponent signal ) ----> Projektorn.

Det som behövs är en CYP omvandlare ca 1000:-, samt en komponent-->VGA kabel ca 600:- beroende på längd.

Detta är demat och testat och är helt klart det alternativet som ger bäst TV-bild!

Postad 14 December 2005 - 17:17

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Det bästa man kan göra för att se på TV genom sin RD-JT92:a är helt klart så här:

Digitalbox ----> Cypress omvandlare ( gör om RGB till Komponent signal ) ----> Projektorn.

Det som behövs är en CYP omvandlare ca 1000:-, samt en komponent-->VGA kabel ca 600:- beroende på längd.

Detta är demat och testat och är helt klart det alternativet som ger bäst TV-bild!

<{POST_SNAPBACK}>

Har du provat digital-tv-kort i datorn med DVI ut? ;-)

Redigerat av Sardaukar, 14 December 2005 - 17:18.

Postad 14 December 2005 - 22:05

mikaelse
  • mikaelse
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Angående TV i LG RD -JT92

Har provat en del själv och läst vad folk skrivit.

Från datorn använder jag DVI som blir bra.

Bäst är enligt de som fått det att fungera Digitalt kort i din dator som tar emot digitalt vis sattelit,kabel eller antenn . Mest ovanligt är kort för DVB-C dvs COMHEM och liknande. Få rapporter och få som lyckats utan problem. Det verkar gå att få det att fungera dock. Man måste köpa exakt rätt prylar och använda exakt rätt version på program etcetera.
kostnad typ 1500:- till 3000:-

Näst Bäst verkar den omtalade omvandlaren från SCARTRGB till Componentvideo vara. Klarar dessutom många meter kabel om än klumpig sådan pris 1200:- + kablar?

SÄMST och helt hemskt är att koppla upp S-Video eller än värre kompositvideo till projektorn.
Kretsarna för det i projektorn verkar suga fett.... S-video kan se ok ut först men sedan ser man att nyanserna är grova och onaturliga och randiga.... HUH. Pris=billigt :)

Jag fann även att koppla S-video från min COMHEM-låda till ett bra TV-kort . Använder WINFAST TV2000XP expert. Gav oväntat bra bild. Mycket njutbar. Använd D-scaler som TV-program. Då kan man även titta på analoga program via den hyfsade tunern på kortet. TV5 blev njutbart.... kostnad 500:- plus kablar
Kan jag rekommendera för den ekonomiske.

Postad 15 December 2005 - 12:16

tobias80
  • tobias80
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Håller på o bli galen!!!! Min 92-a reagerar på fjärren från min Samsung dvd-hd850! smått irriterande måste ja säga!!! nån som har liknande problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp har precis samma problem, riktigt störigt.Sånna här grejor som gör folk till massmördare......:)Försökte med att kasta kontrollen allt vad jag kunne i marken igår men det verkade inte hjälpa:)

Postad 18 December 2005 - 22:41

carpe
  • carpe
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Kan inte bestämma mig för om det skall bli MT200, LG RD-JT92 eller JT91P.... =\ help me out?

Postad 18 December 2005 - 23:13

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Kan inte bestämma mig för om det skall bli MT200, LG RD-JT92 eller JT91P.... =\ help me out?

<{POST_SNAPBACK}>

Jt-91 är ju en 4:3 projje så den skulle jag utesluta på en gång...

Jag valde jt-92 istället för mt-200 för att den hade billigare lampor och var betydligt snyggare...

Postad 19 December 2005 - 07:29

carpe
  • carpe
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Vad ligger lampoerna på ? på resp. projektor

Postad 19 December 2005 - 10:17

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
MT 200 kräver ett ganska stort avstånd till duken....sk longthrow, har jag för mig.....

Postad 19 December 2005 - 12:32

lol
  • lol
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej, jag har köpt dena projektor och är ruggigt nöjd, dock har jag haft den på ett litet bord bakom mig och skulle nu vilja hänga upp den i taket..

Hur långt ner från taket ska den va samt hur långt från väggen för att få en hyfsat bra stor bild?

