Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny generation Samsung plasma till kanonpris!

2163 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 augusti 2005 - 12:22

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Samsungs support tyckte inte detta problem rörde dom så de hänvisade till affären man köpt av och så får de beställa en tekniker av nån av samsungs serviceställen tydligen. Mycket dåligt då det inte står nåt om detta på deras egna hemsida om garanti och service.

Men vet att deras support är helt värdelös, har fortfarande inte fått svar på ärenden med frågor om deras plasma som jag gjorde för flera veckor sen.

Edit: Genom hembiobutiken så kommer nu en lokal servicekille på torsdag och kollar på mina problem. (bra jobbat av hbb) Så får vi ett slutgiltigt svar om vi 4 personer har defekta apparater eller att alla andra är mindre kräsna och igentligen har samma problem men de blundar för dom :P

Redigerat av wesslan, 12 augusti 2005 - 13:26.

Postad 12 augusti 2005 - 13:50

Combo
  • Combo
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Hej, ny på forumet å ruggigt intresserad av denna plasma!

Tänkte bara på en sak, ni använder samma version av Sagan om Ringen?
Extended-versionen är annorlunda och har enligt vissa sajter bättre färger, kontrast osv. Bilderna ni har postat ser såpass olika ut..
Bra att eliminera felkällor vid jämförelse!

Postad 12 augusti 2005 - 16:23

Unregistered202c6697
  • Unregistered202c6697
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Står i valet mellan Samsung PS-42S5HX och LG RZ-42PX4RV. Jag är orolig för att inte bli nöjd med bilden i analoga sändningar.....ni som har samsung-plasman; hur upplever ni bilden? släpningar vid sportsändningar, andra typer av oroligheter i bilden??

Postad 12 augusti 2005 - 16:37

Leven
  • Leven
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Jag förstår inte heller vad det kan vara. Klockren bild via vga där jag kan justera svärtan. HDTV klippen är ljuvliga. Börjar reta mig på dessa "pixliga" dvdfilmer. Här har man gått och blivit kräsen tror jag.

Undrar om det inte är något med hårdvaran i tvn som inte hinner "scanna" bilden ordentligt, kanske därför det blir mysko kvalite.

<{POST_SNAPBACK}>

Lorryquai: skulle du kunna posta hur dina inställningar skiljer sig från originalinställningarna som wesslan postade under menyerna 'White Balance' & & SVP-EX>'Picture Gain Adjust' i servicemenyn..
Det är i princip bara dom som påverkar bilden på ett påtagligt sätt men jag får det inte klockrent.
Det jag stör mig på är starka ljus i mörka scener ser ofta rätt kasst ut, dom får en 'gloria' typ..
jag har meckat till dödagar men får det inte bra.

Postad 12 augusti 2005 - 17:04

Unregistered99980d2b
  • Unregistered99980d2b
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har till slut löst de problem jag haft sedan jag beslutade att kliva in i "plasma-träsket" och tänkte dela med mig av de erfarenheter jag skaffat mig. Förhoppningsvis kan dessa hjälpa andra "vapenbröder" som liksom jag sitter med en S5H-skärm hemma eller som är på väg att kliva in på en.

Efter diverse strul med min första TV (PS-42P4P) som lämnade in efter tio dagar slutade det med att jag nu sitter med en PS-42S5H. I samband med att jag köpte den första tv:n (P4P) införskaffade jag även en ComHem-box, Samsung DCB-9401Z, vilken fungerade finfint med den TV:n.

Till mitt stora förtret upptäckte jag vid inkoppling av boxen till den nya TV:n (S5H) att bilden från digltalboxen led av ljusa, röda fält i över- och underkant, något som karaktäriserade samtliga kanaler. Fälten var som ett filter som "kom och gick" i bilden och irriterade minst sagt mycket.

Dags att dra igång operation felsökning och började med att testa DVD:n (HK DVD 22) via samma SCART-kontakt och sladd. Inga röda fält. Fortsatte med att för säkerhets skull byta SCART-sladd (den som följer med DCB-9401Z är plain vanilla och riktigt kass) och införskaffade en Techlink-kabel som förhoppningsvis skulle vara något bättre, främst eftersom den var helgjuten. Samma röda fält med den sladden. Flyttade nu boxen till en granne i samma hus, inga röda fält. Hade även möjlighet att testa boxen i ett annat hus och med en likadan TV jag hade först (P4P), inga röda fält.

