Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34745 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 06 december 2009 - 18:00

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Skulle vara intressant att veta om vi som kunder har olika versioner av mjukvaran eller vad det är som gör att några får problem och några inte.

Jag har en version som heter; 5_0_18_052_swe

Jag har FiberLan och har samma version, dvs 5_0_18_052_swe.

Observera att den version som ni anger nu enbart är versionen på själva GUI-programvaran, dvs den del av programvara som är implementerad med JavaScript och laddas ned från Telias inloggninsserver (då timglaset visas) och som i huvudsak används för att bygga användargränssnitttet med menyer och liknande.

Nu har jag inte Telias digital-TV själv längre, så jag kan inte kolla upp hur saker ser ut nu för tiden. Men det borde finnas versioninformation för två komponenter till, dels Plugin och Platform som är de två huvudsakliga komponenterna i plattformsprogramvaran (som laddas ned då första pricken, av fem, blinkar).

Vad jag kan se i GUI-programvaran version 5_0_18_052, så kräver den version 2_0_2_5 av Plugin och 3_8_2_12 av Platform. Så minst dessa versioner borde alla ha.

Grundproblemet är väl att Telia har släppt ny programvara, utan att stega versionsnummer som redan meddelats här i tråden. Därav anledningen också att man var tvungen att dra ur sladden för att säkerställa att man fick in den nya programvaran. Så risken finns ju att även om folk till synes har samma versioner på allting, så är det inte nödvändigtvis i praktiken samma programvara (om man inte har ryckt sladden sedan Telia gjorde sin sista uppdatering). Enda sättet för alla att veta om man har den senaste, och samma, programvara är att rycka sladden och kallstarta boxen för att säkerställa att den senaste programvaran verkligen laddas in.

/Peter Cigéhn

Postad 06 december 2009 - 18:04

Dfens
  • Dfens
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Är det bara jag som blir irriterad av att se att TeliaKundservice varit inloggad i dag så sent som kl 17:31 men utan att visa någon som helst respons på alla fel som vi kunder har skrivit om här i tråden? Ett "Vi har uppmärksammat problemen och arbetar på att lösa dessa" är bättre än ingen respons alls... dåligt.

Postad 06 december 2009 - 18:22

Vrålapan
  • Vrålapan
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Nu har min fjärrkontroll låst sig fyra gånger efter senaste uppdateringen. Inget annat än att bryta strömmen och starta om hjälper. Jag sitter med en 1910-box samt Harmony fjärr + orginalfjärr så klart. Någon fler som upplever samma problem. Trodde det hade fixat till sig för det tog rätt lång tid mellan tredje och fjärde gången. :unsure:

Postad 06 december 2009 - 18:45

Unregisteredda852143
  • Unregisteredda852143
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Är det bara jag som blir irriterad av att se att TeliaKundservice varit inloggad i dag så sent som kl 17:31 men utan att visa någon som helst respons på alla fel som vi kunder har skrivit om här i tråden? Ett "Vi har uppmärksammat problemen och arbetar på att lösa dessa" är bättre än ingen respons alls... dåligt.

Med tanke på att Markus skrev klart och tydligt att han är ledig i helgen så har jag väldigt svårt att förstå din reaktion.
Sen att Markus verkar vara en riktigt engagerarad person hos Telia så förvånar det inte mig att han är inne och tittar ändå, men att begära att han ska jobba dygnet runt är verkligen för mycket begärt.

Utifrån hur Markus har tagit till sig information här på forumet tidigare vad tror du själv, att han bara skiter (i synnerhet) i dig eller att han noterar och tar med sig det som kommer upp här?

Postad 06 december 2009 - 18:56

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Blev jätte glad då jag sett att telia kommit med denna box men efter att läst specen så blir jag grymt besviken att man bara kan spela in en å samma kanal man tittar på (ADSL).
Idag med (tele2) kan jag spela in 2 kanaler och titta på den 3:e

är så himla besviken över detta med Telias box :unsure: .

Nu är det ju inte boxen det beror på utan en ADSL begränsning :blink:
Sen kan man ju tycka att alla som har ADSL och kan ha tvilling abonnemang skulle kunna få 2 strömmar till 1963 boxen istället.
Detta kommer förhoppningsvis att lösas med övergången till Mpeg4

@Telia

Det saknas ljud på Robyn live konserten från Way out west 2009

Postad 06 december 2009 - 19:01

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hej,
finns ingen lösning utom att göra som han har gjort. Har en Marantz SR6004 och det är samma sak där. Går ej att åtgärda eftersom boxen av Motorola är programmerad så (skall ej stödja förstärkare...).