Jag sitter 360 cm från bilden
Det är 240 cm (mer 238 cm) till taket och jag skulle vilja ha underkanten av bilden ungefär 110 cm över golvet

Borde väl gå att räkna ut på något sätt.. men jag vet inte hur.. säg att jag sätter projektorn 400 cm från väggen, det ger alltså en bildhöjd på 114 cm (blir 91") alltså är överkanten på bilden 16 cm från taket? kan det stämma? (Siffror från projectorcentral)

När jag provar vända projektorn (och bilden) och håller den 400 cm från väggen känns det som att jag måste ha den ca 30 cm från taket för att bilden ska hamna runt 110 cm från golvet (har inte ändrat linsen ett dugg)

Nu är projektorn 94 cm över golvet och bilden börjar vid 122 cm, alltså är det 8 cm vad-det-nu-kallas från projektorns fot till bildkant.

Bilden är 113 cm hög, så vill jag ha den 110 cm från golvet borde jag väl räkna

113+110+8 (bildhöjd+avstånd från golv+vad-det-nu-heter)= 231 sen 238-231 = 9 cm (238 var takhöjd) Alltså borde projektorn vara ungfär 10 cm från taket? eller?

Kan nån kasta lite ljus över mina funderingar, förresten, vad är lagom bildstorlek när man sitter 360 cm från bilden? och är det bättre att flytta projektorn längre bak eller använda projektorns inställningar för att ändra.

Postad 19 December 2005 - 16:55

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
För att börja med själva dukstorleken, så anger THX-standarden att den optimala betraktningsvinkeln är 36° vilket innebär en dukbredd på 235 cm. För en 16:9-duk blir det då 235 x 132.2 cm = 106". Men som sagt, det är det optimala. Utifrån detta så kan man justera upp eller ner för att anpassa till ens egna behov. Kommer dock inte ihåg gränsvärdena för just THX-standarden.

Vidare tycker jag det låter lite högt att ha duken 110 cm ovan golv. Är du tvungen att ha det? Man brukar säga att man ska försöka ha 1/3 av dukens höjd under ögonhöjd. Anta att man har en ögonhöjd av 110 cm ovan golv. Har man då en 132 cm hög duk så hamnar dukens underkant 66 cm ovan golv. Se detta som en riktlinje om du nu inte är absolut tvungen att ha duken 110 cm högt.

Vad-det-nu-kallas kallas offset och ja, du har räknat rätt. Dock är jag som sagt lite skeptisk till höjden :angry:

Jag själv har zoomen på max just nu. Har inte testat själv och jämfört med att inte ha någon zoom, men har för mig att någon annan med JT-92 hade testat och inte sett någon skilnad. Så jag antar att du lugn kan använda zoomen för att anpassa bildstorleken. Dock ska du akta dig för att använda keystone.

Postad 19 December 2005 - 22:08

Unregistereda507860d
  • Unregistereda507860d
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag lånade en xbox i helgen och kopplade in den via komposit (jag vet att det inte är att rekomendera men jag hade inget val), och vart som jag befarade inte alltför imponerad av resultatet. Framförallt så blev bilden ruskigt suddig. Hur mycket bättre kan man förvänta sig att få med komponent? Får man högre upplösning med komponent?

Har någon här kopplat in en ps2 till sin jt92:a? Hur gjorde ni isåfall och hur bla bild kan man få?

Postad 19 December 2005 - 22:19

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Jag lånade en xbox i helgen och kopplade in den via komposit (jag vet att det inte är att rekomendera men jag hade inget val), och vart som jag befarade inte alltför imponerad av resultatet. Framförallt så blev bilden ruskigt suddig. Hur mycket bättre kan man förvänta sig att få med komponent? Får man högre upplösning med komponent?

Har någon här kopplat in en ps2 till sin jt92:a? Hur gjorde ni isåfall och hur bla bild kan man få?

<{POST_SNAPBACK}>

Bilden är MYCKET bättre med komponent!

T.o.m är det stor skillnad via komponent med interlace och med progressiv scan!

Så kan bara säga att koponent nästan är ett måste till denna proj (eller dvi såklart) de andra ingångarna verkar vara mer eller mindre dåliga.

Postad 20 December 2005 - 12:43

lol
  • lol
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

För att börja med själva dukstorleken, så anger THX-standarden att den optimala betraktningsvinkeln är 36° vilket innebär en dukbredd på 235 cm. För en 16:9-duk blir det då 235 x 132.2 cm = 106". Men som sagt, det är det optimala. Utifrån detta så kan man justera upp eller ner för att anpassa till ens egna behov. Kommer dock inte ihåg gränsvärdena för just THX-standarden.