Började vid det här laget att bli lite nojjig och tro att det var TV:n det var fel på trots det tidigare DVD-testet (ville för allt i världen inte gå igenom ännu en period utan TV, vilket jag gjorde i samband med att P4P:n klappade ihop) men tänkte att jag skulle ge den en chans till. Brände således iväg och införskaffade ännu en identisk Samsung-box hos närmaste handlare och kopplade förväntansfullt in den. Samma förbannade röda fält med den nya boxen!?

Vid det här laget var jag rätt desperat och brände återigen iväg och bytte boxen mot den enda andra ComHem-box de hade inne för tillfället, en Humax CXC-2000PVR, (förvisso med inbyggd hårddisk vilket jag från början inte hade en tanke att införskaffa) men det kändes som om den kunde fylla mina behov, dvs att testa om annan box var mer kompatibel. Döm om min förvåning när jag kopplade in den och allting fungerade finfint!? Inga röda fält och bilden blev dessutom märkbart bättre på samtliga kanaler!

Efter att ha läst ett inlägg från Magnus79 angående problem med RGB-signalen via SCART verkar det ju som om Samsung-boxen minst sagt lider av RGB-problem. Tyvärr hann jag inte läsa det innan jag gått igenom ovanstående felsökningsprocess och testade därför aldrig att köra en konverterare till ex. komponent (vilket i mitt fall ändå inte fungerat eftersom jag kör DVD:n via komponent och S-video aktar jag mig för). Filter på synkledningen fattar jag inte ens vad betyder så det är nog också uteslutet... Vad jag däremot inte fattat är hur problemen i mitt fall enbart uppstår i kombination med S5H-TV:n och inte den tidigare P4P:n. Kanske skiljer det mellan modellerna...?

Har någon orkat läsa hit så vore det skoj att höra om någon annan kört Samsung-boxen med S5H-TV:n och hur det fungerat. Själv behåller jag den för mina behov överdimensionerade Humax-boxen. Det fungerar fint nu och jag kör nu på devisen "if it ain't broken, don't fix it".

Postad 12 augusti 2005 - 17:50

DanneH
  • DanneH
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Samsungs support tyckte inte detta problem rörde dom så de hänvisade till affären man köpt av och så får de beställa en tekniker av nån av samsungs serviceställen tydligen. Mycket dåligt då det inte står nåt om detta på deras egna hemsida om garanti och service.

Men vet att deras support är helt värdelös, har fortfarande inte fått svar på ärenden med frågor om deras plasma som jag gjorde för flera veckor sen.

Edit: Genom hembiobutiken så kommer nu en lokal servicekille på torsdag och kollar på mina problem. (bra jobbat av hbb) Så får vi ett slutgiltigt svar om vi 4 personer har defekta apparater eller att alla andra är mindre kräsna och igentligen har samma problem men de blundar för dom  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hoppas då innerligt att det inte är så här det ska se ut, för min är då redan inlämnad på service. Men som min bild såg ut från DVD ska det inte se ut, om så är fallet så ska jag sälja den till högstbjudande och nöja mig med 28-tummaren

Postad 12 augusti 2005 - 18:19

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Jag kör den samsungboxen till min Pana 500:a och har inget problem med den så det verkar väldigt konstigt att den bara beter sig på detta sätt med Samsungen, men det verkar ju vara den som är problemet.

Postad 12 augusti 2005 - 18:57

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Hmm lyckades få bort de flesta ringar runt de mörka partierna, lösningen? massa contrast, brightness osv. Får gladiator scenen med ansiktet (ser äntligen skägget på halsen osv) att se bra ut men detta sabbar svärtan i allmänt totalt. Har äckligt gråa kanter på alla 2:35 filmer och nån mörk svärta i filmerna är bara att glömma.

Lånade hem en denon 2910 och testade, den lyckades dock endast på rgb (samsungen vägrade acceptera att den fick en HDMI signal som jag tog via DVI på denonen, hela tiden ingen signal??) att hålla hyffsat jämn nivå mellan svärtan och detaljerna som skägg. Och detta är då rgb så borde det i teorin se mycket bättre ut med komponent eller hdmi.

