Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 19 november 2010 - 14:12
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
De ska fan inte tro att de kan komma o ta fullt betalt för ev en ny box när deras gamla inte uppfyller ens basic-kraven på en fungerande pryl. De har fan begått avtalsbrott med denna skiten.
Har precis skrivit till dem och krävt åtminstone 2 mån avdrag eftersom man knappt kan använda boxen utan att få hjärtsvikt, andnöd och raseriutbrott.
För mig så har drog de först av en hel faktura, sen har de dragit av 209kr för huvudabbonemanget en månad. Nu krävde jag att de ska sluta ta betalt helt för det fram till och med boxen fungerar minst så bra som den gjorde före 8:e september.
Postad 19 november 2010 - 14:19
roake
-
roake
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Nu har jag med skickat in ett klagomål till dom med krav om 50% reducering av avgiften tills det löst problemet med programvaran. Antagligen kommer de svara att de inte har hört talas om dessa problem (jag skrev ner ett gäng av de som jag har) och att det är handhavande fel.......
Postad 19 november 2010 - 15:08
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Hehe, kan bli intressant och se om de kan få in TiVo-liknande funktioner i denna box.
Får nog slänga iväg ett mail...
Kul och possitivt att det händer nått hos CD Jag är helt övertygad om att TiVo har massa lösningar och idéer på internet baserade upplägg typ VOD! ....men har TiVo tillverkat någon PVR satelit box tidigare?? Kan inte CD byta tillbaka till vår gamla mjukvara så att vi åtminstonde kan använda boxen till det vi en gång köpte den till,,, dvs se på TV!!
Redigerat av B BUS, 19 november 2010 - 15:10.
Postad 19 november 2010 - 15:31
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Idioterna svarade att jag ska ringa dem för en mera komplett felsökning, så fan heller att jag tänker göra. Vem har ens sagt att jag har en telefon  Funderar allvarligt på att försöka häva hela köpet å kräva tillbaks alla pengar för boxen och säga upp abbonemmanget och istället ladda ner allt som jag vill se. Får ju ändå göra det nu när box****t har börjat missa inspelningarna oftare än va den lyckas spela in den.
Postad 19 november 2010 - 15:40
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
De svarade exakt samma sak till mig. Jag kopierade hela svaret och skicksade tillbaka det från deras hemsida och talade om att det tänker jag inte göra för det har inte hjälpt innan. Det hjälper inte att köra fabriksåterställning etc. Boxen fungerar inte. Hade det varit en bil hade den återkallats.
De borde lära sig av Logitech hur man hanterar kunder, de är fantastiska!
Postad 19 november 2010 - 15:45
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Jo jag kopierade också texten och skrev ett ännu argare svar tillbaks, var riktigt rasande när jag skrev det faktiskt, nästan glödde om tangentbordet hehe. Helt ###### idiotiskt att det inte går att svara på mailen från dem heller. Säkert för att man inte ska orka svara dem ens med deras korkade standardsvar som de kommer med hela tiden. Bla bla bla sen påstod det att om mottagningen skulle vara för bra då kunde man tappa inspelningar, va i **** liksom.
Postad 19 november 2010 - 15:54
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Jo det har diskuterats tidigare i tråden men det är när man bara har en kabel vad jag förstår, signalen "spiller" över på tuner 2 och då blir boxen knäpp. (knäppare än innan då altså). Har man två kabalr in ska detta inte spela någon roll, men jag misstänker att hårdvaran är kass så den ena tunern stör den andra ibland.
Redigerat av Melmac, 19 november 2010 - 15:55.
Postad 19 november 2010 - 15:56
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Oki jag ahr ju två kablar och har alltid haft det. Ligger väl på runt 65-68% i mottagning på båda, tycker snarare att det är lågt om jag jämför med andra boxen som visar 90% från samma parabol och huvud.
Postad 19 november 2010 - 16:49
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
fan ta dom om dom inte ser till att fixa något överkomligt utbytespris på dom nya TiVo-boxarna... 500:- och få den nuvarande boxen utbytt till en TiVo-box kan jag betala...
har användt TiVo innan och deras gränssnitt är helt underbart...
Postad 20 november 2010 - 11:25
Belzhadar
-
Belzhadar
-
Användare
-
-
123 inlägg
Ja, det här med TiVo låter ju riktigt intressant, är rätt säker på att det inte kommer att bli tal om några 500:- för att byta ut den nuvarande boxen mot en TiVo, dock.
Enligt CD är det absolut inget fel på den nuvarande boxen, de är ju "stolta" över den nya mjukvaran och beklagar bara att kunden inte gillar den nya "förbättrade " mjukvaran med den "uppgraderade" upplevelsen, om man ringer/mailar och klagar på att boxen inte alls fungerar som man har rätt att förvänta sig. Den har ju till och med VOD, i CD:s drömvärld är VOD helt nytt, revolutionerande och guds gåva till mänskligheten. Dess utom är CD först i världen med denna fantastiska nyhet, i sin dimmiga lilla verklighetsfrämmande värld.