Vidare tycker jag det låter lite högt att ha duken 110 cm ovan golv. Är du tvungen att ha det? Man brukar säga att man ska försöka ha 1/3 av dukens höjd under ögonhöjd. Anta att man har en ögonhöjd av 110 cm ovan golv. Har man då en 132 cm hög duk så hamnar dukens underkant 66 cm ovan golv. Se detta som en riktlinje om du nu inte är absolut tvungen att ha duken 110 cm högt.

Vad-det-nu-kallas kallas offset och ja, du har räknat rätt. Dock är jag som sagt lite skeptisk till höjden ;)

Jag själv har zoomen på max just nu. Har inte testat själv och jämfört med att inte ha någon zoom, men har för mig att någon annan med JT-92 hade testat och inte sett någon skilnad. Så jag antar att du lugn kan använda zoomen för att anpassa bildstorleken. Dock ska du akta dig för att använda keystone.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det var inte alls något måste, mest en Inredningsdetalj bara. Duken jag har är dock bara 200 cm bred :( Kan ju iofs köpa en MDF och göra själv som många andra har.. Men säg att Duken är 132 hög.. å är 66 cm från golvet.. och offset(!) 8 cm, det blir 206 cm.. 238-206 = 32 cm.. ska jag alltså ha en 32 cm takfäste då.. det kändes ju jättemycket..

Redigerat av lol, 20 December 2005 - 12:44.

Postad 20 December 2005 - 18:52

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Håller på att spara till en DVD recorder, undrar bara om det är värt pengarna att invester i en recorder med HDMI eller räcker det med component för att bilden ska bli bra. Kommer att använda den från min comhem box för att se på sport, och nån film.

Edit: Glömde o skriva att den ska ha hårddisk oxo. :(

Redigerat av Unregistered9c62f4d9, 20 December 2005 - 19:03.

Postad 20 December 2005 - 19:52

carpe
  • carpe
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Vilka kablar är det som följer med JT92 ? Och vilka behöver jag köpa till? Antar att jag måste köpa längre kablar än dom som följer med exempelvis

Postad 20 December 2005 - 20:52

Snarko
  • Snarko
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Vilka kablar är det som följer med JT92 ? Och vilka behöver jag köpa till? Antar att jag måste köpa längre kablar än dom som följer med exempelvis

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, du lär troligen behöva längre kablar än dom som följer med.

Det som följer med är:
- 1 st. Video kabel (komposit kabel, ca. 3 meter)
- 1 st. Datorkabel (VGA - VGA, ca. 2 meter)
- 1 st. DVI-D kabel (DVI - DVI, ca. 3 meter)
- 1 st. RCA till D-Sub kabel (VGA - Komponent, ca. 2 meter)

Det jag har köpt extra är en DVI - HDMI kabel, 10 meter (till DVD spelare, köpt hos Kjell & co), en 10 meters Komponent kabel (TV spel, köpt på Clas Ohlson) samt en 10 meters Komposit kabel (alltid bra att ha, också till TV spel, köpt hos Kjell & co).

Postad 20 December 2005 - 22:00

carpe
  • carpe
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det som följer med är:

Det jag har köpt extra är en DVI - HDMI kabel, 10 meter (till DVD spelare, köpt hos Kjell & co), en 10 meters Komponent kabel (TV spel, köpt på Clas Ohlson) samt en 10 meters Komposit kabel (alltid bra att ha, också till TV spel, köpt hos Kjell & co).

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan inte ge mig lite cirkapriser på kablarna?

Sen så behöver jag väl inte alla dessa kablar om jag bara ska köra DVD filmer?
Är det korta futtiga kablar på runt 1m som följer med JT92? =\

Redigerat av carpe, 20 December 2005 - 22:50.

Postad 21 December 2005 - 09:16

cippran
  • cippran
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det som följer med är:

<{POST_SNAPBACK}>

JT92 har väl ingen HDMI ingång? eller har du det i dvdn menar du?

Något tips hur man ska koppla in JT92an om man bara har scart utgång på dvdn? Ganska 100 på att den kan skicka RGB i scarten dock. Men med tanke på vad man får med vad tycker ni jag ska köpa? dvdn kommer stå ca: 4m ifrån projjen.

Tacksam för snabba svar då projektorn kommer när som helst :(

Postad 21 December 2005 - 09:22

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Tror att det är rgb-scart till komponent-adapter du ska inhandla då. Kostar dock en del, så jag tror nästan att det är bättre med en ny dvd som har dvi eller progressiv komponent.

Annars kommer du bara kunna få ut s-video ur din dvd, vilket inte gör prjektorn den bild som den har potietial att visa.

