Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 05 november 2010 - 17:29
jvg
-
jvg
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Är det så att det är många "normalanvändare" som har problem eller är dom flest nöjda med denna. Jag ringde CD och dom sa att dom inte hade någon ny på gång trots att denna är från 2007. Borde det inte vara dags för ett generationsbyte? Törs jag????
Tänk på att dom flesta som söker sig till ett sån här forumtråd är sådana som har något problem, större eller mindre, med boxen. Jag skulle definitivt råda dig att välja CD framför Boxer, jag gjorde bytet får någon månad sedan och ångrar mig inte en sekund. Visst kan jag märka några småbuggar med boxen, men inte mer än jag kan leva med. Med tiden lär även dessa buggar fixas, så det kommer bara bli bättre. Jag tittar på alla kanaler utan problem, inga problem med för starka (eller svaga) signaler, spelar in program utan större problem. Nätdelen fungerar utmärkt. Serieinspelningar fungerar bra med senaste mjukvaran osv.. /j
Redigerat av jvg, 05 november 2010 - 17:29.
Postad 05 november 2010 - 17:57
Unregisteredb7463f40
-
Unregisteredb7463f40
-
Användare
-
-
162 inlägg
Är det så att det är många "normalanvändare" som har problem eller är dom flest nöjda med denna.
Svärföräldrarna har problem... Behöver jag säga mer...
Postad 05 november 2010 - 22:59
skaris
-
skaris
-
Användare
-
-
200 inlägg
Någon som vet om boxen fungerar om man har en Disecq switch inkopplad?
Givetvis fyller den ingen funktion, då allt annat än cd-kanalerna är spärrade men jag ska förbereda för inkoppling av en VU+ mottagare istället och vill fortsätta köra med Sagemboxen parallellt tills jag fåt den nya att fungera fullt ut.
Postad 06 november 2010 - 11:22
Unregistered59e42bf8
-
Unregistered59e42bf8
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Vet att det tillhör god hyfs att kolla upp om svaret på frågan redan finns i tråden men antalet inlägg gör det omöjligt...
Igår vid två tillfällen och nu på morgonen en gång har boxen lagt av på följande sätt:
Bilden börjar pixla med ca 15 sekunder mellanrum för att sedan göra det med tätare och tätare intervall tills bilden den är konstant pixlig. I början går det att byta kanal och vissa kanaler fungerar medan andra är pixliga på samma sätt, boxen segar, till slut får jag bara en svart skärm och sedan antingen hänger sig boxen (tror att det då står init eller mute plus att det lyser rött med ett fast sken) så att jag får starta om eller så startar den om av sig själv. Jag hann kolla signalstyrkan sista gången och den var som den ungefär alltid brukarvara, Antenn 1, frekvens 10872, 73% resp. antenn 2, frekvens 12130, 67%. Kan tillägga att TV6 som tas ned från "Boxer" beter sig på precis samma sätt som de andra kanalerna. Till detta kommer att fläkten jobbar väldigt hårt sedan några dagar trots att den boxen står befinner sig i samma miljö som den alltid gjort, temperaturen är dock 40 grader vilket är ett par tre grader mer än vad den brukar vara.
Jag har haft sju eller åtta boxar och jag har för mig att jag har haft detta problem på en tidigare box och fått problemet avhjälpt av en ny elsladd, nu tycker CDs kundtjänst dock att detta är ett "mystiskt" problem och ber att få återkomma efter helgen...
Tilläggas kan att jag har ett annat ärende inne just nu pga försämrad bild sedan .14 uppdateringen så jag är lite lack sedan tidigare även om jag inte är speciellt förvånad.
Vet någon något om detta?
Postad 06 november 2010 - 16:34
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Tycker mig sett något likande vid ett tillfälle, där den började pixla sig och sedan hängde sig, men en nystart hjälpte för mig. Skulle testa att göra en fabriksåterställning och se om det kan hjälpa, en ny nätdel kan också hjälpa i vissa fall
Postad 06 november 2010 - 19:05
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Fundering:
har skaffat mig en hemmabio tillslut, ett Sony-paket (BDV-E370).
Har noterat att ljudet från denna kommer aningen senare än från TV när jag kopplat in ljudet via koax och bilden via HDMI direkt till TVn.