Möjligtvis att man, om man inte haft boxen för länge, skulle kunna få igenom en reklamation av boxen, och på det viset få tillbaks pengarna för den, men den nya boxen lär inte kosta under ca 4000:- vid 24 månaders bindningstid under sitt första år i CD:s sortiment. Den gamla värdelösa skiten fick man ju betala 2999:- för i princip hela första året, om man band sig i två år, denna kommer säkert att vara 1000-2000:- dyrare.
Har inte läst särskilt mycket om den, men är vi ens säkra på att den inte bara är för cd:s IPTV utbud??
Redigerat av Belzhadar, 20 november 2010 - 11:27.
Postad 20 november 2010 - 11:43
nilsa
-
nilsa
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Det här är första stycket på cd:s egna notis så det verkar gälla parabol – Canal Digital vill tillhandahålla det bästa innehållet och erbjuda de bästa tittarupplevelserna. TiVo har satt en standard för branschen vad gäller användarvänliga gränssnitt och kommer med sina innovativa lösningar att göra det möjligt för våra parabolkunder att få tillgång till TV-marknadens mest avancerade boxar, säger Christian Albech, VD för Telenor Broadcast Holding som äger Canal Digital. Ja, det här med TiVo låter ju riktigt intressant, är rätt säker på att det inte kommer att bli tal om några 500:- för att byta ut den nuvarande boxen mot en TiVo, dock. Enligt CD är det absolut inget fel på den nuvarande boxen, de är ju "stolta" över den nya mjukvaran och beklagar bara att kunden inte gillar den nya "förbättrade " mjukvaran med den "uppgraderade" upplevelsen, om man ringer/mailar och klagar på att boxen inte alls fungerar som man har rätt att förvänta sig. Den har ju till och med VOD, i CD:s drömvärld är VOD helt nytt, revolutionerande och guds gåva till mänskligheten. Dess utom är CD först i världen med denna fantastiska nyhet, i sin dimmiga lilla verklighetsfrämmande värld.
Möjligtvis att man, om man inte haft boxen för länge, skulle kunna få igenom en reklamation av boxen, och på det viset få tillbaks pengarna för den, men den nya boxen lär inte kosta under ca 4000:- vid 24 månaders bindningstid under sitt första år i CD:s sortiment. Den gamla värdelösa skiten fick man ju betala 2999:- för i princip hela första året, om man band sig i två år, denna kommer säkert att vara 1000-2000:- dyrare.
Har inte läst särskilt mycket om den, men är vi ens säkra på att den inte bara är för cd:s IPTV utbud??
Postad 20 november 2010 - 12:55
Belzhadar
-
Belzhadar
-
Användare
-
-
123 inlägg
våra parabolkunder
Ok, den raden missade jag när jag skummade texten. Då kommer den ju till "oss " parabolkunder i alla fall. Inte allt för långt in i framtiden, får man väl bara hoppas då, för den nuvarande boxen orkar jag inte med länge till.
Postad 20 november 2010 - 14:04
Grön49
-
Grön49
-
Användare
-
-
105 inlägg
Nu har jag också drabbas av den nya dyngan till mjukvara. Jag fick starta om boxen manuellt och rutan med frågan om man vill installera nya mjukvaran dök inte upp. Precis när jag bytte kanal så kom rutan upp och nerladdning startade...
Resultatet blev en katastrofal försämring av bilden. Utan större förhoppning ringde jag CD och fick prata med en riktig idiot. "Dålig bild, hur kan du säga det jag sitter ju här och tittar på en bra bild" Sen var det inget fel på mjukvaran utan på min TV..." Dom allra flesta är mycket nöjd med den nya mjukvaran och dom som inte är nöjda behöver uppdatera sin TV. Om man köper en mobiltelefon så måste man ju uppdatera programvaran så att den fungerar"
Som jag ser det finns det två alternativ. Antingen söker CD idioter till sin kundtjänst eller får dom instruktioner av CD att spela idioter. Jag vet inte vad som är värst.
Redigerat av Grön49, 20 november 2010 - 19:10.
Postad 20 november 2010 - 14:28
DonFredo
-
DonFredo
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Antar att detta kommer innebära en ny box på sikt:
Canal Digital skriver avtal med amerikanska pvr-tjänsten Tivo.
– Canal Digital vill tillhandahålla det bästa tv-innehållet och erbjuda de bästa tittarupplevelserna. Tivo har satt en standard för branschen vad gäller användarvänliga gränssnitt och kommer med sina innovativa lösningar att göra det möjligt för våra parabolkunder att få tillgång till tv-marknadens mest avancerade boxar
http://www.dagensmed...icle2510634.ece
TiVo fungerar ju inte med satellit, så det måste passa in i CD's profil
Postad 20 november 2010 - 14:44
philipsguy
-
philipsguy
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Länken till Tivo där både samarbetet med CD och produktbeskrivning av nya PVR boxen beskrivs.
Det framgår idag också på CD hemsida angående pressmeddelandet.
http://pr.tivo.com/e...ejsp=custom_150
Okej alla som funderar över ny hårdvara - läser ni ovanstående pressmeddelande från Tivo så står det att C D har tecknat avtal om att använda Tivos gränssnitt och programvara: "The Largest Satellite TV Provider in Northern Europe to Deploy TiVo's Software and User Interface Across Scandinavia" Men var hittar du länk om hårdvara för denna deal?