Slutförande: Om jag är tvungen att ha denna ljusa bild för att kunna se alla detaljer vid dvd och hd är det antingen:

1) Sämsta moderna plasman jag sett nånsin på svärta
eller
2) Nåt helt fel på panelen

Fördelen med dator är dock att man kan ändra inställningar för varje film när man behöver det för alla filmer har ju inte så mycket mörka partier.

Postad 12 augusti 2005 - 21:08

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
AAAARGHHH...prisjakt hängde sig när jag skrev mitt långa inlägg, som för övrigt försvann.

Här kommer en bantat edition.

wesslans inlägg:

===== MENU 3: WHITE BALANCE =====

Sub Brightness 106
R-Offset 122
G-Offset 128
B-Offset 114
Sub Contrast 30
R-Gain 120
G-Gain 128
B-Gain 145

===== MENU 4: SVP-EX =====

Comb Filter 80H

Peaking/LTI ------------------------->
LTI_gain 0CH
Lowpass_gain 0AH
Bandpass_gain 1CH
Highpass_gain 0EH
Coring_TH 02H
Peaking_pos_gain 01H
Peaking_neg_gain 0CH
VSharp_neg_gain 04H
VSharp_pos_gain 02H

NR ---------------------------------->
Y_NR_OFF 80H
C_NR_OFF 80H
Y_NR_ON 80H
C_NR_ON 80H

Deinterlace ------------------------->
Motion 80H

Picture Gain Adjust ------------------>
TCD3 Contrast 7CH
TCD3 Brightness 1CH
TCD3 CR 80H
TCD3 CB 80H
TCD3 Delay 00H
Analog Y Offset 40H
Analog Pb Offset 80H
Analog Pr Offset 80H
Analog Y Gain D6H
Analog Pb Gain FEH
Analog Pr Gain FEH
Black Level 00H
SVP Brightness 00H
User Colormax 00H

mina inställningar(orginal):

Bifogad fil(er)

Postad 13 augusti 2005 - 00:16

Leven
  • Leven
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
tack lorryquai! ska testa dom på min oxså..
intressant att dina originalvärden skiljer sig från dom andra..
och User Colormax går inte ner till 00H på min.. skumt.

Redigerat av Leven, 13 augusti 2005 - 00:21.

Postad 13 augusti 2005 - 00:22

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Jag tycker att det är konstigt, mycket konstigt. :blink:

Postad 13 augusti 2005 - 00:33

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Vilken ingång har du postat inställningar för? På min så är det olika inställningar för HDMI, komponent, scart.

Postad 13 augusti 2005 - 00:35

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Hmm skumt det där att det verkar som många har olika värden i samma servicemeny. Undra om det kan ha med vilken ingång man har inkopplat när man kollar??

Måste kolla mina va som står.

Edit: happ karl-johan hann före haha. Vet inte vilken ingång som listan som jag postade är ifrån men det borde väl gå o kolla ganska lätt.

Lorry: Du sa nåt att du kunde styra din svärta men vga ingången, vart hittar du nåt sånt?? Allt färg och kontrast osv blir ju avstängt när man kör genom vga för att man kan styra från datorn iaf hos mig. Lutar åt att jag får köpa ännu en fin kabel som har dvi>vga och köra analogt. Tagit beslutet att allt jag kollar på är än så länge inget som blir bättre med digital signal och efter massa testande får jag inte bättre bild med nuvarande dvi>hdmi. Tror inte tvn alls e gjord för att kopplas in på den genom datorn. Får mycket mindre overscan på vga och kan ha samsungen som utökat skrivbord precis som jag vill ha.

Happ då har man en monster 2m dvi>hmdi över då :blink:

Dock riktigt skumt att denon 2910 inte funkar med dvi till hdmi asså. Fattar noll

Nån som fått hem samsung 950 än och testat lite på denna plasma?

Redigerat av wesslan, 13 augusti 2005 - 00:37.

Postad 13 augusti 2005 - 00:43

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
wesslan: Jag kör via VGA. Inställningarna är tagna på VGA ingången. Svärtan justerar jag via datorn ju, :blink:

Då kanske det är så att det är olika inställningar på ss-menyn, betydelsen är ev. ingången som senast var aktiv vid avstängning. Perhaps...

Postad 13 augusti 2005 - 00:44

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Dock riktigt skumt att denon 2910 inte funkar med dvi till hdmi asså. Fattar noll

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en 2910a också så jag kan testa min DVI-HDMI kabel imorgon.

