100mbit ger ca 10mb i sekunden. Och en slö hårddisk skriver kanske i 25mb per sekund
10mbit/s = ca 1mb/s
Redigerat av hampe90, 06 June 2011 - 20:10.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 06 June 2011 - 20:08
Det är inte 1gb i sekunden.
100mbit ger ca 10mb i sekunden. Och en slö hårddisk skriver kanske i 25mb per sekund 10mbit/s = ca 1mb/s Redigerat av hampe90, 06 June 2011 - 20:10. Postad 06 June 2011 - 20:18
Men 100Mbit/s kommer det inte att var din dator utan servern på andra sidan som begränsar hastigheten(finns några få undantag).
Postad 06 June 2011 - 20:19
Skulle jag få erbjudande om det så hade jag inte tvekat om jag hade haft 16K över, en 100/100 lina kommer räcka om bli över för dig. Det går ruskigt fort vill jag lova! Helt rätt, jag som yrade Postad 06 June 2011 - 20:20
Är du tokig? Jag maxxade lätt min 100mbits lina! Däremot köper du abonnemang på 1gbit, så kommer det nog vara svårare att hitta klienter som kan matcha din hastighet Redigerat av hampe90, 06 June 2011 - 20:24. Postad 06 June 2011 - 20:32
Ska jag ha fiber så ska jag givetvis MINST ha hundra upp, hundra ner, annars kan det kvitta...
Fy fan vad skönt att aldrig mer behöva oroa sej för ratio, även om jag fultankar en del... Det spelar ingen roll vad det kostar, det är ändå företaget som betalar ! Frågan är om företaget kan betala installationen också...? Måste höra med min revisor.. Postad 06 June 2011 - 20:33
HAHAHA det är bra Bagarn! ;D p.s Kolla upp det där med eu bidrag! verkligen värt. Redigerat av hampe90, 06 June 2011 - 20:37. Postad 06 June 2011 - 21:20
Du försöker läska mig din jäfel!
Men det är inget mot när jag fick in min kalla goa Mariestad, då skulle ni andra ha sett minen på bagaren. ( Han kunde inte ta något iom att han skulle köra )
IMG_9601.jpg 688.95K
0 Antal nerladdningar
Postad 09 June 2011 - 21:42
Med tanke på det dåliga draget i tråden får jag väl göra ett inlägg. :-D
Nu är 2st Tempest X2 på väg från holland för att ersätta mina 2 fynda 10:or. Tanken är stort och slutet med lite lagom EQ i botten. Jag hoppas att jag blir nöjd annars får jag väl beställa 2st till. :-) Postad 10 June 2011 - 13:19 Finns lite roliga element och substeg på hifimagasinet just nu Postad 10 June 2011 - 14:18
Vad då för några? Postad 10 June 2011 - 20:22
Ja jag såg att det låg 2st sdx ute på annons, dock fick det bli tempest x2 för egen del så jag har möjligheten att köpa fler om det skulle behövas. Bassteg har jag dock redan. :-)
Postad 10 June 2011 - 20:42 Jepp det var dom jag tänkte på, samma kille ( som för övrigt har skrivit i denna tråden förr ) säljer även 2st Hypex 8.0 Postad 10 June 2011 - 20:56
Skriver faktiskt ibland fortfarande, dock inte så ofta
Faktiskt med stor sorg jag fattat beslutet att för tillfället lägga ner projektet..Så mkt annat som tar upp min tid just nu och en tid framöver... Postad 10 June 2011 - 21:05
Aha, det var så ditt nick var
Hetsa bagaren lite så gör han säkert något att ha under badkaret Postad 10 June 2011 - 21:07 Kanske något infra för att få bort alla silverfiskar Postad 11 June 2011 - 13:25
ÄR STEGEN SÅLD!? JAG VILL HA
edit du är för dyr... xD OM jag inte missminner mig köpte du dom för mindre? Redigerat av hampe90, 11 June 2011 - 13:27. Postad 11 June 2011 - 15:09 Vad i hela världen spelar det för roll vad HAN har gett för stegen?! Stegen är värda det en köpare betalar. Postad 11 June 2011 - 20:21
Sitter och funderar lite. Vad är det egentligen för dimensioner och "egenskaper" man leter efter i ett bra biorum? Om man funderar på att bygga ett lite mindre biorum, hur stort bygger man då? Sen om man vill ha som tex bagarn med stora toppar och liknande, vilka dimensioner "behöver" man då egentligen på rummet?