Postad 20 november 2010 - 15:36
DonFredo
-
DonFredo
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Okej alla som funderar över ny hårdvara - läser ni ovanstående pressmeddelande från Tivo så står det att C D har tecknat avtal om att använda Tivos gränssnitt och programvara: "The Largest Satellite TV Provider in Northern Europe to Deploy TiVo's Software and User Interface Across Scandinavia" Men var hittar du länk om hårdvara för denna deal?
TiVo har ingen erfarenhet av satellit-hårdvara, och CD har väl misslyckats med alla sorters "-vara" hw som sw En god grund för samarbete
Redigerat av DonFredo, 20 november 2010 - 20:37.
Postad 20 november 2010 - 16:19
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Resultatet blev en katastrofal försämring av bilden. Utan större förhoppning ringde jag CD och fick prata med en riktig idiot. "Dålig bild, hur kan du säga det jag sitter ju här och tittar på en bra bild" Sen var det inget fel på mjukvaran utan på min TV..." Dom allra flesta är mycket nöjd med den nya mjukvaran och dom som inte är nöjda behöver uppdatera sin TV. Om man köper en mobiltelefon så man man ju uppdatera programvaran så att den fungerar"
Sa han verkligen att det var din TV det var fel på och inte mjukvaran? Hoppas du tog nammnet på honom, jag hade gått vidare och inte nöjt mig med detta svar. Det är denna typ av svar som gör att det känns bättre att meijla för då har man ju svart på vitt vad dom svarar, Det är även denna typ av svar som får en att innse att dom mer eller mindre skiter i oss. Hur gammal TV har du? Är det någon med en riktigt ny TV som också märkt försämring av billden? Då får ju CD tala om vilken TV som är deras produkter är anpassade till. Det skulle troligtvis bli en 32 tums plasma för 20 000 kr.
Postad 20 november 2010 - 17:01
Unregisteredfafe07e5
-
Unregisteredfafe07e5
-
Användare
-
-
108 inlägg
Det slutar väl med att de bara kommer att tillåta godkända TV-apparater till deras boxar.
Jag har en bekant som nyligen bytt till en VU+ Duo pga av att CD-boxen inte fungerade ihop med hans tv längre och div andra strul - han fick samma svar från CD att det var fel på TV'n.
Behöver jag nämna att den TV'n nu fungerar perfekt med VU'n.
Postad 20 november 2010 - 19:08
Grön49
-
Grön49
-
Användare
-
-
105 inlägg
B BUS: Jag tog inte namnet på den otroligt dryga idioten för jag blev så ###### förbannad så jag slängde på luren. Detär tydligen fel på mjukvaran i min TV och inte den nya mjukvaran till boxen...Då vet vi hur CD kommer att agera mot missnöjda kunder.
Jag har en tre år gammal Panasonic Plasma som fungerar med allt som jag har kopplat in på den.
Postad 20 november 2010 - 19:15
nilsa
-
nilsa
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Nej det har du rätt i. Har dock sett andra notiser som säger något i stil med "Canal Digital’s next-generation networked set-top and TiVo’s software will together provide... bla, bla, bla". CD: nästa generation av boxar skulle ju dock kunna vara samma gamla vanliga med tja... säg en ny eldosa kanske :-) Vore väl dunder om det plötsligt dyker upp en helt ny och ännu mer resurskrävande sw till vår stackars box. Okej alla som funderar över ny hårdvara - läser ni ovanstående pressmeddelande från Tivo så står det att C D har tecknat avtal om att använda Tivos gränssnitt och programvara: "The Largest Satellite TV Provider in Northern Europe to Deploy TiVo's Software and User Interface Across Scandinavia" Men var hittar du länk om hårdvara för denna deal?
Postad 20 november 2010 - 22:12
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
så stor skillnad kan det väl inte va och göra ett gränssnitt till en parabolbox istället för en kabelbox, det är ju inte så att TiVo gör sina egna boxar, dom köps med färdig hårdvara och styrningen till den, sen har TiVo bara gjort gränssnitten... ungefär så som CD gör med Sagem boxarna... fast då TiVo har lyckats markant bättre...
Postad 20 november 2010 - 23:13
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Hej då och tackar alla i denna tråd som gjort att man stod ut med boxen. Boxen är nu nedpackad och undanlagd i garderoben. Provade att sätta i fläkten och locket. Gick att starta upp och titta på sin gamla inspelningar med ett gammalt kort. Men vad den lät. Undra varför de inte satte i en fläkt som passade som gjuten. Verkar om något Sagem hittat någonstans och bara slängt med boxen.
Det går att starta upp boxen med ett gammal CD-kort om man inte har antennsladdarna i. Boxen går också stabilare när den inte får signal. Snabbspolningen flyter på hyfsat och pixelering uteblir.
Varför valde CD Sagem?