Nej, det är fel. Det finns ingen programmering att inte stödja förstärkare. Tyvärr verkar HDMI/HDCP-standarden vara så luddigt skriven att trots att två tillverkare stödjer standarden och dessutom blivit testade av oberoende institut så funkar det ändå inte. Det här problemet är helt och hållet Motorolas eller förstärkartillverkaren som måste se till att deras utrustningar kan prata med varandra.

Av det skälet samt att det är nästintill omöjligt att testa sig igenom alla kombinationer av produkter så har inte Telia support på kopplingar med förstärkare, hdmi-växlare etc. Men det betyder inte att "skall ej stödja" stämmer.

Jag kör en Yamaha-förstärkare och det har fungerar felfritt hela tiden oavsett 1910 eller 1963.

/A

Postad 06 december 2009 - 19:03

Dfens
  • Dfens
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Jag har störningar på både bild och ljud, samtliga kanaler. Kör nu med en 1903. Har Stor med Canal+ Total.

Med tanke på att Markus skrev klart och tydligt att han är ledig i helgen så har jag väldigt svårt att förstå din reaktion.
Sen att Markus verkar vara en riktigt engagerarad person hos Telia så förvånar det inte mig att han är inne och tittar ändå, men att begära att han ska jobba dygnet runt är verkligen för mycket begärt.

Engagerad? Det är hans arbete. Kan han logga in här på sin fritid kan han allt ta och lägga ner 10 sek av den och skriva ihop meningen ovan som jag skrev. Sedan har jag läst flera medlemmars frågor som han ännu inte har svarat på trots att det har gått lång tid och det är frågor som inte besvarats innan så att vara engagerad är väl att ta i?

Jag förstår inte varför vissa utav er fjäskar så? Så fort det skrivs något negativt om Telia digitaltv eller "TeliaKundservice" kommer flera inlägg på raken om hur bra Markus och Telia är. Är flera av er anställda på Telia eller, man kan ju börja undra då det alltid är samma personer som utför denna "skadekontrollen"? Killen får ju betalt så...

Redigerat av Dfens, 06 december 2009 - 19:11.

Postad 06 december 2009 - 19:06

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Ytterliggare en sak för Telia att ta tag i, jag har misslyckade inspelningar från igår som inte går att ta bort, det ligger kvar under kommande inspelningar men tidpunkten är ett dygn tillbaka i tiden och när jag försöker radera dom händer inget.

Timeshift ur funktion helt eller? Kan inte få det att fungera här i alla fall.

Vill också tillägga att inspelningarna idag fungerar inte alls.

Visst kan man acceptera mindre problem när en ny tjänst introduceras men detta är under all kritik.

Sedan måste jag också påpeka att det är idiotiskt att skicka ut boxarna i slutet på veckan när nästan ingen jobbar på Telia, belastningen på er support måste bli enorm med dessa problem, dessutom kommer de väl inga buggfixar på helgen?

Redigerat av Cambo, 06 december 2009 - 19:11.

Postad 06 december 2009 - 19:20

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Markus, att ändra en inspelning för att efteråt göra den exvis återkommande, saknar jag. Efter programmering och då både före och efter inspelningen ... kanske går men jag har inte hitta det ... det går ju att justera inspelningstiden exvis, lite omständigt att ta bort och programmera på nytt.

Har inte haft några problem vid inspelning/uppspelning/Timeshift, även testat "Mina Sidor" - lovande ... Använder NAD HTRM systemfjärr = inga problem

Saknar oxå indikation om att inspelning pågår - saknas LED kan väl befintlig grön/röd blinka långsamt ... annars e min box tyst å fin (men glapp/känslig i elanslutningen)

FiberLan

Redigerat av kentrj, 06 december 2009 - 23:35.

Postad 06 december 2009 - 19:49

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Jag har störningar på både bild och ljud, samtliga kanaler. Kör nu med en 1903. Har Stor med Canal+ Total.

Engagerad? Det är hans arbete. Kan han logga in här på sin fritid kan han allt ta och lägga ner 10 sek av den och skriva ihop meningen ovan som jag skrev. Sedan har jag läst flera medlemmars frågor som han ännu inte har svarat på trots att det har gått lång tid och det är frågor som inte besvarats innan så att vara engagerad är väl att ta i?

Jag förstår inte varför vissa utav er fjäskar så? Så fort det skrivs något negativt om Telia digitaltv eller "TeliaKundservice" kommer flera inlägg på raken om hur bra Markus och Telia är. Är flera av er anställda på Telia eller, man kan ju börja undra då det alltid är samma personer som utför denna "skadekontrollen"? Killen får ju betalt så...

Tror inte du fattat att detta inte är Telia Support utan en forumgrupp som övervakas av bla Markus. Har du bråttom att få hjälp så ring 020-240 250 istället. Att gnälla på Markus som tydligt deklarerat att han har helg är dålig stil, eller menar du att han skall jobba 24/7? Han har väl rätt att surfa in här på sin fritid eller unnar du honom inte att ha det? En mer negativ/gnällig besökare än dig får man leta efter...

Postad 06 december 2009 - 19:59

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Nej, det är fel. Det finns ingen programmering att inte stödja förstärkare. Tyvärr verkar HDMI/HDCP-standarden vara så luddigt skriven att trots att två tillverkare stödjer standarden och dessutom blivit testade av oberoende institut så funkar det ändå inte. Det här problemet är helt och hållet Motorolas eller förstärkartillverkaren som måste se till att deras utrustningar kan prata med varandra. Av det skälet samt att det är nästintill omöjligt att testa sig igenom alla kombinationer av produkter så har inte Telia support på kopplingar med förstärkare, hdmi-växlare etc. Men det betyder inte att "skall ej stödja" stämmer.

Det är en intressant fråga då det är Motorola som har HDCP licensen ifrån organisationen Digital Content Protection. Enligt licensen så måste tillverkaren (Motorola) följa alla specifikationer samt utföra HDCP compliance tester. Och det är ett absolut krav i licensen att det skall fungera med repeaters (t ex AV receivers). Dock finns det ingen garanti för att två enheter som gått igenom HDCP compliance testerna verkligen fungerar tillsammans.

Det intressanta här är att Motorola har gjort compliance tester med sin egen programvara. Men vad händer nu när Telia är inne och stänger av USB portar, component video, ändrar i IR funktionerna, mm i de redan godkända boxarna? Och Telia och Motorola är faktiskt inne ändrar i HDCP koden vilket också visade sig tidigare i veckan med alla felen. Jag slår vad om att Motorola inte har gjort compliance tester med Telia programvaran.

Och enligt HDCP licensavtalet som Motorola har med Digital Content Protection så får Telia faktiskt inte sälja Motorola boxar med HDCP som inte har gått igenom dessa HDCP compliance tester hos ett auktoriserat test center. Ja jag läste faktiskt igenom avtalet och deras FAQ som hastigast. Några kommentarer ifrån Telia människorna som finns här?

Redigerat av Unregistered29650, 06 december 2009 - 20:06.

Postad 06 december 2009 - 20:01

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Ytterliggare en sak för Telia att ta tag i, jag har misslyckade inspelningar från igår som inte går att ta bort, det ligger kvar under kommande inspelningar men tidpunkten är ett dygn tillbaka i tiden och när jag försöker radera dom händer inget.

Visst kan man acceptera mindre problem när en ny tjänst introduceras men detta är under all kritik.

Sedan måste jag också påpeka att det är idiotiskt att skicka ut boxarna i slutet på veckan när nästan ingen jobbar på Telia, belastningen på er support måste bli enorm med dessa problem, dessutom kommer de väl inga buggfixar på helgen?

Hade också problem med att Timeshift slutade fungera idag men problemet löste sig genom
att göra boxen strömlös, efter den åtgärden har det fungerat.

Redigerat av Volvis, 06 december 2009 - 20:02.

Postad 06 december 2009 - 20:11

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Hade också problem med att Timeshift slutade fungera idag men problemet löste sig genom att göra boxen strömlös, efter den åtgärden har det fungerat.

Vilken tur att de nya 1963 boxarna har den här nya funktionen för snabb omstart... Man behöver bara bara röra på strömkabeln in i boxen...

:)

Postad 06 december 2009 - 20:14

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Det är en intressant fråga då det är Motorola som har HDCP licensen ifrån organisationen Digital Content Protection. Enligt licensen så måste tillverkaren (Motorola) följa alla specifikationer samt utföra HDCP compliance tester. Och det är ett absolut krav i licensen att det skall fungera med repeaters (t ex AV receivers). Dock finns det ingen garanti för att två enheter som gått igenom HDCP compliance testerna verkligen fungerar tillsammans.

Det intressanta här är att Motorola har gjort compliance tester med sin egen programvara. Men vad händer nu när Telia är inne och stänger av USB portar, component video, ändrar i IR funktionerna, mm i de redan godkända boxarna? Och Telia och Motorola är faktiskt inne ändrar i HDCP koden vilket också visade sig tidigare i veckan med alla felen. Jag slår vad om att Motorola inte har gjort compliance tester med Telia programvaran.

Och enligt HDCP licensavtalet som Motorola har med Digital Content Protection så får Telia faktiskt inte sälja Motorola boxar med HDCP som inte har gått igenom dessa HDCP compliance tester hos ett auktoriserat test center. Ja jag läste faktiskt igenom avtalet och deras FAQ som hastigast. Några kommentarer ifrån Telia människorna som finns här?

Det kan möjligtvis vara så att Motorola gör vissa anpassningar åt Telia, men vad jag förstått så gör Telia inga som helst programmeringar i firmware utan det är Motorola.

/A

Postad 06 december 2009 - 20:19

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Det kan möjligtvis vara så att Motorola gör vissa anpassningar åt Telia, men vad jag förstått så gör Telia inga som helst programmeringar i firmware utan det är Motorola.

Jag vet inte heller vem som gör vad och därför skulle det vara intressant med kommentarer ifrån Telia då det är ganska mycket som ändras. Och jag förstår inte varför man måste stänga av component video eller ändra IR funktioner så att Motorals egen IR extender inte kan användas längre.

Postad 06 december 2009 - 20:30

Unregistered920b735d
  • Unregistered920b735d
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Nu har jag inte Telias digital-TV själv längre, så jag kan inte kolla upp hur saker ser ut nu för tiden. Men det borde finnas versioninformation för två komponenter till, dels Plugin och Platform som är de två huvudsakliga komponenterna i plattformsprogramvaran (som laddas ned då första pricken, av fem, blinkar).

Vad jag kan se i GUI-programvaran version 5_0_18_052, så kräver den version 2_0_2_5 av Plugin och 3_8_2_12 av Platform. Så minst dessa versioner borde alla ha.

Tycks stämma bra med de versioner jag tycks ha:
5_0_18_052
2_0_2_5
3_8_2_15_1201-15:43

Har själv fiber.

Ni som har problem med att spela upp inspelningar från föregående dygn, har ni fiber eller adsl?

Postad 06 december 2009 - 20:41

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
För mig har PVR-boxen och PVR-funktionerna funkat klockrent sen i fredags. Inte ett problem och jag har spelat in, Tims Shiftat, och spelat in och Time Shiftat samtidigt.

Det ända negativa är att dom valt fel disk eller inte hängt upp den "rätt" för högra hdd-knaster får man leta efter. Jag tror lådan funkar lite som resonanslåda i det här fallet. Får väl öppna upp den och se om man kan fixa till nån gummiupphängning eller liknade...

*EDIT* Har fiber...

Redigerat av ktd, 06 december 2009 - 20:46.

Postad 06 december 2009 - 21:12

Suleba
  • Suleba
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Efter tredje pricken svartnar bilden och efter ett tag blir det ingen signal, har en Marantz SR7001 kopplad via HDMI till boxen.

Har box 1963.

Redigerat av Suleba, 06 december 2009 - 21:13.

Postad 06 december 2009 - 21:30

Dfens
  • Dfens
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Nu är bild- och ljudstörningarna som jag haft under dagen åtgärdade.

Tror inte du fattat att detta inte är Telia Support utan en forumgrupp som övervakas av bla Markus. Har du bråttom att få hjälp så ring 020-240 250 istället. Att gnälla på Markus som tydligt deklarerat att han har helg är dålig stil, eller menar du att han skall jobba 24/7? Han har väl rätt att surfa in här på sin fritid eller unnar du honom inte att ha det? En mer negativ/gnällig besökare än dig får man leta efter...

Varför visste jag att just du skulle svara?

Som jag redan har skrivit, kan man logga in på sin fritid och ta sig tid att läsa det som skrivs kan man, om man vill föra en god kundkontakt med sina kunder, ta 10 sek av sin dyrbara tid och skriva "Vi har uppmärksammat problemen och arbetar på att lösa dessa". Det ger så mycket mer än att ignorera det bara för att det är helg och lediga tid.

Negativ? Ja, har och har haft oerhörda problem med Telia så det är inte konstigt att man är negativt inställd.
Gnällig? Nej, om nu någon är gnällig här så är det väl du som gnäller på mig för att jag klagar.

Det ända negativa är att dom valt fel disk eller inte hängt upp den "rätt" för högra hdd-knaster får man leta efter. Jag tror lådan funkar lite som resonanslåda i det här fallet. Får väl öppna upp den och se om man kan fixa till nån gummiupphängning eller liknade...

Kommer göra något liknande när jag får min nya PVR, om den nu också låter så som min förra gjorde innan den dog.

Redigerat av Dfens, 06 december 2009 - 21:32.

Postad 06 december 2009 - 21:36

simonsimonsson
  • simonsimonsson
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Nu har min fjärrkontroll låst sig fyra gånger efter senaste uppdateringen. Inget annat än att bryta strömmen och starta om hjälper. Jag sitter med en 1910-box samt Harmony fjärr + orginalfjärr så klart. Någon fler som upplever samma problem. Trodde det hade fixat till sig för det tog rätt lång tid mellan tredje och fjärde gången. :)

Äntligen någon annan som har samma problem. Har haft problem sen i torsdags. Kan inte använda några funktioner över huvudtaget. Har en 1910 box, harmony + original, + en gammal original. Alla fjärrar är döda, utom Harmonyns "Meny" och "Video" -knapp, annars är alla andra knappar döda. Har dessutom kopplat in min gamla 1510-box, för att se om man kan kör på den lite istället. Vad händer? Jo EXAKT samma sak, efter att den tankat ner den senaste fwn. Hur sjutton löser man detta liksom? Har kapat strömmen ett par ggr men problemet kvarstår. MUCHOS MUCHOS irriterande!!

Jag har telia smart också, tror ni de kan remota dboxen och byta FW åt mig? För jag kan ju inte komma åt servicemenyerna själv, då Info inte funkar längre!

Postad 06 december 2009 - 21:42

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

Nu har min fjärrkontroll låst sig fyra gånger efter senaste uppdateringen. Inget annat än att bryta strömmen och starta om hjälper. Jag sitter med en 1910-box samt Harmony fjärr + orginalfjärr så klart. Någon fler som upplever samma problem. Trodde det hade fixat till sig för det tog rätt lång tid mellan tredje och fjärde gången. :)

Har samma problem, använder originalfjärr.

Håller med dig om att skicka ut boxar slutet av veckan inte verkar så genomtänkt. Speciellt med tanke på att det är kunderna som får buggtesta både hårdvara/uppdateringar istället för att det görs internt innan släpp.

Omstart av boxen tar numera mycket längre tid än tidigare för mig. Fler som upplever samma sak?
Hade inte haft så stor betydelse om man inte var tvungen att göra det flera gånger per dag får att tjänsten ska fungera.

Postad 06 december 2009 - 21:46

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0
Lite skvaller;

Pratade med kundservice i lördags när jag skulle aktivera min PVR-box, frågade då om HD-TV.

Kvartal 2 siktar de på.....

WHAT!

Vad hände med hösten 2008, hösten 2009 etc etc.

Postad 06 december 2009 - 22:00

Frizz
  • Frizz
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Tycks stämma bra med de versioner jag tycks ha:
5_0_18_052
2_0_2_5
3_8_2_15_1201-15:43

Har själv fiber.

Ni som har problem med att spela upp inspelningar från föregående dygn, har ni fiber eller adsl?

Jag har fiber, kör med hdmi direkt från stb till tv. De program som har vart svarta hittils efter inspelning är ifrån national geographic och discovery travel and living.

Postad 06 december 2009 - 22:18

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Hmm. Nu startade boxen precis om av sig själv. Det hände precis samtidigt som en schemalagd inspelning skulle börja. Angående inspelningar så har jag kunnat se på de jag gjort ikväll, men alltså inte på de som jag gjorde igår.

Har för övrigt också fått upp två skumma poster i listan över inspelningar. Båda inspelningsnamnen börjar på "asset_" och har datum som inte direkt känns vettiga.

Känns som att Telia har lite att kika på som sagt. Vore grymt bra om Markus på kundservice kunde meddela oss att de känner till problemen när han åter är tillbaka efter helgen.

/Martin

Bifogad fil(er)

Redigerat av masaba, 06 december 2009 - 22:20.