Vad jag undrar är helt enkelt om det är boxen som slöar via koax eller om det är min TV (Panasonic PV60) som är snabbare på att behandla bilden än vad ljuanläggningen är att behandla ljudet.
Det är inte ett direkt problem, ljudförskjutningen är liten och märks inte normalt sett. Dock om TVns ljud är på hör man att det inte är i synk utan att hemmabion ligger aningen efter med en eko-effekt.
Postad 06 november 2010 - 22:27
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
Tänk på att dom flesta som söker sig till ett sån här forumtråd är sådana som har något problem, större eller mindre, med boxen. Jag skulle definitivt råda dig att välja CD framför Boxer, jag gjorde bytet får någon månad sedan och ångrar mig inte en sekund.
Visst kan jag märka några småbuggar med boxen, men inte mer än jag kan leva med. Med tiden lär även dessa buggar fixas, så det kommer bara bli bättre.
Jag tittar på alla kanaler utan problem, inga problem med för starka (eller svaga) signaler, spelar in program utan större problem. Nätdelen fungerar utmärkt. Serieinspelningar fungerar bra med senaste mjukvaran osv..
/j
Jag håller inte med, jag avråder från denna box. Jag hör till de som tyckte att boxen funkade bra innan den senaste Titanic-uppdateringen, men efter uppdateringen så är boxen en katastrof ! Att CD har mage att ta betalt för skiten i detta läge är magstarkt !
Postad 06 november 2010 - 22:34
Unregistered4858ceb2
-
Unregistered4858ceb2
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag har inte några större problem med boxen. Jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna och så tycker de jag känner som har boxen. Jag tycker att man kan satsa på den inspelningsbara boxen.
Postad 07 november 2010 - 00:32
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Även solen har sina fläckar....................
Postad 07 november 2010 - 07:04
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Upptäckte ett nytt fenomen på min box för nån dag sedan. Satt och stegade igenom HD-kanalerna (kanal 150 och uppåt). När jag kom till canal digital film hd och sport hd som jag inte har, tryckte jag ett par dubbelklick på P+ för att komma förbi dessa lite snabbt. Då stängde boxen av sig :-( Den verkar inte vilja bli stressad....
Postad 07 november 2010 - 10:38
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Fundering: har skaffat mig en hemmabio tillslut, ett Sony-paket (BDV-E370). Har noterat att ljudet från denna kommer aningen senare än från TV när jag kopplat in ljudet via koax och bilden via HDMI direkt till TVn. ..
Normalt behöver en surround-förstärkare fördröja ljudet för att det skall bli i sync med bilden. Detta för att bildprocessningen i TV tar tid (olika i olika modeller). BDV-E370 har denna finess, som de kallar "A/V Sync". Kontrollera om du ställt in för mycket (och försök kontrollera mot bilden med olika material, för det är vanligt med dålig ljudsync i olika sändningar, inte minst HD-sändningar).
Postad 07 november 2010 - 11:40
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Normalt behöver en surround-förstärkare fördröja ljudet för att det skall bli i sync med bilden. Detta för att bildprocessningen i TV tar tid (olika i olika modeller). BDV-E370 har denna finess, som de kallar "A/V Sync". Kontrollera om du ställt in för mycket (och försök kontrollera mot bilden med olika material, för det är vanligt med dålig ljudsync i olika sändningar, inte minst HD-sändningar).
Jo jag vet, normala är att man behöver fördröja ljudet. Fast nu är det som så att syncen är ställd till noll i förstärkaren och ändå ligger den, om jag gissar, ~10-15 ms EFTER TVn. Fördröjer jag mer blir det bara mer osynk. Tar jag ljudet från TVn, bara en analog utgång där dock, då är det helt i synk. Därav denna fråga! TVn tycks snabbare på att visa bild än förstärkaren att spela upp ljudet! Någon annan som sett detta? Dvs är det min nya fina hemmabio som orsakar detta eller är det digitalboxen? Det är min fråga. Har tyvärr inte (idag) annan källa än digitalboxen för digitalt ljud in till hemmabion. nåja, ska testa vidare och se om jag ser skillnad i beteende på olika kanaler. Skillnaden är liten men märkbar nu när jag vet om den, främst när hallåor är i bild.
Postad 07 november 2010 - 12:48
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Uppdaterar med ett nytt inlägg.