Postad 20 november 2010 - 23:40
Mazak
-
Mazak
-
Användare
-
-
196 inlägg
ruva: Jag kanske minns fel, men jag har för mej att det gick att kolla på inspelade program utan kort i boxen.
Jag testade det när jag bytte ut min box för något år sen. Jag hade bara boxen inkopplad via scart till en tv.
Det kanske inte funkar med den nya mjukvaran?
Postad 21 november 2010 - 01:16
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Hej på er! Kan ni rekommendera Canal Digital? Jag har inte haft satellit sen den analoga tiden. Men nu vill jag se TV i HD! Kan man fortafarande inte se några andra kanaler än CDs?
Postad 21 november 2010 - 01:54
nilsa
-
nilsa
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Rekommendera? Å den frågan ställer du i en tråd där säkert 8000 inlägg är av kritisk natur :-) Med boxen som tråden handlar om kan du se CD:s satellitkanaler och fria markbundna... om du har tur. Hej på er! Kan ni rekommendera Canal Digital? Jag har inte haft satellit sen den analoga tiden. Men nu vill jag se TV i HD! Kan man fortafarande inte se några andra kanaler än CDs?
Postad 21 november 2010 - 01:54
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Hej på dig! Har du läst tråden?
Postad 21 november 2010 - 02:07
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1 045 inlägg
Hej då och tackar alla i denna tråd som gjort att man stod ut med boxen. Boxen är nu nedpackad och undanlagd i garderoben.
Grattis Ruva och välkommen till den "friavärlden" och din Vu+ Duo Hoppas verkligen att CD löser denna tråden och fattar att deras boxar suger och att de istället skall medverka till en "fri marknad" för bättre boxar och därmed ett bättre Canal Digital Sen är det bara att hoppas på att Viasat gör sak samma. Men efter många samtal med "den som bestämmer" hos lågkvaliteföretaget viasat, så kan jag berätta att de inte ens fattar att fatta. Så ni som har CD var glada för det, men byt box och upplev det som vi andra upplevt i många år nu  Maveric
Postad 21 november 2010 - 09:00
Grön49
-
Grön49
-
Användare
-
-
105 inlägg
ansgar: Jag kan väl förstå att du inte orkar läsa alla inläggen. Nej, skaffa inte CD för du kommer bara att ångra dig.
Postad 21 november 2010 - 10:04
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Grattis Ruva och välkommen till den "friavärlden" och din Vu+ Duo
Hoppas verkligen att CD löser denna tråden och fattar att deras boxar suger och att de istället skall medverka till en "fri marknad" för bättre boxar och därmed ett bättre Canal Digital
Sen är det bara att hoppas på att Viasat gör sak samma. Men efter många samtal med "den som bestämmer" hos lågkvaliteföretaget viasat, så kan jag berätta att de inte ens fattar att fatta.
Så ni som har CD var glada för det, men byt box och upplev det som vi andra upplevt i många år nu
Maveric 
hehe, jag kastade ett öga i Vu+Duo tråden och det var ju lätt för Ruva att få igång sin box...Eller.. nåja, det verkar vara en bra box, Vu+, den verkar klara det man vill och mer därtill om man jämför med den skapelse som diskuteras i denna tråd. Dock en viss väg att vandra, det är inte bara att packa upp, ansluta kablar och njuta av bilden direkt. vad jag vill säga, de som funderar på att byta box, läs på er vad som krävs innan ni byter. Maveric, Ruva, eller annan besvara gärna det ovan men vi ska minnas vad denna tråd är tillför, vi ska inte debattera Vu-boxen alltför mycket i denna tråd. I övrigt håller jag med men undrar om CD kommer kunna låta marknaden vara öppen. Det finns en stark organisation i film och TV-bolag som inte vill att man ska kunna spara digitalt material i all evighet. Jag hoppas dock att marknaden segrar, att boxarna klarar det de borde och inte bara det som bolagen vill.
Postad 21 november 2010 - 10:43
klurig
-
klurig
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Om någon är intresserad kan jag berätta att jag använder boxen i Spanien sedan två år. Den fungerar naturligtvis inte tillsammans med parabolen. Signalstyrkan från engelska SKY-sändningar är OK men signalkvalitén indikeras som usel. Däremot går det bra att se ett fyrtiotal spanska marksända kanaler. Många, tio kanske, är HD-kanaler, sedan Spanien gick över till digital TV för något år sedan. Jag har inte testat att programmera inspelningar men i övrigt fungerar det utan hängningar eller krångel. Mjukvaran är den som satt i boxen vid flytten för två år sedan.