Postad 06 december 2009 - 22:23

Unregistered920b735d
  • Unregistered920b735d
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Hmm. Nu startade boxen precis om av sig själv. Det hände precis samtidigt som en schemalagd inspelning skulle börja. Angående inspelningar så har jag kunnat se på de jag gjort ikväll, men alltså inte på de som jag gjorde igår.

Har för övrigt också fått upp två skumma poster i listan över inspelningar. Båda inspelningsnamnen börjar på "asset_" och har datum som inte direkt känns vettiga.

Känns som att Telia har lite att kika på som sagt. Vore grymt bra om Markus på kundservice kunde meddela oss att de känner till problemen när han åter är tillbaka efter helgen.

/Martin

Nog alltid känner Telia till problemen. Jag har anmält det till supporten och det har även andra i tråden gjort.

Även hos mig dök det upp asset filer med samma konstiga datum.

Postad 06 december 2009 - 22:49

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Håller med dig om att skicka ut boxar slutet av veckan inte verkar så genomtänkt. Speciellt med tanke på att det är kunderna som får buggtesta både hårdvara/uppdateringar istället för att det görs internt innan släpp.

Det har skett interna tester rätt länge, men problemen verkar ju inte drabba alla, vilket ju dels är svårt att felsöka och dels att hitta i tester. Men ju mer information man får om de problem ni upplever, desto snabbare kan man hitta lösningar på dem.

/A

Postad 06 december 2009 - 23:13

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

Det har skett interna tester rätt länge, men problemen verkar ju inte drabba alla, vilket ju dels är svårt att felsöka och dels att hitta i tester. Men ju mer information man får om de problem ni upplever, desto snabbare kan man hitta lösningar på dem.

/A

Det är sant men det är så många som drabbas och det är inte specifikt ett problem utan flera och många löses aldrig, exempelvis att flera fortfarande inte kan använda sina förstärkare till ljud utan måste använda TV:ns högtalar. inte kunna byta kanal utan att först bryta strömmen mm.mm.
Problemet nu är att de lagt till funktioner och på det viset skapat än fler problem, istället för att först lösa de befintliga.
Finns ingen leverantör som är felfri men finns det någon som är sämre än Telia om man ser till antal olika problem?

Postad 06 december 2009 - 23:23

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Varför visste jag att just du skulle svara?

Inte en susning... :)

Postad 06 december 2009 - 23:46

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Det är sant men det är så många som drabbas och det är inte specifikt ett problem utan flera och många löses aldrig, exempelvis att flera fortfarande inte kan använda sina förstärkare till ljud utan måste använda TV:ns högtalar. inte kunna byta kanal utan att först bryta strömmen mm.mm.
Problemet nu är att de lagt till funktioner och på det viset skapat än fler problem, istället för att först lösa de befintliga.
Finns ingen leverantör som är felfri men finns det någon som är sämre än Telia om man ser till antal olika problem?

På vilket sätt kan man inte använda sin förstärkare till ljud? De flesta hembioreceivrar kan väl ta emot SPDIF eller TOSLINK :)

Jag säger inte att det inte finns problem, men det är riktigt lurigt att hitta fel som bara uppstår hos, trots allt, ett relativt litet antal kunder. Inget av ovanstående problem uppkommer t ex hos mig, och det hade ju varit rätt trist för mig om jag hade behövt vänta på t ex PVR bara för att det strular med HDCP för några receivrar. Det ni kan göra är att försöka förklara problemen och kopplingarna så bra som möjligt så försöker man nog att lösa dessa. Men till dess kan ju inte utvecklingen stå still.

/A

Postad 06 december 2009 - 23:48

Dfens
  • Dfens
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Menar du att man inte har upptäckt problemen som hopar sig för oss andra?

Redigerat av Dfens, 07 december 2009 - 04:04.

Postad 06 december 2009 - 23:56

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Menar du att man inte har upptäckt problemen som hopar sig för oss andra?

Ingen aning eftersom det inte framgår vilket eller vilka problem som avses. Det jag skrev var att man har gjort tester under flera månader och de uppenbara problem som framkommit i testerna har man väl sannolikt löst. Men som jag också skrev så verkar ju vissa användare vara särskilt drabbade och om de som ingått i testerna inte har haft samma "otur" så har man väl inte hittat de problemen.

/A

Postad 07 december 2009 - 01:19

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
@ Telia Kundservice

Ska inte inspelningar av SVT HD bli i 720p eller? Nu blir alla inspelningar av SVT HD i vanlig SD kvalitet. När man går in och tittar på "Teknisk information" för SVT HD programmet respektive inspelning efteråt när man spelar upp det så ser det i alla fall ut som det.

