Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
35062 svar till detta ämne
Postad 23 June 2011 - 23:03
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nja så tjock är jag inte
Själv sitter jag och funderar hur jag ska lägga upp bas planerna, Någon som vet om det finns någon manick som gör att man kan ha 2st 10tums basar som tar basen från 80hz upp till 120hz och 2st 12 tums basar som tar 80 och neråt någon typ av signal delare snäppet värre än vad man har i receivern.
Det blir ALDRIG bra att blanda olika element.. Tro mej, jag har försökt... Tänkte jag skulle posta en lite halvsuddig bild på hur det ser ut här nu efter man har möblerat om lite. Så nu är där lite plats för basmoduler 

Var finns platsen...? Ja där går det nog få till en mindre tromb och du hivar in ett par subbar 
Mindre...?
Postad 24 June 2011 - 08:08
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Haha, det är inte stort nej. Men det är ju fördelen att då behöver man inte så mycket subbar innan det börjar hända något 
Men jag är rätt nöjd med tanke på att jag har ett eget boende helt gratis. Hundra gånger bättre än att ha ett rum inne i huset =)
Postad 24 June 2011 - 08:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Haha, det är inte stort nej. Men det är ju fördelen att då behöver man inte så mycket subbar innan det börjar hända något  Men jag är rätt nöjd med tanke på att jag har ett eget boende helt gratis. Hundra gånger bättre än att ha ett rum inne i huset =)
Jag skulle vilja påstå att det är nästan vanligare att man upplever det tvärtom, i alla fall när man vill uppleva någorlunda djup bas (<40Hz) detta då juhh rumsresonansen hamnar så högt upp att det gärna blir problem med att den RIKTIGA basen inte kommer fram. Du har säkert en ganska saftig 60-70Hz puckel.. ?! Man hör på "puckeln mer än musiken i sig, och detta blir än värre då flera av rummets mått överensstämmer någorlunda, som typ takhöjd och bredd... Dom förstärker ju varandra och resultatet blir att i ett rum som mitt, på 3x3,8x2,5 så har man en ganska saftig 60Hz puckel, det är i det som jag brukar kalla "tryckområdet" där så blir det ett jäkla "ÖS" och man upplever det som att basen är vansinnigt kompetent och slagkraftig. ville bara skriva detta så att du är medveten om att något under 40Hz kommer du antagligen aldrig att uppleva något vidare i ditt rum. puckeln kommer att bestämma nivån i basen och under denna så kommer det upplevas vara i det närmaste avsaknad av information. lite trist.. men går att råda bot pp om du kan bygga om ett närliggande rum till basabsorbent.... Over and out !
Postad 24 June 2011 - 08:50
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jag skulle vilja påstå att det är nästan vanligare att man upplever det tvärtom, i alla fall när man vill uppleva någorlunda djup bas (<40Hz) detta då juhh rumsresonansen hamnar så högt upp att det gärna blir problem med att den RIKTIGA basen inte kommer fram. Du har säkert en ganska saftig 60-70Hz puckel.. ?!
Man hör på "puckeln mer än musiken i sig, och detta blir än värre då flera av rummets mått överensstämmer någorlunda, som typ takhöjd och bredd... Dom förstärker ju varandra och resultatet blir att i ett rum som mitt, på 3x3,8x2,5 så har man en ganska saftig 60Hz puckel, det är i det som jag brukar kalla "tryckområdet" där så blir det ett jäkla "ÖS" och man upplever det som att basen är vansinnigt kompetent och slagkraftig.
ville bara skriva detta så att du är medveten om att något under 40Hz kommer du antagligen aldrig att uppleva något vidare i ditt rum. puckeln kommer att bestämma nivån i basen och under denna så kommer det upplevas vara i det närmaste avsaknad av information.
lite trist.. men går att råda bot pp om du kan bygga om ett närliggande rum till basabsorbent....
Over and out !
Tackar för svaret David!  Det är ju bra för jag gillar ju den typen av bas ~60hz, men trist att det inte går att få till så det gräver djupt. Att bygga om något av rummen är HELT omöjligt. Om du kollar på min ritning nedan så ska du få se att det är trångt som det är, hehe. Dimensionerna på detta rummet är: (BxLxH) 2,65x3,5x2,05 Så det är verkligen ingen stort rum. Frågan är hur jag ska kunna få till en någorlunda rak kurva här inne? Är det ens lönt att försöka få till detta rummet bättre?