Postad 11 June 2011 - 20:40 Väggarna i ett biorum bör inte vara parallella så man slipper alla dessa ståendevågor, hur stort det ska vara faller väl mera in på vilket system man har tänkt använda samt vad man får plats med. Bagarns I56 tror jag vill ha 5-6 meters lyssningsavstånd om jag inte missminner mig helt Postad 11 June 2011 - 20:46
Okej, men hur löser man detta då? Det vanligaste jag har sett är väl att man helt enkelt hänger upp draperier längs väggarna? Men finns det inte något ungefärligt förhållande för hur brett i förhållande till längden på rummet? Postad 11 June 2011 - 21:36 Det där är väl ändå lite knas, i ett rum som har paralella väggar så kan du ju faktiskt räkna ut vilka problem du kommer få med rumsmåtten. Lite jobbigare att räkna om man bygger på annat sätt. @ svenne, du reggade dig väl på Component? Hojta till på Adoch där, han är en riktig jävel på akustikbiten och är väldigt hjälpsam. Postad 11 June 2011 - 21:49
Ja, visst gjorde jag det. Men känns lite dumt att ta "hjälp" av någon när jag bara sitter och funderar och försöker lära mig lite. Postad 11 June 2011 - 22:37 Kika in i tråden jag skapat ang akustikfix vetja, så kanske du kan lära dig lite. Postad 11 June 2011 - 23:03 ståendevågor uppstår emellan två parallella ytor, om väggarna inte är parallella så bör dessa inte uppstå? eller är jag helt ute och cyklar? Postad 11 June 2011 - 23:20 Om dom upphörde helt så borde ju faktiskt precis varenda högtalartillverkare tillverka sina högtalare så eller hur. Om dom istället ligger paralellt med varandra så kan dom istället räkna ut vart problemen hamnar och göra något åt dessa. Postad 12 June 2011 - 10:29
Det absolut bästa och smidigaste är att anlita en akustiker och om du ska ha Ino högtalare så är det smartaste att anlita Ingvar. Dom småpengarna är väl värda i slutändan. Postad 12 June 2011 - 12:39
Här är lite vad jag har på gång uppe hos min far,
Fynda baslådorna börjar ta form ![]() ![]() Medans jag sågade fick jag sällskap ![]() Här är högtalarna jag planerar att renovera, blir en enkel renovering, nya basar då någon redan bytt de gamla mot något som inte alls har någon passform och nerslipning och lackning eller oljning, vet inte riktigt vad som är bäst, tips är välkomna. Det är ett par Olle Mirsch 3-100 som tydlygen byggdes speciellt för Expert butikerna. ![]() ![]() ![]() Har även lite andra högtalare ståendes. Bland annat ett par e:lx 26 ![]() och 2 par canton fonum 400 ![]()
Postad 12 June 2011 - 13:49
Årets upplaga av Sweden Rock var kass...
Ozzy kan vara det sämsta jag någonsin sett... Postad 12 June 2011 - 13:51
Fan va tråkigt
Vet inte om du sett Ozzy tidigare, men han brukar kunna hålla bra drag på sina konserter. Postad 12 June 2011 - 13:53 såg ozzy på hultsfred 07.. kass där med. Postad 12 June 2011 - 14:00
Senaste gången jag såg han var på Roskilde, det kanske var nån gång runt 05/06?