SVT HD - CID:430 RES:720p CODEC:mpeg4
Inspelning - CID:0 RES:SD CODEC:mpeg2

Redigerat av Unregistered29650, 07 december 2009 - 01:24.

Postad 07 december 2009 - 09:34

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Sådär. Då har även jag drabbats av problem med 1963-boxen. Har funkat fint hittills både med inspelning och time shift. Satte en film på inspelning inatt som såg ut att ha spelat in som den skulle. Men tittar man på den är det bara svart. Testade ny inspelning som går att se på medan den spelar in men nu dök också en asset-fil upp. Notera datumet på asset-filen som är UNIX "beginning of time" vilket brukar dyka upp när något gått fel. Hade en inspelning från i förrgår som fortfarande gick att se men nu borttagen. Det enda som skiljer är att TV'n varit avslagen under tiden för den nattliga inspelningen.

Bifogad fil  rec.jpg   506,76K   2 Antal nerladdningar

Postad 07 december 2009 - 09:47

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0
Undra om det beror på hur man gjort inspelningen?

Jag har "programmerat" inpselningen genom att trycka på "REC" å sen "fler val" å sen valt tid etc. för programmet.

Jag har, peppar peppar, ännu inga problem.

I min lista för inspelade program finns inga namn på programmen utan det står bara SVT1091203 istället för "Rapport" som jag tror det blir om man väljer programmet i programtablån å sen trycker på REC.

Kan det spöka?

Skall göra på det andra sättet ikväll å se om det blir några asset filer.

Postad 07 december 2009 - 09:52

Unregistered920b735d
  • Unregistered920b735d
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Undra om det beror på hur man gjort inspelningen?

Jag har "programmerat" inpselningen genom att trycka på "REC" å sen "fler val" å sen valt tid etc. för programmet.

Jag har, peppar peppar, ännu inga problem.

I min lista för inspelade program finns inga namn på programmen utan det står bara SVT1091203 istället för "Rapport" som jag tror det blir om man väljer programmet i programtablån å sen trycker på REC.

Kan det spöka?

Skall göra på det andra sättet ikväll å se om det blir några asset filer.

Jag programmerade genom att välja programmet i programguiden. De som jag spelade in i lördags fungerade inte på söndag.
Men de jag spelade in i går fungerar faktiskt idag.

Trots samma handhavande.

Postad 07 december 2009 - 09:55

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Provat att programera inspelningar från "Mina Sidor" - men programmet "Design: Simon & Tomas" vägrade den acceptera ... Tecken problem (både : och & i titeln)???

Efter att ha programmerat programmet på Boxen istället fungerar inte "Mina Sidor" för boxen istället längre ...

Redigerat av kentrj, 07 december 2009 - 12:38.

Postad 07 december 2009 - 09:57

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Jag har spelat in via programguiden och via mina sidors tv-tablå utan problem men
när timeshift slutade fungera fick jag dra strömmen till boxen och efter det
hade jag en sådan fil bland mina inspelade, den gick dock att ta bort och alla inspelningar fungerade.

Har ännu inte råkat ut för att det inte går att spela upp inspelade program

Postad 07 december 2009 - 09:59

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Inte fått min box ännu kommer nog idag.

Hur svårt hade det varit för telia att skicka ut boxen till 100 pers för betatest?

Postad 07 december 2009 - 10:21

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hur svårt hade det varit för telia att skicka ut boxen till 100 pers för betatest?

På grund av leveransproblemen från Motorola så har det nog inte funnits 100 boxar "över" att skicka ut till ytterligare betatestare.

/A

Postad 07 december 2009 - 10:55

ellerström
  • ellerström
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Äntligen någon annan som har samma problem. Har haft problem sen i torsdags. Kan inte använda några funktioner över huvudtaget. Har en 1910 box, harmony + original, + en gammal original. Alla fjärrar är döda, utom Harmonyns "Meny" och "Video" -knapp, annars är alla andra knappar döda. Har dessutom kopplat in min gamla 1510-box, för att se om man kan kör på den lite istället. Vad händer? Jo EXAKT samma sak, efter att den tankat ner den senaste fwn. Hur sjutton löser man detta liksom? Har kapat strömmen ett par ggr men problemet kvarstår. MUCHOS MUCHOS irriterande!!