Postad 21 november 2010 - 19:41
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
hehe, jag kastade ett öga i Vu+Duo tråden och det var ju lätt för Ruva att få igång sin box...Eller.. nåja, det verkar vara en bra box, Vu+, den verkar klara det man vill och mer därtill om man jämför med den skapelse som diskuteras i denna tråd. Dock en viss väg att vandra, det är inte bara att packa upp, ansluta kablar och njuta av bilden direkt
Förlåt att jag diskuterar boxen men måste säga att jag visst packade upp den, laddade ner Imagen/mjukvaran Pli, laddade ner ett program från boxen som kunde koda av mitt kort och sedan var jag igång. Men jag ville ju kunna göra så mycket mer därför ca: 28 timmars nätstuderande och forumhjälp tills jag lyckades. Nu kan sambon se sin sport och sina dokusåpor vid boxen medan jag från datorn tittar på andra kanaler samtidigt, utan att behöva kortdela eller köpa fler boxar och dra parabol-ledningar. Canal+ filmkanaler är tyvärr de enda som inte går se live men inspelat material fungerar från Dito. Jag har datorn kopplad till en 42 tums TV, 5.1 datorljudsystem och en skön fåtölj. Väljer vilken inspelad film eller TV kanal jag vill titta på från mitt bekväma krypin. Att jag valde den svåra vägen med en image/mjukvara ej för nybörjare var att jag ville kunna få in Boxer och den är den enda som stödjer usb-TV kort. Kan nu spela in Rivstart i TV 10 var morgon utan extrabox. Fast Rivstart kommer nog troligen till Canal Digital nästa år, men vem vill vänta? Ha det gött och nu förstår jag vilken onödig inlåsning denna box är (förutom att den ofta krånglar)! Lycklig tills de slår på Pairing men då säger jag upp abonnemanget och kör endast boxer eller sneglar åt Viasat utan HD TV. https://www.minhembi...s...t&p=3094741Nu ska jag göra er avundsjukaSitter nu med Canal+ tablån och VU+ boxen i en annan flik i samma webbläsare. Hittar jag en bra film kopierar jag titeln, byter flik och söker med webbläsaren i boxen epg. Trycker på spela in och så har jag satt en inspelning.
e1.PNG 38,24K
3 Antal nerladdningar
e2.PNG 15,43K
2 Antal nerladdningar
e3.PNG 29,4K
3 Antal nerladdningar
Redigerat av ruva, 21 november 2010 - 21:01.
Postad 22 november 2010 - 06:21
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Ja, det får nog bli en julklapp till mig själv i form av en VU+ för nu är jag skittrött på denna box. Vet inte hur många ggr per vecka som ljudet försvinner på vissa kanaler för att aldrig återvända utan att man startar om alltihop och har man då en inspelning igång så går det käpprätt åt h-vete  ..
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Italienare och fransmän skall hålla sig till design och ge fan i tekniken (med ett fåtal undantag)
//HJ
Postad 22 november 2010 - 08:58
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Mmh, Ruva, låter som du är nöjd samt att Vu+ boxen allt är en modernare, och bättre box, än den tråden handlar om. Vi lämnar alla frågor om Vu+ boxen till dess egna tråd dock.
Som jag nog gett luft om tidigare är CD boxutbud skralt.
1: Deras standard HDTV box är... ja, en gammal produkt idag. CD Norge har en ny.
2: Deras HDPVR är fungerande (för de flesta, för det mesta) men nog borde de för kanske 6-12 månader sedan kommit med en uppgraderad box? Samt att denna box ännu inte är helt stabil är rent ut sagt uselt!
Vi får se hur det blir med TiVo, borde resultera i fler alternativ men nu åter till ämnet.
Min box fungerar bra än. Den tjatar om uppdatering trots senaste finns installerat, den är helt tyst nu när den lever utan lock och fläkt, den hänger sig ibland, textningen på TextTV-kanaler är lite sen, VOD är ett skämt, den ger bra bild*, spelar in allt jag vill (på sistone), spelar upp allt jag spelat in, har småfrysningar vid en del uppspelningar, galen tidslinje om man tittar på inspelat program vars inspelning pågått men tar slut, det går INTE att kopiera ut material från boxen, fjärrkontrollens funktion (vad knapparna gör) är undermålig, den blir kanske lite dammig nu när den lever utan lock och fläkt, den ger bra ljud till min nya HB anläggning...
*bild - ska dock testa att spela in lite program på datorn (TV-kort), HD och SD, och sedan spela upp dessa via en mediaspelare med HDMI på TVn och jämföra med exakt samma scener och program inspelade med den här boxen.
Redigerat av Monshi, 22 november 2010 - 08:59.
Postad 22 november 2010 - 09:34
decahb
-
decahb
-
Användare
-
-
143 inlägg
Hej allihopa..
Verkar som om jag fått ett nytt problem...
Boxen tappar "kontakten" med kortet ganska ofta, den säger att den ej har ngt kort i ?! Va f-n
Speciellt på vissa kanaler typ SVT Barnkanalen, Ej dålig mottagning då på andra TVapparter (multiab..) funkar det ua, precis samtidigt som det händer på pvr boxen.
Vad är det för skit....
Det börjar bli trist när tom kidsen hemma trackar en för en dålig box....
Förslag ? Tankar ? Ideer ?
DECA
Postad 22 november 2010 - 10:06
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
decahb
Kan vara ett första tecken på att nätagget håller på att ge upp. Ring CD och beställ ett nytt. På garanti om du har det eller 75 kr om du inte har det.
Postad 22 november 2010 - 10:10
decahb
-
decahb
-
Användare
-
-
143 inlägg
decahb Kan vara ett första tecken på att nätagget håller på att ge upp. Ring CD och beställ ett nytt. På garanti om du har det eller 75 kr om du inte har det.