Då var det iaf bra drag på gubben, han for runt med ett munspel och levde rövare på scen. Postad 12 June 2011 - 19:45 Misstänkte detta. Var inte på festivalen detta år p.g.a. dotterns konfirmation. Men Sweden Rock handlar ändå inte så mycket om musiken, snarare stämningen och det dekadenta levernet. Vakna, gå på muggen, dra till närbutiken och köpa frukost, återvända till campingen, käka, dra en öl, sitta och snacka, garva, dra en öl till o.s.v. Skönt att slippa alla "måsten". Återvänder definitivt nästa år, oavsett line up. Postad 12 June 2011 - 20:23
Såg han då med. Och även med original sabbath 1998 och i globen 2000 och 2005. Postad 12 June 2011 - 20:32
Jo, men ett biorum i den kalibern ligger många år iväg. Detta undrar jag mest för eget intresse och att jag sitter och ritar på det för skojjs skull Menar det lär ju finnas någon på detta forumet som vet i ungefär vilka dimensioner och egenskaper man vill ha i ett biorum. Postad 12 June 2011 - 21:42
Den jag skickade över till dig visar även vilka problem du har vid olika rumsmått. Postad 12 June 2011 - 23:09
Jag åkte i år, oavsett lineup... Däremot hörde jag att det varit en massa skit i år.. Mängder av stölder som dom misstänkte var ligor som bara var där för att stjäla. Sen hade det tydligen varit en våldtäkt.. Inget samband med att Hultsfred inte körde i år månne...? Postad 12 June 2011 - 23:27
Fortfarande, varför låta helt okända personer ge dig tips om det? Det är ju trots allt stora pengar och mycket arbete för att "testa". Visst, vill man kanske få hyfsat resultat för mer pengar och mer arbete, go ahead. Ingvar brukar ge dessa råd: "1. Välj rätt rum! Rätt rum är stort, minst 4,5 meter på minsta ledden. Försök undvika rum där väggarna är väldigt parallella. Det är också bra om väggarna är lite eftergivliga så att inte basregistret blir alltför drabbat av ståendevågor. Alla öppningar i form av fönster och dörrar skall helst gå att stänga. Det skall vara mycket tyst i rummet. Låg grundstörnivå är väldigt viktigt. 2. Täck golvet med mattor, hela golvet. Ryamattor på heltäckningsmattan är extra bra. Repetition: Täck HELA golvet, inte nästan hela. Hela betyder att inga delar av golvet skall vara otäckta. Matta överallt. 3. Ha mycket grejor på väggarna. 4. Stor soffgrupp är bra. Med lågt soffbord framför. 5. Se till så att både högtalarna och du själv hamnar på rumsellipsen. Alltså där rimlig klanglig balans råder. Måste högtalarna av något skäl hamna innanför ellipsen kan det kompenseras genom att man sätter sig strax utanför, eller tvärtom. Sådana rum fungerar i regel utmärkt för musiklyssning. Lite överkurs är att sätta upp takbjälkar på tvären som bryter takreflexerna utan att döda rummets klang uppifrån. För hemmabio får man förstås ställa lite högre krav eftersom det inte får vara en så hörbar loge, men i gengäld är uppdraget lättare när man inte behöver bry sig lika mycket om hur det ser ut när det är färdigt. Det är ju släckt i en hemmabio när man tittar. Lite mer överkurs är att lägga lite krut på finjustering av högtalarplaceringen. Var inte rädd för att vinkla in högtalarna. Högtalare som pekar rakt fram låter bara imponerande när inspelningarna är dåliga och om man råkar sitta precis mitt emellan högtalarna. Sitter man det minsta snett och lyssnar så hör man bara den ena högtalaren. Börja med att ställa högtalarna så att det är 23 grader ut till var och en av dem, mätt från en linje dragen rakt framåt. Det kan man åstadkomma genom att mäta avståndet mellan högtalarna (diskant till diskant) och multiplicera detta avstånd med 1,18. Det måttet är så långt ifrån högtalarnas baslinje man skall sitta, typiskt. Vrid sedan in respektive högtalare sisådär 26 grader, alltså tre grader mer än riktningen till lyssningsplatsen, vilket brukar betyda att man nästan ser högtalarens yttersida när man sitter i mitten och tittar med ett öga. Från denna grunduppställning kan man hålla på och finjustera placeringen i några veckor. Det brukar bli mycket bra. Avvikelser på +/- några dm respektive +/-5 grader i vinklingar kan man gott prova, men om man tycker att man måste avvika mer än så är det antagligen något som är fel. Tycker man inte att man får till det kan man flytta hela paketet några dm i sidled. Man skall inte vara rädd för lite asymmetri, i själva verket ställer en helt symmetrisk möblering mycket större rumsakustiska krav." Postad 13 June 2011 - 09:16
Heimholtz så kan det inte bli fel, diffusering så kan det inte bli fel.