Redigerat av Svenn3SaataN, 24 June 2011 - 09:04.
Postad 24 June 2011 - 09:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
satsa på att ha 4st moduler av lite mindre snitt och placera dess förmånligt, här är en länk till en sida som du kan räkna lite med och se vart du får tryck och lågtryck i rummet. http://www.hunecke.d...eigenmodes.htmlmen den så kan du se vart i rummet du får tryckskillnader och hur stora dom är osv... med 4st moduler så kan man ofta placera 2st i tryckminimum och 2st i tryck maximum för flera av dom värsta problemområdena och på så sätt jämna ut det hela något lek på !
Postad 24 June 2011 - 09:25
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
satsa på att ha 4st moduler av lite mindre snitt och placera dess förmånligt, här är en länk till en sida som du kan räkna lite med och se vart du får tryck och lågtryck i rummet.
http://www.hunecke.d...eigenmodes.html
men den så kan du se vart i rummet du får tryckskillnader och hur stora dom är osv...
med 4st moduler så kan man ofta placera 2st i tryckminimum och 2st i tryck maximum för flera av dom värsta problemområdena och på så sätt jämna ut det hela något
lek på !
Tackar! Ska kolla vidare på den sidan. Men eftersom jag är basnarkoman så vill jag ju såklart ha så stora basar som möjligt  Det är lite därför jag har kollat lite extra på XXLS 12", men visst L26Roy ser inte dumma ut heller. Kanske skulle skaffat 4st sånna  Fast känns som om jag inte kommer kunna få det tryck jag vill ha då. Kanske skulle bygga 4st slutna (USCH!) lådor till XXLS 12", fastän jag inte alls är så förtjust i slutet. EDIT: Jag förstår inte riktigt hur den sidan du länkade fungerar. Vad är det den visar?
Redigerat av Svenn3SaataN, 24 June 2011 - 09:27.
Postad 24 June 2011 - 09:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Haha, ja men L26ROY kan du ju köpa 6st till typ samma pris som 4st XXLS12" och i stället för 4st lådor på 120L/st får du 6st på ca 70L/st
det borde ju vara lättare att placera ?!
och du får ju ryp samma kapacitet antagligen, i alla fall inte långt från, men med mer möjligheter
6st kvalitativa 10" med lång slaglängd kan trycka på bra, det ska nog inte vara några problem
Edit: du får fylla i ditt rums mått
sedan så ser du hur du får tryckfördelningarna i rummet vid olika frekvenser, placerar du alla högtalare i en högtrycksdel så får du en större puckel och tvärtom.
där kan du få ett "hum" om hur du kan tänka.
Men sedan beror det ju på hur väggarna i rummet ser ut, är allt betong förutom väggen bakom dig som är i gipps ?!
Postad 24 June 2011 - 09:57
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Postad 24 June 2011 - 10:37
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Midsommarskål på er bonnläppar !!
Postad 24 June 2011 - 10:49
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Det blir ALDRIG bra att blanda olika element.. Tro mej, jag har försökt... 
Tack för det, då blev det enklare för mig att välja, antingen skulle det bli 2st sonosubbar på CSS trio 12" + 2 nuvarande 10'or jag har, eller så bygger jag 4 st SDX 10" sonosubbar avstämda till 25hz på ca 65L vardera, jag behöver något som tar ett hyffsat långt register från 120hz och ner då jag tänkte använda mig av mitt B&W M1 system till Hembion. Till Musik blir det OM högtalarna jag ska köpa nya basar till.
Postad 24 June 2011 - 11:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Vad jag än skaffar kommer det inte bli lätt att placera. Jo, jag fyllde i mina rums mått. Som jag fattade det så är de mörka områdena där det är pucklar? Efter att ha bläddrat lite bland frekvenserna så var det ju alltid hörnen i rummen som var mörka. Men klart, jag kan ju se var jag har "dalar" vid olika frekvenser. Så om jag ska placera det rätt så ska jag nog placera 2st moduler i hörnen. Sen ska jag försöka sätta 2st moduler så de prickar de vita områdena vid 50hz eller någonstans där omkring? 