Inte igen, nätagget är 3 veckor gammalt...... Bra CD !!
Postad 22 november 2010 - 10:10
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Hej allihopa..
Verkar som om jag fått ett nytt problem... Boxen tappar "kontakten" med kortet ganska ofta, den säger att den ej har ngt kort i ?! Va f-n Speciellt på vissa kanaler typ SVT Barnkanalen, Ej dålig mottagning då på andra TVapparter (multiab..) funkar det ua, precis samtidigt som det händer på pvr boxen. Vad är det för skit.... Det börjar bli trist när tom kidsen hemma trackar en för en dålig box....
Förslag ? Tankar ? Ideer ?
DECA
Detta låter som nätagg fel. Ring CD så skickar dom ett nytt kontakt-nät-aggregat eller vad det nu heter. Lycka till! Oj, jag var för sen med svaret. Men, man behöver inte betala för nätaggregaten även om boxen är för gammal för garanti!
Redigerat av B BUS, 22 november 2010 - 10:13.
Postad 22 november 2010 - 10:36
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Vi får se hur det blir med TiVo, borde resultera i fler alternativ men nu åter till ämnet.
Min box fungerar bra än. Den tjatar om uppdatering trots senaste finns installerat, den är helt tyst nu när den lever utan lock och fläkt, den hänger sig ibland, textningen på TextTV-kanaler är lite sen, VOD är ett skämt, den ger bra bild*, spelar in allt jag vill (på sistone), spelar upp allt jag spelat in, har småfrysningar vid en del uppspelningar, galen tidslinje om man tittar på inspelat program vars inspelning pågått men tar slut, det går INTE att kopiera ut material från boxen, fjärrkontrollens funktion (vad knapparna gör) är undermålig, den blir kanske lite dammig nu när den lever utan lock och fläkt, den ger bra ljud till min nya HB anläggning...
*bild - ska dock testa att spela in lite program på datorn (TV-kort), HD och SD, och sedan spela upp dessa via en mediaspelare med HDMI på TVn och jämföra med exakt samma scener och program inspelade med den här boxen.
Allt är ju rellativt men okej... Min box fungerar också bra: -Jag har bild nästan varje gång jag startar den, ibland får jag starta om den ett par gånger. Bilden är inte lika bra som innan men det är ju bild, vad kan man begära. -Nu sen jag satt dit en RCA sladd har jag också bra ljud 5.1 ljud. -Denna helgen behövde jag bara krypa runt på knäna 3 gånger och restarta boxen pga att det inte gick byta kanal annat än via inforutan. Detta tar ju under 10 min var gång så det är nog som det ska, eller? -Faktiskt fick jag med hela program på dom tre inspelningarna jag gjorde i helgen:-) -Det går knappt läsa vad som står i menyerna, men vad kan man begära med en tre år gammal TV. Detta är ju ett ilandsproblem så varför gnäller vi??? Jo för att vi betalar en massa pengar varje månad för en tjänst/produkt som inte levererar som den ska. Det som gör det värre är att detta funkade så mycket bättre innan CDs påtvingade uppdateringar. Om det nu är så att vi bara är ett fåtal som haft otur med denna uppdatering så låt oss som vill säga upp våra avtal, jag har försökt men det kan jag inte fören 31 Maj 2011. Snacka om att CD fixar det för sig, att göra en gammal fungerande box oduglig så att folk vill köpa en ny TiVo box, det kan kanske bli en riktigt bra affär
Postad 22 november 2010 - 12:59
Belzhadar
-
Belzhadar
-
Användare
-
-
123 inlägg
Min box fungerar bra än.
"Den tjatar om uppdatering trots senaste finns installerat" "den hänger sig ibland" "textningen på TextTV-kanaler är lite sen" "VOD är ett skämt" "har småfrysningar vid en del uppspelningar" "galen tidslinje om man tittar på inspelat program vars inspelning pågått men tar slut" "fjärrkontrollens funktion (vad knapparna gör) är undermålig"
Det är ju helt klart att du och jag inte har samma uppfattning om vad vi skulle kalla, "fungerar bra" Om jag köper en box av ett stort kanal bolag, en box vars "ordinarie" pris är 4995:- accepterar inte jag att den fungerar lika "bra" som en kinapryl för 199:-
Postad 22 november 2010 - 14:03
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Det är ju helt klart att du och jag inte har samma uppfattning om vad vi skulle kalla, "fungerar bra" Om jag köper en box av ett stort kanal bolag, en box vars "ordinarie" pris är 4995:- accepterar inte jag att den fungerar lika "bra" som en kinapryl för 199:-
Det jag menar med att fungera bra är att den ger en bra bild och är stabil 95% av tiden. Det finns saker att förbättra även hos de som har de bäst fungerande boxarna, vilket jag tycks ha i denna tråd, det är det jag vill visa. Fast lite knäppt att jag än har tålamod med att boxen inte fungerar som den ska 100% av tiden måste jag nog medge. Oh, och sedan kanske spelar in att jag kom över boxen begagnat till ett för mig bra pris samt att jag har en bra kontakt med Canal Digital. ed: fast efter läst lite om Vu+Duo ska jag nog medge att står man i dag och väljer att skaffa Canal Digital är den boxen helt klart att föredra. Inget snack om saken. Det man mister är väl iofs CDs VOD-tjänst som kanske kanske en dag blir något man kan använda.