Postad 21 December 2005 - 10:07

cippran
  • cippran
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Tror att det är rgb-scart till komponent-adapter du ska inhandla då. Kostar dock en del, så jag tror nästan att det är bättre med en ny dvd som har dvi eller progressiv komponent.

Annars kommer du bara kunna få ut s-video ur din dvd, vilket inte gör prjektorn den bild som den har potietial att visa.

<{POST_SNAPBACK}>

Kjell & co har en kabel som är 2m lång som går från scart till VGA. kan man inte köra en sån och sedan skarva med hona-hane vga kabel på 2m??

Att köpa ny dvd är inte ett alternativ då hela surround systemet kopplas in i dvdn, förstärkaren är inbyggd i den.

edit: ett annat alternativ är väl att skarva den så här:? man får ju med en vga -> RGB. om man då köper en scart till RGB bör man kunna skarva ihop det med hona-hona rca kontakt och då får shysst bild till projektorn?

Redigerat av cippran, 21 December 2005 - 10:13.

Postad 21 December 2005 - 12:13

Steve The Swede
  • Steve The Swede
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej! Detta är min första post på det här forumet och jag hoppas det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig. Har själv en LG-92:a och innan jag skaffade den luslästa jag varenda sida i denna tråd.

Jag kör min med komponet kablar, matad progresivt från DVD'n. Problemet är att när jag tänkte ställa in min proj efter BigScreens instruktioner så vill det sig inte riktigt. Mina värden i service menyn skilljer sig helt från hans uppgifter. Min White peak på RGB är tex redan fabriksinstäld på 10. Det är också stört omöjligt att ändra något i White peak menyn. Mina RGB-offset värden är också helt anorlunda än vad som anges på Bigscreens test. Om jag ställer om det till hans rekomendationer ser allt helt galet ut. Är det någon som vet om LG ställt om värderna på senare utgåvor?

Tack på förhand,

Henrik.

Postad 21 December 2005 - 13:05

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kjell & co har en kabel som är 2m lång som går från scart till VGA. kan man inte köra en sån och sedan skarva med hona-hane vga kabel på 2m??

Att köpa ny dvd är inte ett alternativ då hela surround systemet kopplas in i dvdn, förstärkaren är inbyggd i den.

edit: ett annat alternativ är väl att skarva den så här:? man får ju med en vga -> RGB. om man då köper en scart till RGB bör man kunna skarva ihop det med hona-hona rca kontakt och då får shysst bild till projektorn?

<{POST_SNAPBACK}>

Sladden man får med är inte en vga -> RGB utan en vga -> component. En avgörande skillnad i detta fall är att, vid RGB skickas synksignalen i en separat ledare.

Däremot borde det funka med ditt första förslag.

Postad 21 December 2005 - 13:15

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

Hej! Detta är min första post på det här forumet och jag hoppas det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig. Har själv en LG-92:a och innan jag skaffade den luslästa jag varenda sida i denna tråd.

Jag kör min med komponet kablar, matad progresivt från DVD'n. Problemet är att när jag tänkte ställa in min proj efter BigScreens instruktioner så vill det sig inte riktigt. Mina värden i service menyn skilljer sig helt från hans uppgifter. Min White peak på RGB är tex redan fabriksinstäld på 10. Det är också stört omöjligt att ändra något i White peak menyn. Mina RGB-offset värden är också helt anorlunda än vad som anges på Bigscreens test. Om jag ställer om det till hans rekomendationer ser allt helt galet ut. Är det någon som vet om LG ställt om värderna på senare utgåvor?

Tack på förhand,

Henrik.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan mycket väl vara så att man har ändrat värdena. Men om det inte är så, så skall du i vilket fall inte ställa in exakt de värden som anges i artikeln. Varje exemplar av projektorn är individuella så när de kallibreras på fabrik kommer de att ha olika värden för WP, RGB etc. Istället ska du ta differensen mellan ursprungligt och nytt värde i Bigscreens artikel, och ställa in motsvararande differenser på din projektor. Sedan får du som sagt se om det blir till det bättre :wacko:

Själv har jag inte gjort motsvarande inställningar ännu så jag kan inte uttala mig om resultatet.