Väggen bakom mig är gips, de anda är väggar som är klädda med typ tunna trä skivor som vi sedan har satt väv och målat på.
jo, 2st i hörnen och 2st på en annan plats där du har lågt tryck är en möjlig lösning, och det ska vara på dom ställen där du har mest problem vid 50-60Hz typ. vad har du för dimensioner på rummet ?
Postad 24 June 2011 - 13:55
hampe90
-
hampe90
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Systemet inställt någorlunda linjär i rew. Resulterade i 122db till hurt locker, när det smäller o har sig i början. Finns kvar att ge, och mina grannar ger även igen på mig snart... Jaja kort o gott. Är väl jäkligt nöjd över nya stegen!
Postad 24 June 2011 - 14:05
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Dimensionerna på detta rummet är: (BxLxH) 2,65x3,5x2,05
Skrev jag ju i ett inlägg innan David  Så det är ju faktiskt lite rektangulärt, kanske inte är ett helt hopplöst rum då?  Jag skulle ju faktiskt kunna flytta ut golvarna en bit ifrån väggen för att sedan kunna ställa 2st moduler bakom varje golvare och sen placera 2st andra moduler lite mer i mitten av rummet. Skulle kanske kunna fungera bra? =) Sen hade jag väl även tänkt införskaffa lite dämpning bakom golvarna, får se vad det blir för någon bara. Börjar mer och mer fundera över att skaffa en XTZ room analyser, så man kan se lite vad som händer när man trixar lite =)
Redigerat av Svenn3SaataN, 24 June 2011 - 14:07.
Postad 24 June 2011 - 14:31
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Systemet inställt någorlunda linjär i rew. Resulterade i 122db till hurt locker, när det smäller o har sig i början. Finns kvar att ge, och mina grannar ger även igen på mig snart... Jaja kort o gott. Är väl jäkligt nöjd över nya stegen!
Hur mätte du? C-vägning på fast och 122dB i topparna då eller?
Postad 24 June 2011 - 15:11
hampe90
-
hampe90
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Hur mätte du? C-vägning på fast och 122dB i topparna då eller? 
Slow C karakteristik i instrumentet och i rew  peak kollade jag aldrig  Brukar bottna mätaren då, den går bara till 130db x)
Redigerat av hampe90, 24 June 2011 - 15:25.
Postad 24 June 2011 - 15:28
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Slow C karakteristik i instrumentet och i rew peak kollade jag aldrig Brukar bottna mätaren då, den går bara till 130db x)
Det är rätt starkt.  Hur mår dina frontar när du spelar så starkt?  *edit Skulle vara kul om du ville testa att köra typ någon Infected Mushroom låt och mäta hur högt du spelar då. Kör gärna både på C-vägning och A-vägning isåfall.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 24 June 2011 - 16:59.
Postad 24 June 2011 - 16:54
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Skrev jag ju i ett inlägg innan David  Så det är ju faktiskt lite rektangulärt, kanske inte är ett helt hopplöst rum då? 
Om du har planer att hyfsat snart flytta så skulle jag nog bygga och planera för framtida rum istället för lägga ner för mycket energi och pengar på ett rum som antagligen är rätt svårt att få till.
Postad 25 June 2011 - 00:22
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Postad 25 June 2011 - 00:55
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Midsommarskål på er bonnläppar !! 
Glad Midsommar !!
Postad 25 June 2011 - 02:10
hampe90
-
hampe90
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Det är rätt starkt. Hur mår dina frontar när du spelar så starkt? 
*edit Skulle vara kul om du ville testa att köra typ någon Infected Mushroom låt och mäta hur högt du spelar då. Kör gärna både på C-vägning och A-vägning isåfall. 
Mina frontar mår inte bra.... Därför jag söker nå brutalt! Har tankar kring nå brutalt! Tur dom är delad annars skulle dom inte överleva... Ända jag gjort med dom är att byta till en annan diskant och sedan modifierat filtret efter örat. Ingen kärnfysik här inte... ;D Jag kan testa nån sån låt, bara jag lär mig låten! För kommer det nån oförutsägbar dunk då ryker nog det mesta!  ang om det är 122db från topparna kan jag inte svara på... isf måste jag testa med pink noise.. och det låter köttigt i mina öron isf hörselskydd på! Systemet är iaf delat just "nu" på 80hz och är så nära linjärt man kan komma i REW
Redigerat av hampe90, 25 June 2011 - 02:15.
Postad 25 June 2011 - 02:25
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Ino suger...
Jasså? Bränt fler säkringar?
Postad 25 June 2011 - 02:57
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Mina frontar mår inte bra.... Därför jag söker nå brutalt! Har tankar kring nå brutalt! Tur dom är delad annars skulle dom inte överleva... Ända jag gjort med dom är att byta till en annan diskant och sedan modifierat filtret efter örat. Ingen kärnfysik här inte... ;D Jag kan testa nån sån låt, bara jag lär mig låten! För kommer det nån oförutsägbar dunk då ryker nog det mesta! 
ang om det är 122db från topparna kan jag inte svara på... isf måste jag testa med pink noise.. och det låter köttigt i mina öron isf hörselskydd på! Systemet är iaf delat just "nu" på 80hz och är så nära linjärt man kan komma i REW 
Inte för att vara elak på något sett, men ditt system är nog rätt obalanserat om du inte vågar spela den musik/film du vill, på exakt den volym du vill vid första lyssningen. Jag vill ju kunna dra på rätt ordentligt utan att vara orolig för nånting ska gå sönder. Det förstör känslan för mig att sitta och vara orolig för systemet. Speciellt om jag ser en, för mig, ny film. Men iofs, får du allt du vill ha, d.v.s det "köttiga" och "korrekta" från REW, så finns det ju ingen anledning alls för DIG att byta till något annat.  Men det är ju bara mina tankar kring det hela.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 25 June 2011 - 02:59.
Postad 25 June 2011 - 09:56
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Ino suger...
Vad har du gjort nu då? Måste bara berätta, igår var jag på midsommar fest hos en av tjejens kompisar, de hade musik på i bakgrunden från en boombox med ifån anslutning på, han som ägde den började höja och alla var så imponerad av ljudet och basen ur den, själv tyckte jag det lät extremt skrikigt och basen lät plutt plutt plutt. Tycker dom att ljudet var bra så grattis till dom, de har kommit billigt undan tänkte jag.
Postad 25 June 2011 - 10:29
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Skrev jag ju i ett inlägg innan David  Så det är ju faktiskt lite rektangulärt, kanske inte är ett helt hopplöst rum då?  Jag skulle ju faktiskt kunna flytta ut golvarna en bit ifrån väggen för att sedan kunna ställa 2st moduler bakom varje golvare och sen placera 2st andra moduler lite mer i mitten av rummet. Skulle kanske kunna fungera bra? =) Sen hade jag väl även tänkt införskaffa lite dämpning bakom golvarna, får se vad det blir för någon bara.
Börjar mer och mer fundera över att skaffa en XTZ room analyser, så man kan se lite vad som händer när man trixar lite =)
Vi kan ta det via PM i stället  men jag kommer inte att kunna svara nu på 1,5 veckor, ska upp och vandra i fjällen och kommer hem igen den 4/7 ha det !
Postad 25 June 2011 - 10:31
hampe90
-
hampe90
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Inte för att vara elak på något sett, men ditt system är nog rätt obalanserat om du inte vågar spela den musik/film du vill, på exakt den volym du vill vid första lyssningen. Jag vill ju kunna dra på rätt ordentligt utan att vara orolig för nånting ska gå sönder. Det förstör känslan för mig att sitta och vara orolig för systemet. Speciellt om jag ser en, för mig, ny film.
Men iofs, får du allt du vill ha, d.v.s det "köttiga" och "korrekta" från REW, så finns det ju ingen anledning alls för DIG att byta till något annat. 
Men det är ju bara mina tankar kring det hela. 
Kan säga att jag inte kan lyssna på 122db konstant till film! ;D Hörselskydd nivå då enligt mig! Men är lite kul att dra på i häftiga scener  Tur basarna klarar högre nivåer  Är ju kul med basboost  Vist kan det vara mkt troligt att det är obalanserat då frontarna är proson "modifierade", och till dom en basrig för närmare 20k DIY! Varför tror du jag har några lite brutalare frontar på G? ;D Däremot berätta mer om det köttiga och korrekta i REW  Nyfiken vad du menar.