Redigerat av Monshi, 22 november 2010 - 14:16.
Postad 22 november 2010 - 14:23
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Det jag menar med att fungera bra är att den ger en bra bild och är stabil 95% av tiden. Det finns saker att förbättra även hos de som har de bäst fungerande boxarna, vilket jag tycks ha i denna tråd, det är det jag vill visa. Fast lite knäppt att jag än har tålamod med att boxen inte fungerar som den ska 100% av tiden måste jag nog medge. Oh, och sedan kanske spelar in att jag kom över boxen begagnat till ett för mig bra pris samt att jag har en bra kontakt med Canal Digital.
Jag tror din kontakt med Canal Digital gör att du står ut med lite extra skit. Oss andra vill dom inte ha att göra med när det är problem, funkar autogirot så är dom nöjda. Om dom fört en dialog som ingav lite förtroende skulle det kännas så mycket bättre. När dom säger att dom gör vad dom kan och ska hålla oss uppdaterade på hemsidan om vad som händer och låter det gå 3 månader börjar man ju undra. Och när jag ber om att få slippa betala för/säga upp Canal+ nu när man inte kan/vill se filmerna och har missat halva hockymatcher man spelat in pga, strul och taskig bildkvalitet så får jag avslag, trots att vi är så få som har dessa problem enl CD. Då blir man sur. Har din CD kontakt ny info, händer det nått eller har dom gjort vad dom kan/vill.
Postad 22 november 2010 - 14:41
decahb
-
decahb
-
Användare
-
-
143 inlägg
Intressant disk ovan.
Jag hade oxå kunnat stå ut med en halvbuggig box, om den blev bättre för varje uppdatering.
MEN det som stör mig mest är det bemötande man får när man ringer "supporten". Hela deras mål med samtalet är att få kunden att lägga på, de drar ngn väl inövad vals, "nej, det har vi alllldrig hört talas om.
När min box krashade sist pga defekt nätdel, tog det två veckor innan jag fick nätdelen. Jag ringde varje dag, varje dag fick jag olika besked, uppenbara lögner. "Jag ser att den skickades igår, så du bör ha den i morgon" sa de redan tredje dagen. 2 veckor !!!!
Nötter.
Det värsta var ändå när jag påpekade fjärrkontrollens oförmåga till att fungera, Då fick jag frågan " Har du batteri i fjärrkontrollen ???" - Då brast det för mig....
Det enda jag begär är rak kommmunikation.
Att kalla dem för imbecilla vore en förolämpning mot de som verkligen är imbecilla !
Postad 22 november 2010 - 15:21
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Har din CD kontakt ny info, händer det nått eller har dom gjort vad dom kan/vill.
Inget för stunden. Senaste kontakt gav att han var lite stressad för annat (som ni kanske såg på hemsidan bytte de kundsystem för några dagar sedan). det är som vanligt vill jag tro, de bollar mjukvara med mer eller mindre allvarliga buggar med utvecklarna. Sedan det där med deras kundtjänst. Det gäller att få tag på rätt person, som alltid, ha tålamod, säga de rätta orden (ja, fel ord kan bli en smärre katastrof) och inte brusa upp. Svårt svårt och man måste ha lite tur... Samt när man ringer, allra helst ska man innan dess ha testat allt! Nya batterier i fjärrkontrollen, fabriksåterställt boxen, kanske formaterat hårddisken, kopplat ifrån all extra utrustning osv. Allt för att så snabbt och enkelt som möjligt ta sig igenom det serviceprotokoll de har. nä, nu ska jag nog vara tyst ett tag.
Postad 22 november 2010 - 15:40
decahb
-
decahb
-
Användare
-
-
143 inlägg
Inget för stunden. Senaste kontakt gav att han var lite stressad för annat (som ni kanske såg på hemsidan bytte de kundsystem för några dagar sedan). det är som vanligt vill jag tro, de bollar mjukvara med mer eller mindre allvarliga buggar med utvecklarna.
Sedan det där med deras kundtjänst. Det gäller att få tag på rätt person, som alltid, ha tålamod, säga de rätta orden (ja, fel ord kan bli en smärre katastrof) och inte brusa upp. Svårt svårt och man måste ha lite tur... Samt när man ringer, allra helst ska man innan dess ha testat allt! Nya batterier i fjärrkontrollen, fabriksåterställt boxen, kanske formaterat hårddisken, kopplat ifrån all extra utrustning osv. Allt för att så snabbt och enkelt som möjligt ta sig igenom det serviceprotokoll de har.
nä, nu ska jag nog vara tyst ett tag.