Tycks som att fördröjningen av ljud uppstår när Dolby Digital ljud sänds till hemmabion. Vid LPCM via koax samt analog RCA från TVn är ljudet helt i synk. Det vill säga antagligen är det förstärkaren som tar en liten stund på sig att avkoda ljudformatet.
Nog trodde jag att TVn skulle vara den som var långsammare men kanske att min gamla plasma har så lite bildbehandling och skalar bilden ack så snabbt att ja...ljudanläggningen inte hänger med.
Vore intressant om andra kunde testa samma sak med sina hemmabioanläggningar och se vilken som kommer först, TVn eller anläggningen och då skillnaden mellan Dolby och tvåkanaligt ljud.
Fördröjningen är som sagt inte stor men den finns där.
får ta och testa med annan spelare, kan nog gräva fram en, och hur det blir. Om det är boxen eller förstärkaren som är slö på dolby.
Postad 07 november 2010 - 16:09
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Jo jag vet, normala är att man behöver fördröja ljudet.
Fast nu är det som så att syncen är ställd till noll i förstärkaren och ändå ligger den, om jag gissar, ~10-15 ms EFTER TVn. Fördröjer jag mer blir det bara mer osynk. Tar jag ljudet från TVn, bara en analog utgång där dock, då är det helt i synk.
Därav denna fråga! TVn tycks snabbare på att visa bild än förstärkaren att spela upp ljudet! Någon annan som sett detta? Dvs är det min nya fina hemmabio som orsakar detta eller är det digitalboxen? Det är min fråga. Har tyvärr inte (idag) annan källa än digitalboxen för digitalt ljud in till hemmabion.
nåja, ska testa vidare och se om jag ser skillnad i beteende på olika kanaler. Skillnaden är liten men märkbar nu när jag vet om den, främst när hallåor är i bild.
Jag fick samma problem när jag köpte en ny TV med 2ms i respons. Det gör det heller inte bättre att boxen, efter uppdateringen, osynkar ljudet 1 sekund men sedan hittar rätt och sedan osynkar igen. Det märks när bilden hoppar till att det är dags för osynk en stund. Men alltid har jag ljudet efter bilden någon millisekund och kör med koaxialkabel. Samma med min WD HD mediaspelare över HDMI så inget ont om Boxen förutom att den ibland även osynkroniserar själv men rättar till sig.
Postad 07 november 2010 - 16:26
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Men alltid har jag ljudet efter bilden någon millisekund och kör med koaxialkabel. Samma med min WD HD mediaspelare över HDMI så inget ont om Boxen förutom att den ibland även osynkroniserar själv men rättar till sig.
Ok, TVn är för snabb med andra ord men nog är det lite konstigt? Jag menar - ta en bild i 1080i, skala om den till egna upplösningen (1024x768) går alltså snabbare än att avkoda en Dolby-signal? Får skicka ett mail till Sony och höra om det ska vara så, besvärlig kund ska man alltid vara. Ska skaffa min en toslink kabel och testa med en DVD-spelare och se hur det blir.
Postad 07 november 2010 - 17:32
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Ett sätt är ju att koppla ljudet från boxen till TV:n och därifrån till förstärkaren- Jag har dock inte både coaxial in/ut på min TV men du har kanske?
Postad 07 november 2010 - 18:25
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
nope, TVn har bara två RCA ut, är från tiden innan DVB-mottagare dök upp i TV-apparaterna. I teorin ska TVn kunna sända vidare ljud via HDMI till hemmabion men verkar som om TVn inte stöder det heller.
Får nog leva med det, som sagt är fördröjningen inte stor och enda tillfället jag ser den är egentligen när det är rejält inzoomat på den som talar, exempelvis en hallåa på SVT.
men nu ska vi diskutera boxen, inte min hemmabioanläggning eller TVn. Bristen alltså inte i boxen.
Ett tips dock till alla som ska köpa någon form av hemmabio:
Det är nog inte alls fel med HDMI in på den....
Postad 08 november 2010 - 05:44
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Hej allihop,
är det ngn som vet om de ämnar få bukt med den irriterande snabbspolningen (det blir svart i rutan o man vet inte var man är) samt HDMI handskakningen och Mute fenomenet??
I övrigt så tror jag min box har betett sig som man kan förvänta sig. De tre punkterna ovan är ju dock makalöst enerverande.
Hade jag inte varit osäker på CP i framtiden så hade jag köpt en VU+ DUO istället för denna.
// Håkan
Postad 08 november 2010 - 18:51
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej allihop,
är det ngn som vet om de ämnar få bukt med den irriterande snabbspolningen (det blir svart i rutan o man vet inte var man är) samt HDMI handskakningen och Mute fenomenet??
I övrigt så tror jag min box har betett sig som man kan förvänta sig. De tre punkterna ovan är ju dock makalöst enerverande.
Hade jag inte varit osäker på CP i framtiden så hade jag köpt en VU+ DUO istället för denna.
// Håkan
Hoppas jag verkligen, vet att CD/Sagem har detta högt upp på listan, dock orolig för att allt inte är med i nästa version (årets) utan man måste vänta ut ytterligare en...
Postad 08 november 2010 - 20:01
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Ha, Halv 8 hem hos mig som jag satt på serieinspelning för ett tag sedan kom ihåg att fortsätta spela in trots uppehåll ett tag då Postkodsmiljonären tagit över samma TV-tid. Det är något positivt i alla fall.
Postad 08 november 2010 - 20:24
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Ha, Halv 8 hem hos mig som jag satt på serieinspelning för ett tag sedan kom ihåg att fortsätta spela in trots uppehåll ett tag då Postkodsmiljonären tagit över samma TV-tid. Det är något positivt i alla fall.
Samma här  . Faktiskt så har alla serieinspelningar fungerat med den nya mjukvaran, det var sämre med den gamla. Även EPG och MyTv funkar fint tycker jag. Just nu är den egentligen inte underligare än med den gamla mjukvaran, bara att konstigheterna är annorlunda
Postad 09 november 2010 - 06:55
BenganJ
-
BenganJ
-
Användare
-
-
160 inlägg
Just nu är den egentligen inte underligare än med den gamla mjukvaran, bara att konstigheterna är annorlunda
Jag håller med, jag får nu bara "Mute problemet" ibland när jag startar boxen annars är nya programvaran inte sämre än den gamla. Men innan jag bytte strömadaptern så hade jag massa fel som t.ex. ingen bild när inspelning pågick, konstiga omstarter och hängningar. Jag trodde inte på CD (eller på er andra...) att det skulle hjälpa med en ny strömadapter men det gjorde det faktiskt.
Postad 09 november 2010 - 07:05
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Ha, Halv 8 hem hos mig som jag satt på serieinspelning för ett tag sedan kom ihåg att fortsätta spela in trots uppehåll ett tag då Postkodsmiljonären tagit över samma -tid. Det är något positivt i alla fall.
Ingen mer som varit med om att alla serieinspelningar raderades när ni bytte till nya kortet? VU+ DuoKöper nog denna ändå även om CD får bukt med sin box. Vill kunna streama filmer till speldatorn som är kopplad till hemmets största TV (hade varit bökigt att dra parabolsladd dit). Konstigt att man inte kan det med cd-boxen när det finns nätverksport men de vill väll sälja sina tvillingkort.
Redigerat av ruva, 09 november 2010 - 07:15.
Postad 09 november 2010 - 08:17
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Har gått igenom tre kort denna höst och inget byte har föranlett några problem med boxen. Inga inspelningar har försvunnit när jag växlat mellan korten.
Och det är med att strömma film. Ja du, varenda liten pryl man kan köpa till en TV, eller själva TVn, klarar ju av det idag nästan. Fast det är ju FRÅN dator till TV vi talar om då, inte att man kan spela in material och dela ut det till alla som kan ansluta till boxen. Att öppna upp boxen på det viset kan du nog glömma, vare sig ComHem, Viasat eller Canal Digital vill nog inte att kunderna ska kunna göra det. Eller rättare sagt bolagen vars program de sänder. Eller rättare sagt de producentbolag som sålt sändningsrättigheterna till de kanaler som de sänder, de vill inte att man kan det.
De vill att man ska titta på en serie, missa några avsnitt och då springa och köpa boxen med alla säsonger.
Inte att man ska kunna spela in och spara alla avsnitt i alla evighet.