Postad 21 December 2005 - 16:10

Unregisteredb58f892e
  • Unregisteredb58f892e
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Min White peak på RGB är tex redan fabriksinstäld på 10. Det är också stört omöjligt att ändra något i White peak menyn. Mina RGB-offset värden är också helt anorlunda än vad som anges på Bigscreens test. Om jag ställer om det till hans rekomendationer ser allt helt galet ut. Är det någon som vet om LG ställt om värderna på senare utgåvor?

<{POST_SNAPBACK}>

Det SKA gå att ändra detta värde.
Jag skulle rekommendera ett värde mindre än 5, jag har iaf ställt min på 0 för att vara säker, då får man lite lägre ljusstyrka men bäst bild för film. ( Inga konstigheter i vita objekt, linjär gråskala)
Övriga justeringar tror jag inte är nödvändiga i servicemenyn.

Kom även ihåga att den lagrar inställningar sepparat för olika lägen, RGB, Video, Component... så servicemenyn måste köras när man har rätt källa aktiverad.

/TH

Postad 22 December 2005 - 09:52

cippran
  • cippran
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
försökte nu koppla min JT92a med en Scart -> VGA men jag fick svart-vit bild.
Bör bero på att dvdn inte klarar att skicka RGB antar jag?

Postad 22 December 2005 - 17:13

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

försökte nu koppla min JT92a med en Scart -> VGA men jag fick svart-vit bild.
Bör bero på att dvdn inte klarar att skicka RGB antar jag?

<{POST_SNAPBACK}>

Borde väl gå att hitta info om detta i bruksanvisningen. Vad är det för DVD-spelare du har?

Eventuellt kanske du måste gå in i DVD'ns meny och aktivt välja att sända RGB.

Kanske du kan hitta ett svar i denna tråd.

Postad 22 December 2005 - 20:23

Aceman67
  • Aceman67
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
LG JT92 + Samsung DVD-R125....10 Pluspoäng när man kör HDMI till DVI-D....

Postad 22 December 2005 - 21:43

JOKER021
  • JOKER021
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Heejsan. tråkigt att de inte var bara jag som inte fick in inställningarna som rekomenderas på BS sida..

jag hade heeelt andra på Vit balans.. och eftersom jag bara matar med komponent så räcker väl det att jag ställde de på 10 där lrhur ???

Men som sagt där de skulle vara 80 resp 77 blir de bara pannkaka..

kör med en pioneer dv 575 som fick bra recentioner för ett år sen..går visserligen i tankarna på att chacka ny dvd .dvi utg lr med hdmi.. men när man är igång med hdmi vill man kanske ha en vassare projj.. visserligen är ja nöjd med lg men lite regnbågar hit o dit .. stör mig lite.. o har man börjat störa sig är de fan skiit tråkigt..

för sen ser man brister i allt o alla inkl sig själv =)

nej men de va nån som rekomenderade o köra med DVI -d

hmm ska kika runt på dvd spelare imorn..

men om nån vänlig själv kom på nån bätre riktmärken för inställningarna så är ja väldigt tacksam..

lr nån sweet kombination på lg´n o nån vass dvd spelare ??

GOD JUL önskar jag till er alla...

Redigerat av JOKER021, 22 December 2005 - 21:53.

Postad 23 December 2005 - 07:38

Haggee
  • Haggee
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
[quote name='Wasted' date='Dec 14 2005, 14:13 ']
Har varit inne på samma funderingar. Kör just nu mest med DVI-utgången från datorn, men vill även ha sjysst Tv-bild. ;)
Är det nå´n som testat att köra med scart från digitalboxen till RGB-ingången på LG:n?? Jag har annars bara testat att köra med antenningången på tv-kortet och det var ingen höjdare................. :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

HJÄLP! Köpte en Cypress igår och har kopplat den exakt som ovan. Men det blev helkass bild! Jag har en Nokia 9802S Satellitmottagare och en LG RD-JT92 projektor. Har något ett tips till mig?

Det här är mitt första inlägg så jag måste passa på att tacka för all ovärderlig hjälp jag haft hittills i mitt hemmabiobygge.

Postad 23 December 2005 - 07:42

Haggee
  • Haggee
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ursäkta, är ny här och har inte riktigt kläm på hur man citerar...

HJÄLP! Köpte en Cypress igår och har kopplat den exakt som ovan. Men det blev helkass bild! Jag har en Nokia 9802S Satellitmottagare och en LG RD-JT92 projektor. Har något ett tips till mig?

Det här är mitt första inlägg så jag måste passa på att tacka för all ovärderlig hjälp jag haft hittills i mitt hemmabiobygge.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.