Varför skulle du vara tyst ? Det är väl bra med både postiv och negativ input.... Må väl DECA
Postad 22 november 2010 - 17:55
Grön49
-
Grön49
-
Användare
-
-
105 inlägg
När jag ringde CD var jag förbannad över mjukvaran men jag behärskade mig och var helt neutral. Idioten jag fick prata med var totalt oförstående över att jag klagade på boxen . När jag stod på mig och visste vad jag pratade om blev idioten fullständigt vidrig. I mycket hånfull ton började han prata till mig som jag att jag vore korkad.
Jag kan inte fatta att CD låter personer med grava mindervärdeskomplex sitta och bete sig på detta sätt mot missnöjda kunder.
Postad 22 november 2010 - 17:59
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Och när jag ber om att få slippa betala för/säga upp Canal+ nu när man inte kan/vill se filmerna och har missat halva hockymatcher man spelat in pga, strul och taskig bildkvalitet så får jag avslag, trots att vi är så få som har dessa problem enl CD. Då blir man sur.
Prova att anmäla till ARN
Postad 22 november 2010 - 18:33
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Prova att anmäla till ARN
Det kanske slutar med det, jag har idagsläget inte tänkt säga upp mitt familjepaket eftersom jag inte har lust att krångla med antenner/parraboler nu på vintern. Och om boxen strular mer får jag sparka igång comboboxen som ligger och skräpar.
Postad 22 november 2010 - 20:07
yeah-sus
-
yeah-sus
-
Användare
-
-
189 inlägg
Idag fick jag ta ut min canal digital ilska på en av deras äckliga säljare som hade mage att ringa mig och försöka bekna ett rabatterat canal+ abbonemang
hans reaktion var obetalbar när han fick 90 sekunders utskällning om deras skitprogramvara som har sabbat min box totalt.(jag hade en helt fungerande box innan den nya programvaran)
Postad 23 november 2010 - 10:03
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Ringde dem igår och avhandlade alla mina problem jag har haft sen lanseringen av den nya mjukvaran, nu senast med att box-jäveln helt plötsligt inte reagerar på fjärren.
"-Har du kollat batterierna" frågaor stolpskottet?
Nä jag trodde den gick på luft! Pucko!
Han ville skicka en ny fjärr, men jag sa att det inte är fel på den, lysdioden på boxen blinkar när jag trycker på knapparna men inget händer, varken med org. fjärren eller med Harmonys. Talade om för honom att detta är säkert en variant på "knapp-trycks-samling" som boxen gör ibland (Regaerar inte, sen plötsligt kör den allakommandona på en gång).
Berättade även om REC probelemet (att kanallistan försvinner när man sätter igån boxen under inspelning), detta problem fick han reda på efter 2min samtal med en tekniker att det är en av buggarna de jobbar på.
Berättade om signal-problemet, att det försvinner ibland trots bra signal. Fabriksåterställning är uteslutet sa jag, det har jag gjort och det resulterar bara i nått annat problem. Jag kan inte hålla på att återställa boxen stup i kvarten, min familj kommer ju kasta ut både mig och boxen snart. Då ville han formatera om hårddisken, och jag frågade vad han trodde att det skulle hjälpa? Det visste han inte riktigt men ville prova. Jag sa glöm det det kommer inte att hjälpa, inte ens mot osync i ljud och mosaikmönster på inspelningar.
Efter en stunds diskuterande med sin tekniker till, så förstod han min frustration över att boxen är sämre nu än med den senaste av den förra mjukvaran. Han skulle skicka vidare mitt ärende till sin chef för att diskutera kompensation.
Killen framstod faktiskt efter ett tag som rätt normal, frågorna de ställer från början är standardfrågor som funkar till icke-kunniga personer med 0 intresse för teknik. Men för oss som hänger här blir det bara löjligt och det förstod han till slut och la ner snacket.
Jag börjar faktiskt tycka synd om de som sitter i supporten, de verkar inte ha fått någon grundläggande utbildning på boxen. Jag minns när jag jobbade på Kjaerulff1, där fick vi ta hem boxarna och köra dem hemma, just för att lära oss dem och hitta buggararna.
Men jag fattar också att Sagem är nog det stora problemet här, precis som Topfield var fär Kjaerulff1. Får man som distibutör/agent ingen backup är det svårt att få till en bra produkt.
Redigerat av Melmac, 23 november 2010 - 10:04.
Postad 23 november 2010 - 11:14
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
ja du Melmac, så där är det tyvärr att ringa till många supporttjänster. Man får ringa ett par tre gånger och ringa in deras standardfrågor och se till att man har svar på dessa. När man i vänlig och bestämd ton navigerat sig igenom formuläret kan man hoppas att kvar i andra ändan finns en tekniker som faktiskt kan något. Du verkar ha lyckats. Grattis.
Vi får hoppas att de verkligen får ordning på denna box, att de får en bra grundbox av det hela som fungerar som den ska.
Snart, under 2011, kommer det garanterat nya boxar när Tivo-samarbetet resulterar i en produkt. Den som lever får se.
Sagemcom - läs tråden om deras relativt nya box för DVB-T2. Nämen oj, synkproblem med HDMI? Inspelningsproblem? Signalproblem? Mmh...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|