Postad 09 november 2010 - 08:50
redcoon
-
redcoon
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Största enskilda problemet med den nya mjukvaran är onekligen BILDEN. Är riktigt besviken på både HD kvaliten och vanlig signal. Har en riktigt bra och påkostad Full-HD LED på 55 tum och kan inte utnyttja denna med befintlig box.
- "Har du en HD Ready TV men inga HD-kanaler?"
- "Nej, jag har HD-kanalerna och Full-HD TV men ingen box som stödjer tekniken".
Fruktansvärt trist.
Postad 09 november 2010 - 09:14
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Största enskilda problemet med den nya mjukvaran är onekligen BILDEN. Är riktigt besviken på både HD kvaliten och vanlig signal... snip...
Fruktansvärt trist.
Trist att du inte på något vis kan visa var det brister. Nu har jag "bara" en 37" TV men under den tid som jag haft alla kanaler pga nytt kort har jag verkligen njutit av HD-kanalerna jag normalt sett inte har. Jag har inte heller sett några försämringar i bild på de kanaler jag alltid haft, dvs Film HD, Sport HD, SVT HD och alla SD-kanaler. Som vanligt - du har väl ställt in boxen att sända YpBr (eller vad det nu heter) och inte RGB? Samt testat både 720p och 1080i? Fundering - har du möjligen även problem med HDMI-handskakningen? Svart bild när du spolar och liknande? Uppenbarligen finns det de som upplever att bilden blivit sämre. Trist och konstigt att alla inte har det.
Postad 09 november 2010 - 10:36
Unregistered59e42bf8
-
Unregistered59e42bf8
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Största enskilda problemet med den nya mjukvaran är onekligen BILDEN. Är riktigt besviken på både HD kvaliten och vanlig signal. Har en riktigt bra och påkostad Full-HD LED på 55 tum och kan inte utnyttja denna med befintlig box.
- "Har du en HD Ready TV men inga HD-kanaler?" - "Nej, jag har HD-kanalerna och Full-HD TV men ingen box som stödjer tekniken".
Fruktansvärt trist.
Hej Vad är det för TV du har? Verkar bara vara vissa märken som drabbats av sämre bild, själv har jag en 2 år gammal Samsungplasma och där har det blivit ordentligt mycket sämre.
Postad 09 november 2010 - 11:17
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
På min Panasonic Plasma PV60 (HD-Ready 720P)) är det kanonbra bild. Är det bara ni med Full-HD apparter som får sämre bild?
Postad 09 november 2010 - 11:28
BenganJ
-
BenganJ
-
Användare
-
-
160 inlägg
På min Panasonic Plasma PV60 (HD-Ready 720P)) är det kanonbra bild. Är det bara ni med Full-HD apparter som får sämre bild?
Jag har Full HD (55 " Sony KDS 55A2000) och får kanonbra bild också. Fick i förra programvaran (.14) byta till 576 (vilket gjorde att jag tappade bilden) och sedan starta om boxen och blint byta till 1080 för att få bra bild. Men in .15 så blev det bra direkt.
Postad 09 november 2010 - 13:05
redcoon
-
redcoon
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Har en KDL-55NX810 och svårt att ge en bra förklaring till att bilden blivit sämre. Upplevde precis samma sak med min lite äldre 37 tums Philips LCD.
Båda tv-apparaterna har jag testat före och efter uppdatering och bilden är märkbart sämre. Den är oklar och dimmig precis som om det ligger en "hinna" över. Först trodde jag att det var jag som börjat få dålig syn men det har jag försäkrat mig om dett det inte är.
Har den inställd på 1080i, YpBr och även testat RGB. Har provat att byta till 720p men skall testat detta läge lite utförligare ikväll. I övrigt inga handskakningsproblem. Signalstyrka på ca 70%. Att ringa kundtjänst känns lönlöst.
Postad 09 november 2010 - 13:29
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Antar att du har annan källa att testa TVn med. Känns konstigt om boxen skulle ge upphov till "dimma" på TVn så att säga.
Jag betvivlar inte det du upplever men skulle vilja se det själv samt då ta med mig min box för att se hur den skulle bete sig hemma hos dig.
Ja, lite nyfiken är jag men räkna inte med att jag kommer på kaffe och bulle.
Postad 09 november 2010 - 13:39
redcoon
-
redcoon
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag har för tillfället ingen annan källa att testa på men skall göra det snarast. Grannen har en likadan box så jag skall se om vi kan koppla in hans box samt Blue-ray spelare för att eleminera eventuella andra störningar än mjukvaran i boxen. Det konstiga är att jag före .14-uppdateringen inte upplevde problem med bilden. Aja, I-landsproblem.
Postad 09 november 2010 - 13:49
alan5
-
alan5
-
Rookie
-
4 inlägg
Bilden har definitivt blivit mindre skarp sedan den nya mjukvaran. Kör stor bild med full HD projektor, så jag kan enkelt se skillnad i bildkvalitet. Trodde först att det var optiken i projektorn som var ofokuserad, men efter närmare koll visar det sig att det är som om digitalbehandlingen av bilden skapar otydliga konturer. Det syns tydligt när man granskar bilden på pixelnivå. Kolla t ex textning. Trodde först att det berodde på evt skalning i boxen, men full-HD kanalerna ser också betydligt sämre ut.
Överlag är jag otroligt besviken på Canal Digital i förbindelse med HD-boxens prestanda, och kommer definitivt att överväga lämna dem som kund.
Postad 09 november 2010 - 14:25
redcoon
-
redcoon
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Som Alan5 också påpekar finns det onekligen ett problem med bildkvaliten. Personligen är jag såpass besviken på bilden att jag med lätthet skulle kunna ignorera mute-problem, två-starts-problem, suddiga menyer och alla andra bekymer som denna mjukvara har medfört bara jag får min knivskarpa bild tillbaka.
Tänk er att ha investerat rejäla pengar i TV-utrustning för att sedan inte kunna utnyttja tekniken pga av att Canal Digital lanserar en skräp-mjukvara för att dom vill stressa fram en värdelös VOD-tjänst som ingen vill ha (och som också fungerar tveksamt). Snacka om fiasko och besvikelse. suck..
Postad 09 november 2010 - 15:19
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Bilden har definitivt blivit mindre skarp sedan den nya mjukvaran. Kör stor bild med full HD projektor...
med så stor bild borde du kunna ta en bild med en kamera och visa vad som är galet... jag ser inget på min lilla plasmaTV.
Postad 09 november 2010 - 15:40
alan5
-
alan5
-
Rookie
-
4 inlägg
Skall pröva ta ett par bilder ikväll om jag hinner ikväll. Måste tillägga för tydlighets skull att det på mitt system inte rör sig om nyansskillnader utan om så stor skillnad att jag trodde att något var trasigt!
Om bildkvaliteten inte förbättras snart av Canal Digital åker boxen i sophinken. Rent ut sagt en riktig skräpprodukt!! Beslutet att leverera den nya mjukvaran med så många buggar är ju helt förkastligt. Att prioritera on-demand time to market talar ju sitt tydliga språk om hur Canal Digital prioriterar kortsiktigt kassaflöde framför nöjda kunder.
Tills problemen är fixade (om det någonsin sker) avråder jag start alla från att köpa en HD box utan att ha grundligt tänkt igenom om den upplevelsen Canal Digital för närvarande är kapabla att leverera är acceptabel.
Postad 09 november 2010 - 19:13
Unregistered0db38fb1
-
Unregistered0db38fb1
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Dålig prestanda vid panorering?
Jag upplever att boxen "har jobbigt" vid snabba panoreringar. Jag ser det speciellt på min projektor. Jag har provat 720p och 1080i med samma upplevelse. När jag kör BluRay fungerar det kanon!
Jag tycker att det verkar som boxen inte "orkar med" vid mycket bildförändringar?
Någon annan som upplevt samma sak?
//Peter
Postad 09 november 2010 - 20:52
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Väldigt många nya användare i denna tråd numera. Hur kommer det sig egentligen? Inte för att jag misstänker att det är någon/några som postar under flera namn här men tanken har passerat min hjärna.
problem vid panoreringar? Får titta efter men inget (nytt) jag upplevt med senaste uppdateringen, kanske jag är van sedan tidigare eller så finns det inget sådant med min box och TV.
Postad 09 november 2010 - 21:49
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Blir så matt, nu har boxen missat serieinspelningar igen (Hung SVT och House TV4). Är det bara jag som fortfarande har problemet att serieinspelningarna inte funkar? Läser man de senaste inläggen så verkar det som att det har löst sig för de som tidigare haft problem.