Postad 25 June 2011 - 11:56
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
ang om det är 122db från topparna kan jag inte svara på... isf måste jag testa med pink noise.. och det låter köttigt i mina öron isf hörselskydd på! Systemet är iaf delat just "nu" på 80hz och är så nära linjärt man kan komma i REW 
Några 122db ifrån topparna ( läs högtalarna ) med pinknoise så är det nog rökt, detta hade jag verkligen inte testat. 130db i topparna( läs peak ) som du säger är sjukthögt inne, tror inte att jag har en chans att komma dit med mina saker. Du kan istället testa 16-20-25-30Hz och mäta så får vi se vart det börjar slutta, OM det gör det alltså
Redigerat av Evil Homer, 25 June 2011 - 12:40.
Postad 25 June 2011 - 12:23
hampe90
-
hampe90
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Några 122db ifrån topparna med pinknoise så är det nog rökt, detta hade jag verkligen inte testat. 130db i topparna som du säger är sjukthögt inne, tror inte att jag har en chans att komma dit med mina saker.
Du kan istället testa 16-20-25-30Hz och mäta så får vi se vart det börjar slutta, OM det gör det alltså 
Antingen skriver jag väldigt dåligt, eller så läser ni det ni vill  Jag menade för att se hur mkt systemet klarar konstant så måste jag testa pink noise för att se hur mkt vardera del i systemet klarar dvs topparna / basmodulerna. Det är instrumentet som är begränsat till 130db, och inga toppar som spelar det! Däremot så kör jag lätt instrumentet ut dvs hela vägen till 130db med bara basmodulerna. Ej frontarna! Riktigt kul när blommorna fladrar i fönstren  Synd bara att golvplattan skakar så mkt... Funderar seriöst på att fråga grannen om man får komma in och höra hur mkt det stör. Grannen under mig alltså  För inne hos mig hoppar det mesta efter en stunds spelande på dessa nivåer!  ' P.S Nå tips på spl kompetenta frontar?
Redigerat av hampe90, 25 June 2011 - 12:34.
Postad 25 June 2011 - 12:34
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
när jag skriver "i topparna" så menar jag i peakarna. Comprende? 
Såg själv hur illa jag skrev , blir en ändring nu
Redigerat av Evil Homer, 25 June 2011 - 12:39.
Postad 25 June 2011 - 12:40
hampe90
-
hampe90
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
när jag skriver "i topparna" så menar jag i peakarna. Comprende? 
Nja är nog inga 130db där inte, då eldar jag nog talspolar:) Iaf med frontarna. Ska försöka göra nå halv vetenskapligt test framöver... Så kanske jag kan finna några frontar som passar bra till mina SDX  Som sagt tips mottages varmt till kompetenta frontar  p.s Igår spelade jag så hypex ds 8.0 blev ljumen  Aldrig hänt att jag fått dom så varm förr, lite små förälskade hur bra kontroll dom har över basarna! Blir aldrig det där fladdret om basarna  Kan inget annat än att rekomendera dom för er som letar slutsteg
Redigerat av hampe90, 25 June 2011 - 12:46.
Postad 25 June 2011 - 13:00
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Om du har planer att hyfsat snart flytta så skulle jag nog bygga och planera för framtida rum istället för lägga ner för mycket energi och pengar på ett rum som antagligen är rätt svårt att få till.
Jag lär nog inte flytta inom 5år härifrån gissar jag. Det är planen i alla fall, att bo kvar här så länge jag kan  Så lite hade jag nog velat fixa till det i detta rummet =)
Postad 25 June 2011 - 13:02
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
JBL Pro Screen ArrayBör nog kunna lira på skapligt högt, känslighet på 105db Ett par som jag gärna hade lyssnat på iaf, även om man inte spelar 120-130db så är det gott att veta att sakerna bara går på halvfart.
Redigerat av Evil Homer, 25 June 2011 - 13:09.
Postad 25 June 2011 - 13:14
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Postad 25 June 2011 - 13:16
hampe90
-
hampe90
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
JBL Pro Screen Array Bör nog kunna lira på skapligt högt, känslighet på 105db Ett par som jag gärna hade lyssnat på iaf, även om man inte spelar 120-130db så är det gott att veta att sakerna bara går på halvfart.
Det där var väl inte direkt det jag är ute efter. Fast 136db var rätt okej  + på de ;D Men då kan jag lika gärna ta hem grejorna från jobbet... Ska vara nå som går att ha hemma!  Bagarn körde på ino... Skulle vara intressant att höra varför dom inte håller måtten :/ Frågan är om "normala högtalare klarar kraven" eller om man ska gå över till horn? Var nog jag som läste lite för snabbt tidigare. Jag trodde att du menade att du hade köttigt och korrekt ljud med dina nuvarande frontar som du uppenbarligen kan spela duktigt högt med och var nöjd med. Så då förstod jag inte varför du ville byta frontar överhuvudtaget. 
Men om du söker nya frontar så lär det ju dyka upp ett par i56 till salu snart. Iaf om man får tolka nattens inlägg i den här tråden lite fritt. 
HAHASHA +1 jag är första köpare isf ;D
Postad 25 June 2011 - 13:19
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det där var väl inte direkt det jag är ute efter. Fast 136db var rätt okej + på de ;D Men då kan jag lika gärna ta hem grejorna från jobbet...
Ska vara nå som går att ha hemma! Bagarn körde på ino... Skulle vara intressant att höra varför dom inte håller måtten :/ Frågan är om "normala högtalare klarar kraven" eller om man ska gå över till horn?
HAHASHA +1 jag är första köpare isf ;D
Finns dom som kör med dessa hemma och det skall fungera väldigt bra, han som jag tänker på i första hand kör med Mcintosh prylar till dessa. Sen finns det en annan som kör med dom till sin bio. Inoburkarna funkar inte att spela tillräckligt högt med när bagaren har fått lite innanför västen, det räcker nog och blir över för dom flesta. Men som bekant så har man olika behov av dB.
Redigerat av Evil Homer, 25 June 2011 - 13:22.
Postad 25 June 2011 - 14:23
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
En fråga man kan fundera över är om man vill skaffa sig hörselskador eller ej.
Att spela 130 dB bas är ingen problem men snackar vi högre upp så är risken för hörselskador STOR. Kolla med Corpsegrinder här på forumet som spelade rejält högt förr och fått problem med öronen nu.
Så att överdimensionera basen är aldrig fel, men sen kan man fråga sig hur mycket man behöver högre upp.
Postad 25 June 2011 - 16:31
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
JBL-3731-and-McIntosh Titta och dreggla  Här har du en bild ifrån han som kör hembio på JBL´n  Mera info hittar du här Monolith-theate
Redigerat av Evil Homer, 25 June 2011 - 16:35.
Postad 25 June 2011 - 17:58
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
I natt gick säkringarna IGEN...
Orkade inte byta dom, var......lite ljummen...
Hookade upp mina gamla Kappa 200 som jag har står och samlar damm.
Eftersom jag var....lite ljummen....så tänkte jag att "ett par nya diskanter kostar ju bara ett par tusen"...
Jag vred på utav bara helevete, och poppade i en timme.
Inga problem.
Eftersom jag var....lite ljummen....så tänkte jag inte direkt på välljud just då.
Partyhumöret var på topp, och grejerna behövde motioneras.
"Stora starka i56" blåste säkringarna, och lilla pluttiga Kappa 200 bara brummade på...
Postad 25 June 2011 - 19:04
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
I natt gick säkringarna IGEN... Orkade inte byta dom, var......lite ljummen... Hookade upp mina gamla Kappa 200 som jag har står och samlar damm. Eftersom jag var....lite ljummen....så tänkte jag att "ett par nya diskanter kostar ju bara ett par tusen"... Jag vred på utav bara helevete, och poppade i en timme. Inga problem. Eftersom jag var....lite ljummen....så tänkte jag inte direkt på välljud just då. Partyhumöret var på topp, och grejerna behövde motioneras.
"Stora starka i56" blåste säkringarna, och lilla pluttiga Kappa 200 bara brummade på...
Drygt...  Har säkringarna gått på nånting annat än just den där Pagans Mind dvd:n?
Postad 25 June 2011 - 19:45
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
I natt gick säkringarna IGEN... Orkade inte byta dom, var......lite ljummen... Hookade upp mina gamla Kappa 200 som jag har står och samlar damm. Eftersom jag var....lite ljummen....så tänkte jag att "ett par nya diskanter kostar ju bara ett par tusen"... Jag vred på utav bara helevete, och poppade i en timme. Inga problem. Eftersom jag var....lite ljummen....så tänkte jag inte direkt på välljud just då. Partyhumöret var på topp, och grejerna behövde motioneras.