Jag har telia smart också, tror ni de kan remota dboxen och byta FW åt mig? För jag kan ju inte komma åt servicemenyerna själv, då Info inte funkar längre!

exakt samma problem har jag. sitter på fiber, 1910-box, harmony och originalfjärr.

börjar bli lite trött på att bara kunna se på svt1...

Postad 07 december 2009 - 12:17

Pettax
  • Pettax
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hemma hos mig fungerar PVR:en klanderfritt. Inga problem med HDMI/HDCP (har iofs HDMI direkt till TVn och kör analogt ljud ut till förstärkaren), inga problem med fjärrkontrollen (Harmony One) och inspelningarna är kvar även dagen efter inspelningstillfället. GUI:t är ytterligare ett snäpp snabbare än på en 1910 med samma programvara. Har även provat att spela in från Mina Sidor vilket gick bra även om ett meddelande på webben sa att det misslyckades. Tråkigt att det är så många som upplever problem. Hoppas Telia kan komma till rätta med dem så snart som möjligt.

De nya inspelningsfuntionerna verkar hyffsat genomtänkta. Fick jag önska skulle jag i "Time Shift"-läge vilja ha ett mellanting mellan fast-forward och skip forward. FF går ganska långsamt och skip F hoppar 10 minuter i stöten. Liknande fast forward-funktion som i programbiblioteket vore inte dumt. Om jag ligger mindre än 10 minuter bakom live-sändningen skulle jag även önska att skip forward tog mig till live-sändningen. Nu händer ingenting.

Även jag lägger en röst på att aktivera REC-LED:en som står beskriven i manualen. Jag ser att det sitter en ren fysiskt i boxen precis till vänster om den gröna power LED:en.

Har inte hunnit testa boxen så mycket den här helgen. Återkommer när jag kikat mer.

Postad 07 december 2009 - 13:01

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0
Det enda som inte fungerar hos mig just nu är inspelning via Mina Sidor. Annars har jag inte haft några problem med varken Timeshift eller inspelning när man tittar på TV eller en programmerad inspelning.
Jag har adsl kan jag tillägga.

Postad 07 december 2009 - 13:01

Felia
  • Felia
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Det finns bara en sak som fungerar med Felia och det är problem. Så fort min bindningstid är slut kommer jag byta levrantör direkt. Sämre skit har jag aldrig varit med om.

Postad bild

Postad 07 december 2009 - 13:40

Alrik
  • Alrik
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
För att citera en gammal reklamfilm: "Jag har fått SMS, jag har fått SMS" :P

Med tanke på alla problem som rapporteras här kanske det inte är så mycket att hetsa upp sig över dock :)

Postad 07 december 2009 - 13:42

IrishVilde
  • IrishVilde
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Det finns bara en sak som fungerar med Felia och det är problem. Så fort min bindningstid är slut kommer jag byta levrantör direkt. Sämre skit har jag aldrig varit med om.

Tack Felia för ditt inlägg som gav stort mervärde för denna tråd. Skriv gärna ett nytt lika konstruktivt inlägg när du bytt, så vi vet.

Postad 07 december 2009 - 13:43

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Just detta har sagts att det inte fungerar. sedan i fredags ungefär.... Kul att du tar dig tid att skapa en ny användare för en sådan banal grej... hade d u läst lite längre bak hade du sett att det arbetas på problemet....
håller med föregående talare....

Redigerat av Bulldog76, 07 december 2009 - 13:44.

Postad 07 december 2009 - 14:03

HeaL
  • HeaL
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Trodde jag med men bestämde mig för att ringa och dubbelkolla. Fick beskedet att "den är packad och skickas idag eller i morgon". Suck....

Postad 07 december 2009 - 14:19

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

Trodde jag med men bestämde mig för att ringa och dubbelkolla. Fick beskedet att "den är packad och skickas idag eller i morgon". Suck....

Fick mitt sms för fem minuter sedan, bara hoppas att man har fått en felfri.

Postad 07 december 2009 - 14:46

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0
Nu ska jag hämta min box. :)

Får se om den är buggig eller ej

Postad 07 december 2009 - 16:11

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag hämtade min box nyss. Den hade legat på postens utlämningsstäle sedan 11 i fredags förmiddag. Telia hade glömt meddela om att jag skulle får SMS-avisering, men nu är det förlåtet! :-)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Screen Research FSD på väggen
    Globe
    2025-05-22 08:22:42
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.