När det gäller bildkvalitet så upplever jag också att den har blivit betydligt sämre på hd-kanalerna, har provat alla kombinationer och jag inte är ny användare men problemet kvarstår.
Får se om jag orkar ringa CD igen, känns så meningslöst och frustrerande i och med att de inte verkar ta det man rapporterar på allvar samt att de inte verkar ha viljan/förmågan att försöka lösa problemen.
Postad 09 november 2010 - 23:10
Vigilante
-
Vigilante
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Boxen stannar inte i 720P läget när man valt det.
Håller också med vissa att bilden är sämre på en del kanaler, verkar inte vara HD kvalitet trots att det ska vara det.
Postad 09 november 2010 - 23:16
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Kan bara stämma in i kråksången att jag har märkbart sämre bild efter uppdateringarna. Kör på en LG 60PK550N plasma. Jag märker försämringen mest på SD-kanaler som jag förut tyckte hade utmärkt bild, bättre än andra SD-kanaler. TV8 t.ex. var innan uppdateringen kanonskarp och med bra färger. Not so much anymore.....
Har också HDMI-skakproblem samt problem med väldigt olika ljudnivå mellan olika kanaler plus seghet med att boxen inte reagerar på fjärren!
Där har ni mina 4 största problem!
Postad 10 november 2010 - 08:13
Iwarsson
-
Iwarsson
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Att det är många "nya" användare som antyder en försämring av bilden ser jag mer som att många fler med samma problem som Googlat efter ett svar och hamnat här...?
Kollade MTV HD igår kväll och det var sådana färgfel att allt såg tecknat ut... Håller med om att bilden på samtliga sätt SD, HD och menyer har blivit kraftigt försämrat så även panoreringar.
Pioneer KRP-500
Postad 10 november 2010 - 08:36
redcoon
-
redcoon
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Panoreringsproblem upplevde jag i helgen när jag kollade fotboll. Har aldrig sett detta tidigare och la inte allför mycket tankemöda kring problemet eftersom jag trodde att det var relaterat till min nya TV. NU förstår jag dock att det kan ha direkt koppling till den nya programvaran i boxen. (vad skulle det annars vara, listan på problem bara växer och växer för varje dag)
Angående nya användare som klagar förstår jag din misstanke. Jag har dock funnits på forumet sedan 2001 men bytt användare efter att ha varit inaktiv i sådär 5 år. Började läsa denna tråd när jag fick boxen för drygt ett år sedan och registrerade mig alldeles nyligen när jag började få allvarliga problem efter .14-uppdateringen.
Que eller någon som står i kontakt med CD: Vänligen ta upp de bildproblem som rapporteras här om det inte redan är gjort. Tack för gott arbete.
Postad 10 november 2010 - 08:57
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Skickar ett brev till CD men lovar inga klara svar. Vet dock att de är medvetna om de problem som tas upp här och de jobbar med att lösa dem. (stor tröst detta?) Panoreringsproblem i sport kan mycket väl vara sändningen. Har ofta, framförallt på nedskalad HD i SD, funnits störningar i bilden på linjer och liknande. En gång är ingen gång så att säga. Får en känsla av att felen folk ser hör ihop med storleken på TVn. Dvs jag med 37" plasma ser en mycket bra bild. De med 50" TV ser lite sämre bild, eller rättare sagt kan se felen. När de väl sett dem ser de dem även på mindre apparater. MTVN HD hade jag i några dagar och då var det kanonbild (och ljud och ingen reklam!). En dag, en kanal, med fel kan vara utsändningen men om samma fel på flera kanaler då är det boxen. Aktuell bugglista, upprätthållen av Que, kan ni finna här https://www.minhembi...howtopic=270528
Postad 10 november 2010 - 10:32
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
När jag fick 4.20.14 märkte jag ingen större skillnad på bilden, kanske lite bättre SD. Största problemet var att hålla koll på 1080i och 720p som måste vara rätt, boxen ändrade hela tiden till 1080i.
Vid bytet till box med V 2.3.0 upplevde jag inte heller att det blev någon större skillnad, möjligen något bättre bild på HD-kanalerna.
Panoreringsproblem har jag om jag har 1080i på SVT1 HD eller 720p på 1080i sändningar. Det är inget som jag sett förut.