Har exel-ark om du vill bygga egna diffusorer. Postad 13 June 2011 - 09:29
Det kan bli fel om man inte vet vart man bör och inte bör ställa vissa saker.
Postad 13 June 2011 - 10:35
Tack för texten MKarlsson74, väldigt bra text för den som vill börja lite smått med att förbättra rummet.
Bagarn det var en väldigt fin altan du byggde där kommer du nog ha många sköna timmar. Vi ska göra något liknande hos min far fast på botten plan, och där är det mest gräsmatta. Har du några tips för att ankra hela bygget i en gräsmatta? Det är en sluttning från huset och ner med gräs. Ska man gräva upp och lägga någon form av plast under så det inte växer igenom och sedan gjuta ner balkarna som ska hålla upp bygget? Postad 13 June 2011 - 11:36
Hh ställer man i hörn/ alt golv/tak möter vägg. Man kan självklart ställa dom på andra ställen med men där gör dom oftast mest nytta. Diffusorerna placerar man på första reflexen till att börja med. Sen kan man bygga på allt eftersom ( Om man nu inte har elektrostater som jag har ) Redigerat av Evil Homer, 13 June 2011 - 12:10. Postad 13 June 2011 - 12:19
Ja, du kan ju slänga in det hur du vill och hoppas det blir bra. Varför ens ta hem någon som Ingvar eller Matts när man gör det lika bra själv.
Postad 13 June 2011 - 12:27
Här har du svaret.
Jag har vart hemma hos han som ställer in matts HH åt kunder i gbg området, och fått tipsen av han. Gissar på att han kan sina saker... Postad 13 June 2011 - 13:54
Olika rum skapar olika förutsättningar men vad är det för skillnad att Niklas skriver att man kan sätta diffusorerna i hörn och där golvet möter väggen och väggen möter taket, än att Ingvar skriver att man ska ha heltäckningsmatta en stor soffgrupp, ett litet bord och massa saker på väggarna, det borde fungera med typ samma princip, man får helt enkelt testa sig fram.
Redigerat av Unregistered1470cd9f, 13 June 2011 - 13:54. Postad 13 June 2011 - 14:01 Inte diffusorerna i hörnen, heimholtz Postad 13 June 2011 - 14:21 Och vad menar karlsson att det kan hända om man placerar en V4/V6 i ett hörn,alt där tak/golv möter sidovägg?! Dom är till skillnad ifrån vissa andra HH justerbara, inte låsta vid en fast frekvens. Man kan flytta runt på dessa för att få bästa effekt, tror ingen ger sig på akustikfix utan att mäta innan/efter. Vad är det som kan gå så fruktansvärt illa, snälla svara nu utan att hänvisa till text ifrån du vet vem Och vad kan hända om du placerar diffusorer på första reflex?! 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |