Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 oktober 2010 - 19:09

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Spelar era boxar in dagens inspelningar?
Min box med V 2.3.0. placerade söndagens inspelningar sist i listan och struntar i att spela in dom.

Redigerat av LabanV, 31 oktober 2010 - 19:13.

Postad 31 oktober 2010 - 20:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Spelar era boxar in dagens inspelningar?
Min box med V 2.3.0. placerade söndagens inspelningar sist i listan och struntar i att spela in dom.

Det var en bugg i den gamla mjukvaran, att man var tvungen att sätta om inspelningarna efter vinter/sommartid vet inte hur det är med den nya, har inga satta för idag

Postad 31 oktober 2010 - 20:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Startade upp boxen i morse, då uppdaterade den klockan och den verkar spela in Dexter just nu.

så ja, den fungerar idag.

Postad 31 oktober 2010 - 21:42

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0
Fått ett nytt problem: Om jag spelar in en kanal så kan jag inte titta på någon annan kanal utan jag får en grå bild med "Problem med att ta emot signalen" och OK knapp som bara ger en helt grå bild.
Jag har två kablar och v. 4.20.15 och ca. 18 timmars utrymme kvar på hårddisken.
:)

Postad 31 oktober 2010 - 22:13

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
någon som har mer info om en uppdatering till som verkligen gör boxen funktionsduglig?

.15 uppdateringen gjorde absolut ingen förbättring för min del ... är rätt förbannad på möget nu...

Postad 01 november 2010 - 06:12

toy2me
  • toy2me
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

någon som har mer info om en uppdatering till som verkligen gör boxen funktionsduglig?

.15 uppdateringen gjorde absolut ingen förbättring för min del ... är rätt förbannad på möget nu...

Kanske inte mycket till info men jag pratade med teknik för någon dag sen och de sa någonstans mitten av nov--->mitten dec.
Var också totalförbannad, ville ha en box med gammal fw (fick inte) alt. säga upp abb. (gick inte) utan det blev som sedvanligt en gratismånad som ett litet plåster på ett gigantiskt sår.

Postad 01 november 2010 - 10:54

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Igår hände ytterligare en sak som verkar vara en fortsättning på REC/EPG problemet:

En inspelning pågick när boxen var avstängd. Satte igång boxen och fick då tryck EPG och sen välja kanal för att kunna se någon annan kanal. Sen kunde jag bara se den kanalen, det gick inte att byta till någon annan. I kanallistan fanns inga kanaler men i EPG'n låg allt som vanlig, men det gick inte att byta till någon annan kanal.
Stängde av och satte igång igen, gick inte, samma sak.

Körde med strömbrytaren på strömsladden men samma sak igen.
Stängde av inspelningen och provade igen, då startade inspelningen igen och samma sak hände.
Stängde av inspelningen, tog bort den schemalagda serie-insp. och fick sen köra "Knapp-på strömsladd" igen.

Då kom kanalerna tillbaka i kanallistan.

Helt ###### offattbart usel mjukvara!

Redigerat av Melmac, 01 november 2010 - 11:03.

Postad 01 november 2010 - 11:30

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0
Jaha, nu har det gått 55 dagar eller 336 arbetstimmar/42 arbetsdagar och CD säger att dom gör allt för att lösa problemen vi, några få har fått efter deras uppdatering som skall ge oss en "stabilare" box som är mer användar vänlig. Cd gillar också att hänvisa oss till deras hemsida där dom håller oss uppdaterade, så här fint fomulerar dom det:

"Vi fortsätter att hålla er uppdaterade så fort vi har ytterligare information: http://www.canaldigi...-nya-mjukvaran/
Bästa hälsningar, Martina."

Tyvärr verkar dom inte ha någon information då denna sida uppdaterats en gång på nästan 2 månader.
Man vet inte om man ska skratta eller gråta, CDs kundvård är helt obefintlig.

Jag har också vart med om att ljudet i centerhögtalan försvunet totalt. Det var för några veckor sen.
Programmet var "Starke Man" reprissändning på SVT HD med DD5.1 ljud. Helt plötsligt hördes bara fågelkvitter i sidohögtalarna inget prat hördes alls. Jag orkade inte testa och krångla utan ändrade till stereo för att slippa problemet.
Detta är troligtvis inte CDs fel eftersom inget hitintills vart det, utan antingen är det SVTs fel ,kabelbrott eller användar relaterat (om ni frågar CD).
Men jag utgickfrån att det var nått med boxen då jag aldrig vart med om detta tidigare, och mitt förtroende för denna boxen är lite sådär just nu :)

Helgen sammanfattar jag annars så här:
Boxen hängde sig bara två gånger med "problem med signal" i samband med inspelning.
Av ett program som var 1 timma långt blev bara 12 minuter inspelat i början av programmet.
Och jag saknar fortfarande BRA BILD!

Redigerat av B BUS, 01 november 2010 - 11:39.

Postad 01 november 2010 - 11:42

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
Hej är ny ägare till denna box och jag har problem med att jag får mosik mönster på bilden när jag tittar på inspelat matrial från hårddisken. men spolar jag tillbaka och tittar på samma ställe som jag såg störningarna så ser jag inga störningar utan det rullar på fint :). blir så en eller två gånger på varje inspelning. Har 68% i signal styrka på antenn 1 och 71 på antenn 2.

Nån som vet vad det kan bero på?

Ska även tillägga att jag ska få boxen ut bytt för att den nuvarande låter som en jetmotor lite till och från.

har senaste mjukvaran: 4.20.15

Redigerat av 91robe, 01 november 2010 - 11:44.

Postad 01 november 2010 - 11:44

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0
HaHa,, jag är bara tvungen att hacka lite på detta sitatet från CDs hemsida.

"Många tycker att förändringen är till det bättre men några har haft synpunkter på hur den skulle kunna förbättras ytterligare"

Hmm, dom kan utrycka sig fint, har nog vart på kurs.

Postad 01 november 2010 - 11:58

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Hej är ny ägare till denna box och jag har problem med att jag får mosik mönster på bilden när jag tittar på inspelat matrial från hårddisken. men spolar jag tillbaka och tittar på samma ställe som jag såg störningarna så ser jag inga störningar utan det rullar på fint :). blir så en eller två gånger på varje inspelning. Har 68% i signal styrka på antenn 1 och 71 på antenn 2.

Nån som vet vad det kan bero på?

Ska även tillägga att jag ska få boxen ut bytt för att den nuvarande låter som en jetmotor lite till och från.

har senaste mjukvaran: 4.20.15

Dom här mosaikmönsterna beror på boxen och har inget med signalstyrkan att göra, din signalstyrka är nog så bra man kan få. Detta problemet med mosaikmönster är en av alla saker CD säger dom skall fixa till nästa uppdatering.

Jag har senaste tiden gnällt mycket här, men min box alltid vart tyst och jag hoppas du får en tyst utbytesbox.

Redigerat av B BUS, 01 november 2010 - 12:02.

Postad 01 november 2010 - 12:05

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
Måste bara såga att jag är förvånad hur lätt det var att ställa in cds parabol tog ca 30 min så var allt klart. Och det har regnat och blåst nästan hela veckan och jag har inte haft några som helst problem med hd kanalerna och dom vanliga. Men vi får väll se när snön kommer.

Postad 01 november 2010 - 13:04

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Hej !

Vad heter denna HD-box om man skall lägga in den till en multifjärr ?

Skall man välja Sagem eller Canal Digital som tillverkare ?

Ingen som hört något om en ny mjukvara snart ?

mvh

Postad 01 november 2010 - 13:25

toy2me
  • toy2me
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Vad heter denna HD-box om man skall lägga in den till en multifjärr ?
Skall man välja Sagem eller Canal Digital som tillverkare ?

Digital-/satellitbox--->Parabol--->CanalDigital--->HD PVR 101-st (detta gäller Harmony)

Postad 01 november 2010 - 13:35

XanderHook
  • XanderHook
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jaha, efter år som nöjd användare fick jag allt småstrul med .14. Det funkade väl, även om det var irriterande med omstarter och Rec-konstigheter.
Så uppdatering till .15: boxen står och tuggar i Init-läge. Startar bara om strömmen varit bruten minst en kvart. Stänger jag sen av den startar den inte alls...

Och jag som gladde mig åt den nya 42" plasman och att NBA startar på espn America HD... Istället ingen tv alls - åtminstone till nytt nätagg kommer "om några dar".

Ni som fått nytt, löser det init-hängningen?

Mvh
Nöjd förr, mycket missnöjd nu

Postad 01 november 2010 - 13:48

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Skickade ett mail till C.D. och beklagade mig över deras usla mjukvara och beskrev felet som uppstod som jag nyligen skrev om. Detta är vad jag fick till svar:

Vi skulle behöva felsöka telefonledes tillsammans med dig. Kontrollera signalnivån, om den överstiger 65-67% på en av- eller båda dina kablar från parabol till box så är den för hög och mjukvaran kan inte hantera den vilket leder till kanaltapp samt problem i inspelningmiljön.

Vi erbjuder olika alternativ för justering av signal om det skulle vara aktuellt.

Ska man ha under 67% signalstyrka för annars ballar boxen ur? Det var det dummaste jag hört.
Isåfall får de ändra på hur de presenterar signalstrykan.
67%=100% Man blir ju mörkrädd!

Postad 01 november 2010 - 14:53

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Ska man ha under 67% signalstyrka för annars ballar boxen ur? Det var det dummaste jag hört.
Isåfall får de ändra på hur de presenterar signalstrykan.
67%=100% Man blir ju mörkrädd!

jag ringde CD om liknande problem en gång och då började hon jag pratade med att jiddra om att jag kanske hade för hög signalkvalitet, och ville veta vilka procent jag hade på vissa frekvenser. Men eftersom jag ringde från jobbet kunde jag inte svara på detta just då. Då pratade hon om att jag skulle ha bäst insignal på LNB2.
Jag drog slutsatsen av detta samtal att dom försöker komma med en massa blaha blaha istället för att säga som det är,,, SKIT.
Men det skulle va kul om någon kunde bekräfta om man kan ha för bra motagning, har för mig att någon som jobbat som instalatör utalade sig tidigare här i "tråden" om att det inte går.

Men under 67% har nog inte många.

Ni som fått nytt, löser det init-hängningen?

Mvh
Nöjd förr, mycket missnöjd nu

Jag tror att det hjälper, verkar helt knäppt men nytt agg har hjälpt mot mystiska saker på denna box förr.

Redigerat av B BUS, 01 november 2010 - 14:55.

Postad 01 november 2010 - 15:24

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
Ny bugg vid uppspelninga av tidigare inspelat material.
Kollade på Drift style från Rush HD. Hade kollat ca halva avsnittet utan några större konstigheter förutom att bilden hackade till/mosaik.
Men en stund senare så puasade inspelningen. Trycker på play igen och den fortsätter några minuter för att sedan tappa allt ljud.
Pausar, sen play igen och då var ljudet tillbaks.

Postad 01 november 2010 - 16:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ny bugg vid uppspelninga av tidigare inspelat material.
Kollade på Drift style från Rush HD. Hade kollat ca halva avsnittet utan några större konstigheter förutom att bilden hackade till/mosaik.
Men en stund senare så puasade inspelningen. Trycker på play igen och den fortsätter några minuter för att sedan tappa allt ljud.
Pausar, sen play igen och då var ljudet tillbaks.

Har också sett detta, tyvärr verkar det som boxen inte orkar spela upp HD material, det är ju en brist på en HD box kan ju tyckas. Ska kolla med CD i morgon, de ska ju ha fått in nästa mjukvara för test, kan ju vara intressant hur det går med den, det borde vara den första som täcker något av de som vi anmärkt på med -14

Postad 01 november 2010 - 17:59

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Har ju helt tröttnat nu och skulle beställa en VU+ Duo. Tja, kollade banken och pengarna räckte inte och så börjar forumfolk jiddra om Paring 2010/våren 2011och då får man lägga ut ytterligare 700 kr på en godkänd Conax-modul-
Sedan råkar Leatherface nämna risken med att det blir CI+ på HD kanalerna. Men det stödjer väll inte denna box?
Kan vi, för evig tid, avhysa CI+-hotet för Sagemboxtrötta medmänniskor?

OBS, fattar inte riktigt vad CI+ betyder mer än att de med en Dreambox inte gillar detta. Egentligen ska man ju inte skriva om saker man inte fattar men gjorde det ändå, förlåt.

Ingen som kommit på ett fulknep att få in den gamla senaste fw? Är denna box den första folk desperat vill backa tillbaka till äldre FW eftersom de vill ha en fungerande box?

Redigerat av ruva, 01 november 2010 - 18:09.

Postad 01 november 2010 - 19:08

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Ska kolla med CD i morgon, de ska ju ha fått in nästa mjukvara för test, kan ju vara intressant hur det går med den, det borde vara den första som täcker något av de som vi anmärkt på med -14

Bra, kolla om det är så att man kan ha för bra motagning/signalkvalitet.

Visst är det konstigt att CD inte kan erbjuda fler alternativa boxar till sina kunder så vi som är kunder vågar köpa en ny fungerande maskin utan att riskera att CD gör den oduglig innom ett år. Det vore ju lättare för CD att godkänna en massa boxar och på det sättet flytta alla problem med buggar och fel direkt till tillverkarna av boxarna.
Dom kan ju inte längre hävda att dom vill testa och ha kontroll på vad deras kunder använder för att det ska vara bästa kvalitet som dom har kontroll på till deras kunder.
Det är nu bevisat att dom inte bryr sig varken om kunder eller kvalitet, dom kan ju omöjligt testat denna nya mjukvara alls.
När man pratar med kundtjänst får man uppfattningen att dom själv använder BOXER eller Viasat eftersom det alltid låter som om dom aldrig verken sett eller hört talas om problemet man beskriver.

Postad 01 november 2010 - 20:47

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Visst är det konstigt att CD inte kan erbjuda fler alternativa boxar till sina kunder så vi som är kunder vågar köpa en ny fungerande maskin utan att riskera att CD gör den oduglig innom ett år.

Det vill säga: att låsa in kunden.
Ja, du får boxen för 2000 kr om du binder dig 2 år.
Nej, den går inte använda till annat, du måste ha vårat kort i maskinen.
Nej, du kan bara titta på de kanaler vi tillåter.
Nej, du får den inte gratis hur mycket du än tjatar.

Redigerat av ruva, 01 november 2010 - 20:49.

Postad 01 november 2010 - 21:59

Vigilante
  • Vigilante
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Mute bugg finns kvar samt "dålig" bild i hd kanaler. Känns inte riktigt som hd.

Postad 01 november 2010 - 22:34

Unregisterede99ff3a2
  • Unregisterede99ff3a2
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
När vi fick senaste uppdateringen av mjukvaran fick vi även sämre bild och ljud (blockig/hackig bild och avbrott/"skvättar" i ljudet) på marksända kanaler, särskilt TV4 Göteborg. Vi har fri sikt till TV-masten i Brudaremossen och kanonbra signal i antennen, alla våra andra Boxer-mottagare har inga som helst problem. Kan signalen vara för bra? Varför har det fungerat bra tidigare i så fall?

Med gamla mjukvaran hade vi inga problem med marksända kanaler men däremot med satellitsända HD-kanaler vilka fungerar mycket bättre nu.

Är det någon som känner igen detta eller har fått någon förklaring från CD?

Postad 02 november 2010 - 10:04

decahb
  • decahb
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Jaha...

Någon som har en bra lösning till mig;
Har gjort allt;

Ringt och skällt på CD, flertalet gånger, hjälper ej...
Fått ny nätdel
Otaliga uppdateringar, hjälper Ej !!

Har haft boxen nu i 3 år + ngra månader och den hara bara blivit sämre och sämre,
Innan var ju faktiskt bilden bra, nu är den också kass precis som resten av boxen.

Problemet är ju att CD har de kanalerna som jag vill ha + att det funkar bra med standard boxarna i de andra rummen.

Skall jag skaffa en annan pvr box, i såfall vilken, vill ha "plug n play" setup, alltså bara plugga i och så funkar det,,,,

Det som stör mig mest är eg CD helt USLA kundvård, de skyller på allt, och säger bara ngt mumbo jumbo så att man skall lägga på och testa. Ingen tar sitt ansvar, tror mig har provat både vara trevlig och asförbannad....