Postad 13 augusti 2005 - 00:46

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Då kanske det är så att det är olika inställningar på ss-menyn, betydelsen är ev. ingången som senast var aktiv vid avstängning. Perhaps...

<{POST_SNAPBACK}>

Samtidigt som man är i servicemenyn kan man skifta ingång med hjälp av fjärren.

Postad 13 augusti 2005 - 00:53

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Hur, har inte noterat det.

Postad 13 augusti 2005 - 06:28

Unregistered2a9ba54e
  • Unregistered2a9ba54e
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Nån som fått hem samsung 950 än och testat lite på denna plasma?

Jag har sedan två dagar denna kombination och bilden via HDMI + uppskalning till 720p/1080i är enligt mitt otränade öga fantastiskt bra. Såg bla. att man inte kan ändra 'svärtan' när man kör via HDMI. Några tips på andra inställningar i spelaren som jag borde testa?

//MAGNUS

Postad 13 augusti 2005 - 12:38

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har provat DVI till HDMI nu med min Supra-kabel. Inga problem, funkade klockrent. Kom ihåg att ändra till DVI-porten med fjärren.

Postad 13 augusti 2005 - 16:17

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Karl-Johan: Hehe precis det jag fick höra nån timme innan spelaren skulle tillbaks och det funkade fint. Jäkligt smidig och bra spelare i övrigt men ingen speciell förbättring angående svärtan och färgbalansen så det är helt klart nåt med tvn. Kunde ju switcha mellan normal svärta och utökad på spelaren också. Utökade gjorde svärtan i sig lite bättre men då offrades detaljer som stjärnor o sånt i tex star wars och det är ju inte rätt.

Tvn e ju tillverkad i Juli så undrar om teknikern som kommer verkligen har sett tvn ens eller meckat med den i allmänhet, svårt o tro att han ska kunna säga nåt annat isf än "ja men sån där svärta har ju alla platta tvs, det får du leva med" Men man får leva på hoppet, bästa vore ju att nåt vore fel så man får den utbytt. Vettesjutton va man tar sig till om han säger att inget e fel dock.

Edit: kollade mina inställningar på vga och det mesta stämde mot dina lorry men va nån siffra annorlunda tex 13H istället för 14H på analog Y Offset och även på de andra analog Y. Vettesjutton hur det kommer sig för där ska ju inget kunna ändras om man inte petat själv. Längre fram får jag väl testa o ställa in dina får se om nåt händer men tar det efter teknikern varit här. Hoppas han kan servicemenyn.

Finns det nån som får fram om tvn visar en progressiv signal eller interlaced i olika lägen. Vid dvd och vanliga mediafiler står det bara upplösningen +hz på infoknappen. Vore ju bra o veta att den progressiva verkligen går in eller nåt.

Redigerat av wesslan, 13 augusti 2005 - 17:02.

Postad 14 augusti 2005 - 01:19

SysOp
  • SysOp
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hej hej,

Så nu har jag gjort min beställning av Samsung P5-42S5HX på Hembiobutiken ;)

Jag tänkte köpa till en DVD-HD950, förrutom att jag kommer att titta på DVD från DVD spelaren så kommer jag att se film från min dator (ATi 9700 Pro kort).

Så några snabba korta frågor till proffsen:

Vad mer behöver jag köpa till för att vara redo? kablar? vilka i sånnafall?

Nästa steg blir att köpa en digitalbox, några förslag vad man ska köpa som passar plasman bra?

Vad ska man ha digitalt via Boxer, ComHem eller vad ?

Jag är skit kass på sånt här så alla "lättförståliga" svar är väldigt uppskattat :D

Tack och ha en fortsatt trevlig helg!

Postad 14 augusti 2005 - 07:31

Unregisterede4c74e9c
  • Unregisterede4c74e9c
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Lite erfarenheter..

Efter mkt val & kval o forumläsande så har ja nu fått min kära Samsung. Beställning gjordes hos Hembiobutiken och den levererades 1v efter beställningen. Inga förseningar tack o lov. Frakten gjordes av DFDS Transport och det var lätt o följa ordern genom deras site.

TVn köpte jag i första hand för att se Digital TV och i andra hand titta på film (DVD), spela spel från X-box och PC.

Inkopplad och efter viss justering av färger så måste jag nog säga att jag är mycket nöjd. Jag märker av små effekter som tex plasmaansikten men det kan jag leva med...

- Anslutningen för TV är via Dreambox 7000 och parabol (ca 80-85% stark signal) och mot Viasat och Canal Digitals utbud kopplad via SCART av bra kvalle.

Jag märker tydliga skillnader på kvaliteten på deras utbud. Här tycker jag att Canal Digital (främst Canal + Sverige, Film 1 & 2) TV4, TV4 Film har RIKTIGT bra bild.
Viasat´s filmkanaler TV1000, TV1000 Action osv är bra men inte lika bra.

Bilden från Kanaler som 3:an, 5:an är tyvärr inte speciellt bra. Dock inte sämre än på min gamla 29" TV.

- DVD funkade hyffsat. Eftersom jag inte hade någon HDMI kabel så fick ja snällt ansluta min DVD via S-VIDEO vilket inte gav den optimal bilden direkt ;)
Ska testa med en DVI-HDMI kabel under morgondagen vilket säkert kommer vara lite bättre.

- X-Box ansluten via SCART av bra kvalle för spel, mediacenter mm. Här kör jag en moddad Box. Testade ett 10-tal spel (GTA SA, Burnout 3 mf.) och tycker inte jag märker några eftersläpningar i bilden. Jag spelade lika kasst som ja brukar göra...men men det är nog inte TV´s fel :D

Redigerat av Unregisterede4c74e9c, 14 augusti 2005 - 07:33.

Postad 14 augusti 2005 - 11:00

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Edit: Pixlarna på vänster vägg skapas av min kamera då de inte syns i verkligheten utan bara på kamerafotot. Detta gller min tagna bild.

<{POST_SNAPBACK}>

jepp men kollar du på den första bilden som håller högre kvalitet så ser man att det är en hel del block i färgerna.

otroligt
och det ska vara på en plasma som har miljarder färger,ÄNDÅ räcker dom inte till.
vad är det för skit ;)?

inte ens på en plasma med 16.7 miljoner färger blir det legoklossar som är 3-4cm stora i bilden.

var tvungen att kommentera bilderna bara :D

Edit: här är HDTV verisionen av Sagan om Ringen.
samma bild som korten är tagna på alltså
man ser dock att skärpan inte är på topp äns från materialet
http://web.telia.com...11311/ring1.jpg

Redigerat av Unregistered1008, 14 augusti 2005 - 11:12.

Postad 14 augusti 2005 - 11:21

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Det var väl den plasman på den första bilden som man misstänker att det är fel på?

Postad 14 augusti 2005 - 11:25

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

DanneH:s samsung är bild nr 1 via HDMI
Bild nr2 är tagen från min mobilkamera via s-video.

Bild 2 är tagen från en mobilkamera vilket syns tydligt.
Bild 1 borde vara från en digital kamera och det är på den (Dannes) bild man ser blocken

Redigerat av Unregistered1008, 14 augusti 2005 - 11:26.

Postad 14 augusti 2005 - 11:26

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Jo, men du klagar på färgerna på bild nr1. Jag menar att det är väl den plasman det är fel på så då är det väl inte lustigt att den är dålig

Postad 14 augusti 2005 - 11:29

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Jo, men du klagar på färgerna på bild nr1. Jag menar att det är väl den plasman det är fel på så då är det väl inte lustigt att den är dålig

<{POST_SNAPBACK}>

är det fel på den plasman?
på vilket sätt?

klart nyfiken ;)
kom igen kom igen..

Redigerat av Unregistered1008, 14 augusti 2005 - 11:29.

Postad 14 augusti 2005 - 11:34

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Danne H har ju lämnat in sin på Service. Läs lite på inläggen bakåt så får du mer info

Postad 14 augusti 2005 - 11:43

DanneH
  • DanneH
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Jepp, den är inlämnad. Undrar ju bara om man kommer få tillbaka den utan åtgärd. Dom kanske säger att det ska se ut sådär..............

Men säg mig, som är helt ny på plasma, hur bra bild ska det vara på en sån? En högupplöst plasma från DVD med HDMI-kabel? Om man jämför med t.ex. en vanlig 28-tummare

Postad 14 augusti 2005 - 12:07

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Jag tycker att både de Samsung, LG med hdmi från dvd har kanonbild. Till och med en lågupplöst med den kopplingen har kanonbild. Så det är säkert nåt fel med din plasma.

Postad 14 augusti 2005 - 12:25

DanneH
  • DanneH
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Oki. Tänkte nästan det. Väntar med spänning på svar från servicen......

Postad 14 augusti 2005 - 12:50

Unregisteredba341f94
  • Unregisteredba341f94
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Hej
Jag har efter testande med olika filmer kommit fram till att min skärm verkar vara lika som många andra här, dvs plasma ansikten osv. Har iofs bara testat med dvd från en xbox (scart, rgb) men första scenen i sagan om ringen ser ut som skit om man inte kör i dynamic-läget (allting är annars en grå dimma i bakgrunden)

Får väl ta kontakt med hembiobutiken och se vad dom tycker..

Postad 14 augusti 2005 - 13:01

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Har ju sett Samsungen många gånger i butik med Hdmi från dvd och det har varit kanonbild. Men det är ju oroande att det verkar vara så många som fått så dåliga exemplar. Hoppas bara ni får byta eller reparerat. Det finns ju måndagsexemplar av alla märken. Verkar som om det finns många nöjda också om man kollar omdömena på prisinfosidan.

Postad 14 augusti 2005 - 13:34

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

ok men om man kollar på kortet du tog
kortet ljuger inte eller? färgerna blockar sig?

fn måste åka och kolla på den där skärmen

Edit: Danne
jag lånar din bild och postar den i en annan tråd.
var tvungen att göra en jämförelse ;)
om det är ok?

Redigerat av Unregistered1008, 14 augusti 2005 - 14:30.

Postad 14 augusti 2005 - 15:01

DanneH
  • DanneH
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

ok men om man kollar på kortet du tog
kortet ljuger inte eller? färgerna blockar sig?

fn måste åka och kolla på den där skärmen

Edit: Danne
jag lånar din bild och postar den i en annan tråd.
var tvungen att göra en jämförelse ;)
om det är ok?

<{POST_SNAPBACK}>

Nejdå, bilden ljuger inte. Sådär kass bild har jag, på alla ingångar.

Det är helt ok

Postad 14 augusti 2005 - 15:08

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
För att rätta till det så är meningen med den tagna bilderna är att lysa upp "legoklossarna" på DanneH:s tv, medans det på min -bild- skapas klossar av kameran.
Hemma i rummet finns det ingen tendens till klossar alls, utan det skapas av min sunkiga kamera, tyvärr.

Ska ta bilder med en ordentlig kamera så fort jag får hem den(onsdag).

För övrigt så fick jag tillgång till Femte Elementet HD-720p, makalös bild. Ikväll så blir det Snatch 720p...

Mvh
Lorryquai

Postad 14 augusti 2005 - 15:33

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Till Patrik G. Det är ju därför han lämnat in den för service

Postad 14 augusti 2005 - 15:37

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Till Patrik G. Det är ju därför han lämnat in den för service

<{POST_SNAPBACK}>

ok

Postad 14 augusti 2005 - 15:42

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Som tyskarna säger, alles klaar?

Redigerat av Lorryquai, 14 augusti 2005 - 15:44.

Postad 14 augusti 2005 - 15:56

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Som tyskarna säger, alles klaar?

<{POST_SNAPBACK}>

jajamen det är solkart.
men jag tvivlar iofs på att "blocken" i bilden försvinner bara för att man lämnar in den på service.
låter mer som det beror på kablarna eller dvd spelaren

Redigerat av Unregistered1008, 14 augusti 2005 - 15:57.

Postad 14 augusti 2005 - 15:59

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Men om det inte är några block på den ena men på den andra så är det väl nåt som är fel eller? Så då bör de kunna åtgärda det eller annars så får han väl en ny plasma

Postad 14 augusti 2005 - 17:39

Micckee
  • Micckee
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
har en Samsung PS-42S5HX bilden är bra via tv analogt, men när jag kör dvd tycker jag inte bilden är helt kanon, hur ändra svärta? kör med scart rgb och dvdspelare sony rdr-gx300. hur mycket bättre bild blir det med komp än med scart rgb?

Redigerat av Micckee, 14 augusti 2005 - 17:39.

Postad 14 augusti 2005 - 19:26

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Håller på att hjälpa min far med att tweaka sin S5:a lite med filmer som L.O.T.R ,Resident Evil och Pirates of the carribean, men får en hel del blödningar.
Det finns en speciell scen i början av Resident Evil där dom fastnar i hissen som är väldigt bra att tweaka med men jag får inget bra resultat.
Min Pana 500:a klarar detta galant och det borde gå att minska dessa defekter på denna skärm ochså, för fabriksinställningarna verkar inte vara så mycket att ha.