Har 50” Pioneer och 2,5 m avstånd.
Ska nog byta igen och göra en bättre test på skillnaden i bilden.
Redigerat av LabanV, 10 november 2010 - 10:54.
Postad 10 november 2010 - 10:44
Unregistered0db38fb1
-
Unregistered0db38fb1
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Kan någon uppdatera bugglistan med panoreringsproblemet (det verkar vara fler än jag som fått det problemet)
MVH Peter
Postad 10 november 2010 - 11:06
PeeO
-
PeeO
-
Rookie
-
5 inlägg
Kan boxen skicka ut bilden i originalformat (720p, 1080i) eller skalas bilden till det ena eller det andra?
SVT skickar ut i 720p och övriga i 1080i.
I många fall är det bättre om TVn får fixa skalningen
Postad 10 november 2010 - 11:08
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Får en känsla av att felen folk ser hör ihop med storleken på TVn. Dvs jag med 37" plasma ser en mycket bra bild. De med 50" TV ser lite sämre bild, eller rättare sagt kan se felen. När de väl sett dem ser de dem även på mindre apparater.
Hmm, jag förstår inte varför du inte tror på oss som har problem med bilden, du börjar nästan köra med CanalDigital logik. Felet är nog på Tv, kablarna, ägaren? Jag har haft samma TV och box i över två år och märker att bilden blivet sämre efter uppdateringen, då spelar det la ingen roll om det är plassma, LCD, LG, SONY, HD-reddy eller full-HD. Jag kör på en 32 tums LCD och märker att det blev en stor försämmring av bilden efter den 8 Sep. Tilläggas ska att efter en fabriksåterställning för ett par veckorsen flimrade bilden till i grönt och jag hade bra bild i ca 10 minuter, även menyerna blev läsbara under denna korta juva tid, detta tycker jag tyder på att det är HDMI problemet som spökar. Jag har provat att göra om detta flera gånger utan att uppnå samma possitiva resultat. Att ta ett rättvist kort på tv bilden man har är ju omöjligt (spelar ingen roll hur stor den är), det vet alla som ägnat sig lite åt fotografering, men du kan ju ta ett på din bild som är bra så vi får se den. Jag är förvånad att inte fler hittat hit för att klaga, återigen kommer en Canal Digital kommentar från dig Monshi om att folk kör med dubbel/alias. Vad skulle vi vinna på det. Kanske är det samma personer som skriver om sina problem med försämrad bild på Norska AV-forum som här på Min Hembio också eller?
Postad 10 november 2010 - 11:22
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
Kan boxen skicka ut bilden i originalformat (720p, 1080i) eller skalas bilden till det ena eller det andra? SVT skickar ut i 720p och övriga i 1080i. I många fall är det bättre om TVn får fixa skalningen
För två år sedan fick Tvn alltid originalformat (720p, 1080i) men nu måste jag ställa om min box hela tiden.
Postad 10 november 2010 - 12:00
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Hmm, jag förstår inte varför du inte tror på oss som har problem med bilden, du börjar nästan köra med CanalDigital logik. Felet är nog på Tv, kablarna, ägaren?
jag tror er, betvivla inte det. Dock är jag förbryllad eftersom jag inget ser från min box men å andra sidan finns det några versioner av boxarna ute där det kanske finns mindre skillnader i hårdvaran. var felet ligger... ja du. Hos boxen troligen, det jag menade var alltså att de med större TV som därmed ser fler detaljer ser felen lättare än de med mindre men du motbevisar mig. Kanske även jag har delar av det ni ser men ser det inte utan att någon pekar ut det för mig. menyerna och programinfon är skräp, det vet jag. Det är det även för mig. Postade denna bild några sidor tidigare bara för att visa skillnaden mellan ett bra GUI och ett uselt...Bilderna tagna från TVn som tagit en pausbild av sändningen. Den ena från en hemmabio/BD-spelare och de andra från boxen. Tydliga och skarpa färger och dialoger även om, som du säger, svårt att göra bilden rättvisa med fotografi. https://www.minhembi...a...st&id=98311Ber om ursäkt om jag tyckts vara dum eller misstänksam på något vis. Inte alls meningen, dock verkar problemet större än de initiala reaktionerna efter uppdateringen påvisade. Då var det några få som klagade här, nu är det många fler.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|