Det börjar låta lite som du saknar dina dubbla Kappa 600. Tråkigt när säkringarna går, men det kunde varit värre du kunde varit utan säkringar och då hade det blivit något dyrare Nu behöver jag eran expertis här, eftersom tjejen är bakis och jag inte haft så mycket att göra så har jag testat lite olika element för basar Den gula är CSS 12" trio, portad 120L låda avstämd till 21HZ. Den röda är SDX 10", portad 60L låda och avstämd till 25 HZ. Den Gröna var ett par billiga Dayton SD315-88 12", portad 80L låda och avstämd till 23 HZ. Vilken tycker ni ser bäst ut? Alla är satta på 300W och 1m. Själv tror jag att jag köper Dayton som är 3 gånger så billig som de 2 övriga elementen, Så kan jag använda mig av lådorna jag byggde till fynda basarna fast med annan port längd och diameter förstås. Tips mottages gärna   
Postad 25 June 2011 - 20:44
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Drygt... 
Har säkringarna gått på nånting annat än just den där Pagans Mind dvd:n?
Nä... Men den är ju så j*vla bra...
Postad 25 June 2011 - 22:23
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Nä... Men den är ju så j*vla bra... 
Googlat och sett att det inte är mer än dig som har problem med den filmen? Finns ju andra filmer som har felstyrda signaler som eldar element.
Redigerat av Evil Homer, 25 June 2011 - 22:36.
Postad 25 June 2011 - 22:28
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Har rekommenderat dig att sampla om ljudspåret till 44.1 sedan tidigare - inte gjort det än Baker? Det kan finnas massor av skräp över det hörbara området som du kan klippa bort genom att göra CD av det.
Postad 25 June 2011 - 22:30
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Har rekommenderat dig att sampla om ljudspåret till 44.1 sedan tidigare - inte gjort det än Baker? Det kan finnas massor av skräp över det hörbara området som du kan klippa bort genom att göra CD av det.
Den finns på live-cd. Det blir ju ändå inte riktigt samma sak som att titta på en live-dvd...
Postad 25 June 2011 - 22:52
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Den finns på live-cd. Det blir ju ändå inte riktigt samma sak som att titta på en live-dvd...
Är det dessutom en fulvariant av filmen så kan svaret ligga i det, läste senast igår om en grupp som har rippat filmer som nu mer är förbjuden att dela ut pga att dom har gjort fel när dom rippat så ljudet blir galet.
Postad 25 June 2011 - 23:36
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Man får vara försiktig med vad man tankar ner speciellt ni som lyssnar lite högre än vad vanligt folk gör.
Jag fortsätter och ställer lite frågor  . Ni som har byggt era lådor själv hur har ni gjort så att basen inte bottnar, använder ni någon typ av subsonic filter eller låter ni bli att spela så starkt?
Finns ingen bättre tråd än denna på detta forum, min egna tråd på gör det själv delen dog innan jag han ladda upp den. Jag är inget känt namn här på forumet, men har varit medlem ett tag och lärt mig mycket.
Postad 26 June 2011 - 00:33
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag plocka hem en "ful" rip av CD versionen (samma som DVDn vad jag förstår) och testade låt 4. Jag gav upp vid 100 dB i soffan, men då var det inga problem för diskanten hos mig. Är det dessutom en fulvariant av filmen så kan svaret ligga i det, läste senast igår om en grupp som har rippat filmer som nu mer är förbjuden att dela ut pga att dom har gjort fel när dom rippat så ljudet blir galet.
Ja, det bör man verkligen vara försiktig med.
Postad 26 June 2011 - 10:34
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Postad 26 June 2011 - 11:28
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Min är original. Köpt.
Ok, men har man otur så kan det även vara fel på orginal. Är det i något särskillt kapitel det säger ifrån? isf kan säkert någon som har filmen kunna köra en check och kolla så inte signalerna överstyr på något sätt.
Postad 26 June 2011 - 12:01
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Den finns ju som live CD, går ju testa samma låtar från den och se om det är någon skillnad. Jag orkade inte högre än 100dB men Baker kanske vill höra det ännu högre.
Postad 26 June 2011 - 12:15
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Den finns ju som live CD, går ju testa samma låtar från den och se om det är någon skillnad. Jag orkade inte högre än 100dB men Baker kanske vill höra det ännu högre.
Cd och dvd behöver ju inte vara mixat på samma sätt, så det säger ganska lite tycker jag.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|