Helt uppgiven är jag....

DECA

Postad 02 november 2010 - 10:59

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
B BUS:

Jag har själv jobbat med att sälja digital-TV produkter. Den enda gång man fick problem med för hög signal var om man t.ex. hade en boxer-box med mastförstärkare uppe vid antennen och sen bodde nära sändarmasten. Då förstärktes signalen tills den "slog i taket" vilket gjorde den oanvändbar för boxen. Då snackar vi att man ligger upp emot 100% och genom förstärkning mer än det. Men aldrig runt 65%, det är ju bara löjligt.

Sätter man in en dämpstats ås lär ju bilden försvinna vid kraftigt regn, snöfall, storm och åska mycket lättare. Jag hade helst velat ha en signalstyrka på över 80% för att säkerställa bilden vid olika typer av väder.

Postad 02 november 2010 - 11:02

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Jaha...

Någon som har en bra lösning till mig;
Har gjort allt;

Problemet är ju att CD har de kanalerna som jag vill ha + att det funkar bra med standard boxarna i de andra rummen.

Skall jag skaffa en annan pvr box, i såfall vilken, vill ha "plug n play" setup, alltså bara plugga i och så funkar det,,,,

Helt uppgiven är jag....

DECA

Suck,,, det är inte lätt när alternativen är så få.
Jag var själv ett tag inne på en technisat:
https://www.prisjakt...kt.php?p=672442
http://www.technisat..._S_,en,64-15111
http://www.jrs-elekt...e/HDS2X 500.BMP

Nackdelen är priset och att man bara kan spela in en hd kanal åt gången.
Den diskuteras mycket på Norska AV Forum och många verkar va nöjda med den.

Se mer här:
https://www.minhembi...howtopic=256939

Det du skriver Melmac låter helt lågiskt, att om man använder förstarkare kan det bli typ distrution.

Redigerat av B BUS, 02 november 2010 - 11:05.

Postad 02 november 2010 - 12:54

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Fick lite svar från CD:

Nästa mjukvara:
- Vi fick en mjukvara för ca två veckor sedan men den var för dålig så den stoppade vi efter några dagar. Nu fick vi en ny igår som vi nu ska börja testa.

Om problemet med dålig signal:
- Den enda gången en stark signal skapar problem är när en kund har endast en kabel ansluten och man har en signalstyrka på 65% eller högre. Då kan det ”läcka” över på den andra ingången och boxen tror att det finns en kabel ansluten där och då försöker den använda den tunern för alla horisontella kanaler av någon anledning. Vilket då innebär att man får Ingen signal på de horisontella kanalerna.

Slutsats, att med två kablar så är det någon annat problem än för hög insignal

Postad 02 november 2010 - 15:07

JonasAndersson
  • JonasAndersson
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Har precis beställt Canal Digital med Familjepaketet och den inspelningsbara boxen. Jag har en Samsung Full HD tv och har tänkt koppla samman allt med HDMI och undrar nu om det går att styra boxen via HDMI med den vanliga fjärren. Min Onkyo AV-reciver funkar det nämligen med

Postad 02 november 2010 - 16:25

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Det där med att signalen kan "läcka" till Tuner 2 verkar ju vara ett rikigt hårvarufel. Man kan ju undra om signalen "läcker" över till själva tunern eller genom signalbanorna på kretskortet. Är det det första borde man kunna skärma av tunerna från varandra.
Känns som om att det använt för billiga mösterkort alt. komponenter som inte issolerar signalen tillräckligt.

Postad 02 november 2010 - 16:47

Andhy
  • Andhy
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej!

Gå in på denna länken och ge dom ett litet tips, SVT Plus

http://svt.se/2.1097...amp;lpos=lasMer

Ju fler vi är som klagar där...., kanske får CD att tänka till lite mer om val av dekodrar, speciellt inspelningsbara HD dekodrar.
Jag har tröttnat iaf. på CD:s dimmridåer, händer ju inget!

/Andhy

Postad 02 november 2010 - 16:54

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Har precis beställt Canal Digital med Familjepaketet och den inspelningsbara boxen. Jag har en Samsung Full HD tv och har tänkt koppla samman allt med HDMI och undrar nu om det går att styra boxen via HDMI med den vanliga fjärren. Min Onkyo AV-reciver funkar det nämligen med

Hoppas att du har tur och får bra HD signal till din Full HD TV via HDMIn.
Ska du ha nytta av DD 5.1 ljud via din Onkyo funkar det inte med HDMI kabel just nu (inte för mig iallafall).
Angående fjärren till TVn vet jag inte. Jag kan därimot styra Boxen med min Onkyo fjärr.
Tvn använder jag aldrig fjärren till, den används mer som monitor, kanalerna ändrar jag på boxen och ljudet på min Onkyo.

Postad 02 november 2010 - 16:58

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Det där med att signalen kan "läcka" till Tuner 2 verkar ju vara ett rikigt hårvarufel. Man kan ju undra om signalen "läcker" över till själva tunern eller genom signalbanorna på kretskortet. Är det det första borde man kunna skärma av tunerna från varandra.
Känns som om att det använt för billiga mösterkort alt. komponenter som inte issolerar signalen tillräckligt.

950MHz - 2150 MHz är ett riktigt besvärligt band. Signalen kan gå i luften, i jordplan mm.
Om sedan ingångsteget som inte har någon signal drar upp förstärkningen till max är det inte så konstigt att lite plockas upp från andra ingången.

Postad 02 november 2010 - 20:41

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Kan ju vara så att det blir fel anpassning av ingången om den inte är lastad med LNB kabeln därför läckage. Vore det inte smartare att lasta den oanvända ingången med en kabel (kanske behövs ett horn också) borde man väl kunna lägga var som helst? eller kan man skaffa en 50ohms anpassare istället? Detta borde vara bättre än att dämpa den ingång som man har ansluten.

Idag när jag startade så fanns det ingen EPG data, den kom först efter omstart. Första gången jag sett detta!

Postad 02 november 2010 - 21:20

Unregistered356d76bd
  • Unregistered356d76bd
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Nu har min äckliga box pajjat helt:(
Tur att man hade sin Samsung 9500 via ci kvar.
Vilken ###### skillnad på box!
Användarvänlig och snabb trots att den är ifrån dacke fejden.
Gjorde kanal sökning och fick in styvt 900 kanaler på mina fyra huvud så nu blir det till att sålla.
Synd att den bara har två kanal stereo annars skulle jag aldrig bytt ner mig till cd box.
tv1 och tv2 har tydligen ändrar något så den får jag inte bild på men jag ska försöka hitta vilken frekvens dom ligger på.
Kanske någon här som har koll på det?

Postad 03 november 2010 - 06:53

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

..tv1 och tv2 har tydligen ändrar något så den får jag inte bild på men jag ska försöka hitta vilken frekvens dom ligger på.

SVT1 & 2 finns på
1W 11421 H SR= 24500
(Network= 70, Transp ID= 44)
http://www.lyngsat.com/1west.html
http://www.lyngsat.c...naldigital.html
(Jag använder regionalversioner med SID= 3034 & 3008 som jag inte hittar i Lyngsats lista)

Postad 03 november 2010 - 09:17

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0

Hoppas att du har tur och får bra HD signal till din Full HD TV via HDMIn.
Ska du ha nytta av DD 5.1 ljud via din Onkyo funkar det inte med HDMI kabel just nu (inte för mig iallafall).
Angående fjärren till TVn vet jag inte. Jag kan därimot styra Boxen med min Onkyo fjärr.
Tvn använder jag aldrig fjärren till, den används mer som monitor, kanalerna ändrar jag på boxen och ljudet på min Onkyo.

Jag får iaf ut 5.1-ljud till min onkyo tx-sr606 och jag kan även styra boxen med onkyo-fjärren förutom att kunna höja och sänka ljudet på boxen..

Postad 03 november 2010 - 09:23

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Skaffade ny leksak i helgen, en lite spelare/hemmabio som bland annat kan spela upp tub-filer (oj vad kul... ;) )

Nåja, ett litet kollage, GUI mot GUI.
Nu gör detta det hela inte rätta, men skillnaden är ändå lätt att se. Canal Digital, gör om, gör rätt. Det finns vissa vetertagna principer om vad för färger och fonter som fungerar bra ihop.
Båda är tagna med samma kamera, samma position, samma TV, samma upplösning (1080i) och färgrymd sänt till TVn

Bifogad fil  TV_lek.jpg   142,46K   52 Antal nerladdningar

Postad 03 november 2010 - 10:48

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Jag får iaf ut 5.1-ljud till min onkyo tx-sr606 och jag kan även styra boxen med onkyo-fjärren förutom att kunna höja och sänka ljudet på boxen..

Ja så är det för mig med, men jag får inte 5.1 ljudet att funka via HDMI utan fick plocka fram min gamla SPDIF kabel för att få 5.1- ljudet att funka efter uppdateringen.
Och ljudet på boxen behöver jag inte ändra, det gör jag ju på min onkyo 606a.

Postad 03 november 2010 - 10:57

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0
Nu är det nog så att CanalDigital har lagt ner stor möda och mycket testande för att lyckas få fram denna senapsoranga fula färg som tillsammans med vitt och svart även används som deras färger i deras logga och hemsida. Deras logga syns ju väl nu i den nya programvaran, den tar dom nog inte bort för att skapa utrymme till annat. :D

Jag tittade på CDs nya kom igång guid och konstaterade att jag faktiskt har bättre och tydligare text på min GUI än vad dom har, kolla själv ;)
http://www.canaldigi...nal-Digital.pdf

Redigerat av B BUS, 03 november 2010 - 11:34.

Postad 03 november 2010 - 12:12

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Fick lite svar från CD:

Nästa mjukvara:
- Vi fick en mjukvara för ca två veckor sedan men den var för dålig så den stoppade vi efter några dagar. Nu fick vi en ny igår som vi nu ska börja testa.

Om problemet med dålig signal:
- Den enda gången en stark signal skapar problem är när en kund har endast en kabel ansluten och man har en signalstyrka på 65% eller högre. Då kan det ”läcka” över på den andra ingången och boxen tror att det finns en kabel ansluten där och då försöker den använda den tunern för alla horisontella kanaler av någon anledning. Vilket då innebär att man får Ingen signal på de horisontella kanalerna.

Slutsats, att med två kablar så är det någon annat problem än för hög insignal

Är det någon mjukvara som ligger ute för betatestare? Som går att forcera ner som det gick med .15?

Postad 03 november 2010 - 14:20

tompa59
  • tompa59
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej
Denna tråd är ju extremlång, 8500 inlägg snart. Jag håller på och velar mellan att satsa 2 år på Boxer HD med en nyläppt box eller att välja CD med denna box och ett bättre kanalutbud.
Är det så att det är många "normalanvändare" som har problem eller är dom flest nöjda med denna. Jag ringde CD och dom sa att dom inte hade någon ny på gång trots att denna är från 2007. Borde det inte vara dags för ett generationsbyte? Törs jag????

Redigerat av tompa59, 03 november 2010 - 14:21.

Postad 03 november 2010 - 14:23

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Är det någon mjukvara som ligger ute för betatestare? Som går att forcera ner som det gick med .15?

Nej, det dröjer nog ytterligare några veckor är min gissning

Postad 03 november 2010 - 15:35

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Jag ringde CD och dom sa att dom inte hade någon ny på gång trots att denna är från 2007. Borde det inte vara dags för ett generationsbyte?

Boxen är det inget större fel på, den fungerar riktigt bra med rätt mjukvara.
Mjukvaran vi fick i september är riktigt dålig. Har man rätt box, tv och nätdel fungera det ofta, men har man otur med sina prylar fungerar den inte alls.
Mjukvaran kommer säkert att fixas men om det tar två veckor eller två år återstår att se.

Postad 03 november 2010 - 16:51

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag ringde CD och dom sa att dom inte hade någon ny på gång trots att denna är från 2007. Borde det inte vara dags för ett generationsbyte? Törs jag????

Du törs.

Frågade även jag vad som var på gång och det enda svaret jag fått är att mycket är på gång men inget kan sägas. Ny box vette tusan när de kommer med men jag instämmer i att de borde uppdatera sin boxar egentligen.
att de än säljer denna
Postad bild
box är för mig förunderligt men nu är vi OT och diskussioner kring den tas i en annan tråd.
I Norge säljer de istället
Postad bild
och till ett lägre pris! 499 kr är deras standardpris till kund för denna...
men OT så det skriker om det.

Jag säger som sagt, du vågar...

Postad 03 november 2010 - 18:34

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Hej
Denna tråd är ju extremlång, 8500 inlägg snart. Jag håller på och velar mellan att satsa 2 år på Boxer HD med en nyläppt box eller att välja CD med denna box och ett bättre kanalutbud.
Är det så att det är många "normalanvändare" som har problem eller är dom flest nöjda med denna. Jag ringde CD och dom sa att dom inte hade någon ny på gång trots att denna är från 2007. Borde det inte vara dags för ett generationsbyte? Törs jag????

Våga kan man men jag avråder helt och fullständigt att skämma bort sig med Canal+ fantastiska utbud med att köpa denna experiment-box. Vänta tills fler märken kommer ut med DVB-T2 för det verkar som om samma tillverkare har lite problem med Marknäts- boxen också.

Spelar du sällan in kan du slå till men annars avråder jag. Du kan idag inte lita på att boxen gör sitt jobb. Och den dag du kanske slutar med Canal+ får du slänga boxen för den fungerar inte utan deras kort. Inte ens till marknätet.

Redigerat av ruva, 03 november 2010 - 18:36.

Postad 03 november 2010 - 19:42

Belzhadar
  • Belzhadar
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Håller med föregående inlägg.
Skaffa inte en inspelningsbar hdbox från CD om du inte känner att du orkar med att trixa och krångla med den vad du än skall göra.
Om du provat en sådan där skitbillig kinesisk ipodkopia som massproducerades för en fyra fem år sedan, så hade dessa ungefär samma behov av specialknep och trixande, för att göra det man ville, som denna box har.
Vill du ha en box som gör det den ska på ett enkelt och smidigt sätt, skall du hålla dig borta från denna boxen. Kan säga att jag drar mig så för att starta boxen, att jag knappt alls kollar på tv längre.
Ville se äntligen hemma igår, tog ca tio minuter innan jag lyckats övertala boxen att den skulle visa det programmet för mig, och att jag gärna ville ha ljud också.

Behöver du inte inspelningsmöjligheterna, skaffa den vanliga hd boxen i stället, den är inte perfekt, men den är en ljuv dröm jämförd med den inspelningsbara.

Postad 03 november 2010 - 21:21

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Kan ju fylla på med ett exempel på kvällen tittande. Hade satt Brottet mm som serieinspelning. Fick ett nytt kort av Canal Digital som jag satte i i går. Upptäckte att alla serieinspelningar då försvann. Tyvärr såg jag det idag. Fem minuter in i avsnittet tryckte jag på rec för sambon ville se det inspelade avsnittet av BSF men meddelandet om att annan inspelning pågår kom fram. Jo, spelar in även Berg flyttar in men det går ju att spela in två program. Hemska skitbox! Vet inte om det blir inspelat ändå, men som med denna box, man lever på hoppet.

Avråder alla som tänkt skaffa ett abonnemang och köpa en HDTV PVR av Canal Digital. Fast söker ni skillsmässa eller dylikt ska ni beställa på stört ;)

.

Redigerat av ruva, 03 november 2010 - 21:22.

Postad 04 november 2010 - 18:52

XanderHook
  • XanderHook
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jaha, så fick jag ny nätdel. Kopplade in den, men inte kom den förbi blinkande init för det...

Testade att sätta i gamla kortet - och vips hoppade boxen igång! WTF?

Postad 05 november 2010 - 09:58

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Jaha, så fick jag ny nätdel. Kopplade in den, men inte kom den förbi blinkande init för det...

Testade att sätta i gamla kortet - och vips hoppade boxen igång! WTF?

Kreativt!
Detta kanske hjälper en hel del, kortrelaterat alltså!

4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.