Har ni några bra inställningar som påverkar dessa blödningar?

Postad 14 augusti 2005 - 20:40

adhoc76
  • adhoc76
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
SVÅRT!

Var på POWER idag och de hade S5H och de körde MTV på den. Bredvid fanns Panasonic PA50E. Det jag märkte och som var väldigt skumt var att ingen av dessa var särskilt bra. Om man säger så här: S5H var onaturligt röd. En rödhårig tjej blev till exempel knallröd fast hon säkert inte var det. Alla var solbrända o.s.v. Pannan däremot var för svart. En tjej som var mörkhårig i Samsungen var svarthårig i Panasonicen.

Jag frågade en tjej som jobbade där om vad de körde med för signal, men hon hade ingen aning om det. Nåt var ju onekligen fel! Man blir ju rädd för att köpa Samsungen när den ger så röd bild som den bild jag såg idag. Inte imponerande alls!

Den som var absolut bäst var hitachi 42PD7200. De andra var inte ens i närheten! Den matades separat med någon annan signal - troligen nån DVD.

Så frågan blir nu: har läst hela forumet, men blir inte klokare av det. Den ena säger si och den andra så. Törs man köpa Samsungen - eller är det inget bra köp? Måste man vara hemma-fixare och ha sin egen tekniker för att ställa in den så man får vettig bild??

Postad 14 augusti 2005 - 20:52

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Det där att hon var röd i nyllet är nog inga problem. Det är nog bara att ändra i inställningarna.

Postad 14 augusti 2005 - 20:56

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Denna tv har tendensen til att bli röd, men det blir mindre och mindre med tiden. Min är inte lika röd som när den var ny. Sen att du tyckte att båda tv:sarna sög kan ju inte vara så svårt att list ut, du var trots all på POWER. Inte konstigt att personalen inte visste nåt.

Mvh Lorryquai

Postad 14 augusti 2005 - 21:18

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Patrik G: Vet inte vad du har för digitalkamera men jag ser exakt samma problem på din bild som våra plasmor. Dåliga mörka färgövergångar i det svarta. Kanske är din kamera vad vet jag.

Om det ska vara så här så har samsung gjort ett stort misstag med att spara in pengar på svärta hanteringen och det kommer de nog få höra isf.

Får se vad teknikerna säger nästa vecka

Postad 15 augusti 2005 - 08:49

Unregisteredd6b26766
  • Unregisteredd6b26766
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Plasman var väldigt rödfärgad innan jag började ändra färgerna.
VGA ändrade jag i datorn och har nu bra bild. Låter bra att färgerna stabiliseras efter en tids inkörning!

Har även köpt 950 DVD:n och testat lite. Körde bränd skiva via HDMI och märkte verkligen av att kvaliten på bränningen inte var den bästa! Kanon bild med köpefilm dock!!! ;) Kör 950 både via Komponent och HDMI. Via Komponent blir ansiktena väldigt solbrända. Dock funkar brända skivor bättre via komponent. Använder 1080i. Vid uppspelning med brända skivan jag testade så hade DVD tror jag svårt att skilja på liknande färger Gult och gult vid snabba rörelser blev pixliga.

HDMI kabeln jag använder är den som följde med! en 2 meters. följde också med en DVI->HDMI kabel.

En fråga: Blir bilden bättre med bättre HDMI kabel eller märker man inte skillnad? Någon som testat olika kablar?

Postad 15 augusti 2005 - 08:53

Unregisteredd6b26766
  • Unregisteredd6b26766
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Tillägg: Kör PS2 via komponent. Dragit DVD 950 och PS2 via Förstärkaren. = kanon bild.

Fråga: Blir eran plasma väldigt varm? Det sitter ju ingen fläkt i denna plasma.
Knäpper till som f..n när plasten och glaset expanderar.

Postad 15 augusti 2005 - 11:53

Cubar
  • Cubar
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hmm... Jag har också fått problem med att den blåa ringen lever sitt egna liv och blinkar lite när som. Den blinkar när jag kör filmer genom en laptop :) men inte när jag ser på analog tv. Har inte provat DVD-spelaren ännu.

Någon som vet om den blå ringen går att stänga av manuellt?

//Cubar

4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.